Elektrokola, to je téma, které v současnosti doslova a do písmene hýbe cyklistickým světem, a to nejen silou elektromotorů, ale i marketingově silou trhu. Koncem minulého roku se objevila souhrnná publikace, která pomáhá se orientovat v tomto světě. Autem je Ivo Hrubíšek a jmenuje se Elektrokola - nová dimenze cyklistiky.
Vidim,ze elektrokola moc nikoho nezajimaji,bo dosud zadny prispevek.Tak ja pridam jen malinko do mlyna.Je to par dni,co jsem shledl porad - tusim - Port,kde prave rozebirali historii,soucasnost i budoucnost elektropohonu.Bylo zajimave se dozvedet,ze sveho casu v pocatcich automobilismu,byly elektromobily daleko vykonnejsi,rychlejsi a spolehlivejsi nez auta na benzinovy ci parni pohon.Ale postupne ho z nepochopitelnych duvodu preskocil benzinovy pohon,ktery nas dnes vsechny tolik trapi a obtezuje hlukem i zapachem.Elektrokolum byla v poradu take venovana mala cast.Byl tam nejaky chlapek z Prahy,co prodava a pujcuje elektrokola.No,moc tam k nim toho nerekl.Spise povsechne ci obecne zname veci.Sam jsem mel moznost si vyzkouset elektropohon na elektrolehotrikolce Azub na lonskem For bikes.Musim rici,ze me tento pridavny pohon pro rychly start nadchnul.Bohuzel to pri rychlosti ca.20 km/h vypne a dal uz musite slapat.Mne by spise pritahovala moznost slapat tak dlouho,dokud clovek muze, no a pozdeji,kdyz cloveku dojdou sily,tak se nechat par km vezt.Nevite,jak je to s touto moznosti a jaky je pripadny dojezd? Jak to taha do kopce?Elektropohony byvaji,pokud vim,take dost nakladne pri koupi...
Omezovač rychlosti se dá /pokud vím/ vyřadit, v některých zemích /Švýcarsko, Německo/ se dají oficiálně koupit i el.kola, které jedou rychleji, jak nařízených 25 km/h, ale asi /nevím přesně/ podléhají registraci.
Podle mě nesmí na cyklostezky :)
Mimochodem co jsem nedávno četl, tak z upravených elektrokol mají v Holandsku docela strach, prý tam docela přibylo čistě cyklistických havárek s následky a údajně to koreluje s elektrokoly...... zkusím to někde vyhrabat
Žádný div při tom obrovským pohybu kol mnohdy na velmi úzkých stezkách. S vyšší rychlostí zákonitě roste počet srážek.
Ono těžko asi reagovat na recenzi knížky, která je čerstvá a nikdo si ji zatím nestihl přečíst. Elektrokola jsou v kurzu, to neznamená nezájem.
Jinak to, o co bys měl zájem (kombinace pedeleku neboli P.A.S., tedy příšlapu + elektromopedu - tedy chvíli šlapeš, pak se necháš vézt), dělá hodně firem. Z kol, která jsme testovali v redakci , to několik umělo - podívej se na odkazy, které najdeš pod tímto článkem.