Zdravím přátelé,
při brouzdání po internetu jsem narazil na Greenspeed GTT a velice mě to zaujalo a řekl jsme si že to zkusím postavit, hledal jsem všude možně po internetu různé informace ohledně tříkolek, až jsem našel nějaké plány konkrétně
http://jetrike.com/plans/2426-Tadpole-Plans.pdf...
Bohužel je to takové velice zběžné a spíš se z toho musí vycházet a mnoho věci se musí domyslet než aby to člověk mohl vzít a jen okopírovat. byl jsem se poradit i v jedné cyklo prodejně kde staví zakázková kola na přání zákazníka. Prototyp hodlám stavět z jäckelu 50x50 síla stěny 2, 40x40 síla stěny 1,5 a 50x30 síla stěny 2 ocel 11.353.1 nebo 11.373 a váha by podle prvotních propočtů měla být necelých 20kg nastrojené kolem 30kg což není moc na dva lidi.
Potřebuji poradit s jakými koly počítat. Dvě 20" a jedno 24" nebo zvolit dvě 24" a jedno 26".
A další věc co by mě zajímala, jak moc ty kola jako taková jsou dimenzována na zatížení. Neboli naložím na tři kola kolem 280kg unesou to?
Mensi kola maji vyssi odolnost na bocni sily. Trojuhelnik rozkladu sil je priznivejsi. Velka kola snadno jdou do osmy, takze nejspis 3x20.
Za idealni plan povazuju atomic zombie viking na http://www.atomiczombie.com/main.aspx?click=plans
blbuvzdorny lowtech
zadarmo maji super tutorialy
a cena za plan neni pri jeho uzitecnosti nijak prehnane vysoka
A hlavne to neni nejaky vykres, ale serie fotek a podrobny navod, jak to presne udelat.
Díky,
na tyto webovky jsem koukal, ale nemám důveru v internetové bankovnictví :-( . Proto jsem zvolil variantu že to zkusím vymyslet sám (nějaké zkušenosti v oblasti konstruování mám).
Co se týče kol tak jsem rozhodnutý použít kola na BMX (co jsem se dočetl tak mají ještě větší tuhost než kola na MTB)
Někde na tomto fóru jsme se dočetl že větší zadní kolo má vliv i na jízdní komfort, otázka je jaký to bude mít vliv na tříkolku které bude skoro dvaktát delší.
Díky za názor.
napis mi emailem
v predu nie vetcie ako 20" a vzadu naopak vsetko od 20" hore.. (idealne moznosti 20-20, 20-24, 20-26)
..a k tej vahe..na 3kolesa 280kg je myslim ze hodne ..nanajvis tak do 180-200kg, inak by to asi vrzgalo pod zadkom :))
S těmi 20" jsme počítal spíš ale nenapadla mě varianta 20" - 20" takže to mi příjde nejschádnější řešení protože ráfky na BMX nebo jednokolky by byli zcela iedální (velikost, tuhost, šířka).
a s tím zatížením jsme to přestřelil, počítal jsem nějakých 220 kg a né 280 ...omlouvám se.
A ještě mám dva dotazy týkající se uložení kol, a to:
Jaká by měla být šířka zadní vidlice aby se tam v pohodě věšel náboj? protože jsme prohlížel internetové obchody abych si udělal přehled, ale jsme z toho zmaten víc než předtím, protože se dělají náboje o různých šířkách. 135,145,146,168,185 které by jste vybrali, nebo máte nějaké konkrétní zkušenosti? Osu vzít samozřejmě tu nejsilnější což je tuším že 14mm na kterou jsme narazil.
Další dotaz co by mě zajímal: Je nějaká jiná alternativa za výrobek BILL LFY XL od woodmana. Neboli jednostraný náboj s úchtem na kotouč?
Díky za odpověď
Ráfky 20" slušné kvality dělá Remerx a jednostranný náboj tuším Sturmey Archey.Jo a asi nejrozšířenější šířka zadní vidle je 135 mm.
Díky za info
jakmile se od rýsovacího prkan přesunu do dílny tak budu dělat dokumentaci.
Dokumentace podle skutečného stavu ? :)))
To se ještě uvidí ;-)
Ještě, jednostranné náby pro kotoučové brzdy se dají u nás sehnat? Bubnové mi nepříjdou až tak důvěryhodné.. Nebo mám jen zbytečné obavy???...
Já jsem myslel že SA má náboje i na kotouč, tak ne...
To já taky :-)
..ale nevadí ty bubnový by měli také odvést svou práci, jen mám stále obavu jestli zvládnou ubrzdit váhu okolo 220 kg nebo může dojít k jejich vadnutí? ptal jsme se na to i v servisu a tam mi řekli že od bubnových brzd nemohu očekávat zázraky.
Dá se použít na přední kola tříkolek obyčejný náboje. Místo vnější prachovky se dá jakási podložka. Nikdy jsem to moc nezkoumal. Samozřejmě to je na nějaké tlusté ose, která je pár cm uchycená v kingpinu.
EDIT: Na tandemovou tříkolku bych určitě dával kotoučovky.
Tak jsem si dneska říkal nad kreslícím prknem co tam použít za vypabení co se týče pohonu.
Na servru kola-sterba.cz jsem našel povídání o tamndemových kolech, a tam psali že se nemáme pokoušet o složení pohonu ze starých kol, protože by nám nevyšli závity. Neboli místo toho aby se utahovali tak by se vlivem šlapání mohli některé povolovat.
Tam mě napadá má někdo se složením různých kusu vedení řetězu včetně klik, převodníků, kazet, napínáků a měničů, nějaké zkušenosti?
Nebo se dá koupit celá sada bez jediného problému?
Google je mocný ale tady je bezmocný, a nebo neumím do vyhledávače zadat správné slovní spojení... Díky za odpovědi, a názory.
Tandembike Ostrava tuším prodává komponenty.
Zdá se, že bezproblémové řešení je rohloff, protože se na kliky dá použít "libovolný" n-převodník s tím, že nevyužitá "pila" slouží k propojení šlapek prvního a druhého jezdce.
V principu jde jen o závit pedálu, pokud chceš dát kliku s převodníky vlevo (alespoň doufám, že na nic jiného jsem nezapomněl). Což se dá také řešit jen předěláním kliky. Buďto zkrátit a vyříznout do ní "opačný" závit, pokud bys uvažoval o kratších klikách, než je standard, anebo použít vložku k opravě zničeného závitu (opět opačnou, než by bylo "běžné"). Oboje by měli umět ve slušnějším cykloservisu. Samozřejmě je otázkou, jestli je to jednodušší/levnější, než sehnat tandemové kliky -- to už nechám na tobě. :)
Před chvílí mi došel ceník klik od firmy gebhardt a nejlevnější tandemové kliky začínají na skoro 11 000,- a to mi příjde docela dost. Možná že mám růžové brýle a ještě růžovější představy ale moje představa byla tak okolo 4000, za čtyři kliky (řidič jednopřevodník nalevo, topič jednopřevodník nalevo a trojpřevodník na pravo) už přemýšlím jak to udělat z dílů které mám k dispozici (jedno staré MTB kolo které mě už neuneslo - ráfky a dráty) ale jinak většina věcí na něm ještě celkem v pohodě. takže prostě kousek na experimentování, a kdyby to dopadlo dobře tak je to v cajku.
Akorát nevím jak tu píšeš který závit má být opačný? Co si pamatuji (a obr na internetu také tomu nasvědčují) byla osa se čtyř hranem a na ní je nasazená klika. a v té osyčce byl zavit na šroub na dotažení kliky. Tento závit máš na mysli? Nebo myslíš zavit který je na rámu a jsou do něj zatažene misky pro ložisko?
Zavit pedalu do kliky.
Jo takhle.. Už tomu rozumím, jedná se o způsob přichycení pedálu (toho na co šlapu botou) a kliky.
Těd možná překvapím, ale na tom mém kle z doby krále klacka jsou pedály ještě snad nalisované, protože si neuvědomují že by tam byl nějaký šroub. Každopádně díky za informace a jdu to omrknout.
Tak jsem to kolo včera omrknul a byl jsme řekvapen, že z toho kola nelze nic použít (akorát řazení).
Kolo bylo kupené v bazaru a semnou tehdy také nezažilo nejšťastnější chvíle (pády, výmoly a tak)
Tak bych se touto cestou chtěl zeptat co zhruba tak použít, když bych chtěl udělat jen pravostranné vedení, protože jsem koukal na kliky jedno převodníkové a třípřevodníkové, a jak se říká každej pes jiná ves. přeci by ty kliky mohli být nějak podobné?
A co se týče řazení tak mám páčky schimano, ( http://www.cyklovybava.cz/product/radici...:7172/ zhruba takovéto) ale jsou jen sedmi převodové, a možná trochu by se dala použít zadní přehazovačka, ale kazeta a ppřevodníky utažený že se divím že tam ten řetěz držel...
Přesně tak, závit pro pedál.
První varianta je, že do kliky uděláš druhou díru blíž k ose a vyřízneš závit (na klice, co bude vlevo, je to levý). Takhle se ti běžná 175 mm klika zkrátí asi na 153 mm. Mě se na lehokole jezdí s takhle krátkými klikami příjemně a to mám vcelku dlouhé nohy, navíc tím můžeš "kompenzovat" malé zadní kolo, protože s krátkými klikami přirozeně točíš vyšší frekvenci. Závit pro pedál je nestandardní, závitníky jdou koupit za pár stovek po inetu, anebo by to měli umět v servisu.
Varianta dva je, že necháš původní délku kliky, vyvrtáš o něco věší díru (tím sundáš závit pro pedál), vyřízneš jiný závit, do kterého pasuje válcová "vložka", která má zevnitř závit pro pedál. Opět, slušnější servis by měl umět.
Se čtyřhranem a středem všeobecně by žádný problém být neměl.
Já jsem pedál normálně zalepil a drží.
A jak to uděláš když se ti pedál rozbije? Zadře, nebo ohne?
No vytočíš ho, akorát potřebuješ větší sílu, používá se na to Loctite.
Přesně tak.Jednou jsem použil i epoxid a vytočil jsem ho taky.Držel,ale o poznání líp.
Jen tak na okraj: na epoxid je nejlepší trocha tepla, většina běžných epoxidů při teplotách mírně přes 100 stupňů úplně ztratí pevnost. Pokud je tak zalepený malý šroub, je nejjednodušší nahřát ho páječkou, v případě pedálu spíš horkovzdušná pistole anebo hořák.
je sice nestandartni ale muses ho nahradit zavitnikem M14x1.25 (pravy, levy)
Pri prvni montazi to chce vic vazeliny do zavitu,
ale jde to...
Wow, to mě nenapadlo. Tak jsem si to hned dohledal a přepočítal. Originál je 9/16 palce a 20 závitů na palec, což by vycházelo na 14.2875mm průměr a 1,27mm stoupání.
Takze staci jen pretocit zavit? Nebo se musi klika prevrtat z puvodniho prumeru? (Trosku jsem nepochopil vase uvahy)
Promin - pouze jsem reagoval na to ze zavitnik na pedal je nestandart.
K Tve otazce :
co musis udelat: prevrtas puvodni zavit pro pedal
na nejakou M20x1, 18x1 a pod. udelas si na soustruhu vlozku s venkovnim zavitem (napr) M20x1, a vnitrni zavit v te vlozce bude bud special "pedalovy" nebo M14x1.25 Vlozku zasroubujes + lepis do kliky. Pred par lety tu psal nekdo vetu "prevlozkovat kliky - to umi jen v tandemservisu". Udela Ti to kazdy rozumny soustruznik, mozna se da ta zavitova vlozka uz koupit jak je zde psano v diskusi...
Mysíš řezat levý závit přes stejný existující pravý. No do toho bych teda nešel.
