Tak mě vedle v diskuzi plno lidí přesvědčuje že lehokolo by bylo na cestování mnohem lepší než "namakaný" trek - pružící vidle, disková hydraulika....
proto bych položil následující dotazy, jestli ovšem budete mít chuť poradit a říci své názory
jezdilo by se i po horách, tzn kameny, bláto, prudké cestičky apod. takže kvalitní vidlice, brzdy ráfky apod, jsou podmínkou
budeme řešit kolo na 26 palcích aby tam šli normální horské pláště a mělo to trochu průchodnost terénem
1. jakou kvalitní vidlici na takové kolo aby pružila i tlumila a byla dobře nastavitelná
2. je zatížení u lehokola na přední vidli o hodně menší než u horáka ?
3. brzdy a ráfky budou předpokládám stejné jako u horáka
3. jaký tlyumič dozadu, samozřejmě aby také pružil, tlumil a byl nastavitelný, je tady potřeba zamykání ?
4. bviděl jsem na stránkách zuba nosiče strašně vysoko nad terénem, není lepší umístit brašny otrochu níž ?
5. když stříká bláto vzadu na řetěz, nezalézá do toho bowdenu, ve kterém se vede až dopředu k motoru ?
zatím mě víc nenapadá.
Díky
Morčák
1. S vidlemi je jediný háček v tom, že pokud máš spodní řízení, musíš k ní připojit táhlo. Jde to ale se všemi, takže kdybys nebyl spokojený s tím, co se dodává (leckdo není), vyměnit za jinou (koupit kolo bez vidle a dát vlastní, nebo požádat výrobce o jinou) není problém. Jinak je lehokolo obecně méně náročné na kvalitu odpružení, pohlcování tvojí energie při šlapání bude velmi malé i s levným odpružením.
2. Zatížení předku je u prázdného lehokola větší. Pokud se bavíme o Azubu nebo velmi podobných geometriích, tak je to asi 50/50 přední zadní. Náklad na nosiči přidává jen vzadu.
3. Tohle je stejné, jako naprostá většina součástí.
4. Je dobré aby tlumil, "pružič" za pětistovku není nic moc. Já mám nenastavitelný DV-28 za 1500Kč, standard na Azubech, a je to v pohodě. Rozhoupat zadní tlumič šlapáním jde skoro jen když se o to snažíš. Řetěz prochází těsně kolem čepu vidlice. Pokud chceš jo komfort, vem nastavitelné tlumení. Tlumič je pod sedlem, dá se na něj šahat za jízdy a přenastavovat tlumení.
4. Nosiče Azubů jsou fakt vysoko a vzadu. Je to neduh když vezeš velký náklad, podle mě tak aspoň dvacet kilo, jinak se to celkem zvládá. Když objevíš způsob, jak to umístit níž a dopředějc, bude to lepší. Ale i se 30kg měl můj Azub 4 dost slušní jízdní vlastosti.
5. Blátem mám vždycky zasviněné ty trubky zvenku, protože v místě, kde řetěz míjí zadní plášť je ještě schovaný v těch trubkách. Nějaké bláto jsem dostal dovnitř jen když jsem to potopil až po přehazku (což mimochodem na lehokole jde suchou nohou), a ani pak to nebyl problém, prostě jsem viděl nějaké bláto vyletět z té trubky vpředu a jinak nic. Doma jsem to pro jistotu znovu namazal sprejem na řetěz.
Ptej se dál, všechno znám a všude jsem byl dvakrát:-). Doufám, že jiní Azubjezdci přidají svoje názory.
1. takze to zamykani bude vyhoda i u lehokola ?
ma smysl davat kvalitni vidle za 8 tisic jako na horace nebo je to tady zbytecny luxus ? ale kdyz rikas ze je zatez vetsi vepredu, potom to luxus asi nebude
4. nosic bych si asi vyrobil vlastni a povesil bych brasny o hodne niz nez original azubacke, problem v tom nevidim, nebo tam nekde je ?
a brasny bych si vyrobil vlastni, hranatejsi a trochu vetsi, radeji bych dal vsechno nabok nez nahoru kvuli tezisti, jestli by v tom nebyl problem, mam rad stabilni stroj na nestabilnim povrchu - blato, kameni, pisek apod...
