Mám SPD Shimano M520 a je zde takový problém - při šlápnutí levou nohou se z SPD ozývá různé křupání, vrzání a praskání, hotový koncert. Pokud to postříkám WD, tak to na 1 den přestane. Když to nechám, vrže to čím dál víc. Schválně čekám, kam to dospěje. Všechny spoje jsem zkontroloval a dotáhl. Čím to je, nevím, ale rozhodně vím, čím to není - uvolněným pedálem ani klikou (takže co vlastně chci).
Všechny styčné plochy jsou opotřebované stejným způsobem a pravá strana je naprosto bez závad. Nevylučuju, že to dělá samotná bota, ale jak to zjistit? Setkal se s tím už někdo?
Nedělá to středové uložení? Kdysi jsem si tohle zavinil sám. Při nasedání jsem si nášlápnul levou nohou na pedál a pravou nohu přehodil přes sedlo a nasedl. Při své váze mi začalo vrzat na levé straně kola přesně tak jak popisuješ.
No a jestli to dělá bota. Co zkusit ty plastový pedály na SPD a potom navlíknout jiný boty?
Prý je to docela běžná záležitost. Mně to M520 dělají taky. Připrav se na to, že časem možná začne vrzat i druhý pedál. ;o)
Šroubky na pedálech si dotáhl, pedály promazal, tož nevím. Já si čas od času mažu i podrážku kolem kufrů, mám pocit, že vržou spíš ony než samotný pedál. A taky mně pomáhá snažit se šlapat dokulata (bohužel to zůstává jen u snahy, snad pomůžou válce, který si plánuju tak za rok pořídit) a frekvenčněji , to vrzání většinou přestává. Vidět (teda spíš slyšet) rozdíl je u mě hlavně v kopcích.
Přesně tak. Podle mne to skřípání dělají kufry šoupáním o ty "železa" na pedálu... Ikdyž je nášlap utažený, tak tam je malinká vůle a proto se to o sebe šudlá...
Také nevím jak se toho zbavit...;-)))
Tak jste mě uklidnili, díky. Radši to budu taky mazat, když to pomáhá, než to dál poslouchat.
Mě to dělá levá SPD, ale jen nepatrně. Zatím. Změním trochu polohu boty a přestane to. Je to jako když začíná pískat řetěz.
Mažu to olejem na šicí stroje jednou za měsíc a je to OK. Spreje vydrží jenom chvilku.
Myslel jsem, že je to podrážkou boty, tady jste mě z toho vyvedli.
Asi si Ty SPD trochu utáhnu. Už jsem si na ně zvykl tak můžu přitvrdit, mám je šíleně povolené. Možná to bude tím.
Ahoj. Mne to taky vrze (hlavne pri silovejsich prevodech) a jsem z toho na nervy. Rikal jsem si, ze si snad koupim shimano pedaly, protoze mam authoracke. Tak ted uz vim, ze bych si nepomohl. VD-ecko pomuze opravdu jen na chvili (u mne zhruba na jednu jizdu). Asi zacnu taky mazat necim poradnym... toz jsem rad, ze v tom nejsem sam :) Nekdy jsem si fakt pripadal, jako bych jel na skladace (co se tyce zvuku).
a co zkusit dotáhnout kufry na botech? Mám tušení, že mi to taky vrzalo a toto pomohlo. Mám teda ale wellgo.
Mám je dotažené až na krev, a stejně to skřípe... Jak jsem už psal výše, mně se o sebe dře kufr se samotným pedálem a nevím co s tím udělat aby to přestalo vydávat pazvuky...
Ahoj Radku. Mám stejné SPDéčka a dělaj mi to oba pedály - vždycky je otřu hadrem, stříknu tam WDóčko a na dvě jízdy to je OK. Pak se to zas začne ozývat, tak to zopakuji.
No, já bych až tak nezavrhovala Marcův názor na střed. U mě to teda bylo střeďákem.
Dělalo mi to také - jen tak jemňoučce si to sem tam povrzávalo nebo to začalo povrzávat cca po 15 km, vrzalo to v jedné jediné poloze - při záběru, ale bylo to na zbláznění. A než se na to přišlo, dalo to docela fušku.
Od té doby, co mám vyměněný střed, tak je klid.
