Agentura CzechTourism zveřejnila první výsledky celonárodního cyklo a in-line průzkumu. Odkaz na rozsáhlý dotazník, který mohli cyklisté, bikeři a in-line bruslaři vyplňovat prostřednictvím internetu, visel od poloviny prázdnin také na našem serveru. Jak se chováme a co chceme změnit na českých stezkách a trasách? Přečtěte si v našem dnešním článku.
Já se teda omlouvám, možná že uvažuji úplně blbě, ale nějak mi moc z těch dat nevyplývá ta jednoznačná interpretace, že cykloturisté chtějí hlavně značené trasy.
Ona sice nadpoloviční většina respondentů považuje za ideální pro orientaci značení tras (65,1%), ale zároveň nadpoloviční většina považuje za ideální dobrou mapu (62,8%) a navrch ještě 36,3% se řídí podle GPS.
Řekla bych, že lze uvažovat o tom, že většina respondentů považuje za ideální kombinaci značky+mapa. Nebo lze uvažovat o tom, že respondenti v různých situacích považují za ideální různé řešení (někdy mapa, někdy značky).
A když vezmu v úvahu absolutní hodnotu těch procent, tak mě zarazí, že rozdíl 2,3% u otázky na ideální nástroj vede k interpretaci:"Z výzkumu vyplynula poměrně jasná poptávka po kvalitním značení v terénu", přičemž 4% rozdíl u otázky, kde by chtěli cykloturisté jezdit vede k interpretaci:
"Aktivní cykloturisté by přitom chtěli jezdit ve stejné míře jak po málo frekventovaných komunikacích (44 %), tak po cestách mimo ně (48 %)"
Domnívám se, že, aby se dalo jednoznačně určit, co vlastně většina respondentů chce, musela by být otázka položena jinak.
V porovnání s tím, jaké nástroje používají lidé dnes (je to stránka 14 na prezentaci ke stažení pod článkem) je vidět, že:
- dnes používá tištěnou mapu 72%, za ideál ji považuje 62 %
- dnes používá orientaci podle značení v térénu 37%, za ideál považuje 65 %
- dnes používá GPS 23%, za ideál ji považuje 36 %
Jak byste interpretovala Vy?
Ano, já vím, přečetla jsem to celé.
Ty dva grafy by se tak mohly interpretovat, ale je to trochu násilné a neprůkazné.
Já myslím, že kdybych chtěla vědět, co si cykloturisté přejí, tak bych se zeptala otázkou přímou:
"Přáli byste si více značených cyklotras?"
Odpověď ano/ne/nevím.
Bylo by to jasné a průkazné.
Obecně bych v tom dotazníku, který byl i tak dost dlouhý volila spíš příme otázky. Ale to je jen můj názor.
Pokud mám zkušenosti s dotazníky - tak ty přímé otázky dávají výsledky daleko zkreslenější. Jsou dost návodné.
"Přáli byste si víc značených cyklotras" - v podstatě žádný cyklista určitě není proti tomu, aby bylo více značených cyklotras. Takže takhle položená otázka je rozdělí na dvě skupiny - ty, co "jo, jasně že si jich víc přeju" zcela bez ohledu na to, jestli je využívají a jestli je vůbec kdy využívat budou. Jen se jim to zdá jako dobrý nápad, aby jich bylo víc.
A na ty, co zatrhnou "ne" opět bez ohledu na to, jestli podle těch značek jezdí, protože je třeba nepovažují až tak za životně důležité, aby se do toho musely vrážet prachy.
Zatímco otázky vedené směrem, co používáte a podle čeho se vám dobře jezdí, to zmapují lépe.
Otázka, co používáte a podle čeho jezdíte v tom průzkumu položena byla.
Zároveň byla položena otázka, co považujete za ideální a podle čeho byste rádi jezdili.
Jde o to, jak to správně interpretovat. Zda se respondenti vyslovili pro více kvalitně značených tras nebo pro kvalitnější značení stávajících tras.
Ale ono je to složité s tím pokládáním otázek, záleží na tom, co chci zjistit.
Budu za "rypouše", ale zdá se mi nějak nadsazené, že by se 4,75 milionu čechů v posledním půlroce svezlo alespoň jednou na kole. Čistě soukromě bych to odhadl tak na dva miliony (20%) maximálně! Nejsa ale statistik, nerozumím tomu přepočtu :o(
Můj kamarád, který nikdy nejezdil na kole, si ho ode mne půjčil(potřeboval si zajet koupit cigarety) Tak prosím připočti k těm dvěma miliónům i jeho. :-) Mě to číslo zas tak nadsazené nepřipadá.
