pustte si video, první reportaz se věnuje zajimavemu napadu rekuperace energie pri jizde na kole:
http://www.ceskatelevize.cz/porady/10095523948...
Nápad to je, ale jak moc užitečný to těžko říct, ale asi moc ne. Nějak se mi moc nepozdává mít kolo nejmíň o 8 kg stále těžší než normální, to už je lepši si pořídit elektro.
Presne tak, system setrvacniku se pouziva pri rekuperaci energie ktera se naakumuluje (treba princip dynama u hybridnich vozu) a potom pomaha s pohonem. U tak maleho vykonu jako ma cyklista na kole ma soustava cyklista/kolo nejdulezitejsi pomer vaha/vykon. Cyklista musi stejne celou vahu sebe + kola + setrvacniku a jeho prislusenstvi dat do pohybu a ubrzdit, + vykonu navic kterym musi roztocit samotny setrvacnik. Urcite bude zalezet na efektivite tohoto vylepseni a dobe po kterou cyklista stoji (+ rychlosti, vykonu jezdce, ..,..) tech promennych je hodne a chtelo by to nejaky vypocet pro koho a za jakych podminek to muze vubec byt nejakou vyhodou ci nikoli. Rozhodne bych netvrdil tak odvazne ze jde o nejakou revoluci.
Princip urciteho setrvacniku se pouziva treba ve forme plnych disku tezsich kol u casovkarskych specialu. Jenomze tihle spickovi jezdci maji mnohem vetsi vykony nez my normalni smrtelnici a navic ma rotujici setrvacna hmota vyhodu jenom v tehle specialni discipline (a ne vzdycky- bocni vitr, kopce atd.). S pribyvajici potrebou casteho brzdeni a zrychlovani potom jednoznacne prevazuje vyhoda zmineneho co nejlepsiho pomeru vykonu vs. hmotnosti soustavy jezdec + kolo.