Ahoj :-), tak se asi podle předpovědi trochu změní tohle jarní počasí a možná začne zima i u nás v nížinách. Odložím mého "pracovního" krossíka, na kterém dojíždím do zaměstnání, a místo něj začnu jezdit na zimní horské meridě. Ovšem už nějak nemíním zvopakovat letošní leden, kdy jsem vjel u Uhříněvsi na led a byla z toho zlomená žebra...
Vážně uvažuju, že bych mohl zainvestovat do nějakých schwalbů s hřebama. Je mi jasný, že ve sněhu jejich výhodu nepocítím, jenom na náledí. Ovšem né celou cestu 30 km to náledí bude, spíš zůstane více asfaltu. A já nevím, jak to pojede po tom suchém asfaltu, přesněji řečeno - nezlikviduje asfalt ve velmi krátké době ty hřeby, že je obrousí? Ono to zase tak levné pláště nejsou! A otázka č. 2 - doporučujete pláště, které mají hřeby de fakto po celé šíři běhounu - nebo takové, které je mají pouze v jedné řadě ve středu běhounu?
Kdysi jsem si tenhle zimní plášť vyráběl sám, ale to se mi neosvědčilo. Takže mi jde o to, abych zbytečně nevyhodil peníze. Pro úplnost dodávám, že na cestách do práce a domů týdně najedu 300 km, takže tady už ten pocit bezpečí proti klouznutí bych dost ocenil.
Dík, Ai :-)
Je to sqělá věc. Rozdíl pocítíš i na ujetém a uklouzaném sněhu. Na suché silnici hřeby neubrousíš, není to jen nějaké obyčejné "železo". Akorát se může stát, že při prudkém brždění, nebo smyku hřeb utrhneš. Mám je už přes dvě sezóny, na suchu jsem najezdil určitě víc jak polivinu a chybí mi jen pár kousků. A to mám jen Kendy za 2/3 ceny švalbíků.
Počítej ale s tím, že při jízdě vydáš přece jenom víc energie. Ale za tu jistotu to určitě stojí.
Ouuu - díky za typ na levnější kendy. Nepotřebuju zrovna drahé pláště, a jestli ty kendy víc váží, to mi vůbec nevadí. Jestli to tady ještě budeš číst - co je to za konkrétní typ? :-)
Ty Kendy mám na treku, dotáhnul mi je jeden známej. Asi bych taky jinak šáhnul po šwábech, jsem na ně zatíženej :-) Ale v zásadě s těma Kendama problém nemám.
Jsou to Kenda Klondike, v šestadvacítkách se taky dělají. Ale koukal jsem, že oproti trekovým jsou o dost dražší, pomalu v cenách šwábů...
http://www.zbozi.cz/?typ=nabidky&q=kenda...
Měl jsem hřeby po bocích běhounu Schwalbe a na led a asfalt i přes tu cenu vřele doporučuji.V zimě budeš jezdit jak v létě.Jezdil jsem na nich denodenně půl roku a určitě ještě mají toho hodně před sebou. Za sebe doporučuji.
Osobní zkušenosti má Vašek z Luxu:
http://www.nakole.cz/clanky/470-jizda-ve-snehu...
Děkuji vám, přátelé, nezklamali jste! Du to toho! :-)
Vzhledem k tomu, ze na zimu jsem definitivne presel na snowbike, mam doma dva Schvalbe IceSpiker pouzivane jen ve snehu a na lede. Na asfaltu absolvovaly jen jednou Modranskou a tusim jednu cestu k Jurimirovi. Jestli mas zajem, dej vedet.
Za kolik je necháš oba ?
Uz jsou fuc. Ai se sice neozval, ale zajemce se nasel velmi rychle. 8-)
Tak co rondo, jak slouzi? Vyuzil jsi?
Zrovna dneska se mi vrátil tlumič z opravy zamykání, takže jsem na nich ještě nejel. Ale v rámci osvěty jsem je půjčil kolegovi z práce, který jezdí skoro každý den cca 10 km přes les. Když začalo hodně mrznout, přijel s tím, že je to na houby, že byl 4x na zemi. tak jsem mu je dovezl a druhý den přijel s očima na vrch hlavy. Evidentně si to užíval...
Přezul jsem na ně (Schwalbe Marathon Winter) někdy v polovině ledna (kdy začaly hrozit mrazy a náledí) a velmi si je pochvaluju.
Jedinou nevýhodou je, že při razantní jízdě mají tendenci ztrácet hřeby (např. prudší brždění v prudkých partiích petřínského kopce směrem dolů), ale není to nic hrozného. V případě předního pláště si toho většinou i všimnu, že tam při točení kola něco neladí a rukavicí to hned zamáčknu zpátky.
Jelikož jsem objednával z Německa, objednal jsem prozíravě i 30 náhradních hrotů.
Jinak na ledu jezdím zhruba jak na mokré vozovce - relativně s citem, aby se to náhodou neutrhlo, zatím spíš přidávám a zjišťuju, co si můžu dovolit. Není problém brzdit středně silně na čistém ledu přední brzdou. Prudké brždění se stejně nedoporučuje kvůli vypadávání hrotů. Pro nejhorší případ mám v prstech zabudované ABS ;).
