Narazil jsem dneska v katalogu na benzinový vařič. A protože nejsem motorista, ptám se někoho zkušenějšího, zda je vůbec možné naplnit u pumpy např. tuto 300 ml lahev
http://www.primuscamping.com/product.php?id=18
Nevim, jaka je minimalni davka u nas, ale v Belgii se mi pri tankovani stalo, ze mi prislo, ze porad nic netece a netece, tak jsem pistoli zavesil zpet, prejel k jinemu stojanu a natankoval. Pumpar se pak rehtal, ze za 0,01 EUR u nej jeste nikdy nikdo nenatankoval. 8-)
Možné to je, zatím mě nikde neodehnali. Ale občas na pumpách mají napsáno "minimální odběr 1 litr" a ten Ti pak naúčtují.
Nicméně pokud máš takovou možnost, tak lít do vařiče něco jiného než technický benzín (případně petrolej, pokud je na to stavěný) je pitomost. Automobilové benzíny jsou plné svinstva, vytváří hodně sazí, které zanáší trysku a vařič je pak nutné častěji čistit (Špinění nádobí je pak jen takový drobný bonus).
Samozřejmě pokud někam letíš a nemáš čas na místě shánět technický benzín, tak tam u první pumpy holt něco naleješ a budeš doufat, že v tom nebude toho sajrajtu moc (rozdíl je skutečně poznat).
Vařič snad ani neplánuji, jen mě to zaujalo, že by člověk nemusel řešit problémy se sháněním kartuší a jak jsem psal, jako nemotorista jsem si nedovedl představit jak manipuluji s pistolí nad 300 ml lahvičkou. Když jsem bral benzín naposledy, ještě u nás samoobslužná benzínka nebyla. :)
Samozřejmě díky za dobrou radu ohledně použití či raději nepoužití automobilového benzínu. Zkusím si ji zapamatovat do nějakého budoucna.
A co takhle malý 5l kanystr, ze kterého doplňuješ kartuš, který máš pak v autě i jako rezervu? Svého času při osadním vandru jsem nosil 3l kanystřík.
Já nevím, jestli si bude nemotorista Petr pořizovat auto, aby v něm mohl mít jako rezervu pětilitrový kanystřík na doplňování do vařiče. :-)))
To asi ne, ale zahradní sekačka nebo křoviňák, pila... na každý zahradě je třeba mít kanystr benzínu, ne? Nemá Petrp třeba zahradní traktůrek?
Třeba já jsem v tomto elektrickej,ale vařič mám na benzín.Normálka do něj tankuji u benzínky.Zase tak hrozně to nekouří a minule jsem ho čtyři měsíce taky nečistil a vařil.Jen ne ten Coleman!!!z toho by tě šmejklo,vím o čem mluvím!Na MSRku to valím i ve stanu,ale neuhořet.
Mám trávník velikosti dámského kapesníku. Takže benzín opravdu nekupuju do ničeho.
Na některé z našich benzínek jsem v poslední době byl jen pro Becherovku a párkrát jsem si tam kupoval kelímek kafe. Jo a taky jsem se tam jednou pěkně s kamarádem picnul, když všechny hospody zavírají v deset a benzínka má nonstop.
Já mám taky benzínky rád (jako pumpy). Paradoxně je mám raději když jedu na kole než autem :-)).
Patří k nám.Projedeš s naloženým kolem kolem kamionů,jsi taky na cestě,jsi muž(samo i ženy)dálek,často tam maji super kafe,daji se tam sehnat mapy,čím více na sever,tím více plní funkci obchodu a zásoování,potkáš tam lidi co se k tobě hlásí,protože tě někde viděli,nebo předjeli,někde jsou sprchy,prostě pumpa je oáza na cestě
Keď použiješ varič na prepichovacie kartuše,ktoré zoženieš v železiarstve,drogérii,priemyselnom tovare a sú unifikované a nie je problém ich zohnať v ostatných krajinách.Cena za jednotku (100g) je v rozmedzí od cca 0,52€ do 0,94€. Kým pri Coleman-Primus je cena za jednotku od cca 1,93€ do 2,8€. Prepichovacie kartuše Capmingas maju iný tvar na vrchu a nemusia pasovať do variča na tieto kartuše a sú aj drahšie-značka...Nie všetko drahé musí byť to najlepšie.
Síce varič sa nedá po narazení rozobrať,ale za tú dostupnosť a cenu to stojí.
Tiež som rozmýšľal o benzínovom variči,ale ostávam pri prepichovacích plynových kartušiach..
Asi si sedím na vedení, ale ta dostupná varianta je ta levá nebo pravá z obrázku? Tuším, že ta pravá.
musím ťa sklamať,ale asi si sedíš,to n a ľavavej strane je varič a na pravej strane je kartuš do toho variča.
Takže to modré s reklamama pod hořákem je součást toho vařiče a ta kartuš se do toho zespodu nasazuje? Víc už mě nenapadá, sám mám šroubovací VARy.
tak by to mělo být
tím, že je to napichovací, "vršek" vařiče by tam jinak nedržel ...
Už mi to dává smysl, protřel jsem si oči, vždycky mi bylo divné, když jsem se na ty kartuše v hospodářských potřebách díval, jakým způsobem, že ten vařič na tom drží. Jinými slovy lehká neskladnost.
no je to pak jeden (trochu) větší kus
ale zase je to levnější a asi se fakt daj kartuše sehnat na víc místech než šroubovací ...
