Zdravim,
jaké máte na lehokole převody, a jaké z nich reálně používáte?
Chci si koupit kolo (asi AZUB Ibex 24" nebo Apus), a jedna z věcí k rozhodnutí jsou převody. Teď jsem testoval Max 24" s Deore XT (48-26 vpředu, 11-34 vzadu). Na předposlední kolečko (30z) jsem vyjel vše co jsem potřeboval (pro Brňáky - třeba z údolí Říčky nahoru k Mokerské myslivně). Na 34z se ještě dalo jet, ale jinde než na suchém hladkém asfaltu to nejspíš žádnou výhodu nepřinese. Naopak na rychlé straně škály mi 11z nedostačovalo (i z mírného kopce to bylo málo) a navíc druhý nejmenší je 13z, což je docela velký skok.
Uvažuju o DD-24, což s 39z převodníkem a 24" kolem dává minimum asi 165 cm na jednu otáčku klik, čili je to téměř totéž co 30z kolečko s 26z převodníkem na tom 24" Maxu. Pokud bych ale chtěl zadní kolo 26", tak DD-24 nestačí - tam nejlehčí převod odpovídá přibližně 25-26 zubům na tom 24" Maxu, a to jsem si ověřil, že mi na vyjetí všeho nestačí.
Máte někdo kombinaci DD+přesmykač? To by dávalo docela dobrý rozsah (přes 900 %), ale nevím jestli to není příliš mnoho kombinací na zvládnutí. S 26" kolem by to na lehké straně odpovídalo tomu 24" s Deore XT (asi 140 cm na jednu otáčku klik), a na těžké straně by to dávalo skoro dvojnásobek (přes 13 metrů na jednu otáčku klik, zatímco Deore XT má maximum 808 cm). Ne že bych využil celý dvojnásobek, ale jemnější škálu na rychlé straně určitě.
To asi bude hodně individuální, každý má jiný styl jízdy a jinou sílu. Na 28:32 vyjedu na asfaltu skoro všechno (odhadem po 16% stoupání) a nejtěžší převod jaký aspoň občas využívám je 48:14. To všechno se zadní pneumatikou 32-622 (cca 216cm obvod). Na srazu jsem ale viděl, jak někteří používají v kopcích mnohem lehčí převody než já (a nejsou o mnoho pomalejší) a na druhou stranu jsem viděl jakou olbřímí pilu využíval na rovině Mio Štercl.
Díky.
K tomuto ještě poddotaz: mění se nějak využitelnost převodů s časem? Já jsem zatím na lehokole jezdil asi 3 dny na Eco, a teď mám 3 dny půjčený ten 24" Max. Možná si pak nějak "zvyknu" a začnu jezdit jiné převody (ale neodhadnu jestli lehčí nebo těžší). Zaznamenali jste u sebe nějaký takový posun?
Ahoj, jezdím na lehokole od tohoto léta, čili krátce. Pociťuji posun takový, že v rovinatém terénu používám těžší převody. Asi proto, že se posílily "lehosvaly". Jelikož mám Azub Bufo (20" + 20" kola) s obyčejným Shimanem 3*8, tak už mi i na rovině (s větrem v zádech) někdy přestává nejtěžší převod stačit. Časem to budu muset taky vyřešit.
S časem se mění, ale může to být jen málo, nebo tam a zase zpět.
U sebe si pamatuju, že zezačátku jsem velmi rychle v každém kopci odřadil až na nejlehčí převod a na ten jel. Jak si nohy zvykaly, začal jsem využívat těžší a těžší převody, i na rovině a z kopce. Takže to by ti dávalo posun do těžkých převodů.
Ale ten nebyl až tak velký a po pár týdnech skončil. Naopak potom jak se nohy naučily stále lepší techniku šlapání, tak se to ještě o kousek vrátilo, protože frekvenčně je to efektivnější.
No a potom jsem si pořídil spd pedály a začal používat o kus lehčí převody, protože nohy se naučily rozložit záběr na větší část otáčky a točit rychleji. Výkon šel nahoru spolu s otáčkami klik a začly být potřeba lehčí převody.