Myslíš že se na kole projel každý druhý? Nezapomeň na batolata, důchodce, nebo třeba aktuálně nepřizpůsobivé :o))) Prostě nevěřim, jsem holt skeptik ...
U nás jezdí na kole všichni a když říkám všichni, tak všichni(tedy kromě batolat). Samozřejmě, není to ve všech městech, nebo krajích stejné, ale k té polovině bych se přikláněl víc jak k těm dvaceti procentům. Otázkou je, kolik opravdu necyklistů vyplňovalo tento průzkum. Narazil jsem na něj vlastně jenom zde.
Hmmm, tak u nás bych tipnul okolo 10%, takových 25% kolo vlastní. Samozřejmě je to hodně subjektivní odhad.
Že by dotazník vyplňovali nějací necyklisti pochybuju. Proto nechápu ten výpočet.
Je to tak, obdobně vycházejí výsledky už i jiným agenturám.
Jinak tohle číslo bylo spočítané z reprezentativního výběru populace ve věku 15+ - jukněte na metodiku na začátku prezentace - je ke stažení na konci článku.
Zdá se to neuvěřitelné, ale je to tak - jsme národ cyklistů!
Komu se nezdá, ať si udělá anketu v hospodě - vyjeli jste v posledním půlroce na kole?
Hele, mladej, nejsi ty ňákej voprsklej? Co se o nás, o důchodce otíráš!?
8-)
Myslel jsem samozřejmě stařenky a staroušky nad hrobem ...
Jinak je ale správné, že se do důchodu bude konečně chodit až v osmdesáti. Nevim proč by rentu měli pobírat junáci v nejlepších letech - jako například ty, nebo Aby :o)))
Důchod by se měl brát, dokud jsi schopný ho užívat. Před nástupem do pracovního procesu. Starej ´prďola´ může makat, dokud nepadne.
8-E
Tohle nikdy neprojde. Uvedom si, ze kdo by tohle odhlasoval, automaticky by o duchod prisel uplne. 8-)
Já bych měl taky jednu interpretaci výsledků. Samozřejmě je ovlivněna mým názorem. Stejně jako se celý průzkum dostal přesně k tom, k čemu chtěli zadavatelé.
Pro Prahu bych si to vyložil takhle: Stezky odnikud nikam jsou na nic. Stezka, po které člověk jede a najednou zjistí, že odbočila jsou na nic.
Čti: stezky by se měli dělat hlavně koncepčně a jejich značení by se nemělo ztrácet v kritických místech. Když už se někdo s tím značením dělal, tak by to měl udělat pořádně, jinak to absolutně nemá smysl.
Ano, souhlasím. Jen bychom si měli ujasnit, o čem byl ten průzkum. Mluví se v něm o cyklotrasách nebo o cyklostezkách?
Můj zcela osobní názor je, že je zbytečné vyznačovat v terénu jednu, dvě, tři... trasy z Horní do Dolní. Trasu si dle mého názoru najde cyklista sám.
Raději bych ty peníze viděla právě v těch cyklostezkách, které jsou integrální součástí dopravního systému, ty by měly být nejen dobře značené, ale především bezpečné.
Co si predstavujete pod pojmem nebezpecna stezka? :-D Nic takoveho jsem teda vzivote nevidel....
Nikdy nejels tu labskou?
https://picasaweb.google.com/lh/photo...
Jestli je to od Střekovskýho zdymadla, tak tam se to dalo v pohodě objet, kousek po nepříliš rušný silnici a potom už značené v ulici mezi rodinnýma domkama. Tady nebyl problém. To víš, schodům jsme se s naloženou kristýnou vyhýbali.
Jste pro mě stálým zdrojem inspirace
Těší mě, že mé v dobrém míněné "pošťuchováni" neberete osobně. A těším se na další výsledky ankety.
Naopak, jsem za ně ráda. Pracovní tým má osm lidí, včetně dvou VŠ studentek, které na výsledcích chtějí postavit svoje absolventské práce. Přesto nás nenapadne všechno, dotazy a připomínky zvenčí jsou užitečné.
