Ahoj všem, mám takovej problém - santour NRX7500. Určitě nejsem sám, tak bych Vás chtěl poprosit o radu co s tou vidlí. Kdo ji máte, asi víte o co jde. Když není zrovna teplo, je k prdu.
Jak to řešíte? Zatím jsem se ještě o žádné úpravy nepokoušel. Všem předem dík moc za radu.
Asi největší zkušenosti s "funkčností" resp. "nefunkčností" sentůrek má Milan Slanec, zkus kontaktovat jeho:[email protected], popř. jeho web:www.tunning-test.cz.
na web som sa akosi nevedel dostat. kedze mam taku vidlu (takmer uplne novu) rad by som vedel, ake problemy ma s nou cakaju.
Ty stránky jsou super!! Akorát Airline tam má překlípek: tuning, ne tunning.
Omlouvám se, dík.
Dobrý stránky! Akorát když jsem si udělal po dlouhým študování jasno v tom že marzoška je No.1 :o))
Člověk se holt pořád učí :o)
Pokusil som sa kontaktovat Milana Slaneca.
Ozval sa ihned, ale mam trochu zmiesane pocity. Zrejme je odbornik, ale nerad sa so svojimi skusenostami deli. Opytal som sa ho, ako sa da nastavit vidla (co jej pomoze co nie), ako sa nu starat, takmer jedina odpoved bola, nic sa s nou neda robit eln ju posli ku mne na tuning, alebo este lepsie kup si u mna novu vidlu. Ta odpoved sa mi nie celkom pozdava, nech je vidla akokolvek zla, ak ju zle nastavim bude este horsia, takze tak ci tak sa iste veci urcite na nej daju urobit aj teraz.
Ja som sa otazky pytal preto, aby som si naozaj overil, ze problematike rozumie a ze jeho cielom je pomoct, poradit druhemu. Skor mam dojem, ze cielom je skor cosi predat.
co sa tyka odpruzenej vidly, som uplny zaciatocknik, naozaj netusim co a ako a tak si nie som celkom isty, ci jedina moznost je dat vidlu prerobit a ci to pre man vobec ma vyznam. Mate niekto skusenosti?
jaroslave, já si myslím, že se tím - vpodstatě - asi živí. Takže bych se ani nedivil, že informace jen tak nechce dát, ale prodat. I když ve formě provedené práce. :-)
Pokud vím, tak yaris se k tomu chystá, určitě se s námi podělí o dojmy.
Jeho obvykla odpoved je,ze je to moc slozity abys to pochopil,dost se kvuli tomu pohadal s lidma na bike-foru a nakonec z nej odesel.
Možná má málo taktiky v komunikaci (na tu větu o složitosti a pochopení asi reaguje každý stejně), ale podle těch stránek je zjevně, co se týče vidlí, hodně v obraze. Určitě se na něj taky obrátím, ale asi až v průběhu zimy.
A musím se ho zastat ohledně té ochoty radit. Pokud se tím živí, byl by blázen, kdyby se choval jinak. Ledaže bysme založili nadaci a za linku důvěry mu platili nějaký měsíční paušál?
Nuz mna nezaujima ake upravy robi.
Ale stale musim zvazovat vyhody a nevyhody, plusy a minusy.
Skor som chcel poradit, ako nastavit vidlu teraz, aby som ju napriklad neznicil. Na zaklade rady a odpovede by som si urobil obraz. Bohuzial nedostal som odpoved skoro ziadnu (vlastne ano, vraj sa s nou neda nic robit, to sa mi celkom nezda). Ak by som sa rozhodol poslat vidlu na upravu, tak by to jednak stalo dost penazi na postovnom (predsa len ste uz zahranicie) a musim odmontovat vidlu (neviem ako na to), stratim zaruku (bicykle je skoro novy), budem isty cas bez bicykla (ja ked v zime to vadit nemusi). A to vobec netusim, ci ta uprava vobec ma pre mna a moj styl jazdenia zmysel.
Rád bych přidal svojí zkušenost: taky jsem nebyl úplně spokojen s funkcí téhle vidle. Při pomalé jízdě nebo když byla zima tak to na menších nerovnostech dost drncalo.
