Tak jsem došel k dalšímu malému problému. Jaký je rozdíl mezi klasickými ráfkovými brzdami jako jsou tyto:
http://www.cyklozitny.cz/rafkova-brzda-shorty-6...
a brzdami V-Break třeba od Shimana.
Jedná se mi hlavně o to jestli jsou zaměnitelné, protože mám brzdy ze starého kola, a rád bych osadil "novějšími" V-Break. Jde mi o to jestli nebudu muset převařit ty kolíčky na na kterých celé brzdy drží.
Díky za odpověď.
kolíčky (čepy) jsou na 99% stejný
jenom brzdový páky mají jinej chod
viz třeba http://ambike.com/view.php?cisloclanku=2004111711
Čepy jsou pořád stejný a stejně umístěný, ale véčka jsou účinější než brzdy typu cantilever, ale tuším že na V-brzdy musí být jiná brzdová páka.
Aha, tak to zni dobre. Ted je otazka jak s temi pakami? Ja mel za to ze kdyz zmacknu paku tak se celisti stahnou, a kdyz ji pustim tak se roztahnou. Popravde nevim co lze na pace a jejim chodu vylepsovat?
Duvod proc se na to ptam je ten ze chci na trikolku pridelat zalozni/parkovaci brzdu kterou muze v pripade potreby obsluhovat topic.
Bude jiný "převod". Potřebný kratší nebo delší krok brzdové páčky pro ten který typ brzd. Je to spárovaný a asi je lepší to dodržet.
No ale tam nebude az takovy rozdil. Zmacknu vic nebo min a podle toho to brzdi?
Pochopil bych to treba u delky packy, ze nejaka je jen na dva prsty, a jina na vsechny. Delka packy je primo umerna sile stisku a zpetna vazba od brzdy.
No nevim budu to osazovat novymi dily, tak koupim i packu to uz je malickost :-) kazdopadne diky.
Jo, ale uvnitř té páčky je určité jiné "přepákování", které má největší vliv na to jakou brzdnou sílu, a s jakým krokem, to bude umět vyvinout. Ono to opravdu není tak jednoduché jak by se mohlo zdát...
Asi proto se rozlišují páčky pro V-čka, "centrotahy" a cantilevery, ne ?
hm... něco na tom bude. Díky za odpověď. budu se tedy držet stejné značky a řady.;-)
Vřele Ti nedoporučuji kombinovat páky a brzdy různých systémů. Nikdy to nebude pořádně fungovat. Vyzkoušel jsem to několikrát v minulosti na starých MTB na takové to domácí ježdění po dědině. Rozdílné přepákování způsobí, že už máš páku přimáčklou na gripu a "véčka" pořád ještě nebrzdí plně. Trochu se to zlepší, když brzdu pořádně seřídíš a necháš jen minimální mezery mezi ráfkem a brzdovýma botkama, ale to už si pak občas škrtne.
Mám teď na jednom lehokole vzadu na 26" kole "véčka" ovládaná stařičkými dualy Altus (na těle je ještě odlito "Made in Japan") a brzda funguje jen jako přibrzďovací. Prostě ji při brzdění z vyšších rychlostí zmáčknu na plno, páčka se vmáčkne do pěnového gripu a tím jen omezím rychlost, zastavit se s tím nedá. Nedokáže vůbec zablokovat zadní kolo a myslím, že by se dalo na některý lehčí převod skoro rozjet i se zmáčklou brzdou :). Musím říct, že mi to začalo vyhovovat. To lehokolo je takový midracer a rozhodující je brzda přední. Jezdím s ním výhradně na těžko (soustava náklad v brašnách + ležák má běžně 45 kg a víc) a tak tou zadní brzdou jen pomáhám z kopce té přední na 20" kole, aby nerupla duše. Pokud by ale odešla přední brzda, tak se minimálně zapotím, s tím je nutno počítat. Důvody, proč jsem takové řešení použil, byly čistě finanční. To lehokolo je takový recyklát a kromě předního kola to celé nestálo ani polovinu toho SONa co je v předním kole.
no vidíš a já žil v tom, že Véčkům stačí kratší chod a proto jsou s předchozíma páčkama ostřejší a hůř se dávkujou
Mám to opravdu tak. Na tom lehokole je to navíc dost gumové. Vedení je tam dost dlouhé, dvoumetrové lanko končí přímo pod šroubem na tom "véčku". Žádná rezerva, žádné zkracování. A to už sem se setkal i se zadním lankem v délce jen 180 (190) cm. To jsem se divil, když na konci pořád nechtělo vylézt z bowdenu.
