Ahoj, mám takovýhle odborný dotaz: v posledních letech se dají koupit řetězy (zřejmě pouze desítkové, tedy primárně určené na silničky), které jsou tzv. jednosměrné = musí se namontovat v daném směru. Je-li řetěz v krabičce, tak tam jsou obrázky + výstraha proti nesprávné montáži, ale je-li v sáčku, tak tam to není.
Teď minulý týden jsem dával nový ultegrácký řetěz (byl ze sáčku, takže bez výstrahy) a vůbec mě to netrklo. Přitom byl jednosměrný. Úplnou náhodou jsem ho dal správným směrem.
Ptám se tedy, co by se stalo, kdybych to namontoval obráceně. To by jako nešlo přehazovat? Sice bych to mohl vyzkoušet, ale je mi líto zbytečně vyhozenýho nýtu.
Dík :-)
tak stranový řetěz používám - ne Ultegru ale Duru. Řetěz (i když Shimano) spojuji Sramackou spojkou. Tudíž uvedený pokus mne nestál žádné náklady za nýtek (on to ani nebyl pokus úmyslný - holt po jednom čištění jsem se překoukl a dal ho omylem nápisy dovnitř). A musím se přiznat že nějaký zjevný rozdíl jsem neshledal - možná by se poznalo méně přesné řazení v krajních polohách (např křížení řetězu) - ale k tomu nedošlo. Jakmile jsem obrácenou polohu zjistil, obratem jsem přehodil do "správného" směru - přece jen teoreticky by opačná poloha mohla mít vliv na životnost - tak proč riskovat.
Bikový řadí když je správně mopžná nepatrně lépe, rozdíl ale naprosto minimální. Prostě marketing.
Ono je skoro fuk jestli má nabíhat na větší pastorky nebo převodníky, takže se stejně nijak zásadně ty strany neliší.
Jestli si alespon zhruba dovedu takovy retez na zabradli predstavit, prijde mi, ze na pastorky i na tacy nabiha stejnou stranou...
Ty máš na biku řetěz uprostřed přetočený? A já myslel, že to jde jen na lehu :)
Ty mas pocit, ze neprekrizeny retez muze na pastorky nabihat jinou stranou, nez na tacy?
No jistě, kvůli rovnoměrnýmu opotřebení. Musíš ale rozhodnout, kde má řetěz začátek a kde konec.
Vyjimka vlastne existuje.
http://www.nakole.cz/blogy/magyal/95-retro...
Na tomhle se retez sjizdi opravdu ze vsech pouzitelnych stran a obema smery. Tam se ale zase neprehazuje...
To je pecka, to chci :-)
Tak mozna to prekvapi mozna ne. Nicmene vcera jsem byl tady v servisu resit to jak nam praskal retez na tandemu. A mimodek jsem se dozvedel ze retezy od devitky vyse se roznejtovavaji. Je to hlavne u tech tenkych retezu deseti a jedenacti kolecko. Ale i devitkove kolecko uz to muze delat. Je to dano tim ze ten retez v miste snejtovani je hladkey jako ze nemaji nyty presah nebo maji minimalni. A diky spatnemu (obracenemu) nabehu na pastorky/prevodniky se mohou roznytovat.
A dalsi vec co jsem se dozvedel tak rettezy na osmi koleckou jsou jedny z nejpevnejsich a nejodolnejsich retezu jake kdy mohly vyrobit (kdyz nebudu brat favoritacky) jako ze pry vydrzi i to nejhrubsi zachazeni jake muze vubec nastat.
Snad jsem odpovedel na tvuj dotaz dostatecne.
Já jezdím na 105ce, 9past., potom na zimáku se sedmi past. Jedině nýtuju, spojky vůbec. K dotazu, ten jednosměrný řetěz bude kvůli náběhům na pastorky(druhá strana nebude tak snadno nabíhat) a roli bude hrát i to nýtování, jak píše kolega výš. Já zatím vyšší jak 9past. řazení nechci, jednak to nepotřebuju, jednak jsou drahé řetězy a ta kompl. s náběhy je taky na nic. Pořád nemám odvahu vyzkoušet řetězy od sramu. A shimano má značné rozdíly v kvalitě řetězů. Myslím si, že to pro ně dělají různí výrobci, poznat to lze podle kovu(zabarvení), ze kterého je řetěz vyrobený. Začíná to být docela věda. Mám čtyři kola, ze dvou silniček pak dávám nedojeté řetězy na kolo s rohloffem a na kolo do sněhu a ledu-singla. Kdybych měl na všechno kupovat nový řetěz, přišlo by to hodně draho a to nemluvím o 10-11pastorcích. Jsem přesvědčený, že campa to má líp promáklé, ale finančně nevím. Jsem shimista, ke kampistům už se mi nevyplatí přejít. Ale zkusím ten sram, kolo na rivalu jako dárek k 50.nám. Ještě chvilku to potrvá.