Známe lidi, kteří se upřímně diví tomu, že jak někdo může píchnut kolo. Vždyť jim se nikdy nic takové ještě nestalo, a vozit s sebou nářadí natož pumpičku proto považují za úplně zbytečné. Stejně jako známe pár šťastlivců, kteří vyhráli ve sportce, nepatříme mezi tyto vyvolené a tak jsme měli mnohokrát příležitost si vyzkoušet opravu kola i v těch nejméně vhodných a příjemných podmínkách.
Měl bych jednu připomínku k sundávání a nasazování pláště. Pokud už dojde na monterpáky, tak doporučuji začínat sundávat plášť od ventilku. Jde o to, že abych plášť pro sundání z ráfku co nejvíce uvolnil, tak musím patky pláště "nahnat" doprostřed ráfku - a to u ventilku dost dobře nejde, protože ventilek prostě patky pláště doprostřed ráfku nepustí. Při zpětném nasazování pláště (po vsazení duše do pláště) na ráfek je třeba začínat na protilehlé straně ventilku a končit u ventilku - rovněž z důvodu nemožnosti "nahnat" u ventilku patky pláště doprostřed ráfku.
A pozor při dokončování nasazování pláště u ventilku - před nasazením pláště u ventilku je nutno ventilek co nejvíce vtlačit dovnitř ráfku, aby se patky pláště zasunuly pod duši u ventilku a neskříply pod sebou duši. Z praxe mohu říct, že je to hodně častá "závada". Na plášti je pak boule, drncá to a často dojde k procvaknutí duše.
Pokud sundáváš plášť montpákami musíš nejdřív uvolnit patky od ráfku natáhnout plášť co nejvíc na OPAČNOU stranu než je ventilek a tady na uvolněné části pláště začít pracovat. Když začneš u ventilku máš velkou šanci že ho můžeš poškodit.
Nesouhlasím.
Abys mohl na jedné straně plášť uvolnit, tak musíš na protilehlé straně ráfku patky pláště "nahnat" doprostřed ráfku, kde je ráfek nejhlubší. No a jak chceš dostat patky pláště doprostřed ráfku v místě, kde je ventilek? Uprostřed ráfku je ventilek, takže tam prostě patky pláště nedostaneš! A to hlavně u užších ráfků v kombinaci z autoventilkem.
No a pokud začínám sundávat plášť u ventilku, tak samozřejmě nenasadím monterpáku přímo v místě ventilku, ale kousek od něj. Tak jaképak že hrozí poškození ventilku?
Pěkné. Trik s jelitem jsem neznal (a naštěstí zatím ani nepotřeboval, ale co kdyby...)
Pár připomínek:
a) Není zmíněna možnost opravy duše bez sundávání kola. Ve většině případdů lze plášť vhodit jen z jedné patky, ventilek nechat na místě, duši vyvléknout vzniklou štěrbinou, zalepit, vrátit zpět, nahustit a jet. Ušetřím si tak otravnou (a často špinavou) práci se shazováním řetězu, vyjímáním kola, a hlavně zpětným nasazováním a štelováním (aby kolo sedělo v patkách rovně a aby to správně řadilo).
b) Proč musí být náhradní duše nelepená, nová? Obvykle vozím trojici duší: 2 z nich "pracují", jedna se veze. Když některá z pracujících píchne a nechci lepit na místě, nasadím náhradní a píchlou později zalepím. Od té chvíle slouží jako náhradní ona... atd. Tímhle způsobem vystačím s jednou náhradní duší celé roky. Novou kupuju jen v případě, že už je záplat moc (řekněme víc než 3), nebo když je některá neopravitelná (hodně zřídka). Co je na tom špatně?
c) Prořízlý plášť lze dosti spolehlivě vylepit zevnitř několika vrstvami stříbrné textilní pásky, co je za pár korun ve všech hobbymarketech. Vydrží to překvapivě hodně (určitě víc než bankovka :-))
Novou kupuju jen v případě, že už je záplat moc (řekněme víc než 3)
Eh? Tři, tomu říkáš moc? Na městském kole mám na každí duši okolo 15ks záplat. Ta novější je na tom kole zhruba rok :)
to mas vazne 15 zaplat zlepenych dohromady dusou aby nefucali?? :-D
Kde bereš tolik defektů ? To jezdíš po smeťáku ? :-) Já za těch posledních cca 6 let píchnul dvaktát (vlastně jednou, podruhý se mi prodrbnul ventilek)
Ja za lonsky rok pichla asi 5 krat, ale 2 pichnuti jsou v podstate jedno (prehledla jsem pri prvni vymene duse v plasti takovy pidikus spendliku) a z toho 2 pichnuti byla mimo Prahu.
Hezky clanek, ale docela by me zajimalo, co maji autori clanku proti autoventilkum?!
Ja na autoventilky nedam dopustit, nikdy jsem s nim nemel problem (u velo ventilku jsem vecne bojoval s gumickou), pumpickou nafukuju bezne a namahavejsi mi to nepripada, staci pouzit hadicku, ktera pri zasroubovani ventilek zmackne.
Jinak mam zkusenost, ze dlouhodobe vozeni "nove" duse v podsedlove (nebo jine) brasnicce, nezarucuje uspech. Kdyz jsem po dvou letech konecne dusi potreboval, zjistil jsem, ze je v ni dira (1 cm v miste svaru). Sice mohla byt duse vadna uz pri koupi, ale predpokladam, ze se asi otresy prodrela o bok brasny, ktereho se dotykala.
Neni mi prilis jasne, k cemu je dobre vozit "Náhradní patku rámu"?
