Takže další pokračování v diskuzích o stavbách našich lehokol
Jednička je zde:
http://www.nakole.cz/diskuse/10730-homebuilders...
dvojka tady :
http://www.nakole.cz/diskuse/12467-homebuilders...
trojka tady:
http://www.nakole.cz/diskuse/13366-homebuilders...
Pro colomba: To není otázka inteligence :) Taky jsem to dřív nevěděl. :)
Kingpin je něco jako přední vidlice na kole, ale na tříkolce. Prochází hlavovou trubkou, je na něm uchycené kolo, brzda a táhlo od řízení. Každý výrobce má kingpiny udělané jinak.
Vedle colombo řešil, jak vyhnout na lowraceru řetěz a vidli.
Podle mě není potřeba excentrická nebo jednonohá vidle ani nijak extrémně dlouhá osa. Vidle každopádně musí být úzká. Stejně tam člověk nebude chtít dávat 2" gumy, když se tam vejde maximálně Marathon s milimetrovýma mezerama, tak to stačí. Potom to má slušnou šanci vyhnout se řetězu i při standardní řetězové lince. Ta bývá třeba 50mm od středové roviny rámu, takže vidle široká v tom místě jen 75mm má ještě místo 12,5mm mínus půlka šířky řetězu, čili takových 8mm. Při zařazení malého převodníku to bude děsně na knop, ale projde to. Řetěz do vidlice občas praští na hrbolech, ale to nevadí.
Dál se tomu pomůže polohou kladky. Já jsem si ji na lowraceru podložil na šroubu podložkama dál od rámu tak, aby tahová strana řetězu byla v celé délce řetězu rovně na nejčastěji používaném převodu, čili prostřední talíř a druhý nejmenší pastorek. Tím je kladka jakoby spíš dál od středu rámu (hádám asi 55mm) než by byla středí řetězová linka a tím je řetěz opět většinu času o něco dál od vidlice.
Pokud jde o to, kde vzít úzkou vidlici na 20" kolo, tak to je trochu těžší. Dá se koupit přes Azub za asi dva litry taková pěkná s aerodynamicky tvarovanýma plochýma nohama. Pokud to je moc, tak se dá najít stará nebo i koupit nejetá (jednou jsem koupil za 500Kč) ocelová silniční vidle a zkrátit uříznutím noh a navařením nových patek a úchytu na kotoučovku.
Pokud už se musí dávat delší středová osa, tak bych se aspoň snažil najít kliky s malým Q-faktorem, čili takové, které jsou málo prohnuté směrem ven. Nejsou totiž všechny stejné a některé dávají pedály blíž k rámu než jiné i při stejně dlouhé středové ose. Takže vhodnýma klikama by se dalo částečně vyrovnat zmrvení řetězové linky z 50mm na větší vysazení od kola.
ono vidla ma 80mm svetlu sirku medzi nohami probleem je ze dalsiich 25mm na kazdu stranu je material samotnych noh. =130mm vonkajsia sirka vydle. co je takmer 2 nasobok tvojich 75mm a neviem ci som schopny dost presne odrezat a znovu zvarit (dost presne ) tu vidlu ono je aj tak doost vysokaa na lowracer medzi plaastom a vidlou hore bude cca 35-40mm medzera. cize o tych 30 mm by sa dala skratit zuzit vrch a zahnut patky. patka na kotucovku by nebola rovnobezna s osou nohy. ale aj tak neviem ci dosiahnem pozadovanee zuuzenie.
este jedna vec ide o 20´´ vidlu od http://www.hota.cz/katalog/vidlice/?str=
ale tvar je podobny viac tej 16´´ z toej straanky zuuzenie je take pozvolnejsie.
dufam ze sa z toho vysomarite
Tak pokud jsi rozhodnutý použít takovouhle vidlici, tak máš poměrně omezené možnosti. Můžeš zvednout celé kolo výš, aby řetěz šel až nad ní. Už to nebude klon Baronu. Nebo můžeš přidat kladky do tahové strany řetězu a v netahové mít trubku přesahující dopředu přes vidlici. To je asi nejjednodušší varianta.
Další možnosti jsou docela divoké. Můžeš udělat rám nesymetricky - středovou mufnu, sezení a zadní kolo posunout doprava oproti zbytku. Pak to bude dvoustopé kolo a na jednu stranu bude zatáčet pocitově slabounce jinak než na druhou, ale bude normálně jezdit. Mike Burrows stavěl takové lowracery. Nebo bys mohl totálně zmrvit vedení řetězu tím, že kladka pod sedlem bude ne 50 ale nějakých 100mm od středu rámu, a risknout zdraví kolen a kotníků nějak šíleně dlouhou osou středového složení.
Tahle vidlice je prostě zcela nevhodná pro lowracer tohohle typu.
Co potřebuješ pokud nechceš extra kladky a mít nízkou cenu je sehnat něco jako tohle: http://www.cyklobazar.cz/inzerat/134629/vidlice... To už bude mít šířku o kus menší než ta tvoje, akorát tomu musíš udělat nové patky.
Druhá kladka nakonec může být i lepší z hlediska efektivity. Baron má řetěz hodně mimo rámovou trubku. Originál je duralový, pokud se nepletu, ale u ocelového rámu by už pružení mohlo být znát. Sice 50x1,5 je pocitově docela tuhá, ale mám přecijen dost jiný tvar rámu. Kdyžtak si to zkus alespoň zhruba spočíst ...
Ad jiná vidlice -- nevím kolik za to chceš dát, ale zhruba za 1000 Kč by se ti mohlo povést nechat si vyrobit vidlici v nějakém cykloservisu podle vlastních požadavků.
niekto mi tu aj ponuukal vidlu 26 za postovnee tak skuusim sa mu ozvat ci to platii.
Pokud je to taková silniční jako jsem dával odkaz, tak to rozhodně stojí za pokus. Pravděpodobně bude o kus užší než to co máš. Pokud by to byla horská, tak ta bude mít takový tvar jako ty 20" co jsi na ně Ty dával odkaz. To by nestálo za to kupovat, nic to neřeší.
Míval jsem klon Barona z plechu (plech ohýbaný na ohýbačce a z něj pak svařená osmistěnná trubka ze dvou polovin) a tuhé se mi to jevilo dost. Nejpružnější byl vršek sedla, protože na baronu je uchycené poměrně nízko, asi uprostřed zad. Navíc u lowraceru jde většina lidí po aerodynamice jako první prioritě, což znamená hodně zakloněné sedlo (což je i pohodlnější) a otevřený šlapací úhel. Pak se jezdí víc frekvenčně a méně silově a pružnost rámu je menší problém. Ale každopádně pokud by řetěz sledoval průhyby hlavní rámové trubky pomocí klade, získalo by to na tuhosti docela hodně.
tak ako mi to tu opisujete mam 2-3 moznosti.
1. 2 kladky - zmensenie pruzenia ale aj
zmensenie prenosu sily
2. cestnu vidlu a zkratit ju
3. mam blbu vidlu z dobrym krkom ale mam aj jednu staru ktoraa ma 83mm sirku ak ich skombynujem teda prevarím nohy malo by to fungovat ci?
kustik obrazovych podkladou
kedze by bolo vhodne tu 20´´ vidlu skratit cca o 30mm tak to ohnutie vidli ide takmer cele prec.
Pre kontrolu dlzkka medzi osou kolesa a spodom hlavovej trubky stacii 245-250 mm??
ta hrdza co tam je je povrchova 6 mes dozadu to oco zbavyl ciastocne farby a nenaolejoval ju tak pohoda
ta "cestna" vidlica vyzera ako zo Esky Premier.
Korunka je zospodu je otvorena?
-tym nemyslim hlavovu trubku ale ten plechovy vyliskok.
(Korunka je miesto kde sa spojuju nohy vidlice s krkom)
Ak je korunka otvorena, tak nie je dost tuha.
Robit z dvoch vidlic do jednu chce perfektneho zvaraca a rengenovu kontrolu. Je to naozaj "o hubu", radsej kup lepsiu vidlu.
nie je to plne pravve preto nad tym rozmyslam nemysliim ze by tam bolo treba rontgenove zvary kedze to idem vsetko len bodovat aby to na 100% drzalo uhly a natvrdo to da dokopy profi zvarac s CO2.
sakris som to premazal az moc, nie je to dute od spodu.je to plne prave preto by to mohlo fungovat a kedze sa tie nohy skracuju mohlo by tam byt dost tuhosti aj na navarok kotucovky.
ak by si zvaral nohy do korunky, tak to naozaj "podomacky" neurobis. Teda urobis a ked sa ti to odlomi dobre si nabijes...
