No dneska jsem nafoukal gumy z necelých 2 atmosfér na 5 a nestačil jsem se divit jak to frčelo. Poloviční námaha, kolo jelo samo, ale ta klepavka na kostkách a po lesním asfaltu. Každopádně už chápu proč jsem jezdil tak pomalu a pořád mi docházely síly :-)
Ty tam nemáš dofoukavání během jízdy, abys na podle terénu tlak přidával nebo ubíral? Podívej se u vojáků. Třeba něco najdeš!
Mám ho tam, plně automatický, ale bohužel mi zřejmě minulý měsíc odešla pojistka v rozvaděči a ventil neotvíral :-(
Pojistku jsem vyměnil a už to zase fouká.
A jakej máš rozvodnej systém? Slyšel jsem, že dost dobrej je tureckej Sulejmanoglu, uvažuju o něm.
To patri spis do vlakna o tom kolik vazi vase lehokolo, ne? :o)
Čteš vůbec ty diskuze? Je úplně jedno kolik váží vaše lehokolo. Lehokolo je vždy lehké.
To máš jako že lehká dívka je lehká, i když může být někdy sakra těžká váha. -)))
Mám tam rozvody s ventilama od uragána. Kompresor je dvoupístovej. Na každý kolo jeden píst a jeden vzduchojem.
Lepší jsou kompresory dva, pro každý kolo jeden, nebo jako záskok. Když máš jeden a foukáš jenom jedno kolo, druhej píst dává do prázdna a celý se to rozkmitá. Pokud teda nevozíš nějakej bytelnej setrvačník.
Dva kompresory se mi nevlezly na nosič. A s kmitáním problémy nemám, moje zadní kolo na kole je celolitinové, takže má docela slušnou setrvačnost.
Ano, to je správně. Taky jsem měl vzadu místo kola upravený litinový víko z kanalizační šachtice, ale nějakej potřebnej dobrák mě o něj připravil.
Ty brďo, teď jsi mě dostal - při čtení Tvého příspěvku jsem zrovna chlemtal pivo bo jsem zrovna v hospodě ne?, telefon v levé, pivo v pravé a pěkně jsem se pobryndal, jsem mokry komplet a ješte teď mě boli bachor :0)))))))..
Ale na Pana X nemáme ani jeden z nás. Ten má na zakázku postavenou kameninovou tříkolku. Jako měl Kamenožrout :-)
Prostě originál repliku.
Občas je vhodné se podívat po síti.
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/aktualne...
Tam je to popsané docela dobře.
A ono to je ještě extrémnější, protože ani na pěkném asfaltu neplatí neomezeně, že s narůstajícím tlakem valivého odpor klesá.
Tady provedli velmi pěkné testy a to navíc dvě odlišné metody testování, což velmi zvyšuje věrohodnost výsledku:
http://janheine.wordpress.com/2010/10/18...
Stručně řečeno, i na pěkném asfaltu má každý silniční plášť určitou hranici tlaku, od kterého se už žádným navýšením tlaku valivý odpor vůbec nesnižuje.
Bohužel v tom odkazu nejsou uvedené ty konkrétní mezní hodnoty, to by mi hodně zajímalo. Ty jsou k mání pouze v celé placené verzi toho časopisu.
V odkazu je pouze graf pro 15% tire drop. A tyhle hodnoty jsou o něco nižší než ty mezní, kde už neklesá valivý odpor.
Ovšem ten graf je taková docela dobrá pomůcka, kde s tlakem pro asfaltové ježdění začít.
Ještě pak doplním, že u biku při ježdění bez duší, tak je ještě více znát ten efekt téměř neklesajícího valivého odporu i na asfaltu.
Tedy spíše opačně řečeno, pro extra nízké tlaky valivý odpor téměř nenarůstá bez duší ani na asfaltu.
A i asfalt stačí když už není pěkný a pak vysoký tlak udělá vyšší valivý odpor i na mizerném asfaltu.
Takže nafoukám max 5 atm, vyjedu na kopeček a sjedu z kopečka do protikopečka. Nakreslím rysku (samice od rysa) na silnici. Znova na kopeček, sfouknu na 4,5 a znova. Až se ryska začne posouvat dolů tak mám výsledek. Pro přesnost zopakuju 3x a mám ideální tlak na silnici. Je to tak ?
