Nedávno tady byla vášnivá diskuze o tom, že na leháči se dá jet z kopce stejně dobře jako na horským kole. Tak by mě zajímalo, jestli k tomu exsituje nějaký video.
Protože jsem taky trochu jezdil na fullovi :-) sice jen cestovním způsobem s brašnama, což u mnohých vzbudí úsměv, ale aspoň vím co si pod slovem full představit.
Osobně na lehokole z kopce jedu jak s hnojem, ale to bude mým pudem sebezáchovy. Takže vlastní video nemám a nemůžu poskytnout :-(
třeba něco takovýho, podobnýho http://www.youtube.com/watch?v=9W_fDk1qaSs&...
Abych to upresnil - kdyz nebudes mit na kazdou jizdu jine kolo, je velmi pravdepodobne, ze po prvni jizde uz nebudes mit pri takovych skocich na cem jet. Ja z toho vyzdimal tohle: http://www.nakole.cz/diskuse/13786-vyjizdka-s...
A jeste neskromne poukazu na tuhle diskusi: http://www.nakole.cz/diskuse/11691-pokolona...
http://www.youtube.com/watch?NR=1&v=l9XDGgx...
Ja tam toho lehace nevidel. 8-(
Na LWB prilis krivolake. Na SWB by se to krom skoku dalo (tu a tam by se clovek asi sprajcnul 8-)), ale zase koncime u toho, kolik materialu je do toho kdo ochoten dat.
Jinak schody jsou podstatne lehci, nez na zabradli.
http://www.youtube.com/watch?v=gklvAzceDO8&...
to by taky melo jit :o)
Ta singlikova pasaz je na jednu ruku, cestou dolu by se dalo jist jablko.
Ano, urcite pasaze pujdou i na lehokole, u jinych pribyde par nahrobku na mistnim hrbitove. Nechapu proc si proste nepriznat ze pro kazdy "stroj" je proste nektery teren nevhodny, tohle by treba neslo delat ani na spouste klasickych kol protoze by se rozsypala po prvnim skokanku. Jasne, je to jenom otazka penez vyrobit kros co ten dopad vydrzi, vim.
Ne, neni to otazka penez. Hned od zacatku jsem psal - s vyjimkou skoku. Tyhle skoky se proste musi tlumit aktivne celym telem. Takze bud vyrobis leho, co to jaks taks da, ale budes porad varit a menit dily, nebo to bude vazit tunu.
Ja jsem se dostal za limit. Dal uz to bez extremnich vydaju a zvyseneho rizika nejde.
Ty schody bych si na lehaci nekdy rad zkusil, uznavam ze to logicky musi jit mnohem lip nez na klasice.
Kazdopadne daleko casteji jsou limity v jezdci nez v tom na cem dotycny jede, pokud teda nezachazime do extremu jako v odkazech. Coz vis sam.
Na sjezd neceho netechnickeho, tedy treba schodu primo, nebude potreba ani SPD, kdyz se clovek zapre, ani spodni rizeni. Tam je dulezitejsi umisteni teziste. Lehokolo 26" 26" na tom je v tu chvili jen o trosku lepe, nez klasika mirne za sedlem. Na takove je nejlepsi 20" 20", klidne neodpruzene ECO. Tohle jsem na lehokole mel najete cca 15 km: http://mur.rajce.idnes.cz/2009-05-23_ECO-Arri/
Jinak ten jsezd z Velke Destne jsem jel v rozmezi 1 mesice jednou na lehaci - celoperu a jednou na HT klasice. Na lehaci to byla pohodicka, ale hodne jsem se krotil kvuli materialu. Driv jsem to poustel mnohem vic. Na HT jsem to prilis nesetril, ale jel jsem nakonec jen o trosku rychleji a byl jsem vytreseny jak ratlik.
Noo, když si vybavím Tvoji postavu, tak bych určitou možnost ke zlepšení viděl (skoro u každého cyklisty). Zvýšené riziko to asi nebude, takže úpravu tohoto parametru považuješ za extrémní výdaj?
Ne, za extremni nepohodli. A at vazne nezeru, kdybych ulehcil kolu o 1/9 vahy motoru, je stejne jen otazka mozna 20 % casu, nez zase ohnu vidli. Kdybych se dostal na vahu kolem 50 kg, myslim, ze by to bylo snesitelne, ale porad ne pro vysokou rychlost. Geometrie kola (zvlast vidle) je trekova, maximalne XC.
Neda se prilis pracovat s tezistem, a to ani kdyz zustanes pouze sedet a cela zada od sedacky odlepis. V Pripade SWB nych spodni rizeni a SPD povazoval za nutnost. LWB jezdi jedno zajimave custom: http://www.youtube.com/watch?v=UGo5eeb0OBI
Na SWB se daji jet i tezsi veci, jen s vetsi rychlosti neriskujes tolik poskozeni jezdce, jako spis stroje. Nemoznost nadzvednout nebo nadlehcit predni kolo neumerne namaha vidlici. Po 1500 km z toho tak 500 doopravdy narocnejsim terenem jsem ohnul odpruzenou vidlici. Co ja vim, moc lidi se na offroad recumbing nespecializuje. Tedy vim o dvou - jeden z nich je ten na videu.
A par dalsich do terenu tu a tam zajede, ale nejsou vyhradne terenni jezdci (Jurimir, Jirka).
Pak existije http://www.lightfootcycles.com/ranger_recumbent... jako seriovka. Dole je varianta na balonech a nekde na webu maji i upravu jako celopero.
Na tom videu točí statečně na to jak to má dlouhé.
Jo, ale je prece jen limitovany znacne tou delkou. Neni o tolik delsi, ale SWB zataci pod koleny a s vyuzitim autobusoveho efektu se leckam nacpe. LWB z principu nema sanci. Asi jako stary Zelezneho Merlin, se kterym jsem zustal videt v jedne zatacce i na Jizerce proti creekovkam.
Trochu jsem zjišťoval, jak to s tou točivostí LWB funguje. Zdá se, že rozdíl oproti SWB nemusí být až tak velký. Přední kolo bude zatáčet o větší úhel a rozdíl v délce dráhy jeté předním a zadním kolem bude větší, ale otočí se to v podobně velkém kruhu. Vtip je v tom, že když mám před sebou prudkou zatáčku se stromem na vnější straně, tak s LWB (hlavně dual 26" LWB) najedu předním kolem přímo k patě toho stromu. Když při tom mám přední kolo zatočené do i poměrně malého (na LWB) úhlu cca 15-20°, takž už ten strom minou i pedály jedoucí za předním kolem. Na SWB musím vyhnout ty pedály stejně na těsno kolem stromu a za mými zády je kolo stejně dlouhé, takže se vejdu do stejné zatáčky. Takhle to někdo prezentoval v nějaké americké diskuzi. Podle mě na tom něco bude, protože třeba SnowZombie nepřestává překvapovat kde všude se se svými 270cm délky dokáže otočit.
Rozdíl ve prospěch krátkého kola bude někde, kde můžu na SWB nechat předek přečuhovat přes nízkou překážku, kterou přední kolo musí objet. Rozdíl ve prospěch dlouhého kola bude někde, kde se musí šlapat i mávat řídítky intenzivně - mužu to postavit s nulovou interferencí, zatímco u SWB to nikdo neumí.