Takže záleží, jak jsi na tom ty osobně, ale pokud ti připadlo při prvních pokusech, že sada s 48z převodníkem je moc lehká, zkusil bych to s ní ze začátku vydržet radši než kupovat nějakou silniční 53z monstrozitu. Není na škodu naučit tělo na lehčí převody, šetří to klouby. S jakoukoliv změnou na něco, co většina lidí nepoužívá, bych počkal až na najetí alespoň 300-400km a ježdění aspoň 4-6 týdnů. To už má tělo dokončenou základní adaptaci a ví co chce.
Súhlas so všetkým. Ešte by som podotkol že je dôležité si upresniť či sa budem voziť s SPDčkami alebo bez. Mení to úplne charakteristiku záberu.
Já mám SPD. Jsem na ně zvyklý ze silničního kola, a na lehokole jsem to s nimi taky zvládl. Zjistil jsem, že s SPD je lepší si dát sedlo o dost víc dozadu, protože na rozdíl od silničního kola to v přední úvrati tahá noha svou vahou.
Je to tak, a pokud jsi na to přišel sám a takhle rychle, tak smekám. Poučky o nastavení vzdálenosti sedla a pedálů použitelné na klasických kolech u lehokol s spd pedály nefungují, je potřeba přidat docela velký kus, a je to přesně jak píšeš kvůli hladkému propadnutí nohy vzdálenějším mrtvým bodem.
Ono to i slušně eliminuje mrtvé body, protože když obě nohy váží stejně, tak ta natažená má tu váhu jakoby na delší páce a její váha ji nejen prohodí tím mrtvým bodem, ale navíc dokáže i zvednout skrčenou nohu skrz její mrtvý bod bez použití svalů.
Ja myslim ze uz jsem to nekde predtim cetl. Ale i tak jsem prozkousel docela sirokou skalu nastaveni. Mozna bych snesl pedaly jeste o kousek dal, ale na tom pujcenem Maxu mam uz sedadlo nejvic vzadu jak to jde, a predek nechci vytahovat, protoze uz tak je retez dost kratky.
Zase sedadlo vzadu asi je lepsi pri slapani do kopce, ze mene podkluzuje zadni kolo, ne?
Na můj vkus mají všechny Azuby moc váhy na předním kole, takže jsem si vždycky dával sedlo co nejvíc dozadu a pak k němu donastavoval čumák (na vlastním kole si člověk udělá řetěz podle sebe). Nakolik to pomáhá adhezi do kopce nevím jistě, ale na škodu to určitě není.
na čtyřce jsem měl sezení vzadu. Na Apusu jsme laboroval a posunul ho dost dopředu kvůli vyjíždění kopců atd. myslel jsem, že to bude lepší. Prd. Nedlo se s tím skoro jezdit v terénu. Na rovině to bylo jedno, ale jinak...
už je to zase posunutý co nejvíc vzadu a k mý spokojenost a průchodnost terénem se sakra zvýšila a už se mi nestalo, že bych zapíchnul čumák a dělal kotrmelce s kolem na zádech.
S SPD mohu potvrdit, se mi zvýšila výkonost, začal jsem jezdit více na těžko a také začal uvažovat o větším tácu vepředu. Začali mě z toho ale bolet kolena, takže se opět učím jezdit frekvenčně a převody si nechám 48/38/28.
Je zajímavé, že s SPD mi frekvence spíše poklesly, a to i při přechodu z klipsen. Už jsem jenom neodstrkoval pedál od sebe ale opravdu točil dokola, síla se pravidelněji rozložila a nemusel jsem jít tolik do otáček. Na lehokole se líp točí do kulata, kdysi jsem ulomil na klasice kliku a jízda na jednu nohu (s klipsnou) byla peklo, na lehokole to není příliš velký problém.
Mě SPDčka umožňují točit větší frekvence, než když je nemám. Nezpůsobují to samotná SPDčka, je to v hlavě. Ale bez SPD mi při větších frekvencích mnohem snáz padají nohy na hrbolech a proto musím šlapat větší silou.
Jaké přebody vpředi, či vzadu je naprosto individuální.
Na LWB jsem měl 48/38/28 a 11-32, časem jsem zjistil, že 48. používám minimálně tak jsem to vyměnil za 44/32/22, 11-32 zůstalo. Občas by se hodilo na převodníku víc zubů, ale je těch potřeb tak žalostně málo, že mi to momentálně vyhovuje. A řetěz mám tak dlouhý, že můžu využít opravdu všechny převody.
