Přemýšlím jak zvýšit už tak skvělý komfort na tříkolce a při tom nenarušit stabilitu při projíždění zatáček na mém GS GTO. Gumové silentbloky jsem zavrhl kvůli příčným silám při projíždění zatáček, rám by byl příliš měkký a houpal se, což by záhy dostalo tříkolku na boudu. Aktivní pružení, tedy každé kolo odpružené tlumičem sem zavrhl né jen kvůli rozřezání celého rámu, jeho přestavbě a tím i velké finanční náročnosti, ale zejména kvůli narušení té skvělé stability. Zadní kolo by nebyl problém, problém je u předních kol. Psal sem si už nevím s kým z Azubu a i oni s tím mají ve vývoji problém. Problém je, že se při projíždění několika zatáček po sobě tříkolka rozhoupá a jde na boudu. Řešením by bylo použití dvou kapalinových tlumičů, které by byly propojené a elektronicky přepouštěly kapalinu a tím vyrovnávaly kmity. Složité a hrozně drahé.
Jediné jednoduché a levné řešení je použití balonových plášťů nafoukaných na minimální tlak. Mám pláště schwalbe big appl 20x2" pro pružení přímo vyvinuté. Komfort tohoto pláště minimálně nahuštěného o proti plnému tlaku je více než znatelný. Na tříkolce kde je hmotnost rozložená na tři kola, sem za 10 000km ani jednou necvakl ani nepíchl. Co se valivého odporu týče, nárůst je minimální.
Je obrovská škoda že se výrobci lehokol nespojí a nepožádají aby Schvalbe tento plášť vyrobil i v širších verzích. Do GS GTO by se mi klidně vlezl i 20x4", jen bych musel přeplést na širší ráfek. Myslím že by pak byl komfort neskutečný.
Našel sem jediného výrobce širokých plášťu a ráfků, Surly co vyrábí sněžná/písečná kola.
Bohužel od 24" na horu.
Kdyby jste někdo věděli o opravdu širokých 20" pláštích, dejte vědět.
Viděl jsem nějaké pláště na BMX, v šíři 2,35".
To je málo, představoval bych si minimálně 3" aby se vyplatilo přeplétat ráfky.
Nebo jsou na motorky / mopedy 2,5" :-)
Zdarec jezdím Maxxis na Trike a mám ted slabé tuším 1,95 ale dělaji i 2,4 šíře sleduj
http://kola.ramala.cz/plast-maxxis-holy-roller...
Jinák Já mám ty samé,ale mám rád bílou tak mám tyhle.Nejsou ani moc drahé a jen tak je neprorazíš
http://www.kolakulich.cz/zbozi/3970/Plast...
Pořád málo tlusté.
Také jsem řešil tento problém, ale vzhledem k váze tandemu na maximální nafoukání pruží dobře a ani jsem nemusel řešit individuální odpružení zadku které jsem si pro jistotu připravil.
Alespon ten holly roller. na předku mám M-tread a taky dobrý obé od maxisu ale pravda jen šířka 2.20
ono je to dáno také vahou celé soustavy včetně jezdce jak se budou pneumatiky chovat.
Nicméně nenašel jsem širší než 2.35"
Možná by stálo za pokus zavolat nějakému prodejci jestli neví zda by se nedali sehnat nějaké nadměrné pneumatiky.
A nebo jestli nemají nějaký "nepovedený" kus který by byl na šířku větší než běžná serie.
Tak asi jenom 2,5" Ale ta váha...
http://www.maxxis.com/Bicycle/Modified-Trials...
4,25" ;-)
http://www.choppersus.com/store/product/772...
http://www.ebay.com/itm/DURO-BOOMERANG-TIRE...
Našel sem toto http://www.bike-eshop.cz/plaste-pro-moto/plast... 20x2,75" bude asi maximum, ale pochybuju že budou pasovat na cykloráfek i když bude široký třeba 4cm.