Dneska jsem stříknul WDčkem tu část podrážky kolem kufrů a JE KLID! Je to přesně tam, kde tlačí podrážka na železo pedálu. U každých bot to bude dělat jinak, záleží, jak moc je kufr utažený a zamáčknutý do podrážky.
Je to rozhodně lepší, než mazat celý pedál, kde se pak chytá prach.
Setkal. Zatím jsem ve stádiu mazání kufru a okolí voskovym "olejem" na řetěz (ten nelepí), vrstvu vazelíny mám ještě v záloze. Ale taky mám dojem, že to souvisí s nesprávnou technikou šlapání při únavě. I když ani vrzání něčeho jiného nemůžu vyloučit. Ale to by obě kola musela vrzat stejně, jako rodné sestry.
To jste mě potšěšili. Nejsem sama. Rozebrala, vyčistila a namazala jsem všechno co šlo. Vrzání se zbavím jen když máznu pravý nášlap. Vydrží to tak dva dny. Někdy mi také stačí projet brod, to je, ale účinnost ještě kratší. Nejhorší je, když mi nášlap začne vrzat cestou a mě čeká jěště tak 40 km, to si myslím, že se snad zblázním.
Reaguji na to "projet brodem".
Já udělal obecnou zkušenost, že když má vzduch větší vlhkost (optimální to je třeba když vytrvale jemně mží, při velkém dešti také - ale to se snažím schovat), tak jakkékoliv případné vrzání zmizí a objeví se, až když to zase uschne. Z toho vyplývá, že i pouhá voda vytvoří kluzný film...
Ládínku,víme své.Ty se před deštěm schováváš do autobusovych čekáren...-:)))
...a z toho vyplývá, zásadně držet kolo tak, aby neuschlo :o)))
Vozíte s sebou jelení lůj na popraskané rty? Já jo, ale nikdy mě nenapadlo ho na ty kufry použít. To by mohlo bejt vono. :')
Já to mažu olejem na šicí stroje.
Na ten se nalepí prach, ten vymezí vůle, nasákne olejem a domazává a dokud olej nevyschne a prach nevypadá, tak to nevrže. :-))
No, ono se s sebou prej správně má trochu nějakýho oleje vozit. Ale já nevozim ani ty řízky, z těch by se v nouzi určitě něco vyždímalo.. Tak když to začne vrzat, zkusim se v okolí poohlédnout po nějaké švadlence, když říkáš. :')
Z kuřecích řízků toho moc mevymačkáš. Ale v pátek Ti trochu oleje ukápnu.
možná někdo řekne, že je to blbost, ale nedávno jsem četl od Vojtěchovského článek o správné technice šlapání viz.
3) Přenos síly má být po celou dráhu otočení klikou přes podrážku boty. Velmi často se vyskytující chyba je tahání nártem za svršek boty při pohybu pedálu nahoru. To je úplně špatně. Pedál se se musí po celý okruh postrkovat podrážkou a kufrem. Kdo používá systémy s kovovými kufry a větší vůlí mezi kufrem a zámkem pedálu (třeba SPD) uslyší při špatném šlapání typické cvakání v horní a dolní úvrati, vyvolané právě střídavými nárazy o plochu pedálu a o zámek.
No tak trošku bych si dovolila oponovat - rozhodně nic nenamítám proti popisovanému způsobu šlapání.
Jen je nutno si uvědomit, že je to šlapání po rovince, takže jakési "klidové". Tady můžeš pěkně dbát na to, aby si imaginárně špičky jakoby vykopával a netahal nášlapy vzhůru.
Jakmile ale zdoláváš dokopec, musíš táhnout nahoru. A čím větší krpál, tím táhneš víc. Jinak bys ho nevyjel.
A také u terénních nerovností (větve, kořeny, kameny) musíš zabýrat podle situace.
Takže teorie je jedna věc a je rozhodně rozumné se s ní seznámit, ale v praxi je to přece jenom trošku odlišné.
Nicméně díky za upozonění. Na tyhle stránky také občas koukám a najde se tam hodně zajímavého a protože jeden nestihne pročíst vše uvítám, když se na něco zajímavého upozorní.
Takže nic ve zlém.
Souhlasím s tebou. Silnice a MTB je trochu rozdíl a Vojtěchovský píše skoro všechno pro silnici.