Hele, pokud se s tím nechceš nijak patlat, a chceš kliky "standardní" délky, tak prostě vlez do nejbližšího slušně vypadajícího cykloservisu a zeptej se jich, jestli umějí převložkovat závit na klice. A pokud jo, tak se ubezpeč, že pochopili, že opravdu chceš na klice s převodníky levý závit :), a zbytek nechej na nich.
Jo to by ti klidně mohli udělat ale asi bych viděl problem v tom že dozadu k druhému jezdci potřebuješ na levou stranu jednopřevodník, a nevím jestli by to klaplo ho přidělat na levou kliku.
Aby pak člověk neměl ve předu jiné kliky a vzadu také jiné. To bych spíš už viděl jako zakázkovou práci ale nevím.
Vždy jsme viděl tandomevo kliky jen na obrázku. Tak zatím jsme nezkušený v tomhle ohledu.
Jeden převodník na běžné horské/krosové kliky dostaneš bez problémů. I pokud bys kvůli tomu kupoval tři sady nových klik (nějaké levnější obyčejné Shimano), tak se spolehlivě vejdeš pod výše uvedenou cenu. (Kouknu náhodně třeba na kupkolo.cz a vidím FC-M430 aktuálně za 565 Kč.)
Když už se to tu řeší: závitník je něco jako http://www.bike4u.cz/index.php?id=21313&... (náhodný odkaz z googlu, o obchodu nic nevím), což je trochu dražší sranda. Vložka pak http://www.bike4u.cz/index.php?id=21299&...
To jsem taky kdysi našel a nechtělo se mi to zatím kupovat. Ty závitníky 9/16" 20tpi už mám pravý i levý, taky myslím z tohohle obchodu. Takže když se zmrvila vložka v klice na našem tandemu, rozhodl jsem se pro bastl řešení. Z duralu jsem vysoustružil cosi, co má asi 16mm vnější průměr a hladký v délce o chlup menší než tloušťka kliky, pak je rozšíření na o kus větší průměr v délce asi 5mm. Prostředkem to má díru a do ní jsem pečlivě v ose vyřezal pedálový závit (závitníkem chyceným do kleštiny ve frézce, aby se nepohnul na šikmo). Pak jsem v té části s velkým průměrem odfréznul většinu na dvou protilehlých stranách, takže vznikly rovnoběžné plochy. Udělal jsem je myslím na 19mm stranový klíč nebo tak nějak. Vadný závit v klice jsem vyvrtal, natěsno tam nasunul tuhle matic z vnitřní strany a dotáhnul osu pedálu proti téhle matici. Zatím je to jeté jen krátce, ale drží to.
U nás robíme tandemy a kliky si dávame prevrtať a vložkovať. Tú vložku je lepšie robiť trošku dlhšiu, aby trčala na druhej strane kliky, dobre sa potom zaťahuje v zveráku, nie je potrebné frézovať plošky pre klúč, tie sa aj tak nakoniec strhnú. To z tým presahom vložky na druhú stranu kliky je vyskúšané a funguje. Vložku aj kliku odmastním, napatlem zeleným lepidlom an závity a v zveráku dotiahnem na krv. Ak mi zverák vložku odrbe, tak ju zaleštím na pásovke. Tie kliky by sa u nás dali aj objednať. Skús napísať do Azub-u. Nechcem tu robiť nekalú reklamu, ale aj náboje na kotúčové brzdy máme, dokonca aj celé 20" kolesá vypletené na trike (pravá a ľavá strana). S pozdravom Miro - Azub
Na vzprimenym tandem, co jsem si stavel, jsem normalne na sekundarni retez pouzil nejmensi prevodnik trojtacu. Na upravy klik na sekundarni retez vlevo mas vzdycky dost casu, az zjistis, ze te to jezdeni bude bavit a budes mit s kym skutecne jezdit. Vetsina ceskych i profi tandemu ma ten system vyvrtat vetsi diry a zalepit vlozku s opacnym zavitem. Skutecne tandemove kliky najdes malokdy. Vychazi to moc draho.
Mene narocnym resenim je taky pridat ctvrty prevodnik venkem pres prislusne podlozky. Nepouziva se to na skutecnych tandemech z duvodu koncentrace sil vpravo a naslednemu zatezovani ramu. Pri sekundarnim retezu vlevo se ohybove zatizeni ramu nescita. Pri konstrukci zkus zakomponovat delku retezu respektive jeho napnuti tak, aby ti priblizne vyslo na cele clanky nebo aby to bylo fuk. Na nasem tandemu jsem mel na sekundarnim retezu napinaci kladku a to je spatne, kazi to souhru, sekundarni retez by mel byt napjaty aby slo slapat obema smery bez jeho povoleni na tahove strane a mozneho spadnuti.
Na internetu jsem koukal na vložky stojeji něco okolo 30,- což bych viděl asi tak jak zde píšete, převrtat závit a do pravé udělat levý a aplikovat vložku která vymezí rozdíly průměru a zalepit to lepidlem aby se neuvolnovla.
A jinak varianta čtvrtého převodníku na troj převodníku mě taky napadla, dát ho z vnější strany disku a pak přes kladku co se používá na přidržení a donapnutí řetězu co mají jezdci co dělají Mountain Biking.
Ale jak říkáš je to možná špatná teorie..
Tak konečně se začínají rýsovat první výsledky, a tady je první volavka co se rámu týče.Stále řeším problém řízení jestli použít řízení co jsme viděl na fotkách Jurase (příjde mi to jako hlavové složení z kola) a nebo dát na čep ještě jeden segment a do něj teprve zasadit kolo a z toho segmentu vytáhnout madla řízení.
Jinak co jsem koukal po internetu tak jako pohon mi padli do oka dvě věci Shimano Alivo a Sunrace M60 oboje jsou osmi kolečka, pro sunrace hraje velké plus že je o jedenácet celá sada levnější. Má někdo zkušenosti s tím to výrobcem?
nebude to takhle poskládaný moc dlouhý ?
sice tam nejsou ještě vidět sedačky, ale druhé (tzn. zadní) šlapání bych směroval někam níž pod první sedačku
můj laický názor ...
Tak jsme koukal na stránky firem co se zabývají tandemovými tříkolkami (Greenspeed, Terratrike) a celková délka přesahuje 3 m u Terratrikke je 3080mm a Greenspeed je to 3180mm takže jestli se vejdu do nějakých 3020mm tak to považuji z úspěch... a hlavně je to stále jen na papíře. Takže není problém co koliv upravit
Nejsem konstruktér... ...přesto si dovolím kecat.
Přijde mi, že přední bude mít nohy dost vysoko ve vzduchu.
Jednak není vidět, jak vysoko nad rám vyjde spodek sedačky (pár cm tam bude) a jednak ne každá tříkolka musí být postavená tak důchodcovsky jak Azub :-). Osa pedálů 20cm nad spodkem sedačky je celkem v klidu, aspoň si člověk může slušně zaklonit sedlo a pořád ještě se do pedálů trochu opřít. Mě to přijde, že to má celkem akorát.
Zde to je v izometrickém a bokorysovém provedení.
Nejsem zcela spokojen s délkou a sklonem sedaček Zadní sedačka je uchycena jen na oko abych viděl výsledný vzhled, a přední sedačka má délku vzpěry mezi zády a rámem cca 100mm což mi příjde docela dost...
Jak vysoko ti pojede ta spodní trubka nad terénem? Přejde mi, že máš sedačky neskutečně vysoko nad zemí. Chceš-li stavět rychlou tříkolku, tak by přeci měla mít těžiště co nejníže.
do dvaceti cm, určitě né rychlo tříkolku je to spíš na turistiku než na nějaké závodění ;)
Tak potom to šlapání zvednuté o 20 cm oproti sedačce IMHO nedává moc smysl.
Na turistiku bych volil lepší výhled do krajiny a na silnici, což docílíš mírně posazenější sedačky. Jenže to udělá v kombinaci s vysokým šlapákem celkem malý úhel mezi tělem a nohama, který mně osobně dost vadí.
Z Apusu a Azubí tříkolky mám mnohem lepší výhled, než z Eca s poklopenou sedačkou. A je to dané kromě posazenější sedačky i nižším šlapáním.
Zas když se nacpe šlapání na tříkolce moc nízko, tak pak hrozí při přejezdu určitých nerovností, že štrejchneš patou o zem.
prvotní myšlenka byla postavit něco takového
http://www.utahtrikes.com/TRIKE-2011TTROVTAN.html
jednoduchý rám, i konstrukce nebude náročná.
šel jsem za člověkem co staví kola na zakázku a řekl mi že je nesmysl aby člověk měl nohy v rovině sedla, buď je mít pod úrovní sedačky(jako když člověk sedí u stolu)a nebo výš. kuli tomu že se u toho člověk tolik nenadře.
A také mi řekl že osobně by volil variantu šlapání nad úrovní sedačky kuli tomu jak píšeš že by člověk mohl štrejchnout patami nebo ještě hůř celým převodníkem o zem. Tak jsme zvolil variantu výš.
A jel ten člověk v životě na lehokole?
Šlapací střed ve výšce spodku sedačky je naprosto normální věc. Výš jak 10 cm nad sedačku bych to na turistické kolo necpal. Navíc jsou lidi, kterým vysoké šlapání vysloveně vadí a jsou výkonnější se šlapáním o kousíček níž, než je sedačka.
Schválně změřím, jak to mají ty "důchodcovské" tříkolky.
To nevím.
Co jsem tam u něj viděl rozpracované věci tak tam měl haldu těch Chopperu nebo jak se to jmenuje.
Ostatně mrkni sem
http://www.cyklovidim.cz/index.php
Změřeno. Samotného mě ta čísla překvapila. T-Tris se dá dost štelovat, takže je to +- 1 cm.
Spodek sedačky 31 cm nad zemí, šlapací střed 37 cm nad zemí.
Teď pár komentářů:
Spodek sedačky konstrukčně vychází tak vysoko kvůli velké světlosti rámu, dá se s ní projet ledacos, aniž by člověk dřel spodkem. Na ostřejší jízdu bych sedačku snesl níž.
Šlapání je naopak docela nízko. Jednou jsem na nějaké hrbolaté lesní cestě škrtl patou o zem. Při najíždění na vyšší obrubníky, což jde jen ve velmi malé rychlosti, si musí člověk dávat pozor na otáčku klik, aby ten obrubník netrefil nohou nebo pedálem. Není to nic složitého. Převodníky jdou dost vysoko. Obrubník, který ještě vyjedu v pohodě minou. SPD vidím na sportovnější jízdu jako nutnost. Táta si takhle málem pohmoždil nohu, když mu spadla z pedálu při silném záběru.
Vzájemná poloha šlapání a sedačky mi přijde, jak už jsem psal na turistiku v pohodě. Na nějaké rychlejší jezdění je rozdíl moc malý. Ne, že by se na ní nedalo jezdit rychle...
Z mého laického pohledu mi přijde v tvém případě mnohem víc omezující spodní rámová trubka, kterou budeš rýt v zemi. To sice asi ne, ale bude tě to IMHO omezovat.
Jaké plánuješ výšky sedačky, šlapání, spodku rámu a tak?
Akorát jeden detail k tandemové tříkolce: takhle nízké šlapání vpředu bych nedělal. Na singlu si můžeš dát na škrtání o zem pozor jak píšeš a není to problém. Na tandemu se spřaženým šlapáním ten vzadu nevidí problém a ten vpředu jen bezmocně sleduje, jak mu ten vzadu natahuje nohu přesně kam nechtěl dřív než stihne něco říct. Možná se i tohle dá naučit, ale přinejmenším ze začátku to někdy bude protivné. Pro třeba ten nájezd na rantlík by musel jeden nebo druhý sundat nohy z pedálu a vyjelo by se to na jeden motor a podobně. Připadá mi jednodušší to pošéfovat už v návrhu tříkolky a nechat si pod patou nohy předního jezdce nějaký slušný nájezdový úhel.