Ak chces len skratit tu vyssiu vidlicu z fotiek,
tj odrezat, sklepnut, dat tam ine koncovky, zvarit tak snad hej. (tvar viz to co pisal Jirka, , rez pod 45 stupnami , koncovky rozumne zavarit niekym kto to vie... to snad ano.
navarenie navakry pre kotucovu brzdu
http://www.cyklobares.cz/opravy-a-lakovani-ramu...
sice pise na ram, ale na vidlicu by to mohol spravit tiez
VeloGauč silnička se pomalu blíží do finální podoby. Ještě mě čeká zkrácení a úprava řídítek, úprava svárů a lak. Venku na tom mám najeto minimum, jenom přesuny ke kámošovi do dílny a zpět no a pak asi čtyři hodiny na trenažéru. Na silnici se podle prvních pocitů zdá, že to jede velice lehce a rychle (neměl jsem comp), takže to vypadá na splnění očekávání. To ale poznám až absolvuji svůj treninkový okruh a porovnám s trekovýcm VeloGaučem a klasickou silničkou.
Nadhera. Tak na takovehle silnicce bych mozna byl ochoten jezdit i ja. 8-)
Tak tomu nevěřím. Ty a jezdit na nízkém silničním kole? Vždyť bys ho zničil :)
To je hodně přísnej stroj...
Čistě ze zvědvosti, pohon máš řešený jak? Kliky s převodníky a středem máš na tvrdo s rámem nebo se ti to otáčí souběžně s předním kolem?
Jinak taky dávám boda ;)
A ještě bych se zeptal co je vzadu za tou brašnou ta tyč co jde odněkud z neznáma -alespoň pro mě- a vede ke kolu?
Střed je lehokolová klasika s předním náhonem, ne styl cruzbik, tak to sice mělo být původně, ale nakonec jsem od toho ustoupil.
Brašna je tam jen tak volně zavěšená a dal jsem to tam, abych měl předevčírem kam dát nákup a ta oranžová "tyč" ke kolu je kus gumové hadice, čímž je zašprajcované zadní kolo v trenažéru, aby se mi nenamáhala přední vidlice, která na trenažeru pruží.
Pěkné. Ta hlavní trubka je tedy docela divoce na několikrát zalomená. Jak se šlape s osou pedálů 30cm nad úrovní sedačky a jak vidíš přes kolena dopředu?
Šlape se celkem v pohodě, ale nepřetržitě jsem na tom jel teprve hodinu i když snižoval jsem předek teprve tento týden, předtím to bylo ještě výš a taky se šlapalo dobře. Výhled je stejný asi jako z lowraceru, takže na blízko nekoukáš horem, ale bokem kolem předního kola.
Tak to je nádhera.To musí letět jak raketa.Kolik to váží a nakolik tě to vyšlo?
Hned bych do to ho šel taky.To musíš předjet i nějaké ho to ho žiletkáře nebo ne? Z kopce to to je asi hodně velkej fofr.
Ludia co ste prestali stavat vseci?? ved sa chvaalte co mate novee
je zima..brrrrrr.. zial nie kazdy ma vykurenu garaz,.. ;))
Ale až se vás léto zeptá, co jste dělali v zimě ...
no pekne. Treba si naohybat trubky za tepla a budes ju mat vykuurenuu az az :-D
Do jara času dost, ale materiál a součástky na nový kousek jsou už na hromadě....
Materiálu a součástek tu mám už asi na tři kousky, teď by to chtělo čas, chuť a vytápěnou garáž ;o))
Děláš zase novou verzi svýho kola nebo něco jiného ??
Dělám to jako ty, jedno kolo furt dokola :)))Tentokrát bez přesmykače a přehazovačky, jen dvě převodovky ....a vytápěnou dílnu mám :))
Tak co noveho. Lehokolo nestavim nybrz trikolku, ale to tu asi uz kazdy vi :-) no momentalne jsem ve fazi dovareni nekolika uchytu na lanka a mufny pro prvniho jezdce. Coz budu delat zitra. Predpokladam ze pristi tyden dojdou posledni dily na pohon a ovladani nainstalovat a vyzkouset. A pak uz jen odlehceni a strikani. Cca za dva mesice by melo byt kompletne hotovo. Ale priznam se tento tyden jsem pocital ze uz budu mit kompletne hotovo. Jenze clovek mini a okolnosti meni :-) stale dokumentuji a jednoho dne pocitam ze udelam nejaky soupis nakladu a nejake povidani o stavbe. Tak to je asi vse ode me. Zitra budou nove fotky na mem profilu na rajceti uzivatek majimotorovou.
Pouziti lamina (drevotrisky) na sedacku
je doufam jen "montazni" pro realne pouziti je to prilis tezke a zrejme i nepohodlne.
jinak-> pracujes rychle, pochvala
správně jsi uhodl. Je to jen montážní verze protože jedna sedačka má asi tak milion a deset kilo.
No jinak mám ted připravenou šalovací překližku která se dá tvarovat, a měla by být vodě odolná. Je dobré, že je to klasická překližka, ale uvnitř je plátno takže se dá vytvarovat do různých tvarů. A váha je plus mínus desetinová. takže volba je to celekm dobrá.
Díky za pochvalu.
A nebyla by lepší vyplétaná sedačka? Bude mnohem pohodlnější, než tvrdá překližka.
No to byla uplne prvni varianta ale bylo to nekolikrat zmeneno. Nicmene uz mam vymyslene postrovani, tak nemam obavu o to ze by to bylo nepohodlne. Ale to se uvidi az se na tom clovek projede. Dnes budu delat na druhe sedacce a vecer dam fotky.
Ohýbat překližku a vyrábět na to polstrování mi přijde celkem složité. Polstrování se po nějakém čase sesedí a pak budeš cítit tu překližku.
Vyplést to sedlo 5 cm popruhem by mi přišlo jednodušší, pohodlnějí. A mohlo by to mít i delší životnost a menší váhu.
Uvidíme co a jak. Mám totiž strach jak mám uzkou sedačkum asi 35 cm, tak se svou skoro válcovou postavou, do té sedačky zapadnu a budou mě tlačit ty tyče co jsou na stranách. A ohábat tuhle překližku je sranda. Stačí jí nařezat na cirkulárce vyvrtat osum děr a přišroubovat. Ale ted řeším jiné věci jako třeba vedení řetězu a řazení a tak ;-)
A hlavně já nikam nepospíchám až to bude hotové tak to to bude hotové a jestli to bude za měsíc nebo půl roku mě až tak netíží :-) Ale jinak díky za příspěvěk a nápad to vyplést
Jo pokud máš tak širokou pánev, že by tě tlačili šprušle sedačky, tak bude asi překližka a čalounění lepší řešení. A nebo to bude chtít širší sedačku a pořádně ten výplet našponovat. Tohle nemůžu úplně ohodnotit neb jsem jiná váhová kategorie.
Obecně můžou mít lidi s širokým zadkem problém s řidítky, mně na Azubí tříkolce zastaví řidítka sedačka, silnějším lidem zadek.
Jo asi bylo ale mam uz v pacu postrovani. Ale uvidime treba to budu jeste predelavat to se ukaze az to bude provozu schopne a projedeme to.
Hmm zadna vidla atomiczombie pekne si kupil plany??
Pánové, dobrý večer. Ještě pár dotazů zkušenějším, ohledně lehotříkolky.
Pořád mi vrtá hlavou uchycení a věci okolo kol. Letmý náboje nebo dutá osa... Nicméně to se moc neshoduje s mou touhou mít tam alternátor. Nabídku SA sem projel a nic použitelného nenašel. Klidně ať to má jen uchycení na kotouče, když tam bude "dynamo". Nechci věřit tomu, že lidstvo závisí jen na aku. :)
K tomu se váže druhý dotaz, kdo jezdí delší štreky - vozíte li-ion packy?
Třetí a asi nejdůležitější dotaz... Jaký je praktický rozdíl mezi "přímým řízením" (jak to má kolega v bazaru - http://img7.rajce.idnes.cz/d0701/5/5428/5428352... ) a "normálním" (?), jak mají třeba stroje od Atomic Zombie?
Nějak... to bude fungovat oboje, ne? :))
Son dělá i dynamo pro tříkolky, ale jak se to přesně upíná do kingpinu netuším. http://www.nabendynamo.de/produkte/SON_XS-M.html
K tomu řízení. Funguje oboje. Co jsem tak slyšel, tak řízení pomocí táhel je stabilnější, ale samozřejmě záleží, jak se to udělá. Sám jsem na tříkolce s řidítky přímo na kingpinech najel moc málo na to abych dokázal ohodnotit, co je lepší.
Přímé řízení je výrazně jednodušší na výrobu a vyjde o chlup lehčí. Máš ale poměrně malou páku (vzdálenost rukojeti od osy řízení daného kola) a musíš na té páce působit jakoby do stran vzhledem k tělu, tedy směrem, ve kterém nemá paže tolik síly. Takže někdy se to řízení jeví jakoby obtížnější, pilotuješ silou a tím pádem nepřesně.