Nebudu to rozvádět do detailů, zkrátka jsem poslal mail s dotazem na M. Slance, odpověděl obratem (a to i na následné maily) s vysvětlením co a jak.
No a asi před týdnem jsem se rozhodl, že do toho tuningu půjdu i když jsem měl (p. Slanec promine) trochu obavy. Nicméně jsem mu ji poslal a dneska dorazila zpátky.
Byl jsem dost natěšenej a zvědavej, zdrhnul jsem dokonce z práce o hoďku dřív, abych ji namontoval a vyzkoušel. Montáž OK, ale počasí nebylo OK, takže jsem na ní jen párkrát objel garáž.
Musím ale i po těch pár metrech říct, že je to úplně jiný pocit z jízdy. Je tam léta neudržovaný a tudíž rozbitý asfalt a štěrk, ale připadal jsem si jak když jedu po mechu. Ani betonové nájezdy k jednotlivým garážím, pár centimetrů vysoké jsem skoro necítil. Fakt dost dobrý. Takhle jsem si to "pérování" představoval. Už se nemůžu dočkat, až ji vyzkouším v terénu na delší projížďce, ale vypadá to velice slibně. Rozhodně to za ty peníze (1000,-) stálo....
Tak to je vynikající zpráva!!!
taky zvažuji zaslání této vidle k vyladění, tak se chci zeptat Shootera, nebo někoho z vás, kdo rovněž absolvoval úpravy u "tuning-testu", na porovnání s původním provedením. díky.
Díky Vám, jdu mu psát. Doufám, že je z Prahy.....
Milan bydlí kousek od Kladna,ale úpravu od něj bych doporučil vlastní zkušenost.
Ano, také mám za to, že je to Kladno. Jsem rád, že se tu ozval někdo, kdo má s Milanovým tuningem osobní dobrou zkušenost.
Protože mám stejnou vildi, vyměnil jsem právě teď mail s p. Slancem a jeho reakce byla okamžitá, vstřícná a vyčerpávající. Doporučil jinou vidlici, navrhl vylepšení standardního tuningu pro mou váhu, označil ideální řešení, kompromisní řešení a navrhl vyzkoušení. Howgh.
Mohl bys jeho reakci konkrétněji zveřejnit zde v diskusi ? Předpokládám že by to mohlo zajímat více lidí.
Byl jsem upozorněn, že se tu o mě mluví a tak abych snad k tomu taky něco řekl.
Každému, kdo se na mě obrátil jsem odpověděl. To, že se někomu odpověď nelíbí je jiná věc.
Na dotaz, jak naladit nejjednodušeji tuhle vidlici jde odpovědět jediné. Žádné vrtění knoflíků jí nezmění. Kdo chce více detailů, má je na mých stránkách.
Kdo si myslí, že zvládne úpravu, tak odpovídám. Rozeber vidlici, uvidíš cosi jako vzpěru pátých dveří u auta. Je to natlakované a je tam olej. Tak tohle rozžízni, uvnitř udělej úpravy a dej to zpět tak aby byl zachován tlak a naplněno olejem. Když tohle zvládneš, tak to je ta podstatná úprava a můžeš se do toho pustit.
Skutečně nemůžu za to, že si každý pod pojmem úprava představuje cosi jednoduchého, co zvládne každý na koleně. Úpravy, které jsou potřeba ke zprovoznění Lock outových verzí přesahují silně představy o jednoduchých úpravách.
A ještě nerozumím tomu, proč se na mne s radami na jednoduché nastavení vidlice obracejí jejich vlastníci a potom si tady stěžují, že jsem jim neporadil. Neměli by se spíše obrátit pro takovéto rady na své prodejce, kteří jim zřejmě nedokázali nastavení předvést?
Vidlice totiž žádné jednoduché a skryté zázračné nastavení nemá a moje odpověď je vždy zklame.
Ještě mi to nedá, protože pomluvy pana Jaroslava se mnou dost hnuly.