Výšku sedačky podle toho jak to vyjde, ale samozřejmě že ten zlom jak se setkává přední trubka a zadní podpěrná trubka pod sedačkou tak aby to bylo co nejblíže, Výšku šlapání cca 20cm nad tento zlom a světlopu výšku kolem 15 - 20 cm.záleží na tom jak velké budou kola.
Jak velká je plánuješ?
20" už jsem volal do jednoho bmx obchůdku, a tam mi potvrdili že ty BMXový 20" jsou dobrá volba a ještě líp udělám když koupím s excentricky vrtanými díramy. Jak mi opět potvrdili je tam ještě větší tuhost vůči bočním silám.
Trochu by som to upravil v mieste kde sa stretáva tá predná výstuha z tou zadnou čo ide hore k zadnému šlapáku. Tú prednú by som potiahol viac dozadu a navaril ju až na tú zadnú výztuhu, zvýši sa odolnosť rámu v krute. Na tej pôvodnej fotke to vlastne drží len jeden štvrcový profil.
Tak nejsem si zcela jist jestli jsem tě pochopil ale snad jo. Pokud ne tak to na mě zkus ještě více polopatě :-)
Ano podľa tej fotky vidím, že si to pochopil správne:-)
ale v tento okamžik bych měl přední šlapání dát na výsuvnou tyč a povýtáhnout ho dál protože si myslím že bych v tuto chvíli měl kolena pod bradou. a také mám za to že budu výš se sedačkou a zadní jezdec bude hodně utopený.
Na druhou stranu se to takhle smrsklo o 30 cm což není zrovna zanedbatelný rozměr (přihrává to k lepší ovladatelnosti a menším poloměru otáčení)
Miera prekritia bude kompromisom medzi tuhosťou v krute a výškou pozície sedla. Konkrétne v tvojom nákrese by to prekrytie trubek mohlo byť menšie, tuhosť zostane a sedlo pôjde níž. ale vypadá to dobre.
e??? tak to jsem nepochopil...
chceš říct že jsem to moc zkrátil, a díky tomu se posez řidiče zvedl???
Akorát nevím co stím zadkem? tam je to takové divné. Mám obavy o to aby to pod druhým jezdcem neprasklo. Přeci jen váha s kterou se počítá je cca 115kg ve předu a 100 kg v zadu. Ale radši počítám s větším zatížením protože nedej bůh v jet do díry a pak aby to neudělalo sklapovačku.
http://www.youtube.com/watch?v=URO_HweHwos&...
Tak jsem právě rozřezal své staré kolo, mám dosti smíšené pocity... Ale zase na druhou stranu bylo obětováno ve prospěch vědy. Tudíž některé komponenty budou žít i nadále...
...Teď jen musím někam na vrakáč a najít ještě jedno...
ale to nebude problém :-)
Kouksl jsem na toto,ale to asi znáš je to docela takové jednoduché ale nevím co Ty na to mrkni :
http://www.eland.org.uk/jpegs/trike/trike.htm
http://www.recumbentblog.com/images/011208a1.jpg
Greenspeed co prodával AZUB, obrázek z téhle galerie:
http://www.recumbentblog.com/category/gallery/
ta poslední je velmi "výživná" ...
Ahojte,
příští týden jdu pro materiál tak jsem si řekl že vezmu rovnou i materiál na sedačky a nechám si ho rovnou i naohýbat, jen zatím nemám vyřešený problém úhlu sedáku s opěradlem a úchyty k rámu. Rád bych jí měl polohovací.
Tak bych se dovolil zeptat jakým způsobem jste řešili sedačky na svých ležáčcích?
Jak máte řešené uchycení, podle čeho jste volily různé tvarování (průhyb v zádech), šíři, materiál (halvně průměr a tloušťka) a hlavně váha kterou ta sedačka +- nese.
Díky za odpovědi.
http://www.archive.org/download/RibSeat/Rib.PDF
http://hebike.borec.cz/sedlo.htm
http://www.nakole.cz/diskuse/5884-propocene...
http://papji.rajce.idnes.cz/Lehokolo/#Lehokolo...
http://papji.rajce.idnes.cz/Operadlo/
http://www.papji.wbs.cz/Nove-lehokolo.html
Pokud budeš chtít další informace, tak napiš.
Nazdárek, tak jsem se konečně dostal k tomu abych si tvé odkazy řádně prošel a podíval se. Jak jsi vytvořil na svém LWB udělal ty úhyty pro posování sedačky? A jak jsi zajistil ty špice aby se ti něodhakli od sebe.
http://papji.rajce.idnes.cz/Operadlo/#Operadlo...
Díky za odpověď
Ideání stav je na mosazný drát pr. 2 mm naválcovat závity na niple na obou stranách viz foto. Nebo koupit špice kratší než polovina opěradla a uprostřed je navlíknout do pásku z AL plechu tl. 2 mm a širokého cca 7 mm, do něhož vyvrtáš dírky pr.2,5 mm.
http://www.shoprans.com/products.asp?cat=21&...
Ahojte lidičkové,
O víkendu jsem našel na půdě staré kolo (něco z dob liberty), a v sedle jsou vinuté pružiny. Tak mě napadlo zda by se nedali použít na odpružení sedaček v části zad.
Představa: Na rámu přivařená deska kde jsou díry na posouvání sedačky vřed a vzad, zaroveň to bude bod podle kterého by se sedačka mohla nepatrně pohybovat (otáčet). A v místech kde by byla vzpěra na záda bude pružina a nějaký mechanismus který umožní pružení.
Nahodil jsem to na papír a vyfotil (za kvalitu se omlouvám, nic lepšího jsem neměl momentálně po ruce)
Otázka: Bude to fungovat, nebude energie vynaložená na šlapání extrémně plýtvána díky pružení?
A hlavně lamu si stím hlavu už druhou noc jak to udělat aby to nějak fungovalo.
Díky za nápady, a odpovědi
při prvních pokusech o levný odpérování sedačky leha sem dal radši tři, spodní "čep" byl 8 mm šroub
Ale fuj...při práci s kovem používat zednický metr :))
Jak psal Holfi: tohle by jen žralo energii šlapání. Seděl bys přímo na tom čepu, který je pevný, takže pod zadkem by ti to nepružilo. K tomu záda uděláš pružná ve vodorovné směru, takže žádné hrboly to odpružit nemůže. Jen to bude uhýbat když se pokusíš zatlačit do pedálů.
Možná by to mohlo fungovat kdybys prohodil polohu čepu a pružin. Pokud bude čep na opěradle správně vysoko, tak aby se síla špapání opírala přímo o něj, tak se to nebude hýbat pod šlapáním. Když pak na hrbolech klasicky nadlehčíš záda (jak bys stejně dělal na neodpruženém stroji), tak bude dole pružit i spodek sedla, ne jen tvoje pozadí.
Otázka je, jaké parazitní jevy tam ty pružiny vnesou, ať budou kdekoliv. Asi se na nich bude sedlo viklat do stran, protože ten čep to neudrží na sto procent. A trochu reakce v rytmu šlapání dostaneš vždycky, ať to dáš jakkoliv. Tomu se dá zabránit jedině pevně spojenou polohou sedla a pedálů, čili odpružením podvozku, ne posádky.
Ahojte,
prohledal jsem snad všechny diskuze zde a odpověd jsem nenašel :-(
takže mám opět jeden dotaz u kterého si nejsem zcela jist.
Potřebuji udělat složení pastorek na zadním kole, trojpřevodník u klik.Konzultoval jsem tuto myšlenku v jednom servisu (u Tyrše v Praze Dejvicích) a tam my bylo řečeno že musím použít širší řetěz kuli pastorku. Tak by mě zajímalo jak to vidíte, a pokud tomu tak opravdu je tak jestli se vejde ten širší řetěz do toho trojpřevodníku.
No a na to pružení kašlu protože jste mi potvrdili to čeho jsem se obával a to že to bude neúčiné a bude to žrát energii.
Díky za příspěvky.
Nejde narvat pastorek nebo převodník určený pro široký řetěz do úzkého řetězu. Dá se ale provozovat široký řetěz na úzkém pastorku nebo převodníku.
Pokud budeš mít ale trojpřevodník, tak předpokládám chceš za jízdy tím řetězem řadit. Nevím jistě, jak moc se bude širokému řetězu chtít řadit. Taky ho budeš muset nějak napínat a nevím jistě, jak se vejde třeba do ramínka přehazky.
Zdá se, že původcem vší složitosti je pastorek. Jaký tam máš a proč? Třeba na náboje s převodovkou jde obvykle sehnat i užší pastorek na úzký řetěz.
Ztím jsem nic nekoupil. Zatím se pídím po informacích, než abych něco koupil a pak si škubal vlasy že jsem vyhodil peníze za něco co pak nemužu použít.
Líbí se mi variace co je na fotkách co jsem přiložil. Je tam nezávislost šlapání předního jezdce a topiče. Vemte si kolikrát nešlapete a jen se soustředíte na řízení. Je to složitější, ale když to někdo vytvořil tak to musí fungovat a nějaké výhody to mít musí.
A další věc je to pro mě trošku výzva něco takového vytvořit.
Jdu si sypat popel na hlavu. Nemyslel jsem pastorek jako takovej ale volnoběžné jednokolečko.
http://cyklovybava.cz/category/volnobezna-1...:81/
znovu:
na zadní nábu nasadím volnoběžné jednokolečko, a dopředu ke klikám trojpřevodník, a řeším šířku řetězu zda pri této kombinaci bude funogvat řazení na trojpřevodníku.
Ted už jsem to snad uvedl správně mé myšlenky.
A napínání budu řešit bud napínákem který bude na rámu a bude mít dostatečnou tuhost aby napnul tu délku toho řetězu a zároven aby měl trošku volnosti aby mohl řetěz pracovat při řazení, a nebo ho dám dozadu na hák pod volnoběžku.
Zde pár fotek z probíhající stavby.
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Jmenuji_se...
A jedno přiznání: nevařil jsem ani jeden svár protože to neumím, ale jak mi bylo včera vzděleno budu se to muset naučit tak uvidíme jak to nakonec dopadne.
Tak přátelé,
už se mi to moje miminko dneska prvně postavulo na nožičky, nebo spíš na kolečka. Malá ochutnávka, další fotky budou zítra.
...mám z toho takovou radost že to do zítřka nevydržím :-D
Super. Podle té druhé fotky musíš být jeden z největších odborníků vůbec! (Alespoň u nás se říká: Velké kladivo - velký odborník).
:)
Nic ve zlém, doufám že si to nebereš nějak špatně. Prostě mi to při pohledu na tu fotku nedalo.
Ahojte, chci se zeptat jestli nemáte zkušenosti s těmito napínáky?
http://www.dookie.cz/napinak-mtb-shaman-enduro...
http://www.dookie.cz/napinak-retezu-mtb-point...
A jak pak se to montuje na kolo, a jakým způsobem to napíná řetěz?
Díky za odpovědi.
první se montuje na šlapací osu - pod misku
druhej na rám - na spodní trubku zadní stavby (u klasiky)
Díky za odpověd. Nevíš jak se to napíná? A z vašeho pohledu je která z těchto dvou variant lepší?
Díky
předpokládám, že u první varianty se posouvá kladka v drážce
u druhý celej napínák po tý zadní stavbě
ale žádnou z variant jsem naživo v akci neviděl
osobně bych použil něco jako je ve vedlejší vláknu zmíněná tahle varianta http://www.dookie.cz/napinak-retezu-point...
To by bylo nejjednoduší, ale mám obavu jestli by to nedělalo nějaký brajgl když budu mít vzadu volnoběžku a u klik trojpřevodník. Mám docela strach aby se to zbytečně nehuntovalo když se bude řadit. Pravda ten řetěz bude dostatečně dlouhý tak nemusím až tak řešit řetězovou linku bude stačit když budu mít prostřední tác v lince s volnoběžkou -+1-2mm (délka retězu to vykompenzuje). Asi bude nejednodušší to pořídit zatím jen na zkoušku a jezdit okolo komína, kdyby se to náhodou vysypalo aby to člověk mohl dotlačit. No zatím budu pátrat dál ale díky za vyčerpávající info.