Tak bys našel tlak pro nejnižší valivý odpor pro pěkný asfalt bez zbytečného přefukování. A musel bys měřit o hodně víckrát než 3x.
To ale není obecně ideální tlak na silnici. Pořád tu je faktor horšího asfaltu a u něj jak valivého odporu, tak pohodlí.
Jak píšu níže, tak obecně ideální tlak neexistuje a každý si musí najít takový co mu sedí nejvíce dle požadavku na rychlost, pohodlí a dle toho jaké povrchy jezdí.
I v rámci toho asfaltu je to hrozný rozdíl. Teď na Sardinii jsem byl překvapený, že tam byl téměř všude opravdu pěkný povrch a to většinou i na zcela vedlejších silnicích mimo civilizaci.
U nás třeba jezdím po mnohem rozsekanějších silnicích.
Já teda při nafoukání ze 2 na 6 zpozoroval docela velkej rozdíl. Ale třeba by stačily 4. Jenže jak to poznat co je to pravý ořechový ?
Mlok četl moje myšlenky a napsal to rychleji než jsem to dopsal :-)
Co vozíš za pláště, tedy zejména jak široké?
Třeba moje konkrétní postřehy pro některé pláště:
- Marathony Supreme ve 2" rozměru pro mojich 70kg má smysl foukat tak maximálně do 40/50psi (přední/zadní). Nad tuhle hodnotu je přínos zrychlení na asfaltu neznatelný.
Ale už i na těch 40/50psi je to poměrně nepohodlné (ježděno na celopevňáku převážně na asfaltu). 30/40psi je pak hodně pohodlné, ale už to trošku zpomaluje
- RaR 2,25 bez duší, tam je ten limit hrozně nízko. Asi tak kolem 30/35psi, při vyšším tlaku opět už žádné zlepšení i na lepším asfaltu. Tohle jezdím ale i do terénu, takže většinou foukám méně a to 25/30psi, občas ještě méně.
Teď na Sardinii jsem to na převážně asfaltu měl přifoukané právě na těch 30/35psi.
- silniční bezdušáky 23mm Hutchinson Fusion 3, jezdil jsem je na 100psi, větší tlak opět nic znatelného nepřinesl (na rychlosti) a jen to ztratilo tu trošičku pohodlí co silnička může mít a bylo to horší na horším asfaltu
Chce to trošku zaexperimentovat, s tlakem to je to jednoduché.
Každý bude mít ten ideální tlak někde jinde, někdo preferuje raději o něco více pohodlí i při mírném navýšení valivého odporu na asfaltu.
U zábradlí je pak ještě jeden faktor a to ostřejší dupání ve stoje v kopci. Tam pak u objemnějších méně nafoukaných plášťů to je znát, že v tu chvíli začne trošku pružit a nějaké ztráty tam v tu chvíli budou navíc. Tohle se ale předpokládám lehokola vůbec netýká.
Mám hurricane vepředu i vzadu na maxovi a na 5 ce je vzadu taky hurricane a vepředu zatím http://plaste.heureka.cz/rubena-v67/
Na maxovi vážím 90 kilo a na 5 ce 60.
Donedávna jsme tam měli v rozmezí 25-45 psů podle toho jak unikaly postupně duše. Teď jsem dal 90 a to byl teda kostitřas. Hlavně po lesní asfaltce. A s nákladem vážíme vo 20 víc.
30kg rozdíl váhy dle kola?
Hurricane je pokud vím pouze ve 2" šířce. Pro 90kg by to bylo už opravdu hodně málo.
Na 25psi bych se při takové váze už ani neodvážil. To bych u duší měl strach i na asfaltu při přehlédnutí nějaké díry z proražení.
A 90psi je docela přes maximální povolený tlak pro Huricane, ne? Ten bude tak kolem 70-80psi maximálně.
Pro 90kg bych zkusil pro asfalt tak něco kolem 45-60psi dle preference rychlost/pohodlí.
No je fakt že 25 psů už bylo fakt málo, vůbec to nechtělo jet, tak jsem raději dohustil :-)
Zkusím to s tím ufoukáváním na kopeček, protože to drncání je docela nepříjemný.
(Ta hmotnost kola je daná jezdcem, já současně nejezdím na dvou kolech.)