Tady je nezkrácená verze mojí odpovědi pro něho, která ho tak pobouřila:
Vsechno jsou to dobré otázky a já zacnu poporade.
Jak poznám, ze vidlice potrebuje tuning.
Odpoved je jednoduchá. Práve jste to zjistil
Tohle není nic proti Vám, mnoho lidí si totiz myslí, ze to je takhle v
porádku ale ono není.
Jakákoliv vidlice Suntour se chová takhle a je to dané nesmyslným nastavením
tlumice. Proto zádné nastavování knoflíky a bezné ladení nic nezmohou.
Na stránkách mám zhruba popsanou problematiku i s merením.
Úprava je slozitejsí, nez si lidé pod pojmem úprava predstavují. Je to jako
rozdelat nerozebíratelnou vzperu pátých dverí u auta. (takhle presne ten
tlumic uvnitr vypadá) uvnitr udelat úpravy, které zmení zcela princip chodu
a zpetne slozit a to natlakované.
Tohle je zhruba popis, který delám já a jinak zádný servis.
Vidkici je mozné zaslat postou a já zasílám zpet na dobírku. Cena samotné
úpravy je 1 000 Kc, bohuzel na Slovensko vychází daleko drazsí dobírka okolo
280 - 300Kc.
Zvazte, zda se Vám to vyplatí. Chodem se to samozrejme vyplatí, protoze po
úprave je mozno poznávat ty radosti odpruzení co popisuji a k velikému
prekvapení nejde poznat, ze se jedná o jednu a tu samou vidlici.
Krosové modely jsou vseobecne horsí úrovne, nez bikové a tahle vidlice po
úprave se stává spickou. Jediný problém je nevymenitelná pruzina. Teda je
vymenitelná ale není jiná náhrada.
Absolutní spicka je po úprave typ 8100, který je duralový, pruzí vzducem a
jde tedy lépe prizpusobit a je lehcí, vse je v duralu. Váha 1700.
Pokud by byl zájem nové modely jiz upravené taky prodávám.
To je jenom návrh, tam by se to postovné rozpklynulo lépe.
S pozdravem a dejte vedet jak jste se rozhodl, at je to jakkoliv.
Milan Slanec
Doplňuji, že jinou verzi se vzduchovou pružinou rozebírám proto, že předpokládáme použití pro vyšší váhu. Proto je stávající vidlice i po úpravě méně vhodná a ještě se to zvýrazní. Upozorňuji na všechny rizika a rozebírám to tak, jak měl být upozorněn každý, při koupi kola. Skutečně mě zaráží, proč si potom svoji nespokojenost ventiluje na mně, který jsem mu věnoval svůj čas, pro odpověď na jeho konkrétní otázky. Uvědomuje si vůbec pan Jaroslav, že takhle mohu být zahlcován spoustami otázek a namísto ocenění za kvalifikovanou odpověď, kterou dostal mě častuje těmihle pomluvami.
Prozradím mu jedno. Úpravy dělám za peníze a poskytuji velmi dobrý servis. Při odborném výběru u mě by se vyvaroval svého současného zklamání. Za peníze, které pan Jaroslav zaplatil prodejci dostal mizerný servis a nerozčiluje se nad tím, tak jako nade mnou. Nechtělo by se to trochu zamyslet?
IMHO je taková odpověď v podstatě vyčerpávající a není důvod k nějaké nespokojenosti ze strany pana Jaroslava.
Zajímá mě jiná věc. Pokud se člověk podívá na webu na krosová kola "vyšší" kategorie (18000 Kč a výše) zjistí, že většina z nich je vybavena právě vidlicí Suntour NRX7500. Jakou jinou lepší vidlici tedy vybrat na krosové kolo ?
Píšu přeci, že crosové modely jsou na tom funkčně hůře.
Bez úprav by mohla dosud projít pouze Manitou South. Potom tu jsou ještě pružino elastomerové verze různých provedení namátkou snad Isync, které odvedou svojí práci co se citlivosti týče ale vyšší nároky nesplní. Ze stejného soudku je i RST.