Ty MTB co jsem kdysi předělával na tom byly lépe. Vedení je kratší, z velké části na rámu, takže je i tužší. Chod páček pak byl zpočátku takový na prázdno, pak se botky opřely do ráfku a brzdily, ale přesně jak píšeš, strašně blbě se to dávkovalo. A páčky byly při brzdění už zase vymáčklé téměř až ke gripu - což je dost nepohodlné a když se brzdí jen 2 prsty, tak si ty zbývající skřípneš. Už to ale neporovnám, ta kola byla zrecyklována a přetvořena na lehokola.
Beru na vědomí :o) a hodlám pořídit kompatibilní zařízení podle katalogu.
Ještě se zeptá jak je to s lanky (docela to s tím souvisí). Rozdíl mezi lankem na řazení a na brždění?
Nakonec jsem se rozhodl udělat na zadní kolo dvě brzdy. Jednu jako klasickou pomocnou/záložní brzdu pro zadního jezdce, a pak druhou parkovací, kde bude použito místo páčky na brždění, páčka od přesmýkače aby byla ta brzda zatažená ta se bude používat jen jako statická, aby se to nerozjelo.
Našel jsem na internetu že se dělají nejdelší lanka dva metry, ale já se obávám že v mém případě budu potřebovat lanko delší než dva metry, tak mě napadlo použít plynové lanko ze škodovky, to má tři metry, myslíte že to půjde?
Lanka se liší průměrem ,a tvarem a velikostí koncovky.
Řadicí mají průměr většinou 1,2 mm a brzdová 1,5 nebo 1,6 mm.
Měli by se dát koupit lanka i 3m dlouhá, použití např. na tandem.
Celkově se liší i povrchovou úpravou, nerezové, broušené, s teflonem...
že by se lišil průměr ? :-)
pokud vím, řadící lanko můžeš použít jako nouzovku i na brzdy - obráceně to nejde
každopádně řadící i brzdící lanka se dají koupit jako metráž - stejně tak můžeš koupit bowdeny přesně dlouhý, jak potřebuješ
šikovnější cykloservis Ti určitě rád pomůže a lanka vyrobí ..
Už nevím co že to stavíš, ten tandem trike?
Plynové lanko z auta nepoužívej. Ona se většina věcí z auta či motocyklu se na kola moc nehodí. Zkus poptat tandemservis.
Když jsem nemohl sehnat dostatečně dlouhé lanko, tak jsem si ho udělal. V kovomatě, železářství, jsem koupil lanko na metráž v průměru cca 1,6 mm, stáhl v tom mosazném vnitřku elektrikářské čokolády, zacínoval a obrousil a uřezal na požadovaný průměr. Na jednom lehokole to tak funguje na šaltru už 10tis. km. Na brzdy už jsem to taky zkoušel do nějaké trubičky, ale to si musíš věřit, když ti rupne lanko šaltru, tak se zas tak moc neděje, ale u brzdy...
A teď mám na jednom stroji na zadní vidlici lanko napojené jednoduše mezi návarky opět elektrikářskou čokoládou. Jednoduše na konci lanko protáhneš čokoládou, navlečeš malou matičku a zase zpátky do čokolády. A pak proti tomu další lanko tou čokoládou tak, aby se koncovka lanka opřela o tu čokoládu a dotáhnout. Když jsem to zkoušel bez té matičky tak se to první lanko mělo tendenci vyvléknout. Bohužel je to jedno z dočasných řešení, které mají tendenci zůstávat na furt.
A k té dvojité brzdě: je to zbytečné, podívej se třeba k Azubu, používají na tříkolkách véčkové brzdové páky, které mají v těle aretovací kolík. Zmáčkneš brzdu, zatlačíš kolík a můžeš parkovat. Nevím, ale kdo to dělá a jak se to jmenuje. Musíš hledat, i tady už to bylo.
plynove lanko Skoda neni lanko, ale struna.
(alespon na me bylo)
na brzdy absolutne nevhodne.
Nastaveni nekde v oblasti mezi navarky prez lustrsvorku je nice nic moc, ale funguje.