Nevím, kolik vážíš, ale některým lidem vadí houpání přední vidle při sprintu a do prudkého kopce. Vzniká to důsledkem kmitajících hmot nohou, které nad vidlicí chodí vlasntě přímo nahoru a dolů. Je to ale mnohem slabší jev než u horáku, když jedeš ve stoje a vidlicí pumpuješ nahoru a dolů, nejde se o řídítka opřít. Dlouze jsme tu jednou diskutovali, jestli energie spotřebovaná tlumiči přední vidlice lehokola je nebo není alespoň z části energií, která by jinak šla do pohybu vpřed. Myslím jsme skončili na tom, že je to houpání jen protivné, nic víc, a tuhle energii bys při šlapání produkoval stejně.
Když to shrnu, tak nemá cenu kupovat dražší vidli z takového důvodu, z jakého je na horáku drahá vidle lepší, tedy odolnost proti rozhoupání a podobně. Pokud ovšem chceš od vidlice perfektní kopírování terénu při všech rychlostech kvůli odvladatelnosti atd, tak tady by to smysl mělo. Celkově myslím, že stejné užitné vlastosti poskytne na lehokole levnější vidlice než na hosrkém kole.
S umístěním báglů tě limituje zadní vidlic. Musíš jí umožnit pohyb v plném rozsahu, nesmí se ti potkat s nosičem ani když nosič zapruží do strany a podobně. Minimálně dva jsme už zažili se starším typem nosiče než se dělá teď to, že po seskoku z chodníku ho těžké boční brašny splácly ze strany do drátů. Když ty jeho šprušle protáhneš ještě víc dolů, bude mít stejně težká brašna větší páku na provedeníé téhle nepříjemnosti, takže ten nosič budeš muset udělat s hrozně tuhými boky a zároveň s dostatečnou rezervou prostoru uvnitř pro pohyb kola a vidle při pružení. Asi to jde. Doporučuju protáhnout ho dole dopředu a připevnit i k rámu někde pod sedlem. Těžké věci pak nakládat dopředu a dolů. Celkově má na chování kola větší vliv to, že je zátěž hodně vzadu, něž to, jak je vysoko. Možná obojí přibližně nastejno, to se těžko odhaduje.
Docela se mi na větší náklady osvědčilo tohle:
http://lehobrno.borec.cz/DSCN7591s.jpg a http://lehobrno.borec.cz/DSCN7592s.jpg. Jsou to samostatné boční brašny a jedna horní brašna co jsem vozil na nosiči už dřív a k nim jsem přidal dvoubrašnu Sportarsenal přehozenou tou spojovací látkou přes rám pod sedlem a háky zaháknutou za zadní vidlic. Vyztužená záda brašen kloužou při pružení zvenku po vidlici, takže mi poničila reflexní samolepku, co jsem tam měl, ale lepší než odřít lak. Jel jsem s tím s věcma na týden, těžký dole vpředu. Kolo se chovalo skoro jako nenaložený, jen se mu nějak nechtělo jet do kopce:-). Mělo to asi 25kg nákladu celkem. Taky ty spodní brašny trochu omezují rejd řídítek, ale narazí se na to jen při hodně těsném manévrování, jako otáčení v ulici. Část cesty vedla mimo asfalt (tak 5km) zbytek do 88km po asfaltech, ujeto za čtyři a půl hodiny beze spěchu. Na tom kamení se to chovalo snad líp než nenaložený. Měl jsem tehdy vzadu Schwalbe Marathon Slick - naprosto hladký úzký plášť.
Jenom male doplneni ohledne vidlic - Azub pouziva hlavove slozeni 1" se zavitem,takze beznou vidli na horske kolo s krkem 1 1/8"bez zavitu nejde pouzit.Takze kdybys chtel Maxe treba jen kvuli lepsimu vyberu vidlic tak to vyjde skoro nastejno s 20" vidli na 4ce.
Nejsem si jistý, ale viděl jsem na jedné černé čtyřce v Nivnici horní řízení s novým představcem takový ten objímkový typ na vidlice bez závitu. Ale průměr nevím. Museli bychom se zeptat Aleše. Je možné, že novější modely přecházejí na rozšířenější typy komponentů.