Taky se to dá tak říct. Sice je tu nezanedbatelná skupina GPS-kařů, kteří asi i nadále porostou, celkově ale lidé chtějí právě dobře dobře udržované značení. Je to samozřejmě jen jeden pohled, i když velmi důležitý - pohled uživatelů.
Teď bude důležité, jak se na to dívá vlastník značení a realizátor (v Praze konkrétně TSK).
Mohu se ještě zeptat, jak to přesně s tím značením je?
Značení speciální dopravní cyklistické ifrastruktury (modré svislé značení cyklostezek, vodorovné značení cyklopruhů, představných stání, cykloobousměr, atd.) má na starosti TSK (nebo podobná příslušná složka v kraji)?
Žluté směrové cykloznačení na veřejných komunikacích provozuje a realizuje TSK nebo KČT?
Žluté cykloturistické značení mimo dopravní komunikace (žluté směrovky, žluté značky v terénu) realizuje výhradně KČT?
Žluté směrové tabule vyznačuje, eviduje a s vyjímkou dvou krajů i spravuje KČT. Praha je v tomto směru odlišná - žluté tabulky tu spravuje pražská firma Technická správa komunikací. čísla cylotras v Praze také nejsou v evidenci KČT, spravuje je prostřednictvím TSK město Praha samostatně.
Ostatní prvky jsou obvykle záležitostí správce komunikace (u silnic I. třídy Ředitelství silnic a dálnic, u ostatních silnic je to velmi rozdílné, nejčastěji obecní správce komunikací).
A tady návod, jak nahlásit polámanou nebo zničenou značku:
http://www.nakole.cz/clanky/324-polamana-ci...
Tak to se v podstatě shodujeme.
Když se politikům vzkáže, že chceme hodně značených cyklostezek, bude to nešikovné. Budou se stavět špatně značené cyklostezky vedoucí odnikud nikam. Proto bych se jim snažil vzkázat, že není důležitá kvantita, ale kvalita a promyšlenost celého řešení. K čemu jsou kilometry a kilometry cyklostezek, když radši člověk pojede o ulici vedle pohodlněji a rychleji a ještě k tomu bez bloudění způsobeného absencí směrové cedulky...
Třeba: http://www.prahounakole.cz/2011/09/a23-a-a223-v... Tuhle trasu skoro přesně jezdím, ale jen o tu ulici vedle.
Co byste chtěli? Do starých ulic projektovaných pro koňské potahy prostě další pruh pro cyklisty nenapasujete. Leda na chodník.
A nebo tam nemusíme pustit auta.... Když je pro ty potahy... :-D
Stačí snížit rychlost aut na rychlost potahů. :-)
No ještě by se slušelo dodat, že i ty staré ulice velmi dobře věděly co je to dopravní zácpa.
Každé Pražské nádraží dopravně obsluhovalo několik set koní s drožkami, povozy, potahy nebo omnibusy.
Navíc ulice kvůli kombinaci kočičí hlavy, podkovy a obruče na kolech byly zdrojem značného hluku, myslím, že by se dnešním staromilcům protočila ušiska :)
To radši žádnou cyklostezku, než cyklostezku velmi nízké kvality. Třeba u té odkazované cyklostezky nechápu, proč dvakrát kříží cyklopruh na Vršovické. Tím uživatele sice zavede do pěkného parku, ale cestu mezi těmito dvěma body mu prodlouží na dvojnásobek, přidá kopec a na podzim spadané listí s bahnem.
Takové značení, které máme u nás mi přijde zbytečně nákladné. Určitě by stačila obdoba pěšího značení, jako mají např. na Slovensku.
Já si nemůžu pomoct, ale byla jsem značením na Slovensku zděšena. U nás mi to přijde o mnohonásobně lepší.Některé cyklotrasy tam vedou po čtyřproudovce, další trasa končí v poli, aniž by byl člověk upozorněn, že se bude muset brodit bahnem.
Krom toho jsem na Slovensku nesehnala ani cyklomapy jako jsou u nás např. od Shocartu. (Mám teď novou mapu Beskyd a velice se mi líbí, dá se podle ní krásně toulat, člověk z ní pozná jak zhruba bude cesta vypadat).
Myslím způsob značení, ne kvalitu. Něco na způsob pěšího značení.
Taky vím o rozcestníku, kde už jsou snad 5 roků ulámené cedulky a nikdo je neobnoví.