Keď som šiel na cestu po Europe zobral som PRIMUS varič... A potom som do toho v Španielsku nikde nevedel zohnať kartuše a medzitým som videl u jedného cestovateľa varič na tieto kartuše,tak som kúpil tento varič a vážne nebol problém v akejkoľvek krajine či v meste alebo obci zohnať tieto kartuše. Ono sa tá kartuša tam zdola vloží do toho tela a zaisti krúžkom a potom sa ten vrch-horák do toho zašrobuje a on prezazí tu kartušu.
Problém je trochu v tom, že u tohoto druhu vařiče pokud trochu víc vaříš a bomba je už prázdnější , dochází k jejímu ochlazování a tím snižování tlaku a tím výkonu vařiče. V tom ochranném obalu je bomba jako v termosce a pokud je venku zima tak musíš čast plynu oželet a vyměnit náplň za novou kartuš.Doporučoval bych pořídit si takový vařič u kterého je kartuš volně přístupná a od hořáku je spojená s kartuší jen drátěným košem.
Zatím zkušenost nemám, ale napadlo mne zkusit říct někomu kdo právě tankuje do nádrže, aby ti tam pistolí kápnul, a zaplatit mu to (asi by si nic nevzal). A vědět jak ja to, abyste se nezlili benzínem všichni zúčastnění :-))
Jinak o benzínovém vařiči dost uvažuju, protože plynové kartuše jsou zbytečně drahé a ne vždy se snadno seženou zrovna když to potřebuješ a správnej typ.
Mě to právě také zaujalo. Pořád se doma drží nějaké kartuše v zásobě, pořád je převažujeme abychom věděli kolik je v nich plynu a když potřebuju novou musím kvůli tomu až do Rumburka nebo zaplatit poštovné v internetovém obchodě. Což vyjde ještě o něco dráž. Technický benzín mají v drogerii a benzínky máme ve vesnici tři.
V tomhle to je dobré. Ale vařič sám o sobě dost váží a zabírá víc místa než plyňák. Takže na krátké cesty v málo lidech to není úplně ono.
Pokud nepotřebujete zabijácký výkon a chcete ušetřit, doporučuji Coleman Feather Stove: http://www.zbozi.cz/vyrobek/coleman-unleaded...
dá se sehnat za dva tisíce. Kamarádka jich kdysi nakoupila více (nižší poštovné z USA), možná jí ještě nějaké zůstaly. Tedy jí jeden vařič vyšel asi na 1200-1300 kč. Jestli někdo chcete, můžu se jí zeptat jestli jí ještě nějaký nezbyl.
Měl jsem kdysi obdobný, jen ta cesta, pokud je vlastními silami, musí trvat alespoň týden, aby se vyplatil takový náklad.
Záleží na počtu lidí, naplněnosti batohu, ročním období a žravosti uživatele.
V chladnějším období si benzín beru klidně i jen na víkend. Možnost ráno připravit pro sebe 3-4 litry horkého čaje v geologicky krátkém časovem období je velmi příjemné. S plynem bych to nedělal- drahý provoz a v chladu ne-až-tak-fungující. O benzín se vůbec nemusím starat- stačí jen vylévat vroucí vodu a doplňovat studenou.
Musíš to jen tak žmoulat a benzín pak vytéká pomalu a nepění. Tankovací pistoli do hrdla lahve bez potíží zasuneš.
Možná by stačilo obejít benzinku a slít zbytky co zůstávají v tankovací hadici. :-)
Takhle "čepoval" můj bratranec, když jel na fichtlovi z Brna na chalupu u Moravské Třebové (někdy kolem 1985) a jako spravný týpek neměl v kapsi ani korunu... :)
Nabrat takhle na vareni by asi nebyl problem. My kdysi davno jeli s kamaradem v jeho prvnim voze, coz byl Fiat 500 nebo neco podobneho, kamsi na hory, a nejak jsme podcenili zravost auticka v kopcich nebo precenili hustotu benzinek... kazdopadne najednou to k nejblizsi benzince bylo daleko, predaleko, uz jsme nedojeli. Po nekolika set metrech tlaceni (nastesti nevelkeho vozu) jsme slavne dorazili na benzinku a zjistili jsme, ze je zavrena (byl uz vecer). Ze zoufalstvi jsme obehli vsechny stojany, ze zbytku v pistolich vydojili snad dve deci.. a svete div se, stroj nastartoval a byl schopen dojet k dalsi benzince, uz ve meste, takze otevrene. :)
Jinak klasika - dlouho dlouho nic, a pak pred vetsim mestem dve benzinky 5 km od sebe..
Na knife doporucovali Coleman fyrestorm titanium, ale pry se u nas nesezene...
Video od toho cloveka: http://www.youtube.com/watch?v=wjx20tAIvlo
Ještě proč uvažuju o benzíňáčku. Vedle v diskusi
http://www.nakole.cz/diskuse/14136-cesta-z...
psal pavelv o této redukci, takže se dají šroubovací a bajonetová kartuš použít na šroubovací vařič plyňáček, podle toho jakou kartuš po cestě seženeš. A nemusíš vézt dva vařiče (jako já přes Dánsko).
Ale já mám stejně pocit že plyn prostě uchází. Při nasazování a odpojovaní plynové kartuše mi to vždycky sykne a zasmrdí. A když jsem na cestě zkusil nechat vařič na kartuši utaženej přes noc a nesundávat ho, ráno to v kristýně v bedně zřetelně bylo cítit plynem, takže taky ucházel.