Já bych mohl nabídnout upravený typ 7500 ale jenom pro lehčí váhy. cůvody popsány. lock out, pružina a olejové tlumení jsou potom ve své třídě špičkové. Upozorním i na vnitřní konstrukci, kdy od typu 7500 výše jsou kluzná ložiska kovová nalisovaná s plastovým povrche. Všechny verze levnější i konkurenční mají ložiska jako plastový blok, který je svojí funkcí podřadnější. no a pro vyšší váhy je jediné řešení a tím je vzduchový typ 8100, který je jediným vhodným. Tohle je zhruba ukázka mého přístupu.
Tomu se dá i věřit. Já se spíše zeptám na neco jiného. Moje paní má SR 7500 a po ježdění v lehkém terénu lesních a prašných cest, a dovolené doslova "na kolech", jsem až doma po očištění zjistil, že je ten hezký povrch vnitřních nohou na zadní části odřen - asi prach s vodou: zastihla nás totiž jednou průtrž v polovině cesty. Dá se tomu napříště nějak zabránit (myslím zhoršování toho odření), třeba nějakým vrapovaným měkčeným chráničem a jak složité by bylo jeho navlečení?
Pokud je tohle jediný problém, tak to uklidním :-)
Na povrchu nohou je lak. Opravdu lak, kterého je třeba se zbavit. Je měkký a odírá se. Tohohle laku se při ladění zbavuji. Bohužel je to jenom další krok úprav. Podstatný je ten tlumič, tohle jde dělat až potom.
Pokud má paní uvedenou váhu, tak jízda pro ní musela být dosud rovna jízdě na pevné vidlici.
Děkuji, tak to jsem rád, že se jedná jen o estetickou záležitost. Je možné tu vidlici na případnou úpravu k Vám přivézt osobně, nebo to funguje jen via pošta-balík. A skutečně je to tak jak píšete - vidle se moc nesnaží :-)))))
Tenhle dotaz jsem zaregistroval až teď, takže odpověď. Návštěva je samozřejmě možná ale úprava neproběhne na počkání, proto to zasílání a hlavně, musíte zajet do okolí Kladna.
Po dohodě mailem není návštěva problém, ani vyzkoušení obdobného typu vidlice na místě.
Nuz je mi luto, ze ste zobrali tie moje otazky ako pomluvy. Ja som chcel jednoducho zistit o mojej vidlici co najviac.
Mozno som sa zle pytal. Naozaj ma nezaujima, co sa deje pri tom tuningu, skor som cakal par slov o tom, ako nastavit vidlu, aby som ju neznicil, ale asi som sa mal obratit o radu inam, suhlasim. Ono to totiz naozaj nie je jednoducha volba. V ziadnom pripade by som si nemyslel , ze nie ste odbornik na vidly (a asi som to ani nenapisal). Skor som nadobudol dojem, ze ste pre mna prilis velky odbornik, ktory nema cas sa bavit so zaciatocnikmi (to som ja). A myslim, ze som sa nerozculoval, len si stale nie som isty, ci sa mi uprava vidly oplati alebo nie. ( a nejde ani o peniaze, skor o komplikaciu s posielanim rozoberanim a podobne) Chcel som preto zistit, ci ma niekto z diskutujucich prakticke skusenosti s tym tuningom.
Nuz ak zhrniem vsetky informacie ktore som dostal tak mi vychadza asi toto:
1.Vidlica suntour NRX 7400 ma sice na sebe kdejake cudliky na nastavovanie, ale su v podstate na nic, kym sa neurobi tuning .
2 Ten tuning je urcite potrebny, inak vidla nefunguje dobre.
3. Zatial sa neozval nikto, kto uz ma tuning za sebou.
Je mi naozaj luto, ze sa vas moj mail dotkol, urcite som sa vas nechcel dotknut, mozno som nevolil tie spravne slova.
Skutečně se mě to velmi dotklo.
Za mé pravdivé a nezkreslené odpovědi jsem se od Vás dočkal pomluvy a to za zády. Kdybych nebyl upozorněn spousta lidí Vám rádo uvěří a já nemám možnost ani zaregistrovat, že mě někdo pomluvil.
