Nevíte náhodou, jestli cyklo computery (tachometry) do 3 tisíc kč mají tlakovou kompenzaci na měření výšky ?
Třeba tenhle turistickej stroj ji určitě nemá.
http://www.meteostanice.cz/zbozi/4122/Digitalni...
Nevim co myslis tou "tlakovou kompenzaci na mereni vysky", ale zpusoby mereni nadmorske vysky jsou 2:
1/ podle mereni tlaku vzduchu- coz je pripad drtive vetsiny pristroju s touhle funkci a predevsim tech "levnejsich", i toho co na nej davas odkaz
2/ podle souradnic GPS- takze princip klasicke satelitni navigace.
K bodu jedna doplním, že se používají korekce dle teploty, které lehce pomohou, ale problémy náhlé změny počasí s větší změnou tlaku stejně neřeší.
A k bodu dva, tak tam že se často používá kombinace s bodem jedna. A pokud je to dobře nakombinované a využívá se výhod obojího (tedy např. korekce dle gps souřadnic pouze v případě, že je mám hodně družic a slušně přesný údaj), tak je to nejpřesnější.
vasek: to byl muj vidláckej překlad, asi to bude ta teplotní kompenzace
Přístroj za dva a půl tisíce ala sigma 2209 bod č.1 mít asi nebude, nebo jo ?
A k bodu 2, jsou nějaký zařízení, který by gps použilo pro korekci výšky jen občas a měřilo rychlost a vzdálenost pomocí čidla na kole ?
Protože všechny zařízení co jsem zatím viděl (na netu) tak vymlátí baterii za jeden den, což se mi nelíbí. Chtěl bych aspoň týden provozu. Gps je asi pěknej žrout.
1/ Muj Polar se nikdy nesekl vic jak o 50 metru !celkem! na celodenni vyjizdce treba v Alpach i pri takovych zmenach tlaku jako je letni bourka. Chybka se navic vykompenzovala nastavenim automatickeho navratu grafu na stejnou vysku pri navratu do vychoziho bodu v PC. I kdybys nemel pristroj s interni pameti a moznosti preneseni nasbiranych hodnot do PC, tech max. 50m pri nastoupanych treba 3000 metrech mi prijde jako smesna odchylka.
Vychozi vysku jde samozrejme vzdycky zkalibrovat.
2/ Netusim, GPS pouzivam jenom v autech.
Tak u těch celkově nastoupaných metrů se těžko posuzuje o kolik se přístroj spletl (jakýkoliv), když nemáš k dispozici žádný referenční údaj.
Vozím docela často Polar i gpsku současně a nastoupané metry se někdy skoro neliší, občas ale i klidně o 200m (třeba na 2000m nastoupaných).
A v partě vozíme více kusů staršího Garmina 60CSx a každý kus naměří trošku jiné číslo.
Co se týká aktuální výšky, tak to ani pouze s barometrickým výškoměrem není žádný větší problém. Většinou chyba do 30m (a často nižší). Zažil jsem ale chybu i 65m.
Mám na Polaru zapnutou automatickou kalibraci při startu, takže doma na začátku vyjížďky začne vždy na přesné výšce. A pak kouknu vždy s jakou výškou dojedu.
V tomhle je gpska která má barometrický výškoměr kombinovaný s chytrou korekcí lepší.
Vůbec tam neřeším ruční kalibraci nebo kalibraci výchozího bodu (to ani neumí).
Takže klidně vyjíždím s chybou 100m (bere si výšku po zapnutí s barometrického výškoměru a když je ten den po zapnutí úplně jiné počasí a tlak, tak je to samozřejmě blbě; korekce začne provádět až po pár minutách po zapnutí když má dobrý přijem družic).
A domů zpět jsem ještě nikdy nedojel s chybou větší než 3m a téměř vždy 0-2m.
Tedy je vidět že automatické korekce dle gps fungují velmi slušně.
Každopádně souhlasím, že stačí i samotný barometrický výškoměr, +- nějaký ten metr je fuk a stejně se nelze dopracovat přesného čísla.
A úplně nejhorší je výsledek nastoupaných metrů pouze z gps souřadnic. Tam pokud se tracklog neprojede nějakou chytrou opravdou, tak chyba bývá občas i klidně 100% (tedy na 2000m nastoupaných to ukáže 4000m). Hodně záleží na frekvenci ukládání bodů.
GPS výška není při hodně satelitech a dobrém přijímači špatná a chyba nebývá nijak velká.
Problém je ale v tom, že neustále lítá ta výška nahoru dolu o pár metru (a ono stačí klidně když to je o 1-2m). A gpska pak při ukládání hodně bodů tímto lítáním sem tam do celkově nastoupaných metrů napočítá mnohem více.
Tohle lze řešit korekcí v nějakém SW po stažení do počítače, je třeba si ale najít vhodné nastavení pro každou gpsku a její nastavení ukládání.
Takhle z té 100% chyby se dokážu dopracovat na chybu zhruba do 5%. Ale i po korekcích je tohle asi nejméně přesná metoda na celkově nastoupané metry.
Také proto některé gpsky ukládájí do tracklogu výšku z barometrického výškoměru a ne dle gps souřadnic (to má ale také své nevýhody).
Garminy zaměřené přímo na cyklistiku jako Edge 705 mají i snímač na kolo s magnetem.
Pochybuju ale, že by šlo zaponout režim, že gps používá ke korekci jen sem tam a jinak vypne gps přijímač. Ono by to ani nebylo moc vhodné, protože po zapnutí gps přijímače chvíli trvá než chytí družice a když má dělat dobře korekce, tak potřebuje co nejvíce družic, čeho se dosáhne právě trvalým během gps přijímače.
Tahle kategorii jde ale mimo mě, já vozím turistickou gpsku + Polar a gpsku vozím jen někdy.
mě by stačilo u takovýho přístroje, aby měřil výšku barometricky, snímal rychlost z čidla kola a gps kalibrace by se provedla pouze na můj pokyn
to by potom vydrželo hodně dlouho
u gps sstroje ala pda je výdrž baterie tak na dva dny a to pro nás nemá cenu