Já zase mám obavu z toho, že si člověk všechno zasmrdí benzínem. Něco jako vyprávění o petrolejovém vařiči ve Třech mužích ve člunu:
http://www.oook.cz/library/jerome-boat/k04.html
Když už petrp to téma benzíňáček založil, doporučte benzínový vařič z vlastní zkušenosti. Na vaření pro jednoho, dva lidi, na kole, aby snesl benzín od pumpy a nebyl to úplně těžkej ingot. Nebo i opak, nedoporučte co vás štvalo a zlobilo.
Dík. :-)
U mne-Primus Omnifuel a MSR XGK Ex .O Primusu jsem uvažoval,ale už jsem měl doma lahve od MSRka,tak padla volba na MSR XGK Ex .Absolutní spokojenost.Jak už jsem psal,Coleman Feather Stove nebrat.Za prvé je neskladný,ale potřebuje fakt čistý palivo!!!jinak blbě hoří a hrozně špatně se čistí,loupe se barva,přesto jsem ho měl dva roky a svou pouť zakončil v kontejneru,místo na cestě.MSR WhisperLite Int´l je sice laciný a krásně tiše hoří,ale je to takový profuk,pořád to chce závětří a časem se ty drátěný nožky pokroutí.Neni to špatná volba,ale ne ideál na kolo,kde neni třeba hledět na každý gram.Go System Flexifuel
-tak na tohle bacha!!!Sám sobě teroristou!!!Ne jen,že blbě hoří,ale rozpadá se,nemá čisticí trysku,ale zase k němu dávaji skoro jeden celý,jako náhradní díly na údržbu.Ani to mě netrklo a někde doma leží v bedně.Předělal jsem sise hořák,čištění,ale pro klid v duši na cestě,zůstal jako památka.Můj pohled asi nebude zrovna objektivní,protože se jedná o vařiče expediční a ne o magora,kterej na tom vaří 300dní v roce.
MSR XGK EX II. Lepší neseženeš. Spaluje i jačí chanky. Jiný nechci.
Spousta vařičů je citlivá na palivo, nejenom Coleman. Když se v něm topí technickým, problémy s ním nejsou. Je neskladný, holt to je daň za nízkou cenu. Někde se to, že stojí půlku co XGK, projevit musí :)
Mám dobrou zkušenost s benzínovým vařičem MSR Dragon. Hoří na všechna paliva, je výkonný, odolný, nezklamal. Nevýhodou je jeho hmotnost a složité čištění (chce to cvik a pravidelnost),rozhodně není bezúdržbový, jako třeba plynový vařič. Čím víc na východ a do hor (Altaj) se nám osvědčil.Je vhodnější pro větší skupinu (3-5 lidí)
http://cascadedesigns.com/en/msr/stoves/gourmet...
Při cestování na jih (Rěcko) se nám osvědčil vařič na tekutý líh Horal. Když nebyl líh, hořel i na alkohol. Na čaj, kávu, polévku pro 2 cestovatele úplně stačil. Akorát to chce používat pořádné závětří.Do budoucna uvažuju o koupi sice drahého, ale osvědčeného vařiče Trangia. Ve Švédsku i v zimě snad ani jiné turisti nepoužívají :).Zajišťování paliva do těchto vařičů je asi všude v civilizaci nejjednodužší.
http://www.limansport.cz/shop/detail-zbozi...
http://www.svetoutdooru.cz/clanek/?107382...
Nejvíce používám plynový vařič VAR, ale jen do okamžiku než dojde poslední bomba a nemůžu koupit novou.(Tady platí Marfiho zákony...:)
Dřívkáč je úplně bomba vařič, mám ho rád, ale 2x už mě "odešel" ventilátor v době, kdy jsem to nejmíň potřeboval, tak ho vozím málo.
Před každou delší cestou "složitě vymýšlím" který vařič je ten pravý.Po cestě je tam vždy nějaké ale...
Dřívkáč bez baterky, to je ideál. Sestrojil jsem si prototyp :), ktery vyuziva sekundarni spalovani "drevoplynu" a z boku privedeneho predehrateho vzduchu, vykon velice slusny, nicmene verzi s dmychadlem se asi nepriblizil. Porad ale ucinnejsi nez klasicky "lihac"... a proti vetrackovym drivkacum "v jednoduchosti silny" . :)
Mohl by ses pochlubit fotografií? Někteří(nejen já) by se asi rádi inspirovali.
Dík, P.
Ahoj, je to opravdu dost zajimave. :) Fotografie svych pokusu muzu vyrobit a dodat.
Pro me byla prvni inspirace asi tohle: http://www.youtube.com/watch?v=qBWLlgJD2Ec
je tam vysvetlovan i princip. Varic ma dve steny a system otvoru. :) Spodni vzduch (nasavany pasivne) jde jednak do topeniste, kde drevo spis zhne, postupne uhelnati, nez vylozene hori (jakmile se varic zahreje a rozjede), jednak do meziprostoru mezi dvema stenami, kde se ohriva (hodne). Drevo v topenisti uvolnuje drevoplyn (ktery je dost vyhrevny, pri dobre konfiguraci rozjede obrneny transporter), ktery stoupa nahoru, kde najednou dostane pridel cerstveho - tzn. s dostatkem kysliku - a horkeho vzduchu, takze vzplane naramnym plamenem.
