Ve svém rozumném článku z roku 2005 (http://www.autoweb.cz/jak-je-to-se-svicenim... uvádí autor v posledním odstavci, že možná už roku 2006 bude povinné svícení cyklistů v zimním období zavedeno. Ať hledám, jak hledám, máme rok 2011 a mně pořád z předpisů připadá, že cyklista v zimě automaticky povinen svítit není.
Nebo hledám špatně?
Cyklista je povinen svitit za snizene viditelnosti, pokud si pamatuji dobre.
Zrovna vcera kdyz uz se stmivalo jsem videla v Podbabe jednoho bez svetla a rikala jsem si, ze moc videt neni a ze by melo byt sviceni cyklistu za nejakych okolnosti povinne. A pak mi doslo, ze vlastne povinne je, jen nevim o tom, ze by to policiste nejak honili. Na cyklostezce jsem se s jednim neosvetlenym protijedoucim cyklistou malem srazila, protoze me oslnovala protijedouci auta z vedlejsi silnice a pres ta svetla jsem si ho vsimla az na posledni chvili.
Ano, za snížené viditelnosti ta povinnost existuje. Nehledě k zájmu o vlastní bezpečnost, přirozeně. Ale povinné celodenní svícení pro cyklisty stále neplatí, ne?
Neplati. Za dobre viditelnosti staci odrazky.
Jo ten problém kdysi vznikl tím, že v zákoně byla stanovena povinnost svítit celoročně pro "vozidla". To ovšem už bylo v nové novele odstraněno, teď je tam, napsáno, že celoročně svítit musí "motorová vozidla".
Jinak platí povinnost cyklisty svítit za snížené viditelnosti. A myslím, že rozumný cyklista se snaží být vidět vždy.
Já nevím, co to s tím povinným svícením všichni máte. Pokud budem ve dne svítit všichni, bude te nepřeberné množství záře v níž nakonec nebude vidět ani viděn nikdo. Světlo by mělo někoho zvýraznit a vše slít v jednu světelnou kouli. A jaké výkonné světlo by ten cyklista musel mít, aby se neztratilo v celodenním svícení autáků s xenony apod.?
No nevím, mě to přijde jako jedna z
těch zvláštních argumentací proti, ve smyslu není to technicky možné tak k čemu to jé ?
1. běžné cyklistické blikačky jsou jako zdroj světla viditelného v " xenonové kouli světla" dnes již výkonově víc než dostatečné, stačí si uvědomit kolik řidičů aut na ně nadává .
2. žádná nepřeberná a slitá záře reflektorů aut se nekoná ani dnes a opravdu bych ji chtěl někdy vidět :)
Jinak já v Praze svítím jak je rok dlouhý, je tu příliš mnoho podjezdů a zákoutí kde je cyklista hůř viditelný i když sluníčko svítí.
Navíc značnou část sezony jezdím za ranního kuropění a tak si říkám, že v čase šikmých sluncí je každé světlo na kole dobré, když řidiči mžourají pod sluneční clonou.....
já jsem za zrušení svícení motorových vozidel. Ne naopak přidávat povinné svícení cyklistům a chodcům (zatím to chodcům ministerstvo, pokud vím, jen doporučovalo)
Když jsem se vracel z dovolené přes Rakousko, pochopil jsem, jak dobrovolné svícení je dobrá věc. Trenuje to tvůj postřeh za volantem. Když jsem zvyklý pořád na svítící vozy, snadno pak zapomeneš, že by někdo nemusel svítit či nesvítil. Na dálnici je takovéto přehlédnutí možnost přímo smrtelná. Člověk úplně v tom světle otupí a ztratí postřeh. Začne se spoléhat na světla. Podobně jako když budu jezdit jen podle semaforů. Za chvilku otupím a přijedu na ves, kde je pravidlo pravé ruky a udělám bouračku ani nebudu vědět jak.
No, tak to je podle mě pěkný nesmysl. Stejně tak, jako někdo může zapomenout svítit, může zapomenout při odbočování nebo přejíždění do pruhu blikat nebo na křižovatce dát přednost. Zrušíme proto užitečná pravidla abychom bystřili smysly?
A pročpak si myslíš, že bylo v Rakousku povinné svícení zrušeno ?? Bylo totiž zjištěno, že se nejenom nezvýšila bezpečnost, ale naopak stoupla nehodovost. Za 1. docházelo k přehlédnutí chodců, cyklistů a motocyklistů a za 2. se zjistilo, že rozsvícená světla odvádějí pozornost dokonce až o několik sekund. Normálně neosvětlené protijedoucí auto zaregistruješ a venuješ se řízení, ale oni prokázali, že světla odpoutávají pozotnost na mnohem delší dobu, proto povinné svícení zrušili.
