Má někdo z vás praktickou zkušenost se systémy BIKE DRIVE nebo ROTOR SYSTEM? Zajímalo by mě jak rychle se člověk adaptuje na rozdílný způsob šlapání a zda je pomoc při překonávání "mrtvého bodu" opravdu něco platná. Neřeším cenu, představuji si že jsem vyhrál.
Zkus si přečíst
http://www.bentrideronline.com/2004Feb/rotor...
Je to sice o lehokolech, jenže v případě efektu rotorů na tvoje výkony to bude stejné i na klasice. Je to asi nejucelenější recenze co jsem na Rotor četl.
Tak jsem to četl, ale pochopil jsem jenom ten obrázek. :-))
Díval ses na ten další odkaz na konci té stránky? Chtěji za to cca 700$. To si radši koupím další kolo.
Dyk říkám, že jsem pochopil jenom ten obrázek.
Na odkazy, které neznám, neklikám. Mohla by se vysunout ručička z obrazovky a dát mi pohlavek. :-))
Je mi to všechno jasné, je tam i simulátor http://www.rotorbike.com/eng/simulator.htm. Jde mi jen o to, zda to někdo z místních zkusil, není na tom zainteresovaný a popíše skutečnost. Je to drahé, titanový stojí dokonce 927 USD. Celý život jsem měl jen kola po někom, teď bych chtěl kolo dle představ a technicky trochu napřed.
Podívej se do starších ročníků Vela, kluci oba systémy zkoušeli (testovali).
Jsou to: Velo 2/2003, str. 56 (Živá voda na mrtvý bod?)a Velo 4/2003, str. 70 (Bike drive po česku?).
Díky, jdu je shánět.
Ehm, ehm, jsem asi krapet mimo mísu, chvíli jsem na tu animaci, bo jak to nazvat, koukal, a nějak porád nemůžu pochopit, co je na tom tak vyjímečnýho, zvláštního, revolučního a pokrokovýho a .... a vůbec. Moh by mi to někdo krapet objasnit???? Myslím, že možná asi nebudu sám, kdo na to kouká jak chleba z tašky:-))
Tam je vždy před mrtvým bodem, který je v horní a dolní úvrati, horní klika zrychlena a začne unášet převodník, tím pomůže překonat mrtvý bod a jízda se zrychlí, nebo se spíš využije více síla. Tak jsem to pochopil.
Já nevím... já mám spd a šlapu klidně jenom jednou nohou a s žádným mrtvým bodem problém nemám, co to je za blbost?
Před pár lety se dělaly šišaté tácy kvůli lepšímu využití síly (mám je na dvou kolech aniž bych o ně nějak moc stál), ale teď se od toho asi upustilo, nevím přesně proč. Jsem asi zabedněnec, ale na takovéhle vymoženosti nevěřím, energie, kterou je potřeba vydat bude i s těmito věcmi stejná, akorát síla bude trošku jinak rozložená (což samozřejmě může mít drobný vliv na účinnost svalů a kloubů v nohách). Nevěřím moc ani tomu, že na lehokole se šlape účinněji, přestože lehokolo je moje kolo #1. Možná na lehokole nebo s šišatýma tácama nebo s tím rotorem bude o nějakej malinkej kousek lepší účinnost, ale normální člověk to bez přesnýho laboratorního měření asi vůbec nepozná.
S spd sice dokážeme jet jedno nohou, ale mrtvý bod tam bude furt. Kdybys nalepil nějaké tenzometry na kliky nebo si pořídil SRM Wattmeter nebo jak se tomu nadává (kliky na měření výkonu), uvidíš, že v kažé otačce té nohy padá na dvou místech ta síla taáhnoucí řetěz vpřed na nulu. To co ti dovoluje přes to místo přejet je víc setrvačnost všeho co se tam zrovna hýbe než síla tvých svalů. Údajně se jde naučit tam nějakou sílu vyvíjet, ale stojí to šílené duševní i fyzické úsilí a ta síla bude furt mrňavá oproti amplitudě cca o čtvrt kruhu vedle.
Oválný převodníky mají zařídit, aby převod byl jakoby o kousek těžší v té části otočky pedálů, kde máš síly víc a lehčí naopak. Výsledek asi celkem diskutabilní. A asi opravdu jen laboratorně měřitelný.
Rotor dělá to, že klika jede pomaleji když je noha v místě, kde je síly hodně a rychleji na protější straně, s plynulou změnou mezi tím. Plus navíc v momentě kdy máš jednu nohu nataženou, a nepůsobí žádnou silou, je ta druhá klika ne naproti, ale o třice stupňů dál (viz ten simulátor), takže v tom momentě už ta druhá noha je za svým mrtvým bodem a nějakou silou působí.
Jestli se nepletu tak to testoval Bryan Ball, a ten furt něco testuje. Jezdil s tím v místech, která z ná nazpaměť a má je projetá na desítkách typů kol. Zkusil ty rotory dát na víc různých kol a všude pozoroval zlepšení. Bez laboratorních přístrojů, prostě zjistil, že když si na rotory zvykne, tak do kopce jede rychleji. Tvrdí, že pokud jsi jezdec zvyklý na frekvenční ježdění, tak ten rozdíl bude malý. Pokud ti rychlé motání nohama na lehko nikdy nešlo, tak bude rozdíl větší, kopec co teď jezdíš 10km/h budeš jezdit km/h. To už je podle mě rozdíl za hranicí chybovosti měření, nějaký citelný tam bude. Pokud tedy jsi silový jezdec, rozhodni se, jestli ti tohle zlepšení stojí za USD nebo kolik, jinak se na to vybodni rovnou.
