Chtěl bych vědět, které vydavatele (cyklo) turistických map preferujete, a proč?
Z turistických klasickou padesátku od turistů - v nich najdeš všechno. Turistické značky, vrstevnice, cyklotrasy, el. vedení a spoustu dalších drobností, podle kterých se dá orientovat v terénu.
Doma používám pro přípravu hlavně cykloatlas a velký turistický atlas (obojí od "Šoku").
Na cesty ale vyjíždím JEN s automapou (dvoustovkou) a kompasem. V Česku to rozhodně stačí. A navíc se ti nestane, že by si vyjel ze "čtverce" :o)))
Uvítala bych ovšem, kdyby existoval nějaký jednoduchý seznam cyklotras "do kapsy" - když na nějakou narazím, abych mohla jednoduše zjsitit, odkud kam se po ní můžu dostat.
Radka
Len poznamka, jednoduchy zoznam cyklotras predsa existuje a "do kapsy" si ho mozes vytlacit. Myslim, ze uplny zoznam vsetkych cyklotras v Cesku sa da najst na www.cyklocserver.cz.
Edice Klubu českých turistů 1:50000 + ty "šokácké", jsou barevné a tudíž i přehlednější. Na rozdíl od Radky nevozím kompas, sever určuju podle mravenců a lišejníku...
U nás ,myslím, jsou nejlepší padesátky KČT. Jsou tam dobře zorazeny i neznačené cesty a tak se s nimi dá naplánovat objevná tůra. Díky dobrému zobrazení se dá docela i odhadnout, která značená turistická cesta je přijatelná pro kolo.
Jiná věc je v cizině. Pro alpskou oblast jsem se nakonec uchýlil k vydavatelství KOMPAS a silně to doporučuji, byť na naše KČT nemají. Hodně popisů tras v německých časopisech apod. je děláno podle nich. Teď mají vyjít nové mapy této edice, které rozšíří záběr směrem na západ. CCa za pomezí IT - FR.
No a úplně jinde , to je vždycky improvizace. Vycházím vždy z toho co doporučí průvodce LONELY PLANET pro danou oblast. Často Ti i poradí zastrčenou uličku, v níž v neznámém městě sídí to pravé knichkupectví s mapami.
Přesně tak, používám taky padesátky KČT, které jsou zpracovány na základě bývalých vojenských map a jsou pro orientaci v terénu i pro určení výškových poměrů dokonalé. Kdybych je sebou kolikrát neměl v neznámé krajině, nevím nevím jak bych dojel.
A souhlasím i s těmi Kompasskami pro alpské země, přestože do map KČT mají hodně daleko - ale nic jepšího pro tyto oblasti není.
Ja pouzivam Turisticky atlas cesko 1:50 000 od Shocartu, vzdy si vyberiem tie strany, cez ktore chcem ist. V atlase su vyznacene vsetky cyklotrasy, turisticke znacky vrstevnice, da sa s nim orientovat aj v meste (aspon ciastocne). Navyse v Shocarte slubili,z e budu dodavat aj znicene, alebo opravene listy (jeden list za 5 Kc) takze sa ich ani neoplati kopirovat. Na planovanie tras vsak pouzivam skor cykloturisticky atlas cesko 1:100 000, ten atlas 1:50 tisic nema totiz vyznacene vzdialenosti a pri planovani sa mi nechce stale merat. Nuz a na jar vyjde aj podobny turisticky atlas Slovensko, uz ho mam objednany.
Uprednostnujem atlas pred jednotlivymi mapami, lebo sa daju vybrat jednotlive strany a takato strana je daleko lacnejsia, nez kupovat mapy jednotlivych oblasti (hlaven ked vzdy jazdime inde)
Na Slovensku som zatial pouzival cykloturisticke mapy 1:100 000, ale tie nemaju vyznacene turisticke znacky a cyklotrasy tiez nie su vyznacene aktualne. V Rakusku pouzivam mapy od roznych dodavatelov (podla toho, co sa da dostat od nich u nas), Kompass, Frayteg&Berndt, Esterbauer (ti sa mi zdaju velmi dobri, maju kazdu jednu trasu, ktoru vydaju prejdenu na bicykli) vydavaju seriu Bikeline a maju dost map aj pre mountain bike (ale tie ja nepotrebujem, som skor pohodovy cykloturista). V Rakusku sa daju zohnat aj celkom dobre mapy zadarmo z regionalnych informacnych stredisk. Mam takto Weinviertel a Burgenland.
