Neporadili byste mi, co mám udělat s vrzáním v zadním náboji? Je to takové divné chroupání. Nevrže to pořád, ale jen když jedu na volnoběh a nešlapu. Vrzne to vždycky jen jednou při každém otočení kola. Na funkci to ale nemá vliv, takže se mi zdá zbytečné zkoušet měnit kazetu nebo celý náboj. Příjemný ten zvuk ale není. Není to nebezpečné? Nerozsype se mi to někde za jízdy? Nebo to naopak časem odezní, až se to oběhá? Promazání nepomohlo a dál si s tím už nevím rady.
Co by to asi mohlo bejt když jedeš na volnoběh? Nejspíš něco v ořechu nebo v levým ložisku náboje.
A můžu to odstranit bez toho, abych to celý rozebíral? Na to prostě nemám. Pokud ne, tak mě čeká návštěva servisu. Jenže se obávám, že mi tam nejspíš doporučej vyměnit celou nábu, a to je mi zas líto peněz, když to jinak normálně jezdí. Taky jsem si všiml, že když to kolo vedu, místo vrzání se ozývá jen cvakání. No nic, asi si na to prostě budu muset zvyknout a počkám, až se to úplně vysype. Každopádně dík za odpověď.
Nejdřív se mrkni sem:
http://www.bajk.cz/data/clanek_kat.asp?id_kat=3, nebo sem: http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Nevím jak jsi zdatný mechanik, ale co tak zkusit servis?
Běžnou údržbu snad zvládám, ale jinak mechanik fakt moc nejsem a se servisama mám spíš špatný zkušenosti. Oni neopravujou, ale vlastně jen vyměňujou součástky a tahaj tak z lidí zbytečně peníze. A těch já v poslední době moc nemám. Jestli je to jen nějaká blbost, chtěl jsem to radši řešit vlastníma silama. Když to bude nad moje síly, budu s tím prostě dál jezdit, dokud to půjde.
Ten servis to má jistější - vyměnit díl. Pokud se v tom mechanik hodinku hrabe a hledá důvod - ta hodina tě bude stát i 300 a výsledek není dopředu jistý, třeba nakonec bude potřeba nový náboj. Pokud to chceš opravit sám, vypadá to na mechanismus "cvrčka," když se to neozývá při šlapání-nebo tah řetězu ten důvod eliminuje. Proto by to mohlo být také v ložisku u vícekolečka.
To zní logicky. Vyplatí se vyměnit to rovnou a neriskovat hodinu zbytečné a hlavně drahé práce při hledání odstranitelné závady.
Při volnoběhu sice ani předtím žádnej "cvrček" slyšet nebyl, ale je to tak. Zkusím to ložisko u vícekolečka. Kdyby ta závada spočívala jenom ve vymleté části dráhy ložiskových kuliček, s klidným svědomím bych jezdil dál. Jen bych prostě nerad, aby se mi to někde najednou celý vysypalo a nedalo se pak na tom dojet. To je jediný, čeho se bojím.
pokud nemas povoleny zadni naboj (spoznas podle toho ze zadni kolo lze viklat) , muze to byt napr. ohnuta prachovka. ->rozebrat zadni naboj (mimo orechu) , skontrolovat zda neni neco ohnute, promazat, slozit. (psal jsi ze si to mazal, nevim zda si to rozebiral) Pokud nepomuze, rozeber orech. Jde to i slozit, jen kulicky vysypavej do nejake misky..
Jo a mozna takova kontrola - nemas volny nektery drat v zadnim kole? ten umi povrzavat 1x za otocku...
Zadní kolo se neviklá. Vůle je nulová. Vrzání drátu to taky není. Je to někde v tý nábě. Ale na nějaký rozebírání se necítím. Ani při tom promazávání jsem to nerozebíral.
Jednou jsem takhle rozebral pedál a už jsem to pak nedal dohromady. To ale bylo taky proto, že byl hodně zdeformovanej po nárazu. Naštěstí jsem měl tenkrát celej náhradní pedál i s osičkou. To jsem pak ještě zvládnul namontovat. Jen mě tenkrát překvapilo, že na pravém pedálu nebyl levý závit.
Jestli máš gumové prachovky, tak namazat styčnou plochu prachovky s nábojem vazelinou. To někdy taky umý vrzat.
Jo, nápodobně ;-)
Samozřejmě XT jako Murphy.
XT náboje nevedu, takže naštěstí ty nevržou. Pro změnu mi ale úplně stejně vržou sem tam Time ATAC XS pedály (taky prachovka).
Stříknout olej ve spreji ale většinou pomůže na poměrně dlouho a když to po chvíli otřu, tak se tam ani nechytá bordel.
A to rozebírání ořechu, co tu bylo zmíněné, tak hodně záleží co máš za náboj. Některé náboje jsou relativně složité na vrtání se v ořechu, ale zase naopak jsou i superjednoduché náboje.
Pro představu superjednoduchého ořechu, tak třeba Mavic do 2011. Pro rozebrání ořechu ani netřeba sundavat kazetu. A pouze povolíš dva imbusy proti sobě a rukou sundáš. Tedy operace rozebrat, vyčistit, máznout a složit ořech je tak na 2 minuty (počítám to pro již sundané zadní kolo a bez vracení zadního kola).
Oproti tomu třeba Shimano náboje vůbec nemám rád, s rozborkou náboje včetně ořechu jsem si tam taky poradil, ale dělal jsem to hrozně nerad. Mnohem větší piplačka.
Ignrovat ořech se pak často nemusí vyplatit. Můžeš dříve nebo později skončit buď s furtošlapem (ořech přestane volnoběžet) nebo naopak může dojít k tomu, že přijdeš o záběr. Oboje je velmi nepříjemné.