Nepřímé řízení přes táhla, ať už se spodním nebo horním řízením, je sice složitější na návrh i výrobu a vyjde o chlup těžší, ale na druhou stranu si můžeš zvolit, kde bude osa, kolem které se rukojeti otáčejí, kde budou ty rukojeti a jaké přepákování bude na táhlech. Tím pádem můžeš řízení navrhnout tak, že je velmi přirozené a příjemné a můžeš vést tříkoku minimální silou s milimetrovou přesností v jakékoliv rychlosti, malé i velké. Pokud je to správně navržené. Co jsem měl možnost osobně zkusit, tak příklad vynikající charakteristiky řízení jsou Azub a Greenspeed, příšerná byla naopak tříkolka Challenge, a to i s nepřímým i s přímým řízením.
Alternátor na letmé uchycení znám jen ten od Sonu, odkaz ti dal výš snilard.
Li-pol aku packy používám dnes už téměř výhradně, ale ne že bych jezdil na dlouhé vícedenní výlety. Míval jsem trojčlánek 3,3Ah co vydržel svítit dost výkonnými světly během K24 celou noc a kdykoliv bylo ve dne třeba. Ten už sešel stářím (asi 200 cyklů, některé bohužel s hlubokým vybitím). Zatím jediné potíže byly užvejkaný kablík servisního konektoru, kvůli kterému to nabíječka nechtěla nemohla nabíjet. Kuchnul jsem nožíkem obal u vývodu kabelů, připájel kablík zpět a zalil to tavným lepidlem, funguje dál.
Zdarec, chystán se stavět lehotandem a potřeboval bych poradit, jaké hlavové složení zvolit. V těch různých integrovaných, semiintegrovaných se moc nevyznám. Které by mohlo být pro tandem s zatížením předního kola vhodné?
moj nazor je ten ze je jedno ktory typ zvolis ci itegrovane alebo semi hlavne by som sa orientoval do vacsich priemerou 1 1/8´´ - 1 1/4 a ked sa bojis zatazenia tak mas moznost ist aj do valcekovych lozisk myslim ze to je prave v tych integrovanych ale zasa je tam aj ina cena.
Detailně se v tom nevyznám, ale pár věcí je celkem jasných. Jednak zvol největší průměr krku vidle a hlavového složení, na jaký tu vidli dokážeš mít. Potom v daném průměru kupuj něco, co je určené na drsné ježdění. V obchodě mi s tímhle poradili, i když asi ne každý prodavač má potřebné know how. Jak píše colombo, dá se koupit i hlavové složení s válečkovým ložiskem místo kuličkového, to pak snese hodně.
Na našem lehotandemu je hlava 1 1/8" a je to nějaká relativně kvalitní, ale kuličková. Má to za sebou odhadem 1500km a zatím dobrý.
Tandem je hotov. :-)
http://lehosuchoj.blogspot.com/2012/03...
To vypada moc pekne. Chci se zeptat jak mas udelane trubky kudy vede retez aby se ti neuvolnovali? Me se uvolnuji na taho strane. Diky za odpoved.
Kolem trubek je sk paska, ta je uchycena ocelovym lankem k al L profilu. Muzu vyfotit detail, ale chci to jeste trochu upravit.
Jestli by jsi to mohl vyfotit tak bych byl rád. Já mám udělané objímky z plechu ale z těch to vyklouzává, Přemýšlel jsem že bych to zkusil zabezpečit elektrikářskou páskou. Ta by to mohla udržet. Nicméně se nechám inspirovat i jinými výtvory :-)
Dodal jsem fotku uchycení trubek řetězu. Teď to je tak jak jsem si představoval.
http://lehosuchoj.blogspot.com/2012/03...
Mam to podobně, jen místo řetízku tam mám pásek z gumy, chycený šroubem do sedačky, a k trubce dvěma playstovými stahovacími pásky.
Původně jsem měl na tahové straně řetízek sestavený z pérových podložek ale byly s tím problémy, teď tam mám pásek z tlusté syntetické tkaniny (původně řemínek do klipsny) a je po problémech. Na návratové straně je trubka chycená pevně.
Pěknej stroj.
Jako moc se ta rámová trubka kroutí a jak moc pruží?
Ještě mě napadlo: ta netahová kladka v předním řetězu je uchycená na rám nějak pružně, nebo je ten pásek hliníkový?
Poskládal jsem to z toho co bylo doma po ruce. Až narazím na vhodný profil tak to ještě předělám. Napadlo mě použít na zavěšení pružinu, jen nic vhodného nemám.
Na našem tandemu tahle kladka visí na lanku. Je daná v účku z ohnutého pásku, aby visela symetricky, a vršek toho účka je pověšený za zauzlované horolezecké lanko nebo něco takového. Díky tomu to jednak při zatáčení trochu chodí do stran s tím jak to tahá napínák přehazky vystrčený dopředu a jednak je to jakoby měkké když člověk najednou musí víc zatočit doprava a jak se guma opře o řetěz tak ta kladka uhne. Tandem teď máme důkladně zazimovaný pod plachtou ale mohl bych to zkusit odpoledne vyfotit.
Kdyz uz stejne vidli varite, nebylo by kvuli neskrtani o plast lepsi kladku nejak pridelat na samotnou vidli?
Nebo reseni s kardanem. Kardan v ose vidle, kolmo na smer jizdy. Na kazde strane ozubene kolo. Jedno by bylo pevne s ramem, druhe by zatacelo s vidli. Razeni by se obstaralo na retezu mezi slapanim a kardanem a na druhe strane by byl jen single mezi kardanem a stredem.
Kdybys měl kladku na vidli, bylo by to docela šílené. Musel bys rukama udržet tah řetězu. Už takhle to na našem tandemu je cítit a při větším záběru to táhne lehce doleva.
Ten nápad s kardanem zkoušeli myslím nějací američani. Jednou jsem to viděl na netu na delta SWB triku a lowraceru. Bylo to docela šílené řešení, oběstavět ten kardan ložisky ze všech stran, dva řetězy, je to široké atd. Vzhledem k váze, rozěrům, ceně a složitosti mi to připadlo jako neospravedlnitelné když jediný benefit je místo malého nulový stranový tah v řízení.
Velká zábava je navrhnout a vyrobit přední odpružení s předním pohonem. Kladka nesmí být na vidlici, protože by sis nohama vyrval řídítka z ruky. Nemůže ale být ani na rámu, protože bys tahem řetězu stlačoval odpružení. Většinou jsem to tím pádem videl řešené tak, že v rámu je díra a v ní chodí celá hlava i s vidlí, řídítky a kladkou nahoru a dolů na paralelogramu s tlumičem. Celkem zběsilost, ale asi funkční.
Tak ten tamdem vypadá moc luxusně, gratuluji. Taky o něčem takovém uvažuji. Mám na tebe ale otázku: prosím tě, kde se dají koupit trubičky na vedení řetězu (tak dlouhé), vím že se to tady už řešilo, ale pokud bys mi mohl poslal přímo odkaz na obchod, díky.
Třeba tady
http://www.gumex.cz/pa-trubka-29081.html
stačí do vyhledávače zadat PA trubka a vyjede ti mnoho odkazů. Já jsem na tříkolku bral 15x1.5 na řetěz dostačující. A prodává se to v metráži.
Chtěl bych se zeptat lehokolistů - již několikrát (dříve na podzim kolem šesté večer) jsem viděl jet démona na lehokole - tříkolce, který projížděl na trase Šámalova - odbočka vlevo na Zábrdovickou - přes most (řeka Svitava) a doprava na Husovice. Naposledy jsem jej viděl před chvílí asi v 23.00 hod.. Vždy jsem obdivoval tu neskutečnou frekvenci. Je to někdo z přítomných?
Podle místa a času je to asi kolega inženýr od nás z práce, tento týden jezdil na odpoledne. Sem myslím moc často nechodí.
Kdysi jsem ho nakazil lehokolovým broukem a koupil si Greenspeed GT5 první generace. Má na tom mnou upravené kliky zkrácené převrtáním na 153mm. Je podobně lehká váha jako já a má ještě kratší nohy, takže mu to prý vyhovuje.
Poněvadž mi nic "Greenspeed GT5" neříká, mohu pouze sdělit, že to je velmi nízké vozidlo (kdyby to viděli místní zdůrazňovači možnosti přehlédnutí lehokola, řičeli by radostí - pro mě byl nepřehlédnutelný).
Google napovi:
http://tinyurl.com/7ohmgyj
Možná se někomu bude hodit:
http://www.samohyby.cz/samohyby/eshop/14-1...
Hayes ma pekne spracovane PDF s montaznimi body brzd, tak i vykresy uchyceni kotouce na naboj.
http://www.hayesdiscbrake.com/support/
Už tu dlouho nebylo nic novýho.
Pěkný ,ale koukal jsem ,že už je na prodej na Bazoši.Co to nebaví ?