To by bylo urcite plus,nejen ze je 1 1/8 Ahead daleko rozsirenejsi,ale stare zavitove hlavove slozeni rozhodne neni vec po ktere by se mi styskalo.Existuje ale i 1" Ahead hlavove slozeni ,ktere by tam slo dat hned,jen vidle by musela mit delsi krk bez zavitu.To se ale pouziva jen na silnickach,takze by to problem neresilo - odpruzene vidlice se s timhle krkem bezne nekoupi.
v te cerna je redukce zavit - ahead, neco jako pahyl predstavce normalne upnuty dovnitr zavitove vidlice se spravnym prumerem nahore pro ahead objimku.
No jestli tam nedam poradnou predni vidlici, tak je to lehokolo docela spatna volba, ono jezdit s nejakym neseriditelnym a nekvalitnim balistikem v terenu neni zrovna velka vyhra
Brašny bude potřeba vyzkoušet a inspirovat se u tebe, protože s tím máš již jisté zkušenosti, teoreticky to řešit nemá asi smyslu.
A to houpání při intenzivnějším šlapání se týká jen přední vidle, odpružený zadek je pořád v klidu ? ten asi není třeba nějak fixovat
Já jsem zadek nerozhoupal nikdy, ani s nákladem, ale já vážím jen 62kg, takže možná těžší člověk to dokáže. Ale i tak to bude jen málo.
a dalsi vec, jak je to s cakajicim blatem a vodou treba pri jizde po desti nebo kaluzi ve srovnani s horacem a trekem, poradne blatniky asi nebude problem
Zadní blatník nepotřebuješ, pokud ti nevadí zacákané brašny. Nosič a sedlo chytnou všechno co by mohlo třefit tebe.
Přední se dá použít cokoliv co pasuje do odpružené vidle, buď přímo od azubu ty co těsně obemykají plášť nebo ty terénní co se koupí v každém cykloobchodě. Já mám Author za 150Kč a funguje bezvadně.
Když projedu mělkou kaluží na silnici, tak ani kapka. Hluboká kaluž hodí slabou mlhu na ruce na spodním řízení. Pořádně se lze zacákat jen v tak 10cm hluboké kaluži projeté aspoň 25km/h. To už nějaká voda projde i zespodu na stehna. Brodit lze po osy kol suchou nohou. Na Maxu možná i hlouběji.
dalsi dotaz
pry je nejake nedotazene-spatne rizeni u azubu max, nekde jsem cetl ze malo vydrzi a cosi se tam porouchava, anebo jiz tento nedostatek odstranili a je to kolo konecne pripravene na namahavejsi off-road cestovani ?
Nějaké škody na něm napáchal McTorpedo právě při tom off-road cestování, ale jen když spadl. A Azub neustále všechno zlepšuje, takže už i tohle je možná minulost.
Já teda nevím, ale do maxe bych asi nešel - já mám dělaného ležáka a myslím že na lehokole už trochu jezdit umím ale max mi přijde strašně nesatabilní - má moc citlivé řízení a je problém na tom udržet rovnováhu v menších rychlostech (ale spoň co jsme měl možnost vyzkoušet): takže raději mít v předu 20" kolo je to odost stabilnější (dle mého názoru) :-)
a co větši překážky, kterých je v lese a na horách plno - kameny, kořeny apod. tam to bude s malým kolečkem vepředu asi problém
s tou rovnováhou na 26 kolech vepředu i vzádu - je to opravdu takový problém i pro zkušeného jezdce, nemyslím prvních pár tisíc kilometrů, myslím po zajetí kola a získaní cviku, protože někdy jedu na převod 1-1 úplně pomalu, když to rychleji nejde, ale zase nemám odpružení a široké kola...
mě to nepřijde nijak moc citlivý, a to to mám nastavený na nejvyšší citlivost. Kdyby tam byla ještě další dírka, nastavil bych to na ještě citlivější.
Bacha jestli si to nepleteš s prototypem maxu, co má otec. Pamatuju si, žes ho v Nivnici zkoušel. Ten má "jet fighter" řízení, sériový max mi naopak připadá až moc krotký, oproti kolům s 20" vpředu. Přece jen je tam mnohem větší setrvačník.
Já jsem zkoušel ještě jednoho maxe - už nevím komu patřil - takový kluk tak kolem 30ti :-) a ten říkal že mu ta stabilita při malých rychlostech taky dělá problém...