Pokud potřebuješ napínat řetěz, který má vpředu trojtalíř a vzadu jen jediný volnoběžný pastorek, tak budeš poutřebovat tu verzi se dvěma kladkami, aby se to chovalo jako napínák u přehazky. Musíš někde zalamovat řetěz docela hodně abys absorboval rozdíl v počtech zubů převodníků. Nabízí se myšlenka koupit nějakou levnou přehazku a zatažením dorazových šroubů ji naštelovat natvrdo do jedné polohy, takže nebude muset mít žádné lanko, a použít ji jako ten napínák. Pokud použiješ třeba tenhle šmejdík http://www.kupkolo.cz/produkty/prehazovacky_821... tak ti to vyjde výrazně levněji než ten napínák za 510Kč a udělá to stejnou práci.
No jestli to jde takle tak to je super.Mám tu dvě staré přehazovačky a troufám si tvrdit že dokonce totožné s tou z toho odkazu. Díky moc za nápad.
Chce to jen ji namontovat do vhodné polohy a nastavit dorazovým šroubkem aby naváděla řetěz zespodu na ten pastorek správně a bude to fungovat.
Ja mel prvotne v planu ten napinak nejak vyrobit. Treba z jedne prehazovacky. Pouzit jen pulku (jak jsou ty dve vodici kladky) a privarit na ram treba v miste pod sedackou topice nejake ocko do ktereho by se to zasunulo a pomoci tlacne pruzinky by to napinalo. Ale mam strach ze kdybych radil na trojtacu tak by to postune asi se vyvrklalo a vyla by tam vule.
Jen pro upresneni ty kladky by byli rovnobezne s ramem. Nic by necnelo dolu pod ram.
Ale jak to tady ctu prijde mi to mene pracnejsi a hlavne rozumnejsi reseni. Diky
Ja mel prvotne v planu ten napinak nejak vyrobit. Treba z jedne prehazovacky. Pouzit jen pulku (jak jsou ty dve vodici kladky) a privarit na ram treba v miste pod sedackou topice nejake ocko do ktereho by se to zasunulo a pomoci tlacne pruzinky by to napinalo. Ale mam strach ze kdybych radil na trojtacu tak by to postune asi se vyvrklalo a vyla by tam vule.
Jen pro upresneni ty kladky by byli rovnobezne s ramem. Nic by necnelo dolu pod ram.
Ale jak to tady ctu prijde mi to mene pracnejsi a hlavne rozumnejsi reseni. Diky
Jak jsem psal stavba opět prochu pokročila a další fotečky jsou zde http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Jmenuji_se...
zítra dojdou poslední díly, a ráno jedu koupit zatím provizrně nějaké pedály za pár korun protože jse je zapoměl objednat, dovařím úchyty na lanka a můžeme vyrazit na první testovací jízdu (za předpokladu že řetěz nebude muset být nikde tažen přes kladku zatím to vypadá že nebude ale jeden nikdy neví)
Vypadá to skvěle kolik si dal za ty gumy od Maxxis ? A jakej je to rozměr 20x ????
Jestli chceš rychlé gumy za par korun tak zde: http://www.kola-cykloshop.cz/plast-schwalbe-mow...
Za ty pláště jsem dal 350,- za jeden. Ve předu to jsou 20x2.1" a vzadu je to 20x2.2" mohl jsem koupit nějaké dražší nebo levnější nebo nějakou jinou značku mohly být rychlejší moc se v tom nevyznám. Přečetl jsem si zde snad všechny diskuze co se zde rozebíraly ohledně gum abych si udělal nějakou obrázek. A nakonec jsem zvolil tyto gumy až na místě, protože jsem si na ně mohl sáhnout, a trošku si snimi pohrát. Původně jsem chtěl mít na všech třech kolech M-Tread ale zvolil jsem na zadek holly roller která je širší(vzadu je jedno kolo ve předu jsou dvě). Člověk v prodejně mi říkal že volba je to dobrá. Sice jsou to takové průměrné pneumatiky které vyrábí kde kdo, ale konkrétně tyto dvoje a pak ještě pár dalších dražších modelů mají tu vlastnost že mají tuhé boky(jako u dodávek vysokozátěžové). A další vlastnost které mají, je ta že když člověk píchne tak může kolo dotlačit, protože se nesplácnou a po ujetí několika metrů neslíknou z ráfku.
Takže tak, neobuté gumy jako takové na mě udělali hodně silný dojem. A ted je jen otázka času než to vytáhnu na silnici a projedu to. Pak se uvidí jestli to byla opravdu dobrá volba.
Můj žebříček ohledně pneumatik je:
1:musí mě to udržet na silnici (protože to je jediná věc co mě na té silnici drží, když budou klouzat na vlhku tak to jsou gumy k ničemu-z mého pohledu)
2:musí vydržet méně šterné zacházení (české silnice je slušně zdevastované bojiště-díry výmoly atd.)
3:musí mě unést (nejsem žádné vořezávátko a naddvojcent v případě tříkolky je jasněj)
4: a někde vzadu je rychlost (Lepší bejt druhej než mrtvej)
Snad jsem podal vyčerpávající informace a oddůvodnění proč tyhle Pneumatiky
Vím že jsem něco zapoměl a to, dát odkaz na ty pneumatiky-to pro úplnost předchozí příspěvku.
Takže holy roller mám na zadku
http://www.dookie.cz/plast-bmx-maxxis-holy...
a M-Tread dva na předku
http://www.dookie.cz/plast-bmx-maxxis-m-tread/d...
a koupené je to přímo z kamené prodejny co vlastní tento e-shop.
Super nezbejvá mě nic jiného než s tebou souhlasit. Asi půjdu do těch MAXXIS M-Tread ty druhe jsou asi fakt spíše do terénu a ne na předek tak jak jsi psal i ty
M-Tread jede na silnici celkem slušně, není hlučný a dobře drží. Jako má spíš měkčí směs, což zajišťuje tu dobrou adhezi, ale trošku zkracuje životnost hlavně na tříkolce, kde se jede furt jen po vnějším obvodu pláště a ten přenáší i stranovou zátěž v zatáčkách. Dělá se na něm postupně jakoby válcová ploška. Na singl tříkolku bych si osobně dal spíš Schwalbe Marathon (pro životnost a rychlost), ale na tandemovou se ten M-Tread rozhodně hodí dobře, protože je opravdu slušně robustní a bezpečně drží i na mokrém asfaltu. Má hodně silné boky, je stavěný na skákání s BMX po rampách, a tohle na tandemu přijde vhod, hlavně na předních kolech, kde jsou boční síly dost velké.
No to máš pravdu protože ja mám ted Schwalbe big Aple a maji plošku a nevím jestli tef nemám otočit.To už je asi pozdě a ted nevím jestli nejsou směrové.Porad tedy co dopředu za pláště v cenové relaci cca 400 kč za jeden.Na zadek je to v celku jedno jen aby to nehučelo.Nebo myslíš koupit to jak poslal Bilicek http://www.kola-cykloshop.cz/plast-schwalbe-mow...
Nemohu říct nic jiného než ANO, to mé sáhodlouhé povídání jsi shrnul do pár vět.
Každopádně pravda je taková že tandemová tříkolka je hodně extrémní, a proto jsem zašel do extrému (BMX obchodu) a koupil tohle protože když jsem viděl co s tím dělají za psí kusy, tak na takovéto poježdění, to musí být nesmrtelné.
Každopádně to že se jedná o měkčí směs si tedy nejsem jist, protože oporti mému zábradlíčku, mi příjdou ty gumy tvrdší. Ale to je kus od kusu, a hlavně víc se dozvím po prvních kilometrech (doufám že na tom najedu alespon 1000 km, bez žádné problému)
tak dneska jsem dodělal poslední důležité úchyty, a nikam se nepojede. Zítra se bude zase řezat.
Neb jsem kompletně celý stroj osadil, a po natažení řetězů (že je to teda šílená práce) jsem zjistil že trubka na přesmýkač je navařena moc do příma, takže když zařadím ten nejmenší převodník tak mi to prostě drhne o tu spojovací patku. šílenost... takže přes víkend mě čeká dvojtečka, kompletně odstrojit, upravit sklony trubek, doladit přehazky a snad už to bude v pořádku. Nechci mlžit ale brzo udělám nějaké krátké video aby bylo vidět že to fakt jede a pak ho hodím na tvého bubáka (youtube)(jenže já nevím jak se to dělá....) hm... nevadí na to přídu...
Ahojte,
tak dneska byla první testovací jízda na tandemu. Video není ale jsou fotky. Sice jen z dílny protože už byla tma když jsme dokončili natahování lanek a bowdenů a zůzné drobnosti.
Tak večer budou fotečky na rajčátku.
Ozzák
Tady je docela hezká triple čtyřkolka, autor si s tím pohrál.
http://www.utahtrikes.com/RECENTTRIKE-Kustom...
Fotky k dispozici B-)
Přijde mi škoda snížení světlé výšky kvůli tomu napínáku řetězu. Kolik cm tam zbylo?
Nešlo to dát naležato jako tady?
http://www.utahtrikes.com/uploads/utupgrades...
Budeš se asi divit ale světlá výška se zmenšila do 5-ti cm podle zařazeného převodu na trojtácu (a případně se dá ještě zaklonit hák tím pádem se to ještě zvedne) :-) a já s tím do terénu nepojedu a nějaké nerovnosti jako zpomalovací práhy s ledovým klidem přejedeme. Zatím to není vyzkoušený, protože jsme k tomu prahu nedojeli kuli přeskakování (střílení) řetězu. Vše je fungl nové, a nevidím jediný důvod proč by to nemělo jít, ale našel jsem zde v diskuzi povídání o tom že to může dělat i nafest snýtovaný řetěz tak na to zítra ráno číhnu a zkusím to rozpohybovat. A pak to snad už pojede bez nějakého zbytečného rámusu.
Zdá se mi to, nebo jdou ozubená kola na řetězu v tomhle pořadí: kliky předního jezdce - sedmikolečko - kliky zadního jezdce s trojtácem - zadní jednokolečko?
Jestli dobře vidím, tak zadní jezdec nemá prakticky žádné zpřevodování, nebo vidím špatně?
Je to přesně tak jak říkáš, ale je dost možné že to ještě budu předělávat. Uvidíme až příští týden s tím dáme malou cesu tady po hodně blízkém okolí, do několka stovek metrů až jednoho km. Máme tady mnoho kopců kde se to projeví zda to takhle půjde nebo se to bude muset předělat (jinak zpřevodovat, nebo dát do zadu nějaké třeba šesti/sedmi kolo)
Ael co jsme na tom včera jeli tak to překvapivě dobře upaluje. A po odlehčení by to mohlo být ještě lepší.
Tak nějak nechápu účel téhle konstrukce.
http://www.youtube.com/watch?v=9-dpA-rRmSU
tady podle tohoto jsem to okopíroval, a ještě něco málo k tomu přidal. A říkám si že když to už někde funguje, tak proč by to nemělo fungovat i zde. Pravda je to složitější, protože když se na tom něco po... tak to bude asi docela zajímavý. Nicméně má to jednu nespornou výhodu oproti tandemu kde jsou oba svázaný řetězem a nic s tím neudělají. A to že si každej může mít libovolný převod který mu vyhovuje (alespon taková byla má vize a zdá se že to zatím funguje tak jak jsem si to vysnil)
Čaute.
tak včera proběhla první testovací jízda na tříkolce. Dal jsem na vaše rady a přidal dozadu ještě jedno vícekolečko. Takže kopce by neměli být až tak prooblémové (ostatně jsme zkoušeli jet do kopce jen na pilota a topič se vezl, a také to šlo)
Dotaz na všechny tandemisty, a to jak jezdíte? jak řadíte jak se domlouváte a jek to prostě funguje u vás na tanddemu. Čím více názorů tím více inspirací a možností zkoušet co a jak pro jízdě po rovině, z kopce, do kopce a tak...
