Prosím o radu. Co mám udělat, aby vidlice na krosovém kole byla měkčí? Mám olejovou, uzamykatelnou RST v ceně asi kolem 2 tis., je na ní jeden štelovací kroužek vlevo, vpravo je uzamykání.
Zatím při výjezdech příliš neregistruju, že na kole vidlice existuje, protože jde strašně ztuha. A konečně: na co je třeba dbát při údržbě téhle vidlice - např. jak často nechat vyměnit olej a nechat rozebrat a promazat?
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Dík za odkaz.
Radil jsem se na dálku taky v servisu, kde mi řekli, že nemá cenu kolo vozit, protože by stejně jen otočili tím štelovacím knoflíkem proti směru hodinových ručiček, zkusil jsem to, až po několikerém otočení se vidlice zdá být trochu rozhýbatelná a měkčí, uvidíme tedy v terénu, dá se tedy takto zvenku klidně nastavovat tím knoflíkem tuhost či měkost vidlice? Nemůžu tím něco pokazit?
Odpružené vidlice se dělí na pružinové a vzduchové (nikoliv olejové), olej tam slouží pro tlumení. Tvůj problém (zřejmě jsi nižší váhy) řeší pouze změna pružiny za méně tužší. Pokud vím, je to otázka aspoň tisícikoruny.
Olej by měl být vyměněn zprvu po nájezdu 100 km, potom po ukončení každé sezóny. Žádné další rozebírání a promazávání není potřeba.
Zato je třeba udržovat kluzné plochy čisté a namazané. Vyžaduje to po projížďce důkladné očištění vlhkou houbou, a před jízdou nanést sprejem silikonový olej.
Jo, a najdi si jiný servis.
Je pro mě dost nepochopitelné, že tuhle vidlici montuje author na jeden ze svých nejvyšších krossových modelů Author Airline, a přitom ta vidlice je nic moc. A přitom - obecně - pružinové vidlice vůbec nemusí být špatné (vzpomínám teď na wewerčina MTB pružinového RS Recona s měnitelným zdvihem - to byla vidlice suprová, po letech jsem ji chtěl koupit, ale už nešla sehnat, byť v nabídkách byla. Přešlo se na vzduch...
Já teď vyřešil prakticky nefunkční pružinovou krossovou RST vidlici výměnou za vzduchovou a vpohodě.
Výměnu oleje bych u té Tvé vůbec neřešil, není to třeba (mluvím z vlastní zkušenosti). Zeptej se v servisu, jestli to má vyměnitelné pružiny, pak bys koupil měkčí a nechal to vyměnit.
Dík za odezvu, podle všeho by mělo jít předpětí pružiny nastavit tím štelovacím knoflíkem na levé straně vidlice-stále mi to nedá nezeptat se, jestli přímo s tímhle nemáte někdo přeci jen víc zkušeností než já-jestli se může zvenku tím otáčením snížit tuhost vidlice na měkčí... přijde mi, že znatelnější změna nastane fakt po výměně pružiny v servisu, vážím asi 65kg. Původně jsem měl přední vidlici RST CT-COMII TL (40 mm)- šla tak těžce, že vlastně ani nevím, proč ji na to kolo dávají. Nová RST Vita TnL by snad měla být podle slov prodejce lepší, no fakt nevím...nadšen zatím spíš nejsem, ale třeba je to tím, že to neumím sám pořádně nastavit.
Ta Tvoje vidlice by skutečně měla být tou "lepší", ale asi jenom měla...
Pružiny v těhle vidlicích se standardně dávají na váhu 70 - 75 kg (to jsem někde vyčetl), takže pakliže máš o 10 kilo míň, skutečně to její pružení už nemusíš pociťovat. Problémek je v tom, že zdaleka ne u všech pružinovek se dá koupit měkčí (nebo tvrdší) pružina a vyměnit to, pak nezbývá, než si ji nechat stočit, ale za to už něco dáš...
To štelovátko na levé noze: směrem "plus = po směru hodinových ručiček" pružinu přitvrdíš, směrem "mínus = proti ručičkám" ji změkčíš. Nicméně tohle štelofání může být jenom pofidérní, já to na svý vůbec nepociťoval. Rozhodně tím otáčením nic nepokazíš, zkus to!