Zaujalo ma tvoje info, ze si si objednal tur.atlas Slovenska. Porad - mam aj ja on zaujem - ako, kde, atd. Vdaka.
1:50000 od KČT + 75000 cyklomapa od Kartografie.
Proboha, používáš mapu 750tku?!?
Já mám pocit, že tohle měřítko udělali snad za trest. Tyhle mapy jsem ze svého života vymazala jednou pro vždy - přepočítat vzdálenost u tohohle měřítkového paskvilu, to je něco příšerného.
No, držím ti palce...
Radka
No, je to trochu paskvil, uznávám...;-) Ale tyhle mapy používám jen jako orientační náhled kudy vedou značené cyklotrasy. Taky mi připadají o hodně přehlednější než Shocart... Ty už jsou, podle mne, hodně přeplácané.
Pro přesnější "zaměření" jsou ale 1/50000 od KČT stále bez konkurence... Jo, vojenské mapy jsou vojenské mapy...;-)
Proč paskvil? K přepočítání měřítka stačí umět základní matematické operace.
Sebou vozím raději dvě, 50tku KČT a 75tku Shocart. V každé něco chybí a v každé je něco navíc.
Doma mám ještě Turistický atlas 1:50 000 a cykloatlas 1:100 000. Pro plánování delších tras používám též internetové mapy, a vůbec lahůdkou jsou ortofotomapy, např. zde:
http://195.113.178.19/html/internet_ku.dll?gen...
Ortofotomapa naběhne při zadání měřítka 1:5000.
Hmmm, moooooc hezké.
Radka
Teda ty ortofotomapy nemaj chybu!!! Jako fanda do map jsem úplně blahem bez sebe - nevíš, zda jsou takto zpracovány i ostatní kraje? (případně i zahraničí?)
Také se ti nepodařilo nalistovat jiný kraj, což?!? Tak to si mě trošku uklidnil - už jsem se bála, že jsem tupý analfabet.
Radka
No, nepodařilo...i když jsem to teda moc dlouho nezkoušel. Ale třeba nám do toho HonzaK vnese světlo a i my se budeme moci blaženě dívat z výšky na své okolí bydliště - a nebo taky ne!
Mapové servery jsou zpravidla přístupné ze stránek jednotlivých krajů. Zde jsou ty co jsem našel (ty kraje co jsem nenašel, nebo na které jsem se vzhledem k omezení mého připojení nemohl dostat tam uvádím taky):
Pardubický: http://195.113.178.19/html/internet_ku.dll?gen... (to jsem zkopíroval od HonzyK jen pro úplnost)
Královéhradecký: http://www.wmap.cz/kr-kralovehradecky/newgis...
Liberecký: http://twist.kraj-lbc.cz/tms/geografie/index... (zatržítko "Ortofotomapa")
Karlovarský: http://mapy.kr-karlovarsky.cz/www/map_sluzby...
Plzeňský: http://mapy.kr-plzensky.cz/arcims/ortofoto...
Jihočeský: http://gis.kraj-jihocesky.cz/maps/orto2004/mapa...
Vysočina: http://twist.kr-vysocina.cz/tms/kr_vysocina... (zatržítko "Ortofoto 2004 2,5m/px")
Středočeský: http://mapy.kr-stredocesky.cz/dmu25_ortofoto...
Hlavní město Praha: http://wgp.praha-mesto.cz/tms/projects_html...
Zlínský: http://mapy.kr-zlinsky.cz/tms/projekty/vinic...
Jihomoravský: http://mapy.kr-jihomoravsky.cz/ (dál mi to nejde, stránky s :8080 mi nejdou otevírat)
Moravskoslezský + Olomoucký: Tady musí poradit někdo jiný, to jsem nenašel.
Horší rozlišení celé ČR: http://mapy.crr.cz/tms/isr/html/isr/index.php...
P.S. dost často je potřeba k zobrazené mapě povolit zobrazování ortofoto nějakým zatržítke čí přepínačem Zap/Vyp (zpravidla vlevém navigačním poli zcela dole)
No super, moc díky.
Teď jen najít trošku času...
Radka
Jo, každé mají trochu jiné ovládání, je pořeba projít legendu nebo návod.
Supr, to je prima věcička.
Sparrow, HonzoK, snad se nebudete zlobit, když ty odkazy dám na www.bike-forum.cz. Ať z toho má užitek co nejvíc lidí.
Fajnový mapy !