Ach ta nemoc od skla...
B-)
Fotky budou dnes nejpozději zítra.
Ahoj,
tak jsem se konečně dokopal k tomu abych nahrál fotky jak jsem sliboval před týdnem, stydím se.
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Jmenuji_se...
Úpravy: Sedačky doznali změny, a byli odlehčeny výměnou dřevotřískové desky zátěžovým popruhem. Vyplet jako na sáňkách. Z 7kg na 3kg kompletně nastrojené
Odříznutí několika přebývajících kusů které nejsou pro funkci důležité.
A to nejdůležitější, na zadním kole byla odstraněna volnoběžka, a nahrazena šroubovacím šestikolečkem (nic většího se do vidlice už nevejde), tím pádem je zvětšen rozsah.
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Jmenuji_se...
tady je vidět že přehazovačka je mimo osu ale kupodivu to nevadí a funguje stejně jako kdyby hák byl nasazen na ose. B-)
Já mám pořádněji vyzkoušený jen back-to-back tandem. Ten má pohony nezávislé, takže pilot jen informuje topiče "jedem" když chce výkon a "brzdíme" aby topič nešlapal proti brzdám. Trošku potíže se někdy vyskytly s "ukaž doleva... eee... tvoje pravá ruka". Později byl vynalezen komunikační protokol "ke kraji" a "do silnice", který to vyřešil.
No já mám front-to-back tandem a převodníky spojené napřímo. Má to tu výhodu, že i když s tím jedu sám, tak vím v jaké poloze jsou pedály zadní (umožňuje lépe klopit zatáčky, přejíždět překážky). Komunikační protokol je spíš bezzvukový, topič nějak vycítí, že přestanu šlapat a nepere se ;) Při přeřazení mu(ji) nic neříkám tah jednoho to ustojí v pohodě. Hulákám jen při máchání pařátem do strany (znamení o změně směru jízdy) nebo sám naznačím a topič ukáže i tak se ale ohlédnutím přesvědčím než udělám manévr.
Na lehokole tě ale moc netrápí v jaké poloze máš pedály... Škrtnutí pedálem o zem obvykle následuje až po tom, co se se zemí potká jezdec.
no dovedu si představit smysluplně postavený lehotandem tak, že by škrtnutí pedálem o zem hrozilo. Pokud by třeba šlapání topiče bylo pod sedačkou strojvedoucího posunuté co nejvíc tak, aby celková délka byla co nejkratší.
Máš pravdu, na srazu tenhle rok byl jeden takový. Když já tyhle leho-sedo kola moc nemusím.
Tady je článek o starší verzi toho ze srazu, fotky jsem nenašel. http://www.velovision.com/showStory.php...
Na srazu jsem absolvoval jeden den jako topič na Azubím tandemu.
Všechno řízení, řazení i brzdy měl Honza. Co si tak pamtuju, tak mi hlásil jenom řazení. Ze začátku, když Honza přestal šlapat, jsem mu vždy nohami trocho otočil, než jsem si to uvědomil. Na to jsem si během dne zvykl a ke konci mu už nohami netočil. Takovej podvědomej reflex.
Výborné rady podává Sheldon Brown.
http://sheldonbrown.com/tandem.html
a všeobecně http://sheldonbrown.com/tandem/index.html
Hodně zajímavé povídání díky moc.
Každopádně uvítám další názory. Jak jste objevovali jízdu na tandemu.
Vzhledem k tomu, že máš tříkolku, tak nemusíš tolik řešit stabilitu. Osobně bych nehledal moc moudra a prostě jezdil. Uznávám, že na to není moc vhodné počasí.
Na nasem vzprimenem tandemu jsem si vypracoval jednoduchy kapitansky protokol: nez zacnes slapat naznacis nohama a pockas na reakci, nez skoncis se slapanim naznacis a teprve pri odezve skoncis. Duvody jsou jasny, zacnes slapat a ukradnes topici kliky, prestanes a dostane bombu do kycli. Tedy pokud to je krehka pani. Pokud to je chlap, tak ti un ukradne kliky a divis se i usima. Takze komunikace probiha klikama.
Taky možnost. Na dvoukolém tandemu mi přijde jako nejzáludnější rozjíždění a zastavování, to ale na tříkolce nemusíš řešit, nemáš kam spadnout. A to domlouvání pomocí pedálů to přijde tak nějak samo. Kapitán párkrát sprdne topiče, že mu nemá točit nohama a je to v pohodě. Topič si za chvilku vypěstuje relex, tak to fungovalo u mně. Možná na to má Honza jinej názor, ale mně přišlo, že jsem ke konci dne už docela zvládal reagovat bez povelů. Vzpomněl jsem si, že jsem jeden problém s Honzou měl. Kde jeho pohodlné frekvence končí, tam moje začínají. Ale to by se dalo řešit různým počtem zubů na převodnících.
A pokud máš SPDčka, tak ti ani nehrozí padání nohou.
Taky napad nedalo by sa topicove slapanicko spravit cez nejaku volnobezku?? Aby bolo ciastocne nezavisle ako pri tandeme back to back ??
Tím ale úplně vyloučíš komunikavi přes pedály. Docela by mně zajímalo, co by to udelalo s tou volnoběžkou, jdyby oba škapali dost silou, ale každý trochu jinou frekvencí. Typnul bych si, že to tu volnoběžku docela rychke zničí. Já bych tam žádný takový prvek necpal.
Tandem servis nabízel tandem, kde bylo nezávislé šlapání. Dle jejich vyjádření to funguje tak do 15 km/hod, pak je problém s udržením rovnováhy.
To mně taky napadlo. Znamená to, že i kdyby měli šlapání spojené napevno, ale ne 1:1 ale třeba 1,1:1, tak by to dělalo velký bordel s rovnováhou? Určitě by bylo nepříjemné, že by se pravidelně střídaly fáze, kdy se sejde mrtvý bod a kdy jeden druhému nohy přes mrtvý bod protáhne.
Tohle bych chtěl někdy vyzkoušet.
Na našem b2b tandemu je šlapání naprosto nezávislé a poslední dobou se ani neshodují počty zubů převodníků, takže nastává něco jak píšeš. Mozek pilota nemá naprosto žádnou informaci o aktuální frekvenci a fázi šlapání topiče. Takže když to řídíš, cítíš takové nepravidelné, skoro jakoby náhodné cloumání kolem vzadu. Nechat to jet jak to chce a neprat se s tím nefunguje. Přesně to, co je na singl lehokolech základ - držet to zlehka - se nesmí udělat. Musíš se s tím prát, nutit tomu směr a aktivně dělat korekce těch výkyvů. Zezačátku to člověka rychle unaví, ale časem si najde ten správný kompromis. Určité pohyby tomu můžeš dovolit a určitým musíš bránit. Mozek se to naučí.
Co se týká rychlostí, tak je to obráceně než psal petrp to info od tandemservisu: do 15km/h je to maximální soustředění a řízení silou a obouruč. Nad 15km/h se to uklidňuje a při 45km/h se to řídí krásně.
Jo a taky záleží na hmotnostech jezdců. Když jsem kdysi svezl po parkovišti dvoumetrového chlapa co měl tak 120kg, škubal sebou a dupal do toho jak blázen, tak jsem to málem neuřídil. Když jedu s někým, kdo má 65kg jako já, tak může vzadu dělat málem co chce a není to problém.
tak ale bacha on ma 3 kolku rovnovaha ide mimo tak ze ak ma kazdy svoj oblubeny prevod nema problem a uznajme nie su 2 ludia z absolutnym suladom svalou teda kazdy potrebuje pretocit niekedy inokey. Ked ma moznost toto uvolnit pre kazdeho zvlast tak je to podla mna super
Psal jsem to v odpověď na snilardovu úvahu ohledně jednostopých tandemů.
jj som to pochopil az po odoslani pisem rychlejsie :-D
Řekla bych, že všichni to objevovali tak jako my:metodou pokus-omyl...
Ahojte,
tak po dlouhé odmlce jsem tu s informacemi o stavbě.
Je HOTOVO (teda alespoň si to myslím)
Pravda je taková že je mnoho věcí co je potřeba vylepšovat. Po první cestě po krásách místního okolí jsme třikrát přetrhli řetěz (ale myslím si že je to dáno častým a neodborným nýtováním)
jinak žádné problémy nebyli (což mě dost překvapuje).
Nicméně asi budeme ještě předělávat pohon protože řazení i prvního jezdce se zdá být neefektivní. Ale to ukáže až čas.
Každopádně svezení je to parádní a z kopce nám normální kola tak tak stačili. Do kopce to jede hodně pomalu ale zase mi přijde že jsme se na tom nenadřeli (můj pocit z pozice pilota). Ale normální kola s námi drželi tempo stylem "co nevyjedu to vytlačím"
Trošku vázla komunikace takže synchronizace řazení trošku prekérka. Ale to svezení.... :-)
Ještě dotaz: dá se nahradit řetěz UG-51 (ten je aktuálně osazen na celém tandemu) nějakým jiným s vyšší pevností a únosností? Vzadu je 6-ti kolečko.
Otázka brzd jak tu byla několikrát probírána: brdí to poměrně dobře samozřejmě že kotouče by ten brzdný efekt udělali ostřejší ale na náš styl ježdění jsou bubny dostačující.
Řízení je poměrně citlivé ale přesné. Jen když pustím řídítka tak mi příjde že to táhne ke straně nevíte čím by to mohlo být?
Ale to svezení... :-)
Ještě jednou děkuji za všechny rady které jsem zde dostal. využil jsem jich snad všech, a doufám že se někde potkáme.
Další fotky naleznete
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Jmenuji_se...
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/Fenkuv...
To tahání ke straně může být způsobeno několika faktory. Jeden náboj může jít líp, než druhý (už jsem to zažil). A nebo mně napadá, že máš drobnou nepřesnost v rovnoběžnosti kol a nebo nějakou asymetrii řidítek.
No tak to me taky napadlo. Popravde nevim kolik ma byt sbihavost. Ja jsem udelal rozdil mezi predkem a zadkem kol cca dva cm. Nevim jestli je to spravne.
A mozna ze mi jeste hafruje tahlo od riditek(prijde mi ze kola mam rovne a riditka nemusi) a pak pri srovnani riditek to muze jet nepatrne ke strane.
A dalsi vec co me napada je vetsi zatizeni strany ke ktere se to staci. Neni to nic markantniho, ale prekvapilo me to.
odklon vim pouze hodnoty u aut-
skoda 100 ... 2mm +2 -1mm rozvor2400 rozchod1280
skoda favorit 1mm +-1mm rozvor2450 rozchod 1400
takze sbihavost muzes mit o rad jinou.
tahnuti do strany:
0- nespravne nastavene delky ridicich tyci
1- spatny uhel svislych cepu kola
2- nemas nahodou nerovnomerne
vycentrovane kola? (jedno bliz k stredu?)
3- netahne to nahodou smerem "z kopce" - silnice jsou spadovane smerem ke krajum..
Tak jsem nad tím přemýšlel a došel k závěru:
0- nevím jakou délku máš na mysli. Mám jednu řídící tyč od řídítek ke kolu a následně od kola jde druhá spojovací (a zároveň tyč na upravu sbíhavosti) ke druhému kolu.
1- to je dost možné protože při výměně za jednopastorkovou volnoběžku na zadním kole za více kolečko jsme došli k problému a to že se nám tam to více kolečko nevejde kuli nízké vidlici- úprava vidlice- a tím se zadek zvedl o asi tři cm. (s tímhle nic moc už nenadělám)
2-to se klidně mohlo stát nicméně předělávat je nebudu nechávat(problém byl už tady v tomhle případě sehnat nějaký rozumný krám/servis kde mi to udělali) A hlavně délka drátů velké bubny x malý průměr ráfku a problém byl na snadě
3-tam kde jsem to zkoušel mě tahle varianta nenapadla, ale jestli si to dobře vybavuji taktam je zrovna silnice rovná protože. I když se to může jen zdát zkusím ještě jednou někde jinde a uvidím.