Zajímavé. Já zkusil sériové maxe jen na chviličku (myslím aspoň dva různé) a připadly mi na řízení celkem snadné, jakoby nastavené spíš na ty nízké rychlosti. Nejel jsem s tím víc jak třicet, ale dělalo to dojem, že nad padesát to nebude chtít zatáčet. Každopádně je jistý, že tohle je vždycky subjektivní. Dva lidi se na tom nikdy nemůžou shodnout. Každý přece "víme", že to "moje je jasně nejlepší", ne?
Taky sem se na maxovi projel a při hodně pomalých rychlostech jsem žádné větší problémy nepociťoval. Řek bych že po ujetí tisíce kilometrů to bude při pomalé jízdě s nákladem mnohem stabilnější kolo než horáč, či trek.
Ja mam MAX, najeto zatim sice jen cca 1500km, ale muzu potvrdit, ze v lese je problem s "velmi lehkym" prednim kolem (a to i pri hodne "sedacim" nastaveni kresla). Pri jizde do kopce a najeti na koren/kamen/bordel se to postavi na zadni, uhne do stany a clovek to musi bud rychle vybrat tahlym zaberem a naklonem, nebo holt "spadnout" nohu a rozjizdet se. Ve srovnani s tim, traktor s malym prednim kolem je mnohem lepsi, protoze clovek neni tak vysoko. Tusim je to azub 4, nevim, pujcoval jsem si to od Honzy G, kdyz jsme krosili po turistickych stezkach. Jinak "po rovine" a "ze srazu" je to v podstate jedno (teren/neteren), jestli MAX nebo traktor, tam je treba akorat drzet riditka a doufat, ze kolo vydrzi a brzdy nezradi :o)
Ohledne toho citliveho rizeni: zatim jsem se pri ceste do kopce nenaucil jet "rovne" pri rychlosti mensi nez cca 8km/h, minimum jsem zatim jel kolem asi 4km/h. Cloveka to nuti s tema riditkama furt kvedlat, projede auto udela vir, hodi to na stranu, zase zakvedlat, ohlidne se po zajimavem objektu, uz je na bile stredove, zas zakvedlat...
Lidi co jezdi na traktoru a prehodili se na chvilu na MAX taky reportovali, ze je to jakesi citlivejsi a narocnejsi na udrzeni rovne trajektorie :o)
Napáchal jsem škody i když jsem nespadl, ale od té doby se kvalita několikanásobně zlepšila. Ještě to není dokonalý a dalo by se to zlepšit, ale myslím že i to, co mám teď (už celkem dlouho) je celkem hodně spolehlivý, i od té doby to možná Aleš ještě vylepšil, nevím.
když nebudu zrovna zuřivě šlapat, ale jen tak ležézně popojíždět, nebudou se mi nohy esmekávat ze šlapek ?
nechci nášlapy, protože v zimě jezdím v botách s kažichem - pracovní kožené kotníkové botky a nevím co je zima a s těma se nevlezu ani do klipsen, třeba by šli klipsny nějak pořešit, ale když musím rychle nazem tak bych nevyklipsnoval
jaké jsou zkušenosti rekreačních jezdců, a co z kopce, když nešlapu ??
Klisny ti nepomůžou, jelikož by ti z nich nohy stejně vyjížděly. Nejlepší jsou univerzální pedály (jednostranné spd). V létě používáš nášlapy a v zimě, kdy by ti nášlapy zamrzly sněhem, vezmeš pohorky s hrubým vzorkem, takže ti to nebude klouzat z pedálů.
Jezdil jsem bez spd dlouho, a taky to šlo. Naprostá většina lehokol na letošním srazu měla obyčejné pedály. Ale my co jsme to s spd zkusili jsme myslím všichni zažili ten první okamžik, kdy si řekneš "Jak jsem mohl někdy jezdit bez toho?" Asi je nejlepší začít bez nich. Až dostaneš kolo do ruky, můžeš je pořídit, budeš-li mít zájem.
Dokud jsem jezdil bez spdček, nohy z pedálů mi nepadaly. S nimi samosebou taky nepadají, ale jak jsem si na ně zvykl, tak bez nich (když třeba zkouším cizí kolo) mi padají. Zvykl jsem si šlapat kulatě a malinko i táhnu za vracející se pedál, nohu na něm necávám viset její vahou když jde vpředu dolů a podobně. Výsledek je takový, že když teď sednu na kolo bez spd, musím myslet na to, abych tam ty nohy nechal. Což nebyl problém, dokud jsem byl zvyklý na obyčejné holé pedály.