Každopádně hodlám někdy dostavět tu plánovanou terénní LWB mrchu a pak můžem porovnávat v praxi. Akorát teď nevím, kdy to bude. :-(
Ani nepamatuji, kdy by mne omezilo skrtani paty o kolo. Asi pomohla vyssi vidle. A taky jsem se naucil nejak automaticky napnout trochu nohu v kotniku.
Rozdil bude taky v tom, ze LWB se spodnim nemuzes udelat dostatecne tocive, aby Ti nepreskocilo tahlo (mozna kardanem, nebo retez na ozubenych lkolech?), a s hornim nedosahnes dostatecne daleko (opet snad s kardanem?), abys dostatecne zatocil.
Na Apusu mě omezovalo spíš spodní řízení do stehen než pata do předního kola, ale i na cestě do práce a domů jsem měl místa, kde si člověk musel rozmyslet a rozfázovat šlapání a zatáčení tak, aby se nepotkaly. Na dlažbě nebo asfaltu žádný problém, na kluzkém povrchu (třeba sníh) mi to vadilo pekelně, protože potřebu zabrat nebo mrsknout řídítky jsem neuměl předpovědět.
Co se týká rozsahu řízení LWB, tak na to jsem myslel. SnowZombie má na předním kole přes táhlo rozsah asi +-60°, a víc už se používá fakt obtížně na jednostopém stroji. I tak ale napřed zkusím na to kolo dát přímé. Je to jeden z důvodů výroby zběsilé vidle: bude mít takové vysazení dopředu, že by měla mít dobře řiditelnou geometrii i v poměrně ostrém záklonu (vychází mi zatím úhel hlavy asi 55°). Tím pádem se osa hlavy přiblíží k ramenům jezdce tolik, že dosah rukama s přímým horním řízením by neměl být problém. Ale uvidíme, jak to bude vypadat v praxi.
" - mužu to postavit s nulovou interferencí, zatímco u SWB to nikdo neumí"
myslíš jako kolizi předního kola a nohy? Nemyslím si, že by to nešlo. Myslím, že kdybych na svém maxu (mám asi šlapák hodně vysunutý dopředu, nevím) vyměnil přední kolo za 20" můžu točit nohama jak chci v jakékoliv poloze řidítek, už takto je překrytí velmi malé. Akorát výrobci kol tuto věc asi nepovažujou za tolik důležitou, aby tomu podřizovali ostatní věci (tedy radši tam dají větší kolo, když se tam vejde, nebo dají šlapání níž). Nejlepší je na tohle samozřejmě flevo, ale do terénu je fwd nepoužitelné:-)
SWB se jenom tak někam nenacpe, ten dlouhý klacek s pedály trčící před přední kolo dost překáží. Opakovaně jsem sjížděl na klasice takovou klikatou cestičku lemovanou zábradlím končící u silnice, kde byla zábradlím vytvořená pěkná zpomalovací šikana. S lehokolem jsem se tam vždycky zaseknul.
jen bych chtěl podotknout, že ty nejefektnější videa s desetimetrovýma skokama atd. nejsou natočena v normálním terénu ale na speciálně upravených tratích kde každý přesně vytvarovaný výskok má také svůj přesně propočítaný doskok. V opravdovém terénu takto nejde jezdit ani na MTB.
Na běžné ježdění v opravdové krajině si myslím že nejvíc záleží na osobních preferencích každého a každému dělá radost něco jiného. Většina běžných lesních cest a pěšin je sjízdná na "terénním" lehokole a MTB prakticky stejně, v kritických místech se z lehokola hůře slézá, na MTB se dá pomoct došlápnutím nohy na zem, třeba i za jízdy, takže ani slézat nemusím, i když to vlastně neprojedu. Určitě existují lidé, kteří takováto kritická místa přímo vyhledávají a ti by si asi jízdu v terénu na lehokole tolik neužili (pokud to nejsou lehokoloví fanatici), pro ty osatní je to ale úplně jedno.
na lehokole sjedu dolů to, co jsme na klasice nikdy nedal, protože bych přepadl přes řidítka a rozbil si tlamu.
Skákat se na něm do určitý míry taky dá, ale dělám to nerad. Když se odlepím ze země štípu zadkem strachy drát :-)
Ale má těžiště vzadu, mám dobrý tlumení a klidně to pustím rychle a klidně po kořenech a šutrech. Technický pasáže alá Dresler na tom ale dělat nejdou nebo já jsem o tom alespoň přesvědčen.
Ale jako všechno to bude individuální. Zatím se mi ale nestalo, že bych směrem dolů něco nesjel a někdo na klasice jo. Obráceně mnohokrát.
Se vsim souhlas, krome toho teziste. Na SWB mas teziste podstatne vic vepredu, nez na zabradli MTB. Stejna vidle stejne zanorena - na zabradli 100 PSI, na HardCore 140 PSI. Na HC zadni tlumic foukam na spodni okraj povolenych rozsahu a na klasice by podle tabulek mel byt na dvojnasobku. Tedy konkretne 75 PSI misto 130, spodni vyrobcem povoleny limit je 70.
fakt? mě přijde, že postavit klasiku na přední je záležitost vteřiny a jde to velmi snadno. Postavit na čumák lehokolo už je poměrně dost těžké a viděl jseme to jen dvakrát a mě se to povedlo snad jen jednou, ale to jsme experimentoval s těžištěm a posunul sezení skoro o 20cm dopředu. Teď jsme to zas vrátl vo nevíc dozadu to jde a průchodnost terenem se rapidně změnila a zas je to v pohodě.
Ja ho postavil ve sjezdu jednou naprosto rovne. Ale mnohokrat jsem sel pres cumak po narazu do nejake mensi prekazhy, kterou kolo neprejelo a treba sklouzlo stranou. Cela souprava {kolo; jezdec} se u mne vetsinou neotacela, protoze jsem proste seskocil a utekl. 8-)
Ale taky se mi stalo, ze jsem takhle vyletel, ubehl par kroku a najednou si uvedomil, ze mam jeste v jedne ruce riditka. Mel jsem kolo na zadech jako batoh. 8-)
U zábradlí za to v 99% případů může jezdec. Jezdec je v blbé pozici nebo se blbě drží (nebo nejčastěji oboje).
Už při lehkém záseku předního kola se pak neudrží a v tu chvíli ho následuje kolo.
Takže i když třeba neletí sám z kola a zvedne se i s kolem na přední, tak tomu pomohl.
Pokud jezdec ale trošku umí a má vhodný posed, tak na přední klasiku jen tak nepostavíš.
Ono ale jedna věc je rozložení na přední a zadní kolo, tedy může být na lehu těžiště o trochu více vepředu, ale je tu druhý podstatný faktor a to výška těžiště.
Na lehu bude těžiště níže a to je jasná výhoda.
Samozřejmě ve chvíli kdy na zábradlí jezdec umí a těžišti hodně pomůže, tak ho dostane ještě o hodně více dozadu a současně i dolu a v tu chvíli si myslím, že lehokolo, které je vhodné do terénu (třeba některý lowracer by na tom byl lépe, ale to není do terénu) nemá šanci na tom být lépe.