AZUB Apus = vzadu 26"
Původní kliky 48/38/28 jsem v létě vyměnil (po trošce komplikací - http://www.nakole.cz/diskuse/13373-nove-kliky... za 42/32/22
Jak píše Papji, velkou placku 48z jsem v podstatě taky nevyužíval, nezávodím, rychle nepotřebuju jezdit. A do kopců se hodí lehčí převod.
Na "klasice" jsem byl zvyklej jezdit silově, postupem času ale na lehokole přecházím na frekvenční šlapání a moje kolena mi ta to děkujou :-)
I proto ty lehčí převody.
V plánu bylo původně ještě vyzkoušet i kratší kliky, to jsem si ale po peripetiích s menšíma plackama (prozatím) odpustil ...
Rozsah převodů mám odzkoušený na Ecu. Tj. kolo 20" obvod 1575 mm. Vepředu 28-38-48, vzadu 11-32. Snažím se jezdit více frekvenčně.
Na pohodové ježdění po silnici mi rozsah stačí úplně stačí. Na ježdění s taškami mi rozsah stačí, když moc nespěchám. Na rychlou jízdu, kdy se snažím důsledně točit velké frekvence, bych občas použil jeden lehčí převod a pár těžších.
Dost záleží, kde a jak rychle budeš na kole jezdit. Také záleží, jaké jsi zvyklý točit frekvence. Během dne, kdy jsem jel s Honzou Gallou na tandemu jsem zjistil, že jeho pohodlné frekvence končí tam, kde moje začínají.
Konkrétní převody jsou samozřejmě individuální věc. Ale velký rozsah se na lehokole určitě hodí, oproti stojacím kolům se jezdí většinou do kopce spíš pomaleji než rychleji a z kopce zase rychleji, navíc se šlape stále ve stejné poloze, takže není důvod měnit styl šlapání v závislosti na rychlosti (jako na stojacím kole, kde dost lidí jezdí do kopce silově, často ze sedla, a po rovině a z kopce frekvenčně). Pokud jezdím rychlostmi od (3-)4 do 50(-60) km/h, potřebuju tedy rozsah rozhodně více než 1000 %. Takže to vychází, že dualdrive+dvoj/trojtác nebo rohloff+dvoj/trojtác rozhodně není úplně mimo.
Samozřejmě pokud někdo pod 8 km/h z kola slézá a tlačí a nad 40 km/h přestává šlapat, tak se může zcela spokojit se standardním rozsahem kolem 500 %.
Jezdíš do kopce 3-4 kilometry v hodině? Taková rychlost mi přijde dost nepohodlná na balancování. Spodní hranici bych posunul klidně na 6 km/h.
Podobně nesmyslná mi přijde pro většinu lidí hranice 60 km/h hlavně v kontextu Azubích kol.
A hlavně kombinace těch dvou mezí nedává smysl. Hodně lehké převody využiješ třeba v terénu, jenže tam rozhodně nepotřebuješ ty těžké převody. A obráceně, pokud máš kolo a ambice na šlapání v šedesátce, budeš do kopce jezdit taky rychle.
Kombinace DD+trojtác mi přijde zbytečně těžká a složitá. Já osobně bych spíš preferoval DD a v případě nevyhovujícího zpřevodování změnit velikost přední placky.
ano, takovouhle reakci jsem samozřejmě čekal a proto jsem tam taky napsal tu poslední větu. Opravdu jsou tací (a dost možná je jich i většina, těžko říct), kteří takovýhle rozsah nevyužijí.
Ano, do kopce občas jezdím i pod 4 km/h. Ne však v terénu, to bych asi neustál, a i kdybych takhle rychle jel v terénu, tak asi ne na úplně nejlehčí převod kvůli stabilitě (možnosti prudce zrychlit bez řazení). Takhle rychle jezdím v dlouhých ale prudkých kopcích na asfaltu s naloženým kolem kdy se mi nechce z nějakého důvodu šlapat silově (buď z lenosti nebo mám příliš dlouhou cestu před sebou nebo za sebou). Samozřejmě na udržení rovnováhy se už musím trochu soustředit, ale je to pohodlnější než se dřít, zadýchávat a ničit si před dlouhou cestou klouby nadměrnou silou.