Každý at´si udělá představu o Vaší reakci, jak první, tak následující. podklady jsem předložil a víc k tomu nemám co dodat.
Akorát to, že v dalších privátních odpovědích budu hodně zvažovat zda neodpovídám někomu jako Vy.
zdar,řeknu vám jednoduše jen můj osobní názor!!!jsem mechoš v cykloshopu...,a suntour je s prominutím šmejd.Kdo se nechá nachytat na spoustu funkcí má smůlu.Ono narvat do vidle olej,nebo vzduch,dát tam LO není problém,ale aby to fungovalo je!!!Proto pokud si všimnete tak renomované značky,které opravdu investují do vývinu tyto technologie nepustí cenově níž,protože by z toho vyšel stejný šmejd.O suntouru to je x let známo!A pokud vám ji nějaký obchodník doporučí tak se ho zeptejte jestli jí má on,nebo někdo z branže na kole a třeba v tomodelu,se vám vysměje:-)Na kolech se objevuje nejčastěji protože je pro cyklofirmy nejlevnější variantou.A pak je neštěstí vidět XT se Suntourkou,celá funkčnost kola je v tahu....,a za náš krám-my je teda z těhle dúvodu vúbec nevedem.Nejsou plně funkční,zamrzají,minimální možnost tuningu.Kdo hledá najde kvalitní konkurenci,nebude mít třeba zamykání,ale funkčně nebe a dudy,o náhradních dílech a životnosti nemluvě.Mimochodem takové Metro od RS je funkčně 1*,ale je to můj názor,nebo zkušenost,samozřejmě kdo nemá větší ambice,či možnost porovnání,nemusí souhlasit a může být spokojen.
Trochu tě opravím.
Ony ty firmy, které si dají záležet na vidlici ji nepustí cenově níž proto, že si to nechají zaplatit. Říká se tomu vývoj a výsledkem je precizní funkce.
Stejný vývoj jsem musel provést i já a cenově tě vyjde na daleko menší peníze. Tvým přístupem se dopracuješ k prodeji zaručených vidlic, od zaručených výrobců. K výsledkům, které dosahuji nemáš nejmenší šanci se ani přiblížit a proto tvé tvrzení o nevyladitelnosti Suntouru platí jenom pro tebe.
Víš vůbec jaké mají tebou vychvalované vidlice vnitřnosti, hlavně kluzná ložiska a porovnával jsi někdy úroveň zpracování? Když už zasáhneš do debaty, kde jenom odsoudíš, nebylo by dobré, kdybys trochu předvedl svoji odbornost a přehled?
sorry,ja tady nediskutuji,poze jsem dal svůj názor!!!Psal jsem pokud nemá někdo ambice a možnosti,může to být vhodná volba,ale ať nečeká zázraky,mám školení od Bartoníčka na marzošky,i od Rokšoku,možná jsem zdeformován,pohybuji se v jiných cyklopodmínkách,ale prošel jsem si obdobím kdy jsme si nechali točit pružiny do vidlic a soustružit podložky...,je to můj názor a vím o čem je řeč.Neodsuzuju to,ale pokud bych někomu ze známých doporučoval vidli tak ho na tyto neduhy u suntouru upozorním!!!!Pro mě je doba pryč kdy bylo třeba na koleně a svépomoci vidle tuningovat,pokud teda pominu změny zdvihu,utlumu a pod.Pokud chci kvalitní vidli,adekvátně zvolenou tak ji přeci nebudu kupovat s vědomím že se mám připravit na další investice,problémy...,za svým názorem si stojím a to že tyto značky technologie vyvíjejí,dělají třeba i do motokrosu jsem neuváděl,myslím že to lidi ví,platí to ve všech odvětvích.Za Marzošky se dá ještě říct že jsou jediní kdo výrobu nepustil do Asie a to že jsou na motorkách....snad mluví za vše.Takže takový Suntour je pro mě tabu!!!!Opakuji Pro mě!!!!!
ale marzosky se delaji i v Asii. V jedne ceske MTB firme, ktera montuje marzosky na sva kola mi rekli, ze pokud maji nejake reklamace na vidle, tak ne na ty, co se vyrabeji v Italii.