Dají se koupit cykloturistické mapy z VKÚ Harmanec 1:100 000, těm ale chybí vrstevnice.
Taky Shocart už začal vydávat i mapy Slovenska:
http://www.shocart.cz/e-shop/select.php?z=0&...
Ještě doplním, že VKÚ Harmanec vydal taky Cykloturistický atlas Slovenska v meřitka 1:100000 v kroužkové vazbě a ten má vrstevnice.
http://www.cykloknihy.cz/shop/detail.asp?id=148
Samostatný soubor cykloturistických stovkových map sice vrstevnice nemá, ale obsahuje výškové profily cyklotras.
Kvalitu těch map nechci hodnotit, ale v každém případě se dá dobře jezdit i podle klasických turistických padesátek.
V Harmaneckých papírnách se dělal toaletní papír. Není to inovace - mapa na toaleťáku?
Číslování tras čtyřmístnými čísly u nás považuji za naprostou pitomost. V zahraničí (např. Dánsko, UK) se číslují jen pátěřní dálkové cesty max dvojmístnými čísly a místní už ne. Já si dodnes nepamatuji číslo trasy vedoucí kolem našeho domu. Stačilo by to i takto bez čísel, která si stejně málokdo pamatuje.
Souhlasím. A vůbec myslím, že nejdůležitější je značení ve městech, a to hlavně, pokud jde o výjezd nějakým konkrétním směrem ven. To bývá oříšek i s dobrou mapou.
Pak v krajině už to zdaleka není tak potřebné.
V krajině by stačily jen ty malované, jako na SK nebo PL. Ještě však větší nesmysl, hlavně pro cizince, je umísťování rozcestníků. Ty bývají často už 50, 100 i více metrů před křižovatkou společně se silničními směrovkami. My jsme na to zvyklí, ale co cizinec, většinou neznalý češtiny, než na křižovatku dojede, tak vše zapomene, co bylo na těch cedulích. Všude ve světě (mimo Slovensko) jsou rozcestníky v místě křižovatky, na důležitějších jsou pžedzvěstní tabule. Aspoň při umísťování cyklosměrovek by se kompetentní mohli poučit. Také jsem se už kolikrát vracel, co vlastně na těch cedulích bylo.
s tím nezbývá než souhlasit ..
Další nešvar je pak střídání dálkového a místních cílů.
U nás musíš kolikrát po projetí křižovatky ohlédnutím kontrolovat na protisměrném směrníku jestli náhodou nejedeš blbě.
Pravdou je, že párkrát jsem autem už jel podle cyklosměrníku :)
Cizinec se přizpůsobí úplně stejně jako se my přizpůsobujeme jejich značení, alespoň to cestování není fádní a člověk má po cestě stále na co myslet :-)
Jinak značení cest číselnými tabulkami vůbec není tak špatné, nevidím důvod proč na každém lesním rozectí umísťovat směrové tabulky, když stačí tabulka s číslem trasy, je to stejné jako jsou číslované silnice, podle čísel se velmi dobře orientuje každý, zvlášť cizinec, který některé šílené názvy po 10 minutách sotva vysloví, totéž platí i pro nás venku.
Tak tohle mám jinak. Když pojedu třeba do Brniště (náhodný cíl), je mi celkem jedno, jestli tam vede 3045, nebo 3007. Důležitější pro mě bude směrovka - nemusim se držet přesně nějaký cyklotrasy, můžu jet kudy se mi to bude víc líbit :o) Proto je pro mě důležitější směrovka (a to i v cizině). Totéž vlastně i v autě, čísla silnic mě zajímají jedině tak při přejezdu na velkou vzdálenost po dálnicích.
A co saské značení obrázky? U Hoyerswerdy jsme řešili, jestli ta cyklotrasa, po které máme pokračovat má ve znaku ptáka s roztaženými nebo staženými křídly, protože jsme delší dobu jeli po souběhu těchto dvou tras.
A směrovky s názvy cílů? To spíš bude v Hoyerswerdě na nádraží stát vagon nacpaný šafránem.
Podobně my v Bavorsku. Po hodině už jsme neměli tušení, po kterém tom broukovi nebo motejlovi to vlastně máme jet. Nejhorší je, že jak se ty trasy různě prolínaj, potkávaj a zase rozdělujou, tak je v tom za chvíli takovej, ale takovej bordel.