V Ladronce to na ledu či ujetém sněhu svištím v plné rychlosti, žádné omezování se.
A na čistém sněhu plášť rovněž sedí dobře díky vhodnému vzorku.
Pozor jen na prosoleném sněhu. Na tomhle svinstvu to ale do strany ujíždí celkem slušně i autům, takže je to vcelku jasné.
Tuhle jsem na Žalanského směrem nahoru ke Strahovu docela solidně lítal do strany 10cm doprava, 10 doleva (nasolený mokrý sníh - vrstva tak 3-5cm).
http://www.nakole.cz/diskuse/1620-plaste-s...
Já bydlím 600n.m. a jezdím hodně, celoročně, letos mám dost přes 1000km. Na zimu používám singla na 26" se zadním nábojem s bubnovou brzdou, vepředu s kotoučovkou. Mám na něm schw. snowstud, ty bohatě stačí, mají tuším 100hřebů. Většinu odjedu po asfaltě, zatím se to nesjelo, ale těch km jsem na nich najel tak do 300. Jezdím je nafoukané na 4atm a drží i na náledí, pocit jistoty je k nezaplacení, jezdím do práce, takže se víc můžu spolehnout, přidá to ke klidu. Z práce jezdím i dál na Brno a tam nebývá sníh, letos vůbec a náledí výjimečně. Takže jedu na schw. big apple a kolo mám na rohloffu. Prostě takto měním kola, pro mne to je normální, najedu až 19kkm za rok. Žiju už jenom na kole, v posilovně a knihovně, do práce si chodím odpočinout a dopravuju všude se na kole. Kdybych bydlel někde na 300-400m, asi bych si hřeby nekoupil, ve městě určitě ne.
Ještě jsem se díval na ceny, mám na schw. trošku slevu, takže ty snowstudy jsem pořídil asi za 850,-/kus i s poštovným. Kendy jsou na tom zhruba stejně, takže tohle neřeším vůbec. Spíš tu trvanlivost, to ukáže čas. Počet hřebů ke 200 a víc se mi zdá pro vyložené speciály i vzhledem k odvalování a váze pláště, i když zrovna já váhu opět moc neřeším. Záleží opravdu, kde člověk bydlí, jak jezdí, kolik a co od toho očekává-je to vyloženě individuální záležitost.
Přátelé, nechci vám kopat do hraček, ale o to, co jsem pozoroval před dvěma týdny ve Finsku, se s vámi podělit musím. Zimní Helsinky je především mráz (-12 až -20, občas ještě trochu míň), led a spousta sněhu. Ocenil jsem, že se nikde nesolí. Sníh se shrábne a uježděný povrch se pak lehce sype inertem. Bez ohledu na to, jestli je pod tím asfalt nebo kočičí hlavy. Nikdo s tím nemá problém, řidiči běžně při rozjíždění na semaforu párkrát prohrábnou, než se rozjedou, a všichni počítají s tím, že to bude trochu klouzat. Zkrátka v tom umějí chodit. Éééé - jezdit.
Ale proč to píšu: překvapilo mě, kolik cyklistů v tom běžně jezdí. Spousta - řekl bych, že nějméně tolik, kolik v Praze na jaře a v létě. Samozřejmě mesíci, ale i řemeslníci (někteří s kristiánkou nebo podobnými stroji), maminy se sedačkami, studenti... A na čem? Na běžných městských kolech, většinou postarších plečkách s dámským rámem. Asi třikrát za týden jsem potkal biky s odpružením, jinak samé staré jednoduché stroje. A pláště, přátelé, pláště tam neřeší prostě nikdo!
Ptal jsem se na to - říkali, že samozřejmě někteří na zimu přezouvají. A ukázali mi plášť, na kterém se u nás normálně jezdí v létě po suché silnici, zkrátka trochu nějakej gumovej vzorek. Prý to úplně stačí, a mnozí kašlou i na to. Hřebíkatou gumu jsem tam neviděl ani ve výloze cykloobchodu.
Nevím, jak to dělají, že nekloužou. Nechápu. Já si to nestihl zkusit, namísto toho jsem měl půjčený běžky... :-)
Napřed k těm autům - před několika lety mě servisák ukecal, abych dal na služební dodávku finské Nokiany, jako jedny z nej zimních gum. Na nich se ze začátku pořádně nedalo jezdit. Pocitově šílený, v zatáčkách plavaly, ojížděly se. Naproti tomu zimní Micheliny, to je jiný labůžo. Finta je v tom, že ti seveřani jezdí ve skutečné zimě, na sněhu. Tam ty jejich zimní gumy hrabou v čistém sněhu a zabírají. kdežto u nás jezdíme buďto va slaný suchý silnici, nebo na zmrazkách, případně v prosolených sra*kách.