Zpracované určitě jsou, ale bohužel přístup už je zpoplatněn...;-(((
Já jsem se kdysi registroval u Geodis (to je ta firma, která tyto konkrétní data poskytuje) během zkušebního provozu a byla tam komplet ČR. Rozlišení 0.5m/pixel, super věc... No, a časem to stáhli a nechávají si za to teď platit...
V podstatě jsem objevil zatím to, co sparrow.
Pokud chcete celou zeměkouli, tak ta je tady:http://earth.google.com/
Ale ortofoto není zdaleka kompletní. Převládají satelitní snímky.
Schocart x KCT
v cem se lisi tyto dve mapy 1:50 tis
je ten atlas za 1500,- v necem osizen oproti zelenym mapam ?
Nuz mapy 1:50 000 KCT nemam. Atlas ma dve zasadne chyby (teda podla mna, ale aj tak podla neho jazdim).
1. Nema na cyklotrasach vzdialenosti , musis si pri planovani trasy merat pravitkom vzdialenosti. Podla vydavatela, by tam vraj bolo prilis vela informacii.
2. jednotlive listy nemaju ani milimeter presahu do vedlajsieho listu. Takze niekedy sa Ti tazko orientuje, ked prechadzas z jednej strany na druhu (a to sa pri 50 -tke deje dost casto), vraj keby robili presahy, bolo by treba vytlacit ovela viac stran. Ja to teda riesim tak, ze si do mapnika dam tie dve strany k sebe a nejako ich zohnem tak, aby som prechadzal plynule z jedne jstrany na druhu. Toto sa neda, ak mas pokracovat na druhej strane toho isteho listu. Daju sa ale dokupit jednotlive listy.
Inak sa mi ale turisticky atlas velmi paci, vzdy vyberies prislusne strany a po jednej skladas do mapnika (mam mensi mapnik ako je A4).
Tie ortfotomapy som este nepozeral, ale na cestu sa velmi nedaju pouzit, lebo vytlacenie jednej strany vyjde dost draho (musi byt vytlacena farebne, inak sa v nej neda orientovat)
Mě osobně u toho atlasu vadí, že tam nejsou vyznačená elektrická vedení - podle nich se totiž v terénu velmi dobře orientuje, když se ztratíš.
Jinak tento atlas ale používám také - jen nevím, jak to dělám, ale vždycky mi vyjde trasa na rozhraní minimálně 4 map, což je trošku nepřehledné :o)))
nuz to elektricke vedenie som si nevsimol, ale asi je to tym, ze sa takmer nikdy nestratime :-). Mam mapu pred sebou v mapniku, stale sledujem cestu a viem presne kde prave sme.
To Jaroslav: Já používám na měření vzdálenosti digitální (?) mapoměřič od f. SILVA a myslim, že je to s tim docela přesný. Funguje na jakékoli měřítko, je v tom i kalkulačka na různé dopočty indexů a je to mrňavé, takže to jde schovat do kapsy. Sice je to docela velká jednorázová investice, ale pokud často pracuješ s mapou, tak ti to dost zjednoduší práci.Na plánování výletů i během nich je to můj nepostradatelný pomocník.
Jinak používám mapy KČT 1:50000, protože jsou nejpodrobnější.
Cože to používáš za udělátor?!?
Kde se to nabízí?!?
Prodává to např. i KIWI?!?
Já znám jen takový ten mechanický měřák (kolečko) a ten je teda dost nepřesný. U tohohle musíš vždy násobit koeficientem pravděpodobnosti který si pokaždé musím určit odhadem podle zatáček apod...
Ale tuhle zkušenost máš asi také, že.
Radko já používám toto:
http://www.sambarsport.cz/p/pristroje-bryle...
když se tomu odklopí ten čelní štítek, tak je tam mimo jiné i kalkulačka. Na tý se potom daj vypočítat ty koeficienty. Já používám "horskej" - x1,15 - mám radši když je ten kopec o něco kratší než naopak. :-)
Shocart a KCT se lidi hlavne mapovym zakladem,takze pokud se clovek chce podle nich orientovat na nejakych lesnich cestach,nekdy je lepsi ta a jindy ona.Nekdy ale nesedi ani jedna,protoze lesni cesty se dost rychle meni.A jak pise radka,Shocart nema elektricke vedeni.
Takze kdyz koupim Shocart, tak sem ochuzen o ele vedeni, nemam presahy mapovych listu a to je vse.
Kdyz si koupim celou cr v KCT tak mam presahy, ele draty, ale zaplatim 80x80 = 6400,-¨namisto 1500,- za schocart
je to tak ?