Já jsem teď schválně vytáhl mapu "Lausitzer Seeland". Je tam cyklotrasa s havranem, se sovou, se strakou?, s jeřábem, s jakýmsi neurčitým ptákem. A to jen těsně tam není trasa s mořským orlem.
No a cykloznačení tam taky stálo za to. To bylo udělaný takovejma poměrně malejma čtverečkama rozdělenejma úhlopříčně na bílou a vyšisovaně zelenou s nějakym číslem. Problém byl, že to bylo umístěný dost chaoticky, takže člověk neustále hledal, jestli jede dobře. Jako šílenější způsob značení, ať pro pěší nebo pro cyklo, než v okolí Bavorské Rudy jsem ještě neviděl.
Musíš rozlišovat mezi místním a celostátním značením. Místní si dělá každý region nebo obec sám, ale to celostátní je v těchto zemích přehlednější a účelnější, než u nás. Němci, myslím si, převzali holandský systém.
Nevím proč, když u nás funguje perfektní systém značení pěších tras, proč se vymýšlelo něco jiného a hlavně nákladnějšího.
Já bych řek, že naše cykloznačení vůbec není špatné, je docela přehledné a slušně viditelné, myslím, že bude hodně lidem vyhovovat. To, že někde není úplně jasné kudy trasa vede dál není určitě špatným značením, ale jen umístěním značek.
Po silnicích a asfaltových stezkách budiž po tvém :o). Ale mě by se v terénu mnohem víc líbilo pásové podle vzoru pěšího.
Ale ono přeci existuje. Alespoň u nás. Je na stromech, budovách...je o něco větší než turistické, dva krajní proužky jsou žluté a ten prostřední podle trasy.
No, tady u nás se vůbec neujalo (možná nebyl ani učiněn pokus), nejbližší jsem zaznamenal na rozhraní Jizerek a Krkonoš - okolo Hvězdy / Štěpánky. Když jsem to tam viděl, vůbec jsem netušil, že je to "cyklo". Tady všude dávají pouze ocelové sloupky se žlutou reflexní tabulkou, i v tom nejhlubším lese :o/
Naštěstí alespoň Správa NP používá dřevěné sloupky.
U nás je obojí. A stejně zabloudíš.
Jinak švagr je nějaká vyšší šajba u značkařů a poctivě svěřené trasy projíždí a dupe ty co to značí blbě.
Nemohl by ses švagra zeptat, jak to je s tím malovaným pásovým cykloznačením.
Já si nejsem jista, ale mám dojem, že i tam kde bylo, se už nahrazuje těmi plechovými cedulkami s čísly. Nově značené cyklostezky v terénu jsou už snad všechny značené těmi kovovými plackami na špejli. Tak nevím, jetli je to jen můj dojem, nebo je to nějaký nový předpis.
Vždyť se používá, krajní pruhy jsou žluté, asi ne úplně všude, mohlo by to být častější, ale to opět není chyba systému značení.
Zase s tebou musim nesouhlasit :o)
Tohle značení mi přijde trochu nešťastně zvolený. Pěšímu je až příliš podobný, navíc skoro stejný, jen s oranžovým lemováním, je běžkařský. Takže jen velmi dobře informovaný cyklista ví, že je to pro něj. Pěší z toho nepoznají, že můžou očekávat setkání s "nebezpečím" (někteří to tak pociťují). proto se asi moc celostátně neujalo. Považoval bych za vhodnější "pásové" (tedy malované na stromy), ale s nějakým piktogramem. Třeba Poláci takový v terénu používaj - foto 1. Ještě vhodnější by bylo s názornějším obrázkem, jako třeba na druhé fotce - z toho by natěžkistovi mohlo být jasné, do čeho jde :o)
Pokud vím, tak to pruhové cykloznačení se používalo, když KČT začal značit pro cyklisty. Proto je hodně na Liberecku a v Českém ráji. Ale pokud vím, tak od toho ustupují a chtějí maximálně odlišit cyklo a turistické značení, co mu dnes zkoušejí říkat pěší.
Asi se na montáži a údržbě žlutých tabulek dá utržit víc, než na plácání barvy štětcem.
Mně zase přijde číselné značení jako výborné a to jak u cyklo, tak silničních cedulí. Nemusím si pamatovat, každou vesnici přes kterou chci jet. Když trasu plánuji, tak vím, že chci jet po 457 a nemusím zkoumat, jestli v dané vesnici je cedule se jménem které potřebuji, ale když vím číslo po kterém chci jet, nemám problém tu odbočku najít.
