Zakládám další téma poté, co jsem se na základě předešlýho ujistil v tom, že bude lepší jít do kola novýho. Tím se ovšem výběr hoodně rozšířil a byl bych rád, když mi pomůžete nasměrovat k nejvhodnějšímu adeptovi.
Pro začátek vstupní informace:
moje míry 194 cm / 96 kg
cca 3.000 km najetých pouze v období květen - září
převážně jezdím po zpevněných cestách + cca 30% dobře sjízdný polní a lesní cesty s dobrým povrchem
přecházím ze staršího crosse s pevnou vidlí se "silničnějším" 23" rámem Fort ( rozvor kol 1035 mm )
Nejvíc mi do oka asi padl tenhle kousek moje míry 194 cm / 96 kg
cca 3.000 km najetých pouze v období květen - září
převážně jezdím po zpevněných cestách + cca 30% dobře sjízdný polní a lesní cesty s dobrým povrchem
přecházím ze staršího crosse s pevnou vidlí se "silničnějším" 23" rámem Fort ( rozvor kol 1035 mm )
Nejvíc mi do oka asi padl tenhle kousek moje míry 194 cm / 96 kg
cca 3.000 km najetých pouze v období květen - září
převážně jezdím po zpevněných cestách + cca 30% dobře sjízdný polní a lesní cesty s dobrým povrchem
přecházím ze staršího crosse s pevnou vidlí se "silničnějším" 23" rámem Fort ( rozvor kol 1035 mm )
Nejvíc mi do oka asi padl tenhle kousek moje míry 194 cm / 96 kg
cca 3.000 km najetých pouze v období květen - září
převážně jezdím po zpevněných cestách + cca 30% dobře sjízdný polní a lesní cesty s dobrým povrchem
přecházím ze staršího crosse s pevnou vidlí se "silničnějším" 23" rámem Fort ( rozvor kol 1035 mm )
Nejvíc mi do oka asi padl tenhle kousek http://www.axitsport.cz/index.php?main_page...
Mám ale trochu pochybnosti o brzdách Hayes Stroker Ryde 160, který nejsou zrovna moc vychvalovaný a taky si nejsem jistej, jestli nemám jít opět do pevné vidle ( ale mám rád užší a tvrdší pláště )
Díval jsem se i na tohle http://www.mojekolo.cz/6449-felt-qx100 ale to má zase slabší vidli
Hodíte do placu ještě další vhodnou alternivu v této kategorii?
Jestli dobře počítám, tak od května do září 12.000 km ? :-))
S podobnou Meridou mám dobré zkušenosti. Ale pokud nehodláš jezdit v blátě a jiném marastu, tak na treku ti budou bohatě stačit Véčka. Mě osobně se víc líbí ten Felt, například tím sramáckým řazením (mám na mtb)
Při svých tělesných parametrech zapomeň na kola osazená pružinovými vidlicemi Suntour NCX, NEX... Ty pod Tebou zapruží jenom jednou - když na kolo nasedneš, jsou totiž osazeny pružinou na hmotnost cca 70 kg. Kombinace s kotoučovkami, které vidlici namáhají asymetricky a v dolní části je také u těchto vidlic s tenkýma nohama velmi nevhodná. Takže vhodné by bylo kolo se vzduchovou vidlicí Suntour NRX RLD, se slušnými hydraulikami (Avid Elixir 5, Deore SLX...), kvalitní kola s náboji na průmyslech, řazení stačí Deore. Cenu spočítám, ale mám obavu, že to půjde tak k 18 tisícům.
Tak jsem to spočítal, na rámu Felt QX120 bych se do 18 tis. s výše popsaným kolem vešel (řazení LX)
Omlouvam se za trojity antre, fakt nemam 6 m / 300 kg... ted uz ani nemuzu zeditovat :-(
Diky za vecny poznamky - tim se mi opet zuzuje okruh kandidatu :-)
Ad brzdy: jeste dotaz na udrzbu - predpokladam ze o Vcka se tolik starat nemusim ( udrzba a velka pece o kolo neni moje silna stranka)
Ad vidle: jaka by byla cca cena s pevnou vidli? Nebo uz by to byl anachrinismus mit na crossu pevnou vidli? Pravda, obcas byvam z kola vyklepanej, ale nevim, jestli by to vidlice spasila
O V-čka se starat musíš, po určité době je nutné je doseřídit podle toho jak postupně ubývají špalky ;-) Tohle s kotoučovýma hydrama úplně odpadá, ty se štelují automaticky samy ;-)
A u V-ček je občas dobré ty špalky očistit nebo dokonce je vzít smirkem...
