Na trhu se objevila nová skládací kola Tern. Není to hráč až tak neznámý, za novou značkou se skrývá téměř celý pracovní tým největšího výrobce skládacích kol, americké společnosti Dahon. Na veletrhu Bike Brno 2011 si kola Tern odehrála svoji českou premiéru.
Třeba to dopadne jako puma a adidas :-)
Já tohle kolo jel ještě pod značkou Dahon na cyklojízdě a jelo fakt pěkně :-) Docela u mě ohrozilo pozici Bromtona :-)
Stačí vnitřní rodinné spory a je tu rázem nová značka. :-() Trochu častý obraz v dnešním světě. :-( Dahon považuji nadále za pěkná kola a nová značka mě ničím novým neoslovila. Imbus v řídítkách je možná zajímavá pidikravinka, ale to vyřeší brašnička pod sedlem a je tam celé nařadí.:-() Mnohem více by mě jako případného zákazníka oslovil jiný či neotřelý design či zajímavější cena nebo zajímavý elektropohon či nový zajímavý system skládání, podobně, jak jsem tomu viděl u Bromptonu na For bikes 2011. Pouhá změna barvy či nápisu mě fakt nesloví.:-( Ale jinak přeji zákazníkům spokojenost s koly i nové značce tyto spokojené zákazníky.;-)
Tys neviděl jak to kolo vypadá??? Já myslím, že ten spor byl spíš o další směřování firmy, design a inovace.
Já jel ten první prototyp, ještě dahon. A i když bych si do té doby nedokázal představit dahon jako své kolo (šel bych do bromtona), teď už bych o tom přemýšlel a fakt to není o imbusu...
Duvodem nejsou jen rodinne spory (aka rozvod Dr. Hona) ale taky spory o budoucnost znacky.
Tern kola mela nut novou generaci Dahon kol ale...
Nejde samozrejme o kravinku jako je imbus v riditkach jednoho modelu kde slouzi k rychle demntazi riditek a jejich opetne montazi o 90 stupnu otocene any kolo slo skladovat na placato u zdi. A ano mluvime o Dahonu Esresso a Ternu Jack.
Hlavni zmeny jsou dve a obe mi pripadaji velmi dulezite.
Novy zpusob skladani N-fold. Rychlejsi a prijemnejsi, prestup na metro nebo bus je sviznejsi. Predni kolo se pri skladani neotaci ale zustava stejnym smerem. Zatim se to ucim ale optimalni mi pripada stahnout sedlo, narovnat spravne pedaly a pak za riditka slozit ram a teprve na konec riditka. Cele tak o tretinu rychleji (coz neni az tak podstatne protoze i predtim to bylo malo) a hlavne nejak prijemneji.
Druha zmena jsou nove klapaky a pojistky. Oba jsou (hlavne ten riditkovy!) jsou tuzsi a jsou ulozene na pouzdrech a jsou servisovatelne.
Prvni kola (Tern Link D8) mam na prodejne uz od stredy.
Stale zustavaji spickove dahony bez nahrady jako Jetstream, ale vetsina dahon kol ma ted velmi dobreho konkurenta.
No, já jsem slyšela, že pan Hon dostal soudní zákaz vystavovat značku Dahon na Eurobike ve Friedrichshafen.
Když se řízením osudu dostane značka do rukou hlavnímu konkurentovi, jsou ti nenahraditelné modely na nic...
Nikoliv, obe znacky vystavovaly normalne, obe mely novinky, jen ty dahoni jsou kolo na 16tkach skladane jako brompton ale male, nemohu na nem jezdit a dlasi novy mini model na jeste mensich kolech a zase me maly.
Ano dostali zakaz prodavat a inzerovat dahon vector X10 ktery meli na vsech plakatech a druhy den ho museli zalepit napisy nicht lieferbar im deutschalnd nebo nejak podobne.
Historie sporu je co ja vim slozitejsi, Tern celi americke zalobe na vyvoj znacky Biologic (kterou si vzal pri delbe patentu a znacek sebou Joshua - syn do Ternu) za penize majitelu Dahonu aka vyvinute v dobe prace pro Dahon.
No a tak posledni akce evropska je zaloba na Dahon pro dusevni vlastnictvi nekterych designu (klapak vectoru a ternu) a taky designu posledni generace loga dahon.
Proste ted ziji ty znacky obe a kockuji se navzajem.
Prostě nápady se kradou všude - i v rodině, když jde o peníze.... Bez ohledu na to, že to někdo nazve = "..vzal si pri delbe patentu a znacek s sebou" :-)
Neni to tak. Vic asi nema cenu psat.
Delba znamena delba, dohoda znamena dohoda. Bohuzel evidentne neni dodrzovana a obe strany si jdou po krku.
Co je v tomto stylu skládání revolučního? Starou Esku skládačku, co jsem kdysi na ní jezdil do práce, jsem složil vyjma řídítek obdobně?:-()A mimochodem, i pumpička byla tehdy již schována v sedlovce, měla nosič, napájení světel dynamem i přední a zadní nosič, blatníky a brašničku s nářadím na plně odpruženém koženém sedlu.:-)
Revolucniho? Nic, jen je lepsi.