Naopak 50 km/h se na azubu po větru snadno docílí i po rovině (tím spíše z mírného kopce) a při těchto rychlostech (nad 30 km/h) většinou preferuji odpočinkový režim, tedy šlapu malou silou a sníženou frekvencí, tedy využiju ještě těžší převod, než kdybych touto rychlostí chtěl jet na plný výkon. Opět: je pohodlnější udržovat nohy v pohybu než je zastavit a pak zase roztáčet, mezitím svaly ztuhnou.
Toto všechno je samozřejmě velmi individuální a ne každý to tak má. Každopádně na lehokole mi tento styl (tedy bez ohledu na rychlost šlapu furt stejně, stejnou silou a +- stejnou frekvencí) přijde daleko přirozenější než na klasickém kole. Tam mám tendenci každý kopec vyjet co nejrychleji třeba i ve stoje (dlouhé šlapání ve strnulé poloze mi připadá nepohodlné) a z kopce zase nešlapu, protože jednak radši odpočívám a taky to vzhledem k aerodynamickému odporu není tak efektivní.
ještě bych dodal, že na kole zas tak velký rozsah převodů aktuálně nemám, jen dvojtác+rohloff, ale převody mi na obě strany dost chybí.
Snad dobře vyjádřím svoje možná mylné myšlenky.
Když jedeš s naloženým kolem do kopce 4 km/h tak pokud máš aspoň trochu rozumné převody nemusíš jezdit silově. Myšleno, když se do takového kopce dá jet 8 km/h, což jde skoro vždy, tak poloviční rychlost je úplně v pohodě. Nebo takhle to aspoň funguje u mně.
Touhu mírně přišlapávat při jízdě z kopce chápu. Každé kolo má jistou hranici. Když jedeš z kopce, tak se rychlost na téhle hranici zastaví, když nešlapeš. Samozřejmě to závisí na kopci váze jezdce a všem možným. Na Ecu je tahle hranice pro mne položena tak, že k její překonání většinou mám dostatek převodů. Uznávám, že je k tomu potřeba už docela vysoká frekvence šlapání. Nejvýš jsem Eco z kopce rozšlapal na 65 km/h, pak už se kolo začalo moc kroutit, jak jsem šlapal frekvenčně. Jak jsem nedávno zjistil, tahle hranice hodně závisí na váze jezdce. Jezdec na Azubu 5 přibližně dvakrát těžší měl onu hranici o kus výš. Takže se šlapáním jsem se ho udržel, ale bez šlapání mi ujel.
Myslím si, že i s 500% rozsahem se dá v pohodě žít. Že 600% je pro Azuby super a že 900% a více je zbytečnost.
nesouhlasím. Kopců, které nevyjedu na optimální sílu a frekvenci šlapání ani na nejlehčí převod je hodně. Ano, vyjedu je, ale buď musím zvýšit výkon (tedy se například zadýchat) a jet rychleji, nebo snížit frekvenci šlapání a tedy zvýšit (pro dosažení dostatečného výkonu) sílu působící na pedály (a tedy např. nadměrně zatěžovat klouby). Což samozřejmě nevadí, když ten kopec má třeba 100 m. Pokud má ale třeba několik km, tak už je to dost nepříjemné. Vzpomínám třeba na výjezd na naloženém maxu z Janských Lázní na Černou Horu v Krkonoších po asfaltce pod lanovkou. Prvních pár km to bylo jakž takž v pohodě (i když jsem musel šlapat pomaleji), závěrečné prudší stoupání jsem už ale nedal. A tlačit kilometr do prudkého kopce (byť po asfaltu) naložené lehokolo mi připadá o dost horší, než to rychlostí pomalejší než chůze pěkně pohodlně v sedě vyšlapat.
A přišlapávání z kopce: jsou místa (většinou mírná klesání), na kterých kolo bez přišlapávání skoro zastaví, ale když začnu šlapat, velice rychle docílím maximální rychlosti, kdy mi už nestačí převody (resp. mohl bych šlapat zvýšenou frekvencí, což je ovšem vysilující). Šlapat přerušovaně samozřejmě jde, ale není to úplně pohodlné. No a jelikož pro delší trasy vyhledávám rovinatou krajinu, dostávám se do takovýchto míst taky celkem často. Další využití je samozřejmě při šlapání před protikopcem.
Co je zbytečnost je věc osobních preferencí a názoru a konkrétního využití kola. Při mém způsobu ježdění rozsah přes 900 % rozhodně zbytečnost není a třeba na tandemu či velomobilu bych vzhledem k jejich vlastnostem očekával využití i většího rozsahu.