Nevejdu se do garáže.
ja tiez tak.. sa mi zacina zaplnat garaz trojkolkami..preto vymyslam aj ako ich lepsie skladovat ;)
Co tohle bud ke stropu nebo na boční zed.Sám používám ten třetí a pohoda :-)
ver ze keby som mal taku moznost tak to uz riesim takto..no mam garaz iba v prenajme a nemozem tam zabit ani jeden klincek do steny ci stropu.. tak jedina mozmost je ze parkujem trike po stojacky..co je v podstate efektivne ...len 3 trojkolky a dalsie masinky a kopa ineho bordelu uz nejake to miesto zaberaju :D
Dalsi posun v pred, aj ked zatial iba v zeleze ..okrem toho ze je to skladacka, ma aj parkovaciu brzdu zadneho kolesa, co je zaroven aj pre efektivne skladovanie po stojacky :D
http://pollok.rajce.idnes.cz/prispevok_z_mobilu...
Taky jsem začal stavět něco nového: http://papji.wbs.cz/Pokus-o-trikolku.html
Vypadá to pěkně Jirko...
Snažím se. Akorát jsem při zkoušce zjistil že se s tím dá otočit na fleku, tak teď dumám, jak vyřešit řízení, aby to fungovalo. Chtěl bych spodní, ale na větší úhel otáčení potřebuji dost dlouhé rameno přední vidle a mám obavu, že mi nevyjde řídicí tyč mezi kliky.
Kdybys dal motor dopředu, tak se budeš točit na fleku snadněji, a kdybys udělal řízení řetězem, tak by to jelo i dozadu (při otočení kola o 180 stupňů).
Nahodil jsem řetěz, abych věděl kde můžu dát řidítka a neodolal jsem. Doplnil jsem přední vidli o představec, natáhl řetěz a jel to po rovince projet. Už se mě ptali jestli to má zpátečku.:-)) Otočení předního kola by to asi vyřešilo, ale to monstrum na přední vidli bych nechtěl. Motor jsem si koupil tady: http://www.magma.sklep.pl/pol_m_SILNIKI...
Tak koukám Juro že jdeš do elektriky, žádný benzín,-žádný smrad, - velmi dobře...
Mám to do práce kousek, takže aku vydrží a mě to urychlí cestu.
A je to pořád ještě cyklistika? Mně se z toho radost z pohybu vlastní silou nějak ztrácí.
Jestli to je cyklistika, nechám na posouzení jiným. Pro mě je důležité, že po odpracované směně, většinou ve stoje, v podřepu a různých jiných polohách, krom sezení a ležení, nemusím cestovat městskou dopravou. Někdy mám při cestě domů chuť vstát z leháče a jít pěšky. Zatím jsem to vždy překonal a dojel, ale věř mi, že když meleš z posledního a pedály točíš jen váhou nohy, tak už z toho nemáš pražádnou radost. A to by se vše ještě dalo překousnout, jenže pak přijde víkend a místo toho, abych někam vyrazil na kole, jsem rád, když si odpočnu.
Toto je hlavní důvod, proč chci výpomoc elektromotoru. Abych pak o víkendu opravdu mohl užít radost z pohybu vlastní silou.
Toto nevysvětlíš lidem co celý den sedí v kanceláři a nebo mají fyzicky nenáročnou práci. Pro ně je fyzická námaha relax který jim závidím, můžou si ho totiž kdykoliv odpustit. My co máme náročnou fyzickou práci a ještě u ní musíme myslet aby sme někoho nezabili, další nadměrný pohyb netěší. Proto mám motorek a šlapu jen pro radost, ne abych se fyzicky ještě více likvidoval. Člověk musí mít z pohybu radost a to po 12-ti hodinové noční příliš nejde, obzvlášť když se dělají dvě po sobě.
Jo, máš bod. Ikdyž musím přiznat, že se jim vlastně ani nedivím. Odchod do důchodu mi posunuli o sedm let taky takoví, co o fyzicky náročné práci nemají ani potuchy. Tímto se nechci nikoho dotknout, jen uvádím fakta.
Kdyby každý z těch lidí, ( a to nemám na mysli konkrétní osoby, ale všeobecně) měl za povinnost odpracovat minimálně tři měsíce v roce v práci, kterou vlastně ani nezná, zato o ní s přehledem sobě vlastním rozhoduje, nebyla by naše ekonomika v prdeli jak nyní je. Ale to už je jiné téma a sem nepatří.
Dobře to vysvětlil Jindra. Chce do Paříže a je si vědom toho, že by to s největší pravděpodobností fyzický nezvládl, tak hledá alternativu, jak to zvládnout. Fandím mu, i kdyby to mělo být za těch šest litrů benzínu na sto. Má krásný cíl a chce jej dosáhnout.
Mám jiný cíl a rovněž ho chci dosáhnout.
A všem těm rýpalkům o radosti z pohybu vlastní silou chci jen říct: Buďte rádi, ne-li vděčni za to, že máte tu možnost, bez zdravotních problémů si užívat radosti z pohybu.
Tak trochu Vám závidím.
Někteří lidé třeba taky mají na výběr buď žrát prášky dvakrát denně, nebo dvakrát denně trénovat na kole aby se dostali na polovinu té fyzičky co jiní mají i bez tréninku. Ti pak třeba ani fyzicky náročnou práci dělat nemůžou, tak radši něco vystudují za odměnu pak do státní kasy odvádí výrazně vyšší daně ze svého o chlup vyššího platu (pokud vůbec vyšší je). Když si pak přečtou, že vlastně můžou za stávající špatný stav ekonomiky, trochu jim to nazdvihne mandle a chce se jim psát jedovaté odpovědi. Možná bychom tyhle politicko-ideologické výlevy měli všichni nechat venku na chodbě když vstupujeme do diskuze o doma vyrobených lehokolech.
Kdo tu psal o politice, ideologii nebo o nefungující ekonomice? Mám hodně přátel z VŠ vzděláním a těch si vážím, jinak by se ani nemohli stát mými přáteli. Pak mám pár VŠ vzdělaných známých a jsou to totální trotlové. V každé vrstvě lidí jso lidé dobří a špatní, i když to vrstvení lidí nemám rád, nicméně média nám ho vnucují v každém průzkumu.
Zareagoval si dost zbrkle, ještě si to jednou přečti a pak piš. Papji ani já tady nešíříme žádnou nenávist, jen konstatujeme fakta které nám přináší život. Píšu tu o kamarádech z kanceláří kteří nedokáží pochopit proč sem si dal na trike motorek, pokaždé se jim to snažím vysvětlit a stejně se mě na to příště zeptají znovu. Co tě na tom uráží?
Máte oba s Jurasem pravdu. Já makat 8 nebo více hodin u stroje taky bych na pohodovou jízdu do a z práce na kole neměl náladu. Netvrdím že pohon na kolo je špatný, jen jsem k němu zatím nenašel ten správný vztah. Ale až mi na srazu ukážeš v kopci záda, budu Ti tiše závidět.
Chybí tam smajlík.
Na sraz jedu na kole bez motoru.
Já smajlíky nepíšu, vždyť mě znáš.
Ale občas bys to mohl alespoň zkusit.
Mně se to nelíbí. Sázím na inteligenci čtenářů (neber to proboha zle), že si s tím poradí. Tyhle návodné pomůcky nemám rád.
To s tím srazem jsem myslel v dobrém a ne jako ironii.
A co smajlik jako vyjadreni nalady?
Já to beru takhle. Dříve se tyto pomůcky nepoužívaly a přesto lidé uměli vyjádřit slovy všechny emoce. Je škoda, že se tenhle stav vytrácí a nahrazují jej instantní emotikony.
Aby bylo jasno, nic proti jejich používání nemám, jen to sám nedělám.
Tak jsem se pustil do přestavby mého horského VeloGauče
Ta trubka pod sedlem je definitivni? Neni moc slaba? Tady - ja mam asi jine naroky na robustnost... 8-)
Zadní vidlice je z Ibexe a ta trubka není finální verze. Tobě by asi nestačila ani lešenářská trubka ;o))
hmm, Azubova vidlice, Azubova lehátko,to už budeš brzy konvertovat k Azubu celej:-)
Jako trubku pod lehátko mám na skládačce už upravenou sedlovku ze zábradlí.
Jsem "přescent" a trubka drží už druhym rokem i když jsem na ní měl upnutou tyč s dětským kolem.
No není to paráda?
Člověk dostane nějaký nápad, jak by to šlo vylepšit, tak prostě rozřeže kolo a upraví podle svých představ.
A to je to, co se mi na tom líbí asi nejvíce.
Držím palce, ať jsi s výsledkem spokojen. Tedy alespoň na nějaký čas, do dalšího nápadu, než to zase rozřežeš.:-))
Co jsem to tam zahlídl? Že by CO2 ve flašce od hasičáku ?
Co bys taky ve sněhovém hasičáku jiného hledal?
:-))
Chci se optat jezdíte na ležáku s kuframa?Jsem si včera koupil pedály Shimano SPD a nějak se bojim.Tak jsem je raději sundal :-)
Jasně. Bez SPDček ani ránu :)
Ty jo Já se prostě bojím,že nestihnu ty nohy včas vyndat a to je mám uplne povolené :-)
Ale zase jezdímfurt terén a nejni den den kdybych sebou nešvihl.
