Ahoj všici. Neustále žiju v domění, že svoje kolo mám plně pod kontrolou, teď mě ale cosi zaskočilo:
Při vyšších rychlostech na pevném podkladu (typicky asfaltové klesání) se pode mnou kolo doslova vlní. A nedej bůh naklonit se do zatáčky - tehdy kolo jakoby poskakuje ven ze zatáčky.
Co jsem už udělal: zkontroloval jsem dotažení os v obou nábojích - bez závad. Centrování obou kol není úplně na 100%, ale žádné boule nejsou. Vidlice už taky není co bývala, ale žádný boční vakl nemá. Pneu na obou kolech jsou vyrovnané, jen vzadu ať dělám, co dělám, v jednom místě pneu ustřeluje do boku jak blázen. Ale to dělala i dřív a "plavání" kola jsem nezaznamenal. Faktem je, že už delší čas uvažuju o nové pneu dozadu, ještě jsem se nedíval, jestli v tom místě není poškozená.
Prosim poraďte, čím vším to může být, už mě fakt nic nenapadá. Snad jen - nechat perfektně vycentrovat ráfky (tohle sám nezvládnu, je to snad jediná věc, co na kole opravdu neumím) a koupit novou zadní pneu a špica ju nasadit. Ale co když to bude dělat dál...?
Zkus se mrknout jestli nemas praskly ram,kamos mel podobny problem,myslel ze je to tim ze ma na kole nalozeny bagly ale pak zjistil ze ma prasklou zadni vidli u prevodniku - retez co se mu tam nekdy driv zasekl udelal ryhu a rozjela se tam unavova trhlina.
O tom "prasklém" rámu jsem v téhle souvislosti už také slyšel. Jo, a nemohlo by to být tím, že máš prostě míň nahuštěný zadek? (bouli na plášti - novém - jsem měl taky a nic to nedělalo).
Šmánkote kluci, nestrašte... Huštěním to není, taky to byla jedna z věcí, ale kola jsem nahustil zkusmo natvrdo a dělalo to furt. No a ta prasklina rámu - asi to bude záležet na tom, jak moc by to bylo prasklý - dá se to nějak zavařit, nebo je to na nový rám...?
No tohle byl CrMo ram tak sel zavarit bez potizi,ale i duralovy by mel jit zavarit,pokud zrovna neni trubka praskla v miste kde ma stenu 0.5mm tlustou...
Tipoval bych to na tu pneu. Jednou se mi to stalo, že byla trochu vychýlená. nedařilo se mi to srovnat. Mechanik se do toho pustil, jako, že to nic není. Po čtyřech hodinách jsme došli k tomu, že to byla výrobní vada pláště. výrobce plášť vyměnil.
Bud pneu nebo rám.
Zavěš rám na bějaký drát a poklepej na něj. Jestli zvoní, je OK.
Nejdřív bych ale vyměnil pneu.
Když to nepomůže a rám zvoní, tak je hnutej. To se blbě zjišťuje.
No právě, hodně blbě to jde zjistit. Zkusím to s tím zvoněním, důkladně to prohlídnu, dnes se k tomu ale nedostanu, vidim to na zítra.
Co s tím nějakým svařením nebo zaletováním, kdyby něco - bude to fungovat? Za předpokladu, že to bude třeba menší prasklina na nějakém dostupném či život neohrožujícím místě? Co nějaké srovnání rámu, když bude jenom deformovanej - jde to všechno udělat? pro úplnost dodávám, že rám mám z duralu 7005.
Jo a prosimě - ten rám by měl zvonit i osazenej - teda s kolama, vidlou, sedlem atd, nebo ho mám odstrojit?
Zkoušel jsem to vždy na odstrojeném.
Ale mělo by stačit vyndat kola. Teprve, když by to nezvonilo, odstrojoval bych dál. S částečně smontovaném fakt nemám zkušenosti.
Když by nezvonila nebo byla křivá, tak bych jí raději vymněnil než rovnal nebo svařoval.
Ale nejdřív vyzkoušej ty pneumatiky, jestli mají bouli do strany, je to víc pravděpodobnější závada.
Tipoval bych na podhuštěné gumy. Taky gumy nasazené opačným směrem, než jsou určeny, dokážou kolo pěkně rozmíchat..
Pak jedině nedostatečně tuhý rám.
Tak huštěním to doopravdy není, viz kousek výše a obě pneu mám obousměrné. Nasazené je mám proti sobě, zadní zabírá a přední vede, tím to taky není, jezdim je dva roky a to plavání je věc dvou měsíců zpátky. Takže jéééžišu - že by přece jen ten rám...?
Co měkký výplet v zadním kole? Po přepletení kola - nový ráfek, zadáno servisu, ani já tohle neumím :o( - jsem měl podobný plavací pocit. Pomohlo utažení všech niplů o půl otáčky, tím se centrování zachovalo. (Později pro cenný pocit jistoty ještě jednou o půl otáčky, teď je vše OK).
To mě taky před chvilkou napadlo. Až půjdu večer do práce, vemu to do dílny, ať na to mrknou. Mám to po cestě a jsou tam moc šikovní.
To by se ty dráty musely přímo bambelat, aby to bylo drátama.
To jo. Ony hlavně povolený dráty jsou nejdřív slyšet jak zvoní, pak teprv je poznat že se to kejve.
Beztak to mám už v servisu na důkladný vycentrování - naposledy to bylo dělaný před dvěma rokama... no uvidíme, zítra důkladně prohlídnu rám, už teď se bojím co najdu...
