Nevíte co by se v 26-ce hodilo na asfalt a písek ? Většinou asfalt, takže to musí odsejpat a občas nějaká písečna cesta, kamení málo a bláto se najde taky.
Nejhorší je písek na asfaltu, tam už nepomůže vůbec nic :-) A nejlépe v zatáčce ;-)
Pro odborníky upřesňuji že se jedná o písčité lesní a polní cesty.
Radek si hodně chválil Schwalbe Marathon Supreme.
Supreme jsou dobré při hodně asfaltu (znovu je vozím teď na 29 celopevňáku a střídám s RaR/RaR pro více terénu - pořizuju kvůli tomu teď druhá kola, prohazovat to když mám RaR bez duší s tmelem je opruz i když mám kompresor který to urychluje), lehčí terén se na nich taky dá v pohodě.
Ale když tam má vyloženě požadavek písečné cesty, tak na tohle konkrétně Supreme tedy zrovna moc ne. Projet nějak se dá skoro cokoliv, ale pro písčitou lesní cestu to chce určitě nějaký vzorek.
Já bych volil asi to co vozím, když není jen asfalt ale i čekám trošku více terén (ale lehčího typu šotoliny a opravdu terénu minimálně; při více terénu beru fulla), tedy RaR/RaR.
Otázkou co přesně myslel pískem. Na šotolině se chová RaR velmi dobře.
Pokud je to jemný písek i třeba jen v lehčí vrstvě, tak takový povrch jsem nikdy ve větším nejezdil a nikde cíleně na to pláště nevybíral.
Na jemném písku když ho není moc je základ proříznout se na podklad, tedy vzorek nutný.
Když je třeba písek na asfaltu, tak v tu chvíli je na tom RaR také mnohem lépe než Supreme (i když na písku na asfaltu je třeba opatrně na čemkoliv).
RaR/RaR pojede velmi slušně i na asfaltu (teď jsem na tom odjezdil třeba 500km s 10km nastoupanými metry na Korsice s 95% asfaltem a pohoda; já je tedy vozím bez duší, to pak na asfaltu jedou ještě o třídu lépe než s duší), ovšem na zadním kole třeba oproti Supreme bude výdrž o hodně menší. Rychlostně oproti Supreme na asfaltu si pohorší jen o málo.
Pokud by chtěl lepší výdrž a trošku zrychlit, tak bych se vůbec nebál nějaké trošku extrémnější kombinace.
Tím myslím klidně Supreme 2" dozadu a RaR 2,1 dopředu (RaR/RaR bych dal klidně 2,25, ale při 2" vzadu by to bylo už moc nepoměrné, tak určitě 2,1").
A Supreme je rozhodně odolnější než RaR v obyč verzi. Pokud by chtěl také vynikají odolnost, tak vzít RaR v double defense.
Snake skin verze je také dobrá, ale jen zesílené boky by pro něj asi moc neměly smysl. Já vozím právě snake skin verzi, zesílené boky má ale pro šutrovité pasáže a podobné, kde se bok u obyč verze snadno řízne.
A běhoun mi stačí obyč (nepořebuju double defense, kde jsou zesílené boky i běhoun), tam defekty nečastěji typu trny řeší tmel (když to vozím bez duší).
Double defense verze je pak mírně (ale opravdu jen mírně, žádný drastický rozdíl) pomalejší než obyč a než snake skin (snake skin je ok, ty boky ještě nezpomalují, to až ten zesílený běhoun).
A teď pro 2012 je RaR přepracovaný a slibují, že bude ještě o 20% nižší valivý odpor.
20% je podle mě úplná blbost, o tolik zrychlit nemůže (to by se vyrovnal už zcela FF a to se nestane), ale trošku by zrychlit mohl.
Kostra pláště bude 127tpi, což trošku pomůže (jak je vidět u RoR a FF) a pak vzorek je o chlup předělaný a mohl by být také nepatrně rychlejší (ale tam minimálně).
Jen pozor na jeden chyták. Sice se všude chlubí těmi 127tpi, ale nebudou tak všechny verze.
Pouze obyč méně odolná a pak UST. Ale snake skin i double defense zůstává 67tpi.
U 26" mi to nevadí, tam budu na zadní brát UST verzi. U 29" ale UST verze neexistuje a musím jezdit snake skin, takže tam smůla se 127tpi.