Chce treka na pohodový ježdění. Samozřejmě že pevnější vidle bude pevnější, ale zas bych to nehrotil. Nejsem o tolik lehčí a ta šunka co mám dostává fest na frak už skoro šest let. Maximalismus je sice sexi, ale...
Já nevím, ale jestli koupit za nějakých 14,5 - 15 tis. kolo s nefunkční těžkou vidlicí a nic moc brzdama nebo za 17,5 - 18 tis. kolo s výbornou vidlicí (stojí 5 tisíc) a kvalitníma hydraulikama, s náboji na průmyslech... Mne funkční kolo nepřijde jako maximalismus a předpokládám, že ho chce užívat zase dlouhou dobu, takže pokud tu mluvíme o rozdílu 2 - 3 tisíce v ceně, tak mi to nepřijde za tak velký rozdíl ve funkčnosti moc.
jj, jsem spis na pohodovejsi jezdeni (ale s velkym prevysenim ) nez na sport. Vic dostavam ja do tela od kola, nez naopak.
Prijde mi docela divny, proc vyrobci osazuji ramy 23"a 24" vidlema dimenzovanyma na 70 kg, kdyz je jasny, ze pri te vysce bude cyklista vazit 90 kg a vic...
Problém je v tom, že výrobci krosová kola moc neřeší. Nedělá jim problém dát na kolo za 20 tis. (v extrémním případě i na karbonové kolo za 40 tisíc) vidlici za tisícovku. Hlavně aby tam byla XT přehazovačka... problém je taká v tom, že v krosových vidlicích se nevyzná ani většina prodejců - jezdí na horských kolech, ta znají a víc je nezajímá.
Ještě jinak, když jsi začal Meridou, ne, že by kola s touto kvalitní vidlicí nedělali - mají model 3000-D, ale cena poněkud připomíná drahotu - 34,5 tis. je asi pro každého normálního člověka trochu moc.
http://www.merida-bike.cz/prodej/crossway-3000...
Hmm, tak to uz je dost penez... to uz je asi fakt lepsi nechat si neco poskladat
Tak jsem dostal od prodejce nabídku, že mi přitvrdí vidlici výměnou pružiny - je to řešení nebo jen placebo zásah? Dále mi psali, že ta vidlice ustojí i asymetrický namáhání od brzd a kroutit se nebude. Otázka zní, jestli by se kroutila hned nebo den po skončení záruční lhůty :-)
Taky jsem dnes vykonal návštěvu na Pellsu (mám tam kamaráda) a ten mi taky říkal, že i tyhle crossový pružinový vidlice nejsou zas taková tragédie a že by se toho nebál, ale že by spíš k nim volil brzdy véčkový.
Ještě se podívám, jestli někde nemají crossový kolo se vzduchovou vidlicí za slušnou cenu a pak se uvidí.
Ptej se vždycky prodejců, jestli informce mají z osobních zkušenosti, kolik toho s tou krosovou vidlicí najeli a v jakých podmínkách. Já jsem jezdil skoro se všema, od nejlevnější NEX po nejdražší NRX.
Zamysli se na tím, že po rozšíření kotoučových brzd u MTB se rychle zvětšil průměr vnitřních nohou na 32 mm (u vidlic na běžné ježdění), kdežto u crossových je 28 mm (u NRX 30 mm). K tomu si přidej delší vnější nohy crossových vidlic.
Výměna pružiny by měla smysl pouze u modelu NRX LOD, je tu ale otázka ceny a dostupnosti pružiny.
Znova si dovolím připomenout, že chce kolo na pevný cesty, kde vidle má tak nejvejš utlumit náraz do přehlédnuté díry (u nás velmi užitečné). Proto může stačit v podstatě cokoliv. Nemusí důsledně kopírovat náročný terén. Vím o čem píšu, na treku s pastičkou mám najeto i po hodně mizerných cestách přes 30tkm a v pohodě. Naproti tomu na fulu mám Foxku Talase a neslevil bych, i kdybych neměl žrát.
Píšu to jen proto, abys ho zbytečně nebejkoval. Má finanční limit a myslím, že pro zamýšlené ježdění mu bude bohatě stačit.
Ano, jezdim skoro vyhradne po tvrdych cestach, at uz po hezkych asfaltkach, tak i po lesnich cestach se zdegradovanym asfaltem ( hrubej povrch, ale bez der) dale po tvrdych pesinach lesnich i polnich po kterych by se dalo frcet jak po silnici nebyt obcas tech vibraci... a prave na to jsem si rikal ze by se hodila odpruzena vidle ( misto stavajici pevne) - nejezdim pres koreny ani pres diry, spis potrebuju trochu odfiltrovat drobny odchylky od nivelety, ktery pri vyssi rychlosti muzou zpusobit vibrace
Píše, že 30% jezdí po lesních a polních cestách. Vzhledem k jeho hmotnosti vidím dvě možnosti, vzduchová NRX nebo pevná karbonová vidlice.