"Řešením by bylo použití dvou kapalinových tlumičů, které by byly propojené a elektronicky přepouštěly kapalinu a tím vyrovnávaly kmity. Složité a hrozně drahé."
O torzním stabilizátoru, levném a jednoduchém se neuvažuje?
"... tedy každé kolo odpružené tlumičem ..."
Nepletu-li se, tlumič tlumí, pružení pruží.
8-)
Kvalitné predné odpruženie na trike je náročné, ani nie tak na vymyslenie, alebo na výrobu. Problém je v tom, že je potrebné dopredu vedieť či to pruženie má byť ako na formule 1, alebo na off roade. Ide o to, že univerzálne pruženie z veľkým zdvihom je náchylné na rozkmytanie pri prejazde sledu zákrut pravá ľavá. Bohužial nerieši to ani skrutný stabilizátor ako majú napr. HP na svojom Scorpione FS. Mal som možnosť na ňom jazdiť viac, v miestach kde bežne jazdím na ecotriku a bol to des, běs. Ten stroj je vhodný pre cestovateľa, ktorý 99% ide rovno a do šikán si musí proste pribrzdiť.
Pruženie ala formula 1, kde by boli minimálne zdvihy a pruženie by bolo nastavené na chytanie najväčších rán je dobré pre športovo ladených jazdcov, ale drahé riešenie pre bežného uživateľa. Jazdím na triku vo všetkých myslitelných terénov od trialov v minimálnej rýchlosti na hranici prevrátenia až po dlhé cesty v rýchlostiach 65+ a jediné pruženie, ktoré v budúcnosti plánujem poriešiť je zadné. Proste prejdem z Eco triku na Tri-Con. Plášte používam Schwalbe Marathon, vpredu 1,5" a vzadu nový zo zeleným slizom v šírke 1,75". Uvidím aký budem rozmlsaný na jar a aké budú diery po zime, možno vyskúšam Big apple, tie máme teraz v šírke 2,15 a je to pekný macek. Na triku znesie tlak aj okolo 1 atm pre 100 kilového chlapa. Je pravda, že ja jazdím z motorom a tak nejaký prípadný zvýšený odpor neriešim. Zo skúsenosti z jazdou z detským vozíkom na Big apploch je skoro jedno či tam je 1, alebo 3,5 Atm, rozdiel som nebadal a to som pred tým jazdil bez motora.
Takže ked to zhrniem chce to dobré gumy na správny tlak, vychytávať predné kolá aby netriafali diery a možno poriešiť zadné pruženie.
P.S. aj ja stále špekulujem nad predným odpružením, ale ono ne a ne :-(
Co nejake stavitelne zadni tlumice s propedalem a podle typu terenu nastavit?
Neviem presne ako ten propedal funguje, ale mám obavu, že na triku by bol problém ho nastaviť vzhladom na relatívne malé zaťaženie jednotlivých kol oproti klasickému biku.
Existuji ruzne velke komory (treba ten co mam na fullu se 140 zdvihy ma vetsi) a taky treba Specialized montuje do mensich damskych kol tlumice o neco citlivejsi. Treba by tohle mohlo byt reseni.
Navic - jak jsem se na vlastni hardcorove vidlici presvedcil, na SWB je teziste posunute vic nad predni kolo. I kdyz je na trike sase zatez rozlozena na dve kola...
Všechny tlumiče na klasická kola počítají jen s odpružením jednoho-zadního kola, nějakou spolupráci dvou tlumičů kol vedle sebe žádný výrobce neřeší. Tlumit/pružit dokážou všechny, ale spolupracovat tak aby jeden tlumič ztvrdl a druhý změkl nedokáže žádný pro kola sériově vyráběný.
Všechny odpružení předních kol tříkolek co sem na netu našel příliš neřeší stabilitu. Ta je pro mě v první řadě a pohodlí až potom, takže to nebudu řešit aktivně ale pasivně-balonovými plášti. Jak víš, mám taky motor, takže by mi ani 4" pláště nevadily, bohužel 20x4" nebo aspoň 3" nikdo nevyrábí.