Když jedu na na karkůlce nějakou dálkovou trasu (přes 200 km) tak mi stačí si dohledat čísla silnic a itinerář má obvykle tak okolo 10-12 záznamů (řádků) na celou trasu. Město kde budu odbočovat, číslo silnice na kterou budu odbočovat a jestli je to vpravo, nebo vlevo. Nic víc nepotřebuji. Pokud bych měl jet podle názvů, tak by to bylo znatelně delší a komplikovbanější.
Nojo, ale ty závodíš :o)))
To já si klidně na každém rozcestí zastavim, vytáhnu mapu atd... alespoň se vydejchám :o)
Nojo, kdybych stavěl na každém rozcestí, nikam nedojedu :-)))
Jo, ale pak i na bajku zapomenes, ze mas za sebou mene vykonne jedince a my pak litame po lese a rveme a hledame stopy sjeteho Nobby Nicka 2,25". 8-(
Nojo, jedu si pohodu kouknu, jste za mnou, jedu si pohodu, kouknu, nikde nikdo...
Co s tím? :-))
Si pořiď zrcátko. Já o něm uvažuju jenom kvůli společným jízdám s pomalejšími jezdci, kvůli autům ho nepotřebuju.
zrcátko? co to je? kde to na biku najdu?nemám to tam a jezdí to, tedy to na něj asi nepatří :-)
mě kolo vždycky jezdívalo i bez brzd. Dokonce občas i bez řetězu. Ba jsem jel i bez půlky řidítek. Že by to znamenalo, že to na to nepatří? :-O
DOkonce mám vyzkoušeno na spoustě kol, že jsme tě na něm neměl a jezdilo to perfektně i tak. Mě z toho tedy vyšlo, že ty na kolo nepatříš!!!
Což je škoda, protože s tebou rád jezdím a bude mi líto, že už nemůžeš... fňuk...
Tak některá kola vozí stojátka, zrcátka, nosníky apod. Mé místo těchto zbytečností vozí jinou zbytečnost, která jí vytěžuje natolik, že zbytek zbytečnosí už neuveze.
Apropo, co je to, to zrcátko? :-)
Takové to lesklé a díváš se do toho abys viděl jak jsi hezký a jak se mile usmíváš když vidíš nějaké úžasné stoupání :-)
to je to místo, odkud na tebe kouká takovej vošklivej chlap, co ho ráno holíš ;-)
A to místo se dá i přenášet, aby se sna toho ošklivýho chlapíka mohl dívat nejenom doma.
No je fakt, že tvoje kolo veze větší váhu než váží Snilardovo kolo i s jezdcem, takže by hrozilo, že kdybys namontoval zrcátko, už by to nemuselo unýst...
můžu tedy na nějakou vyjížďku s tebou, aniž bych s sebou táhnul tu věc z koupelny?
nevím. Rozmyslím se...
Tak jo, můžeš! Ve čtvrtek jedu asi tak v devět večer směr někam do posázaví jestli chceš...
Těším se hlavně na takovou tu hezkou cetičku z Hrušova podle Mnichovky. Ta bude za tmy skvělá!
To nemusíš dávat na bike. Můžeš to dát třeba na brejle.
nestraš!!!
Nebo na prilbu! 8-D
tysitotakenechodcesty,laskave...
Ještě toho trochu. Helmu na kolo, na tu helmu zrcátko, celé to dát na nosítko, stojník někam, atd. atd. atd. atd. až si nebudu moci kam sednout.
Přesně takhle to dělá Kazisvět. Furt tam něco montuje a potom to cestou opravuje.
Nepochopil. Strašně si ho tam přeje. Poznal už totiž, že kolo bez stojníku je k cestování (=jedinému opravdovému využití kola, to ostatní je pouhý trénink) jen obtížně použitelné.
;-)))
To má jenom okoukané, evidentně si poradil i bez něho, proto byste mu neměli tvrdit, že bez stojníku to nejde a hlavně ho napodobit, sundal ty kurvítka z kol a jako stojník používat pedál
Jsem myslel, že když člověk použije kolo k přepravě z jednoho místa na druhé, tak se jedná o cestování na kole. Když tedy jedu na kole z Prahy na chalupu do Jizerek, necestuji protože nemám stojník?
