Za necelé tři týdny začne platit nový jízdní řád. České dráhy oznámily zvýšení jízdného, přeprava kol by se ale v příštím roce měla zůstat beze změny. V některých spojích bude stále potřeba si místa pro kola rezervovat.
Bohužel možnost "vlak s rozšířenou přepravou spoluzavazadel", tedy vlak se symbolem kola má i tu nevýhodu, že pokud si člověk opravdu chce na kolo dohlížet, musí být někde nepohodlně v nástupním prostoru, v uličce u záchodu či něco takového. Ale zase si na kolo vidí. Něco za něco.
Jen na okraj, mě už pomalu připadají stížnosti na čistotu ve vlacích a zpoždění jako mýtus, u nás jsou všechny vlaky čisté, ručníky, mýdlo,... samozřejmostí. Zpoždění je spíše výjimkou a není horší než u autobusů.
Žiješ někde v jiné zemi než já, ne? Za poslední rok jsem bez výluky vlakem na Ostravu nejela, vždy je nějaká výluka a nejlépe o prázdninách kdy lidé jedou s koly. S kolem jsem byla několikrát zdrojem šikany ze strany průvodčích, výpravčích apod. Naposled když jsem chtěla dojet část cesty s kolem ve vlaku (strašně lilo) mi odmítli kolo (byla to snad jedna z mých prvních vyjížděk na novém kole) naložit do poloprázdného výlukového autobusu a kolo mi chtěli nacpat do zavazadlového prostoru. Jelikož jsem trvala na tom, že by měli dodržet podmínky přepravy (jednalo se o vlak s rozšířenou přepravou zavazadel), tudíž mi nemohou nacpat někde kolo kde se mi zničí, tak průvodčí nastoupil do autobusu a nechal mě v dešti na nádraží. Jediný kdo byl vstřícný byla paní za přepážkou (také cyklistka). Ještě teď se mi zvyšuje tlak, když si na to vzpomenu.Zajímavé, že hodinu předtím se nade mnou smiloval řidič normální linkové autobusové dopravy a vzal mě i s kolem (za cenu o 10 kč nižší než ve vlaku).
A čistotu si teda představuji jinak.
Domnívám se, že ano. :) A jsem rád, že když to tady stojí všeobecně za starou belu tak alespoň něco je tady lepší. Abych byl objektivní, když přijede vlak ze směru Jedlová tak není tak čistý jako když od nás odjížděl.
Mně se vždycky ježí vlasy, když vidím "kvalitu" vozů na trase na Kladno. Jedna z tratí s největším potenciálem a na rychlíku jezdí regionova, vím, že nemají lepší vozy, ale toto? Už se mi taky několikrát stalo (a to zas tak často do vlaku nelezu), že nefungoval záchod i to i v Barborce a jiných podobných strojích :-D
A o rychlících s koženkou je škoda mluvit... :-(
Zrovna o víkendu jsem na Kladně byl, takže mohu srovnávat. Proti nám je to hrůza. I když u nás taky jezdí stejné soupravy jako Pha-Kladno, nejsou takové ušmudlané.
Ač mám k ústeckému hejtmanství výhrady, tak zrovna veřejná doprava ve výběžku je fakt proti stavu před lety výrazně lepší. Jen to integrované jízdné, to mi stále chybí.
Integrovaná doprava je fajn, když hodně přestupuješ, což tady v okolí Prahy je pěkně na pytel, protože ty proudy jsou jasné. Takže mezi Středoklukama a Dejvicemi jsou 3 pásma. Platím 13 - 18 - 24 Kč, čsad Slaný je ještě mimo náš paids a ceny jsou 8 - 13 - 21 (záleží na zastávce, takže na Dědinu platíš A22 24Kč, s Čsad Slaný 13Kč). No ale to je detail.
Každopádně náš kraj na nový vozy kašle, kupují se elefanty a nic víc... jo ještě "nové" regionovy...
Právě u nás ty přestupy jsou časté, navíc často to vychází tam autobuse, zpátky vlakem či naopak, takže nelze využít zpáteční slevy.