Ve 29" verzi je ale zase ještě jiný bonus. Prvně je vzorek přizpůsoben většímu průměru kol (a tedy větší délce kontaktu kola s povrchem). Vzorek je stejného typu, ale zhruba o ten poměr velikostí kol má větší mezery mezi špunty (ve směru jízdy, do stran je to stejné).
U Schwalbe tvrdí, že to zlepší grip i valivý odpor. S gripem souhlasím, valivý odpor to ale podle mě nezlepší vůbec (to potvrdí/vyvrátí měření až bude z nějaké testu).
Ještě k odolnosti Supreme. Tam je lepší odolnost běhounu, boky jsou tenoučké +- jako u obyč verze RaR.
U RaR taková varianta ale neexistuje, tedy odolnější pouze běhoun bez boků (ono je to v celku logické dle typu zaměření, u Supreme se opravdu nečeká terén, kde hrozí prořezání boků).
Předpokládám, že RaR je racing ralph a ff fast fred ?
Když srovnáš rozdíl po silnici mezi těmito dvěmi, je tam podstatný rozdíl ve valivým odporu při rychlosti kolem 10-15 km/h ? Rychleji stejně nejezdíme. Potřebujeme ujet zhruba cca 800 km po asfaltu a pak nějakejch 100 mimo asfalt.
A další dotaz. Máme dušový ráfky, takže bezdušový nejdou použít a předělávat zatím nebudeme. A jak to bude s propíchnutelností oproti schwalbe hurricane ?
Díky za rady.
RaR=Racing Ralph, FF=Furious Fred (Fast Fred už se dost let nevyrábí, to je předchůdce Furious Fredu a tak dobrý nebyl).
FF jsem zkoušel jen krátce, dlouhodobě jsem ho nejezdil. To není plášť pro mě, moc velká málo odolná šlupka. Taky je pak opravdu superlehoučký.
FF bych raději nedoporučoval, to je šlupka na rychlé závody, ale i tam raději jen bez duší, aby se ta odolnost aspoň trošku zvýšila tmelem.
A pro představu budou možná nejlepší čísla dle měření (což odpovídá asfaltu). Výkon potřebný k udržení 20km/h rychlosti při zatížení kola 50kg (tedy zhruba zadní kolo 75kg jezdce) a tlaku 2atm.:
- RaR 2,25 s duší 25W
- RaR 2,25 bez duše 20W
- FF s duší 20W (tedy RaR bez duše je +- jako FF s duší)
- FF bez duše není změřen, docela by mi to zajímalo
Při rychlosti někde mezi 10 a 15km/h ta čísla budou odpovídat zhruba za obě kola (o co se navýší ten výkon za přední o to zhruba klesne za rychlost a někde mezi 10 a 15km/h to vyjde).
Takže ušetříš u FF zhruba těch 5W. A bude záležet jakým pojedeš výkonem. Pokud třeba 100W (to snad dá každý a méně to nebude), tak jsi na 5% ušetřeného výkonu a tedy rychlost půjde zhruba o těch 5% nahoru.
Pokud jsi těžší, tak všechna čísla budou větší, ale taký budeš mít větší výkon. Poměry zůstanou podobné.
Pro vyšší tlaky pak půjde na asfaltu valiv odpor lehce dolů, ale jen malinko.
To je vše pro rovinu. V kopci to budou menší rozdíly, tam bude většina výkonu stejně spotřebována na překání gravitace a pojede se pomaleji, takže valivý odpor bude mít menší význam.
Zvlášť pro tak malé rychosti bych o FF vůbec neuvažoval. Ta menší odolnost za to nestojí. A mimo asfalt na šotolině a písku bude RaR o třídu lepší.
Na dušové ráfky to jde taky nahodit bez duší, ale je to komplikovanější. Je třeba nějaká bezdušová sada. Tedy nějaká páska, která zatěsní niple, případně ještě druhá páska (třeba gumová NoTubes), která pomůže s nahozením. Když není druhá gumová páska s ventilkem, tak je třeba UST ventilek.
U Schwalbe, které jsou TLR je to pak už docela spolehlivé i na dušovém ráfku a už i tam se to nahazuje trošku snáze.