OK, nechám si to projít hlavou a uvidím co stím udělám ale jinak ten nápad s tou čokoládou je dost dobrej nápad.
TO cibi: já právě mám lanko co jsem vytáhnul ze stodvácy když jí kamarád rušil, říkal jsem si že se to může někdy hodit.
Každopádně nechám to projít hlavou a uvidím co a jak vymyslím. Zatím to mám ve stádiu vymýšlení :-)
Kup si páky shimano lx. mají nastavitelný chod, vyzkoušej;-)
koukám, že ne všechny LX mají stavitelné přepákování. Mám na mysli něco takového - tam je to stavění přepákování vidět:
http://www.mibo.cz/eshop-product/brzd-paky...
Mám tady tyto a taky fungují:
http://www.tandem-bike.cz/brzdove-systemy...
Jinak výběr asi moc nebude.
ještě jsem našel nějaký pekelně drahý avidy.
jaký jsou ty Tektra? Když jsem experimentoval s vlajdama, musel jsem dát místo svých LX jiné, tak jsem kopil nějaké ne uplně levné Tektra, a tělo (to co spojuje páku s řitítkama) bylo z nějakýho plastu, hodně to propružilo, a dost to degradovalo účinnost brzd...
http://mur.rajce.idnes.cz/Hadanky/#DSC02487.JPG
tyhle Avidy mam na lehaci i na snehulakovi. K vymene za puvodni BB5 paky jsem doplacel tusim 500 Kc. Nevim ale, jestli pojmou rozdil potrebny k odliseni cantiku proti V. Ale da se tim slusne doladit chod predni proti zadni brzde - tedy skovnat ztraty systemu, ktere jsou u ruzne dlouhych lanek ruzne.
Tys za výměnu páček doplácel 500,- ?? Kde, v Azubu ??
http://brzdy.heureka.cz/avid-speed-dial-7/
Ty Speed Dial 7 umožňují plynulé nastavení páky - vzdálenost toho třmínku, ve kterém je uchycena koncovka lanka, od osy otáčení? Ty Tektra to mají jen dvoupolohové, otočí se tím knoflíkem na páce a ten třmínek se dá přesunout z jednoho zářezu do druhého. Odpovídá to právě páce na véčka či kantíky.
A nevíte někdo, jestli by takové páky pobraly i silniční čelisti? Aby mohly být stejné páky pro kombinaci BB7, příp. véčko, ve předu a zadní silniční čelist. Páky na fitnes kola (jestli se to tak jmenuje, takové ty silničky bez beranů, no prostě ta zhůvěřilost) zase nepoberou diskovou a véčkovou brzdu, že?
Tyhle nastavitelné páky by mi přišlo šikovné dávat např. na tříkolku k kotoučovým brzdám. Ty BB7 jsou dost ostré a každý sebemenší rozdíl v nastavení je cítit.
Tady ty Tektro Eclipse jsou celé z lehkých slitin. Ani nevím, jestli je mám na něčem namontované. Možná jednu právě na kantíky na kloběžce. Ale měl jsem je na několika strojích při stavbě či modifikacích a nějakých negativ jsem si nevšiml. Vzal jsem je někdy na jaře do foroty asi za dvě stovky u Rauschera v Brně, za tu cenu jsou výborné.
Vecka asi budou ucinnejsi, bohuzel mi taky neskutecne rychleji mizi brzdovy spalicky. :-/
Určitě to nebude tak starašný (zkus změnit značku špalků). Ale určitě je lepší častěji měnit špalek, ale spolehlivě a dřív zastavit :-)
No tak pokud to srovnam s brzdama na favoritu, tak to tragedie opravdu je. Tam brzdovy spalicky vydrzely aspon 2 roky a menil jsem je spis pro dobry pocit nez ze by to bylo nevyhnutelny.
U Ibexu se mi zatim rozume jevi tribarevny spaliky Author 3CC, ale i tak spotrebuju za rok aspon 4 pary vzadu a 2 pary ve predu. Nikdy se mi je nepovedlo uplne odbrzdit, protoze kdyz se obrzdi vic nez pulka, tak to postupne prestava brzdit a musim je vymenit. Zkusil jsem i nejake levnejsi, za tyden byly na vyhozeni. Po dvou letech probrzdeny zadni rafek, to by me u favoritu taky ani nenapadlo. Najezdim toho sice vic nez driv, ale neni to ani dvojnasobek a jezdim jen po silnici, zatimco favorit si uzil i nejaky lehci teren.