0- aha, mas tedy vlastne toto rizeni http://www.eland.org.uk/jpegs/steering/direct.png
(doplnene jeste o jedno tahlo).
ja se domnival ze tam mas http://www.eland.org.uk/pages/steeringformats...
V tom pripade se domnivam ze by mohl byt problem v symetrii pak rizeni - mezi kingpinem (svislym cepem) a tahlem... jedna je nepatrne jina uhlove / delkove...
v praci bych to dal hodit na 3Dmerak a bylo by jasno... Tobe zustava okometricka metoda spojena s nejakymi vhodnymi pravitky, jekly,... apod kterymi prodlouzis osy ktere porovnavas.
1- zde jsem myslel ze ti oba kingpiny nebezi v stejne rovine zaklonu resp jejich priklon je nesymetricky.
2- mohla by to byt prave rozumna cesta k naprave - bez flexy a svarecky...
3-naklon cesty se nejlepe kompenzuje jizdou v protismeru :-) - tam je naklon opacny...
Já měl pocit, že kola se na tříkolkách nastavují rovnoběžně. Ale možná se mýlím.
zde
http://en.velomobiel.nl/handleiding/quest_20...
na str 7 je foto nastavovani sbihavosti.
na str8 pod foto kuloveho cepu je hodnota 4mm.
holandsky neumim ani nadavat, ale mam pocit ze je to ono...
Co jsem pochopil z toho textu (díky překladači na googlu) tak to je jen způsob jak rozebrat ten kulový čep. ale možná se mýlím.
hrklo ve mne - ale za pomoci google prekladace
jsem si potvrdil svuj odhad ze tam pisi pro zivotnost prednich pneumatik je dulezite aby byly rovnobezne...
ale na str 8 pisi ze pokud je sbihavost vetsi nez 4mm ma se to prestelovat... (dokonce vysvetluji ze to ma byt sbihavost ne rozbihavost - cast oznacena hvezdickou..
skus tech 20 mm co tam mas trochu zmensit :-)
Tak jsem k tomu jeste jednou sedl, a poradne se nad tim textem zamyslel a prelozil si toho trochu vic nez jen vetu pred a vetu po. A mas pravdu mozna i tahle sbihavost by mohla mit vliv na tahnuti ke strane. Uvidime zkusime a zjistime jak se to bude chovat.
Já kdysi na homebuilt tříkolce měl citelný vliv stranové nerovnováhy na řízení. Když se člověk vyklonil tělem doprava, táhlo to viditelně vlevo. Na rovné silnici to šlo i tímhle řídit když si človkě třeba rozbaloval jídlo.
Určitě máš tříkolku aspoň trochu nevyváženou, už jen hmoty pohonů na pravé straně budou větší než na levé. Takže je otázka, jestli se k tomu přičítají nebo odčítají nějaké drobné nepřesnosti v usazení jezdců nebo něco dalšího. To by mohlo být ono. Zkus si na rovném asfaltu to naklonění vahou těla ze sedla do boku a pokud to zatočí, tak máš jednu možnou příčinu slabého tahu do strany.
Jirko, jednalo se o "splaseny nabytek" (minim drevenou trikolku http://hebike.borec.cz/trikolka.htm ) ?
Nebyl to jen projev nizsi tuhosti - zminoval jsi problemy se sbihavosti zavislou na zatizeni...
Jo, to byl tenhle nábytek. Mimochodem myslím ještě někdy jezdí, někde v Jablonci.
Tuhost rámu měla nedostatky jen v tom letmém čumáku když človkě zabral za spdčka na max. A i tak se to kroutilo méně než Azub 2 z "tenké" CrMo trubky. Kříž páteř - náprava a samotná náprava byly opravdu hodně tuhé.
Příčina lehkého zatáčení (opravdu lehkého) s přenesením váhy na bok byla podle mě čistě v geometrii. Vlivem záklonu předních řídicích čepů (byla tam hlavová složení) to jednak způsobovalo pokles čumáku při zatočení, jako každá geometrie se zakloněnými čepy a závlekem. Krom toho to ale taky mělo osy přikloněné k sobě tolik, aby vyšly na silnici do stopy kola. A k tomu Ackerman. Takže to při zatočení nebylo symetrické vpravo a vlevo a při zatočení doleva klesne pravá strana o chlup víc než levá. Dělají to všechny tříkolky, na některých je to vidět víc než na jiných. Třeba u KMX to jde vidět hezky když si na ně sedneš a na místě zkusíš plný rejd na obě strany. Naše dřevěná to měla celkem snadno viditelné (měla lehce přehnaný závlek 50mm, osy kol 25mm za osami čepů).
V důsledku toho podle mě když tomu dáš nerovnováhu v zatížení kol, tak ten systém chce zaujmout polohu s nejnižší energií tak, že na víc zatížené straně klesne víc. Proto vyklonění tělem doprava zatáčí slabě doleva. Dost tomu pomůže přímé řízení, které nemá žádné odpory navíc jako mají vícetáhlové přepákované systémy, hlavová složení tam měla minimální odpor a čert ví co ještě. Prostě se to nepotkalo nejlíp.
Kmitání jsem nikdy nepochopil důkladně, ale pár věcí se o něm zjistit dalo. Kola nákupních vozíků taky kmitají podle zatížení a rychlosti, tohle je podobné. V podstatě kdybych dnes stavěl tříkolku, dal bych nulový rozestup osy kola a osy čepu (místo mimoběžek různoběžky) a celkový závlek 35mm pro 20" kola. Mělo by to tedy menší vysazení kol dozadu a větší záklon a podle mě by to nekmitalo. I to řízení náklonem by mohlo být menší. Nemám to důkladně spočítané a nemám nějaký virtuální cad model, je to spíš pocitově. Podle takových zkušeností jsem ale v menším měřítku dělal geometrii na dětskou tříkolku pro Mirova syna a ta prý funguje dobře (pokud se od srazu v září neobjevilo něco, o čem zatím nevím).
No vidíš to mě nenapadlo. Budu muset opět vyzkoušet. Ale tady v tomhle případě by se dalo docílit toho aby to nezatáčelo dotažením (a tím pádem tužším otáčením) hlavových složení na obou kolech i řídítkách. Není to asi nejšetrnější způsob ale jistě by to mohlo pomoct.
A jinak s tou vahou... Včera jsem si udělal chvíli čas a zalezl do dílny a začal s úpravou pohonu aby celý pohon byl jak no normálním tandemu. Což je první řetěz nalevo a druhý napravo tím by se mohlo vykompenzovat kroucení rámu (nebude se stáčet doprava -čím by se také mohlo vysvětlovat to stáčení ze silnice ven) a zároven by se přenesla část váhy nalevou stranu tudíž by to také mohlo mít nějaký pozitivní účinek, a v neposlední řadě by se opět zdrcla váha vyjmutím nepotřebných dílů které touto úpravou odpadají.
Vychytávání těchto věcí je vždycky na dlouho a spousta práce.
Pokud to trvale táhne na jednu stranu a nikdy na druhou, podezíral bych možná i nepřesnosti v předních čepech a kolech. Pokud by například stopa pravého kola jela jakoby o chlup dál směrem ven od průsečíku osy pravého čepu se zemí, a stopa levého kola naopak lehce uvnitř, táhlo by to doprava trvale a docela dost. Ale šlo by to do značené míry opravit přecentrováním výpletů obou předních kol tak, aby se ráfky posunuly vůči rámu lehce doleva, klidně třeba jen o milimetr.
Pak mě ještě napadlo, že i dokonale vyvážené tříkolky táhnou na většině silnic ke kraji, protože silnice jsou vyklenuté uprostřed a všechny geometrie s pozitivním závlekem mají snahu zatočit z kopce dolů při jízdě bokem ke svahu. Takže na testování kam to táhne bývá nejlepší ploché parkoviště s hladkým povrchem a zkoušet to na stejném místě oběma směry.
Tak jsem včera udělal jednu věc sedl jsem si k tomu řízení a trošku to pošteloval a výsledek je: Zvětšení rejdu při zatáčení doleva
Snížení táhnutí k levé straně
čím to bylo rukama :-) a táhlem od řízení ke kolu špatně nastavené a tím pádem když jsem pocitově dal řídítka rovně tak mi kola začali zatáčet, ale ještě to není zcela ono :-) Buduu ladit dál.
Ahojte,
ted o víkendu jsme s přítelkyní vyrazili na malou projížďku. Ale máme problém v kopcích, respektive přítelkyně. Před lety si na lyžích poranila vazy v koleni a tudíž nemůže pořádně zabrat do pedálů.
Tak jsem začal přemýšlet o nějakém pomocném agregátu do kopců. Moc se v elektrice nevyznám ale uvažují spíše o elektropohonu do náboje (kuli hluku). Teď se naskytuje otázka jaký pohon tam dát? Zda se držet legislativy a dát tam jen 250W motor (protože tohle do terénu fakt není i když světlá výška je slušná), nebo sáhnout po nějakém silnějším (a bát se kontroly)? Ukládal bych motor do zadního kola. A táhnul by cca 250-260kg (něco vážíme my dva dohromady, něco tříkolka + nějaký ten náklad na výlety) samozřejmně by jsme tomu motoru pomohli ale aby jsme ho touto zátěží nespálili.
Moje představa je následující: motor 250W (aby splňoval legislativu) a vyhodit bubnové brzdy předělat předek na kotoučové, a do předních kol dát dvě dynama s kotoučemi které by dobíjeli baterie. Díky tomuto by celý tandem mohl být samostatný a nemusel by být závislý na zásuvce.
Je to hudba budoucnosti, a možná je to taky totální kravina. Rád bych vaše názory co se této problematiky týče neb jsem laik.
V blízké době zatím budeme řešit posez (protože i ten má vliv na šlapání) a ještě doladit převody. Protože by jsme potřebovali nějaké do rychla (změna převodníků)
Díky za názory.
Ahoj,
kolena bych řešil samostatně bez vazby na elektropohon. Můžeš to zkusit probrat s nějakým doktorem apod., který umí posoudit, co konkrétně to poranění způsobuje. Obecně bývají dobré rady zhruba následující:
1) lehčí převody a vyšší frekvence; tím rozhodně nic nezkazíš, na tříkolce by bylo zajímavé skutečně nezávislé řazení a pohon pro oba jezdce (tj. ne tvoje původní verze, ale prostě dvě přehazovačky, každá s vlastní volnoběžkou atd ... což je teda konstrukčně dost složité, uznávám. Thys B2B tandem (http://rowingbike.com/site/EN/Models/Carbon... má takhle "kazetu" (šneka) na obou stranách poháněného kola, ale to znamená přinejmenším vlastní náboj a "otočenou" volnoběžku na druhé straně; závity by (možná, bez záruky!) u ořechu a kazety vadit nemusely). Když ne tohle, tak by přinejmenším by stálo za úvahu nechat řadit přítelkyni, aby si našla optimální převod pro sebe.
2) kratší kliky -- tím se poněkud omezí rozsah úhlů kolen, může to pomoct hodně, ale musíš spolu s tím výrazně zlehčit převody (zvýšit frekvenci), čemuž krátké kliky pomohou a mít samozřejmě střed šlapání adekvátně dál od sedla. Technicky je převrtání klik na 150 mm z klasických 175 jednoduché a měli by to zvládnout v jakémkoliv slušnějším cykloservisu.
3) šířka šlapání (délka středové osy + "rozšíření" klik) může v některých případech s koleny také dělat divy; potkal jsem teda konkrétně problémy s moc širokým šlapáním, což řeší silniční kliky, které jsou užší, ale zas mají nevhodně těžké převody; co by konkrétně pomohlo ale závisí na konkrétním problému s kolenem -- zdá se, že někdo naopak potřebuje pro svá kolena co nejširší šlapání (zeptej se googlu na kneesavers).