V terenu to bez SPD jde tezko. Mozna kvuli tomu parkrat lehnes, ale urcite casteji lehnes z duvodu absence SPD.
Na zabradli jsi SPD mel? Jestli ano, zvyknes si nejspis bez problemu. Jestli ne a nejake zabradli mas, zkus to nejdriv na nem. Staci par km, 20x vycvaknout a mas to v krvi.
Jasná páka že jo, já se jich ze začátku taky bál ale dneska na ně nedám dopustit.
Ale to jezdíš po silnici jenom žádnej terén po silnici bych se taky nebál.
Já jezdím furt po dél vody a když ti pošlu fotky tak by jsi tam nešel ani pěšky na tož nas kole
No je pravda že většinu po cestě ale teren a kolem vody taky. Přijde mi to že haksny sundám úplně stejně jako bez spd, po čase na ně přestaneš myslet a jde to bych řekl automaticky. Začátky jsem měl ale více jak komické,- třeba když jsem s nima jel poprvé a zastavoval na červenou tak jsem zapoměl že je mám, no když jsem zastavil tak jsem se vybulil na bok jako deska a to se tam řezali všeci včetně plného nástupního ostrůvku a tramvajáka.
Jooo, jsem zapoměl,"spdečka" jsou vynikající věc když máš jednu nohu v hajzlu a můžeš šlapat jen jednou haksnou, čili to klepeto které Ti momentálně nefunguje si jen přehodíš přes rám a šlapeš jen tou hnátou, která Ti funguje. :-)) Ovšem používám to jen na trojkolce, co kdyby mě vzal na lehu balanc na tu nesprávnou stranu že jo?:o))
Mrkni na moje rajce, nejake fotky toho, co jsem jel, tam jsou. Kdyz nekde zakopnes, ani nevis, jak ses vycvakl a najednou bezis. V trosku tezsim terenu se bez SPD jede spatne, v tom opravdu tezkem jsou prsty rukou a SPD jedine body, ktere Te pridrzuji na kole, aby Te nesetraslo.
Ještě se tě optám kde jsi koupil tu brašnu co máš na Azubu ve předu na hlavní trubce
http://www.azub.eu/CZ/azub-boom-bag-for...
taky už jsem po něčem podobném pokukoval, ale na českých stránkách AZUBu jsem nenašel
není to nic urgentního, možná by to vyřešil jeden mail nebo telefon, ale ...
mám ji taky, jen je dobré nalepit ze spoda a na ty pásky kousek gumy (nebo další sucháč), protože ta taška má tendenci se protáčet. ten kousek sucháče mi to moc nedrží. a mám na tom z vrchu přidělanou navigaci (colorado). krásně na to pasuje.
Nějaký čas jsem je měl na LWB, ale bohužel jsem jsem si koupil nevhodné boty. Né, že by neseděly na pedály, ale po čase jsem zjistil, že zdravotní problémy nohou pramení z obuvi. Vyměnil jsem boty, ale i pedály. Ač se to mnoha lidem bude zdát divné spd-ečka mi prostě nechybí.
Jo. Můj názor na to je vcelku jednoznačný. Pokud spadneš v malé rychlosti anebo dokonce na místě, víceméně se ti nic nestane (na lehokole ještě spíš než na klasice). To je mnohokrát ověřené. :) Pokud sletíš ve velké rychlosti, bude to bolet hodně. Nášlapy slouží k tomu, abys nespadl ve velké rychlosti (odskočení nohou od pedálů apod.), tudíž je odpověď jasná. :)
Šárka tomu kdysi nevěřila (dobrá, spíš neměla pohodlné SPD boty), až si probrousila pěknou díru do loktu o asfalt (rychlost spolehlivě přes třicet, nějaký hrbol, jakmile ti nohy odletí z pedálů, už se moc zachránit nedá).
Pokud ve velké rychlosti stejně spadneš (smyk) necvaknuté nohy to nezachrání. Jediná výjimka, co jsem zatím potkal byla jízda (no, jízda je silné slovo :)) po naprosto zledovatělé silnici, kde se daly nohy operativně využít coby přídavné stabilizační lyžiny. :) Pak se rychlejší uvolnění z pedálu hodí, ale funguje to jen pokud ti bota po podkladu plynule klouže, jinak se po dotyku země stejně složíš. On to byl fakt extrém, kdy se kolo pohybovalo víc podle gravitace, než šlapání anebo zatáčení. :)
No ono se Vám to řekne ,ale Já jsem je měl včera prvně v životě na nohách.A stejně asi to nevyužiju jsem z Vysočiny a tak je to samej kopec a co v kopci když víš,že ho nevyjedeš co ted.Skoro stojíš a najednou ti to nevyjde a ležíš.
Nevím prostě jak to mám prvně na noze tak si nejsem jistej tím,že tu stihnu vyndat.Zkusím zítra namotovat na Fulla,ale tam bych se tolik nebál.
Vycvakávání se po chvíli naučíš.
Když jsem měl spdčka nová, tak jsem si s nimi taky dost užil. Zastavil jsem na semaforu na křižovatce a vypnul jen jednu nohu. Jenže jsem se začal převažovat na druhou stranu, tak jsem si tam prostě lehl na asfalt. Od té doby před křižovatkou preventivně vycvakávám obě nohy.
No to je aspon taková situace kterou víš ,že přijde a musíš si dopředu vycvaknout.Ale Já mám namysli to při terénu když nevíš co kde kterej kořen kamen klouže atd...
Jedeš a cituješ a jen koukáš kam asi spadneš.
Je to skutečně o tréningu. Já se s nášlapy učil jezdit ještě na klasice a pár zajímavých zážitků, kdy jsem elegantně zastavil a následně se póóómalinku složil na zem k velkému obveselení davů lidí kolem mám v zásobě taky. :)
Ale člověk se párkrát složí, naučí se a pak už mu to ani nepřijde. Nejezdím sice "pravý" terén, ale na klouzajícím štěrku, kořenech a tak jsou nášlapy naopak velmi příjemné, protože při nenadálém protočení zadního kola člověku zůstanou nohy tam, kam patří. Dá se pak taky točit lépe větší frekvence, což se hodí. Při pořádném smyku sice nášlapy většinou nepomohou, ale ani neuškodí. Člověk je prostě na zemi tak jako tak. Většinou kupodivu už s vycvaklými botami, ani neví jak. :)
Podle zkušeností více lidí se kvůli nášlapům na začátku prostě padá při zastavení a na lehu občas i rozjezdu, jinak ne. Po několika málo pádech v pohodě.
I v tom pripade je lepsi mit nohy napevno. Naucis se to casem.
V terenu je zaklad neco jineho, nez rychle vycvaknuti - nepadat zbytecne.
Proto potrebujes DOBRE plaste ktere drzi a zvlast ten predni foukany na nizky tlak, aby pekne prilnul k podkladu. Nebal bych se pro opravdu terenni jizdu jit jeste dal, nez jsem sel kdy ja - ted po zkusenosti s fullem. Pouzil bych dopredu plaste 2,4" Nobby Nick od Schvalbe a dozadu kvuli zaberu 2,1" Z-Max od Ritcheyho (vic dozadu neprojde vidli a ani vic nepotrebujes).
Dalsi vec - utahnout vic riditka. Tedy tak, aby se neohybaly vpred a tak, aby se bocne protocily az opravdu kvuli narazu. Kdyz jsou relativne pevna, da se ve sjezdu obcas kolo vratit pod sebe, kdyz mate kazdy mirne jiny smer letu, da se jed "ze sedla" - tedy bez opreni zad. Tim odlehcis kolu pri prujezdu hrbolu - muze samo lepe predozadne zpracovavat houpani.
Posledni vec je sedlo. Ja ho dal na doraz dozadu a dolu. Konkretne na prostredni pozici predniho drzaku a treti nejlezatejsi na hornim uchytu sedla. Niz to nejde kvuli kolizi s ramem. Vyjezdy do kopcu stejne nejsou na lehaci nic moc a takhle jsem optimalizoval teziste pro sjezdy.
Leháče si sice teprv stavím, ale s spdčkama jezdím skoro 10 let. První pád s SPDčkama byl tak rychlej, že jsem si vzpoměl na spdčka až po opětovným nasednutí, prostě u klasiky když chceš sundat nohu, podvedomě jí dáváš do strany a tím vycvakneš. Kam budu dávat nohu na leháči ještě nevím.
Jezdi efektivněji.
Já osobně jedu na kole dokud je rychlost vyšší, než rychlost chůze, pak to postrádá smysl, sesedám a tlačím.
Tedy pokud si nechceš stále dokazovat, že na to máš, abys to vyjel.
Jinak je to ale jen o zvyku a nastavení. Na "zábradlí" jsem měl klipsny a nikdy mi nezůstala noha viset. Na leháči nějaký čas spd a taky jsem neměl problém, jen jsem z počátku na to musel víc myslet, že když zastavím, musím uvolnit nohu.