Rád bych reagoval na petra, ale jde mi to až tady, proto takhle podivně zařazený příspěvek. Petr je očividně zpracovaného školením Marzocchi.
Viděl jsi mé stránky, to moje kutilství mě dovedlo k výsledkům, ke kterým se žádným takovým školením nedostaneš. Pokud se svým pohledem podívám na Marzocchi, MX, tak zcela propadne jak její vývoj, tak následující inovace.
Už jsem to psal mnohokrát ale pro tebe ve stručnosti zopakuju. Tlumící systém SSV nemá nic společného s motokrosovými technologiemi dneška. Vznikl pro potřeby verze pružina olejové tlumení a je velmi jednoduchý. Bohužel jeho zástavba vyžaduje velkou tloušťku stěn nohou a proto bývají Marzochy těžké. Tímhle se ti jistě nikdo nepochlubil. Takže konstrukční nutnost a potřeba nohou plných oleje z ní dělají těžkou váhu, tohle je praktický pohled z hlediska konstrukce a ne reklamy. Přeroubování tohoto provedení na vzduch pouhým odebráním pružiny je tecnicky nesmysl a nepochopení funkce vzduchového pružení. Z mého pohledu a zkušeností je takovéto řešení diletanstvím a nevede mě k obdivu, nad technickým přístupem firmy.
Přestože bývají opěvovány tlumící shopnosti tohoto systému, tak ti mohu říct, že nikdy nebyl ideální a všechny současné konkurenční systémy ho překonávají a to samozřejmě i mé jak ty říkáš kutilské. První opravdu propracovaný systém tlumení je TPC od Manitou. Tohle se ale nedozvíš na školení a nedozvíš se to ani z provozu, protože výrazně chybí stejné prvky pro srovnávání. Právě proto jsem připravil laický test, kde by v reakci na drobné nerovnosti každá vzduchová marzocha propadla na samé dno.
Řeknu to taky jednoduše.
Mám Suntour NRX 6000, mám ho na treku, vážím 76 Kg a tahle vidle mi perfektně pruží i na rozbitém asfaltu. Hrbol a ani díru 2 - 3 cm téměř na vidlici necítím.
Tahle vidle je kompromis mezi cenou a kvalitou. Stála mě asi 1700 Kč a žádnej tuning jsem nedělal.
S tím tuningem mě napadá jedno: Výrobce přeci nemůže být tak blbej, aby vidlici neupravil, když to jde udělat amatérsky doma, a tím markantně nezvýšil její kvalitu. Notabene už jenom proto, aby ta vidlice fungovala, když bez tuningu nefunguje.
Tahle vidlice má s touhle debatou společný jenom název výrobce. Materiály a vnitřní konstrukce jsou o něčem jiném a samozřejmě postrádá Lock out o který hlavně jde.
Zajímalo by mě, k jaké "dražší" a kvalitní vidlici byste přirovnal výsledky svého tunningu NRX7500 LO. Nemám až tak přehled, tak abych věděl kolik ušetřím nákupem této vidlice a jejím následným tunningem proti koupi dražší vidlice.
Děkuji
To je otázka na celý rozbor trhu.
Kdesi se zmiňuju, že vyladěný vzduchový Suntour je špička a je to proto, že přímá konkurence je pouze manitou South, který se samostatně nikdy nedovážel. Pouze na kolech.
Na příští rok jsou nabízeny Marzocchi v cenách 6500 - 7600, bez zavírání. Za cenu 9790 je typ s ETA, což je přesně ta funkce, kterou já upravenám Suntourům dávám.
Tuto vidlici mám, jezdím celoročně a kdybych se všude nedozvídal, jak je špatná, ani by mě to nenapadlo. Prostě na to nemyslím. Když jsem kolo kupoval, bylo mi divné, že vidlice má vůli - když se zabrzdí přední brzda a s kolem se hýbe vpřed a vzad, vidlice se prolamuje. Říkal jsem si, je to v záruce, tak uvidíme. Ujel jsem na tom už 15 tis. km a nijak se to nezhoršilo. Než skončí záruka, tak to bude stejně všechno na vyhození z jiných důvodů. A uzamykání jsem nikdy nepotřeboval. Teď už vím proč - ono to nepruží. Ale stejně je mi to fuk.