A tohle je obrovská výhoda lehokola, že tam to nemůže jezdec tolik pokazit (je v tomhle ve lepší pozici a zapřený o pedály), kdežto na zábradlí když jezdec neumí, tak to jde rychle - z kola ven :-)
Na lehaci se v tezkem terenu nedotykam zady a s tezistem pracuji, co mi rozsah trupu dovoli.
A teziste neni o moc niz, kdyz mas 26" 26". Nemeril jsem, ale nohy celou vahou nad urovni pneumatik podle mne cca vyrovnaji vyhodu nizsiho sezeni.
Velky rozdil by byl az u 20" 20".
Je fakt, že s 26"/26" to bude zřejmě už malý rozdíl.
Na zábradlí to pak ještě lze hodně posunout sníženou sedačkou (nejlépe s teleskopickou sedlovkou).
V praxi se mi nestalu už ani nepamatuju, že bych něco nejel pouze proto, že to je příliš prudké. Maximálně v kombinaci, tedy hodně prudké + technicky náročnější (ono přeci jen ve chvíli, kdy je třeba jít maximálně dozadu a dolu při hodně prudkém sklonu, tak už i na zábradlí to značně omezuje možnosti pracovat s těžištěm a už se pak jede vše o hodně hůře).
pleteš dohromady rozložení váhy na rovině a polohu těžiště, na převracení (ať už dopředu nebo dozadu) má vliv úhel mezi vodorovnou rovinou a přímkou spojující dotyk (předního nebo zadního) kola se zemí a těžiště. Zásadní výhoda MTB je, že ač je asi těžiště výš tak ho lze velmi snadno podle potřeby posouvat dopředu a dozadu a to je jeho hlavní výhoda jak ve sjezdech tak ve výjezdech. Na lehokole lze těžiště pořádně posouvat akorát posouváním sedačky, takže by šlo vyladit lehokolo na sjezdy nebo na výjezdy, ale nikoliv na oboje současně. Když jsem ještě víc jezdil v terénu, převracel jsem se jak dopředu tak dozadu a nešlo s tím nic dělat, zkoušel jsem posouvat sedačku tam a zpět a výsledek je kompromis kdy se z mírných schodů nepřevracím ale směrem nahoru bych si je netroufl (na neodpruženém MTB jsem kdysi jezdíval do schodů i ze schodů (to byl trochu větší problém) celkem běžně). Jediná možnost je dát těžiště ještě níž, takže buď 20x20 nebo nějakej speciální rám, který by se ale asi neobešel bez většího překryvu noh a předního kola. Nebo větší rozvor, ale nesmí se to přehnat, aby zadní kolo do kopce nehrabalo.
Pletu. Umyslne. Ono to dost souvisi. Zvlast ve chvili, kdy na lehaci mas silne omezenou moznost prace s tezistem. Pro vetsinu jezdcu to bude naprosto splyvat. Tazatel ma MAXe, tedy vyska teziste je dana a ja hlavne poukazoval na nepodlozenou predstavu o umisteni teziste vic vzadu, nez na klasice.
A jinak pises to, co uz jsem psal ja - s vyjimkou vyjezdu do kopcu, to zde nebylo dotazovano.
Jinak pro upresneni ja jezdim se sedlem nejvic vzadu, jak to jen jde.
No ono na tříkolce se nedá jed takovej Downhil.Ale když vemu ty naše silnice na Vysočine tak to je taky mazec. Pokud jedu z kopce těch 55km víc se už bojim a vemu díru nebo kanál tak to je taky downhil ne ?
No já když jedu na lehokole z kopce 90 km/h tak se taky trochu bojím, ale kdo by tvrdil, že se nebojí, tak bych mu nevěřil. Teď jsem na srazu na Pálavě taky trochu stříhal zadkem drát a to jsem jel jenom necelých 60, jenže pod kopcem tam najednou v mírné zatáčce zkončil asfalt a navíc tam byla jen šotolina. Ustál jsem to, ale asi bych cvaknul hodně silnej drát, navíc jsem ještě pořád trochu potlučený ze silničky.
No to snad ne 90 km. To jedeš někde ze4 km kopce nebo jak?Tomu nevěřím sorry
90km/h? Klidně. Teď v Rakousku jsem jel 82 v kopci, kde bylo jenom 9% klesání. V 17% padáku do Oybinu (Sasko, hned za hranicemi) jsem měl po cca 600m 73km/h a to už jsem před zatáčkou začínal brzdit. Těch 90km/h je podle mne z 12% kopce naprosto reálných.
Měl by někdo na lehu, kdo se to nebojí pustit zkusit Paso Fedaia.
Jeden z nejlepších sjezdů v Evropě na maximálku. Nejen, že tam je v tom sjezdu maximum kolem 18%, ale hlavně to je na dlouhém rovném (bez zatáček) úseku s pěkným asfaltem.
Na silničkách se tam jezdí až 130km/h. Na biku se dá přes 110km/h. Oboje samozřejmě s dobrým zalehnutím.
A teď by bylo zajímavé, co s tím udělá nějaké aerodynamičtější leho.
Když jsem tam kdysi byl s větší skupinou (akce od VŠ asi 30 lidí), tak tam dalo na bikách více než 10 lidí přes 100km/h.
Já se tenkrát bál, měl jsem mizerný kolo s cantíkama a tolik ještě nikdy nejel. Takže jsem to při 90km/h, které jsem měl hned skoro na začátku toho rovného úseku zabrzdil a dál nepustil.
Tak tohle by mě docela lákalo, ale zastavovat to z nějakých 130 a nejspíš i víc s ráfkovou brzdou by byla asi velká odvaha. No uvidím jak bude pelášit lehokolová silnička, pak bude možné testovat nějaké kopce ;o))
Je ten úsek opravdu hodně dlouhý, takže je možné začít brzdit už hodně brzo.
Já tam byl už hodně let zpět a tenkrát měli ještě všichni cantíky a ubrzdil to taky každý.
V-čka jsou oproti tomu o třídu jinde.
Tohle ale u ráfkových brzd nebude problém jejich výkonu. Když tu enegrii posílají do ráfků a ty do vzduchu v pláštích, tak ti 20" přední kolo lowraceru při horkém letním dnu vybuchne i při prudkém zastavení ze 45km/h silniční čelisťovkou. To jsem bohužel osobně vyzkoušel. Na rovině, kde se tě nepokouší gravitece držet v pohybu.
Pokud bych si měl ze stávajícího arsenálu vybrat kolo na tuhle hrůzu, tak bych vzal lowracer a vyměnil mu vpředu destičky za sintrované. Myslím si ale, že maximální dosažená rychlost, pokud ten kopec funguje jak píšeš, by závisela víc na velikosti mých koulí než na velikosti mého aerodynamického odporu. Můžu ale zkusit spočítat teoretickou, když víme kolik tam jede silnička.
Tak jestli je to tak kritické s tím přehříváním, tak je jasné, že to takhle nepůjde.
Ono i u zábradlí se na 26" kolech dá i na asfaltu v alpách bouchnout duše, ale přeci jen to není hned a jedno ostré brždění ani z velké rychlosti na to nestačí.
1" gumička na 20" ráfku má přece jenom dost malý objem, takže se prohřeje velmi rychle. Tehdy sice bylo asi 35°C, asfalt horký a před tím jsem brzdil už několikrát. Ale na druhou stranu před tím posledním bržděním, kterým to bouchlo, byla pauza možná i minutu od poslední brzdy. Každopádně na lowracer podle mě dopředu ráfková brzda nepatří vůbec a i standardní organické destičky kotoučovek lze uškvařit a zesklovatět.
