"Celkem 186 až 192 dnů celého roku tvořily dny nařízeného půstu, kdy bylo zakázáno požívat maso teplokrevných zvířat. Až do roku 1491 platil o půstu také zákaz konzumace vajec a mléčných výrobků. Zapovězené maso bylo nahrazováno masem rybím, hojně se konzumovaly také sladké kaše, ovoce a zelenina.Půst ovšem neplatil pro chudé, poutníky, děti, kojné a těhotné ženy."
Já si říkala, jestli si někdo vzpomene, že včera byla Popeleční středa :o)))
http://cs.wikipedia.org/wiki/Popele%C4%8Dn%C3...
Jinak k tomu půstu - ony byly hlavně zapovězeny tuky, s tím, že někde byl povolen jen konopný olej, který byl údajně děsně hnusnej... :o)))
A je fakt, že tuky byly hlavně spojeny s masem - mylně se mnozí domnívají, že půst je bezmasé období.
Jo a půst se držel 6 dní v týdnu, v neděli se tuky mohly. Navíc kdo zhřešil, ten se v neděli vyzpovídal v kostele a bylo vymalováno... :o)))
Koukam, ze nekteri si predstavuji zpoved jako Hurvinek valku.
No oni ti amatérští psychoanalytici v černých županech taky moc velkou kvalifikaci nemají.
Otče zhřešil jsem, pomýšlím že zabiju tchýni.
Dej si 5x Otčenáš a bude ti odpuštěno.
A to mas ze sve vlastni zkusenosti nebo jedna pani povidala? Nez jsem trochu zmenila svetonazor byla jsem nejaky ten rok katolik, takze mi takoveto nazirani na zpoved prijde ponekud mimo.
Do svých asi 6ti let jsem do kostela chodil pravidelně. Přes můj odpor a silnou nechuť. Babička byla ortodoxní katolík a protože jsem bydlel u ní, tak každou neděli pěšky 3 km do kostela a 3 km zpět. Lepší prožití nedělního dopoledne si nedovedu představit. Zpověď probíhala podobným způsobem jak píšu. Na druhou stranu, jaké může mít pětiletý kluk hříchy? Většinou to spláchly tři Otčenáše a Zdrávasy. No a byl jsem opět čistý jak lilium a připraven pro další hřešení. Ještě že to věřící mají takové jednoduché. My nevěřící se s tím musíme srovnat sami. Zaplaťpánbůh!
Myslim si, ze aplikovat neco takovehoto na male deti je chyba, protoze pak opravdu muze dojit k takoveto desinterpretaci.
Já nevím co ve mně vzbudilo averzi vůči náboženství a církvím. Možná ty neradostné chvíle v kostele, které na jiné děti působily blahodárně, možná to byl nějaký podvědomý odpor... A to se pokládám za věřícího člověka. Jen k tomu nepotřebuju pomoc a rady druhých.
A jakápak desinterpretace? Chceš mi říct, že cílem zpovědi není zbavení se svých hříchů a ulevení si svědomí? Jakási morální a duševní očista. Za cenu rozjímání pomocí modliteb. A že většina hříšníků takto očištěných jde a páchá stejné nebo jiné hříchy znovu, to je myslím běžný úkaz. Takže se celá zpověď smrskne na odmemorování daného počtu modliteb, snězení oplatku a je to zase dobré. Netvrdím že to má každý takhle, ale troufnu si říct, že hodně křesťanů se takhle chová.
averzi vůči církvím sdílíme a víru v Boha taktéž...
K druhému odstavci bych napsal, že by to tka být nemělo, ale často je. Tak jako u všeho, co člověk dělá mechanicky z důvodu, že "musí" a ne proto, že by chtěl a s opravdovostí.
Když někdo vysloví slovo "promiň", ještě to prostě neznamená, že ten člověk toho opravdu lituje...
Zpověď u katolíků je spíše otázka nutnosti zformulovat a vyslovit přiznání ke špatnému jednání. To znamená vrátit se k němu, a pak už je jen otázka Tvého svědomí, zda se za něj budeš upřímně stydět a vyvodíš z něj "preventivní a nápravná opatření". Taky, když to nahlas (alespoň potichu;-) vyslovuješ, máš si uvědomovat, že Bůh to na Tebe stejně dávno ví, že jsi opět zklamal jeho důvěru.