Souhlasím s vámi hoši (bejbís + McTorpedo) - pokud tedy správně rozumím pojmu "bambelat". Fakt ale je, že utažení výpletu pomohlo. Před ním jsem dokázal dráty stisknout prsty částečně k sobě (aniž při jízdě bambelaly nebo dokonce zvonily), po něm už méně. Ale nechci se přít, byl to čistě subjektivní pocit. Nicméně kdysi jsme se v hodinách stavební dynamiky učili, že lidské tělo vnímá dynamické účinky asi 10x silnější, než skutečně jsou. I slabá objektivně nezaznamenatelná výchylka tak může způsobovat nepříjemné pocity.
Nemám moc utažené dráty. Když dva k sobě přitáhnu prstama maximální silou, tak se každý vychýlí asi o 5 mm.
Když jsem si koupil duté ráfky, nevěděl jsem, že se niplíky musí fixovat. Během času se mi povolily dráty tak, že vůbec netáhly. (Některé se dokonce prohnuly o 15 - 20 mm, jak byly volné) A vůbec ničeho jsem si nevšiml, až když jsem píchl a po zpětném namontování kola jsem ho chtěl malinko docentrovat.
Když je ráfek rovný, tak povolené dráty nejsou důvodem ke kmitání kola. To dokáže buď křivý nebo vyboulený plášť do strany nebo osmička na ráfku (pořádná osmička)nebo prasklý nebo unavený rám.
Nejspíš máš pravdu. Víš co je zajímavý, když nad tím tak přemýšlím? Že v těch drátech vlastně visíš. Nestojíš (jako u žebřiňáku), ale visíš - dráty se při otáčení kola postupně zapojují do přenášení váhy - spodní nenesou nic (kromě předpětí, které je tam vneseno při vyplétání), horní se rozdělí o váhu jezdce. Přenos sil při šlapání to dělá ještě složitějším - proto tam musí být dráty zešikma, aby výslednice sil dokázaly tahat po obvodu kola. Je v tom bicyklu víc lidského umu než by se na první pohled zdálo...
Buď rád, že ti kolo plave. Máš docela výhodu při překonávání řek a moří. Já ho musím přenášet anebo přes větší vodu si ho nechat převézt trajektem.
Asi mas hnuty ram , sundej gumy z rafku a bez gum je nainstaluj zpatky , upni kolo ve stojanu a srovnej riditka , kus spagatu a meritko ti to ukaze kdyz neni nekde praskly . Kdyz nemas stojanek tak ho otoc kolama nahoru , nepospichej , chce to vic casu nez to najdes a musis merit na obou stranach ramu .
Kámošoj praskla sedlová trubka těsně nad středovou mufnou a taky plaval.
Kdysi v začátcích mého cykloježdění jsem měl taky pocit plavání a zjistil jsem, že nemám rovně nasazeno zadní kolo.
Tak vážení, určitě čekáte nějaké rozuzlení, že jo?
Nebudu Vás zatěžovat popisem všeho, co jsem udělal, prostě to bylo pneumatikou - koupil jsem novou a vše je OK. Jen ještě trošičku při větším náklonu, např. v ostré zatáčce, občas ucítím mírné uskočení stranou, ale to bude nejspíš tím, že ta nová pneu dozadu nasazená má měkčí boky než ta Nokia, co jsem jezdil dosud. Tak to už bude asi věcí zvyku.
Každopádně jsem prohlídl rám a zdá se mi, že nikde prasklý není. Unavený ale klidně být může, já ho jezdím 5let a kupoval jsem ho z druhé ruky, tipuji, že v provozu je celkem takových 8let určitě. Takže do budoucna s novým rámem už prostě počítám.
Díky všem zde zúčastněným za rady a tipy, díky Vám jsem zase o něco chytřejší.
To uskočení v zatáčce mi dělaly Rubeny s drapákama, když jsem měl kolo míň nahuštěný. Když jsem ho dohustil na předepsaný tlak, skoro to přestalo. Oni ty drapáky, když jsem na ně naklopil kolo, se skokem překlopily a tím bylo to uskočení.
Tak jsem si k tomu sedl a hroty těch drapáků jsem zkrátil asi 2 - 3 mm. Tím to uskakování přestalo, není to nic příjemného.
No a pak se mi ty Rubeny vyboulily, jedna na obvodu a druhá u strany. Tak jsem je vyměnil za jinou značku a měl jsem klid úplně. :-))
Jo, s těma bočníma štuplema mě to napadlo taky, ale jestli je budu zkracovat nebo ne, ještě uvidím. Jinak ta moje nová pneu je Ritchey Z Max, šířka 2,1, nahuštěnej spíš natvrdo, je to dost hrubej drapák - no jak řikám, uvidím. Příště už budu dbát na pevnější boky, možná taky na hladší kraje dezénu - pravdu má Petrolin, je toho už k uhlídání dost a dost.
Jedna z možností, proč vám kolo plave, je ta, že není v pohodě rám. Nejen, že může být prasklý, ale stačí jen, aby kola nebyla v rovině, což může vzniknout již při výrobě, s tímto asi nic neuděláte. Jen si koupit nový rám. Problémem je, že odchylku v geometrii nezjistíte pouhým okem ani nezměříte. Jednou z mála možností, jak to alespoň od oka zkusit, platí jen pro silničky. A sice projedete louží a kus jedete rovně. V ideálním případě by měla zústat jedna linie.
Nechápu,co máš na mysli za odchylku,která nejde změřit.Tomu nerozumím.Změřit kola jestli jdou za sebou není přece problém.Nebo myslíš něco jiného?