Moje verze je z plechovky od fazoli - idealni je ta s rychlooteviracim vickem, protoze kdyz se otevre, horni okraj neni rovny, zustane tam takovy lem. Neni moc slozite najit plechovku, ktera tam presne zapadne (napriklad od hrasku) a vytvori vnitrni stenu varice. S rostem jsem experimentoval, az jsem ho uplne zrusil a nahradil jen deravym dnem vnitrni plechovky.
Udelal jsem asi sest verzi - mimochodem, moznych kombinaci plechovek jsou spousty (az prekvapive), ty vhodne pro vnejsi cast muzou byt taky od buraku, od kafe... hledal jsem spravne pomery rozmeru (vic se osvedcily spis vyssi a uzsi varianty), kombinace otvoru (kolik vzduchu pustit spodem, kolik nechat jit bokem a kolik ho cpat do topeniste) atd. Kdyz si najdete dobrou kombinaci plechovek, neni potreba nic rezat strihat, jen vrtat/prorazet diry... :)
Mno. Pokud te to fakt zaujalo, muzu teda kdyztak nafotit svuj nejuspesnejsi model. :)
Beru, beru, všechny pohledy ze všech stran, ať mám co ´bastlit´ před sezónou - tedy, pokud bys mi dovolil ´obšleh´.
8-D
Tak jsem myslel, ze se k tomu dokopu dnes, ale nejak nebyl cas... vydrzte, doufam, ze zitra udelam nejake ty fotky.
Našel jsem toto:
http://www.ush2.com/biogas_stove_sale.htm ,
ale stále tam šmejdí s baterií, takže podpora ventilátorem.
http://xxx.osuv.de/doku.php?id=diy:holzgaskocher
Vařič FIREPOT typ 120 by snad průměrně zručný bastlíř byl schopný za zlomek ceny spáchat také 8-)
http://www.armyshop.cz/zbozi.asp?id=110&DTM...
http://www.rozpad.cz/forum/viewtopic.php?f=10...
Resp.:
http://www.rozpad.cz/forum/viewtopic.php?f=19...
Uplne pasivni drivkac, fakt jen jednoduchy kaminka, je jiste nejlehci a nejjednodussi varianta, ale dobra, jen kdyz mas fakt hodne trpelivosti. :)
A myslim, ze spotrebujes vic dreva - protoze nespalujes tak efektivne, hodne jeste spalitelnyho ti jen tak uleti.
Vida! To ma koukam podobny plechovky. :) Dobrej odkaz - ma tam krasne vyfoceny ty idealni sekundarni plameny, ktery me se nepodarily (nechtelo se mi s tim laborovat hodinu). Krasne rozjety spalovani, modry plameny, ideal. :)
(...vyfotit nepodarily). Jinak jsem se k nim dopracoval - je to pak krasnej pohled. :)
Chce to mit varic uz poradne rozjetej, takze ten sekundarni vzduch uz tam jde opravdu hodne horkej.
Obecne je dobry s tim pocitat spis jako s malym ohynkem nez s varicem, kterej vyndas z baglu, uvaris a schovas. Tohle spis si v klidu rozdelat, uvarit jednu vec, pripadne uvarit druhou s tim, ze v tu dobu uz to jede jako kuchynskej sporak :), ... a pak si klidne treba jeste chvili prikladat jen pro radost nebo na ohrati. Spotreba dreva je mala, na uvareni staci prijit k sousce a ulomit si dve tri vetve, podruhy tam jit netreba. Produkce popilku jeste mensi, zbyde ho malo a je jemnouckej, zadny nerozpadnuty uhliky nezbydou. Pritom docela rychle vyhori/vychladne a da se vysypat.
Připomínám stránky:
http://zenstoves.net/Wood.htm
konkrétně Wood Gas Stoves
Neměl bys to, Petře, v nějakém srozumitelnějším jazyce (němčina, swahilština, romština)?
8-)
http://home.arcor.de/renea/Hobo-Kocher/Hobo...
http://xxx.osuv.de/doku.php?id=diy:holzgaskocher
http://www.outdoorseiten.net/forum/showthread...
http://www.svetoutdooru.cz/vyhledat/?hledat=d...
Teda, takovej ohlas, to je jak kdybych slibil planky na Tleskacovo litaci kolo. :)
Tak ted abych vase nobl ocekavani nezklamal svou sbirkou rezavyho plechu...:)
Jak jsem psal driv, princip samozrejme neni muj vynalez, i na zminene zenstoves jsem koukal... pak jsem experimentoval v uzce omezenem smeru - muj ideal byl, abych nemusel nic strihat, spojovat, letovat, merit atd.. takze verze pro lenochy a/nebo na cesty, kdy clovek nema naradi atd.
V momente, kdy jsem vyrobil asi 5.tou verzi, ktera uz se dala slusne zapalit a "nastartovat", a uvarila esus vody asi za 8 minut (se zapalenim, se vsim vsudy), jsem to ponekud odlozil. Pouceni - kdyz plechovku vypalite a nechate pul roku ve sklepe, zrezne. :)
Mel jsem i mensi verzi, kde fazolova plechovka tvorila vnejsi nadobu a vnitrni byla snad od hrasku, ale tu jsem uz nenasel. Zdala se pouzitelna, ale mela mensi "setrvacnost" - tzn. bylo treba casteji prikladat atd.