V některých společenstvích vycházejících z křesťanství je zvykem vyznávat své hříchy v kruhu své obce. Což se může zdát ještě silnější, ale podle kritiků může vést k zatajování některých hříchů, zvláště pokud tyto hříchy jsou ve vztahu k jiným členům obce; a pak se taková "zpověď" částečně míjí účinkem.
Ale když to můžeš říct důvěryhodnému zpovědníkovi, ten Tě vyslechne a případně pobídne k řešení... spousta lidí dnes u psychoterapeuta vlastně nehledá nic jiného.
Vyznání hříchů je nutné k odpuštění a je spojené s obrácením k Bohu, s reformací. Dám ruku do ohně za to, že to lidi udělají pořádně až u posledního soudu :-)
U nás u katolíků to hodně připomíná pásovou výrobu u těch zpovědních front, takže farář, coby především dnes stavební dozor apod., Ti s motivací k té správné cestě moc nepomůže, bo má fakticky málo času na pastoraci.
Ono zlomit to puzení ke zlu, zvlášť když je silné, se samotnému občas hodně špatně daří, popřípadě vůbec. Kvůli jedmu takovému "puzení" jsem třeba využil ke "zpovědi" adventistického kazatele, protože měl na mě čas a motivuje mě jeho spolupráce. Ono pomyšlení, že něco dělám blbě prostě taky někdy nestačí. Je to každodenní boj.
Tak v současné době už ano, protože ono to tak z dnešního pohledu již vypadá. Něco někdo provedl, šel ke zpovědi, tam se z toho vypovídal, obdržel "trest" a byl očištěn.
Samozřejmě v minulosti, kdy náboženské povědobí lidu bylo na dost jiné úrovni než dnes, měla zpověď daleko důraznější význam.
Asi bych to přirovnala k dnešnímu soudu.
Osobně musím říct, že nejsem příznivcem náboženství. Přijde mi to dnes... promiň mi ten výraz... ale jakousi vychcanost.
Mám v práci kolegu, který patří do jakési odnože křesťanů. S ničím si nedělá starosti. Jak se objeví problém, zamyslí se, přenese to na Boha a je vysmátej. Bohužel zajišťuje kancelářské potřeby, takže to pak v reálu vypadá tak, že z něj půl roku nevyrazíš tužku... Prostě má nařízeno, že se nemají dělat skladové zásoby, takže vyčkává, až bude mít požadavků na jednu věc tolik, aby mohl koupit balík. A že mu lidi nadávají nebo ž enemají čím psát?!? To není jeho problém, on si svoji duši očistí a je v klidu...
No, záleží na tom, o které křesťanské církvi mluvíme a které období zvolíme za základ.
Vlastně také záleží na tom, o jaké geografické lokalitě mluvíme.
Pokud tvoří stravu středomořských věřících ryby a olivový olej, tak je to moc neomezuje.
Mimochodem právě Kristus řekl, že půst nemá být vnucen a vyžadován. Židi to s tou košer stravou mají mnohem složitější.
dobrá nahrávka, teď bude následovat dvacet židovských vtipů (-:
2) Chlápek si nebyl jistý, jestli je hřích milovat se v neděli, protože nevěděl, zda je sex práce nebo zábava. Ptal se na to katolického kněze. Ten chvíli listovat v Bibli a povídá: No, myslím, že mohu říci téměř s jistotou, že sex je práce a tudíž je sex v neděli hříchem. Jenže chlápek si pak řekl, co může kněz vědět o sexu a šel se zeptat jednoho ženatého mormona. Ten mu dal podobnou odpověď. Chlápek si pořád nebyl jistý a rozhodl se, že se ještě zeptá rabína. Rabín chvilku přemýšlí a pak jednoznačně odpoví: Jsem si jistý, že sex je zábava. Jak to, že jste si tak jistý? Všichni ostatní mi tvrdili opak. Rabín tiše vysvětluje: No, kdyby byl sex práce, moje žena by si na to určitě najala posluhovačku.