Tak to je sebevražedná rychlost, prasknout něco na kolech tak to bude docela nechutnej pád.
Eště tak mít na sobě pořádnou kombinézu na motorku, tak se to dá přežít, ale jinak to je na vobroušení masa až na kosti.
Jenom psychika. Proc by to melo rupnout zrovna behem tech par (desitek?) vterin kdy jedes o neco rychleji nez pri rychlosti kterou povazujes jeste za bezpecnou.
Protože čím vyšší rychlost, tím vyšší šance na poškození.
Tím se ale nesnažím brojit proti vyšším rychlostem, nechť každý jezdí co hrdlo ráčí. Já bych se ale bál riskovat zdraví kvůli rychlý jízdě, na kterou je určená motorka, anebo auto.
Ono to není tak žhavé s tím rizikem. Tedy se majitel stará o kolo a má nějaké slušné a nejezdí na něčem, co by se mělo každou chvíli rozpadnout.
Je to vidět docela dobře u profíků na silničních závodech. Jezdí ultralehké silničky (tedy riziko je tím o trošku vyšší) a tyhle rychlé úseky s rychlostí 90km/h+ se jezdí opravdu časta. Když k tomu připočteš jejich počet v závodě...
A pády občas jsou, ale téměř vždy to je kvůli tomu, že jedou sjezd na hraně a tedy padá se kvůli zatáčce, nedobrždění, atd.
Tohle hobík může vše eliminovat a i když to někdy někde pustí rychleji, tak přesto netřeba jet vůbec na hraně a lze jet opatrně.
Pak sem tam se ještě vidí, že je pád kvůli nějaké drobnosti na silnici (třeba díra), zejména když je přehlédnutá proto, že jede více lidí blízko za sebou.
Hobík nepojede těsně za někým. Díra nebo něco být může, tohle třeba u mě eliminuje velmi to na čem ty sjezdy jezdím.
Nejvíce to pouštím i na asfaltu na fullu, který se stabilitou a tím co dokáže i v té velké rychlosti projet naprosto se silničkou nedá srovnat.
Už na celopevňáku s objemnými plášti (pořád to zvládne mnohem víc než silnička) si dávám o hodně větíš pozor a jen tak to více nepouštím.
Nějaké riziko bude vždy, považuju ho na asfaltu v přehledných a rovných sjezdech za velmi malé.
To už je větší riziko v terénu v menší rychlosti, kde jezdím taky hodně. I když menší rychlost, tak třeba vzít strom hlavou může být konečná i v té menší rychlosti.
Kolo v perfektním stavu a s dobrejma komponentama, tam kde je to potřeba je bez diskuzí. Ale při takovejch rychlostech stačí hloupej nepozornej pták, nebo vyběhne ze škarpy nějaká čtyrnohá potvora a člověk nestačí ani mrknout, natož něco udělat. A srážka s takovým tvorem je docela nebezpečná.
Pak je taky možný, že dojde někde k poruše materiálu vinou nesprávnýho výrobního postupu nebo kazu v materiálu. Takový šrotující se ložisko v 90-tce nebude nic moc. Mě se to jednou stalo na motorce na zadním kole a jak to člověk nečeká tak chvíli trvá než mu to dojde, že se vůbec něco děje a pak už bejvá pozdě. Mě se teda nic naštěstí nestalo, kromě dvouhodinový výměny za jiný to bylo v pohodě. Bejt to ale na předním tak nevím nevím.
Mám nepříjemný pocit z vlaků. Když to fičí 90 a skáče to, představím si jak to na těch dvou uzounkých kolejích drží a háže a ta rychlost...když jedu v autě nebo buse kolem stovky a představím si kolik různých součástek se tam točí a pracuje a kdyby něco prdlo...A pak si řeknu - Hovno, nebuď magor, co se má stát, stane se a ty s tím nic nenaděláš. Neriskovat zbytečně, ale taky nebýt dopředu předposraný co by kdyby. Zatím žiju...
Raději budu připosranej a riziko zmenším na minimum, než si koledovat o problémy a uklidňovat se nesmyslnejma myšlenkama o osudu a co se má stát se stane :-)
Ale je fakt že kdybych chtěl jezdit na kole 80 kou tak bych si nepořizoval mizerný brzdy za 3 tisíce a vobyčejný náboje, ale šel do něčeho fakt dobrýho.
Řečnická otázka - nemusíš odpovídat :-)
Myslíš, že když budeš připosranej a budeš zmenšovat riziko na mininum, že očůráš Osud ? :-)
Podle mého skromného názoru neočůráš ...
Ještě než jezdec svěří velblouda do rukou Alláha, tak ho přiváže ke kůlu. Takže asi tak s osudem, pánembohem a dalšíma fikanostma.
Obávám se, že pokud chceš minimalizovat riziko, tak bys neměl na kole vůbec jezdit nebo alespoň ne po silnici. Silnice budou určitě statisticky velmi nebezpečným místem.
Pokud by měl člověk měl vyhýbat všem rizikům, asi by ten život za moc nestál. Jinak asi souhlasím, je zbytečné bezdůvodně riskovat, akorát každý máme ty hranice nastavené jinak.
No když to tady tak pěkně čtu, tak rozbít hubu si člověk může i při dobrždování před přechodem.
Jel jsem takhle v Lidický v Praze a předjížděl jsem z prava tramvaj která dobrždovala do zastávky. Pěkně jsem to rozšlapal abych nemusel čekat (to se stalo osudným). Předjel jsem tram. a měl jsem tam takvých 25 - 30km/h a vidím jak špunti (školka/první třída) velice předpisově (bez rozhlédnutí a úprkem) přechází přes přechod. Začnu brzdit, a přední kolo se mi nepozorností (nebo spíš pozorností soustředěnou na okolní provoz) dostalo na kolej, kde se zablokovalo a zablokované sklouzlo na panely nebo co to tam je. A zablokované zůstalo, a už jsem letěl.. Jak jsem se lek tak jsem ještě více zmáčkl páčky brzd a šel jsem přes řídítka.. Let asi tak tři metry odhadem, a ještě dalších pět jsem se klouzal po panelech mezi koleji. Kolo letělo ještě dál.
Výsledek kolo: ohnutá páčka na levé brzdě, orvané řídítka z obou stran (což nechápu jak se mi povedlo) sedlo orvané z obou stran a pedály též, nepatrné rozcentrované přední kolo.
Výsledek já: zlomená pažní kost na levé ruce (bezvládně vysela bez jediného pokusu semnou komunikovat), spálené koleno/stehno(bylo to někde na pomezí) a servaná dlan na pravé ruce skoro až na kost.
Verdikt: nejezděte do prahy v půl osmé ráno.