Povim Ti tajemstvi - 4" blony Ti na "rolete" kolo rozhoupou dopredu dozadu. Vlastne to je pruzeni bez tlumeni. Kdyz o tom tak premyslim, tak dobre na prujezd nesoudrznym terenem (pisek, snih) nebo tam, kde potrebujes velkou stycnou plochu. Na snehulakovi predozadni "kozovitost" utlumim telem, ale na trikolce... Predstav si dva mice na sezeni, ktere nesynchronne rozdriblujes kazdy zvlast levou a pravou rukou. 8-)
Tak předo-zadní pohyb mi na tříkolce vůbec nevadí, vadilo by mi kdyby se to rozhoupalo ze strany na stranu. To právě podhuštěné pláště řeší skvěle i bez drahé techniky. Zkrátka zdvih tam není nijak veliký aby mě to poslalo na boudu a při tom to bude žehlit makadanovou cestu. Odpor neřeším a o vyzutí pláště v zatáčce taky ne, na podhuštěných big applech jezdím zatáčky 50km/hod a to bez možnosti naklonění jako na jednostopém lehu či kole.
Prave to houpani do stran je to, co jsem v predchozim prispevku zminoval. Balonove plaste na nizkem tlaky budou sice polykat drobne nerovnosti, ale bude to jen pruzeni, nikoliv tlumeni. Takze houpacka. Vazne jsem si to odzkousel mnohokrat na snehulakovi. Budes to muset mit rozumne nafunene, takze to bude nakonec tak na urovni silentbloku.
Momentálně tam mám big apply silně podhuštěné a nějaké houpání ze strany na stranu nepozoruji, asi to bude nízkým těžištěm Greenspeeda a rovnoměrným rozložením hmotnosti na všechny tři kola. A i kdyby, určitě to bude lepší jak silentblok, jelikož si můžeš přifouknout nebo upustit jak to člověku bude vyhovovat nejlépe. Opravdu levnější/jednodušší řešení z takovou možností "nastavení" neznám. :-) Jen škoda že se nevyrábí větší balony. :-(
Jablka jsou houby balony. Svym chovanim pripominaji treba Marathony XR, ktere ted mam na HT daleko vic, nez 4" Inovy. Vazne je to uplne o necem jinem. 4" maji 4x vetsi prurez nez 2", takze o malinko vic nez 4x vetsi objem. Nejdriv si zkus, co tyhle praste opravdu delaji, nez je nasadis. Treba na 4" fatbike pro celorocni pouziti celkem dost lidi dava odpruzenou vidli, i pres tu prisernou cenu. Aby se to nehoupalo nekontrolovatelne, musis drzet tlak na pouzitelnem maximu.
"Řešením by bylo použití dvou kapalinových tlumičů, které by byly propojené a elektronicky přepouštěly kapalinu a tím vyrovnávaly kmity. Složité a hrozně drahé."
Ono nejde jen o prepousteni - naopak jde o to jeste pritvrdit to "vnejsi" kolo. Coz se ani nemusi delat elektronicky - staci mechanicky: odstredivou silou otvirat nebo zavirat ventil tlakoveho oleje k jednomu nebo druhemu kolu, nejak takto:
http://youtu.be/H3YxqjD8Rh4
Akorat je otazka, kde vzit tlakovy olej na trikolce.
Hmm, mit hydraktiv na trikolce by ale bylo fakt super.
Nebo tam mit nejake "normalni" odpruzeni s nastavitelnym tlumenim, a regulovat jen to tlumeni, ne pruznost (vic tlumit vnejsi kolo). Cili ten regulacni prvek mit stejny jako ma ta Activa, akorat by neotviral ventily tlakoveho oleje, ale kroutil s nastavenim tlumicu.
Samotný zadní tlumič na pohodlí hodně přidá. Měl jsem možnost vyzkoušet hodně podobné tříkolky, jedu s odpružením. A rozdíl byl doopravdy výrazný. Odpružení předních kol je, podle mně, zbytečnost.
