Chci si koupit tachometr, protože žádný nemám a jak prolízám eshopy tak by se mi líbil tachometr, kde by místo čísel byl ciferník jako v autě. Nevíte o něčem takovým ?
Něco jako má tenhle nahoře, ale aby to bylo větší.
http://sporttestery-computery.heureka.cz...
O tom dost pochybuji, ze značkových výrobců to nedělá asi vůbec nikdo...
Jo, ale kdysi dávno, tak 2006, měl někdo na kole něco takového. Možná to byl Čibis, který sem už přestal chodit.
Pokud si někdo vzpomene, tak to asi byla akce "Kolín" ;-) A určitě to někdo z místních má vyfocené, na tu fotku si pamatuji.
No kdysi jsem parkrat videl na kolech tachometr s opravdovou rucickou, nevim ale zda se rychlost prenasela mechanicky bovdenem jako v autech nebo elektricky jako bezne tachometry. Mozna bys takovy historicky kousek objevil nekde na aukru a podobne, ale nevim, pod cim to hledat.
Jako vsechno, i tohle by se dalo lehce vyrobit. Na budik bych pouzil nejaky maly voltmetr (musela by se upravit stupnice) a k tomu treba ATtiny, ktera bude pocitat pulsy od snimace a pres PWM vyrabet odpovidajici napeti.
Pokud ti staci digitalni (nakreslena) rucicka, tak mozna PDA s GPS a s vhodnym softwarem muzes mit cifernik pres cely displej.
Me nikdy nenapadlo nic podobneho resit, skoro odjakziva jsem mel digitalni hodinky a cteni z rucickovych mi prijde slozitejsi. :)
To s těmi hodinkami je zajímavé. Pro mě je zase čtení z "digitálek" obtížnější. Na ručičkových se mi odečítá rychleji už jenom proto, že většinou mi stačí údaj "bude čtvrt na tři", na digitálkách si to musím z 15:13 v hlavě převádět.
Celý život preferuji hodiny či hodinky s co nejmenším počtem údajů.
Kdysi jsem měl v pokoji hodiny udělané tak, že jsem měl jen na hřebíček napíchnutý hodinový strojek, bez ciferníku. I z toho jsem byl schopen odečítat čas poměrně přesně.
Tady je údajů opravdu minimum, datum a čas (bez roku a sekund) pod 13 bitů opravdu nestlačíš, resp. jo, ale to už by nebylo člověku srozumitelné.
http://www.dealextreme.com/p/13-led-binary-date...
:-)))
V rohu obrazovky, v autě, na budíku, na mobilu, na mikrovlnce... kam se podívám, digitálky... já už jsem si zvykl. Dnes mě potěšilo, odhadoval jsem čas kolem slunce a sekl se o 10 minut, na městský dítě slušný, ne?
I když kolem rovnodennosti se to odhaduje snadno;-)
JJ. Správný retro, já mám zase v baráku holý žárovky pověšený na drátech přímo ze stropu. V každý místonosti jednu dvoustovku a světla je jak ve dne :-)
"mi stačí údaj "bude čtvrt na tři", na digitálkách si to musím z 15:13 v hlavě převádět."
Bacha, to platí jenom v létě :)))
Já teda taky mám hodinky ručičkový a ještě pořádný natahovací. Když jsem je onehdá dávala vyčistit, byl starej pan hodinář úplně nadšenej, že má zas po dlouhý době pořádnou prácu a né jenom vyměnit batérku. A to jsou přitom obyčejný Primky kdysi za dvě stovky, ale šlapou už desítky let spolehlivě.
