Ahoj
Mam takovy dotaz. Jel jsem v klidu po rovine, potreboval jsem zabrzdit a najednou se od zadniho kola ozvaly divne zvuky. Tak jsem zastavil, na kole jsem nic neobjevil, ale jelikoz rytmus narazu pri brzdeni odpovidal otaceni kola, tipoval jsem praskly drat a smajdajici rafek.
Jenze doma jsem zjistil, ze draty jsou v poradku, rafek vyrazne zkriveny neni, ale je v nem mala podelna prasklinka a bok je v tom miste trosku prohnuty.
Po googleni, co vlastne znamena Safety system SCR, to vypada na "indikaci" prilisneho opotrebeni. Jenze co ted s tim?
Kolo je jeste v zaruce, ale nevim, jak se Azub na takovouhle reklamaci bude tvarit. Jsem presvedcen, ze jsem si to nicim nezavinil (zadny naraz do obrubniku nebo tak neco), jezdim v podstate uz jenom po silnici a brzdim jen kdyz si to zada dopravni situace.
S moznosti, ze by to bylo normalni, se nejak nechci smirit, i kdyz tu nekdo psal, ze mu rafky vydrzi 10 tisic km. Precijen driv na favoritu jsem najezdil desetitisice kilometru, rafky neubyvaly a spalky vydrzely nekolik let. Zadni kolo snad musi vydrzet dyl nez zaruku dva roky, ne?!
Predpokladam, ze jine reseni nez nove zadni kolo nebude (prepletani noveho rafku na stary stred je asi nesmysl). Takze me zajima, zda je nejaky rozdil v kvalite a trvanlivosti (na soucasnem je napis Remerx grand hill) nebo se cena projevi uz jen na hmotnosti?
Dalsi otazkou je, jaka rizika by melo jezdit nejakou dobu na kole dal, krome omezene pouzitelnosti zadni brzdy?
A nebo je to moje blbost, ze jsem si myslel, ze provoz veckovych brzd bude levnejsi nez kotoucovky?
1. za žádnou cenu na tom nejezdit dál
2. nepokoušet se to opravovat
3. Remerx je podle mě kvalita, sám ty ráfky mám na silničce takže pokud je v záruce tak s tím jít hned s reklamací.
4. podle fotek se mi to zdá probržděný
5. jediná věc která mě napadá, krom případné výrobní vady je blbé vystředění nebo celková váha se kterou si na tom jezdil....
Tak ze zaruky mi zbyvaji maximalne dva tydny (jeste musim presne najit) a ja netvrdim, ze to nemuze byt probrzdene, spalky jsem menil odhadem sestkrat (pritom skoro vubec nebrzdim). Pred Ibexem jsem jezdil na favoritu, kde stacilo spalky vymenit jednou za rok, takze nevim, co by "moderni" rafky mely vydrzet, ale doufam, ze vic nez 20K.
Celkova vaha - Ibex cca 22 kg, ja mam asi 72 kg a na nosici nejvic 5 kg, brasny ani nemam. Takze na zadni kolo pripada tak 50 kg. Zadni kolo jsem nechal jednou dotahnout a vycentrovat (asi po dvou tisicich). Rafek rozhodne citelne nehazel, trochu hazel plast po tom, co jsem pred 3 mesici nasadil Supreme 1.6 (stejne jako Radkovi), ale pri jizde to znat nebylo.
No predstava, ze bych zejtra nemohl jet do prace na kole, se mi vubec nehodi. Co riskuju, kdyz pojedu (tak pomalu, aby mi stacila jedna brzda)?
šestkrát jsi probrzdil špalky? na lehokole? To jsem myslel, že ho nemáš tak dlouho. Taky jsem probrzdil asi patery, možná šestery. I když je fakt, že jsem asi dvakrát měnil spíš preventivně. Před delší cestou. Jen jsem si myslel, že máš kolo o dost kratší dobu než já, ale asi se pletu.