Já jsem na lehu vlastně ani bez SPDček pořádně nejel. I na ty půjčené od AZUBu jsem si dočasně namontoval svoje SPD pedály.
No ale tradiční pád při zastavení na křižovatce mám za sebou i na tom AZUBu. Akorát za to nemůžu já, ale dítě na trail gatoru - vycvakl jsem se z jednoho pedálu, položil nohu na zem, a dítě mělo nějak asi pocit že se kolo naklání, tak zabralo na druhou stranu, a už jsem letěl.
Nepomohly by ty kombinované pedály (na jedné straně SPD, na druhé normální obdélník)?
To byla nejvetsi pitomost, kterou jsem si kdy na kolo koupil. Kdyz chces naslapnout, zarucene dostanes pod podrazku presne opacnou stranu, nez potrebujes. Taky jsem si to koupil kvuli seskakovani, ale v tech tezsich pasazich jsem behem prvniho dne ( http://mur.rajce.idnes.cz/2009-07-10_UB-Azub/... ) na 2 x 26" pochopil, ze placata strana je na houby. 8-(
Ja jsem měl na Favoritu jednostranné malinké nášlapy, a měl jsem přesně tenhle problém.
S těma co mám teď je to o dost lepší - když se chci rozjet z křižovatky a náhodou šlápnu na tu opačnou stranu, jde se s tím bez problémů rozjet, a až pak v rozumné rychlosti řešit přetočení na druhou stranu.
Ale i tak subjektivně mám pocit, že se na správnou stranu trefuju daleko častěji než na tom Favoritovi.
Řešením by asi byly oboustranné nášlapy.
Chlapci, co kdybyste založili vlákno SPD a lehokolo, tahle sekce je o stavbě kol a pochybuji, že někdo z vás ty SPD vyráběl ;o))
Zajímavý nápad, ale pochybuju, že by se domácí výrobou spd dalo konkurovat.:-))
SPDéčka vyrábí Jihra.
tak aby sme sa vratili k povodnemu tematu tohto vakna. Zohnal som si v zrusenom cykle za facku tieto kombinacie
20´´(406) grand hill + shimano M525
26´´(559) grand rock + shimano FH2200
nemate tucha ake dlhe drotky treba na toto?? ma ich slecna dost ale bez technika co im robyl servis mi nevie poradit dlzky. A tie ceny co mi ponukla tak nemaju chybu tak ze kupovat inde nebudem.
Inak ak by ste chcely rozpredava vsetko co mala v predajni ak by bol zaujem v podstate za nakupne ceny.
zde je odkaz na kalkulačku, prý to funguje já tohle neumím a nechávám si vyplétat kola v servise. http://www.bikeschool.com/tools/spoke-length...
kukni
http://sheldonbrown.com/wheelbuild.html#spokes
Spoke-Length Calculators
asi v polke stranky (anglicky)
resp nemecky to najdes na
http://www.bottico.cz/admin/modules/vyrobkysk...
no zas taky macher niesom aby som si dovolil merat ERD na rafiku preto sa pytam ci niekto náhodou tymito informaciami nedysponuje a ci by nebol tak ochotny a cele mi to spocital. Ď-kujem
inak vsetko mam na 36 dratikou niplou a spicou ci ako to treba uviest presne typi rafku som zadal vyssie. no hlavne sa neviem dopracovat k ERD 406ky grand hill
559 grand rock ma 520,6mm
Pokud je to dvacetipalcová verze tohoto: http://www.remerx-rims.com/grand-hill/, tak můžeš zkusit vzít rozdíl ERD a ISO rozměru těch dvou, co tam mají, a aplikovat na 406. Pokud je to skutečně stejný profil, tak by to mělo vyjít použitelně. Jinak ti asi nezbývá, než změřit (Proč by to nemělo jít? Milimetr není kritický.) anebo zkusit zjistit info přímo od Remerxu. Vypadá to jako dost netypická verze, takže pochybuji, že najdeš po netu víc, než je na stránkách výrobce.
Naučil jsem se vyplétat podle tohoto návodu.Jen v některých servisech se podivují nad délkou špic,co požaduji. Ale na 36 drátů bez problémů.
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Jenže to funguje pouze na těch 36 špic.
Taky teď řeším problém, jak dlouhé špice. Ráfek ani náboj ale nemám v ruce, takže čekám, až mi z Remerxu napíšou, jak dlouhé špice mám shánět.
Taky jsem vloni řešil podobné problémy s tříkolkou - přední 20" s bubnovýma brzdama, zadní 26" s elmotorem 500W. Délky drátů jsem si spočítal, jenže byl problém je v tak malém množsví sehnat. Nakonec jsem ukecal jeden cykloservis ve Zlíně. Rozdíl ve výpočtu byl 1-2 mm. No a nakonec při jízdě naší ulicí mě dostal soused, který pracuje v REMERXU, že prý u nich není problém vyplést jakýkoliv ráfek na cokoliv ... Tak snad příště :-)
Zdravím páni,
minulý rok som dostaval môj prvý výtvor a začínam na nej vidieť prvé muchy. Zanedbám nefunkčné predné prehadzovanie a pár drobných technických problémov.
Mám pocit, že som nesprávne odhadol vzdialenosť medzi sedadlom a pedálmi - pri mojej výške nevystriem nohu a pochopiteľne v druhom extréme ju zasa príliš priťahujem k sebe. Podobne aj uhol sklonu operadla sa mi zdá príliš veľký. Keďže ale so zvýšením sklonu skrátim vzdialenosť od šlapania a dozadu už nie je kvôli kostre kam ísť stojím pred dilemou prestavať, alebo začať komplet odznovu? Výsledok, ktorý by com chcel dosiahnuť by bol SWB a v podstate by na to stačilo odrezať tú "koľajnicu" v strede (konce by som asi použil ako mufne) a stred pedálov by som vysunul dopredu.
Otázkou je, či to má význam robiť - napríklad čo na to povie druhý krát zváraný materiál a či približný koncept na obrázku nemá nejaké zjavné nedostatky, ktoré by ma dostali z dažďa pod odkvap.
Z toho obrázku to vypadá, že překrytí prostoru šlapajících nohou s předním kolem by bylo přijatelně malé a kontakt pneu přímo s klikou (nejvíc smrtící varianta) nehrozí, takže tohle je v pohodě. Řídítka to ale posunuje víc k tělu a nechává to malý prostor k nastupování. Pokud tohle vyřešíš změnou toho sloupku řídítek, který jde z vidlice nahoru, a posuneš řídítka vůči ose hlavy dopředu a tím si zpětně zas natáhneš ruce a uděláš místo pro nasedání, tak by z toho mohlo být slušně pojízdné kolo. Na svařování nejsem expert, ale hodně lidí svoje jeklové rámy lehokol rozřeže a posvařuje znovu a jinak, a pak na tom jezdí, podle mě by to neměl být problém pokud je to provedené bez velkých chyb.
Otazocka da sa skombinovat 8 kolecko s plackou ktora je na 9 kolecko s tym ze sa pouzije retaz na 9 kolecko?? Naboj co mam tak spapa 8 kolecko a na lowracer by som rad dal 3-placku sora ale ta je na 9 kolecko
Na převodníky kompatibilní s 9ti kolečkem můžeš bez potíží dát 8mi rychlostní řetěz. Mám to na Oceláči už 14000km. Naopak 9ti rychlostní řetěz by podle mě šel na 8mikolečko blbě, protože je užší. Ale možná by to fungovalo. Každopádně o chlup širší na převodníky funguje dobře, dokonce myslím i výrobce mých klik (TA Specialites) má napsané ve specifikacích, že talíře jsou na 8 a 9 rychlostí jedny a ty samé.
fuu tyym lepsie som sa zlakol ze na sore trojplacke je napiisane 3/9 (na strankach predajcu)tak ze ak je to s 8 koleckovou retazou kompatibylne budem spokojnejsi.
Este taka otazka viem ze je to skorej na mne ale na lowracer 3 placku (52/39/30) alebo radsej (48/36/28) ???
Mně osobně na lehu vyhovují víc vyšší frekvence, i když na klasice jsem jezdil dost silově. Mám na semi-low kole s 26" širokým pláštěm vzadu nejrychlejší převod 42:11 (ale, pravda, 153 mm kliky) a při 45 km/h jízdu po rovině mi to připadá jako příjemná frekvence šlapání (do kopce krátkodobě i výrazně vyšší).
Ale je to dost subjektivní, doporučuji prostě vyzkoušet.
Já mám na lowraceru 160mm kliky a převodníky 22/34/46. Největší talíř řadím až když potřebuju delší dobu držet rychlost nad cca 38km/h, pokud to vypadá na krátkou chvíli (třeba průjezd údolím před protikopcem), tak nechávám prostřední talíř až do 45km/h.