Tomu rozumím, a řekl bych, že to dává smysl. Jak to funguje ve velomobilu už nám testuje nink, můžem se ho pak zeptat. Tandem máme vyzkoušený, vždycky nějaké převody chybí.
Opačný extrém je moje ježdění na Oceláči do práce. Malý převodník nepotřebuju, protože nejprudší kopec je jen asi 5-7% (Olomoucká), a to vyjedu i s relativně velkými brašnami s oblečením, jídlem a osmi litry kofoly na prostřední talíř. Dolů mi sice kolem 45-50km/h dojdou převody, ale nijak zvlášť to nevadí. Zbytek cesty je po rovině, kde se na druhý převodník rozjíždím ze semaforů na druhý pastorek a řadím až po osmičku - ta přijde ke slovu pokud dojde na překročení 40km/h. Obvykle během takového rozjezdu spolu s auty točím někam ke 130-140 ot/min před přeřazením na těžší, ale obecně během jízdy do práce chodím od 80 do 140 otáček podle potřeby. Když se v žádných otáčkách nevyskytuju dlouho, tak mi nevadí mít zařazeno o jeden nebo i dva převody jinak, než bych pro držené dané rychlosti chtěl mimo město, kde tak pojedu několik km v tahu. Takže čistě teoreticky Oceláč stavěný výhradně na město by mohl mít jen osm převodů a stačilo by to. Ostatní převodníky používám jen při různých výletech, srazech a podobně.
Ano, takovéhle ježdění znám taky, když si vyjedu na krátkou rychlou vyjížďku nebo někam spěchám (většinou opravdu jen po městě), tak jedu do kopce rychle (takže standardní převody stačí na rozumnou frekvenci šlapání bohatě a nejlehčí převod často ani nevyužiju) a když to chci rozšlapat z kopce nebo po rovině, klidně začnu točit vyšší frekvenci nehledě na únavu. Na delších cestách bych se ale tímto způsobem velice brzo vyšťavil, tam je lepší udržovat stálý výkon a frekvenci šlapání.
Když jsem začal jezdit na flevo-shoku, tak mi taky zcela stačil jeden tác a devítikolečko, pomalu jsem neudržel rovnováhu a rychle jsem se bál. Už jsem sice přidal možnost řadit celý trojtác, ale v rychlostech nad 50 km/h se bojím stále a pomaleji než umožňuje nejlehčí převod na tom asi nikdy jezdit nebudu (toto kolo se stejně nedá naložit a navíc do prudkých kopců hrabe i na asfaltu).
Takže by se to asi dalo shrnout tak, že některým lidem stačí menší rozsah a někteří jiní jsou schopni za určitých okolností plně využít i hodně nadstandardní rozsah:-)
Já nepsal nic o optimálním síle a frekvenci šlapání. A už vůbec ne o tom, že se nechci zadýchat. Na těch 8 km/h (2 nejlehčí převod) mi vychází frekvence 85 otáček. Což není mnoho ale ani málo. Tudíž když pojedu na svůj nejlehčí převod frekvencí 60 otáček za minutu pojedu 5 km/h ve stejném kopci, kde zvládnu jet klidně i dvojnásobek, tak mi ani snížená frekvence nebude vadit, protože nebudu tlačit velkou silou.
Možná nejsme ve sporu, ale jen máme úplně protichůdné požadavky na výjezd kopce. Ty chceš jet bez toho aniž by ses nadřel a já tak abych to vyjel v kuse, ale co nejrychleji. Já si radši máknu, aby byl už kopec za mnou a zadýchání a zpocení beru jako samozřejmost.
Spodní hranice zase závisí na jízdních vlastnostech a převodech. Já například nejdu pod 7-8km/h, protože tam už mi neúnosně klesá kadence (i na nejlehčí převod) a řiditelnost také není nic moc s tím mým horním řízením, kdy se mi při větším rejdu potkávají kolena s řidítky. Jezdím průměry 20-26km/h ale nad 40km/h už obvykle nešlapu. Nejvyšší rychlost, při které jsem šlapal byla 60km/h na převod 48:11.
Znovu jsem se zamyslel nad tvými dotazy.