RaR je TLR. Supreme bohužel není. Se Supreme jsem dlouho bez duše bojoval, nešel vůbec nahodit, nakonec se podařilo, ale nezdálo se mi to spolehlivé bez TLR patek, když ty obyč patky byly hodně volné.
Tedy Supreme bych bez duší nedoporučoval.
RaR klidně ano i na dušový ráfek.
U RaR doporučuju bez duší snake skin nebo double defense verzi. Ty lépe těsní (více kousků mi těsnilo i pár dnů bez tmelu), u obyč verze je někdy na delší dobu než se tmelem zatěsní boky a ze začátku to může hodně ztrácet tlak.
U srovnání odolnost s Hurricane bude záviset na jeho verzi. Dělá se s ochranou kevlar guard i bez ní. Bez ní bude +- jako RaR, možná o chlup odolnější (přeci jen je to těžítko a má více materiálu).
S kevlar guardem běhoun odhaduju podobně odolný jako Supreme a jako RaR double defense (možná double defense RaR o chlup odolnější).
A jestli to je nějaká delší akce souvislá a i na těžko, tak RaR rozhodně double defense.
Teda, to jsou informace, díky :-)
Nevíš náhodou jaký výkon spotřebovávají hurricany ?
Ještě k hmotnosti. Já mám 90, kolo s nákladem má průměrně 45. Jakým výkonem šlapu netuším, ale po rovině jedeme 10-15, fakt ne rychleji.
Takže bys doporučil jako univerzály ty RaR. Nic jinýho neřešit.
A ještě k šířce, potřebuju aby to vlezlo do zadní vidlici na max5. Mám takovou tu prostorovou.
Mám tu čísla z mnoha měření německého Bike magazinu, Hurricany bohužel nejsou k mání.
A nahodou hodnoty pro Marathon Racer 26 x 1.5 nebo Supreme 26 x 1.6 jsi nekde nevidel? ;)
Racer změřený tu mám, ale výrazně starší ročník a Supreme taky. Oba mají dnes jinou konstrukci i směs.
A ještě tu je další problém. Bike magazin používá pro bikové pláště přesnou a popsanou metodiku.
Racer a Supreme měřil nějaký jiný časopis používající jinou metodiku a to ještě v čase se měnící. Takže bohužel z těhle testů nelze srovnávat obecně, ale pouze v rámci daného jednoho testu.
Tady ten starý test
http://data.mlok.net/reifentest2006_touring.pdf
Racer měl vždy rychlou směs. Supreme byl od té doby zcela přepracovaný. Směs se změnila víckrát a to hodně k lepšímu a k tomu navíc 2006 Supreme měl zcela jinou ochranu proti defektu, která byla ještě znatelně odolnější, ale také hodně zhoršovala valivý odpor.
Dnešení Supreme je o hodně rychlejší a současně o trošku méně odolný.
Taky v tomhle testu u Supreme ani nezměřili konkrétní hodnotu pro test propíchnutí. Na 90 test končil a stále to Supreme nepropíchnulo.
Diky.
Chapu to dobre, ze v tomhle testu ma Supreme vetsi valivy odpor nez obycejny Marathon, Plus nebo Big apple?
To pusobi hodne desive, skoda ze nemas vysledky pro soucasne verze. I tak obdivuju, jak rychle jsi nasel odpoved.
Ano má. Taky ta první verze se jim moc nepovedla. Tu jsem naštěstí ani nikdy nejezdil.
Současný 2011+ (2012 je totožný) by mi zajímal. Tedy jak už s HD speed guardem (to je nejlépe jedoucí jejich ochrana proti defektu, i když je také už o trošku méně účinná) a roadstar třísměsí.
Dle svojeho srovnání z praxe dle dlouhodobého ježdění a srovnání tepy x rychlost je Supreme 2011 s duší o píď rychlejší než RaR bez duše.
Mimochodem da se rozumne poznat u koupeneho plaste, ktery model / ze ktereho roku je?
Jestli to supreme, co jsem si v cervnu koupil, ktery sebou viditelne vyskove hazi, neni navic treba predchozi verze? :)
2011 - pacestar trojsměs, na plášti bude myslím napsané a HD speed guard ochrana, taky na plášti bude myslím napsané
2010 - triple nano compound trojsměs, HD guard ochrana (tou si nejsem úplně jistý, jestli už HD speed guard nebyla od 2010)
Po skoro archeologicke praci jsem na plasti objevil:
HD Ceramic Guard
Triple Nano Compound
Tak doufam, ze to aspon neni ta extra pomala verze z "tveho" testu...