Ta patka rámu je dobrá proti pěším návratům. Na horácovi jezdím chvilku, ale mám tam už třetí. Na asfaltce, nebo hladké polňačce tohle nehrozí, ale do skutečného terénu bych už bez náhradní nevjel.
Trošku hloupá otázka
Co je to ta " patka rámu" ?
Tak třeba
http://www.bikeoutlet.cz/bikeoutlet.php?kat=55
http://www.dookie.cz/patka-ramu/c-1368/
http://www.dookie.cz/patka-ramu-gt-chucker/d...
atd.
:o)))
No ja si prave musel najit pres google, co to vlastne je a vubec me nenapadlo, ze by to slo znicit, natoz, ze je to nejak exponovany dil.
Zatim na Ibexu jsem za 2.5 roku musel resit 2x pichlou dusi a uz 2x nebo 3x predrene lanko prehazovacky.
Pred tim behem spousty let jezdeni na favoritu jsem resil ruzne zavady - krome defektu, predrenych lanek, prasklych dratu, zadrenych lozisek v pedalu nebo rosypaneho petikolecka i ulomenou prehazovacku (zadni kolo nesikovne nabralo klacek), ale tohle se mi poskodit nikdy nepovedlo.
Nicmene do skutecneho terenu bych ja ani nejezdil.
Co bych ale mozna do seznamu veci pridal jsou takove umelohmotne stahovaci (elektrikarske?) pasky. Nic to nevazi a da se jimi nouzove pripevnit ledacos, kdysi dokonce udrzeli i tu prehazku v poloze, ze jsem mohl domu dojet. :)
Patka funguje v podstatě jako výměnná pojistka. Je z měkčího materiálu a pokud nějak namotáš přehazku, ta to přežije a nepoškodí se rám. Samotná patka je z hliníku, v podstatě nic neváží, místo nezabírá a během chvilky je plnohodnotně vyměněná. Naposled jsem ji měnil, když v hluboké trávě byl pohozený zbytek lanka z ohradníku. Nabral jsem ho do zadního kola a obrátil přehazku naruby. Dest minutek a jeli jsme dál. Pro-povi se tahle předváděčka docela líbila :-)
Aha, tak v tom pripade to asi na favoritu (s originalni prehazkou) bylo bud vyresene jinak nebo nekdo spatne spocital pevnost, protoze kdyz o tom premyslim, tak tu prehazku jsem zdemoloval asi dvakrat a to k cemu je pripevnena, bylo netknute.
Dřív bylo oko přímo na rámu (mám to tak i u treka - tam to tolik nehrozí). Na Favoritu býval ten hák z poctivýho silnýho železa a fungoval jenom jako držák. Tam byla opravdu jako nejslabší článek ta přehazka (zvlášť později ta plastová). Ale jak už jsem psal, na silnici se klacky do přehazky tolik nepletou, jako v terénu :-)
Na ocelových rámech se stále dělá patka nevýměnná jako součást rámu. Na duralových rámech je výměnná. Ocel se spíš ohne a jde zase narovnat, kdybys ale stejně ohnul duralovou tak ji zlomíš a můžeš kupovat nový rám...
Ahoj,musím reagovat na článek od Jrr. Taky jezdím na autoventýlek a jsem sním naprosto spokojený i pumpičku mám na tyto ventýlky a co se týká benzínek že nejsou v lese nebo na horách tak to mě naprosto nevadí.Jen jednou se mi stalo že jsem musel vyměnit duši za nouzové řešení a to trávou vycpat plášt ale to jsou ty cyklistický začátky kdy si víc hledíme jaké máme fungl nové kolo a na různá úskalí a záludnosti se už nekouká? Také bych chtěl tímto reagovat na článek od autora k.vl,na co vozit tolik duší když stačí jedna přeci se nemůže stát (i když,nikdy neříkej nikdy)že by se píchnuli obě kola najednou ?
Že se nemůže stát píchnout obě kola najednou? Už jsem zažil 5 defektů během jedné vyjížďky (u jednoho jezdce). Není to sice časté, ale stát se může cokoliv.
A cvaknout přední i zadní současně v jednom sjezdu, to už jsem taky několikrát viděl.
Já tedy vozím sebou jen jednu duši, to ale hlavně proto, že duše nevozím :-)
Za 4 roky ježdění bez duší jsem ještě neměl jediný defek, který bych musel řešit více než lehkým dofouknutím (než to zacelil tmel).
Takže ta jedna duše je tak akorát až na mě jednou přijde nějaký velký defekt, který tmel nedá. Ono stejně u velkého defektu typu hodně říznutý plášť (dlouhý řez) nemusí ani ta duše pomoct.
Dobré lepidlo by mělo fungovat v podstatě, jako vulkanizační roztok. Pokud jsem používal zmíněný postup lepení, stávalo se časem, že záplata povolila a začala se odlepovat od duše. Již řadu let namáznu lepidlem jak duši, tak záplatu a ještě se mi nestalo, že by nedržela.
Naprostý souhlas, mazat záplatu i duši. Pak nechat zaschnout do stavu, kdy při dotyku prstem už lepidlo nelepí (cca 3-5 minut, dle teploty okolí). Pak záplatu přitisknout na duši, POŘÁDNĚ přitlačit po celé ploše záplaty a můžete foukat. Tu igelitovou fólii na záplatě můžete nechat, alespoň zabrání tomu, aby se duše zbytkem lepidla, které "kouká" z pod záplaty, nepřilepila zevnitř k plášti.
Ne a ne a ne. Zaplatu lepidlem nepatlat! Zaplata je pod tim alobalem vulkanizovana. Ono to lepidlo na ni nechce schnout. Sice to funguje, ale zbytecne to prodluzuje dobu schnuti pred priplacnutim zaplaty.