Pro mne je pohodlný nejlehčí převod někde na 1400mm na otáčku. Tudíž mi převody, který Azub standardně dává na 26" kola přijdou hrozně těžké. Kouzlo Dual Drivu bych viděl v možnosti dát si dopředu jinou placku a tím šoupat rozsahem převodů. Jen si nejsem úplně jistý jaké placky jsou u DD povolené a jak moc se dají u klik co tam Azub montuje měnit.
Mám aktualizaci stavu: při výjezdu od nádraží v Maloměřicích nahoru na Velkou Klajdovku jsem regulérně využil 34z kolečko, na 30z mi to přišlo příliš těžké. Podle GPSkového logu jsem měl ve dvou místech rychlost pod 5 km/h. Takže prozatímní závěr pro mě teď je, že určitě potřebuju nejlehčí převod těch cca 140 cm na otáčku.
Děkuji všem za odpovědi. Redukuji tímto původní dotaz na to, aby se majitelé kombinace DD24/27+přesmykač (jsou-li zde takoví) vyjádřili, jak se jím s tímhle řadí.
Dovoluji si přidat ještě poddotaz: z Maxe 24" se mi špatně pokládá noha na zem při zastavení (jde to, ale musím se v sedačce narovnat - odlepit záda). Tohle asi (?) znamená, že i kolo 24"+24" je pro mě velké a potřebuju asi 20+26 (Apus). Jak se na Apusu jezdí? Není 20" kolo příliš nevhodné na nerovnosti a podobně? Na 24"+24" se mi jinak jezdilo dobře, šlapání "nahoře" mi vyhovuje.
Pokud musíš při sesedání odlepit od sedačky záda, tak máš tři možnosti. Zvyknout si na to, pořídit nižší kolo a nebo dát sedačku víc nasedato.
Mám takový pocit, že na Apusu je sedačka o trošku níž, než na Maxu 24". Z Maxe 24" jsem na zem dosáhl jen ve vzpřímenější poloze, z Apusu dosáhnu i s položenější sedačkou. Ale tohle bych si být tebou před koupí ještě ověřil.
Jinak drobné odlepení zad od sedačky při zastavení není nic divného, já to musím dělat na většině kol, kde si dám sedačku víc do ležata.
Snilard ošéfoval výšku sezení, já můžu přidat zkušenosti s 20" předním kolem na Apusu:
Vždycky jsem měl odpruženou přední vidlici (i když často mizernou levnou) a většinou nějaký 2" široký plášť s tlakem aspoň 65psi. Při své váze asi 64kg jsem si s touhle kombinací mohl dovolit prakticky libovolně vysoký obrubník chodníku a nijak mě netrápily výtluky v silnicích. Lesní kořeny se taky docela daly. 26" přední kolo samozřejmě jede citelně lépe, ale já věřím, že malý a lehký jezdec jako já projede s 20" předním kolem to samé stejně pohodlně, jako velký a těžký jezdec s 26" předním kolem. V rámci poměrně normálního ježdění, extremisty jako Murphy nepočítám, ten projede na Maxu věci, jaké já neprojedu s ničím.
Pokud se obuje nějaká víc silniční guma, třeba Marathon, tak je limit na obrubníky cca o 2-3cm nižší než s velkou gumou, ale pořád se s trochou cviku dá vyjet 15cm vysoký rantl. Mimo asflat člověku překáží víc adheze vzorku takové gumy než její rozměr.
Budu teď mít možnost otestovat na 20" kole jak tlustý tak tenčí plášť. Konkrétně Big Apple 2" a Marathon racer 1,5". Big Apple mám na Ecu, Marathon na Apusu. Na tom Apusu jsem zajím jel jen jednou a to se sedačkou narvanou úplně vepředu, takže jsem seděl úplně nad předním kolem. Možná bych mohl zkusit oba pláště na jednom kole. Dodám, že jsem ještě o trochu lehčí, než Jirka.
Každopádně Big Apple moc doporučit nemůžu, sice pruží, ale jede pomalu.
Díky. Najde se i někdo těžší, kdo okomentuje vlastnosti 20" předního kola? Já mám okolo 90 kg.
Tady se podívej, jak se chová vidlice pode mnou. Tenkrát jsem mohl mít asi 110kilo.
http://www.youtube.com/watch?v=PJjZhRSRveY
Vidle pruží pěkně a určitě pochytá hodně nárazů a ještě víc jich ztlumí. Ale co se mí líbí je jak se vidle pěkně vlní :-))
Jo, to pružila gumička, kterou byla přidělaná kamera.