Nafocena verze je: vnitrni nadoba plechovka od fazoli, vnejsi od nejakeho kafe (segafredo expresso, dle tusenych zbytku napisu).
U fotek je dobre neprehlizet popisky.
https://plus.google.com/photos...
Predstaveny varic neni zadna "finalni" extra reprezentativni vec, nicmene je plne a uspokojive funkcni. Slo mi hlavne o to, vyzkouset princip a ziskat nahled na to, jak funguje v detailech. Dalsi verze by dal vyuzivala nabyte zkusenosti - upravil bych jeste rost, s nosicem esaku se da taky experimentovat dal, ucinnost by hodne zvysilo zavetri - idealne valec jen o malo sirsi nez prumer esusu, aby i teplo unikajici bokem nasmerovalo na esus - to je dalsi vyznamna funkce, krome uklidneni plamene.
Napsat by se o tom dalo hodne, ale to pripadne spis az v pripade dotazu. :)
Jak moc to očoudí nádobí? Jako ohníček nebo jako blbě seřízený propan-butan?
8-)
Hrozne zalezi na dreve. Jehlicnaty samozrejme ocoudi mnohem vic, o vlhkym nemluve (s tim to ale stejne nebude chtit moc horet). Idealni je tvrdy listnaty.
Kdybys spaloval jen ten drevoplyn, tak je to teoreticky asi dost cisty, ale vzdycky je tam i podil nedokonalyho spalovani jako v ohni, k tomu fakt, ze zdaleka ne vzdy budes mit idealni drevo atd., takze je treba pocitat spis s ohynkovym ocouzenim. Ale rozhodne mensiho rozsahu - prakticky vubec ne boky esusu, jen dno, a da se to pak docela z nejhorsiho otrit travou apod., a kdyz to das do igelitky, tak se to k ni nelepi, jako poradne zprasenej esus klasicky z ohne. :)
Ten vařič v provozu je dost vysoký, je to stabilní? Musíš ešus při vaření držet nebo stojí sám? Podkládáš ho něčím?
Je to stabilni, samozrejme se do toho nesmi strkat :), ale samo to rozhodne tendenci padat nema. Nepodkladam nicim, drzet to nemusim (takovy varic bych rovnou zahodil), jen to chce najit rovny a pevny podklad.
Na vysku to vyjde vicemene stejne jako sestava 250g plynova kartuse a plynovy varic. Samozrejme je tady uzsi zakladna, takze na nejake nechtene drcnuti do esusu by to mohlo spadnout ochotneji, nez z toho plynaku.
bod! Díky! Léta jsme nekupoval konzervy, ale možná si dvě dojdu koupit :-)
Vždyť to ani nemusí být konzerva jídla ;-)
Konzervovana prana?
Nebo snad:
http://chrz.wz.cz/stranky/img/614_106b.jpg
http://www.seqoy.cz/noveokno1.php?obr...
Třeba :-)
Myslel jsem tím ale jakoukoli pixlu, klidně od barvy, krému na boty apod.
a budu jí hodně dlouho čistit od všech zbytků aby to nesmrdělo?
TO radši od nějakejch fazolí, který vyhodím na kompost.
Když se to předtím pořádně vypláchne ředidlem nebo něčím podobným ? Také předpokládám, že by se použila čerstvě vypotřebovaná plechovka od barvy, ta se čistí parádně. Ne, že vyhrabeš nějakou stoletou v dílně a budeš se pokoušet ji vyčistit ;-)
A stejně si myslím, že po prvním zkušebním vypálení tam toho bordelu zůstane minimum, pokud vůbec nějaký...
Ale jako jo, dá se to samozřejmě udělat asi z čehokoli co má příhodné rozměry, takže klidně i "z fazolí" ;-)
k čemu prosímtě slouží 4 díry ve vnejším plášti nad spodní řadou děr? větrací nebo konstrukční?
Ctyri diry nad dolni radou nemaji tajemny ucel, spis jsou tam tak navic - po prvnich pokusech s timhle plastem jsem se proste rozhodl, ze tam pustim jeste vic vzduchu. :) Ve spodni casti se to totiz skoro neda s dirama prehnat - vzduch a kyslik je maximalne zadana komodita. Jen to samozrejme neproderavet tak, aby to uz narusilo nosnost plaste, nebo aby se z toho mohly sypat uhliky. Jak jsem psal u obrazku - z tohoto hlediska by bylo lepsi mit vsechny otvory spis v urovni te "horni" rady.
Polohu der myslim kazdy trefi intuitivne po promysleni principu, pak je treba si vyhrat spis s jejich velikosti a poctem. V rostu spis min vetsich - zadouci je dobry pristup vzduchu a ochotne propadavani te nejjemnejsi slozky popela pod topeniste, aby se to casem nezacalo dusit. U tech "trysek" pro sekundarni vzduch (horni cast vnitrni nadoby) se zda naopak byt vyhodnejsi spis vic mensich der. Hlavni kouzlo je najit rovnovahu, spravny pomer vzduchu, kolik pujde mezi plaste a potom vrchem jako sekundarni, a kolik do topeniste. Kdyz je vyrazne silnejsi sekundar, bude mit tendenci plamen spis sfukovat nez podporovat - vzdalene podobne situaci, jako kdyz na zapalovaci otevrete ventil moc a plyn ma tendenci zhasinat (nebo se ani nechce od jiskry zapalit), protoze to moc vali a "nestiha" to chytat a horet. Pokud by naopak byl sekundarni vzduch slabsi, neprojevi se tolik zadany efekt a dominantnejsi bude ten "obycejnej" primarni plamen primo ze dreva, cimz by z toho ale byly obycejny kamna, a to samozrejme nechceme.