Ne, v testu je 2006 prastará verze (to snad byl úplně první Supreme), kde je ještě starší a ještě jiná horší ochrana proti defektům (tedy jako ochrana fungovala skvěle, jen vůbec nejela) a ještě hodně mizerná směs.
Ty máš 2010 verzi. Triple Nano směs je taky trojsměs a už taky slušná (od současné bikové pacestar se téměř neliší). Jen to je biková směs, kterou byla pro 2010 na všech bikových pláštích (tedy na XC kategorii plášťů jako RaR, apod.), tedy na Supreme není úplně ideální. Od 2011 to konečně je oddělené a bikové mají pacestar/trailstar/vetstar a Supreme roadstar. Všechno jsou to třísměsi, každá ale má jiné ty tři směsi.
Jen je smutné, že v červnu nabízí někdo 2010 verzi, aniž by to bylo zdůrazněno, že to je výprodej loňské verze. 2011 verze byla k mání už od cca říjen roku 2010.
Tak moc diky za podrobne informace.
Ono me stejne vic stve, ze ten plast nema optimalni tvar a vyskove hazi nez ze to neni posledni verze. Respektive nevylucuju moznost vlastni chyby, ale zkusil jsem ho znovu nasadit nekolikrat a pokazde to bylo ve stejnem miste plaste, ale pri jizde to znat neni.
Takze priste se asi budu u vseho jeste explicitne ptat na rok vyroby, at se prodejci treba zblazni. I kdyz pokud tohle supreme vydrzi trochu vic nez Racer, tak zadni plast budu resit asi tak v 2014 a do predu dam asi zase Racer (tam uz koukam, ze existuje 2012 verze).
nemas ten plast pokruuteny mne to robylo na cestaku odniesol som to ako reklamacku do predajne servisak to chytil a s tykymi kliestami to zrovnal robota cca 5 min za 2€ co uz ale vysledok sa dostavil. U mna to bolo zretelne lebo na bokoch plasta maam modree pruuzky. Proste mozno je zle usadeny ten plast. a 2x zasebou :-D. Aeste 1 vec na tom istom mieste plasta to hadze abo rafiku :-D
Já používám Hurricany 26 x 2.0 ve verzi Race Guard s kevlarovou patkou v kombinaci s latexovými dušemi od Michelinu. Mám to na kole na rozbité asfalty a šotolinové a písčité cesty. Odvalování i hlučnost jsou na velmi dobré úrovni, navíc proti bezdušákům je tu opravitelnost při větším defektu. Výzman valivého odporu pneumatik v takto drobných niancích, při jízdě na MTB při popisovaných rychlostech v pohodlném posedu bych nepřeceňoval, proti odporu vzduchu bude zanedbatelný.
Do zadni vidle MAXe das maximalne 2" na jistotu. 2,1" SS mi uz doslova brousily vidlici. Zato treba Z-Max 2,1" bez problemu. Obavam se, ze to budes muset zkusit, jestli budes chtit pouzivat neco tlustsiho.
Na turistiku popisovaneho typu pouzivam Marathon-XR, se kterymi jsem kolo od AZUBu koupil.
Upechovane piscite cesty se na nich jet daji.
Jinak na opravdu hluboky a nesoudrzny pisek se vyrabi neco jineho, jenze 4" plast jen tak nekam nenacpes.
Já jsem třeba měl sammy slick 2,1 kevlar a ten byl o milimetr užší než hurricane 2 drát
Proto varuju. SS 2.1" se nevesly, ale od stejneho vyrobce 2.1 IS bez problemu a s rezervou.
IS: http://www.sunshop.cz/zimni-plast-schwalbe-ice...
Rubena Flash nebo Hook:
http://www.bike-eshop.cz/plaste-horska-kola-mtb...
http://www.kolazwebu.cz/product/plast-rubena-37...
