Měl bych otázku ohledně jízdy na elektrokolech v zimě, hlavně, když bude mrznout. Nejlépe, kdyby mi odpověděl někdo s elektrokolem a vlastní zkušeností jízdy v mrazu. Mám od podzimu elektrokolo SilverGo s baterií AE Lithium-Polymer 360 Wh (36V/10Ah) a zajímalo by mě jestli zima tj. mráz nějak elektrokolu škodí. Baterii atd... V manuálu je napsáno: V případě venkovní teploty pod 0ºC se provoz elektrokola nedoporučuje. Jenže není tam upřesněno z jakého důvodu. Poškodí mráz baterii ? Nebo to pouze sníží dojezd ? Nebo mi na kole prostě bude jen zima ? :-D Já se navlíknu jako eskymák, ale dokud nebude venku vyloženě kluziště, rád bych na kole jezdil do práce - mám to necelých 7 km. Prodavač fi. Akumo v Mělníku mi řekl, že tomu mráz neškodí, ale radši bych se přesvědčil z něčí zkušenosti. Předem děkuji za odpověď.
Na netu píšou trochu rozporuplné věci ,někde píší provozní teplotu od -15 do +50,někde jen 0 - 50,ale z vlastní zkušenosti s nabíjecími články obecně s klesající teplotou klesá kapacita článků a to dost výrazně a co vím tak teba články NI-MH by vůbec neměly být vystaveny mrazu.
No právě. Buď není uvedena informace žádná, nebo ta varianta v manuálu od ekola " nedoporučuje se ". Např. na této stránce o jiných el.kolech, ovšem některá mají stejnou baterii, je napsáno toto: Používání elektrokola v zimě za mrazu možné není, baterie by utrpěla značnou újmu. To píšou zde: http://www.univer.cz/jizda-na-elektrokolech Oni jsou vůbec všechny informace tak nějak nastřelené od boku. Např. u mého SilverGo na www.agogs.cz píšou dojezd 40 km ( nepíšou jakým způsobem ), na www.ekolo.cz až 60 km v režimu PAS. Pak Agogs nosnost 100 kg a ekolo 110 kg. Právě proto se snažím tyto informace zjistit spíš přímo od majitelů a z jejich zkušeností, jelikož jak je vidět u oficiálních zdrojů si nemůže být člověk jistý ničím, protože neví kdo z nich vlastně mluví pravdu....
Problém by nastal jen kdyby ta baterie prochladla. Když ji vytáhneš z tepla, pojedeš 15 minut, tak pokud zrovna nebude -20°C, tak by to baterce nemělo vadit. Zejména když bude zabalená jako pumpa na zimu.
Tak v mínus dvaceti bych asi nejel, to už je asi trochu extrém, ale hlavně mi to do práce netrvá 15 minut. Když jsem to měřil, bylo to 25 minut. Je to sice necelých 7 km, ale jsou tam technické části, kde se musí téměř zastavit atd... + jeden závěrečný kopec serpentýnama ke sjezdu k pracovišti. Jinak jsem nikde neviděl nabízet zimní bundu na baterku :-) bohužel. Vyrobil jsem si obal ze clony co se dává v autech ve slunečních dnech na přední okno proti slunci. Takový ten alobal a z druhý strany něco jako slabá pěna. Ovšem není to vaťák :-D
kup si karimatku, stojí do stovky, a dej to ve více vrstvách.
Fakt si myslím, že problém by nastal kdybys to nechal přes noc stát na mrazu a pak s tím vyjel. Ale když to vytáhneš z tepla, tak by to mělo vydržet.
A na takhle krátký dojezd bych tam nepotřebuješ celou kapacitu, tak si tam můžeš klidně dát i topnou spirálu :)
Dal jsem tam toto viz. fotka. To dole je ta clona proti slunci ze které sem to vyrobil, prakticky to vypadá jako alu karimatka :-)
dokážu si to představit i bez fotek. Mám pocit, že tento materiál působí pouze homeopaticky a jediné k čemu to je dobré je že se baterie nezasviní.
Nevím. Mám za to, že alobal, který je vlastně na baterii, by neměl propouštět teplo ven. tj. spíš v tomto případě průnik tepla ven omezit. Nebo taky držet teplotu baterie, aspoň trošku. No ale možná se mýlím :-)
Alobal brání průniku / úniku tepla sáláním, protože ho odráží zpět. Nicméně je to výborný tepelný vodič (to ví každý kdo se snažil pít čaj z hliníkového hrníčku nebo ešusu).
Odvod tepla vedením je řádově rychlejší než odvod tepla sáláním.