Nemuzu bohuzel uvest presne, kolik der o prumeru kolika mm kam udelat - to chce odladit podle konkretnich pouzitych nadob. Nastesti to neni slozity ukol - muzete zacit s mensim poctem der, treba v plosnem pomeru 1:1, zkusit v tom zatopit a pak privrtnout par der tam nebo naopak onde.
Jeste jedna dulezita vec - ta nafocena kombinace plechovek navzajem tesni tak dobre, ze nebylo potreba to nejak dal upravovat. Pokud by se vam to tak pekne nezdarilo, nebo jste treba sli tou cestou, ze jako vnejsi vezmete obycejnou plechovku a otvor pro zasazeni te vnitrni budete pizlat do jejiho vika/dna (a tudiz nebude mit uplne pravidelny okraj), bylo by to potreba dotesnit (zaletovat? nevim, spis asi nejakou horkostalou pasku nebo kus alobalu) - predehraty vzduch samozrejme nesmi unikat mezi vnitrni a vnejsi nadobou, ale jit pekne poslusne vsechen do "trysek".
Skvělý. Jak to zapaluješ?
Zapaluje se to shora. Dovnitr naladujes drevo, samozrejme pokud mozno co nejsussi, pripadne si klidne pomuzes treba brezovou kurou, jak libo. Vicemene navolno - jde o to vyplnit vnitrni prostor tak akorat, aby byl material ochotny prohoret shora dolu. Cim na drobnejsi kousky/tensi vetvicky ci trisky to bude, tim lip to samozrejme pujde realizovat, zaroven je ale potreba tam strcit i par vetsich kousku, aby to bylo vzdusne a aby zbylo po tom prvnim ohynku aspon par vetsich uhliku (mluvim tedy o klacikach zhruba prumeru tuzky, stejnyma se pak pozdeji i priklada, sem tam muze byt i tlustsi). Nahore, tak akorat pod okrajem varice (kam pohodlne strcis napr. sirku) pak udelas z par trisek pidiohnicek, ktery potom prohori az dolu. Chce to trochu cviku, ze zacatku se s tim clovek muze i trochu natrapit, ale jde to. :) (Udelat maly ohynek na dne nadoby a pak na nej prikladat postupne se zda byt jednodussi jen na prvni pohled). Nema smysl to nejak od zacatku precpat drevem, jde o to vytvorit na dne prvni vrstvicku zhavych uhliku, na kterou uz se pak da shora hazet dalsi material.
Drivkac vyrobis i kapesnim nozikem (otvirakem) z vetsi konzervy od broskvi a jednoho dratu z kola za 5 minut. Funguje taky dobre. Komercne se da koupit skladaci, ktery nezabere temer zadne misto. Vyborna vecicka, ale na kole na expedici bych to moc nepouzival, nez uvaris vodu, trva to o dost dele nez na poradnem benzinaku nebo plynaku. Pokud ovsem nespechas (treba vecere), je to dobra vec. Ovsem romantika vyborna a ani z toho neni moc popela/uhliku.
Tak my už jsme taky vyzkoušeli na vaření všechno možné, předloni jsme měli půjčený od kamaráda MSR benzínový speciál na vaření, ale že by mě to nějak nadchlo ...
Brát benzín byl ten nejmenší problém! Brali jsme tak jednou do týdne, na východě (Rumunsko, Moldávie) byli na benzínce často nadšení, i když jsme brali "blbých" pár deci... Vaření bylo relativně levné a palivo dostupné, z tohohle hlediska to hodnotím pozitivně.
Na nádržku jsem si vzala zvláštní obal, vozila jí v postranní kapse báglů, v tomhle taky žádný problém.
Ten nastal, až když se mělo něci vařit - ta anabáze - tlakování, startování a potom samotné vaření - pokud šlo o nějaký čaj nebo prostě jen vodu na něco instantního, tak jo, ale uvařit třeba nepytlíkovou rejži (vařiči nejde ztlumit) nešlo. Připalovala se i pytlíková polívka.
Lehce jsem ještě zauvažovala nad novým nádobím, nějakým tím teflonovým, ale při představě, že se mi drahé nádoby očoudí a ušpiní od plamene....
Navíc s tím neuvaříme ve stanu ....
Vše tak nějak hovořilo pro plyn, ale na 6 týdnů s dětmi bychom potřebovali samostatný vozík jen pro plynové bomby (nepočítám, že VARky nebo COLEMANky někde na východě či jihu seženeme) a tak jsme to vyřešili tím, že vezeme jak vařič VAR, tak vařič dřívkáč (domácí výroba).
Složitější jídla (a když nešlo dřívkáč použít - ale většinou šel) jsme vařili na plynu, čaje nebo třeba jen uvařit vodu na těstoviny (tj, zadarmo) jsme dělali na dřívkáči.
Provoz je ještě levnější, než u benzínu (1 tlustá baterie nám vydržela na celou sezónu), ešus se ušpiní stejně (holt vezeme ve vozíku jeden zvenčí černej zabalenej v hadru) a ani ve stanu se s tím stejně nedá vařit - takže podobně jako u toho benzínu. Palivo se najde všude, ale naprosto úplně všude (nevěřila jsem tomu a k této "novince" byla zpočádku velmi skeptická. Děcka dostaly vždy za úkol jít na dřevo, přikládat, bavilo je to. A díky zcela nezávislému provozu jsme si jídelníček obohatili i o takové věci, jako vajíčka natvrdo k snídani apod. :-))
A když nešlo použít dřívkáč (ale většinou šlo), vařilo se na plynu.