Jestli na těch kolách se pohybují taky po upraveném, shrábnutém, ujetém sněhu - tak se nedivím, že jezdí v pohodě. Nakonec, tady v mém okolí se na různých plečkách plandalí po namrzlých a zasněžených silnicích taky desítky kaskadérů. Jenže tady u nás jezdí právě po těch nevyzpytatelných zmrazkách.
A k těm hřebíčkům - jezdil jsem i bez nich, ale asi tak podobně, jako tady ostatní a určitě podobně i jako ti kolegové ve Finsku - opatrně a přiměřeně povrchu. jenže s hřebíčkama za to mohu vzít, projet se svižně, pustit to z kopečka do zatáčky atd atd. prostě jet a užívat si to. Ne se jen se snažit bez úhony dostat z bodu A do bodu B. Samozřejmě šlo to a jde to. Ale s hrotama je to na tomhle povrchu větší požitek.
Presne tak.
Jinak je vyhoda do snehu mit vetsi stycnou plochu. Kdyz je snih udusany a suchy, opravdu neni potreba ani extra vzorek. Konec koncu minimalni vzorek maji i 4" snowbikove plaste.
Kdyby nekdo ve Finsku vylil kybl vody nekde na krizovatce, postupne se tam vymelou vsichni cyklisti s okoli, protoze led na ulicich nejspis moc nemivaji. To tak maximalne na vylestenych dalnicich.
Jinak co ja vim od dvou lidi, kteri tam byli za kruhem, tak auta naopak MAJI pneu se hreby...
No ty Pražské hnusy, zmrazky a tenkou vrstvu sněhu mi naopak přijdou lepší tenké pláště. Když porovnám 1,5" Marathon racer a 2" Big Apple, tak ten Marathon vyjde mnohem lépe. Prostě to na něm tolik neklouže. Jak je tenký prokouše se to vrchní vrstvou mnohem lépe, než jablíčka.
Díky všem za vysvětlení, mohlo by to tak být. Je fakt, že většina toho povrchu byl ujetý sníh, někdy ale i led (když to polední slunce trochu rozehřeje a pak zase přituhne). A zasněžená dlažba je vůbec síla - tam je potíž i chodit :-)
Právě že mě zaujalo, že jezděj, jako by sníh nebyl. Žádné opatrnictví jsem nepozoroval. Prostě se zdálo, že jsou ti strejdové a studentky zvyklí jezdit po Helsinkách na kole, a že je půl roku sníh, mráz a ledový vichr od moře, to jim v tom přece nemůže bránit, no ne? :-)
Ještě mě napadá: pokud jsem si všiml, tak kdekoli to jde, jezděj po chodníkách. Ke konfliktům s chodci prý nedochází, je to zvykem. Jaký platí v tom ohledu předpis, to mi neřekli, dotyčný člověk to neřešil
Jinak já nemám zkušenosti se hřebíky v pláštích (tedy s těmi, co jsou tam z výroby), takže osobně nemůžu srovnávat.
A na závěr jeden hezký moment z Helsinek, který jsem nestihl vyfotit: na jednom chodníku se potkaly: maminka, co vezla dítě na kole, dítě, co si táhlo školní brašnu na bobech, a dítě, co jelo do školy na běžkách. Byl to trochu nezvyklej, ale jinak dost radostnej pohled. :-)
Ve Finsku jsou prostě na běžné mrazy (kolem -15) zvyklí a nikdo se tam nepodivuje nad tím, že někdo jede v takovém počasí na kole (jako u nás).
Je to prostě normální. Stejně jako mně teď jako naprosto normální přijde jezdit do práce na kole po celý rok, a to v jakémkoliv počasí.
Mimochodem, současné teploty jsou pro jízdu na kole naprosto ideální. I když už je mi poslední dobou příliš velké vedro...
Mně přijde, že v naší republice se jen z pohodlnosti hledají výmluvy, proč něco nejde a jen málokdo si přizná, že takový stav je vlastně jen z jeho lenosti. Já už si nyní nedokážu ani představit, že bych do práce těch 20 km jel jinak než na kole.
K tem nevyzpytatelnym zmrazkum apod. - o to prave jde. Pokud jedes na "blbych" plastich, pocitac proste celou dobu s tim, ze to muze kdykoliv ustrelit, a jsi pripravenej to srovnat. No a ono se da jezdit i kontrolovanym smykem, ze jo... plochodraznici treba taky nedelaji nic jinyho. :)
Je to myslim predevsim o te vyjezdenosti. Jednou jsme jeli s maminkou asi 3km pres mesto, ze zacatku to nevypadalo, ale zahy bylo jasne, ze klouze vsechno a hodne. (Presneji: u nas na navrsi bylo vicemene sucho, jak jsme sjeli trocu niz, tam uz zimni mlha namrzala do pekne ledovky). Byla to jizda hruzy, maminku asi ctyrikrat proste opustilo kolo, lehlo si na zem a odjelo x metru kamsi, maminka samozrejme taky v leze jela o neco mensi vzdalenost stejnym smerem. Mel jsem o ni fakt hruzu, nastesti se nic nestalo, taky asi diky tomu, ze jsme po chvili radeji zazvonili u znamych, odlozili kola u nich ve sklepe a zbytek jeli busem. :) No ale ja si nelehl ani jednou, i kdyz kolo mi ustrelovalo taky kazdou chvili. A tim se nechci chlubit, jak jsem sikovny, jen ukazat rozdil vyjezdenosti - ja jezdim hodne, porad, vsude, tj. ve vsech moznych terenech i stavech pocasi, maminka jen prilezitostne, a samozrejme nejcasteji jen za dobrych podminek. Takze ji ustreli kolo, prekvapi ji to a lehne si. Me ustreli kolo, samozrejme nemam cas na to reagovat vedome, ale telo uz to zna - uz zazilo ustreleni kola na lede, na blate, na pisku na asfalte... uz vi, ja to bude vypadat, a zareaguje automaticky, takze sebou neriznu. V extremnim pripade zahodim kolo a dobehnu/doklouzu pesky, ale nespadnu na zem.