Vzhledem k tomu, že hliníková fólie je v kontaktu s baterií, tak to teplo pochopitelně odvádí.
Jediné co na tom izoluje je těch cca 2mm pěnové hmoty. To není moc.
Tak bohužel, ale takový fyzik nejsem :-( Co to znamená ? Bylo by snad lepší dát to obráceně, alobalem ven a pěnou k baterii ? Víc vrstev tam nedám, nevešlo by se mi to mezi baterii a rám, ale vyrobit to opačně alobalem ven můžu, protože tu clonu stále doma mám :-) Poraď.
Asi jo. Ale nejlépe něco bez alobalu. Levné karimatky s neuzavřenými póry se dají hodně slisovat.
Anebo tam vrazit odporový drát a trochu baterii topit, kapacitu má dostatečnou.
Nicméně tipuji, že pokud bude nad nulou, tak jsou izolace, s ohledem na délku jízdy, vcelku zbytečné. Ta baterie prostě neprochladne tak rychle. Je důležité aby, pokud se na tom kole nejede, byla v teple.
To s odporovým drátem bohužel nechápu a nevím kam vrazit apod., protože nejsem ani elektrikář :-(
dává se to třeba do okapů, aby nezamrzaly.
Prostě tam dáš drát s velkým odporem, který bude topit a baterii ohřívat. Ale jak jsem psal výše, tohle bych řešil až v opravdovém mrazu.
Té baterce stejně více uškodí až sebou (a kolem) flákneš někde na kluzkém povrchu.
Odpor.... Mě nepřijdou dráty odporný :-D To byl vtip nebo jinak řečeno, nejsem elektrikář, tak prostě nevím co znamená s velkým odporem apod. a hlavně nevím jak dát ? To se někam drát k něčemu přidrátuje ? Když ano, k čemu ?
Nekomplikuj si život. Ta půlhodinka na baterku nebude mít vliv. Maximálně ji teda obal tou pěnovkou.
Ok. V každém případě děkuji za rady :-)
Radši si pořiď zimní pláště s hrotama. Píšeš, že to máš do kopce a z kopce, technický. Tak ať si to nerozštípeš. Nebo sebe.
:-) Technická část cesty je z většiny na rovině kus před závěrečnýma serpentýnama, ale je to samá křižovatka mezi baráky, podjezd, prudký nájezd, přejezd mezi zdí a zábradlím apod. Tahle část mě nejvíc zbrzdí, ale radši volím tuto technickou motačku, než hlavní silnici, kde jede kamion za kamionem a hlavně ráno je tam dost veliký provoz.
Ať tak, nebo tak, na naklouzaným povrchu ti ty zimní gumy doporučuju. Zvlášť na tomhle těžším a svižnějším hybridu.
Dal bys mi nějaký link, kde je mají v rozměru na skládačku ? tj. dvacítky ? díky
Aha, tak to bude možná problém. Nejsem si teďka jistej, ale tuším že Jurimír o nich psal, nebo uvažoval (pro leho). Ale teď fakt nevím.
třeba tady:
http://www.sunshop.cz/detailsklk.aspx?sklk_id...
Máš to dobře, teplo to odráží dovnitř a zbytek izoluje.
Myslím, že ne. Podívej se třeba na izolaci parovodu, odrazná vrstva je až navrch.
Nejdřív je potřeba snížit teplotu a až pak řešit sálání. Tepelný tok při sálání je dán čtvrtou mocninou teploty, takže když teplotu snížíme, rapidně klesnou ztráty.
IMHO je lepší něco, než nic. Předpokládám, že povrch baterky je kovový, takže se to bude chladit větrem hodně. Jakmile se na to dá něco, co tak rychle nevede teplo bude efekt ochlazování větrem řádově menší.
Když už jsem u toho. Baterka se při používání sama zahřívá. Jak moc záleží na jejím vnitřním odporu, ten bude poměrně malý, a odebíraných proudech. Ale obávám se, že výkon jakým se baterka bude zahřívat je moc malý na to jak je velká.
Na Baracku jsem loni jezdil 28 kilometrů na kopec i v mrazech, ale je fakt, že to tu baterku ždímalo víc - v létě jsem dojížděl s čárečkou, v zimě ne. Dlouhodobý efekt na baterku nedovedu posoudit.
Takže něco to vyždímalo, ale nebylo to zase nějak katastrofální ? Jak to mám chápat s tou čárkou ? Na baterii mám 5 červených diod, dá se to nějak vysvětlit na počtu těch diod ? Poslední dvě z těch 5 diod jsou empty tj. dát co nejdříve nabít.