V IDS kraj neplánuje pásma, ale cenu za spojení start-cíl podle Dijkstrova algoritmu. Má to takhle hornolužický ZVON http://www.zvon.de/cz/dnl/te101212.849.pdf
Nikde jinde jsem se s tím nesetkal, tak jsem na to zvědav.
Dobrej článek, pro mě přínosný, aspoň se teď orientuju - přece jenom když začne náledí + víc sněhu, musím odložit kolo a hurá na vlak :-)
(Apropo - co je tu za tu hérečku na fotce... už jsem ji musel někde vidět... nemůžu si vzpomenout... bylo to v televizi... :-) )
No vážení aby jste ty dráhy moc nepřechválili tak se koukněte sem http://aktualne.centrum.cz/domaci/zivot-v-cesku...
Článek je super. Byť většinu informací znám, tak pokud bych chtěl někoho zasvětit, tenhle článek považuji za naprosto ideální! Takže palec nahoru. Rád bych však měl k problematice cestování s kolem po železnici jednu připomínku. Bude-li někdy redakce nakole.cz opět mluvit s někým od Českých drah, mohla by zjistit a ověřit i různé typy vlaků a jejich kapacitu pro jízdní kola? Některé vozy nabízí jak kola jako spoluzavazadla, tak i jako úschovu během přepravy, takže klidně dvojitý údaj. Jde mi o to, že dodnes nevím, jakou mají některé vlaky kapacitu. Např. v regionově už nás jelo s koly i 10 osob, ale posledně, když jsme nastoupili, tak nás průvodčí sice nechal, ale celou dobu hudroval, že má v techničáku uvedenou kapacitu pouze pro 4 kola. Na infolince mi řekli jednou 10 a jednou 8 kol, na písemný e-mail odepsali jen ony 4 kola. A pak se v tom vyznejte. Každopádně 4 kola na jednu jednotku mi přijde velmi málo. Pokud nejedete z počáteční stanice, to abyste se modlili, abyste se vešli.
Takže pokud by byl nějaký jednoduchý potvrzený přehled typů železničních u nás provozovaných vozů a jejich kapacita, byla by to třeba pro mě velmi přínosná informace, protože ani při hledání na internetu jsem konkrétní čísla nenašel.
Díky!
Obávám se, že tenhle údaj dráhy nejsou schopné dát. Tedy ne, že by to nešlo, ale nejspíš to nikoho nenapadlo. Je to obdobné jako že internetový vyhledávač spojení Deutsche Bahn (www.db.de) píše i čísla nástupišť, zatímco u nás se to nedovíš i když se většinou také jezdí pořád na stejné.
Takže jo, požadavek je to dobrý, ale moc nevěřím, že by se to podařilo.
Já za tím účelem využívám neoficiální seznam řazení vlaků: http://www.zelpage.cz/razeni/
a svoji znalost, jak to v tom kterém vlaku vypadá.
Na stránky zelpage také chodím a využívám je, ale ani tam u příslušných vozů není uvedena kapacita právě. Já vím, jak vypadá regionova uvnitř nebo hydra, elefant nebo některé přizpůsobené vagóny, ale jde mi o ty údaje, abych své výlety ve skupině cyklistů mohl plánovat i s ohledem na kapacitu vlaků. A aby se mi právě nestalo, že nás jednou do regionovy (nebo jiného vlaku) nepustí, protože už tam jsou 4 kolisti. Však víte, jak to na drahách funguje. No nic no, v Čechách to jde všechno jen velmi složitě, bohužel :-(
Pokud je dobrá vůle, tak se vejde kol víc než je ofiko povolené. -)
Z vlastní zkušenosti potvrdím, že v Pendolinu jsou jen 3 místa.
Nevíte někdo jestli se ještě dají koupit vícedenní doklady na přepravu kola - konkrétně třídenní (popř. dvoudenní)na úschovu během přepravy.
Na webu ČD mají uvedeny jen doklady jednodenní.
Musíš koupit 3 x celojednodenní.