Kratce receno, da se jezdit i s tim, ze neustale pocitas s uklouznutim kola. Hrebama se snazis uklouznuti znemoznit, a muzes samozrejme jezdit uplne jinak. Jak uz jsem psal jinde, chystam se na ne na pristi zimu. Nepotrebuju to k tomu, abych mohl v zime jezdit kam potrebuju, ale i kdyby jen pro radost... :)
Rozsdil je v tom, jak moc si musis davat bacha a jak moc si to muzes bezstarostne uzivat, tim padem take v rychlosti, kterou si muzes dovolit jet.
Mne hreby nepodrzely jen jednou - kdyz jsem na lehaci prejel rigol, predni kolo skocilo a ja pritom jeste zatacel. Proste pohodicka.
Přeju ti tvé sebevědomí (už tady takhle taky jeden psával :-) Je ale blbý, když sebou i sebevyježděnější řízne blbě s nedejbóže trvalým následkem.
Ještě před pár lety jsme v autech jezdívali na podivných zimních, nebo i sjetých letních celou zimu. A taky bez problémů. Dá se a i já jsem odpůrcem toho samospásného šílení se zimníma gumama. - Na nich je ale větší komfort a i při rozumně vyšší rychlosti srovnatelná bezpečnost. A o tom jsou i ty gumy s hrotama.
U kola bych k nim měl ještě jedno plus. Nejde jenom o sklouznutí a plácnutí sebou na zem. Jde taky o sklouznutí před za mnou i proti mě jedoucí auto. S běžnou gumou i supermana skrytý zmrazek, nebo zmrzlá oblejskaná vyjetá kolej pošle do jiného směru. S hroty se tohle dá vcelku pohodově korigovat.
No a o jízdě v rozježděném a zmrzlém terénu snad ani nemá cenu diskutovat. Na blejskavé šikmině se s běžnou gumou neudrží ani artista, o záběru nemluvě. To už je ale o té radosti...
Ale vzdyt jo, snad jsem to nepsal tak jednostranne.
Sebevedomi neprehanim, neberu to jako nejakou nemistnou sebejistotu, ale proste ze zkusenosti hodnotim, co se zvladat da a co uz spis ne.
Mj. bych nevyjel v aute s letnima, leda snad v nejvyssi nouzi. U kola, kdyz treba zjistim, ze to fakt neni rozumne sjizdny, z nej muzu vzdycky slezt a jit radsi pesky. (I kdyz nejednou uz jsem zjistil, ze na urcitem povrchu bylo pro me snazsi jet a neseknout sebou, nez jit pesky a neseknout sebou. Prece jen kazdy krok predstavuje odraz a vzapeti brzdeni... odvalovani kola je behem normalni jizdy plynulejsi, co se tyce naroku na prilnavost).
Stejne tak vim o tom, ze krome rizika samotneho padu je dalsi, a potencialne mnohem vetsi, riziko padu pod auto/ do drahy auta atd. Takze samozrejme jeste vic nez jindy zvazuju, jestli se motat po silnici, a tak dale.
Opravdu jsem se nesnazil nejak obhajovat jezdeni s obycejnymi plasti v extremnich podminkach, pokud to snad nekomu nebylo jasne. Jen jsem se snazil pridat svou trosku do sbirky moznych vysvetleni, na zaklade ceho vseho to nemale mnozstvi lidi vubec muze provozovat.
:)
jj, v pohodě, to bylo jen takový přátelský pošťouchnutí :-)
Udivuje mě ale trošku, nejen u tebe, jak píšeš "bych nevyjel v aute s letnima, leda snad v nejvyssi nouzi", ale na kole to považuješ za samozřejmost, nebo dokonce důkaz vyježděnosti. Přitom auto je na čtyřech kolech nezpochybnitelně stabilnější, mnohem větší pravděpodobnost se v krizových situacích "zachytit" drsného místa alespoň v jedné ze dvou stop. - V případě kola i leťáků samozřejmě předpokládám přiměřeně opatrnou jízdu. Proč ale ten nepoměr v přístupu ? Není ono to stejné u části lidí i v přístupu k osvětlení atd. ?