mám to podobně. Mám radši ručičkové hodinky. Přesto mám na ruce teď digitálky :-(
Prost ěhodinky, které by měly tytéž funkce v té době s ručičkama nebyly. Teď už jo, ale stejně si je nekoupím. Jsou větší, těžší a z valné části umělá hmota :-(
To je pravda, na tachometru vlastně nepotřebuješ přesný čísla, stačí rafika a oblasti: Pomalu - Pohoda - Svižná jízda - Fofr - Kuarychle
...a nechcu vidět, jak by vypadal analogový ukazatel kadence šlapání nebo třeba ujeté vzdálenosti
;-)
No ja nevim, ale pokud nepotrebujes presny cisla, potrebujes vubec tachometr? Vyjmenovany oblasti poznas i bez nej, pokud ti jde o rychlostni rekord, tak +/- 1 km muze byt dulezity rozdil a u prumerny rychlosti muzou byt zajimavy dokonce i desetiny, ktere z budiku tezko odectes. Takze ja jsem spokojen s digitalnim resenim. :)
Mě by třeba "přibližný" tachometr stačil. Za jedno většinu času stejně jezdím bez něho a pak je pro mě důležité jen to, jestli z kopce nejedu moc rychle, neboť na to mám špatný odhad. Takže kdybych měl přístroj, který by při překročení určité rychlosti začal pípat, stačil by mě.
Každej to máme trošku jinak. Ne že bych se neorientoval na klasickým ciferníku, ale co se objevily první digitálky, už jsem jiné hodinky a budíky neměl. A i v autě mi víc vyhouje digitální zobrazení rychlosti. V práci furt víc koukám stranou na tachograf, než na budík v kapličce.
http://www.nostalgic.net/arc/parts/1930%27s...
Ten voltmetr bych si tam mohl dát - mám tam ten převodník, teda řešený postaru (jeden monostabilní klopný obvod a pár op. zes.), převádí to kmitočet dynama na napětí pro řízení výkonu světla v nočním režimu, lineárně a poměrně přesně. A vlastně ten LED bargraf je přímo rychloměrem, jenom je cejchovaný ve Wattech (1 - 6 W odpovídá 15 - 55 km/h).
Ještě k věci - takový cyklokompjútr jsem viděl na jednom lehokole - má to někdo z majitelů LWB, jenom nevím kdo. Je digitální, ale kulatý a kolem dokola to ukazuje rychlost taky analogově.
No vidis!
To me vubec nenapadlo, ze to muze byt mnohem jednodussi... vlastne staci dynamo a nepotrebuje ani snimac, s trochou snahy by se mozna dalo merit i napeti na prazdno (nebo skoro na prazdno), ne?. I kdyz to by asi linearni nebylo, natoz prakticke.
Navic z dynama leze mnohem vyssi frekvence nez ze snimace, takze prevodnik neni problem. Kdyz bys dostaval jeden puls za otazku kola, tam by uz prislo vhod mereni casu v jednocipu, i kdyz tu by sis urcite poradil i tak. :)
Napětí dynama je přímo úměrné otáčkám. Tedy žádný převodník není potřeba.
Ovšem musí to být opravdu dynamo.
Klasické "dynamo" na kole je alternátor, který dává střídavý proud.
Si myslim, že klasický dynamo jako každej točivej stroj "přepólovává", akorát má v sobě kartáčky, který to "usměrňujou".
To ano, ale hlavní je, že napětí dynama je úměrné otáčkám:
http://www.ises.info/old-site/experim/labuloh...
Jojo, tenhle detail vim, ale proste tomu vsichni dal rikame dynamo, i kdyz je to spatne.
Vsak bud by pouzil stridavy voltmetr nebo usmernovac, vysledek by byl stejny.
Výsledek by nebyl stejný. Diodový usměrňovač by do toho vnesl značnou nelinearitu.
Si mysim, že na kolo se dávalo dynamo, aspoň co si matně vzpomínám, tak brácha tam žádný diody nikdy neměl, normálně z toho vedly dva zvonkový dráty a k nim se přidělala stejná žárovečka, jako se dávala do baretky s monočlánkama. Možná se teď dává na kola něco jinýho, ale "klasický" dynamo bylo dynamo. A pokud se dnes používá alternátor, tak se to asi neusměrňuje diodama, ale spíš nějakým polovodičem.