Myslel jsem si to, chvílemi to vypadá docela zajímavě.
Neotirej se, jo? 8-)
Ja Ti zase zavidim ty obrubniky. Nemam na ne moral. Na vidli s Cr-Mo krkem jsem tento ohnul. Radsi se snazim jezdit pomaleji a bez takovych razu. Nynejsi hlineny krk by mne asi opustil mene prijatelnym zpusobem... 8-(
Jo a zrovna jsem se přestěhoval do Maloměřic. Kudy jsi jel na Klajdovku? Zatím neznám kudy se od tam nejlépe dostávat kam, i cestou do práce jsem zatím tenhle týden pokaždé zabloudil.
Nad seřazovacím nádražím je most. Po tom mostě se vyjede (na lehu s malým rejdem bych to asi nedal, na favoritovi ve stoje to jde), a pak nahoru do kopce, kolem konečné autobusů. Zkusil jsem nakliknout pár odkazů do mapy:
http://mapy.cz/s/2mAO
Zhruba v místě bodů B a D je to nejtěžší, tam jsem musel jet na těch 34z.
Ale toto je extrém, jel jsem tam fakt jen pro otestování. Jinak se tomu vyhýbám - podle mě daleko lepší je z Maloměřic do Líšně jet o jednu cestu níže - není tam tak prudké stoupání (akorát asi tři metry přejezdu mezi dvěma cestama - bod F níže), a nejsou tam ty závory:
http://mapy.cz/s/2mAU
Ok, dík. Až budu testovat nějaké stoupací převody, zajedu tam.
Jinak s Azubem 4 (dnes je mu nejpodobnější Apus) jsem u školy na Kolejní 4 zezadu měl natrénovaný nájezd pro invalidy se 180° otáčkou, se spodním řízením. Chtělo to nějakou dobu cvičit a i potom se pekelně soustředit, ale šlo si nadjet pedály až k zábradlí, ve skoro nulové rychlosti zatočit nadoraz a balanc podržet spíš šlapáním do pedálů, bez pohybu řídítek neustále zatočených na doraz. Pak to vyšlo. Občas když to někdo viděl, tak pak vždycky říkal, že nevěřil, že se tam otočím. Dneska už bych to asi nedal, určitě jsem vyšel ze cviku. Ale tuhle lávku přes Ostravskou jezdím od tohohle týdne do práce a z práce: http://www.mapy.cz/#x=16.642692&y=49.189929... Na severním konci je taková asi 160°zatáčka, kterou projedu i s Oceláčem i do kopce, přitom superman řízení a rozvor 129cm tomu moc nepomáhají.
podle mne není. Chce to slušnou přední vidli. Teď mám MEKSku a předtím slušný RST.
Jíanka zkus se mrknout třeba sem. Všude nějaký bláto a a nerovnosti a jede to a poměrně rychle...
http://www.youtube.com/watch?v=7iENqp-wDuc
takže, co s emě týče, tak 20" kolo v terénu v pohodě. nejspíš bude 26" mít větší průchodnost, ale mě se blbě šlape nahoru a tohleAzub4 potažmo Apus, je pro mě prostě ideální kompromis. Zdůrazňuju to "pro mě"
Pěkné. Ale kolik vážíš?
AZUB má v ceníku Spinner Grind, a pak ten MEKS. Ale to mi přijde už docela drahé.
já netvrdil, že je MEKSka levná, ale že je dobrá. Záleží na tom, co ty chceš jezdit. Pro mě je to velmi dobrá investice! Pro někoho jiho nemusí. Na asfalt potřeba není, byť se i na rozbitým asfaltu s ní jezdí líp.
Kolik vážím? Teď po obědě 91Kg Normálně cca 80, ale už tak rok tloustnu... :-(
Tak teď mám na testování Apus s tím Spinner Grindem, a proti tomu Maxu (Suntour XCR, tuším - nenapsal jsem si to) je to fakt rozdíl k horšímu. Možná tu vidli jen neumím nastavit, nebo možná se na tom projevuje rozdíl 24" versus 20" přední kolo.
Jak se taková vidlice nastavuje? Našel jsem na tom jen shora šroub označený preload, jedním směrem + a druhým -. Ať tím kroutím na kterou stranu chci, nepozoruju zásadní rozdíl. Ještě to má nějaký imbus dole.