Upřesňuji: Na mé baterce jsou 4 diody, tři zelené, jedna červená. V létě jsem dojížděl s jednou svítící zelenou, v zimě už nesvítila.
Ono to z části bude dané tím, že ukazatele nabití fungují na principu měření napětí. A v zimě napětí baterek klesá. Ale klesá také hranice napětí, na jaké je bezpeční je vybít. Jak přesně ta hranic klesá netuším, ale výrobci těch baterek by to mohli tušit. Každopádně by tam ještě musel být teploměr a nějaká další logika. Takže je pro výrobce mnohem jednodušší napsat, že se s tím do zimy nemá jezdit.
Li-pol baterie nad 0°C, LiFe můžou pod nulu, jestli teda produktové listy nelžou...
Díky a kde je to napsané ? Je to někde zveřejněné ? Já takovou informaci nikde nevyčetl :-(
Viz: "V manuálu je napsáno: V případě venkovní teploty pod 0ºC se provoz elektrokola nedoporučuje."
No tak právě to je důvod proč otázku ohledně baterie zde pokládám viz. můj první příspěvek. Protože oni si napíšou do manuálu nedoporučuje, ale člověk neví proč. Měli by to sami upřesnit. Neudělali to, tak se musím vyptávat... Nedoporučuje se mi neříká jestli to smí či nesmí do mrazu z důvodu, že by se to poničilo.... Je to moc všeobecné a není to zakázáno, jen se to nedoporučuje.
Lipoly by měli v pohodě pracovat i pod nulu. Jen se v nich zpomalí chemické procesy a což má za následek snížení kapacity, ale ne trvalé pouze dokud je baterie zmrzlá. Zdroj si už ale nepamatuju.
snížení kapacity apod. to je v pohodě, hlavně mi jde o to, jestli se ta baterie nemůže mrazem zničit...
Během tvé krátké cesty IMHO nemá baterie šanci ani pořádně promrznout, takže bych se mrazu nebál.
Ok, díky. Hnedle jsem klidnější :-)
No já nejsem žádný odborník :)
Nevadí :-) Každý kladný názor typu - nic se tomu nestane - je dobrý :-)Čím víc takových názorů, tím víc je člověk přesvědčený, že to bude v pohodě :-)Jen tomu IMHO nerozumím, protože nevím co to je :-)
Někde (http://www.rchelicopterfun.com/rc-lipo... jsem četl, že pokud chce člověk co nejvíce zpomalit samovybíjení LiPolek je dobré je dát do lednice (na 0 stupňů). Samozřejmě v nějakém obalu, aby se na ně nedostala vlhkost. Před použitím je nutné nechat baterii zahřát na běžné teploty v tom vodotěsném obalu. To rozehřívání je tam, jak jsem pochopil hlavně kvůli tom, aby na baterkách nekondenzovala vlhkost.
Co mám praktickou zkušenost s NiCD baterkama, tak ty vydrží třeba i -15 stupňů, jen jim trochu klesá aktuální kapacita.
Tak jsem se do toho začetl ještě víc. A zjistil jsem, že Li-ion i Li-pol je označení pro několik různých baterií. jednotlivé typy se liší použitou chemií, hlavně materiálem katody. A právě použitý materiál dává různé vlastnosti, jako hustota kapacity, maximální vybíjecí proudy, cena, ale i schopnost pracovat při nízkých teplotách. Jen nevím, jak jsou ty články staré. Technologie jdou do předu, takže se některé rozdíly mohou zmenšovat.
Každopádně nízká teplota způsobuje dva hlavní zádrhele. Snížení napětí a s tím spojená nižší kapacita. Také se snižuje maximální proud, který je pro baterku bezpečný. Zmrzlá baterka nedokáže dávat takový výkon, jako baterka na pokojové teplotě. A zároveň ji může vybíjení vysokými proudy snížit životnost.
Čtu to tady: http://batteryuniversity.com/learn/article... http://batteryuniversity.com/learn/article... a v ostatních článcích na tom webu
Tak mi nezbývá než doufat, že ta baterie za 25 minut ( ve sněhu to asi bude o fous dýl ), co mi trvá cesta do práce, nepromrzne nějak extra silně :-( Já si takový manuály co čteš nepřečtu, protože I dont speak english :-(
Ahoj, vůbec se toho neboj a jdi do toho, zima nebo mráz Ti jen sníží dojezd, jezdím každý den a baterka si nestěžovala i když bylo více jak -20, akorát ten dojezd je menší, na jaře když se začne oteplovat tak citelně poznáš, jak se zase dojezd začne prodlužovat.