Toho nám na těch 6 týdnů bohatě stačila 1 velká bomba jako záložní.
V Alpách jsem nenašel ani kosodřevinu. Samá žula.
V zimě, nebo když je dřevo nacucané vodou, tak to jde s dřívkáčem blbě. Navíc je těžký jako prase. I v optimálních podmínkách má dřívkáč (v porovnání s benzíňákem) prd výkon.
Pokud chcete regulovaný plamen, pořiďte si vařič, který touto možností oplývá (třeba MSR Dragon Fly). Ty jsou ale hodně citlivé na čistotu paliva- snáz se zanáší.
Ano, MSR XGK EX II je letlampa, která bez potíží propálí hrnec.
Co se zapalování týče, nevím kde je problém. Je to méně konfortní než u plynu, ale ne až tolik...
No, já jsem taky argumentovala, jak s tím budeme vařit v Albánii, když tam nejsou lesy a hlavně, jak jsem vždy po celým dni /jezídme tak 80-100km/ unavená, mám toho plný zuby a ještě chodit někam na dřevo.
Ale našli jsme fakt skoro všude - jasně, někde nenajdeš - ale někde nenajdeš ani tu benzínku ;-) Ale většinou se stačilo jít ráno vyčůrat a člověk měl topiva 3x víc, než potřeboval. A když vím, že večer bude jen žula, naložím pár klacíků s sebou ... jasně, není to tak pohodlný, ale já z toho benzínu fakt nějak moc nadšená nebyla. Asi už jsou i nějaký vařiče, co jdou regulovat, ale zase ta cena .... To zapalování si už moc nepamatuji, ale bylo to o tom, že se to nějak muselo tlakovat, pak pustit, pak zapálit, pak ještě něco ... po uvaření nechat zchladnout, pak vylít co zůstalo v hadičce - ono i s tím dřívkáčem je ta práce nepohodlná, ale vše kolem toho - i včetně té špíny - mi připadá tak nějak čistší ...
Vařím na dřívkáči, ešus s sebou ne-e, lepší je smaltovaný kastrolek - stačí ho otřít o trávu - a nešpiní. Dřívkáč se do ´kaštarólu´ knap vejde ...
8-)
teoreticky staci obycejna polni lahev s nadobou na uvareni vody, ktera presne kopiruje tvar lahve. Je to velmi skladne a bez nadoby na vodu se stejne neobejdes. Rozdelas ohen, nadobu s vodou hodis hned vedle ohne a naskladas drevo ze 3 stran kolem te nadoby. Voda za chvilku vari. Ale je jasne, ze rozdelavani otevreneho ohne je na mnoha mistech problem. S drivkacem to neni az takova hruza.
Váhově mi dřívkáč příjde stejný jako cokoliv jiného (ale záleží na výrobě) s tím rozdílem, že se netahá palivo. Ale vzhledem k tomu, že my jsme vezli i ten VAR + 0,5kg bombu .... na zádech bych obojí tahat nechtěla, na naloženém kole se pár deka (ale i pár kilo) ztratí ...
ty to znáš, já to znám - mám udělaný a vyzkoušený dvě verze, proto mě to hrabošovo prase dost zaskočilo, víš ##((-:
Vahu presne neodhadnu, ale nemuselo by to byt tak strasne, ne?
http://old.myslivost.cz/Images/fotogalerie/4...
http://www.youtube.com/watch?v=Bj5xZmXOZ8A&...
a nezkoušel někdo tohle ?
http://www.dealextreme.com/p/campsor-9-camp...
univerzál na benzín i plyn
cena relativně příznivá
ještě jak to soudruzi z Číny vyrobili ? :-))
kopírováním :)
http://www.primus.eu/templates/pages/product...
No, 4-násobný rozdíl v ceně je taky motivující :-)
Pohled na dodržování lidských práv a otrockej systém v Číně je zase demotivující :). Alespoň pro mne. Já jsem si ani včera nekoupil arašídy protože byly z Číny, bojkotuju jí co nejvíc to jde :)
Bojkotuješ Čínu!To jsem zvědavej na čem pojedeš?
100% se bojkotovat nedá, ale moje kolo je ještě vyrobený v Čechách, je dost starý. Oblečení je převážně Italský atd. Jsou věci kde si vybrat nemůžeš, ale pak jsou věci kde seženeš bez problémů i výrobky z jiných zemí. A levná zem není jen Čína, levně se vyrábí i v Indii, Pákistánu, Turecku, Thajsku... A lidský práva tam jsou na úplně jiný úrovni :)
Oblečení převážně italský. :) Podívám-li se na "Jak krtek ke kalhotkám přišel", vím, že ke kalhotkám je potřeba dost operací. V Itálii třeba jen přišívají tu cedulku se značkou a látku tkají čínské děti a šije se to Bělorusku.
Samozřejmě, že levná je nejen Čína, ale z toho co občas slyším tak ani třeba Pakistán není zárukou, Číňani údajně část svojí textilní produkce přeprodávají přes Pakistán či Bangladéš.