Dávat širší pláště mi přijde jako nesmysl, už Big Apple je hrozná brzda pokroku. Ale chápu, že s motorem to tolik neřešíš, maximálně ti to trošičku zvedne spotřebu.
Je otazka, jaky budou mit valivy odpor. Kdyz uz to jednou rozjedes a nebudes porad menit rychlost, nemusely by 4" byt spatne. Tedy - bude vyraznejsi gyroskopicky efekt. 8-)
26 x 4 (Larry + Endomorph od Inova - Surly) mi neprijdou o moc brzdivejsi nez 26 x 2,1 (Z-Max Evo)
Ten starý Big Apple, co mám na Ecu, má nějakou dost pomalou směs. Sice vydrží hodně kilometrů, ale moc nejede.
No když jste kuci u těch "big aaplů", bude velký valivý rozdíl mezi 20x2 a 20x2,35? Uvažuju totiž o nich taky na trojkolku na přední kola ale nemůžu se zatím rozhodnout které..
Vyzkoušené to nemám, takže pouze teoretické domněnky.
Při malém nafouknutí by ta tlustší guma měla mít o dost větší valivý odpor.
Pokud na trojkolce nesedíš úplně mezi předními koly, tak cítíš většinu děr od zadního kola, ne? Za toho předpokladu mi přijde zbytečné přidávat rotační váhu, tedy dávat tlusté pneumatiky.
Jak tak koukám na ty pláště, zjišťuji, že se Schwalbe docela pochlapilo a Big Apple pěkně vylepšilo. Moje staré a dost sjeté mají 600g a nové mají jen 495g. Celkem slušný posun :)
Ahoj při stavbě tandemu a vymýšlení jsem zahledl nějaká videa, a tak jsem zapátral na interfernetu a našel něco co by tě mohlo zajímat.
http://www.youtube.com/watch?v=ZgrwWn8Cw2s
http://www.youtube.com/watch?v=rh6Rd586UUQ
http://www.youtube.com/watch?v=AG_XYDkpC3k
Třeba nalezneš svou inspiraci.
Jo, na trubce sem toho shlédl mraky, i ty odkazy co jsi tu dal. Bohužel je to všechno takový off-road pro pomalou jízdu.
Pro rychlou jsem to měl udělaný takhle, viz obrázky a chovalo se to klidně i s motorem, který jsem tam na chvíli zabudoval. Ale to je jiná konstrukce rámu než máš ty.
Ahoj Finne,
to vypadá hodně dobře, to už jsi přesedlal na tříkolku? A proč motor jen na chvilku?
Ahoj Juras, trike jsem měl současně s lehohondou. Ale je tomu tak 2-3 roky co jsem trike prodal jednomu člověku, co měl úraz a měl porušenou rovnováhu. Motor jsem tam hodil jen se zvědavosti na chvilku a raději jsem jej rychle sundal, jezdilo to přes šedesát a člověk neodolal a bůhví jak by to dopadlo, chtělo to už účinější brzdy ale stopu to drželo hodně dobře.
Co to máš vzadu za tlumiče? :-o To jsou Jawácký?
Jo, z tohodle
Ajaj, to je krasavec! Kam se na něj hrabou dnešní moto a elektrokola.
Taky se mi moc líbí, i různé další retro mašinky, proto sem šel do GS. :-) Bohužel dnešní mládež něco takového neocení, musí to mít tzv. agresivní desing a je jedno že se pod tím schovává šunt nejhrubšího zrna.
http://www.youtube.com/watch?v=fjbIAVladHs&...
8-)
Jo naklánění vypadá výborně. Jen je to pro vlastní výrobu už dost vyšší obtížnost a komerčně zase cenově na absolutní špici. Ale člověk ho holt ke stávající tříkolce jen tak nepřidá.
Jinak ale myslím, že v praxi bude více užitečné odpružení vpředu i vzadu. Jenže podobně - těžko ho někdo doplní k tříkolce, kterou už má, jak to je obsahem této diskuze.