Jediná cesta, která povede k dobrému výsledku, je výměna té pružiny na Tvou váhu cca 65 kilo, ale na to doporučuji servis (pakliže to u téhle Tvé vidlice vůbec jde). Anebo musíš 10 kilo ztloustnout :-)
(anebo co takhle zkusit batoh na záda, do toho pět dvoulitrových petek s vodou = cca 10 kilo (to budeš mít těch 75 "standardních kilo) a zkusit to projet, jestli se to pružení zlepší. Když ne, tak pak radikálnější cestou - jinou vidlici).
Dej vědet, jaks dopadl, krossové vidlice mě zajímají.
Předpokládám, že výměna pružin bude možná u všech alespoň trochu "značkových" vidlic. A to RST v našich končinách celkem je... I ty pružiny se na to vyrábí. Otázkou ale je jestli se to sem vůbec vozí... Ono přeci jenom vidle za 2tis a pak dát za blbé "péro" dalších aspoň 400-500Kč, to je už docela na zvážení výměny celé vidlice za něco pořádného :-)
Naprosto s Tebou souhlasím. I s tím wewerčiným MTB rekonem za cca 10 tisíc (tenkrát) - já jen chtěl říct, že mi ta vidle tehdy doslova učarovala. Mimochodem, poku dobře vzpomínám, tak ji potom prodala (myslím Zakkarovi?).
Ahoj, Ai, mám rovnaký bicykel, rovnakú vidlicu a teda rovnaký problém. Akú vidlicu doporučuješ na Airlina pri váhe jazdca do 70 kg? Dík.
Do vidlice RST Vita nemá cenu investovat, i po výměně pružiny za měkčí nebude správně fungovat, bude sice pružit, ale nebude tlumit.
Na 65 - 70 kg bych doporučil vzduchovou vidlici Suntour NCX-E Lite, tam se nastavuje pružení tlakem vzduchu. Při této hmotnosti bude fungovat i tlumení. Druhou výhodou je i nižší hmotnost, NCX-E Lite má vnitřní nohy z Alu slitiny. Dělá se ve verzi se zamykáním na korunce - LO nebo na řidítkách RL.
Druhou, podstatně dražší variantou je vidlice Suntour NRX RLD ve vzduchové verzi, ta má další výhody: silnější vnitřní nohy, nastavilelné tlumení (odskok) a hliníkový krk. Na 70-75 kg bude fungovat i levnější pružinová varianta NRX LOD, je ale těžší (nemá hliníkové vnitřní nohy a krk).
Je při váze 65-70 kg teda lepší mít vzduchovou vidli a od pružinových upustit? Mám ještě jedno kolo-horáka, na něm vzduchovou Rock Shox Toru SL, 100 mm. Není ta váha trochu nízká na to, aby tahle vidle efektivně fungovala? Nebo je tomu u vzduchových právě naopak: ty vzduchové jsou citlivější než pružinové a nižší váha není sebemenší překážkou?
Při váze jezdce něco málo přes 60 kg je vzduchová vidlice ideální oproti pružinové, kde by se musela objednat měkčí pružina (pokud existuje), a nechat záměnu za stávající udělat vservisu. Nikoliv vzduchové, ale pružinové vidlice jsou citlivější, jen musí mít pružinu odpovídající váze jezdce, a být patřičně technologický vyspělé, tedy dražší.
Ahoj, Ivo :-)
Já se zrovna necítím na to, abych přímo něco doporučil. Mohu jenom říct, že mám vynikající osobní zkušenost s touto krossovou vidlicí: SR Suntour NCX - E LO Lite za 2455,- Kč (zámek má na korunce). Nebo je ji možno sehnat v provedení se zámkem ovládaným z řidítek (podle mě ale zbytečnost, která zabírá na řidítkách místo): SR Suntour NCX - E RL Lite, 2690,- Kč. Obě vidlice (v provedení modelového roku 2011) mají např. na www.koloshop.cz.