Jina ráfek vypadá probržděnej. U předního s emi to taky stalo. Zadní zatím drží. Ale při koupi rohlíka jsme ho nechal dát na druhý kolo a na tom se od té doby najelo max. 2000 km. a už je na hraně, je to vidět.
Reklamovat sice můžeš zkusit, ale podle fotek to fakt vypadá spíš jako probržděné, což je totéž, jako bych chtěl reklamovat ochozené podrážky nebo sjeté pláště...
Ale usuzuju jen z fotky, takže kdo ví.
Tak termin "dlouho" je dost relativni pojem. Muj vazny zajem o lehokolo zacal touhle diskuzi http://www.nakole.cz/diskuse/8989-otazky-na... a v rijnu 2009 mi domu dorazil Ibex, takze jsou to uz temer dva roky.
tak to jsme probrzdili asi stejné množství destiček. Já za šest nebo sedm let a ty za dva... A ráfek jsme taky probrzdili každej jeden. Jo, asi to tomu, jak moc brzdíš, odpovídá...
No ja myslim, ze to prave vubec neodpovida! Jak "moc" brzdim pocitam nekde o kus niz, vysledkem je, ze jsem na 20 tisic brzdil odhadem asi 250 km.
Proste pokud ty jsi prejel Alpy a nevim co jeste a stejne ti rafek vydrzel dele, tak je to nejaky divny... :)
A ted koukam, ze ty pises desticek... to jsi probrzdil rafek kotoucovkama nebo jsi mel Vecka nekdy driv?
Duvod: opotrebeni... staci vikend v bahne
ja bych nereklamoval.
k oprave:
Kupovat nove kolo je zbytecnost.
Prepleteni je prace na dve hodiny.
-novy rafek chyt na 2 mistech lepici paskou k staremu. Pozor na polohu, podivej se jde je dira pro ventilek a ktere diry pro draty jsou vic vpravo / vlevo. (uvidis a je ti to jasne)
-postupne po jednom povoluj klicem draty a sroubuj je "na volno" (3 otocky niple)do noveho rafku.
Zacni na strane kde mas prilepeny novy rafek, potom, az budes mit celou stranu hotovou delej draty na druhe strane.
- rozlep rafky od sebe stary vyhod, postupne dotahuj draty "skoro na pevno"
- vycentruj / dej vycentrovat.
Pokud centrujes sam a poprve :Pozor, zadni kolo ma asymetricky vyplet, ale vuci maticim naboje symetrickou polohu rafku.
Obavam se, ze preplest a vycentrovat kolo nezvladnu a az bych do nejakyho cykloservisu prinesl na "vycentrovani" neco, co by nebylo ani trosku kulate, mohl bych za praci zaplatit vic nez usetrim na materialu.
Navic ja potrebuju pojizdne kolo a tohle by bylo na dlouho. Uz predstava jednoho dne, kdy bych musel do prace autobusem, se mi hnusi...
toho prepleteni se neboj, opravdu staci jen poctive pocitat otoceni centrklicem, kdyz das na centrovani "mekky vyplet" kazdy mechanik si s tim poradi. Rovnez i cele prepleteni je pro mechanika (vc centrovani) pul az hodina.
Kdyz ovsem chce.
Nedávno jsem poprvé kompletně vyplétal přední i zadní kola.Při správném počítání nic složité. Asymetrický výplet jsem docentroval přímo na kole.A to i přední,s kotoučofkou je osa tež bokem. viz návod:
http://www.ivelo.cz/servis-tipy-rady/domaci...
Řekl bych, že je to normální opotřebení ráfku. Dost dobře nechápu co bys chtěl reklamovat. Je to stejné jako bys chtěl reklamovat sjeté gumy.
No asi jsem proste naivne ocekaval, ze rafek, respektive cele predni a zadni kolo vydrzi mnohonasobne vic nez plaste.
Kdyz jsem driv jezdil na favoritu, tak stacilo obcas vymenit brzdovy spalky, retez a kdyz zmizel vzorek, tak i plast, ale ram a kola jsem bral za skoro vecna, ktera je potreba menit jen pri poskozeni, treba narazem. Predni kolo bylo stare aspon 12 let a nebyt srazky s autem, mohlo jezdit dodnes.