P.S. bylo to na zábradlí (agang - gangsta) necelý týden starém v poměrně malé rychlosti tad si vemte že podobná shoda náhod se vám stane v těch 130km/h jak tu píšete.
pohoda proste poletis dalej a skontaktujes sa v lete s tym prvacikom na pol ceste posluuzi ako podlozka = bike dopadne rovnako ale ty padas do mäkeho . No prvacik ma verdikt taky ze sa mal pozret nez tam vpalil :-D
Ale tamto ti nezaavidiim ani nahodou odrane dlane som mal aj ja a sakra to stiipe uz nosiim rukavice stale len koli tomuto.a ten zbytok radsej nekomentujem je my zle len ked na to pomysliim
No tak to mě nanapadlo, ale tam pak bylo ryzyko že by mi proběhl a já ho v tom letu minul :-D
No od ted vím že na kolo rukavice, třeba i bezprstové hlavně aby chránili dlaně.
No co.. ruka sešroubovaná, odřeniny (po dodání umělé tkáně) zahojeny, ted ve čtvrtek na roentgen na pohovor s panem dokrotem o bolestech loktu, a snad pak už hurá do práce na tandem trike.
" Hlavně ty haranty měla hlídat učitelka !!! Ne, že je požene před sebou na přechod a z povzdálí bude sledovat jak je masakruje nějaké auto..."
LOL :-D kéž by to tak bylo... Ale oni šli prckové do školy a evidentně pospíchali na tu tramvaj co jsem předjel. Takže paní učitelka zatím nebyla.
Tady bych spíš poukázal na špatnou výchovu rodičů a zbrklost a nerozvážnost dětí.
Zase na druhou stranu uznávám byla to částečně moje chyba, o tom žádná. Kdyby jsem nepospíchal a nechtěl vehementně předjet tu tramvaj tak by se nic z toho nemuselo stát.
Nic ale nemění na tom že ty děcka se tam vrhly bez jakého koliv rozhlédnutí. Jet tam auto, a že občas se tam nějaký pilot oběví, tak by to nemuselo skončit zlemnou rukou, ale třeba vyhasnutím několika životů.
Ale to je polemika co kdyby..., a co by se mohlo stát když..., atd...
Každý je pilot svého jednání, a blbá shoda náhod, díky nepozornosti už svojí nebo někoho jiného, zbrklosti, počasí a jiným nepředvídatelným vlivům. A hlavně nevím jak vy ostatní ale já jsem si do té doby říkal že tohle se mi nikdy stát nemůže... A omyl... Stalo se..
Nechci říkat že všechny děti a vůbec chodci jsou nezodpovědní to ne. Jen jsem spíš chtěl poukázat na to že si dovedu představit díky již napsané zkušenosti že díky nečekané události se i při relativné malé rychlosti může stát poměrně velké zranění. Natož pak již avizovaných 130 - 160 km/h
stát se může ledacos... tenhle borec měl asi taky nějakej speciál, na váze určitě nijak moc šetřit nemusel a stejně:
http://www.youtube.com/watch?v=JLRDRzMWIsg
Hrál jsem si trochu s tímhle: http://www.kreuzotter.de/english/espeed.htm
Nedaří se mi dostat ze silničního kola (zadal jsem Triathlon bike) dostat těch 130, podle váhy jezdce to na 18% klesání 2000m n. m. dává cca 110-120km/h. Na mou váhu a výšku to vypočte 111,6km/h. Pokud pak se stejnými parametry přepnu na lowracer, dostanu 146,5km/h a na lowraceru s tailboxem dokonce 159,2km/h. Tenhle kalkulátor je dost vymakaný a zatím mi vždycky produkoval poměrně spolehlivé výsledky, které následná praxe prokázala.
Vzhledem k tomu, že nemám ani ponětí, co to kolo udělá při těchto rychlostech, tak bych do toho rozhodně nešel. Bohužel jsem studoval něco, co zahrnovalo i otázky dynamické stability systému. A taky jsem viděl video, na kterém havaruje streamliner jedoucí víc jak stovkou. Na jednom webu to i zmínili: 50mph - stabilní, 60mph - stabilní, 70mph - ujde to, ujdeto, pořád dobrý - crash!
Takže jediná metoda, jak tohle udělat, by zahrnovala opakované pokusy s velmi opatrným nárůstem rychlosti při následujícím pokusu. Aby člověk případné začínající kmity zastavil opatrným bržděním. Nevím, kolikrát za den se ten kopec dá vyšlapat, ale moc to nebude...
P.S. osobní rekord mám myslím 85km/h, už je několik let starý. 60km/h překračuju každou chvíli na různých kolech, 70 taky občas jo, 80 jezdím vzácně. Je to pěkný zážitek, ale nějak zvlášť ho netoužím hrotit někam ke dvojnásobku. Ale třeba se nějaký sebevrah najde.
Myslím, že ta čísla z toho kalkulátoru budou sedět, vypadají rozumně.
Vyšší rychlost se tam dosahuje proto, že Triatlon bike je pořád hodně nedostatečné. Tím myslím, že odpor vzduchu budu ještě o dost nižší.
Na těch 130km/h, tedy to maximum co se tam jezdí (tedy samozřejmě to dá jen sem tam někdo na silničce, tohle už není jednoduché) je třeba výrazně kvalitnější zalehnutí.
To jsou pozice typu, že jezdec nesedí na sedle, ale vleze si pod sedlo na horní rámovou trubku, apod.
Profíci i tyhle náročnější a nebezpečnější zalehnutí předvádějí poměrně často.
Já bych v těhle už extrémních rychlostech do takové pozice rozhodně nešel.
Vlézt si pod sedlo na biku zvládám ve sjezdu, udělá to hodně velké zlepšení (zvlášť když mám níkzo horní rámovku, takžde jdu o hodně níže než sedlo). Ovšem dávám to jen na pěkných přehledných úsecích na asfaltu pouze do určité rychlosti. V 90km/h+ už bych do téhle polohy rozdhoně nešel.
Teď už ani nedávám nikdy ruce z gripů a tedy z brzd. Tedy úchop u představce do sjezdů taky už neprovozuju. Nejen, že už raději jen bezpečnější úchop kdy mám prsty pořád na brzdách, ale navíc ani nemám vedle představce místo na chycení.
Jinak je jasné, že rovnou vlítnout s kolem do o hodně větší rychlosti než je na něm ověřené, do toho bych taky nešel.
Na všech kolech jsem tohle měl vždy postupně a ověřeno jak se chovají.
A taky těch 100km/h ani překročeno nemám. Přes 80km/h mívám i na zábradlí i víckrát do roka.
Já jsem si myslel, že půjde o právě takový druh zalehnutí. O něco se tím vylepší velikost čelní plochy, tak to dodá potřebný rozdíl.
Mě taky z kopce dolů moc nepomáhá mých 65kg. Už jsem zažil, že mě z kopce ujel někdo o třicet kilo těžší na jinak o kus pomalejším lehokole než jsem měl já. Kolem 80km/h mi končí převody (nejtěžší převod a 150ot/min), takže to už nepřekročím až tak často.
Tak se přidám také trochu do diskuze.Řekl bych že není třeba někoho nazývat sebevrahem, když si to pustí ale ví co dělá a jak se zachovat v nouzi.To je první věc každého kdo hodlá něco takového zkoušet.Píšu to takhle protože jsem nějáký pátek jezdil ČP DH a silniční závody.Musím říct že nás velká většina lidí považovala za sebevrahy a také nás zpočátku bylo lidí asi jako ted v komunitě lehokol což jsme byli úkaz pro ostatní co si říkají cyklisti...spíše to byli lidé od XC a silnice.Ale nikdo jak si nebral v potaz že nějaký pátek to trvalo než si pak člověk dovolil jezdit uplně nadoraz.