Mám Flash a žena Hook. Oba jedou dobře po všech površích.
to nemá žádnej vzorek, ani naboku, takový gumy děsně kloužou
Tak to si asi nikdy nefrcal 40km/h na galuskaach ked poprcha jo tak to sa kllze hento bude v poho
no na galuskách jsem nikdy nejezdil a zkoušet to nebudu
Ahoj, s volbou RR souhlas, možná bych do užšího výběru ještě zařadil Michelin XC DRY 2 v kevlaru (cenově vychází velmi dobře).
Tohle převážně na asfalt a sem tam písek? Tak to se bude odvalovat.:-()
Je vidět, že jsi moc (tedy nejspíš žádný) pořádných (slušná směs a konstrukce pláště) bikových plášťů nejezdil a že jsi pořád jen v tom okruhu toho nejlevnějšího.
Téměř každý slušný rychlejší bikový plášť typu RaR i přes nějaký ten vzorek má výrazně menší valivý odpor než levné skoro slicky (někdy i než úplné slicky) z mizerné směsi. Samozřejmě ale také bude výrazně dražší než pláště za 150Kč.
Rozhodně to pojede lépe než co jsi zmiňoval výše ty levné Rubeny z té úplně nejhorší směsi.
Konkrétně te XC Dry jsem nejezdil, ale mám tu jeho měření a rychlostně je právě na úrovni RaR. Tedy rozhodně bude rychlejší.
Rychlejší jsou až některé lepší slicky. I třeba obyč verze Marathonu (tedy ne žádná lepší jako Supreme, Racer, atd.) je pomalejší než RaR a XC Dry II. A obyč verze Marathonu už není tak špatný plášť a je to téměř slick.
BTW. Neviděl jsi někde test nového Marathon racera ve verzi evolution?
To bohužel. Jednak jsou testy ke stažení (u Bike magazinu lze za 2 euro lze stahovat 10 minut vše co tam mají) až s několikměsíčním spožděním (přímo tištěný Bike magazin nekupuju).
U ostatních časopisů je to ještě horší a ty turistické pláště Bike magazin netestuje, takže těch testů je málo a blbě se shání. Bike magazin má těch testů mnohem více než ostatní časopisi.
Můj tip je, že nedošlo k žádné velké změně, jak pojede. Raceguard byla rychlá ochrana (tedy s nízkým valivým odporem), HD speed guard taky, ale nemyslím, že by byla rychlejší než Raceguard.
HD speed guard je možná lehounce odolnější než Raceguard.
Škoda, že se neobjevila širší verze i v 622 rozměru. A to nejlépe ještě v TLR provedení.
Bral bych ho TLR 50-622. To je plášť, který mi pořád na trhu chybí.
Ve 26tce se objevila aspoň 1,75" verze. Navíc ve 26tce je k mání 26"x2" Kojak.
To se pleteš. Např. na tandemu jsem právě kvůli valivému odporu zkoušel i drahé pláště s obdobným vzorkem, o nichž mi slibovali skvělé držení stopy v zatáčkách i v terénu (kvůli vlnění zádi tandemu) a přitom nizký valivý odpor. (cenově byly tehdy někde kolem 500 Kč,- / kus) Sjely se během 600 km a valily se jako blázen. Odešel jsem od toho a jezdím prosté Kendy (ale nejsou vůbec spokojen) a na lehu pláště od Rubeny ve vylepšených verzích proti průrazu a píchnutí řádově kolem 250 Kč,- / kus ne všech lehokolech a zde nemám žádný problém. Vybírám vždy právě podle vzorku a je to OK. Nyní jsem vyjímečně jen na tandem koupil Continentaly a až sjedu poslední starou Kendu, obuji je tam:
http://www.axitbikes.eu/index.php?main_page...
Jsem na ně moc zvědav.
A co to bylo konkrétně za pláště? Za 500Kč se občas něco slušného sehnat dá. Zrovna ty XC Dry II se dají i levněji, většinou je ale vše 650-700Kč+. Já jen abych měl představu, jestli to byl skutečně už nějaký rychlý plášť nebo ne. Na trhu je i spousta hodně drahých pomalých plášťů.
Pak ale nechápu tu narážku na ten valivý odpor XC Dry 2, zvlášť když ještě jezdíš jak teď píšeš kombinaci levný plášť s horší směsí s lepší ochranou proti defektu (každý ochrana běhounu proti defektu zvyšuje valivý odpor, ty lepší méně, ty horší více). Když všechno co teď jezdíš bude rozhodně pomalejší.