Holt doba zrejme pokrocila a ja se budu muset smirit s tim, ze na lehokole je velka cast komponent po roce (max dvou) na vyhozeni. ;-(
Není to až tak tragické, že bys musel vše po roce měnit, ale třeba si jezdil mnohem víc v terénu, jezdil za každého počasí, v zimě a tohle všechno se může na životnosti promítnout. Ber to tak, že ráfek je spotřebák a i ta váha kola se promítne, když musíš brzdit intenzivněji větší váhu.
Ne, v terenu jsem zrovna vic nejezdil, na lehokole mi to nejde, na favoritu s uzkymi plasti jsem driv jezdil v terenu paradoxne mnohem vic, navic jsem obcas jezdil i ve snehu a soli, kam si s lehokolem netroufam, deste a mizernych silnic si myslim kola uzila spravedlive.
Zrejme placu na spatnem hrobe, ale cekal jsem, ze provozni naklady lehokola budou s favoritem srovnatelne, kdyz uz pocatecni investice byla mnohonasobna... no rozhodl jsem se sam, ale trochu mam z toho depresi. Tim spis, ze pristi vymenu retezu uz urcite prostredni prevodnik nezkousne, coz bude nejspis znamenat nesmyslene vyhozeni celeho trojprevodniku, s klikami a mozna i osou. :(
Rafek je probrzdeny, dal na nem uz nejezdi nez se ti tlakem v plasti nerozleti uplne (a nekde ve sjezdu kdyz se ohreje, to potom slusne boli). Vymen ho. Trosku mi nejde na rozum ze ti prdnul driv zadni rafek, daleko vetsi ucinek ma predni brzda (a nizsi zivotnost).
Jedna se o opotrebeni materialu = nevztahuje se na to zaruka, ta byva jenom na vyrobni vady.
Ad zivotnost- nezalezi na poctu km, ale na zpusobu brzdeni, vaze, necistotach na rafku, druhu pouzitych brzdovych spalku, na samotnych rafcich. Tezsi rafky zpravidla vydrzi delsi dobu, ale nemusi to byt pravidlem, ptal bych se po vydrzi u konkretnich typu.
U kotoucovek je zivotnost taky relativni pojem, opotrebovavaji se desky i kotouce, zase je jejich vymena snadna a rychla.
A mas nejakou radu, jakou znacku a typ rafku vybrat (pripadne i brzdovych spalku) vybrat, aby vydrzely co dele, respektive aby provoz lehokola vysel levneji?
Nejlepší je nebrzdit!
Stačí když jezdíš třeba v mokrém písku, to je jako brusná pasta. Nebo hodně tvrdé brzdové špalky, nebo kamínky zaseknuté ve špalkách.
Nejlepší špalky jsou prý Kool-Stop (ale dost drahé), špatné nejsou ani trojbarevné BBB nebo Authory.
Máš štěstí že se ti to stalo doma.Já řešil stejný problém v Itálii řeči moc neznaje a peníze moc nemaje.Ráfek sem ke své radosti sehnal a i si ho sám vypletl (v rámci šetření).Takže pozitivní na tom bylo že sem ušetřil a zároveň se naučil přeplétat a částečně centrovat kolo.A ještě jedno pozitivum bylo že jsem byl v civilizaci a né někde uprostřed pouště.
Hledej pozitiva-budeš mít nový ráfek!!!
To je poprvé, co slyším, že někdo probrzdil ráfek.
Grad Hilly by měli být nezničitelné držáky. Otázkou je, proč se to tak rychle probrzdilo. A nebyla-li přeci jen v ráfku nějaká vada.
Preventivně bych zkusil kontaktovat Azub. Myslím, že je to bude zajímat.
Takovahle prvenstvi bych si snad nechal i ujit.
Diky za podporu, do Azubu jsem vecer psal (spis je to dotaz nez reklamace), tak uvidim, co mi odpovi.