To nevím, jestli ten, kdo se vydává na cestu je cestovatel, nebo ne, tomu já nerozumím.
Spíše to vypadá, že cestování je pouze, když jedeš na několik dní natěžko. Pokud jedeš na několik dní nalehko, už jenom trénuješ stejně jako při cestách po městě. Akorát nevím, jestli můžeš spát pod střechou, nebo jenom ve stanu, či pod širákem.
P.S. zase mně neberte moc vážně :-)
:))
Asi nejlepší by bylo spokojit se s definicí, která je v závěru Tří mužů na toulkách:
"Když se to vezme kolem dokola, tak to byl moc příjemný čundr," pravil Harris. "Docela se už těším domů, ale zároveň, jestli mi rozumíte, mě mrzí, že už je po všem."
"Co je to vlastně ,čundr'?" zeptal se mne George. "Jak bys to vyložil?"
"Čundr," vysvětloval jsem, "to je putování, ať už dlouhé nebo krátké, které nikdy nekončí. To jediné, čím se řídí, je nutnost vrátit se ve stanovený čas na místo, z kterého člověk vyšel. Někdy se jde živými ulicemi, někdy po polích nebo álejemi; někdy máme na tu vycházku několik hodin, ale někdy i několik dní. Ale ať už trvá dlouze nebo krátce, ať už vede tudy nebo jinudy, nikdy se nezbavíme myšlenky na ten sypající se písek. Na mnohé lidi cestou kývneme a na mnohé se usmějeme; s některými se zastavíme na chvilku řeči; a s několika nemnohými jdeme kousek společně. Moc věcí nás zaujme a často se cítíme dost unavení. Ale celkem vzato se příjemně bavíme a moc nás mrzí, když je po všem."
A kdo mluvil o vzdálenosti? Je úplně jedno, jak daleko se dostanu za dva dny. Ale od dvou dnů výše jsem NA CESTĚ (odtud CESTOVÁNÍ). Co je méně, to je pouhý výlet, nebo dokonce jen obyčejná vyjížďka...
My tě vážně moc neberem. Ty nám prosím taky! :-)))
Správně, žádné zastavování ani zdržování :-)
To si pak připadáš jak pojízdnej kompjůtr, ne? Není přeci zajímavější vědět, že právě jedeš přes Sátoraljaújhely, Csákánydoroszló nebo Grosspetersdorf či Guardia Perticara nebo Dolní Počernice?
Mě teda nedělalo nikdy problém udržet v hlavě pár čísel ani u cyklotras :)
Já s Karlem souhlasim. Sice bych pár čísel (a moč) ještě udržel, ale nic by mi to neřeklo. Zato vždycky vim, kam se chci dostat, do jaké vsi, nebo města atd., takže taky preferuju normální rozcestníky. A protože na kole většinou nejsem "na útěku", stačí mi jeden, nemusim je mít z každého směru abych mohl prozávodit bez přibrzdění...
No jo, kdyby to bylo jen pár čísel... Ono už to pomalu začíná být s tím značením veselé až směšné.
Třeba původní pražská cyklotrasa VE-DE (tyto cedule jsou v terénu pořád).
Tož to VE-DE vede (vlasntně vedlo) z Liboce přes Nebušice, Jenerálku až na Podbabu. Částečně se kryje s 0078 (ty cedule jsou v terénu taky k vidění). Celé to má asi 11 km.
A teď podle nového systému značení je to takhle:
"Nový plán číslování již nepočítá s vyznačením stezky VE-DE jako jednoho úseku, naopak stezka se "rozpadne" do několika odlišně značených úseků. První část Liboc - současná křižovatka se stezkou 0078 bude součástí stezky A33 (Prokopské údolí - Stodůlky - Bílá Hora - Liboc - Přední Kopanina). Pokračování do Nebušic bude přeznačeno na stezku A34 ( Řeporyje - Třebonice - Zličín - Ruzyně - Nebušice). Třetí úsek Nebušice - Podbaba bude značen jako A17 (Podbaba - Jenerálka - Nebušice - Pření Kopanina) a bude upraveno vedení trasy tak, aby minula Nebušickou ulici. Kdy bude stezka v terénu přeznačena mi není známo." (citace z prazskecyklostezky.cz).
Tak já teda tak nějak nevím...