Nejdulezitejsi je, to po namazani lepidlem (tenka vstva) dusledne ofukovat dokud to neni zavadly. Pak se to spoji okamzite a neni duvod na nic dalsiho cekat. Kdyz se to priplacne do mokryho lepidla, tak je to k nicemu a vetsinou to nikdy nezaschne.
Nikdy nevyjíždím bez rezervy. Za celou dobu co jezdím na kole, se mi stalo snad 5 krát, že jsem musel lepit v terénu. Velkou výhodou je, když jedeme v partě, kde se najde další rezervní duše.
A nakonec to nejdůležitější: není kam spěchat, takže na lepení se čas vždy najde, nehledě na to, že ty dvě,či tři minuty navíc jsou v délce života člověka absolutně zanedbatelné.
Ještě jsem se tedy nesetkal s tím, že by lepidlo na záplatě neschlo. Uschne v podstatě úplně stejně rychle jako na duši. A na co na ně foukat? Však zaschne i samo. Když na ně budu foukat tak je akorát poplivu.
Dobrý článek, už se těším na pokračování. Vždycky jsem preferoval autoventilky, ale pravda, že pokud jsem měl nahustit kolo mimo domov, pak jsem s tím měl problém a většinou jsem se bud hrozně nadřel nebo jsem měl podhuštěné kolo. Zkusím uvažovat o těch galuskových.
Vážně? Já teda hustil všechny 3 typy ventilků a vůbec jsem nepostřehl rozdíl v námaze. Je ale fakt, že záleží na tom, jakou máš pumpičku, konkrétně jde o tu nasazovací koncovku. Správná koncovka na autoventilek musí mít uprostřed něco na zatlačení trnu ventilku dolů - pokud to tak je, není to o nic větší námaha než u jiných typů. Jinak si neumím představit, v čem by mohl být problém...
Souhlas. Nadávat na určité ventilky může jenom ten kdo používá nevhodnou pumpičku ;-)
Di ty brebto...
Už mám několikátou pumpičku - doma to nafouknu vždycky tak nějak v pohodě, ale v terénu se s tím peru.
No ja doma nafukuju stejnou pumpickou jako venku a problem s tim nemam. Ono ale muze zalezet taky na rozmerech pumpicky. Ja na Ibex adoptoval pumpicku z favorita (cerna, kovova, urcena do ramu), sice byl problem kam ji pripevnit, ale nafouknout kolo na 600 kPa lze v rozumnem case.
Tak to jsme na tom stejně..
Doma mám velkou pumpu a do terénu vozím malou ruční pumpičku.
Zkus prohodit pumpičky a v terénu se to určitě zlepší, tam se pumpuje častěji než doma. :-)))
Jeden čas jsem vozila klasickou starou nožní pumpičku. Jenže drncáním přes kořeny se tak nějak po roce a půl rozpadla, což jsem, samozřejmě, zjistila až ve chvíli, kdy jsem ji chtěla použít...
I o tom jsem přemýšlel poté co jsem loni opravoval 3x po sobě, než jsem ten zatracený střípek v plášti našel. Jenže moje dílenská se nikam na kolo pořádně nevejde. :)
Určitě doporučuji vyzkoušet tuhle pumpičku: http://www.cykloworld.eu/zbozi/pum000054-topeak...
je to klasická rozdělávací pumpa, se ktero use dá pohodlně nafouknout, ale jde vozit na kole.
Maximální tlak 11 Bar.
když jsem u těch pumpiček, nemáte někdo nějakou použitelnou pumpu na ventilky i na tlumič v trošku nižší cenový hladině než je tohle?
http://www.topeak.cz/index.php?sel_u1=02&...
((-: http://www.nakole.cz/diskuse/14371-nouzove...
dík, jsme si vůbec nevšiml. Já vždycky mám něco puštěného ještě v druhém okně a asi jsme měl při čtení puštěného něco takovéhleho, takže jsme nedával pozor ;-)
http://www.youtube.com/watch?v=h8IvZ2cKBic&...
tak to jo, to tě omlouvá, taky se mi zamlžil zrak ((-:
tak jestli chceš, tak ještě trochu burlesky...
http://www.youtube.com/watch?v=Ux7UX6qTtu0&...
Burleska je asi podvědomě nějaké aktuální téma, já si nějaké burlesková videa prohlížel v sobotu. :)
to nevím. Možná. Ale já si nějaký videa se spořeji oděnýma dívčinama prohlížím tak nějak asi častějc:-) Na FB mám v přátelích mnoho tanečnic a vždycky některá z nich něco nasdílí :-)
teď koukám třebas na tuhle:
http://www.youtube.com/watch?v=VohAxpboJAs&...
a přestože je tak říkajíc kyprých tvarů, tancuje skvěle!
radka nech to profíkům :-)))
A co myslíš, že dělám :o)))
Teď mi to ale připomnělo, že jsem v týdnu zjistila prázdnou přední pneumatičku, tak to budu muset jít ošetřit, abych byla příští týden na Velikonoční ready.
Netvrdím, že to není pumpičkou nebo uživatelem. :) Trn tam je, ale prostě pumpička, kterou bych to bez námahy nafoukal, to je jen dílenská.
Napadá mě, jestli ten trn není krátký a ventilek neodmáčkne.
Taky by bylo potřeba dodat, na kolik se fouká. 2-3 atm se tam naperou i hubou, 5-6 už chce slušný nářadí...
Takže potřebuju na těch 5 atm slušný nářadí, to je slovo do pranice. Nějaký tip? Klidně si koupím hustilku novou, nejraději "se šlaufkem", klidně ve velikosti klasické pumpičky na kolo, gramy nehoním.