Jak už jsem psal, před pár lety žádné opravdové zimní gumy na auto ani neexistovaly a taky se jezdilo (ono nebylo věcí, bez kterých dneska lidi "nepřežijí"... :-)))
Rozumim, ze v tom vidis rozpor, a asi ti ho nemuzu vysvetlit na 100pro. Pro me je treba prvni zkresleni uz v tom, ze auto pouzivam spis vyjimecne, dokazu se bez nej obejit (a rad), na kole jezdim nejen denne, ale casto i nekolikrat denne, a obejit se bez nej nechci. :)
Pro uplnost nejdriv malicko upravim jednu nepresnost v tvem prispevku... nepovazuju to, ze nekdy jezdim na kole i s "letnimi" plasti za dukaz vyjezdenosti, jen, vlastne naopak, konstatuju, ze vyjezdenost mi to do jiste miry umoznuje, aniz bych to pri nejlepsi vire a svedomi musel povazoval za nadmerny hazard s bezpecnosti svoji i okoli.
A opet pro uplnost dodam, ze mam "ve staji" vic nez jedno kolo, mj. treba horaka s drapakovymi plasti (jak se tomu rika spravne bikersky?)... takze kdyz by melo byt extra hnusne, mam z ceho vybirat, nemusim jet nutne na "letnich".
K tomu autu - jak rikam, nerozeberu to rozhodne do vsech aspektu. Ale jeden, docela zasadni rozdil, je treba uz v hmotnosti vozidla. Auto ma mj. velikou hmotnost a tudiz i setrvacnost. Takze pri smyku sice neupadne a ma vetsi sanci se opet aspon jednim kolem chytit, ale porad je to velka hmota, ktera se riti nezadoucim smerem a moznost zastavit ji nebo zkorigovat smer je omezena prave tou hmotnosti. Kolo je (nejen) v pomeru k moji hmotnosti lehoucke, takze ho snaz presvedcim o tom, ze me ma poslechnout, mam tedy v urcitem ohledu vetsi moznost korigovat, co se deje a jak to ma dopadnout. Samozrejme, zase je ta moznost zmensena tim, ze mam o dve kola min... ale to uz je zase jine hledisko, a cela situace je hodne komplexni, ze jo.
Uplne stranou asi nemusime nechat ani to, ze pokud neuridim auto a nekam to s nim narvu, muzu tam zpusobit podstatne vetsi skodu. Pokud to nekam narvu na kole, ublizim vetsinou nejvic sobe. Opet - neni to tak jednoduche, samozrejme je mozne namitnout "a co kdyz to narves pod auto, to se ti bude snazit vyhnout a napali to do autobusu, ten se to bude snazit srovnat a napali to dolu z mostu a jeste pod vlak" ... jasne, ale snad si rozumime v tom zakladnim ohledu. Ani o tom normalne takhle neuvazuju... no ale neco na tom taky je. :)
V neposledni rade, s autem si nemuzes tolik vybirat, kudy pojedes, s kolem rozhodne o neco vic. A jak uz jsem psal driv, pokud je klouzavo, hodne si rozmyslim, jestli se budu motat po silnici, pripadne po jake ano a po jake radeji ne. A samozrejme, pokud je vylozene ledovka, tak se budu rozmyslet, jestli vubec vyjet. Ale to by mel clovek i s autem.
Bylo by toho jiste vic... proted to necham, jen jeste za chvili mozna prihodim zajimavy link.
Jo, mel jsem to v pameti dobre, tak to bylo rychle.
http://sheldonbrown.com/brandt/slicks.html
Z toho clanku neni nutne, a ani asi dobre, brat vsechno za bernou minci, ale mnohe z toho je zajimave aspon na premysleni. Za hlavni bych z toho asi oznacil predpoklad, ze plaste u kol se chovaji podle trochu jinych zakonitosti nez u aut - v tom ohledu, ze je vyrazne jiny pomer velikosti kola a sirky plaste, takze i jiny tvar te plochy, ktera zprostredkuje kontakt s podkladem (zjednodusene receno je to vzdy oval, ale u auta protazeny spis kolmo ve smeru jizdy, u kola spis po smeru jizdy).
Mj. z toho samozrejme plyne i to, ze vyhody plastu s hreby na urcitem podkladu neokecame. Ale vlastne zaroven i to, ze na urcitych podkladech, hadam treba na hladkem mokrem asfalte (v zime treba uz jen ciste do mokra rozsolena silnice), te muzou driv zradit prave ty hreby, nez hladka guma. Ale na takovy podklad samozrejme nejsou plaste s hreby urcene. :)
Heh, to jsme temi plasti s hreby prohrabli do hodne hlubokeho podkladu.. chci rici tematu. :)
Ty hroty se na tvrdém podkladu do vzorku zamačkávají, takže to sice úděsně chrastí, ale jedeš po gumě. Sice tam je nějaký kontakt kluzkého na kluzké, ale zase ten materiál pláště je tak jako u zimní automobilové gumy přilnavější, než klasický plášť na kolo.