Mas nejaky odkaz na tato tvrzeni? Ja cetla, ze sviceni v Rakousku na nehodovost nemelo zadny vliv a to byl duvod jeho zruseni.
Tak dost dobře je to popsáno v tomto článku
http://www.autoweb.cz/autonovinky-nova-auta...
Diky, to je ovsem jen pokusny test ohledne pozornosti ridice, neni tam nic o tom, ze by opravdu stoupla nehodovost. Odvedeni pozornosti je delsi o 0,1-0,2 s a otom,ze by opravdu dochazelo k prehlizeni neosvetlenych obektu tam take nic neni, je to pouze teorie vyvozena z toho delsiho upreni pozornosti na osvetleny objekt.
Nevyvracim tvrzeni, ze k tem jevum dochazi, jen by me zajimala realna statistika, zda k nim opravdu po zavedeni povinneho sviceni dochazelo. Treba porovnani srazenych chodcu pred zavedenim, po zavedeni a po zruseni povinneho sviceni v Rakousku.
To nevím proč ho zrušili, ani jsem nevěděl, jestli je tam povinné či ne.
Vycházím z toho, jak při jízdě, ať už autem nebo na kole, vnímám osvětlená vs neosvětlená auta a kola. Spíše se mi stává, že mám problém s tím, když neosvětlené auto nebo cyklista je vidět na poslední chvíli než že by světla odpoutávala mou pozornost.
Výzkum o kterém píšeš neznám. Předpokládám ale, že zavedení povinného svícení předcházel taky nějaký výzkum, který jeho prospěšnost potvrdil. Takže dva výzkumy s odlišným výsledkem.
Zrušme neužitečná pravidla, která nám smysly naprosto neodůvodněně otupují. Celodenní svícení za ně považuji. Jsem zvědav, kdy nějaký chytrák přijde s tím, že cyklista na kole není dostatečně chráněn a začnou vymýšlet ochranné rámy nebo nafukovací vaky. Začíná to u světel (výrobci žárovek a světel v našem případě navíc ještě baterií si musejí mnout ruce) a skončí třeba....
Na kole celodenní svícení taky považuju za nesmysl. Zároveň bych byl pro mnohem tvrdší postihy cyklistů, kteří za snížené viditelnosti nesvítí.
Tvrdší postih je zbytečnost, když není uplatňovaný, stačí když bude policie důsledně pokutovat podle současných tarifů, jenomže když policajti jedou kolem nesvítích cyklistů a nic se neděje a je jim to zřejmě jedno, tak na co tvrdší postihy, jedině snad těch policajtů.
Děti jezdící do školy na kolech: Helmy? Osvětlení? Zbytečnost! Poliši jsou místní, tak co!?
Možná mezi těmi dětmi jedou do školy na kolech i děti těch policajtů. Přeci si nebude dělat zle se sousedovic Lojzíkem, když ...."ten náš Mareček jede taky bez helmy a světel..holomek jeden. Já mu to furt říkám, jseš syn policajta, tak se chovej podle toho, ale on na to prdí."..." Ty, Ferdo předjed´ je, zastav a já toho našeho holomka proplesknu"....tak zastaví a polda vystoupí a ozve se: " Ty Marku, zastav!!! Kde máš helmu, kde máš světlo?!?! Kolikrát jsem ti to už říkal...měl bys jít kamarádům příkladem!Jseš syn policisty!"...a z davu dětí se ozve: " Ty vo.e Marku, vo co se ten tvuj fotřík se.e?!?! Klucí jedém, tady to bude asi hustýýýýý!" A vesele pokračují bez helem a světel dál....syn svého otce policistu v hloubi duše za to ponížení nenávidí...za tu potupu před kamarády a příští den je to právě on, kdo první odkládá helmu, světla a vyráží frajersky bez ní!
Zde výňatek z článku, pod který se podepíši:
"Laicky shrnuto, zpráva konstatuje, že světla aut v zorném poli přitahují pohled řidiče. O co déle se řidič soustředí na reflektory okolo, o to méně času může věnovat sledování situace kolem sebe, takže dochází k tomu, že opomíjí různé důležité podněty. Doplácí na to především subjekty, které nesvítí, anebo svítí a vytrácejí se mezi jinými svítícími subjekty.
"
To 1:
možná v noci :-()
To2:
Já to zažívám každodenně. Až pojedu vozem, zastav se, vezmu Tě s sebou a ukážu ti tu polární záři - obzvláště ty "jodovky", co neustále přibývají jsou úchvatná světla, když tě permanentně oslňují.