V tomto případě postrádám smysl tří kol. Musí se na tom udržovat rovnováha stejně jako na jednostopém lehokole a když zastaví tak musí dát nohy na zem aby nespadl. Všechny výhody tříkolky jsou v sakry a naklápění do zatáček to nezachrání. To už je lepší jednostopé lehokolo které bude jednodušší, levnější a lehčí.
No, naklápěcí tříkolka funguje trochu jinak. Z hlediska rovnováhy jsou 2 hlavní typy naklápěcích tříkolek.
Jeden typ, tam to skutečně člověk řídí vlastní rovnováhou (var. Alana Mauera (http://www.youtube.com/watch?v=GCJp4tU4TE4), podobně jako na jednostopém kole.
Druhý typ, tam se to řídí pohybem páky (řidítek) a ty se tuším dají při zastavení zaretovat (tahle varianta se dělá komerčně http://www.youtube.com/watch?v=NKW9umqbI4k).
Naklápění tříkolky má sloužit k lepší stabilitě v zatáčkách a k lepšímu zatěžování kol. Tj. je pak možné zatáčky projíždět rychleji a bezpečněji.
Jinak ani varianta, kdy se naklápění řídí rovnováhou nebere jednu důležitou výhodu tříkolky proti jednostopému leho/kolu. Tj. větší stabilita i na rizikovém povrchu. Jinak se mi ale víc zamlouvá varianta, kdy se naklápění řídí řidítky.
Ty tříkolky s naklápění pákou jsem viděl na Spezi. Je to hyena obrovská, těžká a mechanicky složitá. Naklápění nemůže kompenzovat vysoké těžiště. Navíc ta tříkolka není rychlá. Nejel jsem na ní, tohle jsou jen mé domněnky.
Jako další odpružení jsem viděl nasunutí pěnových trubek - mirelonu - na trubky sedla pod síto na sezení. Síto pak o něco víc pruží.
Vzhladom na silu akou sa uťahuje to gumové lano pri vypletaní sedačky, je prínos peny na trubkách nulový. Keď vypletám sedačku na trike azub, tak to gumové lano je napnuté a chová sa skoro ako pevné, tá pena medzi poťahom a trubkou by sa stlačila a nepružila by. Tým, že bude pod poťahom viac materiálu, pôjde vyššie a zvyšuješ ťažisko.
Iná možnosť je rozdeliť plochu sedla na zóny, sedacia časť, bedrová, zádová atd a každú zónu vypletať samostatne a vzdy ju ukončiť uzlom. Potom je možné sa rozhodnúť pre rôzne tuhosti jednotlivých zón.
Jak byla sedačka nová tak moc nepružila, teď se ta guma trochu vytahala a celý potah pruží podstatně více. Hlavně pod zadkem to oceňuji nejvíc, zdvih odhaduji tak na 3cm. :-) Ty zony by nemusely být špatné, až budu měnit potah s gumou tak to otestuji. Ale počítám že to tak brzy nebude, ten potah je nějak moc houževnatý a nevidím na něm žádné opotřebení.
Co se Mirelonu týče, asi to tak bude, je to příliš měkký materiál který by se tím pružením prodřel. Lepší by byla hadice s pěnové gumy, taková ale asi neexistuje.
Co tam nasypat gripy? Tam si vyberes libovolnou tvrdost pro ruzne casti sedla. Nebo minimalne ten "grip", co se dava na takova ta holandska riditka na trekovych kolech. Co maji z rohy dopredu jeste dalsi oblouky...
To mě taky napadlo, ale gripy nemají uzavřenou povrchovou strukturu kvůli odsávání potu a brzo by se prodřely stejně jako ten Mirelon.
Hadici sem nenašel, jedině desku a netuším jestli má uzavřenou strukturu. http://prumyslovezbozi.cz/pryze-a-podlahy...
Ale neslehly by se tak rychle.
Co tohle odpružení nejni to už moc ???
http://www.youtube.com/watch?v=AG_XYDkpC3k&...