Pomalu jsem zacal pripravovat penezenku na investici do kola. Divne je, ze rafky s oznacenim Grand hill se mi v zadnem e-shopu nedari najit, takze nemam ani predstavu, v jake cenove relaci tyhle rafky byly (jestli je to nejlevnejsi na trhu nebo naopak).
Koukam, ze za prijatelnych 14 stovek muzu mit zadni + predni kolo s Grand rock, ale netusim, zda je to kvalitou srovnatelne, ani zda by nebyla pro zmenu rozumnejsi jina znacka nez Remerx. Docela by se mi zamlouval nejaky lepsi naboj, kde by se nemusely stelovat konusy, ale to bych si asi musel hodne priplatit. O tomhle tematu zatim nic nevim. Zitra to kolo musi vydrzet, v potrebnou dobu se z prace uz jinak nedostanu.
Tady máš za přijatelných 880 zadní kolo i se stejným ráfkem
http://aukro.cz/vypletene-kolo-zadni-remerx...
Vezmi klidne stejne rafky. Mam je se stredy Novatec (prumyslova loziska). Loziska v zadnim odesla po roce a v servisu mi je za 300,- i s praci vymenili za noname ale podstatne kvalitnejsi. 8-)
Ja sice nemam rafkove brzdy, ale rafky rozhodne nesetrim a za ty dva a pul roku se jen malinko rozcentrovaly. Ohnul jsem ustavicnymi razy predni vidlici v krku, ale rafek vydrzel.
Tak podle Azubu je to "typicky probrzdeny rafek", pry ho lze takhle znicit uz za jednu zimu na prosolenych silnicich. Ja sice v soli nejezdil, ale asi to opravdu neni vyjimecny jev. Napsali mi, ze Grand Hill maji skladem a varovali me, ze jizda na rafku v tomhle stavu je nebezpecna...
Akorat mi je trochu zahada, pokud jsou podle Azubu rafky Remerx Grand Hill velmi kvalitni, proc je nenabizi prakticky nikdo jiny, jen oni? Dokonce ani na strankach Remerxu takovy rafek neni. Nebo je Grand Rock alias?
Tak asi v tvojem okolí nikdo nejezdí moc z kopce nebo za horších podmínek.
Když jsem kdysi jezdil V-čka, tak jsem měnil ráfky zhruba po 20tis. km a to jsem nikdy nejezdil nijak moc v extrémních podmínkách (myslím sůl v zimě, bahno, apod.).
Kupodivu přední i zadní ráfek šel zhruba stejně rychle i když brzdím více přední brzdou a i u špalíků jsem měnil častěji přední (teď u destiček to mám ještě výraznější, tak troje přední na jedny zadní).
A předloni na Korsice jsem viděl jak jedna paní na trekingu ve sjezdu zcela zbortila zadní kolo až jsem nechápal jak moc, následoval samozřejmě pád. Naštěstí v malé rychlosti.
Ráfek byl dávno probržděný, což ale ignorovala (možná neměla ani tušení, že se to může stát a neměla ráfek s tou indikací jako se tu řeší).
Zlaté kotoučovky :-)
Jediný, kdo se mi chlubí, co zase zničil je Murphu a ten má kotouče...
Ted nechapu - prave kotoucovky a GrandHill jsou to co mi jeste zbyva puvodni. 8-)
A ze rafky nesetrim: http://leleknakole.rajce.idnes.cz/Lukavice_-...
Porad jsem premyslel, zda fakt tolik brzdim, aby byl duvod rafek probrzdit, tak jsem to zkusil spocitat. Vcera cestou do prace a z prace jsem schvalne pocital, kolikrat zmacknu brzdu.
Cestou tam celkem 8 krat, cestou zpatky asi 12 krat vcetne zastaveni v cili. Prakticky vzdy to bylo pribrzdeni do 5 sekund, akorat zpatky nekolikrat trochu duraznejsi. Vcera jsem jel pochopitelne trochu opatrneji nez normalne, ale kdyz mam k dispozici obe brzdy, tak zase staci kratsi pribrzdeni a ty mista, kde musim brzdit jsou v podstate porad stejna, i kdyz obcas muze byt vic neplanovanych brzdeni.