Já mám na treku automobilovej, na horácovi galuskovej. Foukám doma dílenskou. Sebou vozím od Velly asi za 200 Kč. Prakticky ji nepoužívám. A když, tak nouzově pomůže, kdyžtak treka dofoukám následně u pumpy a do horáce ten nižší tlak v pohodě natlačím. Na defekty mám docela kliku. Za ty roky bych je na jedný ruce spočítal a ještě by prsty zbyly...
stránky dovozce: http://www.bikestar-online.bcec.biz/index.php...
(dovozce ji na stránkách nemá) http://www.velosport.cz/cs/eshop/cyklo-doplnky...
Pravda, pravda. No,já vůbec nevím, na kolik foukám, měřím to jen u vozíku. Tak nějak foukám, abych to palcem moc nezmáčk... Rozumíme si, ne? :-)))
Schwalbe ve svém katalogu uvádí, že jejich pláště nelze měřit "palcem", že to neumožňuje jejich konstrukce.
Palcem uz tak maximalne porovnavam predni a zadni. Stav plaste v terenu posuzuji zatizenim sedla a riditek a vizualni kontrolou, i kdyz mam na pumpicce manometr.
Doma mi napovi velka dilenska z Tesca.
A co ak mas nejaky Lowracer a hustis na 10atm to uz mas problem .Ja mam teraz klasicku ziletku a tiez tam praskam 9 atm. a s tou pidipumpickou akehokolek tvaru tam natlaciim tak 6 ale na dojazd to stacii ale uz je citit ten valivy odpor plasta.
Souhlas, ale jde o to, jestli je to otázka pumpičky, nebo rozdílu autoventilek/galuskový ventilek.
to je jedno aky ventyl . moja pumpicka zle sedi na galuskovych ventiloch tak som si kupil redukciu cca 15 Sk,- este a fachcim ako keby to bol autoventil. cize ak sa vam nepaci 1 tak si bud kupte redukciu alebo dusu s vami preferovanym ventilkom. Mam na ziletke vysoke rafiky 50mm tak ze galuskac tam mozem dat ako jedinu sancu + ta redukcia.
A co sa tyka pumpicky ziadna ta mala pumpicka neda 10atm. mozno ta na CO2 bombicky. Ja som od tej nudzovej pumpicky ocakaval nudzove fukanie na dojazd po najblyzsiu pumpu alebo domov ci niekoho z kompresorom (az tak som lenivy makat rucne :-D)
Inak neviem co kto ocakava ved tie prenosne pumpicky su fakt len nudzovka niesu urcene na profi fukanie pochybujem ze aj keby to ten pist utlacil na 10atm pochybujem ze by som ja rukamy tolko natlacil bez zapretia o zem .
http://bikestore.cz/doplnky-a-ostatni/hustilky...
http://www.kola-online.cz/pumpa-merida-005/d2833
http://bikestore.cz/doplnky-a-ostatni/hustilky...
Tohle pouzivam ja - na vse - i na vidlice a tlumice: http://www.qishop.cyklomax.cz/Hustilky/R-X-hust...
Na vysoky objem nafoukas prvni pulku a zbytek tam pak nastouchas pomaleji na vysoky tlak.
Autoventil je taky povolovací, musíš mít tu kovovou čepičku a tou to otočenou povolíš, snadno dofoukáš a zase utáhneš. Fest zataženej autoventil se fouká blbě a silou.
Ta čepička je na nastavení tlaku těsnění do sedla nebo na výměnu pružiny.
Když to dotahneš fest, tak se brzo vymačká.
Když to dotahneš akorát aby to těsnilo, nemáš žádné problémy ani časem a ani při pumpování, ale musíš použít pumpičku nebo šlaufek s trnem na zatlačení pružiny ventilku.
Taky preferuju autoventilky, s těma se nenadřu, ale galuskové mi daly zabrat. Buď jsem je povolil moc a část vzduchu mi zase utekla ven nebo málo a pak mi při pumpování vylézaly oči z důlků.
Všechny rozumné pumpičky zatlačí pružinu ventilku dovnitř a při pumpování překonávám jen odpor vzduchu a ten je stejný u obou ventilků.
V každém případě s malou pumpičkou je pumpování u obou ventilků namáhavé.
Proto nepumpuju po zalepení defektu na provozní tlak, ale jen na dojetí k benzince a tam dopumpuju.
Proto preferuju jen a jen autoventilky. Vlastně doma pumpičku potřebuju jen po lepení defektu, na běžné dopumpování mám benzinku.
Galuskové ventilky byly vyprojektované jako náhradní řešení ke galuskám, protože se tam normální rozumný ventilek nevešel.
U biků to nakonec povede nejspíš zase zpět u galuskových ventilků, protože pro řešení bez duší se jiné nepoužívají. A vše směřuje čím dál více k masovému ježdění bez duší (tím myslím třeba to, že Schwalbe už má všechny bikové pláště s EVO série TLR a u všech ostatních značek to také přibývá, vhodných ráfků také, atd.).
Menší díra v ráfku je také plus.
Já jezdil i s dušemi před 4 a více lety už dlouho jen galuskové ventilky, mám je mnohem raději (na autoventilek byl velmi omezený nebo spíš žádný výběr opravdu lehkých duší, latexových to samé).
Teď 4 roky+ na bezduších už není co řešit, tam to ani jinak nejde než s galuskovým (a je potřeba mít ještě takový, který lze rozdělat, aby šlo doplňovat tmel přes ventilek a nebylo třeba sundavat pláště).
Pohodlí při pumpování zajistí obyčejná stará hadička z pumpičky s redukcí na cykloventilek (redukci jsem kdysi koupil na Karláku po sérii neumětelských utržených ventilků za 20 kaček :).