Ty hřeby drží velmi dobře na jakémkoliv tvrdém podkladu. Třeba takové vražedné malé hladké dlažební kostky (na chodníku) na Václaváku dokáží při poprašku sněhu (hlavně prašanu) krásně běžného (i mladého) chodce poslat k zemi. Ovšem pláště s hřeby na tomhle povrchu neustřelily ani o píď. Otestováno na vlastní kůži a zkoušel jsem i rychle zabrzdit.
Výhoda hřebů v pláštích je hlavně v tom, že na povrchu, pro který jsou určeny, umožní bezproblémovou akceleraci a účinné brždění i přední brzdou, což je bez hřebů naprosto vyloučené. Ale samotná jízda do zatáček už je horší, jelikož tam stačí, aby to ustřelilo pod jediným hřebem, který je právě v kontaktu s vozovkou a jezdec jde k zemi. Zatáčet a klopit to na ledu je třeba vždy s citem.
Na tech malych kostkach nachazely hreby oporu spis ve sparach mezi nimi, nez primo na povrchu kostek...? Jen takovy detail... hadam dobre?
Jde tedy hlavne o to, jestli by drzely dobre na "jakemkoliv tvrdem podkladu", takze treba i na dlazbe z velkych mramorovych bloku. Pravda, ta nebyla na vnejsich prostranstvich... a spolehlivy zaber bych tam od hrebu nepozadoval, protoze to proste neni jejich parketa. Tedy dlazba. :) Takze jen teoreticky, samozrejme...
Jinak informace, ze hreby az tak vyrazne nepomuzou pri zataceni, neni sice pri trose zamysleni nijak prekvapiva, ale ani potesujici. :) Vetsi jistota v pripadnem naklonu, to je to, co bych od nich chtel nejvic. :)
Tezko rict, je to docela mozne, ze se hrebz zasekavaly o mezery mezi kostkama. Nicmene ani nejmensi prokluz jsem po celou dobu nepozoroval. Mozna je to i zimni smesi, nejen hrebama - ten plast ma zrejme mekci smes nez bezny cykloplast. I na omak mi prijde mekci.
Ohledne zatacky na ledu zalezi hodne na tom, jak je plast nahusteny. Pri nejnizsim tlaku to asi bude o dost lepsi, ale ja ted mam nahusteno na 4 atm ;). Takze pri takovem tlaku to nemuzu extra klopit. Ale i takhle muzu s klidem rict, ze na beznych plastich bych to neustal. Navic kolik je na ceste prudsich zatacek, ze by cloveku vadilo na tech par mistech zpomalit? Moc ne. Mnohem dulezitejsi je, aby to drzelo pri brzdeni - treba neocekavanem. A zde je efekt 100% splnen.
Fiha, 4atm jsou dost, ne? Co tim sledujes? :)) (Ne, vazne, ptam se ciste proto, ze me to zajima).
A jen pro referenci, kolik pise na tom tvem plasti doporuceny rozsah tlaku vyrobce? (Abych mel predstavu, v ktere casti toho rozsahu to teda mas).
Ha! Ze ono jde o to, ze s tim jezdis i po meste, tedy prave po tech tvrdych podkladech...? Jinak do terenu se hrebaky husti spis na mekko, ne...?
jj, presne, jezdim po Praze i mezi mesty (z Chyne (severne od Rudne). V minulych dnech jsem hrebY velmi vyuzil, bylo hodne ledu na mezimestskych vedlejsich silnicich.
Doporuceny rozsah je 2 - 5 Bar, takze jsem spis blize horni hranici. Kolem tech 2 Bar to bude drzet daleko lip.
Třeba u plášťů Kenda doporučuje od 40 do 65 psů, když se s tímn jede po silnicitak je to dobrý, ty hřeby na boku se tolik nedrbou, přesto máš jistotu, do terénu je foukám výrazně míň, jednak aby byla větší plocha, ale aby byly v záběru hřeby pokud možno v celé šíři.
Já foukám na treku s hrotama přední na 4,5 a zadní na 5.
Hreby pri zataceni pomuzou a to hodne. Poridis si bud plaste do terenu - 4 rady hrebu, nebo na silnici, kde ocekavas i asfalt - dve rady po stranach. A u tech pak muzes volit dotek hrebu v ruznem naklonu zmenou tlaku.
Rozumim. Do terenu budu jezdit namekko, ponevadz tak horaka jezdim beztak skoro porad, od jiste doby vyznavam nizky tlak. (Ne tak uplne treba u cestovniho kola). Do pasazi nebo do metra s hladkou mramorovou dlazbou s tim klopit zatacky nepojedu, ponevadz v Praze jiz nejezdim, to tedy odpada. Takze vsechno vyborny, uz se tesim na podzim a na dalsi zimu, az si je poridim (ale samozrejme az si nejdriv pekne uzijeme leto), jak spekuluju asi od ledna, kdy jsem si rekl, ze na tuhle sezonu uz to nema cenu hrotit...
Diky za veskere info! :)
Myslim, ze na nejblizsich nekolik mesicu by se Ti jeste hodit mohly...