4) různé nakláněcí podložky na pedál (takové klínky pod bodu, co nakloní chodidlo ven, nemůžu to teďka najít, kdyžtak se pozeptej googlu)
Bod 1 a 2 je relativně univerzální (mělo by pomoct téměř nezávisle na povaze zranění), 3 a 4 mohou být dost specifické podle toho, co je za problém. Fakt doporučuji popovídat si s
Ještě koukám na tvé fotky a není mi úplně jasná jedna věc: máš tam možnost vzdálenost šlapání zadního jezdce od sedla plynule? (pokud po nějakých krocích, mělo by to být jemněji, než po centimetru) Pokud ano, tak si nejprv zkuste pohrát s touhle délkou, obecně by větší vzdálenost mohla pomoct jak k menší zátěži kolen, tak k umožnění šlapání větší frekvencí. (Ale chce to prostě vyzkoušet a klidně si co pár kilometrů zastavit, kus posunout, zas zkusit, ...) Pokud tam tuhle možnost nemáš, tak to je asi první konstrukční změna, o které bys měl uvažovat.
Další věc, co může být na kolena znát je "křivá" osa šlapání (tj. pokud ti při výrobě směr středové osy utekl od kolmice k rovině rámu). I docela malá odchylka může být poznat, ale blbě se to ověřuje a blbě se to napravuje ...
Je toho opravdu hodně co zkusit. U doktora několikrát byla a ten jí naznačil že nejspíš jí nemine operace. Taky na zábradlí se nepouští do žádných větších akcí a převážnou většinu kopců tlačí s ohledem na to koleno.
No jinak zatím tam není udělané žádné polohování sedačky. Ta se dá zatím polohovat nahoru a dolu ale né dopředu a dopředu. Tudíž o víkendu si k tomu zalezu a uvidím co se bude dát s tím udělat. Jemnější krokování jsi myslel cm od kraje díry ke kraji díry nebo od středu díry ke středu díry.
K převodům: určitě mě nemine výměna převodníků a následná úprava sklonu hlavové trubky. protože jsem to udělal tipťop a když tam dám větší převodník tak při zařazení na nejměnší převodní mi bude řetěz běhat po té spojovací části na přesmykači.
Další věc je že s lehčími převody by jsme už asi stáli. Nicméně za vyzkoušení to stojí.
A k tomu motoru, nejsem zastánce takových vymoženin. Protože čím víc elektriky tím větší nebezpečí že se to v nejmín vhodnou chvíli podělá.
Pro Cibi: díky za vysvětlení, já jsme opravdu laik a elektrice jako takové nerozumím a nikdy jsem nerozuměl, a rozumět nikdy nebudu protože elektrika není kámoš. Každopádně ještě jednou díky.
Jo, nastavení vzdálenosti šlapání je myslím první podstatný krok. Navíc neváhej přenastavovat při jízdě podle aktuálního pocitu, než najdete vhodnou vzdálenost. Měřit podle sednutí si na místě často není ideální, protože se při jízdě často nakonec uvelebíš trochu jinak.
Co se vzdálenosti týká, centimetr jsem myslel tak, aby šla vzdálenost zadek--střed šlapání měnit jemněji než po centimetru. Můj subjektivní pocit je, že centimetr už udělá hodně, žádné exaktní číslo to není, takže to ber s rezervou. Zas lepší něco, než nic.
V principu jde o minimalizování rozsahu úhlů v koleni během otočky klik, což docílíš co nejvzdálenějším šlapáním, ale zas je potřeba pohodlně dosáhnout do úvrati. Kratší kliky potřebný rozsah v koleni ještě víc zmenší, ale jen pokud posuneš střed šlapání od sebe zhruba o tolik, o kolik jsi zkrátil kliku. Bez toho kratší kliky nejsou přínosem. (Mimochodem, kolena, kliky a tak se tady (nakole.cz) v diskuzích určitě už několikrát řešily, zkus se podívat, jestli nevypadne vypadne z vyhledávání.)
Lehčí převody znamenají větší frekvenci šlapání, rychlost může být víceméně stejná. Ale abys zvládl větší frekvenci chce to (kromě trochy tréningu) správně vzdálené šlapání. Vyšší frekvenci také mohou hodně pomoct nášlapy (anebo něco jako power grip, klasické klipsny na lehu nemají význam). Ale na tříkolce máš výhodu, že ani při pomalé rychlosti nespadneš, tak zkus řadit tak, aby pedály kladly i do kopce pocitově jen slabý odpor a rychlost doháněj frekvencí.
Pokus se řazení jsem myslel tak, abys jen dozadu přehodil ovládání přehazovačky, ať si může přítelkyně řadit podle svých kolen a nemusí kvůli tomu sedět vepředu.
Mimochodem, co se doktora týká, myslel jsem to spíš ve smyslu vytáhnout z něj, co přesně kolenu vadí -- zátěž v nějakém úhlu, stranové namáhání, ... a jak by se to dalo na kole kompenzovat. Ale na tohle se samozřejmě těžko odpovídá a chce to najít někoho, kdo je ochotný si povídat a taky přemýšlet trochu nad rámec rutiny.
Elektrický motor může pomoct, ale v principu neřeší problém kolena. Pokud je limitem síla, řeší to lehčí převod. Motor řeší nedostatek výkonu (energie), ne točivého momentu. Navíc podle diskuzí v jiných threadech to vypadá, že spousta elektromotorů má s velkým momentem při nízkých otáčkách zásadní problémy.
Dynamo pro "dobíjení" je s prominutím blbost. Zaprvé na použitelné dobíjení nemá výkon (a pokud by mělo, tak ten výkon nebudou mít jezdci :). Uvědom si, že zaprvé dobíjení má relativně malou účinnost (a ono kdybys chtěl nějakým dynamem dodávat třeba 100 W (což je asi minimum, aby to alespoň náznakem vypadalo jako dobíjení), tak to na rovině při jízdě sakra poznáš) a navíc spotřebovanou/dobitou energii musíš srovnávat podle času, ne kilometrů.
ty dynama Ti nepomohou.
Pocitej se mnou :
maji obvykle 6V /3W x2 = 12V3W nebo 6V/6W
Pokud to prevedeme na 36V mame
36V / 1W x ucinnost teda 36V / 0.8W
motor uvazujes 36V/250W -> tj pomer chodu
dynamo/ motor by byl cca 1:300
jinak ad elektropohon : Jindra8526 zde publikoval zkusenost ze motor v nizkych otackach netahne. Mozna by se Ti povedlo integrovat motor do Tvych prevodu tak , ze by mel vlastni prehazovacku. Mozna castecne se inspirovat resenim Jurase s tim ze by tam byla jeste jedna kazeta + prehazovacka pro motor.
Jak psal Marble. Na bolení kolen pomáhají lehčí řevody, buď lehčí převody a vyšší frekvence nebo jednoduše lehčí převody a menší rychlost. Ještě mně napadá, že bys prostě v kopci mohl ty víc zabrat a přítelkyně šlapat menší silou, tam však hrozí, že si něco uděláš ty.
Obecně se taky dá říct, že na začátku budou každého na lehokole bolet nohy, protože se zapojují jiné svalové partie, než na klasice nebo při chůzi. Takže to chce jezdit, jezdit. Ze začátku po lehoučku, aby si člověk kolena neoddělal.
No já jsem chtěl zkusit jet vzadu a jen šlapat a ona aby řídila. Protože v inkriminovaný okamžik mohu vesele zabrat a ona si může vepředu dělat co bude chtít. Jenže přítelkyně se ve předu bojí jezdit prý jí to nepříjde bezpečné vzadu se cítí bezpečněji. Ale je to asi jen o pocitech.
Hodně zabírat se dá i zepředu. Spíš je horší, jak píše Marble, když jedeš vzadu, tak nemůžeš řadit podle sebe.
Jel jsem s Honzou na tandemu a dost mi vadilo, že mu vyhovují mnohem menší frekvence. Takže když už začala frekvence vypadat rozumně, zařadil těžší převod.
Zkusil bych do kopce zařadit lehčí převod a šlapat hodně, tak aby přítelkyně táhla míň.
Sedačka na lehu dost svádí k tomu zabírat o ni silou. Takže pak mohou bolet kolena i zdravého člověka. Tohle je potřeba hlídat a výkon nahánět frekvencí. Občas točím tak, že se většina zábradlistů diví mé frekvenci.
Taky mně napadá, že by mohla pomoct redukce váhy celého povozu.
Ahojte
Tak jsem se konečně dostal k nafocení předělaného pohonu ale ještě to není konečná verze. Dáme větší převodník a snad se vykompenzuje to malé kolo.
A také jsem nafotil ten malý vánoční stromeček. Jak to zatím pěkně svítí za tmy. Malá ochutnávka v příloze jinak další fotečky najdete na rajčátku :-)
http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/
S tím převodníkem ještě měsíc počkej, ve skalách se bude lehčí převod hodit!
Teď mě napadá, že na slehu zavedu novou tradici - křtění domácích staveb slivovicej. I když ta tvoje už jméno má.
jak ve skalách?????my s frenkem do skal nechceme,my se bojíme...
Ahoj,
tak opět je tady mé věčné téma.
Po srazu v Teplicích nad Metůjí, a těch padesáti km, jsem došel k závěru že na rovinu je tandem fajn, ale na kopce nic moc ta VÁHA ufff.
První věc co bude tak bude tenčí rám, místo 60x60 tl. 2.5mm bych nejradši 45x45 tl 1.5mm váha na metru skoro o polovinu dolu (podle tabulek)
Zlepšit rejd hlavně ten doprava :-) (otázka: co kdy by jsme tam udělal přímé řízení? snížila by se váha, ale jak se to bude chovat? Máte někdo zkušenosti?)
Odpružit zadek, Frenkův tým si stěžovala na některé díry které jsme projeli že to bylo dost nepříjemné až bolestivé v oblasti beder.
Posunout pedály níž k zemi, jak u řidiče tak u topiče a dát je do stejné výšky.
A další věc dát na zadek větší kolo 26"
Ti co se svezli budu rád za další nápady a náměty na úpravu, neb víc hlav víc ví.
A poslední otázka. Když budu dělat nový rám, rád bych ještě singl ležák. A teď to podstatný Lehokolo, nebo tříkolka?
U leha odpružený celo, předek nebo vůbec?
U tříkolky bych počítal s pevnou stavbou.
Postavil bych leho. Projedeš více než na tříkolce. Lesní pěšiny, úzké chodníky, prostě všechno, kam se s tříkolkou nevejdeš. Navíc se líp tlačí.
A z také těchto důvodů celoodpružené. Na svém ležáku jsem nejdříve měl jen odpruženou přední vidli. Zády jsem stejně odskákal to, co přední odpružení pobralo. Tak jsem nakonec vyměnil i zadní stavbu za odpruženou. Je to nesrovnale pohodlnější. Jediná nevýhoda je, že se při jízdě můžeš houpat. Nebo při rozjezdech. To se ale dá vyřešit vedením řetězu v ose odpružení, nebo nějakým dražším inteligentním tlumičem.
Velice dobrá inspirace je každoroční Spezi, na spoustě kol se můžeš i povozit. Docela to člověka nakopne k vlastní výrobě.
http://www.spezialradmesse.de/
Náš jednostopý BTB tandem má páteř ze 40x40x1,5 a je v podstatě až moc tuhý, hlavně pro zadního jezdce. Podle mě můžeš tandemovou tříkolku klidně udělat ze 45x45x1,5 a snese to všechno.