Vzpomněl jsem si na jednoho známého, který také váží k 90 kilům - koupil si kolo s pružinovou vidlicí NCX a kotouči. Tvrdil, že nemá problémy. Později jsem zjistil, že jezdí jen po silnici a vidlici vozí stále zamknutou...
S kilama taky pravidelně osciluju k 85 až 87, takže nejsem daleko. Jedinej rozdíl je, že nemám na treku kotouč. A vidle kmitá (ve smyslu - funguje - a bez vaklu i po esti sezonách). Urćitě ne ideálně, ale určitě pro tenhle druh jízdy dostatečně.
Hele, je to stejný, jako pro fůru lidí je dvoulitrový rodinný auto nepoužitelná lemra líná pro běžný jízdy. A někomu stačí litřík normálně.
Nepíšu to proto, aby jezdil na obchoďákový srágoře, ale aby to, za co bude utrácet opravdu plně užil.
Něco jiného je, pokud si chce člověk udělat radost a koupí něco navíc, co ani pořádně nevyužije, ale prostě to jen chce mít. Kolega se ale evidentně shání po rozumném využitelném kompromisu s určitým limitem.
To je otázka úhlu pohledu, já vnímám krosové (trekové) kolo jako plnohodnotné, ne jako druhořadé vozítko pro lidi, co na tom stějně moc nejezdí a co tomu moc nerozumí (častý názor prodejců).
To, že se vidlice pohne nahoru a dolů neznamená, že funguje. Máš nějaké srovnání - jel jsi na krosovém kole s kvalitní vzduchovou vidlicí s nastavitelným tlumením?
Jasně, komfort jízdy se dá vylepśovat téměř donekonečna. Někde je ale určité minimum (taky relativní), spíš dané minimální odolností a trvanlivostí, než komfortem. Mezi tím je mnoho možností většinou daných požadavkem, nebo taky finančními možnostmi. No a pak to může vypadat tak, že někdo bude váhat nad koupí Fabie, nebo podobné alternativy za 250tKč a bude pŕesvědčovaný ke koupi funkčnějšího za 350...
Rozdil 100 kKc u auta a par tisic u kola je nesrovnatelny. Kdyby si zadavatel nechal slozit kolo za 18 od scalara, vydrzi mu pravdepodobne podstatne dele a/nebo nebude tak casto v servisu. Meho prestaveneho Kellyse jsi videl. Kdybych na tom chtel jezdit vic, co bych nejvic resil je prave vidle. Totez na lehaci, kde jsem sahnul po vidli od Milana. I u fulla byla vidle jedno z hlavnich kriterii. Jak se s kolem hodlam pustit mimo asfalt - i kdyby jen na koreny a rozbite polnacky - urcite bude vidle to hlavni.
Ty si stejne jako ja doma vyberes, na jakem kole tu kterou vyjizdku pojedes. Jestli theo nema tu samou moznost, urcite bych mu doporucil jak dobrou vidli, tak naboje na prumyslech. Sahnul bych po tom, co scalar nabizi a maximalne bych to jeste stocil dolu o cenu brzd - Deore nebo i Alivka. Na takove pouziti bohate staci. Kdyz koukam na kupkolo, tak podle jejich cen by pak mohlo jit o usporu kolem 2 tisic. Jestli tedy nema scalar nejake neuveritelne levne slx.
Tak nevím, asi máme s bráchou neskutečný štěstí na kola - treky. Kde má být ta hranice pro "vydrží déle", případně co je to vlastně ten servis ? :-)) Fakt ten trek má limity krapet jinde než horác. Abych pocejtil znatelně rozdíl ve vidlici, musel bych mít nejspíś do terénu širší gumy. Ale to už bych se blížil ke kompromisu s horácem a to už radši přesednu :-)
Musim potvrdit, ze crossovy kolo je u me jednicka. Pak mam jeste silnicku, ale na te uz vyjizdim vyjimecne. Horsky kolo mam k dispozici taky, ale na tom prakticky nejezdim.
Asi je to tim, ze jsem naturelem silnicak, mam nejradeji pneumatiky sirky 32- muze i to zmenit volbu vidlice?
Jakej je zhruba narust ceny z titulu pneu vidlice proti pruzinove ?