Tak asi tolik. Měj se fajn, jo - kdybys jela na Brno Life, budu tam v sobotu :-)
Tyto vidlice taky mají svoje hranice, nad nějakých 75 kg bych je nedoporučoval, tady už nejsou ideální slabší (oproti NRX) vnitřní nohy a měkčí negativní pružina. Jinak na Koloshopu jsou opravdu solidní ceny.
No to je super! Ja tiež. Dáme stretko? Predpokladám ale, že tam nebudem skôr ako o pol jedenástej.
Ivo - až tam budeš, pošli mi, prosím, SMS, na 721 781 857. Já Ti zpětně zavolám a někde si dáme "stretko" :-)
(P. S.: mám vzít s sebou moji ženu, nebo ji mám koupit žvejkačku a posadit ji zatím na kolotoč? :-) )
Dík. Mimochodom, koloshop má aj slovenskú verziu. Tá LO stojí cca 100€. Ešte otázka (sorry, ale pre nňa je to španielska dedina): tá vidla má jednotný rozmer, či treba dávať pri objednávaní na niečo pozor - napr. v závislosti od rozmerov rámu bicykla a pod.)? Mám Airlina, model tuším 2007, veľkosť 16´´. Ešte raz vďaka.
Ivo, podíval jsem se teď na autorácký stránky na internet (www.author.cz): Airline model 2007 (bílo - oranžový nebo bílo - červený, já tu barvu tak jasně na monitoru nevidím) má vidlici RST Vogue Tnl, model 2008 (modro - stříbrný?) RST Vita TnL. Podle mě to má krk 1 1/8", takže ta vidlice z koloshopu tam půjde. Vydrž do soboty, já se pro jistotu na to zeptám v mým cykloservisu :-).
Doplňuji: velikost rámu na to nemá žádný vliv.
Takže: teď jsem to telefonicky probral s mým servisu - ano, průměr krku vidlice u Tvého kola Author Airline (je úplně jedno, jestli máš model 2006, 2007, 2008 nebo pozdější) je 1 1/8" = 28,6 mm. Takže si klidně můžeš objednat tu vidlici z koloshopu (já bych upřednostnil tu se zamykáním na korunce, zámek na řidítkách by mi zbytečně zabíral místo). Velikost rámu Tvého kola ani nic jiného na výběr vidlice nemá vliv.
Ještě doplňuji: je to vidlice vzduchová, takže se fouká speciální vysokotlakou pumpičkou. Buď si ji k tomu objednej na tom koloshopu taky, nebo Ti to nafoukají (a doladí) v Tvém servisu, až Ti to tam budou měnit.
Tak v sobotu ahoj :-)
Nevím jak je zručný, ale vyměnit vidlu doma je práce tak na půl hodiny. Je zbytečné za to platit.
Dostat spodmi misku z krku nemusi byt uplne jednoduche a narazit ji na novou vidli taky ne. Hlavove i s jezkem bude kolem 200,- takze bych radsi vzal i hlavove - ovsem kompatibilni s tim, co je ted na ramu, misky z ramu taky asi shazovat nebude.
No já jsem na ležáku a předtím i na Mtb všechno dělal doma. Kola jsem si stavěl sám a vyrazit, nebo nasadit misky, uříznout vidli podle potřeby, narazit ježka a zkompletovat mi nepřipadá tak složité. Ale jasně, servis by měla být jistota.
U vidlice se uvádí (např. tady: http://tuning-test.cz/index.php?option=com... maximální hmotnost jezdce, má-li vidla dělat, co se od ní žádá.
Bereme-li kolo jako ´nosník´ na dvou podpěrách, připadá polovina této hmotnosti na přední a polovina na zadní kolo.
Dělají se nějaké vidlice, které by fungovaly se zatížením větším než cca 35 kg?
Kazda vidle funguje i s vetsim zatizenim - tedy vzduchova. A naopak - vic zatizena lepe beha. Jen je otazka, jak dlouho vydrzi.
Cim mensi vaha, tim vetsi problem, protoze lehoucky jezdec proste nema na malych nerovnostech dostatecnou hybnost, aby vidli vubec rozhybal (prekonal treni).
Na klasickem kole NENI vaha rozlozena 50:50. Teziste neni uprostred. Lehac SWB ma teziste vyrazne vic vepredu a vidle chodi lepe. (A drive odejde.)