Ty větší talíře bych doporučil jen v případě, že hodláš jezdit většinu času opravdu hodně rychle, ne do extrémních kopců, máš na tu rychlost výkon a jsi spíš nízkootáčkový jezdec. Většině lidí bude víc vyhovovat to menší. Kdo nepodává vyloženě nadprůměrné výkony bude se se silničními převodníky dost trápit, velký nevyužije a budou mu chybět převody do prudších kopců.
Je to jednak kvůli tomu, že na lehokole obecně většina lidí preferuje spíš vyšší otáčky, a jednak proto, že mezi různými lehokoly patří lowracery většinou mezi ještě točivější stroje než většina. Ne pro každého, ale většině lidí to připadá, že velký záklon a otevřený šlapací úhel podporují jízdu na spíš vyšší otáčky.
46 trosku atyp. vacsinou su 44.
ok a dalej vzadu 8 kolo 11-32??
160 mm kliky jsou taky trochu atyp :)
S 11-32 určitě neuděláš chybu. Pokud budeš jezdit jen po rovině, tak můžeš dát kazetu s menším rozsahem a budeš ji mít příjemněji odstupňovanou. Ale zkušenost praví, že na lehokole je potřeba velkej rozsah převodů. Tedy alespoň tady v české kotlině.
no je to buduci lowracer a prave preto musim predpokladat ze ide o viac rychlostny bajk ako do kopcov ale chcem mat v zalohe nejaky ten prevod do pomala pre pripad nudze ale tych 6 km/h no neviem co s tym majitelia lowracerou co vy nato?? Geometria to znesie???
Tohle je celkem individuální záležitost. Dost záleží na stroji, na jezdci, na kopcovitosti. Být tebou, tak dám nejprve větší rozsah a pak případně vyměním kazetu za nějakou s menším rozsahem.
Vzhledem k tomu, že nejsi na lehokolo zvyklý, tak se může stát, že ti na začátku budou chybět lehké převody. A nebo obráceně, začneš jezdit frekvenčněji a začnou ti chybět až později.
Sakra dnes som bol centrovat kolesa a az doma som zistil ze su vyosene o cca 5mm = to jest ze cela profi stolica je nejaka na houbelec slusne povedane. ale ani nahodou ma nenapadlo otocit to koleso v stolici pre kontrolu :-( no nic tak zajtra
presnejsie teda na pol skody teda 2,5 mm ale aj tak na profi stolici som cakal ze je na stred nastavena automaticky
Mám 11-32, osm koleček. Za převod 22/32 (do pomala) jsem občas velmi rád. Dá se při něm šlapat příjemnou frekvencí tak 6 km/h, což se často hodí. Za předpokladu, že máš geometrii kola takovou, aby se přitom dal držet balanc, vyjedeš pak už skoro vše. :)
Skoky téhle kazety jsou už trochu znát, ale při jízdě si toho všimnu jen výjimečně. Prakticky nikdy není problém si vybrat příjemný převod. Rozhodně bych nechtěl jemnější odstupňování na úkor rozsahu.
Já s touhle kazetou mám tedy problém dost často. Potřeboval bych mezistupeň mezi pátým a šestým pastorkem. A nebo aby byl ten skok menší. Ale to je dané kolem. Na jiném kole a jinému jezdci tam zrovna tahle mezera vadit nemusí.
pokud mas jeste jednu kazetu se stejnym pismenkovym oznacenim, v klidu si prohod pastorek/pastorky. Pokud nemas stejne pismenko, klidne prohod pastorek taky, max co se ti muze stat bude trosku delsi doba pro prerazeni.
Pokud nevis ci je pismenko - podivej se do letacku ktery shimano pridava ke kazete.
Nevim co tam mas za kazetu, ale pokud neni nytovana je to prehazeni praci i s umytim ruk na pul hodiny. pokud jsou pastorky spolu snytovane (levne kazety) v klidu nyty odvrtej / upiluj. Stazeni koncovou matici je dostatecne, ty nyty / srouby tam jsou jen kvuli montazi.
Kolo není moje a ta kazeta nýtovaná je...
aha, tak potom :
darovanemu koni na zuby nekoukej :-)
jeste muzes koupit za +-3stovky kazetu co tento neduh nema...
Shimano SH 8 HG51 11-32
http://www.bikecontrol.cz/shop/index.php?main...
odstupnovani:
11-13-15-17-20-23-26-32
myslis ze je pro tebe vyhovujici?
mas tam zrejme HG 31
11,13,15,18,21,24,28,32
To by mně zajímalo, jak jsi na to odstupňování přišel. :) Tady píšou, že to má 11,13,15,18,21,24,28,32:
http://www.kupkolo.cz/kazeta-shimano-alivio-cs...
Web Shimana odolal a informaci o pastorcích neposkytl.
Odstupňování kazet Shimano se dá najít tady:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs...
nebo tady:
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs...
Výše uvedená kombinace pastorků tam nikde není. Cibi si to zřejmě plete s kazetou 11-34, až na největší pastorek se to shoduje.
omluva - bral jsem narychlo co jsem nasel, toto je z aukra
http://aukro.cz/8-rychlostni-kazeta-shimano-sh8...
kde je psana rada viz vyse.
Jinak - muzes najit dokumentaci k pastorku
na www.shimno.com, vyberes cycling, vyberes si
pod cycling shimano technical documents, zvolis radu a potom si najdes pastorek....
Díra mezi 5. a 6. stupněm? Shimano 11-32z podtyp w, není-liž pravda? Tam je skok 15-18z, největší v celém rozsahu. Ten mi taky vadí, na velkém převodníku to vychází do rychlosti kolem 32-34km/h. Předtím jsem měl kazetu SRAM PG830 a tam zase byly veliké skoky mezi třemi nejlehčími převody (21-26-32z)
Ten podtyp netuším, jinak to sedí.
Vychází mi to někam pod 30 km/h, což je přesně příjemná rychlost pro jízdu po rovině.
Na novém kole budu mít 9 rychlostní kazetu, která žádný takovýhle skok nemá, tak snad neobjevím žádný jiný, který by mi vadil.
Nedávno jsem objevil zajímavou kazetu: 12-13-14-15-17-19-22-25-28-32. Desítková silniční od Sramu.
mám sa teraz učiť na skúšku a tak je pochopiteľné že radšej rozmýšľam nad hovadinami. To ma doviedlo k prednému náhonu, flevu, cruzbike a podobne. A vo výsledku k otázke: ak cruzbike ako koncept funguje nebolo by oveľa schodnejšie, ľahsie a estetickejšie použiť namiesto pre mňa dosť podivnej cruzbike konštrukcie prednú časť z fleva? (na tento spôsob http://www.karstilo.net/hpv/bauplaene/flevobike... s tým, že na koniec pri jazdcovi by nebol zahnutý nadol, ale "v správnom uhle" by z neho bola navarená trubka riaditiek).
Ak zájdem dalej - ako by sa to asi správalo keby boli vzadu dve kolesá, teda ako trojkolka?
Měl bych takový dotaz ke kladce řetězu:
1) dá se sehnat zvlášť kladka jaká je použita na kolech Azub?
2) jaké má tato kladka rozměry? (průměr, šířka, průměr osy)
Kladka na mém kole, zdá se, dosluhuje. Po cca 8000km se vymačkalo uložení ložiska v hliníkovém středu.
azub ponuka kladky samostatne (teda daju sa zohnat) ak sa nic od minuleho roku nezmenilo 600kc kladka + 2x100 loziska suma sumarum 800kc za kladku. +-autobus
Nech si to vytočit ze silonu za +- 50,- nebo jsem tu měl někde odkaz na už hotové silonové kladky, mmt pohledám.
tak to by bolo super aj premna
vratne zo silonu a tahovu by som nehal vytocit
S tím silonem - dá se do toho nějak napasovat ložisko nebo to může běhat jenom kluzně? Na tahové straně bych tomu moc nevěřil.
Mám silonovou kladku s ložiskem na tahové straně
http://holfi.pohoda.com/ziletka/lehoziletka.jpg
http://holfi.pohoda.com/galerie/velogauc08.jpg
Teď jsem prozkoumal ten odkaz co jsi mi posílal a z toho si asi vyberu nějakou polyamidovou kladku s ložiskem. Za ty peníze to můžu klidně vyměňovat i po roce. Možná to bude za jízdy trochu vrčet (užil jsem si to když jsem měl na návratové straně kladku z přehazovačky) ale nějak to překousnu.
supermany si ohybal ci kupoval??
Na Oceláči mám silonovou kladku vlastní výroby, ktrerá je trochu overkill. Má průměr pod řetězem tuším 80mm a řetěz na ní může chodit do strany podle zařazeného převodu, celková vnější šířka klady je asi 25mm. Ložiska jsou dvě, z brulí, vmáčknutá přímo do silonu z každé strany jedno, díra na ně má uprostřed zmenšení, aby ložiska zůstala na vnějších stranách kladky. V podstatě je to okopírované z rozměrů vnitřku kolečka bruslí a z tama je i distanční vlotžka na šroub mezi ty ložiska. Po 14000km to zatím nejeví známky opotřebení, ani kladka zvenku ani odpor ložisek.