Podstatna informace: bydlim v jednom z nejteplejsich a nejsussich mist republiky. Snehu bylo trochu, vyblbnul jsem se spis treba na zamrzle rece. :) Po otepleni nas opustil asi behem tri dni, pak bylo asi tri dny vsude blato, ted uz pomalu zacinaji osychat polnacky...
:) U nas jsme kalamitu sledovali spis ve zpravach a kroutili nad tim hlavou.
Takze ted uz je moc neuziju, udelat si vylet na hory uz ted do jara asi s kolem taky nestihnu... a pak by mi cely leto lezely. Proc nemit na podzim o pul roku novejsi nove plaste?
Proc muyslis, ze budou novejsi? 8-)
No, pravda, pres leto jich zas tak moc neprodaji, takze v krame muzou mit ty stejny, co ted... hmhm. Uplne jsem to nedomyslel.
A mozna by takhle z jara nekdo dal naopak slevu, aby mu nelezely na krame...?
No nevim, kazdopadne na jare budu spis kupovat spoustu jinych kramu, hlavne na horaka (brzdy retez stred...), tak ty plaste asi fakt zbydou az na podzim.
jj, vcelku rozumím. Nechal bych stranou filozofii. Je jasný, že pokud pojedeš na kole po cestičkách mimo silnici, tak si nejvejš sám natlučeš (podle zásluh :-)
Mě spíš jde o ten přístup lidí, kteří s brunátnou tváří odsuzují hazardéry na letních gumách, ale vzápětí je potkám na ublejskaný silnici, jak tam balancují mezi autama na hladkých pláštích bicyklu. Nechme teď stranou nepřiměřené rychlosti, cobykdyby setrvačnosti atd. Stát se může samozřejmě leccos. Mě jen udivuje ta tendenčnost uvažování některých lidí.
Podobný mi připadá, když lidi vyhazují stovky a tisíce za vitamíny a zdravou výživu, aby žili teoreticky o pár týdnů déle - ale dvě tři stovky za blikačky na kolo nedají a směle vyrazí v tmavém hábitu v noci za deště po nenalajnované silnici přes les (to jsem si nevymyslel, to mám tady u baráku)
Spousta lidi uvazuje uplne divnymi zpusoby, o tom zadna. A osvetleni je dalsi obrovske tema. (Nepoustel bych se ted do nej, jen konstatuju, ze osobne se snazim byt videt co nejlip aktivne i pasivne, tj. pouzivam dobra svetla a k tomu spoustu reflexnich prvku. A "cykloninji" - coz je takovy pekny termin pro lidi, kteri obcas pusobi dojmem, ze se snad o to fakt primo snazi, aby byli na silnici neviditelni - potkavam taky bezne).
Napadly me ale jeste jedna vec.
U letnich a zimnich plastu na auta je jeden z hlavnich rozdilu pouzita smes - zimni maji obecne mekci, resp. takovou, ktera dokaze zustat pruzna do nizsich teplot. A ten rozdil je velky. Pro kola se vylozene zimni v tomhle smyslu snad ani nedelaji, nicmene bych si troufl odhadovat (ackoliv o tom vicemene vim prd, priznavam), ze obecne jsou smesi a plaste pro kola jako takove v tomto duchu vyrazne "mekci" nez u letnich gum pro auto. Uz jen treba proto, ze o co nejlepsi prilnavost gumy se vyrobce snazi taky, ale je min omezeny tim, kolik ta guma musi vydrzet, nez "se osoupe" (zjednodusene receno). Auto ma obvykle mnohem vetsi kilometrove najezdy nez kolo a je mnohem tezsi, takze guma dostava mnohem vic zabrat.
Takze, i kdyz uznavam, ze je to spis odhad nez vedomost, si troufam se domnivat, ze KVALITNI "univerzalni" plast na kolo je v ohledu pripravenosti na zimu uz od zakladu lepsi nez letni plast na auto, bez zohledneni vzorku.
Velky rozdil je v tom, ze kdyz ti ustreli auto na zimnich pneu, je sance, ze se chytne, nebo ze ho chytnes svym ridicskym umem a srovnas. Kdyz Ti ustreli kolo, neni mnoho tech, kteri jsou schopni ustat smyk vsech kol. Takze uz kolikrat nedostanou sanci kolo srovnat. Mam najezdeno celkem dost v terenu (tedy i v bahne a na kluzkem) i v zime na lehaci, kde je balancovani prece jen tezsi, a jezdim na snowbike, ktery ma minimalni dezen, takze pri bocnim naklonu klouze a jde snadno do smyku. Mam nalitano rocne kolem 30.000 autem. Za poslednich par let zvlast tranzitem se zadnim nahonem. Vzhledem k castym vyletum na hory jsem se vzdy snazil mit co nejlepsi zimni pneu. Takze mislim ze mam dost zkusenosti, abych mohl srovnavat. Vychazi mi, ze auto na zimacich je cca stejne ovladatelne, jako kolo na hrebech. Ani snowbikovy 4" plast s velkou stycnou plochou, ani hluboky dezen novych sirokych (2,4") nebo naopak uzkych (1,9") bajkovych kol nesnesou ze zimnim obutim aut srovnani. Bud jim vadi brecka, nebo led, vsem pak sikmy led.