Mám tu 6000 a neprolamuje se mi nic. jestli náhodou nemáš volné hlavové složení?
Když říkám vidlice, tak je to vidlice. Jo a v zamčeném stavu to nedělá. U Jiných kol jsem to neviděl, ale jak říkám, už mi to nevadí.
Tady zřejmě dochází k nějakému nedorozumění. Při zamčení v originálním a nepoškozeném stavu dojde k jedinému, zamezí se pružení vidlice. Lock out žádné vymezení vůlí neprovede.
Kolo mám u sebe tady v práci, tak jsem se na to ještě podíval. No dělá to tak: Při zamčení v uvolněném stavu je ta vůle stejná. Pokud to ale pořádně zatlačím a pak zamknu, tak vůle fakt zmizí - předpokládám,že je to tím, že na jedné straně je péro a na druhé straně zámek, takže se to nějak navzájem vzpříčí a zafixuje.
Tak teprve po tomhle popisu je to jasné.
Vůle je stále stejná akorát při stlačení a zamčení se ukazuje na menší páce a zdá se proto menší, než na větší páce plného zdvihu.
Žádné záhadné vlivy pružiny v jedné noze.
Proc hned zahadne vlivy - proste se to diky nesymetricky pusobici sile od pruziny vzprici,ne?
Kterým směrem působí ta nesymetrie s pružinou? Do boku ne?
A kterým směrem zkoušíš vůli? V předozadním přeci.
Vliv vůle a její kontrola na větší a menší páce je bez jakékoliv záhady.
Ono kdyz se neco vzprici tak s tim jde blbe kvedlat na jakoukoliv stranu.Vliv mensi a vetsi paky je jiste taky mozny.
Á jéje už tomu rozumím další pokus o nekonečné debaty o ničem.
Malá nápověda pro někoho, kdo ječtě nikdy neviděl vidlici. Tomu bočnímu křížení úspěšně brání jak osa kola, tak můstek vidlice a v terénu musí odolávat daleko větší zátěži, než je dosaženo pouhým snížením vidlice na místě.
Blahopřeju, přístup čtenáře bike-fora se pozná.
Díky za zájem tuning-testu, jinak souhlasím s Ladou (Láďou), ale nehádal bych se. Nikdo neříká, že se něco kříží. Akorát ten pohyblivý uzavřený obdélník tvořený nohami vidlice, osou kola a můstkem, se trochu "pootočí" vzhledem k pevné části vlivem jednostranného působení síly. Už dost.
Tohle je pro Radka. Takovéhle debaty nad konkrétní vidlicí na dálku jsou celkem k ničemu. Pokusy nic nevyřeší a zejména neodstraní vakl ale pokud máš zájem o nějaké vyzkoušení čistě pro sebe, tak si udělej jednoduchý pokus.
Vyndej si pružinu, abys zabránil tomu namáhání, Zamkni si vidlici ve spodní poloze a uvidíš co ti to udělá. Opakuju, nic to neřeší ale jestli máš chuť, tak to zkus.
A teď se zarazím nad jedním úkazem. Vysvětlí mi někdo, jak je možné, že člověk, který tuhle vidlici neviděl ani z rychlíku, jeho styl užívání ani nesměřuje k uvedenému tématu a přesto se zájmem otevře tuto diskuzi a okamžitě má potřebu přispět nesouhlasným výkřikem?
Zkuste někdo poznat kdo to je a co má k tématu co říct?
Nesmis byt tak paranoidni.Jen jsem chtel podotknout ze kdyz se vidle prici,ma to taky svuj vliv.ostatne jedinej z nas kdo tu vidli videl je Radek.Co jsi myslel tim "jeho styl uzivani nesmeruje k uvedenemu tematu"?
Lado, to jako věrný čtenář bike-fora nepoznáš na koho je poznámka směrována?