A možná když vybíráš dle vzorku mezi levnými plášti, tak ty s menším vzorkem pojedou lépe, protože mizernou směs mají všechny. U dražších plášťů to neplatí vůbec a vizuálně se nepozná nic (kromě vzorku rozhoduje konstrukce kostry pláště a směs a ani jedno není poznat jen dle vizuální stránky).
To přicházíš o hodně, neb galusky jsou na asfalt, polní a lesní cesty imho nejlepší obutí, kombinací valivého odporu, odolnosti proti defektu a snadností výměny v případě defektu.
To je ironie nebo se na galuskach vazne da jezdit i mimo asfalt? O galuskach nic nevim, ale prilis si je na polni ceste ani neumim predstavit.
někdo říká galusky třeba slickům pro horský kola, já na nich taky jezdím všude možně, ale do terénu jsou jedině pořádný traktory, ale lehokolo není bohužel do skutečnýho terénu
Joe asi myslel opravdu galusky na MTB:
http://kastar.inshop.cz/geax/galusky_mtb/
Ale to je spíš jen pro závodníky.
Galuska je galuska. To je taková hadice, co se na ráfek lepí. Pokud se to na ráfek nelepí, tak je to plášť.
Slick je označení pro plášť nebo galusku s hladkým běhounem.
EDIT: ha, koukám, že mlok byl rychlejší
Není galuska jako galuska. RaR v galuskové verzi
http://www.bike24.net/p27349.html
U bikových plášťů je to ale dost sporné, jestli má galuska vůbec nějaký smysl. Je výrazně dražší, váhově vychází hůře než stejný TLR plášť použitý bez duše.
Takže výhody se tak nějak ztrácejí. A konkrétně zrovna RaR v galuskové verzi nemá ani žádné přesvědčivé výsledky měření valivého odporu (dokonce vyšel o chlup hůře než klasická verze s duší, o TLR bez duše ani nemluvě).
Takže výhody zůstávají na určité specifické použití typu cyklokros, kde se vozí kombinace poměrně úzký (málo objejmný plášť) na supernízkém tlaku. Tahle kombinace by třeba TLR plášťům bez duše nedělal zrovna moc dobře z bylo by už velké riziko svléknutí pláště, což se u galusky nestane.
Osobně nevidím pro svoje použití naprosto žádnou výhodu v bikových galuskách, zato spousty nevýhod.
A co třeba sammy slick ?
Sammy slick je normální dušový plášť a ještě to není ani slick, ale pouze semislick :-)
Tedy není zcela bez vzorku, proto to není úplný slick, ale jen semislick.
Schwalbe má jedinou bikovou galusku a to RaR HT.
Sammy slick navíc jak není z EVO série, tak není ani TLR (tubeless ready), takže použití bez duše je problematičtější (nemá upravené patky jako TLR pláště).
Aha, takže galuska neznamená, že to je guma bez vzorku, jak jsem se mylně domníval, vzhledem k tomu, že když silnice, tak galuska, a ta je úplně hladká :-)))
Silniční pláště jsou v podstatě hladké všechny, jen sem tam některý má nějakou propagační rýhu nebo něco podobného, co stejně nemá žádný význam.
Tady máš dobře vidět řez galuskou. Tedy má uzavřený profil, sama o sobě už těsní a nepotřebuje žádnou duši. A nemá žádné patky jako dušový plášť.
Na ráfek se většinou lepí a je potřeba mít speciální ráfek, který je výrazně odlišný od ráfku pro dušové pláště (i odlišný od UST ráfku; UST ráfek je velmi blízký tomu dušovému, jen má lehce jiný tvar patek a nemá díry na niple skrz celý ráfek).
Ještě ten odkaz na ten řez
http://www.cyklostore.cz/resize/domain...
Biková galuska má úplně stejný typ konstrukce jako ta silniční a také potřebuje speciální ráfky.
A v čem je galuska lepší ?