Jak napsal McTorpedo, není špatné mít boty se vzorkem. Každopádně to chce pedály se zubatým kovovým rámečkem. Plastové by mohly být nepříjemné za mokra. Azub dává stndardně kovové.
Asi nebudu první, koho to napadlo, ale co si místo klipsen a SPD přidělat na pedály nějaké obyčejné řemínky (třeba z nepoužívaného batohu) a řemínek vždy "uháhnout" podle boty (pohorka, teniska, cokoli).
Samozřejmě nemám na mysli je nějak utáhnout, ale nechat je volné, aby šla noha snadno vyndat, přitom by nesklouzávala ze šlapky a asi by šlo i "tahat". Blbost co? Jsem si to hned říkal... :-)
Blbost to není, podívej se tady:
http://www.lehokolo.com/view.php?cisloclanku...
Jeden z brněnských ležákistů má velmi široké pedály s ostrými (reltivně) hroty po obvodu. Řekla bych, že ten vnější ozubený rámeček vytváří čtverec 100x120mm. Vozí je právě proto,aby mu nohy nepadaly. Tak se ptat po tom. Zkusím zjistit detaily.
Nejsou to tzv. platformy s pinama, co pouzivaji ruzny trialovi/freestylovi jezdci, proste na ty maly kola na skakani ?Popisem by to odpovidalo a je pravda ze ty piny (nekamenujte me,pod takovym nazvem to proste koupite v obchode) se do podrazky pekne zakousnou a noha pak z pedalu neklouze.
Treba tady: http://www.koloshop.cz/index.php?vyrobek=1004...
Tak přesně ty nemám na mysli. Ale vyzjistím a obratem napíši.
tak je to tady:
http://www.author.cz/cs/bike-prislusenstvi...
Jojo, z toho vam pracky nespadnou. Akorat to neni pro honice hmotnosti, jsou hodne tezke. Tusim je to +0,5 kg.
A nesmite s tim nikho strejchnout treba pri couvani v davu, kdyz se kliky toci. To pak pekne boli. Nekteri uz vi :(
1. Proč lepší přední vidli: Mám tam nějakou asi obyčejnou, když jedu do kopce po nějaké šutrové cestě, má vidlice tendenci předek kola vystřelovat nahoru - tendence k převažování dozadu. Dá se na to zvyknout a částečně eliminovat tělem, ale přední vidle s nějakým nejlépe nastavitelným tlumením by se hodila.
2. Zadní pružinu jsem si nechal vyměnit za tvrdší kvůli nákladu na nosiči, předtím se mi propružoval i na celkem rovných cestách až nadoraz a do kopce se to víc převažovalo dozadu. Teď je to s tak 20-30 kilama ideální, zato s úplně prázdným kolem je ta zadní pružina příliš tvrdá, hlavně ve srovnání s přední vidlí.
Myslím, že není potřeba snižovat těžiště nákladu na nosiči. Lehokolo má i tak celkem nízko těžiště a někdy je to až na obtíž, třeba když se chce ve vyšší rychlosti něco objet "myškou", musí se hejbat s celým těžištěm, nestačí jen spodek kola vyklonit. Spíš by mělo smysl vymyslet nějakej přední nebo střední nosič, aby se hmotnost rozložila rovnoměrněji a aby se dalo jezdit do větších kopců (no.. ono by se vlastně tím středním a možná i předním nosičem taky snížilo těžiště..). Asi by snížení těžiště ale na škodu nebylo.
mozna to reseni na predni vidli bude nejlepsi, premejlslel sem vo tom, a hned jak budu mit kolo tak to zkusim, pridelam tam predni nosic od sport arsenalu co mam a nejak zbastlim na ten pokus drevenej kluzak a trochu to testnu po lese a porovnam s nakladem jen v zadu,
hlavne aby se nezjistilo ze to vadi noham pri slapani
eště je teda problém v tom, že ti to bude zvyšovat hmotnost přední vidle a prudké řídící manévry budou obtížnější, bude asi o hodně víc zatíženej mechanismus nepřímého řízení. Takže nějaký desítky kil bych tam radši nedával. Chce to ale vyzkoušet, možná by to fungovat mohlo.
chce to vyzkouset, ale vic jak 6-8 kilo dohromady bych tam nedaval, zhruba 1/3 zadku