To. 3 - pokud máš ve dne i v noci na sobě či kole předepsané reflexní prvky, musí tě řidič svítícího vozu za snížené viditelnosti, který byl i dříve nucen použít světla za těchto okolností, vidět. Pokud Tě nevidí, nemá na vozovce co dělat. Natož řídit vůz.
To. šikmé slunce:
šikmé slunce tě oslní at´ svítíš nebo ne. Myslíš, že tím, že si posvítíš uvidíš lépe protijedoucího cyklistu na kole proti sluníčku? Prdlajs...;-)Uvidíš akorát jeho siluetu. Ani žádná blikačka na kole nepřesvítí svítíci sluneční koláč nad obzorem. To zahlédneš tak možná tak pár vteřin před střetem.
1-2. Hele taky občas řídím auto i když letos jsem za volantem odjezdil zhruba polovinu toho co na kole.
Ve dne mě oslni jen když má nějaký mamlas zapnutý dálky, ale jinak s tím problém nemám
3. v noci tě řidič byť plně vybaveného vidí, jen když se dostaneš do kuželů jeho světel, pokud jedeš na kolmé komunikaci tak tě vidět vůbec nemusí, navíc jsou místa jako zatáčky s horizontem kde tvoje světla osvítí blikajícího cyklistu až po té co se tvůj vůz stočí k němu.
add šikmé slunce :
zjevné nepochopení myšlenky nejde o to si posvítit a lépe vidět ale lépe vidět svítícího cyklistu, zatím předpokládám, že jsi to jen nepochopil.
Když v té siluetě něco bliká tak je to prostě víc vidět,ať už si na to svítíš nebo ne :)
Navíc pár vteřin před střetem je pořád víc než když vidíš cyklistu na kapotě.
No a k těm podjezdům a tmavým álejím nic ?
Když za bílého dne svítí cyklista v podjezdu tak je prostě vidtě líp i kdyby se popírači toho stavěly na hlavu :)
Kolik času z doby jízdy strávíš jízdou v podjezdu (resp. jak rychle jím projedeš) a kolik v těch tmavých alejích?;-)Svítíš i když jedeš na kole po silnici či cestě lesem ve dne? Tam jsou taky aleje.;-)Promiň, pokud chceš být ve dne více vidět, kup si strakaté či křiklavé kolo a obleček a určitě tě nikdo, kdo kouká kam má, nepřehlídne.Netřeba si ještě přisvicovat. Já to takto řešil u vlečných tyčí pro své děti. Tyče mám na objednávku na místo červených či šedých žluté a děckám jsem oblékl výstražné vesty a kola vybavil praporky. Mají strakaté helmy. Navíc mají i strakatá kola. Nevidím důvodu proč bych jim měl ještě na helmy připevnit blikačku či majáček a blikat ve dne.;-)Kdo má oči, musí to vidět, kdo je nemá nebo nosí půllitry či jezdí ožralej nebo zfetovanej, tak mě neuvidí ani blikajícího.;-)
Kdyz na to tak koukam, rekl bych, ze by nebylo od veci, aby i osadka vlecneho vozidla mela vesty. Celek by pak byl lepe videt.
Detem bych urcite jednu superflashku poridil - tedy alespon tomu levemu.
Ale děti mají na praporcích světélka - dokonce obě, ale pro svícení za snížené viditelnosti - např. když se vracíme večer domů již za šera. Ale blikat ještě přes den?:-()
Mne by osobne za to obcasne nabiti akumulatorovych AAA zivot vlastnich deti stal. Neco jineho je jet sam za sebe...
Proboha, člověče, nebud´me jak ti naši zákonodárci.:-() Já jsem rodič a já jsem zodpovědný a dle mého soudu je zabezpečení mých dětí na tyčích co se běžné denní viditelnosti týče zcela dostatečné. Pokud kdokoli další potřebuje přitom blikat, jako když veze nadměrný náklad, tak prosím.Je to jeho svobodné rozhodnutí. Ale já vozit majáky ve dne nebudu.;-)I kdyby baterie byly zadarmo.Ano, bud´me opatrní a snažme se jezdit bezpečně - nebud´me však přehnaně úzkoprsí až ustrašení. Vždyt´ i řidič vozu má své povinnosti a schopnosti, ne?.... za chvíli aby se člověk bál pomalu vyjet bez ochrany.:-))))
Nechci vám do toho vstupovat, ani nikoho "moralizovat"... Já bych těm děckám tu superflešku prostě dal...