Ted jezdím už nějakou dobu lowracer který je běžně k mání v Azubu na bazaru jen je vpředu odpružený headskokem.Po 1200km za necelé dva mesíce musím říct že nemám problém jezdit na tomto kole pres 100km/h a to i na horších cestách, rám společně s vidlí vše bezvadně vyžehlí a stabilita co se týče zatáček které jezdím třeba v 80km/h, kolo jede pěkně přilepené a drží stopu....to píšu i pro případné zájemce o tento lowracer...
Jinak zmiňovaný kopeček vypadá zajímavě, dát si něco takového....o tom uvažuji už nějakou dobu.Mám tady poblíž také jeden takový kopeček jen je dlouhý asi 3km a pocestě jsou tři zatáčky jinak se tato stojka má 12 a 16 procent.Tady už jsem si vyzkoušel na LR jak se jezdí přes 100km/h.
Pro představu tady na tom kopci ještě na staré silničce mi při závodech naměřili 102 km/h na porovnání s LR.Jinak třeba při DH si vzpomínám na startovní rampu ve Sv.Petru....ta rampa měla asi 20m a byla tak prudká že tam jen na jedno šlápnutí bylo 60km/h na konci rampy a při otrém rozjetí 85km/h vše měřeno na konci rampy....no a po ní jsme křižovali silnici na sjezdovku, kde byla prsvá trochu tahlá a hned na výjezdu table z kořenů a kamenů...tohle už jsme takhle jezdil v plné palbě a to byli ještě na cestě vystouplý kameny abyste měli přestavu o jednou pro nás lehkém useku na začátku této trati..dale už se obtížnost jen zvyšovala a sil ubývalo, ale nadšení diváci mě vždycky vybičovali, takže jsem jim dával i nějaké parádičky at mají zážitek a my potěšení být u toho.
Jsem celkem zvědavej, za jak dlouho ti ten headshock odejde. A jestli ti dřív odejde hlavové složení nebo ten headshock. Takovouhle jízdu to přece nemůže vydržet moc dlouho. S těmi třemi centimetry zdvihu musíš jít často až nadoraz. Nebo se mýlím?
Někdy bych nějakého lowracera měl pořádně vyzkoušet :)
Napadá mě jedna otázka pro Jirku a Ninka: Mělo by smysl dávat tu vidli s headshockem na Oceláč?
Matěji lowrcera Ti doporučuji aby si ho řádně zkusil ve všech režimech.Strach o headskok že se rozsype není na místě.Na silnici není žádný důvod aby se rozsypal a rychlost v tom nehraje roli.Tento rám je svižný a s tím že zadek si pobere svoje, takže i to není upně tuhý a vyhodí tě ze sedla až zas tak nevadí.Ba naopak, kolo se celkově sklidnilo s odpruženou vidlí v předu, takže mám na něm jistotu jako bývalém sjezdovém kole.
Otázka jestli 3cm stačí ti odpovím, že bohatě....tady na této vidli jediné co bych ji vytkl že pořebovala tvrdší pružinu.Váhově jsem jako Jirka, ale i tak se mi stavá že při spurtu nebo kopci kdy jedu těžší převod je cítit jak jde vidle do zdvihu.Jinak co se týče celkově nemám žádný problém co se týče spolehlivosti a to už jak jsem psal má LR se mnou s tomto setupu najeto 1200km a to především v kopcích a také i na horších cestách...což jsme v ČR je bohužel normál....pak si jen užívám když jen hladkej asfalt.
Jinak jak se udělat headskok Ti mohu názorně říct...při závodech v DH ve Zlíně se mi pořadilo zrušit headskok na Cannondalu Super V po týdnu kdy jsem kolo konečně dostal.Probíhalo to asi takhle.Inkriminované místo mělo asi tak půl metru skok který tvořili kořeny které pokračovali v další kořenovou pasáž a ta tvořila doskok, aby toho ještě nebylo málo šlo to celé do zatáčky, takže kolo ve vzduchu bylo potřeba už točit.To se mi povedlo jen jsem dopadl na předek kořen který tam byl mě poslal přes řidítka.Po několika saltech i s kolem jsem přistál...mě se nestalo nic jen headskok se odporoučel.Pružina i patrona byla na prach....tak jeden názorný příklad jak by si ho chtěl zrušit.
Lowracer vzhedem k jeho rozvoru těžko budeš stavět na přední.Na Maxu či podobném kole věřím že to jde, těžiště je krapet jinde proti LR.
Jsem celkem zvědavej, za jak dlouho ti ten headshock odejde. A jestli ti dřív odejde hlavové složení nebo ten headshock. Takovouhle jízdu to přece nemůže vydržet moc dlouho. S těmi třemi centimetry zdvihu musíš jít často až nadoraz. Nebo se mýlím?
Někdy bych nějakého lowracera měl pořádně vyzkoušet :)
Napadá mě jedna otázka pro Jirku a Ninka: Mělo by smysl dávat tu vidli s headshockem na Oceláč?
Všechny silničky mají prakticky identickou geometrii a rám, nemá se tam co podělat takovým způsobem, na který nelze reagovat. Něco přes 100km/h s tím už jely tisíce lidí a jak psal Mlok tak někteří i 130. Takže vzít silniční kolo, které je technicky v pořádku, jet s ním z kopce a zkoušet těch 130 z nikoho nedělá sebevraha. Podobná situace platí pro to DH, kde navíc někdo jako já se zabije už v 60km/h o první šutr, protože to neumím, a naproti tomu velmi schopný jezdec co ví jak na to dokáže jet 100 s přijatelnou mírou rizika.
Situace je ale dost jiná pokud bys chtěl vzít částečně kapotovaný lowracer a rovnou se pokusit o těch 160km/h. Krom toho, že budeš komponenty kol roztáčet na otáčky, na které nejsou projektované ani testované (což nemusí být velký problém když to trvá jen chvíli, musí v nich být rezervy), tak nemáš ani ponětí, co s tebou udělá aerodynamika při téhle rychlosti. Pokud třeba bude kapotáž tvarovaná nebo namontovaná jen lehce nesymetricky, tak to ve 100km/h ani nepoznáš, ale ve 115 už jo a ve 160 nepůjde kolo udržet ve směru. Někde u ocasu bude mít tlak do boku, který budeš muset kompenzovat trvalým náklonem, zadní kolo se tím pádem ještě víc odlehčí a bude chtít do boku... A pokud se o tak vysokou rychlost pokusíš na svém nekapotovaném stroji, tak platí podobná opatrnost. Nemáš to zcela symetrické, už jen kvůli montážím pohonu a brzd. Aerodynamické síly rostou s druhou mocninou rychlosti. Takže pokud to ve 100km/h táhne za řídítka do strany třeba jen nepatrně, ve 160km/h by to bylo 2,56-krát větší silou. To už tě může dostat někam blízko hranice stability i řiditelnosti. Pak najednou stačí taková prkotina jako že nějak pohneš nohama nebo lokty a než na změněné aerodynamické síly zareaguješ už letíš. A to se bavíme o ustálených stavech, ty jsou jednoduché. Může se stát, že ti to do řízení vnese slabou sílu jedním směrem, lehce ji překompenzuješ, projde to mrtvým bodem a kopne větší silou na opačnou stranu a tak dál až to rozkmitáš a letíš jak ten Rob English s tím Mangem.