Co se týče účinějšího šlapání na lehokole, tak o tom už jsem slyšel hodně jednotlivých kousků informací, nic uceleného jsem nečetl. Jedna ze zajímavých věcí je, že se na to potřebujou kliky, jaký u nás neseženeš. Podle délky nohou tak 160, 155mm, dlouzí lidi 165. To je furt kratší než co tu seženeš. Kamil z Velokraftu mě tvrdil, že je to tím, že na klasickým kole se hýbe i pánev a tvoje boky jsou zároveň se šlapáním, takže když si dáš stejně dlouhý kliky na lehokolo, kde se boky hýbou daleko míň, jako by ti ty kliky najednou byly moc dlouhý. Účinněji pojedeš s kratšíma. Pak je tu hrozně diskutabilní vliv toho, že tě nic nebolí, netlačí a podobně, což přispívá k celkové psychycké pohodě a menší náročnosti jízdy. Zní to smysluplně, ale jak to sakra chce někdo měřit? No a o tom, jaký typ sedla je lepší (mesh nebo hardshell) se ještě ani nedohodli, zastánci obou se hádají navěky, jako zastánci horní x dolní řízení, SWB x LWB, trike x 2-wheel atd.
Ze všech těch zlepšováků, co se na výkon najdou, mě zatím rotory přišly nejpravdivější, i když jsem je nikdy neviděl a asi neuvidím, natož je zkusit. Zajímavá je jejich historie: vyvinuto pro silničáře, ti to co by známí konzervativci odmítají (nějaký španělský tým to zkoušel a od tam pocházejí ta naměřená data o účinnosti ne na trenažéru v labině, ale v závodě), jestli toho nechali nevím. Navíc jsou to všechno hrozní gramhoniči a rotory jsou těžký. A pak se najednou výrobce divil, že polovinu jeho produkce skupujou lehocipedisti, aniž by to byli závodníci. Jsou holt otevřenější něco netradičního zkusit.
Hola, přečti si příspěvek ještě jednou, vypadly ti tam dvě číslovky, kolik km/h teď budeš jezdit hore kopcom a za kolik USD ti to stojí.
Sorry, mělo tam být zlepšení z 10 na 12 a jak už tu někdo zmínil stojí ta sranda pouhopouhých 700 dolarů. To je skoro zadarmo, ne?
To s tim pohybovanim panvi je podle me blbost,ne ze by to sem tam nekdo nedelal,ale pokud slapes spravne a nekroutis se u toho,panev se ani nehne.Spis to bude mit co delat s polohou pri slapani nebo tak neco.Ten rotor jsem nikdy nezkousel,jen ty sisaty prevodniky,ktery fungujou podobne,jen ne tak radikalne a to "tahani za nohy",ktery vznika kdyz ti nohy furt zrychlujou a zpomalujou je docela neprijemny.Asi je potreba si na to zvyknout.
Ještě se koukněte na www.bikedrive.com, tam je podobný systém. místo táhel tam mají pružiny. někde jsem četl že to testují ve Velu. Asi působím jako pako, ale mám do toho chuť jít, chtěl bych slyšet zkušenost od nějakého člověka jako jsem já, ne od továrního testera. Já také své zboží vychvaluji, podvědomě, s cílem prodat.
Bentrideronline netestuje svoje, ale cizí. A zatím mám dojem, že se nezdráhají na chyby poukázat, když je najdou.
Ten bikedrive mě moc nezaujal, možná to funguje, těžko říct jak moc. A levní taky nejsou.
Myslím tam psali, že první dojem z rotorů je jako jet na kole se zlomeným rámem. A jak si člověk zvykne, tak se projeví ten mírný nárůst výkonu a zárověň s tím to začne být normální, a divný je šlapání s pevnýma klikama.
Jo, na ty šišatácy se zvyknout rozhodně dá. Když jedu na některým kole s nima ani si to neuvědomím, a to mám ostatní kola s kružnicovýma. Hodně záleží samozřejmě na frekvenci šlapání - šišatý jsou spíš na pomalejší.
To je pěkný slovo, šišatácy. A co tu sestavu ještě vylepšit podrážkama z nějakýho těžkýho kovu, nedejbože zlatýho! Skrzevá setrvačnost.
no, a to by právě s šišatácama nefungovalo, jelikožně u nich se pravidelně mění úhlová rychlost šlapání.
Bikedrive, podle mého názoru, pracuje opačně, než by bylo potřeba. Protože pružiny se stlačují v blízkosti vodorovné polohy klik, čímž ulehčují šlapání v poloze, kdy má noha nejvíce síly, tedy v poloze, kde by spíš potřebovala šlapání ztížit. Ve Velu psali, že pružina funguje jako "tlumič" výkonu, čemuž teda věřím, ale osobně bych spíš přivítal posilovač výkonu, než jeho tlumič.
Co se týče Rotor systému, tam už je situace lepší, neboť ten pracuje opačně než Bike Drive. Je tam ale jiný problém, ten spočívá v situaci, kdy jedna klika v horní úvrati dohání tu druhou, takže v určitém okamžiku by člověk musel umět šlapat kvalitně oběma nohama současně. Což asi moc nejde, navíc mrtvý bod se při správném šlapání nachází před horní úvratí, ne přímo v horní úvrati, tam už je možné vyvinout celkem slušnou sílu. Rotor systém ošidí člověka buď o horní úvrať, nebo mu znemožní dotahovat šlapání až do dolní úvratě.
Rotorsystem dělá špatně a složitě to, co dělá zcela jednoduše šišatý převodník, který úvratě ulehčuje a ve vodorovné poloze klik vyžaduje použití větší síly.
Ale pozor, Biopace od Shimana pracuje přesně naopak.
Můžu nabídnou ty správné převodníky k vyzkoušení.
Pavel