Hadička+ redukce je opravdu pár gramová a skladná záležitost a tak i s miniaturní pumpičkou opřenou o zem nebo stěnu nafouknete všechno..
Redukce je opravdu jen několikgramová, ale kdo ji má pořád hledat.
A kde potom jsi při její ztrátě, když jsi v terénu? Odpověz si sám, já jsem slušně vychovaný cyklista.
Našroubovaná na konci hadičky se hledá lehce.
Nafouknout umím dávno i bez redukce, ale s ní a s hadičkou je to prostě pohodlnější, navíc dokážu pomoci širšímu okruhu slušně vychovaných ale bordelářských cyklistů :)
Článek je pěkný, autor ví, o čem píše, přesto jen dvě poznámky. Jednak důvod pro to, dávat řetěz na nejmenší pastorek kazety při sundávání zadního kola rozhodně není v tom, abyste při nandávání snadno našli jeho polohu. Doporučuji zkusit opačný postup, aby v tom bylo jasno.
A za druhé bych rozhodně nebagatelizoval, že plášť lze sundat holýma rukama. To samozřejmě platí pro většinu plášťů s kevlarovou patkou. Autor by se ale možná divil, kolik lidí ještě jezdí na pláštích s drátěnou patkou a ty rozhodně rukou hned tak z ráfku dolů nedá...
ale daa s cvakacimi kliestami :-D
Jsem rad, ze to ctu prave ted. Behem poslednich 6 hodin jsem sundaval a nandaval 2 plaste. S dratenou patkou rukou a ten mizernej kevlar byl tak natesno, ze jsem po delsi dobe pokusu opravdu musel vyhrabat montpaky.
Každý plášť jde sundat rukou. Je ale potřeba chytnout grif a naučit se jak na to. Není to zpočátku úplně jednoduché. V článku je dobrá fotka, kdy jde vidět že je potřeba nejdřív patku natáhnout doprostřed ráfku a potom co nejvíc natáhnout celý plášť na opačnou stranu ráfku.
V článku jsou opravdu zkušenosti nasbírané v terénu.
Jen výhrada k záplatám
Samolepící se nejpozději do dvou let zase odlepí.
Ty červené, co jsou na obrázku, se taky časem odlepí.
Nejlepší jsou modré s černým středem. Jsou sice dražší, ale ty se po zalepení časem spojí s duší, možná i vulkanicky, ale už potom nejdou odlepit, spíš se přetrhnou. Dneska, kdy se vyrábí jen jeden průměr duše pro všechny průměry plášťů a ve větším plášti se musí víc roztáhnout, je tahle vlastnost hodně důležitá pro výdrž záplaty.
A další věc. Možná jsem to přehlédl, ale nikde jsem nenašel zmíňku o tom, že se před sundaváním pláště musí plášť na straně kde se sundavá odmáčnout od strany ráfku do středu ráfku. Líp se potom přetahuje přes ráfek a obvodový drát v plášti není tolik namáhaný.
Při nasazování to platí také.
A úzkých plášťů se musí ventilek zatlačit do pláště, ne do ráfku, a teprve po usazení pláště zamáčknout do ráfku.
Při lepení záplaty nečekám 5 minut před pumpováním, ale okamžitě pumpuju po nasazení duše do pláště na provozní tlak.
Záplatu i duši nejřív lehce potřu lepidlem, nechám zaschnout cca 1 min, dám další vrstvu lepidla, nechám jen lehce zavadnout, přiložím na sebe a kompletuju kolo a hned pumpuju.
Modré s černým středem prodává buď Parktool, jako "dražší" a pak se prodávají identické pod obchodním názvem Ferdus (rozdíl jsem nezjistil a jak je uvedeno níže, mám s lepením slušné zkušenosti). Často je prodávají jako kusovky. Takže oblíbený nákup je 5 velkých, 10 malých, dvě tuby s lepidlem a to alespoň jednou za rok (pár použiju, když lepím kola kamarádům).
Souhlas, az na ty samolepky a oboustranne potirani. Nejlevnejsi cerne mekke samolepky od Authora drzi jako pribite tusim treti rok. Dokonce i na dusi, ve ktere byl nefumkcni zeleny sliz. Dnes jsem ji kontroloval pri prehazovani plastu a zaplata vazne drzi.
I prodejce mne varoval, že dlouho nevydrží, ale protože jiné neměl, koupil jsem 5 kusů.
Dneska jsou všechny odlepené a nahrazené modrými. Odlepily se samy.
Výrobce neznám, ale byly tuším cihlově červené.
Určitě zkus samolepící záplaty ParkTool - http://www.cykloworld.eu/zbozi/kan000010-park...
Rozhodně ale žádné záplaty nejsou věčné řešení. Záplata je nouzovka pro dojetí, dlouhodobě se na sebelépe lepenou duši spolehnout nedá.
No, mám tu lepené duše jejichž věk si nedovolím ani odhadnout. Favorita jsem zrušil někdy v roce 2002 nebo 2001, podle fotek, takže duše co jsem měl na favoritu jsou min 14 let staré a modré záplaty na nich stále drží. Ještě je mám schovaný. Jsou sice samá záplata, ale když nejde záplata přes záplatu, je stejně dobrá jako nová. Možná lepší.
Koncem roku jsem koupil 2 nové duše s prodlouženými ventilky (mám dvě kola s vysokým ráfkem) a už nepoužívám ani jednu, jsou v popelnici, protože byly tak nekvalitní, že v tlusčím plášti samy praskaly. První praskla po 14 dnech, po zalepení opět a druhá asi po měsíci.
Jen na starou, vyzkoušenou duši je spolehnutí. Když kolo při velké rychlosti nerozhodí ventilek, nerozhodí ho ani záplaty.