U silničních je výhod více:
- galuska je tam těžší jen minimálně a oproti plášť + duše už vychází většinou lépe; konkurence bezdušových plášťů zatím minimální, kvůli použití vysokých tlaků je to u silničky s bezdušovými plášti komplikované a galusky se tam hojně už používají, takže o to těžší to bezdušové pláště mají (ale už kromě Hutchinsonu s Fusion 3 se začínají objevovat i další bezdušové silniční pláště, takže uvidíme časem)
- lehčí ráfky
- galusky umožňují použít vyšší tlaky, i třeba 15atm. Tohle silniční klasické pláště neumožňují. I kdyby to zvládnul plášť, tak by to nezvládnul pak ráfek, což u galusky problém není
- menší riziko při defektu (galuska většinou ujde pomaleji a navíc i prázdná se většinou udrží na ráfku)
- možnost použití tmelu
U bikových plášťů díky tomu, že se jezdí nízké tlaky oproti silničce, tak je situace úplně jiná. Tady naopak galusky vozí občas nějaký ten závodník, jinak téměř k vidění nejsou. A pláště bez duší vozí lidí čím dál více.
Cyklokros se jezdí výhradně na galuskách. Nevím, proč nepoužijí bezdušové pláště, asi jim to nikdo neporadil;-)
Tazatel chce rychlé obutí přednostně na asfalt, sem tam polňačka, tak to jen nabízím ke zvážení jako možnou variantu.
Já jsem jezdil na tréninkových silničních galuskách od Tufa cesty, který moje žena nadává, když má jet na mtb;-) Nemám srovnání s dnešními nejlepšími silničními plášti, ale ještě kolem r. 2000 se běžné závodní galusce nevyrovnal žádný silniční plášť imho ani v rychlosti ani v odolnosti proti defektu. Nemluvě o tom, že na nalepené prázdné galusce ujedeš několik kilometrů (třeba dokončíš kolo v triatlonu nebo se dočkáš mechanika, popřípadě si dojedeš ), zatímco když ti ve sjezdu ujde plášť, namotá se do brzdy a ty plynule pokračuješ bez kola.
Galuska má sice houby vzorek, ale tření má na asfaltu překvapivě dobré (a zase oproti plášti, jak přestane tření fungovat, tak to není žádný čitelný a zvládnutelný drift, ale hned se válíš). Jak jsem na ně byl zvyklý, tak jsem pak "cestovní" kolo (vpředu 25mm plášť, vzadu asi 34 nebo 37mm slick) poslal v dešti do pravoúhlé zatáčky, a najednou koukám, že je zadní kolo přede mnou a já sedím na asfaltu (jel jsem asi 40, a ubrousil si asi centimetr prdele).
Dle měření na tom v současnosti už ani u silniček nejsou galusky nijak zázračně ve valivém odporu a nejlepší pláště je většinou lehce překonávají.
Odolnost, dojetí při defektu a menší riziko vážnějších situací při defektu, to vše stále je výhodou galusek.
Na cyklokrosu se nepoužívají právě pro ten nízký tlak kombinovaný s malým objemem. Tohle je pod hranicí bezproblémového provozu bezdušáků a už by bylo příliš velké riziko, že plášť svlékneš z ráfku, což z principu u galusky nehrozí (nemůže vypadnout patka pláště z patky ráfku následované ztrátou tlaku a případně i svléknutím pláště z ráfku).
Tady nějaké to srovnání ze současnosti. Galusky i přes o 2atm. vyšší tlak nic moc výsledky:
Air pressure / Bars: 8.5 for clinchers, 10.5 for tubulars.
RESULTS: RR / Watts @ 35 kmh
Clinchers
Michelin Pro 3 Race 33.2
Vittoria Open Corsa Evo-CX 33.8
Schwalbe Ultremo 37.8
Tufo C Elite Ride 37.8
Vredestein Fortezza Tricomp 39.5
Zipp Tangente 39.9
Conti GP Triathlon 41.5
Hutchinson Atom 42.8
Tubulars
Conti GP 4000 („Black Chili“) 38.4
Vittoria Corsa Evo-CX 39.8
Vredestein Fortezza Pro 43.8
Zipp Tangente 45.8
Gommitalia Platinum 47.0
Tufo Elite Ride 48.6
Schwalbe Ultremo 48.8
Hutchinson Carbon Comp 49.8
A to tam mezi dušovými plášti chybí některé nejlepší. Třeba zrovna ten Contík, který vyhrál galusky, tak i jako klasický dušový plášť patří k tomu nejrychlejšímu, ale v testu chybí. Dostal by se nejspíš ještě o něco pod těch 33,2W (soudím dle jiných testů, kde byl).