To italské oblečení je stejně "italské" jako jsou "rakouské" lyže (Atomic) mého syna. Stojí tam: "Home assembled in Austria" a pod tím menším písmem "Made in Bulgaria"... Docela by mne zajímalo, co se v tom rakousku "ručně sestavuje". Max tak nalepí cedulka na krabici...
Presne tak . Som bol minuly rok na vystave stavebnictva v Bratislave a bol tam chlapiik oblozeny vsetkymi moznymi znackami rucneho naradia a ked som sa ho pytal na cenu tak mi odpovedal ze on nepredava naradie ale propaguje firmu co ho vyraba a vie tam natlacit logo podla zelania zakazniika tak ze radsej nekomentujem dalej co kupujeme aj tak je to vsecko smejd len priplacame za logo
Jsou nějaké zkušenosti jak reaguje okolí na zapálený dřívkáč v zákazech ohně? V lesích nebo kde jsou stepní požáry ze sucha?
A jinak ten dřívkáč s elektrovrtulkou by měl fungovat i na vlhký a mokrý palivo?
Ty dřívkáče bez fukadla jedou taky na vlhký nebo musí mít suchý palivo?
Chlubit se v zákazu otevřeným ohněm? No, nezlob se, ale ...
Mokré dřevo, krom břízy(ta hoří dobře), v dřívkáči se s vrtulkou spálíš, ale tepla moc nezískáš. Hodně kouří.
Budeš-li mít vícestupňovou regulaci dmýchadla, udržíš intenzivní, a ´krátký´ plamen.
Já regulaci nemám, ale kastrolek většího průměru, který plamen krátí. Není-li kastrolek, má plamen i přes metr.
Otevreny ohen to striktne vzato neni, je to v plechu. :)
Ve stepni oblasti s rizikem pozaru ze sucha bych s tim neprovokoval, ale to mozna ani s plynovym varicem. Proti nemu je to drivkac samozrejme jeste o neco rizikovejsi, nemuzes zhasnout plamen jen zavrenim ventilu, pracujes i se zhavyma uhlikama atd. ...
Takze zakazy a vylozene rizikove oblasti radeji vynechat.
Podstatne mene problematicky pripad - a asi beznejsi - je provoz v "normalnim" ceskem lese. Zkusenost mam zatim jen jednu - kdyz jsme to zkouseli u takoveho toho pristresku pro turisty, lavice striska, hned u cesty, prisel na nas hajny, ze cestou citil kour a tak sel "po nem". Kdyz ale videl, ze je to jen pidiohynek v plechovce postaveny na ceste prevazne s piscitym/sterkovym podkladem, a kdyz jsem mu demonstroval, ze po premisteni varice neni nikde nic vypaleneho ani se nesype jeste horky popel, nijak neprudil, jen nas dukladne upozornil, at tam po nas nic nezustane atd. Cili v normalnim ne-vyschlem ceskem lese, kdyz potkas rozumnyho hajnyho, je to oproti otevrenymu ohni rozhodne lip omluvitelny.
Vlhky palivo v pasivnim drivkaci moc spolupracovat nebude. Vetrackovej ho mozna spali, ale nemala a nechtena ztrata tepla na vysouseni dreva, misto abys ho pouzil na vareni, tam bude vzdycky.
Povidal mi jeden hasic, ze hlavni problem je treba v jehlicnatem lese proschla vrstva kus pod povrchem. Kdyz tohle chytne, plameny muzou vyskocit cele metry od puvodniho zdroje.
Jako cca 13letý kluk jsem zažil požár jehličnatého lesa a je to přesně tak. Hasiči už pak brali každého, kdo měl ruce a nohy aby kropil ta místa, kde ještě nehořelo a oni se mohli věnovat plamenům bez toho, že jim to někde vyskočí za zády.
Už jsem sekyrou kopal zem při požáru v leze, prostě zákop.
Nebylo by snazší kopat zákop v stoje?
Ty jsi na vojně nebyl, že? Zkus kopat při "plné palbě" zákop ve stoje...
Žádný hrdina, bylo za mnou ležení skautíků :-)
Skautiku? No tak to hrdina jsi!
http://www.youtube.com/watch?v=S6CXMdDzxo0
(od patnacte minuty)
No, proto jsem taky zduraznil, ze varic v tom prikladu stal na ceste - udusane sterkovce, a ne na hline. .)
Krome vrstvy jehlici muzou (pry) pomalu prodoutnavat i koreny mrtvych stromu. Ohen pak taky vyskoci o x metru jinde, a treba az za nekolik dni.
To všechno je dobré vědět. Až příště budu zase zapalovat les, musím si na to dát pozor.
Hasit les je pěkná pakárna.....nekonečná práce a hooodně vody...nejlepší je to v noci, to aspoň vidíš kde to doutná :))
A proto nejlepsi je stat se breatharianem a vykaslat se na vareni.
Beze srandy, komu by se to na cestovani nelibilo? Bez zradla, piti a cehokoliv s nim spojeneho (az po kartacek na zuby) uz toho vlastne ani tolik nezbyva, co ma clovek brat ssebou, to by se jezdilo na lehko... :)
No, kartacek bych asi nakonec bral, prece jen by byla skoda si na cestach prilezitostne nezobnout mistnich pokrmu, kdyz se namanou pod ruku...
kdybys to neměl tak daleko, řekl bych ti, aby si šel sem něco poslechnout:
http://www.acentrum.eu/program/ziti-z-prany...