Tak to moje veliké zubaté kolo točící se na kuličkovém ložisku vypadá také moc pěkně a pěkně se točí, bohužel hliník jako materiál těla kladky se ukázal jako ne zcela vhodný materiál. Když byla nová, bylo tam ložisko docela těsně nalisované, dnes se dá poměrně snadno posouvat asi o 5mm. Jednou za čas to zaliju Chemoprenem a nějakou dobu to drží ale připadá mi, že to ložisko začíná být už příliš volné.
Holfi dával odkaz na plastové kladky, nejužší mají šířku 16mm a vidlička ve které se točí kladka na mém kole má šířku 14mm takže pokud tu plastovou kladku koupím, čeká mne broušení ze stran aby se vešla.
Ono u hliníku dost záleží na tom, co je to za slitinu. Náboje kol s průmyslovými ložisky mají domeček taky často hliníkový a nevymačkávají se. Já mám kladku taky z nějakého hliníku (bohužel už vůbec nevím jakého, něco obyčejného styl Ferona) s 608 ložisky a drží bez problémů už určitě alespoň 10 000 km. Takže hliníkové slitiny bych principiálně nezavrhoval, i když nepopírám, že plast může vyjít vhodnější.
Pro úplnost: úhel řetězu mám na kladce zhruba 30 až 40 stupňů.
a ten odkaz na hootove kladky??
pardooon nevsimol som si postu.
Pre osatnych
http://www.zabi.cz/kladky-plastove?start=1
Tak jsem se díky Vč srazu 2012 vypnul k výkonu, odsunul jiné "naléhavé práce" a dokončil první část projektu variabilního nízkého kola s předním náhonem. Varianta 2 bude to samé s elektromotorem v zadním kole. Třetí alternativa bude lehotandem. Je to na 20" kolech, možno dát dozadu přemontováním jednoho šroubu vidlici s 26" ráfkem. V předním kole je 8 rychlostní převodovka Sturmey -Archer s kotoučovkou. Je to vpodstatě Zebra s předním náhonem, o 10 cm nižžím posezem díky menšímu zadnímu kolu.
Fotky ze stavby jsou zde:
http://ingot.rajce.idnes.cz/Lowracer_s_prednim...
Pěkná práce.
Tu zadní vidlici hodláš z nějakého důvodu někdy měnit na 26" a zase zpět? Pokud jo, tak mě napadlo, jestli by tomu nešlo udělat zadní vidlici, která by byla nad patkami pro 20" kolo protažená kousek šikmo dozadu nahoru a tam měla další patky na 26" kolo, takže by se nemusela přemontovávat vidlice ani ráfková brzda, prostě by šlo nasadit malé zadní kolo a mít kompaktní stroj třeba na cestování vlakem a nebo 26" kolo a pro hladší jízdu když rozměry nevadí.
Tak jsem dneska odstraňoval následky SVČ...prasklá hlavová trubka po nepovedeném nájezdu na obrubník na náměstí v Broumově...v servisu jsem dostal šrotovou vidlici s 1 1/8 trubkou, ze své RST CAPA 20"jsem vylisoval trubku se závitem, vzniklý otvor převrtal na 30mm a po menší úpravě jsem tam dostal i tu větší trubku...zalepím Loctitem, na soustruhu vytvořím novou hlavovou trubku o vnitřním průměru 44 mm, z rámu vyříznu tu prasklou a navařím novou větší...a je to...jo, pak ještě nějaký lak :)))
FOTO FOTO :-D
Tak fotky jenom tyhle. Na první je"dárcovská" vidlice (sloupek) a na druhé nová hlavová trubka. Víc zatím nemám, až bude řezat rám, tak to nafotím, neboj.....
hm... tohle kolo jsem už někde viděl :-D
Tak už víš na co jsem potřeboval ty sikovky :))
Tak se polepším... na první je výsledek spojení,jen tak zpátka složit nohy, na druhé je detail zalisování a na třetí stará a nová...teda řeč je o sloupku vidlice,že :))
Já dneska nasadil kotoučovku Avid BB7 a zatím jsem docela zklamán účiností. Čekal jsem mnohem ostřejší brzdění. Koupil jsem je starší, tak nevím jestli to není špatnýma destičkama nebo kotoučema. Destičky vypadají ještě v pořádku, kotouče snad taky, nevím. Připadalo mi, že častějším používáním se to trochu lepší.
Mě vždycky blbě fungovaly úplně nové, než se zajedou, a potom někdy při demontáži a opětovné montáži taky, ale to se zajely rychleji. Podle mě si to potřebuje malinko sednout a zabrousit se přesně jedno na druhé, destičky a kotouč.
Ještě může být bordel kolem pístků. Úplně náhodou jsem objevil video, jak je vyčistit (má 2 části):
http://www.youtube.com/watch?v=rppADOgTNSM
http://www.youtube.com/watch?v=hEsa-iWakdc&...
Mam je na HC a snehulakovi a nemam pocit, ze by byly o moc horsi, nez treba Shimano Alivio nebo Deore - hydrauliky. S Formulemi se to ovsem srovnavat neda.
Mas sintrovane desticky, nebo organiku? Jestli sintr, tak ten lepe brzdi zahraty.
Jestli organiku, bacha pri delsich sjezdech na spaleni, Ty bys toho mohl byt schopen. Hydrauliky vadnou a prestavaji brzdit zvolna, jak se zahriva kapalina, na BB7 se s lankem nic nedeje a pak najednou jsou desky spalene a maji na povrchu sklo a nebrzdi.
Dík, sice mluvíš v nějaké marťanštině, protože jaký destičky to jsou netuším, budu muset něco poštudovat. Doufám, že to nebude ta varianta s tím sklem nebo po vystydnutí zase brzdí normálně ??
Ne, kdyz to vazne upeces, musis tu spalenou a zesklovatelou cast obrousit smirkem. Sintr - jsou v tom takove kovove piliny. Ty organicke jsou mekci, lepe brzdi studene, ale driv se prehrejou.
Podivej se treba na kupkolo na desky sintr a organiky a poznas to pak nejspis sam.
Jinak organiky neobsahuji sklo, jen se ta hmota spece do neceho leskleho a tvrdeho, takze to sklovinu pripomina.
Dneska jsem zvážil VeloGauč - silničku a jsem příjemně překvapen, váží 13,2 kg, takže s něco málo doplňky (nosič popřípadě brašna) by výsledek mohl být kolem 14 kg, což si myslím je slušné.
Proti fotce jsou tam jiné kliky, sedačka, kola a jiná řídítka. Ještě musím trochu obrousit sváry, nastříkat a můžem vyrazit na K24 ;o))
Tak to je pěkné :) Jsem na tvůj stroj moc zvědav.
Plánuješ porazit Radka?
Tak to zdaleka ne, jedu si to vyzkoušet a uvidím, kolik km vůbec najedu. Radek bude doufám prohánět ty nejlepší, určitě na to má.
Tak mám na to už aspoň to kolo, díky Jirkovi. Je zajímavé v tom, že se na něm výkon šlapání mění na rychlost, na rozdíl od toho mého Azubu. Tam se mění část výkonu na svícení a hraní a zbytek padne na odpor vzduchu. Ale mám ho rád, nejde vždycky jenom o rychlost :-)
To je velice slušná váha na tak velké kolo. Já zas pojedu na 18-20kg "tanku", ale na K24 se váha ukazuje jako méně důležitá než kdekoliv jinde, shopnost držet vysokou cestovní rychlost na rovině s minimem námahy má vůbec největší vliv. Povrch je tam místy špatný, takže ta velká kola se Ti budou hodit.
Jen tu brašnu bych dal někam nahoru za ramena, ať zbytečně nezvěštuje čelní plochu. A za rameny je stejně vír, který se hodí trochu vyplnit.
Ta brašna tam nebude, když jsem to tenkrát fotil, měl jsem jí tam kvůli nákupu. Momentálně je obroušíno a nastříkáno, zítra zkompletuji a v sobotu vyzkouším. Brašnu uvažuji trojúhelníkovou na rámovou trubku pod sedačku nebo klasický nosič. Ještě uvidím.
Tak VeloGauč - silnička dokončen a v pátek čeká kolo i mě zatěžkávací zkouška. Asi to na K24 bude masakr ;o))
Jeden býdalý závodník, když byl teď konfrontován s lowracerem a zjistil, že něco jiného než silnička může takhle jezdit, tak by si to na stará kolena i pořídil. Jenom by chtěl větší kola a náhon dopředu, ten dlouhý řetěz mu připadal strašně těžký.
Tak to tvoje kolo, jestli jezdí podobně, to by byl ideál, pěkný je to.
Děkuji, že se líbí, ale furt je to jenom amatérská stavba. Včera jsem to dokončil a jen lehce otestoval, zatím se to jeví víc než dobře, ostatní se pozná až s tím člověk pár stovek km najede. Protože je to ocel, tak se dá říct, že je i celkem pohodlné, protože docela příjemně pruží.