Kromě kvalitního zalepení otvoru v duši je třeba najít příčinu průrazu, a tu odstranit, aby nedocházelo k dalším perforacím. Někdy to bývá střepinka skla, nebo trn, který není zrakem patrný. Jeho nalezení je potom možné pouze hmatem. Divím se, že odborník nenaznačil, jak to efektivně udělat, jenom se zmíníl o přiložení duše k plášti, který zůstal na ráfku.
Nejlépe je označit levou i pravou stranu pláště i duše (i nové náhradní), kromě toho i místo, ve kterém je plášť u ventilku. Lze to udělat i černou lihovou fixkou, a je to čitelné. Po manipulaci s lepením duše jinak těžko poznáte, jak byla nasazená, a budete třebas hledat jinde. Také sundání pláště z ráfku zbaveného duše je snadné, jakož i jeho nasazení, a lépe se odstraňuje příčina.
Lepím vždy, pokud nejsem v časové tísní, zvláště je-li dostupná voda pro kontrolu nepatrné perforace, a rezervu ponechávám na horší časy (setmění, zranění).
Ještě pár poznatků:
Po nasazení pláště je vhodné ho promnout postupně po obvodu střídavě do stran, aby byla jistota, že správně zapadl. Pak je dobré duši mírně nafouknout, jen co vyplní svůj prostor, a plášť postupným otáčením otloukat o zem po celém obvodu. Tím se vyloučí případné přiskřípnutí duše mezi pláštěm a ráfkem.
Aby prošel plášť u V-brzd při sundávání kola, je třeba u nich vyvléknout lanko, což umožní jejich roztažení. Po opravě defektu a nasazení kola NEZAPOMEŇTE V-BRZDU ZNOVU ZPROVOZNIT! Druhá brzda je sice k dispozici, ale než si to v kritickém okamžiku uvědomíte, může být pozdě.
A můj táta do plášťů sypal klouzek, takovej bílej prášek. Pomohl duši se usadit bez překroucení apod. Ale to už asi není.
O zem třískam jen zmrzlýma buřtama aby se rozlepily. Kolem už asi 30 let ne, považuju to za za zbytečný, pakliže nelepím kolo u auta, tam jsem to taky kdysi dělával. :-))
Ta brzda, to je hodně důležitý, jsem sklerotik a několikrát jsem málem přišel o manželku. Dodneška si myslí, že jsem jí ty brzdy nenasadil schválně.
Tak já to dělám. Spíš tak o zem pomačkat. Aby si duše uvnitř sedla a nebyla překroucená. Plášť a patku vidíš zvenčí, jak sedí, tu duši uvnitř ne.
Překroutila se mi nová duše úplně bez vzduchu, to jo, ale mírně, opravdu jen mírně, nafouklá duše jen tak aby nebyla slepená, ještě nikdy.
Skřípnutý plášť je opravdu většinou vidět, taky už se mi skřípnul, ale pomačkáním nebo oboucháním o zem jsem to nespravil.
Já třískám o zem jen těma zmrzlýma buřtama a vlastně ještě kaštanama aby se vylouply.
Aby se přes autoventilek foukalo lehce, tak si pořiďte redukci z autoventilku na klasický "veloventilek" a nebo pro nasazení malé pumpičky - viz tady:
http://bikemarast.cz/index.php?product_id=1115...
http://bikemarast.cz/index.php?product_id=1115...
Musíte ale koupit takovou redukci, která má zespodu malý "čudlík" a uvnitř maličký zpětný ventilek (v podstatě jen kuličku). Když tuhle redukci našroubujete na autoventilek, tak to trošku "pšoukne" jak čudlík autoventilek "otevře". Po dotažení redukce na autoventilek se únik vzduchu zatěsní. Pak nasadíte pumpičku (hadičku od pumpičky) a zcela pohodově foukáte, duši nafoukne i křehká dívčina (samozřejmě při požadovaném vyšším tlaku v gumách se i ta trochu zapotí). Jde totiž o to, že redukce otevře autoventilek, který má poměrně silný odpor "proti foukání" a člověk pak fouká pouze přes maličký ventilek v redukci, který má odpor nepoměrně menší.
Po nafoukání duše musíte redukci sundat, přece jen ten ventilek v redukci netěsní úplně stoprocentně.
PS: Už jsem měl v ruce i redukci, ve které zpětný ventilek vůbec nefungoval, takže byla nepoužitelná. Holt někdy trefíte na zmetek.
Kruci, ten druhý odkaz měl být toto:
http://www.velohanak.cz/333-ventilky-a-redukce...
A kdyz tu byla rec o pumpickach...
Nejvic nejlepsi pumpicka co znam je tadlec:
http://www.roseversand.com/article/xtreme-airik...:21224
Bohuzel jenom pro ty kteri nemaji problem s objednanim pres internet.
Je to nezmar, ma uvnitr redukci na autoventilek a bez vetsi namahy naboucha i silnicku na 8 atm. Pres tu redukci lze vetsinou nouzove nafukat i tlumic nebo vidlici.
Mam ji uz pet let a funguje bez problemu.
Já jen čumím, jak se z triviality, kterou za mého dětství zvládal každý dvanáctiletý kluk dělá věda. Proboha, s tehdejšími plášti jsme lepili skoro každý týden.
Jsme chlapi nebo metrosexualové? Opravdu je pro Vás takovým přínosem článek o tom, jak zalepit duši?
Jen se ptám, nic proti tomu.
Příště bychom mohli podebatovat o zavazování tkaniček na botách.
Čemu se divíš ? ;-)
http://mobil.idnes.cz/deti-umi-ovladat-iphone...