Promin, ale to o eskach jsou jen kecy.
To vyjma riditek je presne rozdil mezi vezmu si ji do metra a nevezmu si ji do metra.
Kdyz to obcas davas do auta je to OK, na denni jezdeni uz ne.
Mam esku, sklada se obtizne, riditka se skoro zblaznis nez klicem povolis obyc predstavec, necim doklepnes dovnitr a stejne nevis co snima potom a nejde nosit (nijak nezajistis ten balicek).
Mam ruskou jde skladat, jde nosit (vyjmuty rucni sroub hlvniho klapaku zase zasroubovanim na jine misto sepne slozeny ram), riditka divne visi vedle, ale jde to vzit, ale cele to vazi metrak (17,5kg).
Mam dahon a jde s nim naskocit do prave na kole dohnane tramvaje
A prisel mi novy tern a je o neco lepsi.
A mam brompton a je k tomu jeste o neco mensi.
Proc by vsechno melo byt revolucni?
Proč kecy o Eskách...Promiň, ale je to, jako bys srovnával auta, co byla před 40 lety a dnes a dotazoval se, co jako by mělo být dnes revolučnějšího? Auta podobně jako kola podléhaly tehdejším možnostem výrobní technologie a materiálů i znalostem. Kdo tehdy jezdil na hliníkovém rámu, kdo znal rychloupínák, imbusy apod. - závodní sportovci? Kola byla želzná, proto byla těžší než ta dnešní. Byly masivnější trubky - neprofilované.Svařovalo se ručně atd. atd. Srovnávat tehdejší kvalitu a dnešní i technologie je zcestné. Prostě při dnešních možnostech bych čekal nápad.;-)
Promin, ale srovnavas je ty a naznacujes, ze jsou ty stare lepsi :-)
Coz nejsou.
Výše píšeš o novém zpusobu skladani N-fold.Podívám-li se na přiložené fotografie - prostě v něm neshledávám nic nového.:-)Nenaznačuji, že staré je lepší, ale že mi nový system v ničem nepřijde nejen nový, ale dokonce objevný.;-)Prostě 40 let po Esce bych očekával něco důvtipnějšího než jen prostě zloměný rám na kloubu s rychloupínákem.;-)
N-fold bohuzel neni neco viditelne na fotkach, to poznas v ruce kdyz to delas. Samotneho me to prekvapilo, vubec me to nenapadlo az kdyz jsme delali video s vectorem a ja s tim kolem behal v metru tak me to nadchlo.
videt je to ve videu tady
http://www.youtube.com/watch?v=a-J7VwxdxXQ
Je tam krásně vidět, jaký to má odpich... A taky se mi líbila ta rozcvička :-D
Rozcvička... pěkná šaškárna :-P
To každopádně :-) My takový cviky dělali teď na tělocviku, ale s florbalkama :-)
Veselé video.;-) Skládání je možná rychlé, ale nevidím v něm nic zajímavého či nového - myslím myšlenkou. Až se někomu z výrobců skládaček podaří vymalovat a vyrobit stroj, který se při své jednoduchosti a přitom eleganci rámu podaří složit do nákupní tašky jedním stiskem tlačítka jako vystřelovací deštník a obdobně zas rozložit, pak mu složím poklonu. Ale tohle není nic nového - povolovat/utahovat tři upínáky - sedlovka, rám, řídítka a složit zlomením vedle sebe jako leporelo.
Každé skládání je kompromisem mezi tuhostí, hmotností a rychlostí manipulace. Takže ještě chvíli musíme čekat, jestli se neobjeví něco alespoň tak pevného a zároveň lehkého jako rychloupínák.
K tomu je myslím kompetentní Nepřihlášenej.