4) Muslim vypráví: Jel jsem na svém velbloudu přes Saharu. Najednou se přihnala děsivá písečná bouře. Myslel jsem, že přijde můj konec, a tak jsem si sedl vedle svého velblouda a čekal, až nás písek pohřbí. Ale neztratil jsem víru v mocného Alláha a usilovně se modlil. A najednou se v okruhu sta metrů bouře zastavila. Od té doby se moje víra ještě zesílila a teď se učím recitovat Korán zpaměti. Křesťan začal vyprávět: Jednou jsem chytl ryby. Byl jsem na malé loďce několik mil od břehu. Náhle se strhla bouře a vlnobití zmítalo mojí loďkou. Neztratil jsem však víru v Ježíše, Bůh vyslyšel moje modlitby a bouře nade mnou ustala. Od té doby jsem opravdovým křesťanem a učím své děti poznávat Víru. Žid se také ozval: Jednou jsem takhle šel po Páté Avenue ve svém nejlepším obleku. Z ničeho nic se přede mnou objevil jakýsi černý pytlík. Zvedl jsem ho a nakoukl dovnitř. Byl plný tisícidolarovek. Myslel jsem, že přišel můj konec. Byla totiž sobota a v sobotu my Židé nesmíme zacházet s penězi. Ale neztratil jsem víru, modlil se k Jehovovi a najednou, na sto metrů okolo mne bylo úterý.
Na popeleční středu prý také platí, že "kdo se v tento den napil svěcené vody nebo kořalky, bude celý rok ochráněn před komáry"
Udělali jste něco pro prevenci ? :-)
Svěcenou vodu nepiju, kdekdo si v ní máčí prsty a jak mám vědět, co má za nehty? Snad ta kořalka, ale synek si přede mnou svůj single malt zamknul a mně už došel. :-(
Kdyby jen prsty.
http://www.blesk.cz/clanek/zpravy-udalosti...
postím se, tedy nejím vůbec, každou středu.
jednou za čas jsme dělal nějaké kratší (7-10 denní) půsty a jednou za několik let nějaký delší. přemýšlím, že by letos mohl být dobrý rok na nějaký delší (20-40dnů) Uvidím až přijde jaro o co si tělo a duše řekne...
Katolickou parodii na Ježíšůvo usebrání se v negevské poušti, kdy nejedl vůbec, moc neuznávám. Jo, je to lepší než se cpát bůčkem z hlediska zdraví, ale z hlediska duševního, což je to oč by při půstu mělo jít především, je to celkem k ničemu a vyjímky typu prohlášení kachny za rybu to zesměšňují uplně.
Hele, a on ho někdo opravdu viděl, že nejed vůbec nic? Je o tom nějaký věrohodný zápis? Já jen, jestli nepodváděl;-)
píše se to v knize knih, o které je přece zakázáno pochybovat, ne? ;-)
Nevím. Záleží na tom? Podle mne vůbec ne. Buď tomu věříš nebo nevěříš. Ale není to nic nijak fyzicky nemožného viz třeba Mácha, kterej drží i delší a normálně u toho vykonává i svoje povolání a tuším lítá letadlem atd. a osobně jsme mluvil s X lidma, co měli delší půst. Já měl nejdelší jen 21 dní.
Počkej, v Koránu je něco o Ježíši na poušti? :-D
korán jsem nečetl, byť ho k tomuto účelu mám několik let doma...
Nicméně pokud vím, Ježíše jako proroka, který konal zázraky, jeho život, mučednickou smrt atd. Korán bez problémů uznává...
Co přesně je v Koránu o Ježíši však nevím, neb jak píšu výše, nečetl jsem ho.
Myslím že jsem někde viděl fotky z té doby. Byl hubený jak lunt.
no, jestli se nepletu, tak v Negevský poušti byl předtím než se vydal k ukřižování a fotka z tý doby je asi nejznámější fotka vůbec, to je fakt...
tady je i s pokusem o rekonstrukci podoby těla
http://img.ahaonline.cz/img/18/full/766198-img...