A s tou ucinnosti. I na tom favoritu jsem byl schopny dostat zadni kolo do smyku a s predni jsem musel opatrne, takze potrebuju vubec ucinnejsi brzdy? ;)
Trošku bych tam rozlišoval schopnost špalků zablokovat kolo a plynule, ale účinně brzdit. Prostě měkčí, optimalizované směsi můžou mít kratší životnost, ale daleko lepší vlastnosti. Podobně je tomu u pneumatik. V krajních případech u sportovních aut jsou pneumatiky i brzdový desky doslova na pár kilometrů...
Jo a já používám špalky Acor ABS 2302. Vydrží víc jak 6tkm.
Brzdí jen zbabělci... :)))
Já furt, co mi v nadpisu nesedí...
BRAKE vs. BREAK http://www.beedictionary.com/common-errors...
Taky vám trvalo celý den, než jste si toho všimli? :-/
Abych to tedy shrnul.
Čepy od starých cantilever brzd budou na 99% pasovat i pro V-brake brzdy. Sem tam ale člověk narazí na výjimku.
Brzdové páky pro V-brake brzdy mají vzdálenost mezi bodem otáčení páky a bodem uchycení lanka větší než brzdové páky pro cantilever brzdy. Pro V-brake je ta vzdálenost cca 31-35 mm, pro cantilever cca 20-25 mm, pro staré favorit brzdy cca 20 mm. Jde o to, že abys zabrzdil brzdami V-brake, tak musíš lanko potáhnout o větší kus než u brzd cantilever případně u starých favoriťáckých brzd. Brzdové páky z cantilever brzd budou s brzdami V-brake fungovat, ale musíš mít dobře vycentrovaný ráfek, protože "v klidu" musí být brzdové špalky blíže ráfku. Brzdy budou ostřejší. Ale nedoporučuju to, špalky ti budou sem tam škrtat o ráfek.
Brzdová lanka jsou silnější než lanka řadící, ale hlavně mají úplně jiné koncovky. Tudíž v žádném případě nezaměňovat, mohl by ses dožít velmi nepříjemných překvapení (třeba nebrzdících brzd).
Bovdeny - řadící bovdeny jsou tenčí a mají dráty (kostru) podélně (souběžně s lankem). Brzdové bovdeny jsou silnější, kostru mají jako spirálu. Já osobně bez problémů používám brzdové bovdeny i pro řazení. Na přesnost řazení to nemá pražádný vliv (snad jen u 9-ti či 10-ti koleček). Naopak řadící lanko má v bovdenu více místa, tudíž chodí lehčeji a líp to řadí. Líp se dovnitř dostane i mazivo. Na druhou stranu se dovnitř líp dostane sajrajt, ale konce bovdenů se dají utěsnit. A nebo se dá použít nepřerušený bovden a je "po ptákách".
Stavíš-li tandem, bude v plném obsazení poměrně těžký. Nebylo by tedy lepší užít kotoučovky?
Nazdarek, na predku mam bubnovy brzdy, s tim ze to casem predelam na kotouce kdyby nedostacovali, a hlavne jezdeji auta co maji bubnove brzdy a jsou nekolikanasobne tezsi, tak mam za to ze nasich dvestedvacet kilo zvladnou v pohode. A na zadek jsem chtel dat brzdy spis pro jistotu kdyby se neco stalo, a vecka mi prisli jako celkem rozumne reseni kotouc na zadku je zbytecnej tak by ten brzdny efekt nebyl takovy. Diky pohybu energie a hmoty, pri brzdeni, to jde vse dopredu, a zadek nebude mit takovou trakci jako predek (v tomhle je matematika a fyzika neoblomna)
A za dalsi na zadek jsem nepocital s kotoucem, tak jsem vidlici na to neuzpusobil (je uzka).
To ke kotoucovym brzdam na zadek.
Treba se ten projekt nepovede, a budu to muset zacit delat cele od zacatku, je to preci jen prvni stavba a nemam dostatecne zkusenosti s tim co a jak ma fungovat a hlavne jak se to ma chovat pri jizde. Mam to jen vyctene, a propocitane, ale praxe muze byt zcela jina.
TO: Jihra: diky za vycerpavajici prehled a povidani.