To skládání Bromptona, to je jiné kafe:
http://www.youtube.com/watch?v=5cYGD9zk_W8
Zase po dlouhé době mi to nedá. Co je na tom skládání Bromptonu "jiné kafe"? Já vím co, ale zajímalo by mě, jestli máme stejný názor :-)
Marně vzpomínám, kdy my dva měli stejný názor.:-) Tuším, že jsem asi tři roky byl i Vaším čekatalem na přijetí mezi přáteli na tomto serveru.Nakonec jsem tuto žádost táhl....Nicméně Vaše články si rád a s chutí v každé Cykloturistice přečtu a líbí se mi - udržujete v nich zajímavé know how a ještě zanesete i jistou esoteriku cyklistiky. Velmi mě například zaujal článek o francouzském páru na tandemu, co za ním tahali ještě chariota s děckem a pak přesedlali na Phytony. Trochu jsem se v tom našel.;-))))) Ale, když se mě už ptáte, odpovím takto: Byl jsem letos na For Bikes v Praze a dobře jsem si prohlédl stánek Bromptona a nechal si na veletrhu předvést nejen vaši tříkolku Azub, kterou jsem si i na polygonu prohnal - mimochodem přídavný elektropohon mě nadchl.;-).. a dřevěná odrážedla ale i skládačky. I má žena se pozastavila nad efektností skládání Bromptonů. Asi se budu zbytečně opakovat, když řeknu, že to má prostě lepší myšlenku než Dahon nebo Tern v systemu složení prakticky jednou rukou - i když tam jsou - tuším - také upínáky.:-( Skládání kol směrem k sobě a jakoby pod rám....Prostě nadhodím kolo jednou rukou a je rozložené/složené a přitom stranově/bočně prostorově nenáročné - kolo se prostě rozloží jen ve směru vzad a vpřed = ve směru jízdy.To je to, co mě na tom upoutalo (a nejen mě) a co považuji za trochu "jiné kafe".;-).Podobně jako považuji za trochu silně jiné kafe váš skládací Azub Tricon. Jen bych na nej přidal ještě tlumiče na nápravy pro úplnou dokonalost - podobně jako tomu má Optima.(viz. foto)
Ani nevím, že se tady na nějaké přátelství hraje. Předpokládám, že u mě není veden žádný přítel. Netuším, kam bych se na to měl podívat.. :-) Rozdíl mezi Bromptonem a Dahonem/Ternem je jasný a je zbytečné to řešit. Ale náš názor v tomto směru by asi nebyl až tak odlišný. Každé má svoje. Optima Rhino může na první pohled vypadat hezky, ale je to tříkolka se spoustou problémů a už se reálně ani nevyrábí. Toto odpružení předních kol není efektivní. Chce to trochu jiný pohled a jiný přístup. Víme, kterým směrem se v této oblasti chceme pustit, ale protože jdeme opět úplně jinam než okolí, bude to chtít několik let vývoje a testování. Uvidíme :-)
Já rozumím.;-)Důležité je, že poprvé by náš názor nebyl na něco až tak odlišný, jak píšete. Co se týče odpružení náprav tříkolky, jsem rád, že to máte již vymyšlené s tím jiným pohledem a přístupem a těším se na váš plně odpružený model tříkolky Azub Tricon Full spring suspension. ;-)Rád si na něj klidně i těch několik let vývoje a testování počkám.;-)
Tern, Dahon nebo Bromík každý má svého favorita.Jen nemohu pochopit jak někdo může soudit kolo na kterém neujel ani metr. Tern je skládací kolo o krok dál než Dahon. Zrovna dnes jsem jedno prodal. Dobré kolo. A pozor Láďa je ten co skládačky v prstech nějaký rok už má.Zdar.
Nesoudím kolo ani jeho system skládání. Jen mě nepřekvapuje tak, jako třeba mě oslovil system u Bromptona. Neříkám, že je špatný či je to špatné kolo nebo dokonce špatná konstrukce skládání, jen mi prostě nepřijde ničím efektní či nová.;-) Jen tak mimochodem, již kdysi jsem zde psal, že nemusím jezdit nutně na všem, abych na to směl mít svůj názor. Svůj názor mohu mít na cokoli, co třeba jen vidím na obrázku či videu. Jinak se omlouvám, že v tom nedělám či to neprodávám deset let a mám přesto nějaký svůj názor - názor nikoli výrobce, profíka či prodejce, ale prostý názor potencionálního zákazníka - i ten je snad ještě dnes je přípustný...a měl by být možná i pro výrobce či prodejce důležitý nebo třeba podnětem k zamyšlení...aspoň myslím....;-)
Jak se ti líbí?
http://www.pacific-cycles.com/
Sorry ale fakt mi to neda. Americane maji pekne a drsne uslovi:
Opinion is as an asshole, everybody has one.
Dovolim si to prelozit prijatelneji: Nazor neni neco co by nas melo zajimat, zkusenost je to o co jde.
Děkuji za krátkou výuku angličtiny,už jsem to jistě dlouho potřeboval. :-)))))).....Hezké úsloví... A jseš přesvědčen,že je i v Americe brané v potaz, když je americké?... každé takové pořekadlo se dá vyložit velmi různými způsoby, podobně, jako jsi tomu učinil ty.:-) A dále pak, pokud by tomu tak bylo, proč by tolik i amerických společností zajímal interní názor zaměstnanců na chod firmy, spotřebitelů na výrobky například z řad žen třeba u automobilů, když ty povětšinou technickým záležitostem nehoví a vůz kupují podle jeho barvy?(technicky založené ženy mi jistě prominou :-) ) anebo dělaly tolik průzkumů názorů na to či ono?...Že by snad umělá zaměstnanost, aby se měli určití lidé čím zabývat?:-)))
mne sa paci tato masinka a je o 4000kc lacnejsia ako dahon ..
No zajímá mě to kolo, že. Tak jsem se rozepsal alespoň tady :-), protože skládací kolo je praktičtější do života.
http://www.ternbicycles.com/forum/product-info...
http://www.alternativni-cyklistika.cz/skladaci...
http://www.google.cz/search?q=tern%20bicycle...
8-)
Německy:
http://www.ternbicycles.com/de