Dostal jsem se s kolegou do sporu stran "titanových rámů". On tvrdí, že jsou z čistého titanu, já že z oceli titanem legované. Dokonce svůj názor opírá o tvrzení, že vnější pláště ponorek jsou taky čistě titanové. Najdu arbitra?
Vnější pláště ponorek jsou ocelové. Je to ocel speciální, její povrchová vrstvička zrezne a pak už to nerezne. Jestli je v tom titan, to nevím.
Z čistého titanu zkoušeli amíci dělat extrémní letadla (třeba YF-12, předchůdce SR-71, ale měl vyšší plánované schopnosti). Bylo to pro extrémní pevnost v tahu a do vysokých teplot. Bohužel, když takový díl za pár tisíc dolarů pustil technik na podlahu, rozletel se na milion kousků. Když na něj napsal něco tužkou, naleptala jeho povrch. Titanové rámy kol rozhodně nejsou z titanu (to by ostatně stálo víc jak luxunsní auto), ale z nějaké slitiny oceli s titanem. Podrobnostem nerozumím, ale tímhle jsem si jistý.
Díky, myslel jsem si to, ale nechtěl jsem hledat ve Velech, protože za chvíli končím. Teď to bludařovi omlátím o hubu, i když je poměrně vzdělanej.
No já nevím ale v leteckém průmyslu se čistý titan používá a mám vážné pochybnosti o tom, že by se slitiny Ti/Fe vůbec dělaly. Ale odborník nejsem...
Jo a Lockheed SR-71 byl bodově svařovaný, vzhledem k teplotě tání titanu machrovina.
A je postaven prevazne z titanovych slitin,stejne jako YF-12,ony to byly v podstate totozna letadla,lisila se jen vybavenim (pruzkumne letadlo-prepadovy stihac)
Jednou jsem použila Státní zkušebnu ohledně reklamace dětského kola, myslím, že měla pro tento obor sídlo v Jablonci nad Nisou, šlo o strojírenskou záležitost (stavba kola ve vazbě na jeho bezpečnost). Dalo by se to určitě najít na internetu a pak tam stačí zavolat.
...a tu ponorku tam dovézt.
Jsou z titanu,ale ne cisteho,je legovany par procenty dalsich prvku (hlinik,vanad),aby mel pozadovane vlastnosti.Titanu je tam kazdopadne pres devadesat procent.Plaste ponorek se delaji taktez z titanovych slitin,budou se mozna od tech co se pouzivaji na kola trochu lisit ale ocel legovana titanem to urcite neni.Samozrejme se nepouziva u vsech ponorek,jen u nekterych spickovych.Vim jen o nejmodernejsich ruskych,napr. raketonosne tridy Typhoon nebo stihaci tridy Oscar,mezi ktere patril i nestastny Kursk.Umoznuje jim to ponorit se do velke hloubky.
Mnoho titanu (nebo jeho slitiny) obsahoval dvojitý trup ponorky projektu K276 Komsomol. Ponorka byla schopná ponoru do hloubky až 1000 m, čehož také dosáhla v roce 1984.
Ponorka se při stavbě (trvala 12 let) neskutečně prodražila a přezdívalo se jí proto "Zlatá rybka".
07.dubna 1989 šla bohužel po rozsáhlém požáru ke dnu.
Nedalo mi to a zagooglil jsem. Například na www.vanguardtitanium.com označují materiál jejich rámů jako 3Al/2,5V nebo 6Al/4V, což naznačuje, že to je Ti legovaný hliníkem a vanadem. Ta čísla *snad* naznačují procenta přísad. Pokud jiní výrobci označují materiál, používají označení 3/2.5 nebo 6/4 takže to jsou asi běžné titanové slitiny.
A k ceně: Již zmiňovaný Vanguard začíná někde na 950$.
Ta cisla jsou procenta legujicich prvku,tyhle dve slitiny jsou hodne pouzivane i v leteckem prumyslu.Jinak pad cen titanu na hodnoty zaplatitelne beznym smrtelnikem zpusobilo hlavne uvolneni strategickych zasob titanu a jejich vyvoz Ruskem.
Zda "najdeš arbitra"? Taková otázka! Arbitry děláme ze všeho nejradši, zvlášť ve věcech, kterým moc nerozumíme. Názor dalšího arbitra tedy zní: Jednou z předností "titanu" (tedy patrně nějaké slitiny) je jeho nižší hustota (měrná hmotnost), než má železo. Dosud zde nebyly zmíněny třeba rámy revolverů z titanu. Pokud by "titan" bylo jen železo legované titanem, asi by se toho snížení hmotnosti nedosáhlo.. Vzdělanému bludařovi tedy hubu klidně mlať (ať je sranda), ale čekej odvetné mlácení. :')
Titanium je lehky kov , o moc lehci nez hlinikovy trubky a nebo ocel na Reinolds trubkach z chrom moly , pochybuju ze by bicyclovy ram byl jen z cistyho titanium , asi to bude slitina *metal* , i kdyz nevylucuju ze nektery drahy ramy na kola (nektery stoji i prez 15 az 20 tisic $ ) muzou byt titanium nebo slitiny kde titanium ve slitine je vic nez 85 % . Tyto ramy nejsou svarovany a trubky se lepi do aluminiovych nebo titaniovych lugs . podobny spoje jenze letovany (brazing)se delali ve favoritu pred 25 lety . Dnes se titaniova slitina na bicyclovych ramech pouziva v kombinaci s carbon fibre . Jenze tu nejde o slitinu ale o cisty titanium ktery je asi 30 % hmotnosti ramu . Vetsinou se jedna o vselijaky specialy jako jsou time trial bikes , bikes na criterium racing , a tkzv illegal bycycles s monocoque frame budovany na rychlostni recordy . Dnes se titaniova slitina castecne pouziva i na bicyclech na track racing a i soft tale MTB , odpruzeny specialy delany jen na jeden ucel a to na sjezd . Punks ktery se tu na techto kolech mrzaci tady rikaji Thrill bicycles......
Oprava , jenze tu nejde ve vetsine pripadu o slitinu ale cisty titanium na urcitych castech ramu ........9 zapomel jsem tam tohle dopsat . Jinak tyhle informace jsem vycet z knihy Ultimate bicycle od Richard Grant vydana pred pul rokem . pojednava o top technologii ktera je k dostani kdyz jste milionari . Ja nejsem a tak aspon ty informace .
Cistej titan se nepouziva,protoze ma malou pevnost - asi jako podprumernej dural.Legovanim ziska i vic jak trojnasobnou pevnost pri skvele korozivzdornosti a odolnosti proti unave.U nas ma technologii na zpracovani titanu firma Morati,vyrabi hlavne dily pro letecke firmy a jako bokovku i dily na kola.Firma mela kliku,protoze nedlouho pred revoluci ziskala tuhle technologii a hlavne to nikdo nevytuneloval.Pro zajemce o informace o titanovych slitinach doporucuju www.morati.com
Něco málo je v článku: http://www.sterba-kola.cz/sterba/clanky...
Jak to tady tak pročítám, vycházela bych striktně z toho, zda se s tím rámem hodláte potápět nebo létat :o)))
Radka
:-)))
.. & střílet!