S těma gumama jsem to myslel tak, že na úzkých (Schw.Marathon 37) se bořím v měkém terénu, zapadávám mezi kameny, sklouzávám atd atd... Prostě v terénu nejedu tak svižné, abych potřeboval a využíval vidli z horáce.
Trek je pro mě taky rovnocenné kolo, najíždím na něm většinu kilometrů. Kladu ale u něj větší důraz na jiné komponenty, než na vidli. Ta je spíš doménou horáců. - Ale je to věc volby každého, čemu dává přednost...
Jestli tomu dobře rozumím, máš na krosovém kole nějaku levnou pružinovou vidlici (NCX?) a Marathony 37. Jízdu ve vyloženém terénu si užíváš na jiném kole.
Mám to podobně, ale na krosovém kole toho nakonec najezdím nejvíc, rozbité asfalty, šotoliny, polní a lesní cesty, občas kousek terénu, když to musí být.
Nenapadla Tě pevná karbonová vidlice? Skoro kilo a půl dolů, úplně jiný zážitek z jízdy, žádná údržba.
Asi budeme jezdit podobně. Váhu kola moc neřeším (u horáce už jo). Slovo údržba je u týhle vidle málem sprostý (vážně jsem na ni ani nemák, ani ji nijak nemažu, nečistím). No a občas musí pobrat šupu v celém svém rozsahu (vidím podle otřeného prachu z nohy). Možná že by to s tou karbonkou mohlo být jiné, nevím. Takhle to jede a nemám zatím potřebu měnit. Prachy spíš teď rvu do horáce, tam se víc rozmazluju :_(
Tak jeste chvili a dojdu jako k idealnimu kolu k tomu, to co mam ted - pevna vidlice, Vckovy brzdy :-) sakra co ted s tema usetrenejma penezma? :-))
btw tu karbonovou vidlici mi zatim nikdo v cykloshopech nenabizel...
"Tak jeste chvili a dojdu jako k idealnimu kolu k tomu, to co mam ted - pevna vidlice, Vckovy brzdy :-)"
K tomuto - ono koncepce pevná vidlice a véčkové brzdy u určitého typu krosového kola a pro určitého uživatele opravdu může být ideální. Na krosových kolech je právě krásná šířka jejich záběru - od podobných spíše silničních (pevná vidlice, véčka)až po krosová kola do terénu (vzduchová vidlice se zdvihem 75 mm, hydraulické kotoučovky). A Ty si můžeš vybírat.
Jinak oproti starému kolo se určitě posuneš i při volbě pevná karbonová vidlice + véčka. Hmotnostně o 1 - 2 kg, řazení už také funguje lépe, kliky a náboje můžeš mít na průmyslových ložiscích, určitě bude lepší geometrie - rozvor 1035 u takto velkého kola je opravdu jen na silnici. Navíc můžeš mít i kombinaci pevná vidlice + kotoučové brzdy. I pevné vidlice pro krosová se mohou dost lišit, zase od spíše silničních po typy vhodné i do terénu (rozdíl v délce vidlice 4 cm), člověk musí být ale opatrný ve volbě kombinace rám - vidlice.
Ženský v okolí si musí vystačit s mým osobním šarmem, kdyby mi ještě radily s penězi, to už by měly moc výhod najednou ;-)
začínám se zaobírat s myšlenkou, že budu mít dva crossy - jeden stávající na "silničnější" použití a druhej trochu víc do terénu (tvrdý lesní a polní cesty). Utlumí mi vzduchová vidlice (at už NCX nebo NRX) např. vibrace na otisknutým vzorku od traktoru na polní cestě ?
Když už uvažuješ o dvou kolech, tak snad by to druhé mohlo být už MTB ;-) K čemu dvě skoro stejná kola ?
Právěže už jedno horský kolo mám, ale skoro na ně nevlezu. Mám v okolí docela příjemný možnosti ke svezení i mimo terén sjízdnej jen na MTB (koneckonců, v dobách největší slávy se kousek od nás přestěhovali Regec, Svorada a tuším i Padrnos). Jezdil jsem x let na silnici galuskách, pak jsem měl i takovýho hybrida ze silničáku s terénníma galuskama (předskokan crossovýho kola) právě na tvrdý cesty mimo silnici a už jsem na to nějak navyklej. Nemůžu si pomoct, ale na kole s MTB geometrií se necítím dobře... možná vyzkouším MTB 29" co si tedˇ jeden kámoš kolohnát pořídil (chtěl cross, ale kvůli své váze to prej nešlo), ale vidím v tom furt překabátěný MTB