Ono za mého dětství bylo lepení duší tak nějak jediným řešením, neboť občas nebyly ani ty duše :)
Taky si pamatuji, že jsem si v 15 letech svařoval oka na klikách favoritu,následně do nich závitníkem udělal závity, vyráběl jsem si klínky ( soustruh, frézka,závitnice), lepil sedlo epoxidovou pryskyřicí.
Nebylo to ovšem kvůli tomu, že by mě to šlo levou zadní, nějak extra mě to bavilo, ale protože to bylo jediné řešení místo odstavení kola na dobu neurčitou, než národní podnik splní plán do takové míry, že se náhradní díl dostal na pult...
Mozna jsi to pozapomnel, nebo jen tehdy nevedel, ale bylo treba hledat ne NA pultech, ale POD nimi.
:)
Ovšem náctiletý člověk nebyl pro "majitele" podpultových prostor nijak zvlášť zajímavý.
Pamatuji se, že na pětikolečko jsem se na Náměstí Kubánské revoluce ptal asi dva roky až mi ho nakonec sehnal otec, který se soudruhem vedoucím opil v místní hospodě a opravil mu za to doma topení....
popravdě bych raději sháněl kliky než levý závitník
možná by to vyšlo na stejno, ale na střední průmyslové škole strojní to v té době nebyl takový problém....tak vybavené dílny neměla ani leckjaká fabrika.... taky se tam vesele melouchařilo za využití laciné síly mladých soudruhů.....
Vybrousil jsem si tam i náhradní čočku do dalekohledu, vyrobil anténu pro dálkový příjem a otáčecí stožár, mámě udělal nové hnací kolo do automatické pračky, pochromoval spoustu věcí od dvířek k odpadu až po poklice na |Moskviče ....
Byla to prostě doba, kdy šikovnost byla nutnost, protože nic nebylo jen tak lehce k sehnání...
Byla to doba, kdy si lidé z aut sundavali stěrače, aby jim je lidé, kteří si je chtěli sehnat nesundali.... byla to doba, kdy na prodejnu kol přišlo 15 kusů za kvartál a když byla klika tak se některé dostalo i na pult.
Aby se cykloprodejna uživila, tak se tam prodávaly šicí stroje...
Ony ani to šicí stroje moc k dostání nebyly, takže to provoz cykloprodejny nebrzdilo. Vlastně, nemohu si vybavit, že by se cyklo prodávalo v samostatném obchodě. Snad jedině v nějakém městě větším než okresní.
To proto, že všechny klínky co byly k dispozici v prodejně kol na Gorkáči v Praze jsem vykoupil já :-)
jo přesně tak se to dělalo.... křečkovalo se aby člověk získal protihodnotu do výměn :)
Můžu ti nějaký nechat, myslím že je mám ještě ve sklepě v krabici, a tako kompletní starou přehazovačku, vozil jsem pro sichr náhradní :-)
Asi jsi je nodovedl vyklepnout bez porušení závitu, když jsi jich tolik potřeboval.
Já jsem vymačkané zabrušoval pilníkem, dokud nebyly moc utopené v klice nebo už bylo třeba moc podložek na jejich dotažení, pak jsem teprve dal nový.
Ach jo, to byly časy. Dneska už jezdí všichni, nejenom ti šikovní. :-)))
jojo, já měl problém jak mě povolovala ta oka tak klínek měl tendenci jít skrz :)
Bohužel zakalení pokus o trvalé řešení tedy zakalením klínku přinesl deformaci osy a to byl malér.... osu jsem zbastlit nedokázal
No jo, tam ty materiály závodily, který bude měkčí. A do toho ještě převodník, který se při záběru ohýbal, bortící se bovdeny, gumový brzdy a "porcelánový" sedlo... :-)
Na druhou stranu jsem to kolo při příslušné údržbě měl pojízdné,od roku 1978 do cca roku 2005-6 ? :)
Pak jsem ho předal tchánovi...
Rám, řidítka, převodník, brzdové páky, středy kol to ostalo v originálním stavu.... ráfky jsem myslím taky neměnil ale nejsem si už jistý....
Během mé vojny na něm jezdil brácha :) takže bylo ve své podstatě furt v provozu...
To je ono. Příslušná údržba (soustruh, frézka, kalení... :-))
Z mého Fááá (F 1) zbyl použitelný akorát rám. Náby a střed bláto, měkoučké ráfky, humus matné dráty, tunové kliky a kroutící se převodník s podivnými převody, sedlovka z lešeňovky, zmíněné "porcelánové" sedlo, tak snad ještě ta přehazka na tehdejší dobu dobrá. Když si vezmu, jak relativně málo jsem toho na něma najezdil a co údržby a dílů si to kolo vyžádalo. Při dnešních dávkách by bylo už několikrát ve skartovačce...
Vyklepnout jsem je dovedl, ale několik jsem jich při utahování přetrhnul, některé ohnul, vezl jsem si asi 4, pak kompletní přehazovačku, dvě lanka, krabičku ze všema možnejma matkama a šroubama, taky dvě náhradní duše a hromadu drátů...
Jel jsem Praha, Paříž, Brusel, Amsterodam, Hamburg, Lübeck, Rostock a přes Dederonii už vlakem domů. Teda ve dvou jsme jeli, rok 1982, letos se honza nepřidá, tak já si místo něj vezmu ten elektromotorek. Stejně se hajzl furt vez za mnou, že prej umím líp navigovat...
Píchnul ten matlák jen jednou na Schwarzwaldu (chytře jsem vybral nejkratší cestu přes hory) vědět že to jde, vycpal bych mu to tím senem a bylo by :-), jinak jsme přethali dost drátů na zadních kolech, bylo to asi dost přetížený na to bláto ze kterého se ty Favority dělali.