Rozhodně nepatří Radkovi. Takové rozebírání a točení se na detailech je jeistá specialita a jistí lidé ji rádi využívají. Nejlepší je pro ně teoreticky rozebírat něco, co nemá ani praktické využití.
To, co popisuje Radek je jenom jeho vnímání na jedné konkrétní vidlici. Já mám zájem upřesnit předpoklad, že zavřením vidlice se nějak změní vůle.
N e z m ě n í a je to proto, že ať se spodní část nohou pohne vůči horní vlivem nerovnoměrného zatížení jakkoliv, ke změně vůle nedojde. Dojde pouze k potlačení jejího projevu a to opět jedině a pouze při Radkově zkoušení na jeho vidlici, Vůle by byla v tomto případě vymezena pouze za předpokladu, že by se namáháním významě zkřivil spodní blok nohou, tím by se vůle opravdu změnila. Ale tohle se neděje spodní blok nohou se pohne pouze jako celek, takže ž á d n é vymezení vůlí nenastane.
Vůle jsou pociťovány jako menší hlavně při snížení zdvihu, díky kratší dráze pohybu a díky kratší páce, kterou přenášíme sílu. Boční síla v tom hraje taky svoji roli, ale ne vůle, ta je stále stejná.
Takže na závěr vůle zůstává stále stejná, pokud se nezkroutí spodní nohy. Všechny vlivy se však opravdu podílejí na snížení vnímání vůle právě a jedině pro případ jakým to zkouší Radek. Pro jízdu budou platit jiné síly. Jakékoliv zkoušení které vede k podobným výsledkům vykazuje jediné, tahle vidlice je na pokraji použitelnosti a jiný závěr ani pomoc na dálku neexistuje.
Poznam na koho je poznamka smerovana,jen nevim co znamena,je ponekud podivne formulovana.Co se tyka vule v pouzdrech,ta se pouzitim lockoutu samozrejme nezmeni (ani jsem to nikde netvrdil),takze jak rikas,je to debata o nicem.Ja ji ale nezacal.Jenom se snazim vysvetlit ze pokud se vlivem nesymetricke konstrukce vnitrni nohy natlaci do boku futer,nepujde pak s nima tak snadno kvedlat a kdyz to budes zkouset zabrzdenim predniho kola a lomcovanim vidli dopredu a dozadu,tak ta vule treba vubec nepujde poznat,jak to popisuje Radek.Uffff.
Radku, předpokládáš naprosto spávně.
Přikláním se na vysvětlení Tuning-Testu. Máš v kluzných pouzdrech vůli tak jako já. Když zasuneš nohy více dovnitř, tak se úhlová vůle zmenší, protože nohy se dotýkají pouzder na větší ploše. Je pravda, že když máš v jedné noze pružinu a v druhé tlumič či zámek, namáhání noh je nesymetrické. Proto vidlice musí být konstrukčně řešena tak, aby se to nekousalo, tj. dostatečná tuhost konstrukce (ne pružiny) a malé tření v kluzných pouzdrech. Pokud by tomu tak skutečně nebylo, pak by se vidlice po najetí na překážku zakousla a měl bys pevnou vidlici. Na furt. A bylo by. 8-)
Já mám s touto vidlicí jiný problém. Vážím 95 kg a zdá se mi, že pruží skoro až na doraz, při jízdě se na kole úplně houpám. Radši jezdím se zamčenou. Poradí někdo ?
Mám 102 kg a mrzí mě zejména to, že vidlice nežehlí drobné nerovnosti. Pokud zamykáš vidli tam, kde terén hrozí jejím propružením až na doraz, tak ji zaručeně dříve či později zničíš.
Ale pro tvojí váhu je vše řešeno již v odpovědi pro Jaroslava.
Suntour NRX 7500 má pružinu, která uvedené váze nevyhovuje. Funkci tlumiče, která tohle prozetím maskuje a případná úprava tu slabší pružinu jenom odhalí. Pro vyšší váhy je jediné opravdu funkční řešení možné připravit z verze 8100, což je vzduchová verze.