Kazdopadne diky vsem za napady a podnety. A jestli jsem neco v tomto prispevku blbe rekl klidne me opravte.
K těm bubnovkám....myslím že Jerguš to už tady psal, má je na velomobilu a moc dobře je nehodnotí.Myslím že váha bude celkem podobná.
Ozzák má brzděné přední kola 90mm bubnovkami, Jerguš má brzděné zadní kola 70mm bubnovkami, to je hooodně velký rozdíl. Já mám 70mm bubnovky ve předních kolech a brzdí dobře, mají sice gumový chod a horší dávkování ale to je přece na lehotříkolce úplně jedno. Dávkování je důležité u zábradlí aby člověk neletěl přes řidítka nebo mu neustřelilo přední kolo. Tu účinnost mi taky nikdo nevysvětlil, když trochu více přimáčknu bubnovky, jdou kola do smyku, co na tom změní kotouče?
Tak kotouče se líp dávkují oproti bubnům, a líp se chladí. A i ta účinnost je lepší, ale to pozná člověk při větší rychlosti, a váze. A já si myslím že v mém případě to nebude tak extrémní, sice tam bude ta váha, ale jinak ta rychlost ne. protože s přítelkyní jsme se dohodli že to bude na vyhlíídkový jízdy a né na závodění.
a kdyby se mi ty bubny nezdály nebo to dělalo nějaký brajgl, tak to předělám na kotouče. Ta možnost tu je. Odšroubovat bubny vyvrtat ještě jednu díru přišroubovat třmen a preplést kolo a hotovo, cca tři dny práce možná že ani ne.
Ale nejprve zjistím jak se to bude chovat takhle jak to je, a pak začnu vylepšovat a upravovat kdyby náhodou bylo potřeba.
Pořád mi nikdo neodpověděl na tu větší účinnost kotoučů o proti bubnovkám a to sem se ptal ve více diskuzích. Možná to souvisí s tím chlazením, proto mají ve sjezdových disciplínách tak velké kotouče. Ale v bubnech je zase mnohem větší plocha obložení než na kotoučích plocha destiček, takže obložení se tolik nepřehřívá, kdežto destičky skoro hoří. Jezdím hodně z motorem, takže ty bubnovky dostávají mnohem více zabrat a nějakého přehřívání sem si nevšiml. Ale jak sem psal, na zábradlí, nebo tříkolku se dvěma koly v zadu by sem si bubny nedal, ale na tříkolku se dvěma koly ve předu v klidu.
No hele ptal jsem se táty na tvůj dotaz a je to velice jednoduché. Když máš kotouč a dvě destičky se stlačují proti sobě, tudíž se proti kotouči tlačí dvě stejné síly, po celé ploše destičky.
Kdež to u bubnů to chvíli trvá než se obrousí ty plošky. Takže když máš nové brzdy tak vlastně brzdíš jen rohem té pakny. a ono to chvíli trvá než se pakna obrousí a vznikne tam větší styčná plocha, protoo se také pakny zabrušovaly aby byl brzdný efekt lepší už po výměně.
Nevím jesttli jsi měl někdy bubnový brzdy rozebraný, ale až budeš měnit obložení tak si všimni, že tam kde se pakny roztahují od sebe tak budou ubroušený víc než na té části jak je tam ten čep.
Kazdopádně od bubnů neusoupim, prozatím :-) Někomu se může zdát že je to špatné rozhodnutí ale já jsem přesvědčen o tom že když už to někdo vymyslel a je to seštelovaný pořádně, tak to musí fungovat. ;-)
Taky se brzdívalo gumovým špalkem přímo na pneumatiku, dřevěnými špalíky do extra žlábku, koženým řemenem na kardan... proč jen se od toho (včetně bubnů) odcházelo a odchází ? :-)
Jinak bubnovkám taky pomáhá zkrácení úběžné čelisti
http://jenikovo.misto.cz/_MAIL_/upravy/10.htm
A u zoufalé bubnové pseudobrzdy na Babettě mi pomáhá troška kalafuny rozpuštěný v lihu.
Já bych tam dával kotouče rovnou. Bude to levnější než je dokupovat později a měnit za bubnovky. Taky o dost bezpečnější. Že ti to blbě brzdí zjistíš v ten nejnevhodnější okamžik. Třeba při sedmdesáce z kopce. Z kopce se ti to vlivem váhy bude dost rozjíždět.