"Jakmile ale zdoláváš dokopec, musíš táhnout nahoru. A čím větší krpál, tím táhneš víc. Jinak bys ho nevyjel."
To akože, keď nemám SPD, tak nevyjdem kopec, ktorý vyšlapal niekto s SPD? To snáď nie?! Pretože do stúpaní >10% (myslím konštantné, resp. priemerné, nie také, že je tam značka a pritom to uvedené stúpanie je len na úseku pár desiatok metrov) v dĺžke aspoň 100m si na klasických bežne dostupných bicykloch s najľahším prevodom 22/34 väčšina ľudí musí nielen stúpnuť do pedálov (alebo zosadnú z bicykla ;)), ale aj udržiavať ťažisko tak aby sa zadné koleso neprešmykovalo.
Mno, neviem ako ostatní, ale ja dám väčšiu silu pri tlačení do pedálov ako pri ťahaní. To s tým ťahaním do kopca musím vyskúšať, ale skúšal som to na mierne zvlnenej rovine, ale myslím, že sa tým dá skôr zraniť ako zlepšiť výkon.
Ale no tak, netahej mě za slovíčka :o)))
Dobrá, neujasnila jsem to - tahat "nahoru" se dá samozřejmě akorát s SPD nebo s klipsnama. Ostatní musí, samozřejmě, "dupad" do pedálů, když zdolávají dokopec. A rozhodně dokáží vyjet stejné krpály jako ti s SPD. V tomhle rozhodně není zakopaný pes.
Nepochopila jsem, zda máš SPD či klipsny nebo jezdíš bez toho, ale pokud je máš a nevyužíváš možnosti "tahat nahoru", pak promiň, ale to jsi nepochopil smysl téhle pomůcky.
SPD (klipsny) jsou právě od toho, aby si mohl využívat energii při tahu vzhůru, což je pro nohy a kyčle šetrnější než se do pedálů opírat tlakem směrem dolů.
Možná bys k tomu našel více na www.kpo.cz - tam se otázkou šlapání v nějakém příspěvku zabývali.
Určitě souhlasím se vším, co tu bylo řečeno.
Ale asi jsem nemehlo, protože jsem si na "tahání" dodnes nějak nezvykl... Kopce se mi vyjíždějí o hodně lépe klasickým způsobem.
Jo, a SPD mám na kole z důvodu bezpečnosti... Ještě bez nich se mi párkrát stalo, že jsem sjížděl schody nebo nějaký docela náročný terénní "sjezd" a sjely mi obě nohy ze šlapek... To je pak paráda - vyrovnávat svojí polohu na kole jenom zadkem na sedle, zadek pomalu sjíždí ze sedla a nemáš se o co zapřít...;-)
Nechytám za slovíčka ;), samozrejme, že ťahať pedál nahor sa dá len s nejakým upínacím systémom (SPD, klipsne,...).
Na jednom bicykli mám jednostranné SPD a na druhom obyčajné pedále.
Pred zakúpením SPD som si aj ja myslel, že jaká paráda to bude, že budem ťahať pedál aj k sebe, lenže po odskúšaní som bol prekvapený, nebolo to ono...navyše to aj vŕzga a cvaká. A práve ako citoval o pár príspevkov vyššie Adam M z www.kpo.cz, ťahanie nártom za vrch tretry je NESPRÁVNE.
Ono jednak človek pri tom ťahaní za tretru nevivinie takú silu ako pri tlačení pedála a druhak je to práveže (aspoň pre mňa) menej šetrné na kĺby (ja som to cítil asi po minúte takéhoto ťahania za vrch tretry).
Správne a ideálne by malo šliapať do kruhu, t.j. nie iba dupať na nejakých 90° z celého kruhu, ale približne na tej polotáčke (s upnutými tretrami viac, bez menej, lebo topánka už kĺže po pedáli) pre každý pedál.
Ale možno tebe to nerobí problémy a ťaháš za tretru bez problémov, takže bicykluj podľa svojich schopností, len to neprežeň. ;)
Tak tak, asi jsi te pravde mnohem bliz. Kruhove slapani je opravdu slapani do kruhu, ale ne zaber po celou dobu. Jde o to, aby clovek zbytecne neslapal proti vaze nohy, ktera by necinne lezela "vzadu" na pedalu, ale naopak opisoval kruh. Pro predstavu- je to jako byste sedeli treba na zidli a jen tak si ve vzduchu slapali nohama. Kdo pouziva spis lehci prevody, vi, ze uz jenom samotnou vahou nohy a "nadlehcovanim" te druhe, co neni v zaberu, vyvine docela slusnou rychlost.