Ne.
Žádné usměrňování napětí z alternátoru není potřeba. Žárovce to je jedno, jestli je proud střídavý nebo ss.
Klasické "dynamo" bylo a je stále alternátor.
V odkazu viz dole "Poznámka".
http://cs.wikipedia.org/wiki/Dynamo
No je mozny, ze kdysi davno, prapuvodne to opravdu dynamo na kole bylo, nekde se ten nazev logicky vzit musel. Nicmene alternator je precijen jednodussi (tzn. levnejsi) nez opravdove dynamo (ty kartacky asi spolehlivosti nepridaji) a jak pise Radix, zarovce je to uplne jedno, vlakno se rozhavi bez ohledu na smer proudu a nevadi mu ani nizka frekvence, protoze ma setrvacnost.
Trosku komplikovat se to zacne, az kdyz chces nahradit zarovku LEDkou...
Nemyslim si, ze by byla znacna. Pokud budeme merit napeti naprazdno, tak se tam preci pomerne brzy muzou objevit i desitky voltu. Nikdy jsem to nemeril, ale predpokladam, ze i pri rychlosti chuze bychom se meli pohybovat v jednotkach voltu, takze ubytek napeti na diode/diodach bych si pro bezne rychlosti dovolil uplne zanedbat.
Tak samo že je to alternátor. Napětí naprázdno je opravdu lineární s rychlostí, ale jenom naprázdno. Takže jednoduše v noci svítit a ve dne se dívat na ručičku - bez jakékoli elektroniky.
Na kole se vždycky používal alternátor, protože je na výrobu jednodušší. Aspoň jeden kartáček u těch staých ale býval, protože cívka se točila uprostřed a bylo z ní potřeba nějak ten proud dostat do toho šroubku dole. Stator byl velký Al-Ni magnet, který určoval celkové rozměry. Někdy od 60. let je malý magnet jako rotor a cívka stojí.
Takové dynamo jako u starých aut, tedy stejnosměrný motor obráceně, to na kole nikdy nebylo, při měnící se rychlosti by to bylo pro žárovku nepoužitelné.
musíš ke konkurenci :(
http://motorcycle-accessories...
Napájení 12V a žere to víc jak 3W světlo. Navíc to je těžký :-)))
http://www.classic-cycle.de/oxid.php/sid...
a ani to moc nestojí :-)
Tak to je bomba, kdysi jsem podobný měl, ale před ním, než jsem upgradoval, jsem měl takovou krabičku na vidlici, o kterou škrkala kovová tyčka na špici a to měřilo vzdálenost. Byl to hi-end strojek.
V jedný z krabic s "pokladem" bych měl mít starší verzi, možná bude i kompletní a funkční.
Taky to někde mám, ale na kolo bych si to už asi nedal. :-)
Asi nejsem zrovna ten pravy, ale stejne to musim rict - ty evidentne nevis, co chces! Vzdyt rucickovitejsi to snad uz ani byt nemuze!
Leda bys mel i najete kilometry zobrazene rucickama, jako je to na nekterych vodomerech... :D
Já měl namysli ten starej, co se prodával v čssr, mechanickej náhon od náboje packou přes šnek bowdenem
Něco jako je tohle na amazonu, ale bylo to takový hranatý, moc bakelitový na dnešní poměry
A to na amazonu je dobrý, ale zase to má mechanickej náhon a ta rychlost je v mílích jak jsem si dodatečně všimnul a já nejezdím s kopce rychleji jak 40 a porovině 15, takže by se ručička pořád válela někde vlevo dole
Ideální budík pro mě, maximálka 40-50 a nemechanickej náhon, ale nevím nevím jestli něco podobnýho bude na trhu
Nevim teda kdy by si takovou blbost chtěl dát na kolo, ale budiž
http://www.amazon.com/Pyramid-93081-26-27...
Kdyby to nebylo mechanicky naháněný, tak bych to bral.