Seriál věnovaný značení pro cyklisty pokračuje dalším dílem. Dnešní díl se věnuje sdíleným jízdním pruhům, které najdete v místech, kde je třeba šetřit místem a vyhrazené jízdní pruhy se sem nevejdou. Jak se zachovat, když na silnici uvidíte nápis BUS kombinovaný s obrázkem jízdního kola, se dočtete v dnešní části seriálu.
Tak. Dobré, přehledné, jasné.
Zajímalo by mě, jestli existují nějaká data o vlivu vyhrazených pruhů na plynulost dopravy - na konkrétních místech nebo celkově. Už jsme to tu totiž víckrát řešili: např. z mých pozorování plyne, že v Praze pomáhají, jiní zase mají opačný dojem. Je to někde nějak sledováno?
Souhlasím s tebou i ne.... záleží na úhlu pohledu.
Pro cyklisty, MHD i taxíky dobrý. Díky této úpravě se provoz pro již zmíněné zrychlí, ale pro ostatní je to zbytečné zdržení. Tady bych si dovolil poukázat na neschopnost řidičů dodržovat jednoduché pravidlo -nechat volnou křižovatku-. A také špatná koordinace semaforů. Kdyby celý systém fungoval jistěě by zátěž některých úseků klesla a byla by zde větší průjezdnost pro auta.
A ještě jeden poznatek: pruh pro kolo, BUS a taxi je to fajn, ale jak je možné že IZS (při návratu na základnu) má zákaz (podle policie) jezdit v toto pruhu.
...to jen tak okrajově.
Každopádně bezpečnost je na prvním místě.
Jak už jsem tu psal aspoň dvakrát - znám právě v Praze místa, kde to (z mího pohledu prokazatelně) zlepšilo plynulost IAD... Proto by mě zajímala tvrdší data, než jen vlastní pozorování.
Taky jsem pozoroval zajímavé paradoxy. Tam, kde běží jedním směrem dva pruhy - a třeba po dvou kilákách se najednou seběhnou do jednoho hlavního, třeba na semaforu, tam vznikají děsný fronty, hlavně kvůli zipu. Šoféři ho nejsou schopni praktikovat plynule, takže jak se přes sebe cpou do toho jednoho pruhu tak střídavě zpomalují a zastavují, potom se pomalu rozjíždějí atd. No a delší řada se už úplně zastavuje a fronta narůstá (tohle bývá názorně vidět třeba na jižní spojce, nikde žádná překážka, jen ze tří pruhů do dvou na bývalém tobogánu - a místo pouhého zpomalení se doprava úplně zastaví a fronty jsou neskutečný)
Když se auta naproti tomu rovnou řadí do jednoho pruhu, jedou potom plynule a bez zastavování.
Díky této úpravě se provoz pro již zmíněné zrychlí, ale pro ostatní je to zbytečné zdržení.
KDE a PROČ?
Jak jsem řekl pro zmíněné, což jsou taxíky (nechápu proč mají takovou přednost) autobusy tady to jakž takž chápu a kola (to je spíš pro bezpečnost)
Ale dovolím si dát jeden příklad.
Plzeňská směr do centra. Jistě si pamatujete že když byly oba pruhy průjezdné (nebyl pruh pro busy), tak se tu tvořili také kolony jen blíže k centru.
Z pohledu pražského MHD a jejich prohlášení zkvalitnění dopravy, ulevy prahy od aut (stejně tam budou jezdit) a takové ty cinty jen aby bylo něco v jejich prospěch.Tak si dovolím podotknout že v těch kolonách stály také autobusy, a Pražske podniky to stálo penízem autobusy nejezdili na čas propálená nafta atd... proto (z mého pohledu) přišel někdo s nápadem že se udělají pruhy pro busy a oni budou moct jezdit. Samozřejmě že to nejde takhle syrové hodit nastul tak to obalili ještě koly a taxiky a poslali jako super nápad někomu ke schávlení. Výsledek je ten že oni si nasadili jak říkají více autobusu a přitom šetřeji protože jim ty busy nestojí v kolonách.
A výsledek je ten že se ty kolony posunuly pod motol, ale autobusy a taxíky si jezdí vesele prtože mají pruh.
A pokud nemají možnost a nebo nechtějí udělat cyklostezku mimo silnice tak je tohle jediné v uvozovkách rozumné řešení, protože představa že se na kole prolézám mezi auty které se predbíhají kuli půl metru mi příjde docela nebezpečná.
Holt jsem člověk z vesnice co jen v praze pracuje, tak mám na to takovýto názor, což neznamená že je správný :-)
Tak přesně o tomhle místě mluvím (máš na mysli z větší části Vrchlického ulici - to je ta "Plzeňská do centra"). A hele, jezdíš tam někdy? Já dost často, busem, na kole, autem. Od té doby, co je tam jen jeden pruh, se jezdí mnohem plynuleji a skutečně se to zasekne až dole pod Klamovkou, ale tam je to na konto série semaforů. Čím to, že se naše pozorování o tolik liší? Právě proto hledám ta tvrdá data...
Ted tam nejezdím ale jinak tam projedu denně i několikrát, ale né pravidelně (podle práce).
Každopádně prušvihový místo bych řekl konečná tramvaje a následná křižovatka Plzeňská - Pod Kotlářkou tam začínají dva pruhy, a když se to pěkně sejde tak je pomalu popojíždějící kolona až k výjezdu z tramvajového depa motol.
A co jsme to vypozoroval tak to bývá tak mezi osmou a desátou pak už to jde. Občas se to i povede mezi dvanáctou a druhou hodinou.
Ale jinak s tebou souhlasím že jakmile se člověk dostane do toho jednoho pruhu tak už to celekm jde i když to taky není buh ví jaká olympiáda. Ale není to až tak hrozný.
Tady mas nejaka data. Prijde mi, ze se vase pozorovani a data nevylucuji. Kolony jsou delsi, ale jedou rychleji:
"Prodloužení vyhrazeného jízdního pruhu má samozřejmě dopady na provoz individuální automobilové dopravy. Poznatky z reálného provozu potvrdily předpoklady o posunutí začátku kolony (před prodloužením obvykle mezi zastávkami Poštovka a Kotlářka) o cca 700–1000 m (tzn. mezi zastávky Vozovna Motol a Hotel Golf). Toto prodloužení je způsobeno „přemístěním“ vozidel původně popojíždějících v pravém jízdním pruhu ulice Plzeňské, v Nepomucké a Musílkově ulici. Celkově by však pro automobilovou dopravu nemělo dojít k zásadní změně v času potřebném pro průjezd úsekem mezi Motolem a Smíchovem, pouze se mění rychlost jízdy v jednotlivých úsecích. Naopak pro oblast Cibulek přináší nová úprava rychlejší výjezd z obytné zástavby, protože výjezd na Plzeňskou ulici není zahlcován tranzitní dopravou původně využívající průjezd Nepomuckou ulicí.
Obdobné pozitivní dopady se projevily pro veškerou dopravu i na bočních výjezdech ze zástavby ulicemi Na Zámečnici, Jinonická a Podbělohorská – Prachnerova. Rychlejším a plynulejším průjezdem úseku od Kotlářky po Klamovku má tato změna pozitivní vliv i pro boční výjezd od Motola ulicí Pod Kotlářkou, což dokazuje modelové sledování v úseku prodlouženého buspruhu – sledovaný osobní automobil se v tomto úseku pohyboval průměrnou rychlostí 9,2 km/h (tedy zhruba trojnásobnou než před úpravou)."
http://www.ropid.cz/preference/autobusy...