V praxi a zvlast u MTB v terenu se samozrejme druh slapani a zaberu meni. Kdyz clovek vyjizdi opravdu krpal, obcas i taha :).
Videl jsem kdesi dokonce i reklamu na specialni kliky na nacvik kruhoveho slapani- kazda z nich mela volnobeh, takze pri "odlozeni" nohy to musi byt urcite poznat :) .
Jak bylo řečeno, nejčastěji vrže kufr na podrážce. Poslední dobou mi furt vrzal na pravé botě, tak jsem to rozebral, vyčistil, pořádně utáhl a byl klid. Ale je to individuální-kolikrát za tím stojí malá cipovina. Nejhorší je, když to vrže, ty to doma namažeš a během jízdy to začne zas vrzat. Já jsem to vždy řešil, že jsem vymáchal botu v nejbližší kaluži a byl(bohužel jen na 5 min) klid. Ale o nervy to opravdu je!!
Mám SPD-čka taky a po čase mně začaly taky vrzat.
Zjistil jsem, že při šlapání trošku pootáčím botou v pedálu a tím se otírá kufr o pedál. A jelikož je to kov na kov, tak to vrže. Takže je třeba zlepšit techniku šlapání a nepohybovat nohou do boku. Dávat si na to zkrátka majzla. Jinak to namazání, jak o tom píšou ostatní, taky pomáhá (aspoň zčásti).
Blbost, vržš tao meziklikou a pedálem, to si dejte do pořádku a je poi problémech
A jak vysvetlis to, ze to vrze jen z jedne strany pedalu a z druhe ne? Treba jako me?:-)
Tak to asi nevysvětlím, páč to nevidím:)) Udělej to ale následovně, abys anylyzoval to cvakání, vem si obyčejné boty a šlapej na jedné straně, pak na druhé straně, jestliže cvakání stále pokračuje, vyloučíme boty s kuframa. Teď víme, že je to ve šlapátku, když si ho prhlédneš, zjistíš, že je tam ještě mezetra na doraz na nasazení botou, zkus povolit šruobek, dej tam kus gumy, přitáhni šroubek, zašlapej si, zda to vrže, ... . Tak to můžeš zkoušet s dalšími dotykovými plochy do té doba, než zjistíš, kde to cvaká. Prblém ale může být i jinde, ale to bych musel vidět, když nic nepomůže, tak to reklamuj, jestli to máš v záruce, já jsem předem jen napsal, co pomohlo mně, ale opravdu to může být kus od kusu různé a můžr o být i nalepený prach na kufrechh,..., takž enež začneš, rozeber šlapátko a vyčisti to od bordelu ať eliminuješ co nejvíce věcí způsobené nečistotami, držím palce.
Používáme v rodině několik druhů nášlapů a vržou všechny. Většinou vržou kufry nebo podrážky při styku s pedálem. Jednou za čas podrážky a kufry pořádně nastříkám teflonovým olejem a druhý den otřu. Na čas to pomůže. Nezapomenout otřít ! Jednou jsem s neotřenými podrážkami absolvoval "sjezd" schodiště s kolem přes rameno. Z jedné strany jsem obdržel masáž od schodů a z druhé strany od kola. Nic moc zážitek.
To jsi teda docela vážný adept na to trhnout Zakarra v nej... karambolech s SPD :o)))
když je vule mezi pedálem a kufrem - kovové cvakéní.Pomuže snížit výšku kufru jeho ubroušením.Stačí jen lehce pár desetin.Záleží asi i na typu boty resp.podrážky.
Me to vrze taky. Ale je to vrzani, ne "cvakani". Mam PD-M505. Celou dobu jsem si myslel, ze to je klikama. Namazal jsem je u spoje s osou a porad to vrze, pak jsem promazal i talire (jejich spoje) a dotahl pedaly. Je to takovej jako hlinikovej zvuk a po promazani klik to vrze uz jen na jedne strane. SPD ma hodne povolene, jezdim je prvni sezonu.
Me uz dovrzal:-))))))))