OK. Já jim raději na řídítka přidělal držák na normální flašku s pitím, aby na trati netrpěli žízní. To by mohl v dnešním světě totiž někdo považovat za týrání dětí = nedostatek tekutin ihned po ruce.;-)))))))))
Ja za bezneho jasneho dne povazuju reflexni vestu na diteti za dostatecne zvyrazneni, obzvlaste kdyz se kolem mota jeste vic cyklistu. A to je i ta reflexni vesta vic, nez kolik toho dava detem vetsina rodicu.
Shrnu to :
V Praze mám blikačky v činnosti pokaždé když jedu. Sám dobře vím jak je blbě vidět cyklista když člověk vjede z plného slunce do podjezdu a tak se podle toho zařizuji.
Mám na sobě vždy něco ostře barevného většinou zelenožlutou vestu. Teď na podzim si navlékám reflexní vestu na baťoh.
Kolik havárek se asi stane na nepřehledných místech přestože činí malou část všech komunikací ? Tak nějak víc než jinde že ?
Add strakaté oblečení s tím souhlas, ninjacyklisté jsou mor cyklistiky:)
O tom kdo uvidí nebo neuvidí a v jakém je stavu se těžko můžeme bavit, ale o tom jak tu možnost být viděn zlepšit nemá cenu moc žertovat.
Takže mi ponech právo si myslet, že blikající cyklista v áleji, podjezdu nebo na nepřehledném místě má o něco větší šanci na přežití než cyklista který si spočítá že v tunelu stráví 1/250 času na trase a proto si tam klidně sleze z kola a bude se tam protahovat protože je to stejně jen na táááákhle maličkou chvíli a adrenalin je adrenalin...
naprosto souhlasím s tvým tvrzením, že blikající cyklista má nejspíš větší šanci být vidět a tím větší šanci na přežití.
I ve dne i v té aleji.
Ještě větší šanci být vidět by ale měl cyklista s majákem v předu a vzadu. A mnohem větší šanci, že si ho někdo všimne, by měl pokud by měl neustále zapnutou sirénu hlasitosti záchranky. Mnohem větší šanci na přežití by také měl, kdyby měl páteřák, chrániče loktů, kolen, holení... A také by měl mnohem větší šanci na přežití, kdyby kolem sebe měl nějakou konstrukci, která by mu pomohla a ochránila ho v případě, že by ho někdo i tak nepostřehl.
Možná nejlépe kapotovanou.
S deformačníma zonama.
Asi by měl i větší šanci na přežití, kdyby v té konstrukci byly pro případ kolize airbagy.
A mnohonásobně větší šanci na přežití by měl cyklista, kdyby cyklistil na rotopedu doma a ne na silnici. Hmmm, a ještě větší šanci na přežití by měl kdyby na tom rotoperu seděl v protiatomovém krytu.
Přestože nic z výše uvedeného nebudeš moci rozporovat, protože to je prostě fakt, že by měl větší šanci na přežití, bude ti patrně většina připadat absurdní. Otázkou prostě je, kde je ta hranice. Kde chceš skončit? Kam až chceš pokračovat?
Můj názor je, že by se neměla řešit ochrana těch co jsou v ohrožení, ale nebezpečnost těch, co ohrožují.
Kupříkladu svícení a blikačky pomůžou jen do té doby, dokud nebude svítit a blikat uplně všechno a uplně každý. Třeba cyklistovu blikačku (pokud to není něco super super silného a protivného) přehlídnu ve městě v noci i ve dne prostě proto, že svítí a bliká miliarda dalších pohybujících se i nepohybujících se objektů. S tvým způsobem řešení, tedy použít něco, co bude i v tom světelném smogu ještě více vidět a až to zase udělají všichni, tak něco co bude ještě více vidět a to až do té doby než oslepnem, prostě nesouhlasím.
Přesto tedy mám na kole asi tak sedm osm blikaček. Vzadu, v drátech na řidítkách atd. Taky praporek a spoustu odrazné folie atd. Dopředu světlo intenzity toho co mají auta a v noci to mám vše zapnuté a svítím jak vánoční stromeček a přes den to zapínám na hodně frekventovaných komunikacích.
Ale rozhodně si na rozdíl od tebe nemyslím, že je to dobrá cesta!!!