Proto jsem psal, že kdokoliv se hodlá o takovou věc pokusit, bude s lehokolem velmi pravděpodobně první, nebo první, o kom víme. Nejsou k dispozici žádné zkušenosti ani data. Takže kdyby to někdo dělat chtěl, musí postupně. Ten kopec není tak dlouhý, ani v celé délce dost prudký na to, abys jednou nebo dvěma jízdami dosáhl maximální rychlost pomocí opatrného pomalého zvyšování. Budeš muset jet desetkrát, pak bude riziko přijatelné. A nemůžu si pomoct, ale kdo to zkusí napoprvé je u mě sebevrah.
Nechtěl bych to v jeden šlapat 10x nahoru :-)
Stačí doprovodná dodávka :-)
Alebo masochysta muhahaaa!!! 8-)
Jirko je jasné že pokud tam jdeš s tímto záměrem zkusit maximálku a to jedno z jakého kopce to jedeš.Je potřeba si ho pořádně projít a zjistit stav silnice, orientační body které budou hrát v této rychlosti hlavní roli a samozřejmě udělat zkušební jízdy.No pak třebasi nechat uzavřít silnic a můžeš jít bez obav do toho.Jinak bych řekl že u lr se počítá i touto rychlostí, proto taky nabízi třeba Birk nebo M5 tailbox dokonce Birk ho dělá na míru pro každého.A komponenty je čistě individuální záležitost co si tam dáš.Ale těch 160km/h by mělo udržet jakýkoliv kolo at je to HED, ZIPP atd...vyrobci musí počítat přece s daleko větší rezervou než jen 130km/h.Na Pro Tour se běžně jezdí takhle.Takže bych neměl obavu si tam dát kolo jakkékoliv této firmy a ted je možnost si ještě dotyčné kolo dimenzovat podle toho co potřebuješ.
Lowracer či velomobil jsou přece jen rychlostní formy lehokola takže je nasnadě aby byli dimenzovány i na větší rychlosti.
Aerodynamika jasně taky hraje velkou roli což samozřejmě je cítit na nekapotovaném kole kam až se dá jít.
Co se týče streamlinerů tam jasné riziko bočního větru.Což bylo také vidět na letošním Battle Moutainm, kde letos aktérům docela hodně často foukal vítr za hranicí unosnosti.
V těchto ohledech na tom bude nejlépe velomobil, který už jen tím že je to trike tak riziko na tyto síly eliminuje a pak další je jak je kvalitně optimalizován jeho aero profil.
Silně pochybuju, že někdo fyzicky testuje komponenty nebo celá kola na 160km/h. A u lehokol jsem si dost jistý, že to žádný výrobce nedělá. Vyvinou nový stroj, povozí se na něm, poladí ho a až všechno vypadá dobře, jde to do výroby.
Ale o selhání kola po technické stránce bych se zas tak nebál. Co je neznámé je celková stabilita. Asi bys mi rozumněl líp, kdyby by sis někdy mohl vyzkoušet následující experiment: dej si na lowracer, na který jsi jinak už zvyklý, přední kolo s diskem nebo zakrytým výpletem. Pak si vyjeď ven když fouká ne moc silný a celkem stabilní vítr, třeba 4-5m/s jako včera v Brně. Zkus projet hladce zatáčku, na jejímž začátku ti fouká zprava zepředu, v půlce přesně zepředu a nakonec zleva zepředu. Když to budeš dělat poprvé asi se lekneš, jestli ti kolo ruplo vejpůl, upadla řídítka nebo tak něco. Přitom to je jen aerodynamická síla na disku předního kola, která změnila polaritu ze slabé doleva na slabou doprava. A hodíš metrovou vlnu. Pokud jsi jel něco přes třicet, tak obtok vzduchu přitom byl pouhých 50km/h! Když se to pak naučíš, budeš tu vlnu schopen limitovat na nějakých 10-20cm, ale rovně to neprojedeš. A to máš na řídítkách skoro dvakrát větší páku než je poloměr kola.
Je jasné, že na takový pokus o maximálku z kopce se přední kolo musí nechat volné, s prázdným výpletem. Ale ani za zdánlivého bezvětří není vzduch ani nehybný ani homogenní, síly působící na řízení samotné i na kolo jako celek se budou za jízdy měnit nepředvídatelným způsobem. Teď máš vyzkoušené, že těsně nad 100km/h je to v pohodě. Ale pořád to neříká absolutně nic o tom, jestli na tom kole jde jet 160! I poměrně slabá síla vzduchu nasměrovaná správně dokáže takový vícedílný článkovaný systém jako je jedoucí kolo rozkmitat zcela nečekanými způsoby. (Viz třeba Tacoma Narrows Bridge sundaný větrem, při kterém se člověk normálně udrží na nohou.) Takže vážně je potřeba dělat hodně pokusů s pomalým navýšením rychlosti, a ne jen jet jak nejvíc rovně to jde, ale i zlehka sondovat jak je to ovladatelné, jestli můžu ještě zrychlit. Je docela možné, že by se člověk na nějakou šílenou rychlost dostal aniž by to bylo jakkoliv dramatické nebo nepříjemné. Ale nejde to jednoduše odhadnout předem. Já vím, že čísla 130 a 160 nevypadají jako velký rozdíl. Ale působící síly jsou o 50% větší a rychlost, jakou utrácíš potenciální energii je o 86% větší. A u komplexního systému s tolika stupni volnosti nejde předpokládát, že za takhle změněných paramterů bude na náhodné vnější vlivy reagovat pořád stejně.
Na takovéhle pokusy by se určitě nepoužily disková kola, ani silničáři už to nejezdí kromě velodromu a při časovce jen zadní, ale spíš kvůli působení diskového kola jako setrvačníku, než kvůli aerodynamice.
Já se jednou ptal jednoho žiletkáře jak je to s předním diskem na silničce. Říkal, že je to neřiditelné při sebemenším větru. Podle mě měl pravdu, protože plocha před osou hlavy je vždycky o kus větší, než za osou hlavy. A u velkého 28" kola s malými silničními řídítky bude páka větru foukajícího zboku dost děsná. Když uvážím, jak se pilotoval ve větru lowracer s 20" diskem vpředu, tak bych věřil tomu, že to bude důvod, proč 28" disky najdeš jen na velodromu. A mimochodem moment setrvačnosti karbonového diskového silničního kola je furt o kus menší, než moment setrvačnosti předního kola MTB obutého do nějakého masivního pláště. A ten je v pohodě řiditelný.
Jak se chová tento lr i v prudkém větru jsem si nazorně zkusil, když jsem před několika týdny ujížděl před bouřkou.Jasně že jsem se zprvu ulekl prvního nečekaného nárazu,jakmile jsem zjistil jak na to tak už dokázal jet vcelku v pohodě.Jel jsem po silnici z vysočiny a zrovna v tuto dobu jelo i dost aut takže pokud jsem nechtěl jít pěšky nebo se nechat srazit autem musel jsem to nějak řešit.Tady mi krom nějaké zkušenosti což bych ani nevyzdvihoval, pomohlo být tady a ted,cesta ven byla jako po kolejích.