A u toho auta hraje roli i váha. Pokud se rychlost přežene, samozřejmě setrvačnost vítězí a je prů*er. Pokud se ale jede rozumně, ta váha napomáhá adhezi a i do uklouzaného sněhu se doslova "zadře". Lehoučké kolo po něm jede jak po namydleném skle. (čistý led nemá cenu rozebírat, tam se nechytá ani auto, ani kolo)
Panove, ja bych to rozsekl: nejlepsi je vznasedlo. Led, brecka, pisek, trava, beton, voda, snih, vsecko stejny. :)
Ackoliv si nejsem jistej, jak moc dobre takovy vznasedlo treba brzdi. Moc dobre asi ne, treba ve srovnani s autem. :)
Ono ale nejde vzdycky jen o to, jak moc dobre nebo spatne neco brzdi (pripadne dela jakoukoliv jinou funkci), ale taky jak moc se v tom necha nebo nenecha ovlivnit momentalnimi podminkami. Pokud neco brzdi porad stejne blbe, ridic s tim pocita a jezdi podle toho (pokud neni taky blbej). Pokud neco brzdi vetsinou dobre a pak najednou v ojedinelem pripade zacne brzdit vyrazne hur, muze byt vysledkem nejaky prusvih mnohem snadneji, a taky vetsi.
A to je asi tak vsechno, co jsem vam chtel rict o jazzu. Teda o hrebech. Teda...
Auto --na zimacich-- a jakekoliv kolo jsem primo nesrovnaval, pokud vim. Ani nehlasam, ze maji vsichni zacit jezdit na hladkych plastich po silnici na zmrazcich, pokud vim.
Co se tyce onoho ridicskeho umeni, je snad jasne, ze je dost zasadni jak v aute, tak na tom kole. A asi i to, ze v tom nejsou vsichni ridici ani jezdci stejni, a tech hodne dobrych musi byt uz podle zakladu statistiky pomerne min k tem prumernym. Takze ani v aute vetsina lidi pripadny smyk nezvladne zrovna idealne.
No, bude to tim, ze jezdi denne, takze to proste umeji. :) I na cistem lede, na rybnice, jsou polohy, kdy to kolo ma dostatek treni, neklouze a nepada. Je jich rozhodne min a prechody mezi nimi museji byt pomalejsi, plynulejsi... ale da se. To je extremni pripad, samozrejme.
Na podzim jsem byl liny prezouvat mestske kolo, takze celou zimu jezdim na slicku. :) Celou dobu si rikam, ze je to nezodpovednost, a ze az to fakt nepujde, vezmu jine kolo, nebo fakt prezuju... no ale je pomalu konec unora, a zatim jediny limit, na ktery jsem narazil, je hodne klouzavy povrch do kopce - proste obcas nemam zaber a kolo se protaci. Jinak se fakt da jezdit, samozrejme misty pomaleji, opatrneji, ale skoro na vsem. Na snehu, v brecce, na uklouzanym, na rybniku.
Zaroven to ale neznamena, ze na pristi podzim neplanuju konecne taky vyzkouset hreby. :) Projet zatacku na zamrzlym rybnice a naklopit to, to bez nich proste asi fakt nejde ani s nejvetsim skillem. :) Leda bych byl vylozene kung-fu cyklista.
To je právě přesně o té údržbě silnic. U nás je zvykem silnice buď nehorázně prosoli, nebo vůbec neudržovat. Na prosolené silnici, pravda, nepomohou ani hřeby, ale jízdu v takové zledovatělé vyjeté koleji bez hřebů si neumím představit. Na sněhu jsou hřeby prakticky zbytečné, s tím souhlasím, ale třeba Petřín hill bych bez nich asi nevyjel.
Pokud se na silnici ovšem nachází souvislá vrstva uježděného sněhu, je to balada a na tom se dá bez problému jezdit na jakémkoliv plášti se vzorkem, aniž by to vyžadovalo nějaké extra dovednosti = podmínky ve Finsku. Led tam zřejmě často k vidění není, neb teploty se zřídkakdy přehoupnou do kladných čísel.
Já zkoušel jet na všem i na cyklostezce, nikdy nesolený asfalt a náledí-sklinka. Tam teda hřeby pomůžou, pokud dojet(třeba do práce) na jistotu a nemuset si přivstat, tak ty hřeby na to platí. Ale jel jsem na tom na silničním zimáku na 23c, taky schw-ty nejlevnější, teď nevím typ. Mně se na nich jelo nejlíp, nafoukané naplno. Připadlo mi to trošku jako na bruslích-fyzika-že tím tlakem na úzkou linku to trošku taje. Jakmile jsem zatočil, zavangloval nebo slezl, následoval pád. Jít pěšky se po tom nedalo vůbec. Na plášti 2,35 se vzorkem se mi na tom jelo hůř-resp. nevydržel jsem tak dlouho. Mám tak dojem, že to je hlavně o tom počítat s tím a být na to zvyklý, přizpůsobit se podmínkám.