Nezapocital jsi mapy Slovenska :o)))
jo sokart je za 800 a kct raci nepocitam
ale jinak co sem psal je pravda ? chapu to tak dobre
No, ne tak úplně. Ono to neni jenom o těch drátech. Ty KČT sou dělaný na základě map VKÚ (vojenský kartografický ústav) a tedy podrobnější, ale pro někoho sou tím pádem i méně přehlednější. Kdo jezdí třeba větší vzdálenosti, tak nechce tak často obracet mapu v pouzdru, nepotřebuje vědět kde je jaká škarpa atd. tak ten raději sáhne po přehlednějším SHOCARTU. A kdo je zase raději takovej "průzkumník" (hlásim se), hledá cesty necesty, tak tomu asi větší službu udělá padesátka od KČT. Každá mapa má svoje a záleží jenom na tom, podle čeho se ti bude lépe jezdit, respektive hůře bloudit. Zkus si pro začátek koupit k nějaké tobě blízké oblasti obě mapy a srovnávej. Ale základem pro práci s jakoukoli mapou je umět v ní dobře číst.
Na delší trasy jezdím zásadně s automapou 250tkou či 200stovkou a s kompasem. To pro orientaci směru postačí.
Nebaví mě sebou tahat půl knihovny map...
Jen v konkrétním místě musíš holt zapnout trošku představivosti a u rozcestníku zjistit, zda ta která značka tě dovede k cíli. A drobné cestičky a zkratky můžeš přitom objevovat rovněž. Je to mnohdy velmi zábavné :o)))
To Morčák: jinak jsi to podle mě ale pochopil celkem správně.
problem je v tom, ze radeji jezdim jezedackejch dlnicich a po lesnich silnicich nez po asfaltu a tam se podrobna mapa vyuzije, takze mam dalsi dilema, ach jo
ja sem jezdil podle kct map co pucovali v knihovne, ale ve vidlakove v knihovne nemaji mapy, takze ted jezdim bez nich, ale uz me to nebavi tak premejslim jak ty mapy poresit
jinak s tou podrobnosti u kct sem byl naramne spokojenej, takze bych se nerad osidil o plno veci jako je kravin, traforozvodna apod, to asi v skartu nebude, coz je skoda, takze otazka esly mam s kart kupovat
nevydal kct nejakou edici map za treba tretinovej peniz, kdyz si koupis vsechny ?
Hele to nevim, ale asi ne. A jde o to, jestli by to bylo i praktický. Celou rep. za jeden rok asi neobjedeš, žejo. No a jelikož ty mapy vycházej v aktualizovanejch vydáních, tak když někam pojedeš, koupíš si poslední aktualizaci a máš to.
Já si je kupuju podle potřeby a je fakt, že se teda v nich dost vyžívám, jojo mapy - to je moje.
...ale mít doma komplet KČT to nezní špatně....
No co jsem tak vypozoroval,tak jedinej rozdil jsem zaznamenal v tech dratech a taky ze KCT ma vrstevnice i ve vodnich nadrzich a znacenou i sirku a hloubku vodnich toku.Prave ty lesni cesticky ma ale nekdy lip znaceny ta Shocartacka mapa a nekdy jsou uplne vedle obe dve.Ten mapovej zaklad z VKU je sice asi dobrej,ale uz dost starej a lesni cesty se nekdy docela dost meni.
Jasně, nechtěl sem říct že SHOCART je na prd, ona každá ta mapa má svoje neduhy. Je to právě o tom s jakou mapou se ti líp pracuje a kterou máš tak nějak oblíbenou. No a já mám právě rád ty KČTéčka. Prostě už sem si na ně nějak zvyknul.
ok, vezmu mapu vidlakova a porovnam to s sokartem a dle toho se rozhodnu
čaute všichni:)
taky se vložim nebot mapy, to je moje:-P
co se týká polních a lesních cest tak většinou víc sedí shocart ale jak ted vycházejí aktualizovaný vydání tak sem zjistil že už se kčt lepší. co mně osobně vadí na shocartu je to, že pro tisk se používají barvy, který překrývají ty pod sebou a tím člověk přichází o spostu informací. když je v souběhu např. potok, silnice a trať a do toho naperou dálkovou cyklotrasu tak toho krom široký fialový čáry růžově lemovaný moc nezbyde:-I
jak ti tady poradili, kup obě mapy ze svýho okolí a uvidíš:)