Ty jseš takovej duchovní člověk, poraď mi nějaký konzultační centrum. Nedávno jsem přešel na pránu a najednou po mně chce popelka půst. Musím se zavřít někam, kde mě pránová energie nenajde, nebo se mě půst netýká?
nevím, poraď se s popelkou :-)
Já můžu mluvit v praktický rovině jen o půstu a to ti doporučuju stránky právě Máchy www.pust.cz nebo knížku doktorky Pratykový.
O breathariánsví vím celkem prd a zatím jen teorie...
At si dělá, kdo chce, co chce.
Jen bych drobně připomňěla, že je podstatný rozdíl mezi půstem a hladověním. Strašit nechci, ale je dobré vědět, co se v těle při tom děje:-)).
Jen snad jednu podstatnou věc. Něktří zastánci hladovění (třeba pan Dušek) nedají dopustit na pití destilované vody. Tak to prosím opravdu NE.
to je americká škola propagovaná třeba Dr. Braggem apod.
Jinak, rozlišuje se to nyní. pokud vím, tak to František z Asissi atd. nerozlišoval. Když s ezřekneš některých potravin a budeš držet kupříkladu jogínskou Oshawu (smí s ejen jáhly, pšenice, pohanka a rýže - vše celozrnné- a voda a sůl), tak to prostě není půst...
Pokud vím, tak to rozlišení zavedla právě až pozdější katolická praxe neb se vyššímu kléru nechtělo praktikovat něco tak moc omezujícího, ale možná s emýlím a slověch asi v tomhle případě moc nezáleží...
Jo, Dr. Bragg. To je ten, co tvrdí, že cholesterol se tvoří z tvrdé vody?
Mně to připomíná jednu naši vzdálenou tetičku, která odmítala jíst kysané zelí, protože ona prostě věděla, že když se jí to zelí zachytí na žebrech, tak ten kvasný proces bude dál probíhat a tvořit ji v tom hrudníku ty plyny, až ji úplně celičkou otráví.
Tetička se v plném zdraví dožila 90 let, což je jasným důkazem, že její teorie visícího zelí je pravdivá:-))
Půst ale neznamená nejíst vůbec.
Sice to tak mnozí berou, ale v původním významu se o ničem tak radikálním nemluví.
Naopak, pokud vyhledáš na netu informace o půstu, pak většinou někde hned v úvodu je uvedeno, že se v tomto období smí jíst pouze jednou denně.
Osobně si rovněž myslím, že pokud má být zachována činnost metabolismu, tak nejíst vůbec nic je špatně.
Nechci příliš zatěžovat tuto diskusi (a rovnou se omlouvám, pokud tím otravuju), ale Jurimíre, trochu jsem se zamyslela a početla v Novém zákoně a moc mi z toho nevyplývá, že by byl Ježíš nějaký asketa.
Pravda postil se na poušti poté, co se nechal pokřtít Janem Křtitelem. A Jan opravdu hlásal askezi.
Jinak se Ježíš pravděpodobně docela rád najedl a napil. Dokonce neváhal kvůli tomu dělat zázraky. V Káně Galilejské proměnil vodu ve víno. Nasytil zázračně zástupy (nasycení zástupů se v bibli opakuje několikrát). Když požádal Šimona - Petra "pas mé ovečky", co dělal s učedníky? Jedl ryby a chléb. A těma rybama zázračně naplnil sítě. Dokonce neváhal s učedníky pojíst i po svém zmrtvýchvstání.
Pravda, je tam také ten příběh o Marii a Martě. V něm sice Martu pokáral, ale nepíše se tam, že by jejím pohostinstvím pohrdl.
Tož, každý ať si myslí, co chce. Já si myslím, že v jídle nebo nejedení to není.
Nerozumím uplně přesně tomu proč mi to píšeš a co mi tím chceš říci...
Můžu k tomu jen říci, to, že to vím a myslel jsme, že celkem každý má nějaké základní povědomí o bibli a o tom, co v ní o Ježíšovi píšou a neřekl jsem nic, čím bych to vyvracel. Nebo jo? :-O
Já si třeba naoopak myslím, že ježíšovo "tělo a krev" je naprosto skvělej návod na to jak s málem vystačit poměrně dlouho. Kdesi ve vyprahlé palestině je zkvašení poměrně dobrý způsob jak po delší dobu uchovat z ovoce alespoň nějaké vitamíny a nekvašený chléb pouze z celozrnné mouky a vody k tomu... Řekl bych, že to to uplně základní tělu dá a dá se na tom přežít slušnou dobu...