Cesta je jít po těch, co ohrožují, ne po těch, co jsou ohrožováni. Dobrá cesta podle mne je, že u nás ve vsi je obytná zona s dvacítkou. Že před školou jsou zpomalovací prahy. Dobrá cesta by byla ve všech tebou zmiňovaných místech, kde je špatně vidět snížit rychlost. Zkrátka a dobře přestat veřejný prostor přizpůsobovat autům. To říkám přesto, že jsem řidič automobilu a zbytečný snižování a omezování rychlosti mě sere. Je ale třeba aby podobná omezení kvůli bezpečnosti byla opravdu jen a pouze tam, kde jsou podstatná a byla důsledně vymáhána. U nás je největší problém s tím vymáháním. A taky s tím, že řada omezení je naprosto nesmyslná. I třeba u nás v okolí. A tím pádem ta omezení nikdo nedodržuje a jsme tam kde jsme. Tedy, že každej sere na všechno a to i tam, kde to k něčemu je :-(
občas to píšu jako univerzální odpověď na takovéhle příspěvky a chtěl jsem napsat jen :
(1. je to moc dlouhé
2. je to v značné části hyperbolicky nadsazené stejně jako obrana svobody kuřáctvím)
Ale tady jsou přece jenom věci, se kterými souhlasím.
Například to, že většinu věcí u nás dostatečně řeší stávající zákon a není nic třeba šroubovat dál jen vymáhat stávající zákonné požadavky.
Nebo to, že jsem jako spíš jeden z mála blikajících cyklistů víc bezpečný než jako jeden z mnoha :)
Mimochodem dneska jsem viděl v TN na ČT1 pana Raboně celého v tmavém jak to v rámci reportáže o tréniku střihnul na kole přes chodník a přechod aby se vyhnul semaforu.... reprezentant:(
Mne to připadá, že tady probíhá něco jako zpětná vazba. Nejdřív začnou svítit ti, kterým více záleží na tom, aby byli vidět. Potom začnou svítit ostatní. Ti, kteří chtějí být vidět začnou svítit víc, ostatní postupně také přidají a výsledkem je úžasná spirála vzájemného přeřvávání.
Jinak teď svítím skoro pořád, v tomhle pošmourném inverzním počasí je pořád šero a když vidím na protijedoucích cyklistech jak málo jsou vidět...
Martisi, uklidni se. Já jsem nenapsal ani čárku o tom, že jsem pro zavedení povinného celodenního svícení cyklistů. Dotaz se týkal toho, jestli tu povinnost stanovuje současný zákon - jestli jsem to nepřehlídl.
Než začneš flame, dvakrát čti a třikrát přemýšlej. Dík.
Já jsem naprosto klidný. Já zde mluvím rovněž o povinném svícení a jsem proti němu např. co se týče svícení ve dne - tedy za nesnížené viditelnosti. A o tom tady přemýšlím nahlas. Zejména co se týče cyklistů.
Mne jeden ninja vcera skoro prejel jako chodce na prechodu (Katerinska x Vinicna). Ani nekriknul, brzdy mu nezarvaly, smyk jsem neslysel, ... Proste najednou mne minul tak o 10 cm. Kdybych v tu chvili natahl ruku, abych se podival na hodinky, ... 8-(
To mě včera málem sundala tatrovka. Předjížděla mě a pak si asi řidič v zrcátku všiml, že ho začíná předjíždět osobák, tak se rozhodl mu udělal místo. Naštěstí mezi pangejtem a silnicí je pruh trávy.
jo poslední dobou se mi to stalo několikrát. Ti blbci jezdí jak s osobákem a že to má dvanáct metrů neřeší. Přemýšlel sem o patroně s barvou v řidítkách, co by jim pěkně obstříkla bok auta "krví". By se asi pak divili.
kdysi jsem přemýšlel o praku v předu na lehokole. Pak taky, že bych sebou mohl vozit paintballovou pistoli. Pak jsem se přestal rozčilovat.
Pro Petra: oslav narozeniny a příště jezdi o kus dál od kraje, aby tě nemohl předjet ve chvíli, kdy je proti něco dalšího...
Pěkný flame :)
Nechci na nikoho konkrétně reagovat, tak to dávám třeba sem.
Jako zajímavá otázka mi přijde, jestli je přední světlo dobré k tomu, aby člověk viděl, nebo byl vidět. V Praze bude většinou stačit světlo typu být viděn. Na kolobrndě mi takové světlo stačí, na kole ne :)
Je tu bohužel jedna skupina, která zřejmě zastává názor "být viděn a neosloňovat" a nebo jim došli baterky. Občas potkám cyklistu, který má přední blikačku, ale je tak slabá, že dřív všimnu jeho siluety nebo reflexních prvků než té blikačky. Těmto cyklistům bych rád vzkázel, že to je na nic. Když už světlo, tak aby bylo vidět.
Co světla? Ale co zimní gumy?
Blbci! Že to tady zamknu!
:-)))
Promiň, ale mně to nedalo... :-)