Kdyz to prepoctu pres prumernou rychlost, tak na 54 km cesty muze pripadnout 0.65 km brzdeni.
Sice nejezdim jenom do prace, ale kilometry za rok na tehle trase drtive pravazuji. Kdyz o tom tak uvazuju, z hlediska brzdeni je ta trasa skoro idealni. I kdyz je tam nekolik kopcu, smerem do prace se to nikde nerozjede tolik, abych musel v zatackach brzdit, na vetsine krizovatek jsem na hlavni nebo do nich z dalky vidim, takze brzdit vetsinou nemusim, s trochou stesti by to teoreticky slo projet uplne bez brzdeni. Cesta zpatky je horsi, tam jsou dve zatacky a dve krizovatky, kde pribrzdit musim vzdycky.
Pokud mam na Ibexu najezdeno odhadem 20 az 22 tisic, pri stejnem pomeru vyjde asi 250 km se zmacknutou brzdou. To mi pripada jako zivotnost rafku docela malo.
Kdyz si predstavim nekoho, kdo vyrazi na tezko pres Alpy, tak ten by mel mit probrzdeny rafek nejpozdeji za tyden, ne? ;)
Zkontroloval jsi tvrdost (a otěruvzdornost) brzdné plochy? Jaký tvrdoměr jsi použil? Kdy byl kalibrovaný?
Hmmmm, posuzovat opotřebení jen z jednoho hlediska je (vždy) zavádějící ...
Ne, ani nevim, proc bych mel. Vychazim z jednoduche (mozna naivni) predstavy, ze rafek se probrzdi pouzivanim brzdy, takze pokud brzda neni zmacknuta, brzdna plocha rafku se neopotrebovava.
A samozrejme je to cele strasne hruby odhad, kde se nezabyvam silou, kterou je packa zmacknuta nebo presnou rychlosti, pri ktere se brzdi. I kdyby to ve skutecnosti byl dvojnasobek, porad je to dost malo.
Pokud mohu jeste 2 dotazy:
brzdove spalky ktere jsi menil jsi predpolkadam menil vcas? (tj byla na nich guma , nebrzdil jsi "kov na kov"? )
stav brzdicich plosek spaliku obcas kontrolujes?
Rady se do nich zazerou kaminky ci male spony, potom to "zere" rafek primo pred ocima...
(s trochou nadsazky)
Jestli to bylo vcas, je otazka, ale rozhodne to nebylo na kov. Myslim, ze odbrzdit ze spalku vsechen material by slo celkem tezko, protoze jak se spalek zmensuje, tak brzdi hure a hure, respektivve k dosazeni stejneho ucinku je potreba vic sily, takze kdyz prestava stacit stelovatko u brzdovy paky, tak uz ani lanko nepopotahuju a vymenim je.
V posledni dobe jsem vetsinou pouzival Author 3CC nebo tak nejak, levnejsi spalky byly strasne rychle obrzdene.
Kazdopadne na vymontovanem spaliku vzdycky jeste byly patrne drazky (aspon ty nejhlubsi). Stav plosek asi kontrolovat zacnu, to jsem priznavam neresil, ono taky na Ibexu je k zadnim brzdam mizerny pristup.
Tak jeste jedna otazka, co si myslite o reseni koupit tohle?
http://www.kupkolo.cz/produkty/kola-mavic...
Predni kolo bych mel do rezervy, az ho taky probrzdim, coz je nejspis otazka par mesicu. Vyhoda je, ze bych uz ve stredu mel kolo v provozu, zatimco resit prepletani a centrovani by u me bylo na dlouho, nejsem si jisty stavem soucasneho zadniho naboje (obcas v nem cvaka) a stourat se v tom nechci.
Netvrdim, ze jsou rafky Grand Hill spatne, ale zrejme je prodava jedine Azub, coz je problem, pokud to chci rychle a od nich obvykle prijde spravna vec az napodruhe...