No nic :-) Zkrátka já nikde nepsal, že jíst je něco špatného:-):-)
Pokud jsem tě něčím podráždila, tak se ještě jednou omlouvám. Rozhodně jsem to neměla v úmyslu.
ale ne, to vůbec ne, proč taky?
Jen jsem neporozuměl...
To je v pořádku.
Psal si o duchovním rozměru půstu, a o parodii na půst. Tak jsem chtěla jenom naznačit, že to nejedení je pouze vnějškový, fyzický projev. Někomu pomůže k tomu být lepším, někdo jiný to může řešit i jinak.
Máme to postní období, tak nebudeme na sebe nevražit:-))
vždy´t já na tebe nevražím:-O
A ano je mnoho způsobů jak se usebrat a mnoho cest k osvícení a mnoho způsobů hledání Boh a sama sebe...
Rozhodně netvrdím, že je půst tou jedinou ani že nejlepší a už vůbec ne, že universálně platnou pro všechny. I já k tomu dělám jogu, meditace a další věci. Mluvil jsem jen o půstu, protože tohle téma tak pojal zakladatel...
Půst praktikuji. Ne z náboženských důvodů, ale je to fyzicky a duševně očišťující zážitek.
Zhruba 7denní půst jednou ročně bych rozhodně doporučoval každému. Není problém to zvládnout.
O prospěšnosti půstu naprosto nepochybuji, ale na celý týden , to už chce morálku, kterou nemám, s bídou jsem vydržel něco víc jak 24 hod.
ono to většinou se tak okolo toho třetího dne "zlomí" a přestaneš mít hlad a myšlenky okolo jídla, ale ne vždy.
není to určitě universální, ale zastávám názor, že pokud by to mělo být psychiocké trápení, je lépe se na to vysrat. Pro mne je důležité u toho být v pohodě.
Ale jeden den vydrží v podstatě každý a je to prospěšné hodně. Pokud to udržív v té sedmidenní pravidelnosti, za chvíli ti to ani nepřijde. Jako na všechnu pravidelnost si tělo zvykne a přijímá to pak uplně bez problémů a negativních projevů, chutí apod.
Je to jak píše Jurimír. Tělo si v jednu chvíli uvědomí, že prostě najíst nedostane a přestane otravovat pocity hladu. Mně se to stává tak po dvou dnech.
Pak kolem čtvrtého dne začne být cítit, že metabolismus funguje jinak. Jakoby víc úsporně, jakoby se otáčí - nepřijímá, ale vylučuje (zní to blbě, ale takhle to cítím).
Podstatné je, že nejíst je jen součást akce. Aby to proběhlo v klidu, tak se musíš celkově trochu zpomalit. Spát, pít. Nehnat se nestresovat se. Využít čas získaný nejezením a nesháněním potravy třeba k nějaké formě medistace nebo relaxace. Někdo doporučuje částečně omezit práci atd. Pochopitelně vysadit zlozvyky - alkohol, cigarety nebo i káva nemají v tu dobu v těle opravdu co dělat.
Ten zážitek za to stojí.
Už cca dva měsíce mi zubař léčí jeden zub, Dneska odpoledne jsem tam šel - nic nebolelo, odcházel jsem - bolest jako prase, a pořád to trvá. Obávám se, že se teď postit budu, i když nedobrovolně - nějak mi moc nejde otevřít pusa :-)))
Půst je především obětované odříkání. Postí se třeba i satanisté za rozpadávání manželství apod. Jeto odřeknutí něčeho, na čem jsme závislí, třeba jen televize, počítačových her, sázení na internetu atd. Je to pro překonání závislosti i sama na sobě, je to nutné i pro osobnostní růst, pomáhá to narovnat žebříček hodnot, stávám se méně otrokem něčeho. Není to jen pročišťující hladovění, o kterém je plný internet.