Jak se tedy zachová tento lr i při vyššich rychlostech se dá najít voditko.Stejně abych mohl jít až na hranu nebo za ni na to potřeba mít kopec kde ti nepojde auto čí nepujde chodec a to se vyzkoušet bud na nějakých závodech nebo prostě si ten kopec uzavřit pro sebe na nějakou dobu.Závody tohohle typu pořádal pokud dobře vím tak jen Red Bull.A jelo se klasických silničkách a závodní pole bylo z řad spiček Pro Tour kontra DH světák.Tento závod se jel pouze jednou, dále se tyto soutěže přesunuli do MOABu na Rampage
To jak se zkouší kola v reálu je věc každého výrobce, ale vždy musí mít rezervu i na tyto extrémy.
Jak bysi vysvětlil, když zpočátku závodů v DH jezdil jako většina na XC kole, kde výrobce asi nepočítal že budem s tímto typem kola skákat 5m dropy.To bychom si asi nosily všichni kola v batohu a dávali trubky na rajčata.Na to asi určitě nebyli rámy myšleny.Však si dobře vzpomínam na rady od Vokolka, neskákát s Canonem v zimě at neprakne....stejně jsem skákali a kolo něšlo do kytek žádný.Pokud už šlo tak tak většinou od výrobců kteří začínali a učili jak to udělat.Jinak na tomhle kole jsem odjel asi 7 let v ČP a to už byli hodně technické tratě, kde právě člověk byl hodně ve vzduchu a ve vysokých rychlostech.Snaha zpomalit technickými pasážemi DH byla nasnadě, ale my se rychle učili hlavně od frantíků.
No a parametr kolik by jel opravdu lr by mě také zajímalo, ale jsem předeslal a ty také je třeba zkoušet chovaní kola.Ale tady bude stejně největší brzda v hlavě i když bude vše na sto procent.
Když se to tak vezme SR 305 v Nevadě na které se jezdí Battle Mountain se dá také
říct že je to takový DH.Je to horská silnice a fouká tam taktéž pěkně.Tady je vidět jak se chová streamliner ve větru a v rychlostech nad 100km/h.
A nemohl by na takový sjezd být vhodnější nějaký položený high racer. Na vyrovnání výchylek má člověk víc času. Kola mají větší moment setrvačnosti, takže tě taky víc podrží.
Vliv momentu setrvačnosti kol bude v takové rychlosti dost velký.
Je fakt, ze ve 130+ je asi jedno, z jake vysky padas...
Když budeš mít pořádnou kombinézu a helmu tak rozdíl bude velkej. Kdyý budeš v tričku a kraťasech tak už je to jedno. Lepší zemřít rychleji než na prodřeniny druhej den.
O umírání přede mnou, prosím, nemluvte.
proč?
hodláš se pokusit následovat osud Ahasvera?
no a?
Každou osmou hodinu umře na silnici člověk. Každou vteřinu umře statisticky 1,9% člověka. A?
Proto s enesmí mluvit o smrti? Smrt je součást života, tak jako narození a nebo třeba puberta.
To, že v dnešní společnosti se o ní nemluví a umírajících se zbavujeme a cpeme je do hospiců apod, je podle mne úchylné.
Jistě, nebudu vyprávět vtipy na téma smrt na pohřbu příbuzným zesnulého, ale jinak? Proč ne? Proto, že umřel člověk, kterého jsem nikdy neviděl? :-O
Abych se přiznal, vůbec tomu nerozumím. Je to jistě smutná událost, ale uniká mi důvod, toho téměř celosvětového poprasku.
A o technologický "vývoj" se, i přesto, snad obávat nemusíme: http://www.novinky.cz/internet-a-pc/mobil...
Oni ti číňani jsou fakt rychlí: http://www.dealextreme.com/p/remembering-steve...
http://pixy.cz/pixynergia/2011/10/07/jaky-byl...
O koho se jedná ?
Ten by zas tak rychle nejel a nejsem si jistý, jestli ta velká kola (hlavně přední) jsou do velkých rychlostí až tak příjemná. Můj dojem vždycky byl, že při hodně vysokých rychlostech se mi nejlíp řídí 20" přední kolo - získá ten správný poměr setrvačnosti a ovladatelnosti.
Na tomto stroji by jsi tu maximálku 160km/h dal ale nedej bůh aby se něco podělalo.
http://www.youtube.com/watch?v=FYawooL7XIo&...
Na tom stroji je možná maximálka tak 160 km ale za den. Nejdřív si pohledej něco o rekordech třeba tady
http://www.recumbents.com/wrra/
Vloni když jsem byl v lázních v Luhačovacích
http://velogauce.rajce.idnes.cz/2010-04-12...
Bylo to z tohodle kopečka
http://www.mapy.cz/#x=17.763115&y=49.121992...
Tak to je teda mazec.Já osobně bych to asi nedal a na tříkolce už vůbec ne.Když jsi představím ten fofr a ted třeba moucha nebo kamínek nebo cokoli tak jsem na kaši.
Moucha ? To jako přejetá ? :)))
http://www.komik.cz/dir_obrazky/bacha_na_mouchy... ;-)
Tomu geniálnímu vynálezu se říká brýle :-)
Tobě se nikdy nestalo,že ti moucha nebo jinej hmyz vlétl pod dres nebo tě rovnou bodnul a ty ses ohnal a podrbal????
Ne, moucha mi ještě nikdy nebodla :-)
V 90km/h se ti opravdu nestane, že se ti pod dres dostane živý hmyz. Jednak to ten hmyz nepřežije, takže už tě těžko třeba vosa bodne a pak si do sjezdů vše zapínám a nevozím nic volného.
Při pomalé rychlosti s rozepnutým dresem už jsem hmyz pod dresem zažil. Pokud jsem v situaci, že se ohnat nemůžu (třeba terén, kde nemůžu pustit řídítka), tak se logicky neoháním, když vím, že bych okamžitě tak letěl z kola.
Ja takhle brzdil cca ze 40 kmh na sotoline na HT a pod rukavem mi nejaka vcela nebo vosa pumpovala jed do Tela. Ohnal jsem se az kdyz jsem stal obema nohama na zemi. Takze nejakych 10 vterin mohla nerusene utocit. 8-(
je lepsie ked ta vcela svojou ritou boda ako v 80km/h ty svojou ritou brzdis o asfalt...
efekt rovnaky chyba z riti vcele aj tebe ale je relatyvne lepsie ak mas svoju rit celu :-D
a nepřevracíš se do kopce?
Dokud jsem mel vidli 80 se snizovanim, tak jsem vetsinou jel, dokud mi nezacalo podkluzovat kolo. Ted mam 100 bez. Zjistil jsem, ze toho z hlediska vyjezdu vyjedu vic, kdyz sedim - nejak nejspis vyrovnam narazy vidle, ale to zase vydrzim jen na metr dva.
V tech orlickach mi kluci rikali, ze tesne nez jsem zastavil jsem dostal predni kolo 10 cm nad zem. Staci na to pak maly kaminek. Ale je fakt, ze jsem mel rebound na zajice. Trosku jsem ladil, snad to pomuze. A natezko hodne pomuze expedicni nosic a druhy par brasen na klasiku pod sedlem.
zrovna jsem našel tohle
http://www.youtube.com/watch?v=9uVpw2QYupQ&...
a moc mě to teda nepřesvědčilo :-)