Nemate treba nekdo zkusenosti s Grand Hammer rafky? Predpokladam, ze jsou podobne Grand Hill a kdyz samotne stoji vic, tak snad nebudou horsi.
opravdu bude jednodussi zajit do cykloservisu , idealne tam kde Te znaji a mechanit Ti to za hodinu ci "do zitrka" preplete.
Taky bych to tak řešil.
Možná tam budou mít i ten tvůj Grand Hill.
Když se podíváš , tak v některých e-shopech ho není problém koupit.
Např. http://www.bike-eshop.cz/rafky-mtb-bmx-dh/rafek...
Aha, tak jsem spatne hledal. A opravdu jsou grand hilly o tolik kvalitnejsi, aby stalo za to schanet zrovna je?
Mam tedy predpokladat, ze soucasny naboj Joytech (neznam presny typ) vydrzi alespon dalsich 20 tisic km? Nejspis by to obcasne cvakani vyresilo promazani a treba vymena konusu nebo kulicek, jen si rikam, abych za pul roku nenechaval prepletat znovu, tentokrat kvuli vymene naboje...
Úplně normální závada.Proč kupovat celý kolo,když je nába OK.Takový ty levný celý kola,nestojí za nic,prostě to nech přepléct u někoho.Do centrování bych se nepouštěl,když ti to nic neříká,neni zase ostuda,něco neumět.Kolo přepletu za půl hoďky a vycentruju,ale třeba zedničinu si taky nechám dělat,protože to neumím.Nejde jen o to,ty dráty poutahovat,aby to neházelo,musí to mít určitý napětí,neházet to na výšku,vystředit,chce to praxi a cit pro věc.
Ráfek je probržděný.Vzhledem k tomu co máš najeto, se není čemu divit. Ale podle fotek mi to přijde, že máš špatně nastavený sklon špalíků, jinak by ta vybroušená rýha musela být rovnoměrná, zatímco na tvém ráfku to vypadá, jakoby špálík neměl rovnou plochu, ale byl do klínu. Možná se mi to ale jen tak jeví z fotky.
Jediné co by ti snad u "V"-ček do budoucna pomohlo by byly měkčí špalíky, ale to bys pak neměl tak dobrý brzdný účinek.
Pak by tu byla jeste varianta - co se zamyslet nad kotoucovkami?
No zamyslet se muzu, ale pokud si dobre vzpominam, tak Azub nepripousti kombinaci kotoucovek a pevne predni vidlice, coz mi tehdy usnadnilo rozhodnuti, protoze dohromady to byl uz velky skok. :)
Takze pokud hadam spravne, tak kotoucovky by znamenaly dodatecne poridit odpruzenou predni vidlici a vubec nevim, zda by to slo pripevnit na zadni vidlici nebo by se musela menit taky. Pak neco stoji ty brzdy, nove predni a zadni kolo, kotouce. Z toho kouka uz solidni investice, co?
Nicmene dokazal bys vycislit (idealne i porovnat s V), na kolik te prijde provoz kotoucovek? Nevim, zda se desticky meni tak casto jako brzdovy spalicky, ani zda se musi menit i neco dalsiho?
Vlastne to uplne presne porovnat nedokazu, protoze je naprosto nesrovnatelne to, co jsem jezdil s rafkovymi a co ted jezdim s kotouci. Jedine, co mou porovnavat je jizda natezko. A pak mam pocit, ze desticky a spaliky v cca odpovidajici cenove hladine (myslim ne stejne vzajemne, ale vzhledem k jinym stejneho druhu) padnou za podobnou dobu. Jenom - kotoucovky brzdi ve snehu, mokru, bahne, ... Taky se s kotoucovkami tezko dostanes do trablu jako s celistovkami, kdy v bahne treba s piskem obrzdis spalky za chvilku.
Udelej si predem radost k Vanocum a nadel si vidli (staci pruzinovka, kdyz nejezdis teren) a BB7. 8-)