Pokud chceš šetřit váhu, tak zbavit se šílených jeklů 60x60 je určitě dobrý základ. Pak možná najdeš na rámu nějaké zbytečné části, kde by šlo udělat jekly kratší, vynechat zalomení nebo podobně, což dál ušetří vámu. Ale rám ani s tak velkýma jeklema dost možná není víc než polovina váhy kola. Obvykle když člověk svou první stavbu projde od čumáku po ocas tak najde na skoro každé věci něco, co by mohlo být lehčí a často zároveň jednodušší na výrobu. A ani není potřeba hned kupovat drahé cyklokomponenty. Věci jako části řídítek, uchycení sedel, sedla samotná atd. jdou obvykle dost vylepšit. Nezdá se to, ale když ušetříš v průměru sto gramů na deseti věcech a čtvrt kila na dalších čtyřech, už se to projeví.
Odpružení zadku určitě dost přidá na váze a potenciálně požere energii za jízdy. Osobně bych uvážil jako příští krok spíš pasivně pružící zadní rám, co nejvíc vychytat pohodlí sedla a přejít na 26" kolo s dvoupalcovou gumou. Větším kolem se méně narazí v té stejné díře, ale navíc ještě ten náraz bude dál od jezdce, protože větší kolo za zadním sedlem způsobí bod dotyku se zemí o kus dál od toho sedla. Pokud navíc za úchytama sedla bude vidle mít jen dvě šavle letmo dozadu k patkám a řetěz podél nich, nebude pružit pod tahem řetězu, ale trochu propruží na silnějších nárazech a přidá na pohodlí. Podle mě by to oproti tvojí stávající mašině mohl být tak velký rozdíl, že by si Frenkův tým mohla přestat stěžovat i když tam nebude kyvka na čepu a s tlumičem.
Přímé řízení nebývá tak příjemné jako nepřímé, i když v obou věcech můžou existovat výjimky. Osobně bych se zkoušel držet nepřímého, kolo se s ním daleko lépe ovládá. Ale ne že by to s přímým nešlo, to zas ne. Jen je potřeba nemít ty rukojeti příliš blízko řídících čepů, obzvlášť u tandemu. Jak je malá páka a používá se moc síly,
A bereš v potaz, že váš tandem pravděpodobně nikdy nevezl nevezl takové jezdce jako Frenk? Když si uvědomím, jak mohutný rám má Azubí tandem…
Uznávám, že pevnosti materiálů moc nerozumím, jen mi to přijde trochu nepoměr.
Jak píšeš, tak jsou tam detaily, kde je zbytečně moc železa. Třeba táhla ke kolům jsou udělaná neefektivně. (http://majimotorovou.rajce.idnes.cz/S_Frenkem_z...
Pak vidím přebytek převodníků, ale ty už možná zmizely. I řetěz by se určitě dal vést kratší cestou.
Ty převodníky jak odkazuješ na fotografii tak jsou pořád na stejném místě. Táhla ke kolům jsou udělána neefektivně? Mohl by jsi to trochu vysvětlit? Jak je udělat aby byli efektivnější.
Díky za podměty :-)
Odkaz na tu fotku jsem sem dal právě kvůli těm táhlům.
Místo táhle mezi koly bych dal táhlo od řidítek k levému kolu. Tím se ušetří trocha materiálu.
Ještě mně upoutaly mohutné tyčky držící blatník.
Kolik Frenk vlastně váží?
aha... no kolem 50 kg
Bohužel kola jako taková váží dohromady deset kilo. S tm se moc dělat nedá. Možná vyměnit bubnovky za kotoučovky, tam by se dala nějaká váha dostat dolu.
10 kilo pouze kola? To máš ve výpletu cihlu? Ne vážně, to je hrozně moc. A že by se nimi nic dělat nedalo, to mi přijde jako nesmysl.
Koukám na ty bubnovky, 835 g, to je dost. S kotoučema bych něco málo doopravdy ušetřil: náboj cca 250 g, kotoučovka + kotouč: cca 380 g, dohromady 630 g.
A nebo ještě jinak:
Kola: http://remerx.cz/bmx-zavodni/ 680g, dejme tomu, že tam bude obyčejnější náboj a 36 obyč paprsků, přední 830 g, zadní 930 g.
Kazeta: Shimano Alivio 8 rychlostí 11-32 366g
Kotoučovky: Avid BB7 cca 400 g
Pláště: Schwalbe marathon http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/tour_city... 530 g
Duše Schwalbe 95g
Ráfková vložka: 15 g
Dohromady nějakých 5,7 kila za použití celkem obyčejných a značně odolných komponent.
Jinak 50 kilo je tedy obří číslo. To bych vážně nechtěl tahat.
je to osazeno
http://www.dookie.cz/rafek-bmx-sun-rims-king...
Ráfky 880g 3x
Plášť BMX - MAXXIS Holy Roller 575g (2,2'')
Plášť BMX - MAXXIS M-Tread 800g (20x2,1'') 2x
Bubnové brzdy 90mm 1020g 2x
Nába 14mm osa 406g
Více kolečko 433g
celkem to dělá 7,69 Kg
plus ještě dráty, niple, pásky do kol a duše
Takže se k těm deseti kilům dostanu raz dva. Pravda je taková že kola jsem chtěl pořádný. A počítal jsem s celkovou váhou 250 kg celá souprava s posádkou, a nákladem. Je tam toho hodně co by šlo ořezat a odlehčit. Proto hledám azjištuji co by se dalo udělat...
Ty Total strongy jsou dost odolné. Oproti zvoleným ráfkům budou vážit míň, než polovinu. Když se tam dá 36 (nebo víc) nějaký posílených špic, tak to musí vydržet všechno. Tedy jestli to udrží 250 kilo netuším, neb nejsem schopen dosáhnout většího zatížení tříkolky než nějakých 95 kilo (tříkolka, já a cca 15 kilo bagáže). Na tohle je nejlepší zavolat přímo do Remerxu, řeknou ti, co daný ráfek vydrží a dokážou udělat atypické záležitosti na zakázku.
Místo těch Maxxisů můžeš použít Big Apple, jsou lehčí, dost pruží a nosnost mají dostatečnou.
Pokud budeš dávat dozadu 26", tak tam můžeš vrznout 2" Marathona, nosnost 130 kilo.
Na zadním náboji a pastorcích se dá taky dost ušetřit, hlavně bych dneska už nepoužíval ty šroubovací, pokud to jde.
Koukám, že odlehčování kol na Frenkovi je mnohem složitější záležitost, než na mém kole.
Frenk je prostě kus chlapa... ehhh chtěl jsem říct kus kola :-)
Musí to být kus kola,aby uvezl kus chlapa a mě:-)
50kg je vážně dost, mělo by to jít stáhnout na 40 nebo jen kousek přes, podle mě. Náš jednostopý tandem váží 35 nebo 36kg. A mimochodem jeho kola mají 4kg každé (dualdrive, 36 drátů, běžný ráfek, kotouč brzdy a těžká guma Hookworm). Když to vezmeš do ruky je to jak kolo z malé motorky:-). Takže 10kg na třech kolech u stroje s takovou nosností není nijak hrozné.
I při zachování odolnosti se to dá udělat o pěkný kus lehčí. Požadavek nosnosti 250 kg je trochu mimo moje poměru. Hlavně nosnost pláště jsem nikdy neřešil. Tak nějak bych mohl na jakýmkoli plášti jezdit i na jednokolce.
Váha 90 mm bubnovek je tedy dost obří, to mně dost překvapilo. Nikdy bych neřekl, že použitím kotoučovek se dá ušetřit váha.
No jo ale vem si že pláště na kolo jsou nějakým způsobem konstrovaný, a tady jsou namáhány jinak než při běžném použití na kole. Když jedeš rovně tak je to jako na kole ale jakmile zatočíš tak mají tendenci se jako by zouvat (boční namáhání). Proto jsem hledal pláště s výstuhou boků aby zvládly tyto extrémní síly které na plášť působí. Váha je cena za bezpečnost.
A ty bubnovky mě taky překvapili když jsem se začal dívat po kotoučovkách. Teď je jen otázka kolik vyleze váha nahoru, když započtu středy. Na předku to máš všechno krát dvě.
Teď mi došlo, že přeci existují pláště dělané speciálně na tříkolky. Schwalbe triker http://schwalbe.com/gbl/en/produkte/tour_city... . Nosnost 73 kolo bude na hraně, ale snad ještě v pohodě. Jestli budeš nakládat bagáž dozadu, tak budeš mít nejvíce na zadním kole. na něj můžeš hodit 26" x 2" Marathon, co má nosnost 130 kilo. Zároveň ti 26" kolo přidá na pohodlí.
Kotoučovka + kotouč + náboj se úplně v pohodě vejdou do 700 g, dražší možná i do 600 g. To máme 300 g na jednom kole.
První pláště jsme na tandemu roztrhali. Přední guma je i na jednostopém tandemu namáhaná stranově docela dost. Začla se trhat jeho strana od patky. Proto jsem se v BMX shopu sháněl po gumě, která tohle vydrží, doporučili Hookworm.
Jinak u našeho tandemu není problém mít na jednom kole 100kg, na to stačí cca 85kg jezdec. A když je to na tom předním, tak to dostává zabrat fakt fest.
Tandem už někdy vozil i těžké lidi, i když možná jen do sto kilo. Krom toho s ním někteří byli i natěžko na dvoutýdenní výlet a tehdy měl součet jezdců a bagáže přes 200kg. Vpředu pod sedlem kapitána je navařené účko myslím 35x35x2 nebo něco takového podél páteře zespodu. Těžší jezdci (přes 90kg) hlásili, že přední sedadlo je celkem pohodlné, protože rám jim už malinko pruží na největších ranách od silnice. Já si nevšiml, mě nepruží ani tam. A na zadním sedadle je to ještě horší. I když jsou svislé vzpěry vidle schválně kus před patkama a ne až na nic, tak zadek je tak tuhý, že i nejtěžší jezdci na hrbolech trochu nadskakují.
Rám Azubu Twin je opravdu dost masivní. Jednak musí být, když je z toho hliníku. Pak podle mě počítá s dost extrémní zátěží (oba lidi třeba 120kg a k tomu nějaká bagáž, ale nevím jistě) a potom je tu problém řiditelnosti jednostopých tandemů: tuhost rámu. I ten náš se trochu kroutí, i když dost málo, a to má těla jezdců blízko k sobě. Když je topič po směru jízdy, jeho setrvačná hmotost je pěkně daleko od kapitána a na málo tuhých rámech to s řízením dost cvičí. Zkoušel jsem třeba tandemy od Alteny a Zoxu, hlavně ten Zox byl s 95kg jezdcem vzadu prakticky neovladatelný. Azub Twin v tomhle směru využívá tuhost toho masivního rámu a synchronní šlapání dost dobře, takže je slušně ovladatelný.
Nemůže se pak u takhle pružícího rámu stát, že ta rána bude jednou moc velká a rám rupne?
Třeba u té jednoduché zadní stavby bych se trochu bál jejího krutu. Když si uvědomíš, jak moc se kroutil ten Double Ducth. A nebo jak se kroutí Catrike 700 v prudké zatáčce.
Při současné konstrukci Frekna má topič díry dost z první ruky, to je nesporné.
Ale jak by někteří napsali, kecám do věcí, kterým prd rozumím. Ale nějak mi to nedá.
Dá se to navrhnout tak, aby to při maximálním zatížení (nejtěžší jezdec plus plná bagáž) pružilo co nejvíc dané jekly snesou řekněme při seskoku z 20cm vysokého obrubníku. Pro třikrát menší zátěž (čili někdo jako ty nebo já a žádná bagáž) to pak bude znamenat, že se to pasvní pružení prakticky neprojeví. Ale ani plná zátěž to nezlomí. A na rozdíl od hliníku to železo může pružit věky a nerupne, neunaví a nevyžvejká se jak hliník.
To kroucení do boku by byl problém hlavně pro jednostopý tandem, kde to snižuje řiditelnost. Na tříkolce to evidenntě musí být dost tuhé na to, aby celý stroj neosciloval stranově v rytmu šlapání, ale sílu zatáčení to bez pružení unést nemusí, ať si to trochu zapruží. Při tom rozvoru to řidič prakticky ani nepocítí.