Tos mě nepotěšil. -)
Proč? U pokladny jednoduše nahlásíš celodenní do úschovy na dnes, zítra a pozítří. Případně V sobotu večer a v neděli ráno. Anebo Včera, dnes a zítra... ;-)
Tak si ale pospěš, s plechovou krabicí si už moc asi nepokecáš :-)))
http://ekonomika.idnes.cz/drahy-propusti...
Proč by jsi nemohl? Navíc to bude mít tu výhodu, že do této pokladny můžu v případě nouze kopat...
Kartu jsi mi sežrala, tak mi naval ten zku...ný lístek, ty plechová p..o!! Jak neumím? Jak nejde?!? Jak CHYBA?!? Jak karta zablokovaná?!?!? Si děláš kozy?!? Já si tu kartu aj lístek z tebe vymlátím!!! :-DD
Třeba teď u nás zavřeli pokladnu. Ne že bych ji tak extrémně potřeboval, ale jsou jízdenky, které se zatím jinak než na pokladně získat nedají. Takže momentálně docela komplikace.
Snad automaty budou umět všechny jízdenky. Ty německé to, zdá se většinou umějí. Ale taky tam mají příplatek za vydání jízdenky v pokladně. :(
Tak zrovna automat na jízdenky v Německu jsem teda nezvládla.
My když jsme jeli k Baltu, tak jsem si zašel k automatu na nádraží v sousedních Sebnicích a trénoval jsem na něm vydání Schönes-Wochenende jízdenky. A když jsem si ji pak v Anklamu skutečně potřeboval koupit, nemohl jsem si zaboha vzpomenout, ve které té části rozsáhlého menu ji najdu. Takže jsem to hledal asi 20 minut.
A když jsem potřeboval koupit Sachsen-Ticket tak můj německý kamarád chtěl raději jít k pokladně, protože měl pocit, že to automat ani neumí.
Prostě chci říct, že automaty jsou možná dobrá věc, ale udělat nějaké slušné rozhraní, ve kterém se vyzná i člověk, který není zvyklý pracovat s tajemným softwarem a jízdenku kupuje 1x za rok, není žádná psina.
Na druhou stranu, jak se vydává u české pokladny jízdenku Labe-Elbe jsem si napsal do mobilu, abych mohl pokladní navést, taky většinou nevědí, kde to mají hledat.
Oni ale nechtěji zrušit VŠECHNY pokladny. Takže bude automat + pokladna. Většina lidí ví přesně, co kam a jak chce, takže přijde k automatu a koupí. Pro "speciality" a "neználky" bude stále pokladna.
Mne to bude naprosto vyhovovat, když si kupuji jízdenku, tak až na vyjímky vím, kudy jedu a jakou (slevu) mám...
Já ti rozumím. Konec konců, já bych automat taky uvítal. Ale vidím, kam to došlo v Sasku. Stanice, kde je pokladna abys hledal špendlíčkem. Pokud není pokladna v Bad Schandau (to si nemohu vzpomenout), tak nádraží s pokladnou v oblasti hranic s výběžkem je v Žitavě, Budyšíně, Bischofswerdě, Pirně a Drážďanech. Tzn. 5 pokladen na na nespočet vesnic a městeček, kterými prochází nějaká trať.
Ufff, tak to mě těší, že nejsem negramota samotná.
Já to zkoušela asi 5 minut, pak prifrčel vlak, tak jsme tu jednu stanici do Bad Shandau holt jeli bez jízdenky s tím, že když přijde průvodčí, tak si ji koupíme u něj.
A to ještě z toho automatu, co si u něj stála, můžeš koupit jízdenku DB nebo VVO (místní IDS) čímž se obsluha ještě trochu komplikuje. Protože pak do Schandau, můžeš mít jízdenku podle km (u DB) nebo podle pásem (u VVO).
Jo, z toho jsem taky byla poněkud srna...
Mě ale bylo jedno jaký lístek si koupím, já jsem hlavně nějaký chtěla. Ještě že jsme jeli jen tu jednu stanici...
Ve Švýcarsku jsem s automatem neměla problémy žádné, ale tady to byl děs běs...