Jednou jsem potřeboval dojet 100km a přetrhnul závit. Tak jsem jel těch 100km s kladivem v ruce a za jízdy ten klínek neustále zašroubovával.
Vomotat nití a narvat přes to větší matku, to byla krásná doba.
A pak vodnýst tvrdý sparty na Gorkáč, aby mi nějakej ten klínek ten z tý prodejny schoval, až dorazí :-)
No když někdy lepíš i 2x denně nebo 3x týdně (abych předešel impertinenci, střepy byly vždy odstraněny - defekt mám alespoň 1x za měsíc a vždy po nafouknutí na max tlak 5 - 6 Atm, podle pláště - taky zajímavý poznatek) a máš duši samou záplatu, tak na záplatách opravdu záleží.
Jestli jsi pozorně četl, tak ses minimálně dozvěděl, které záplaty kdo používá a jak je s nimi spokojen - taky zajímavý poznatek.
Když jsem já naposledy lepil kolo, žádný plastový páky jsem neměl, používaly se běžně rukojeti jídelních lžící, dvě lžíce a plášť byl dole natotata.
Pak byla taková soupravička na lepení veloduší - plastová ampulka s benzínem na odmaštění, plastová ampulka s lepidlem (zavíralo se to špendlíkem), jéje, možná to ještě někde najdu.
Protože jsem profesí magor, co všechno musí mít double sichr, vozím dneska s sebou tři náhradní duše, a ještě nějaký to lepení, co jsem ani nevyndal z krabičky.
Myslím, že to zvládnu i bez kurzu, videokurzu popřípadě dopoledního školení :-)
Výměna zkušeností občas není k zahození, každý nejsme Brouk Pytlík, Děd Vševěd a montér Tolja v jedné osobě. Já se třeba dozvěděl, že bych se měl poohlédnout po lepší hustilce.
Já když jsem po létech koupil zase kolo, (svého Favorita jsem věnoval, aniž bych o tom věděl, zřejmě nekomu potřebnějšímu, když mi vybral sklep) měl jsem tam ty galuskové ventilky, dostla k tomu i pumpičku, ale úspěšnost nafouknutí byla tak 50 na 50. Polovinu duší jsem zahodil, protože jsem ten venilek urval při vyndavání tý pumpičky. Všichni mě vyprávěli jakej jsem vůl a že s tím neumím, vysvětlovali, ale stejně prd. Tak jsem to zahodil a nandal duše s autoventilkama a hustím jen u naší pumpy :-)
V podstatě jo, ale já si v tom článku něco pro sebe našel co jsem neznal. Třeba ten způsob na jitrnici pro nouzový dojetí. Někde v dešti natěžko na vícedenní cestě a s velkou dírou kterou už nezalepíš, tak bych tlačil naložený kolo se splasklou pneumatikou dvacet kiláků někam nebo šel pěšky to řešit a pak se vracel. Ta jitrnice to nouzově řeší, dobrej nápad. (jen tak mimochodem, je tu někdo kdo to zkusil fakt v reálu? :-))
A taky jsem si uvědomil, že nenechávám nanesené lepidlo zavadnout dostatečně. Prostě z jakéhosi pocitu "aby to nezaschlo" tam tu záplatu plácnu dost brzo, rozhodně ne po minutě. Zkusím pocvičit nervy a fakt tu minutu odměřit.
Já se tu něco dozvěděl, i když i bez toho článku duši zalepím :-))
Poučku "Lepí to, až když to nelepí" jsem se také naučil relativně nedávno.
Ja musim to lepeni taky jeste doladit. Zkousim samolepici zaplaty a jeste nevim, jestli jim mam verit. Bud mam levy ruce nebo to tak uplne nefunguje. Clovek by rekl, ze ocisti, zdrsni, prilepi, zatizi a je to a ejhle, do rana byla duse zase prazdna.
Někdy je podraz v tom švu na duši, pokud lepíš přes něj, a to je často. Ten šev (otřep z výroby) se musí vyšmirglovat úplně dohladka bez obavy z prodření duše, jinak záplata nedosedne plošně a netěsní. Vlastní zkušenost.
Já jsem udělal se samolepícíma záplatama takovou smíšenou zkušenost. V terénu jsem to opravdu rychle a pohodlně zalepil, ale úplně stejně jako ty, druhý den jsem to doma lepil znovu, co druhý, vlastně až třetí.
Idealni je lepit a hned pak nacpat do plaste. Kdyz nema pritlak, tak to mozna takova slava nebude. Taky ty samolepky lepim ve chvili, kdy mam dusi +/- nafouknutou na podobny objem jako v plasti.
Ta poučka je taková divná, viď? :-))
Divná je, ale rozhodně funguje.
Před pár léty se mi podařilo namáznout Ferdusem duši a záplatu, když hned potom zazvonil zvonek a za dveřmi kamarád. Po cca hodině a půl jsem si vzpomněl, že lepím duši. Věř, nebo né, ale po přitlačení záplaty na duši to prostě k sobě přilnulo a drželo.
Taky je pekny napad vycpat plast suchou travou, kdyz uz je nejhur.
já slyšel že tam někdo narval jégrovky, nohavice prý plněné vším co našel po okolí, ale zní mě to jako cyklistická latina..
Přece jenom zlikvidovat si takhle prádlo od moiry nebo tak....
Jo viděl jsem to na vlastní oči, jelikož jsem kámošovi pomáhal utahovat tkaničky od bot, kterýma jsme duši zaškrtili těsně před dírou a za dírou. Ani jsme nemuseli duši přeřezávat a zbytečně zkracovat "zdravou" duši uzlem. Dojel v pohodě domů asi 20 km, akorát musel asi dvakrát dofukovat. To jsme byli ještě mladý a neměli při utahování takovou velkou sílu.