Super. Jsem rád, že takhle to funguje a baterii se nic nestane :-) Samo krom toho snížení dojezdu. Ty máš jaký el. kolo ? Jen ze zvědavosti...
Mám jich více: Guewer Cross - lionka, 36w, 10ah, KTMko - taky lionka, 48w, 12 ah a na lehu mám 3x12w, 20ah olověnky ale v zimě jsem ho ještě nepoužil takže nevím jak by se ty olověnky na zimu tvářily :-)
A jaké motory prosím Tě?
250, na lehu 350 a na KTMku Magic Pie 1000w.
Máš na něčem i možnost rekuperace, popř. je rozdíl v dojezdu?
Rekupku mám na KTMku a rozdíl v dojezdu není až tak velký, pár procent Ti to ale přidá. Pokud chceš zvýšit dojezd tak vytěpej PAS, motor Ti nebude přidávat kdykoliv jak šlápneš ale přidáš si kdy Ty chceš, samozřejmě za předpokladu že máš akcelerátor - ať už otočnou rukojeť nebo páčku.
Tak jsem telefonicky mluvil s jedním pánem z ekola a ten to rozebíral se mnou a zároveň i se servisákem z ekola. Popsal jsem mu, že vyndám kolo z bytu, ujedu cca 7 km do práce, což mi trvá asi 25 minut a tam kolo opět strčím do budovy, takže do tepla. Jízda v mrazu prý nevadí, baterie se trochu zahřívá, když pracuje a jen to nemám nechat v práci někde venku stát na mrazu, což já nedělám. Pouze se sníží kapacita baterie, takže pohoda :-)
Proč ses tam nezeptal rovnou ?? Tady je ti to samý voslený v 99 příspěvkách... Zkus se radši zeptat ještě v rádiu Jerevan. Tam taky vědí všechno. :-)
Protože takhle se to dozví víc lidí, kteří to se mnou taky rozebrali a jejich zkušenosti mě zajímají. Chtěl jsem hlavně informace od někoho, kdo už v mrazu jezdil apod. U ekola jsem si to pouze prověřil.
Dyk jsem Ti to psal, - něco jiného je teorie a něco jiného praxe, z kterou mám zkušenosti, buď v poho a neboj se zimy, vykašli se na baterku, důležitější je oblečení a zimní gumy, zhruba pred rokem jsem jel na šichtu šalinou a málem jsem zmrznul, na kole jsem v pohodičce... :-)
No jo, zimní gumy, ale za ty pláště s hrotama opravdu málo nechtějí a abych dal přes dva tisíce za gumy, to nemůžu :-( Leda bych tam dal nějaký víc teréní dezén, ale ty s hrotama jsou na mě fakt hodně.
Resil to pred 3 lety Jirka ze sekce lehokola.
Pouzil gumy s hrubsim vzorkem a do kazdeho "stuple" zevnitr zavrtal "zluty" vrut. - pouzil nejake o cca 2-3mm vycnivajici ven.
Hlavicky prelepil par zavity pasky. Bohuzel se mi nedari najit nikde fotky, nicmene jiste najdes...
Když si na ledě nabiješ hubu, tak tě to bude stát nejmíň dvakrát tolik co ty gumy.
Měl jsem půjčené postavené elektrokolo EV bike, ale jen v létě :(
Nicméně LiFePo akumulátory jsou do zítřka (26.11.) k vidění v Letňanech na Aquatermu, tam ti určitě poradí.
nebo na EV bike foru
http://www.auto88.cz/forum/showthread.php?p=592
Ještě doplním, že jsem se tam byl a případné zájemce o jízdu na EV biku v zimě mohu uklidnit: "EVbike používá oproti konkurenčním řešením LiFePO4 baterie, které
vedle dvounásobného počtu nabíjecích cyklů, lze také používat i v
mrazech bez znatelné ztráty vlastností baterie."
Specka: http://gwl-power.tumblr.com
A takhle pěkně může vypadat i vaše kolo :)
Vypada to na reklamu a zamlcovani informaci. LiFePO4 baterie z 6 firem nemely v nabidce jen dve.
Taky byste meli do nabidky pridat nejakou krabicku na ridici jednotku na nosic. Pro mne to bylo jedno z kriterii, proc jsem si vybral tenhle typ: http://www.e-pohon.cz/e-pohon/eshop/0/0/5/171...
Co se domluvit na PLACENEM reklamnim banneru s redakci tohoto serveru?
Reklama....objevilo se to i B-F...