Ještě to má hlavovou opěrku, je to dost bomba. Nevím jestli na tom někdy neusnu :-)
Jeee, odkaz na tohle video (nebo nejaky hodne podobny) jsi mi daval asi pred dvemi lety jako reakci na muj dotaz, jak je to s lehokoly mimo silnici.
No a kdyz na nej koukam ted (na Ibexu najeto skoro 20K), myslim, ze tam jsou mista, kudy bych neprojel vubec (pred vetsi kaluzi s blatem radsi rovnou sesedam) a celkove bych jel mnohem pomaleji (i kdyz z videa se rychlost tezko hada).
Nicmene, co jsem si vybral to mam - druhy nejlevnejsi zadni tlumic, pevnou predni vidli a plaste Marathon racer (ted vzadu Supreme 1.6)...
to je možný :-)
tuším ale, že tohle video je točený taky na marathonkách. Taky proto je tam ze začátku ten pád jedno projetí kaluže ustřižený, protože jsem musel zastavit a dát nohy dolů:-) Na současných pláštích, by ot bylo v pohodě. S pevnou vidlí bych to ale nedal nebo tedy dal, ale ani ne poloviční rychlostí. Tady jedu místama třicet a to by s pevnou vidlí fakt nešlo...
Nechej si dopředu namontovat silniční trojpřevodník třeba Shimano Tiagra nebo Sora (mívá tuším 52-42-30 z) a to by ti mohlo vyhovovat. 30 vepředu a 34 vzadu do kopce a 52 - 11 s kopce. Na svém leháči mám taky silniční trojpřevodník a spokojenost.
Nejlehčí kombinace 30 vepředu a 34 vzadu v kombinaci s 26" kolem je IMHO sebevražda. Teda pokud člověk nejezdí v rovinatém Holandsku.
Kolik si toho najel v této kombinaci ??
Tak zrovna v téhle nic, neb nemám kolo s takovou kombinací. Leč jsou-li mé propočty a odhady správné, tenhle převod přibližně odpovídá třetímu nejlehčímu převodu na Ecu. A to je pro mně moc těžký převod. Ono asi taky bude záležet na jakém kole to je.
Sebevražda? Mluv za sebe, 28:32 s 28" kolem je můj nejlehčí převod a to je ještě o fous těžší, jezdím horší terény než Holandsko (http://aviatikmb.rajce.idnes.cz/Lungau%2C_13.... a jsem pořád živý :-) Jenže já jezdím dost silově, lehčí převod bych už mimo asfalt stejně nevyužil, i na tenhle protočím zadní kolo. A to nijak netrénuju.
Na to, že netrénuješ, tak jezdíš do kopce obdivuhodně, jak jsem viděl teď na srazu. Já myslel, jak dřu na "nejlehčí" co tam mám, ale tys držel krok s tak těžkým převodem, že to vypadalo až nezdravě a myslím sis nechával ještě rezervu, že jo :-) Však ono se nemusí extra trénovat - stačí, když je pořád kam jezdit a je čas. Když zrovna není, tak se třeba nenápadně prodlouží cesta z práce...
Já jsem výkonovými charakteristikami spíše takový diesel. Kde jsem dříve na Favoritovi dřel silově převod 38:28 (lehčí nebyl), tam na lehokole jedu skoro stejně rychle na 28:26, když je ten kopec kratší tak i 38:32.
Úmyslně netrénuju ale když to jde tak jezdím na kole do práce (10km tam, 10 zpět) přes kosmonoský kopec.
Já jsem si spočítal, že ten trojtác co má AZUB v ceníku jako dodatečné řazení k DD-24 (tuším 48-38-28) spolu s 73% redukcí dualdrivu a 32z kolečkem vzadu udělá na 26" kole zhruba těch 140 cm na otáčku klik (asi 118 cm na 24" kole). Takže podle mě nemám důvod jít do těžšího a chtít po AZUBu, aby mi sháněl nestandardní díl. Ledaže bych fakt šel do Ibexu 24"+24".
Chápu to dobře, že chceš pořídit DD24 a k tomu trojtác? Z mého pohledu je to přehnané, ale budiž. Na tvém místě bych si s takovýmhle rozsahem dal nejlehčí převod ještě lehčí. Otázkou je jestli to vydrží ten DD.
Jo. Resp. nevymyslel jsem, co jineho zkombinovat s 26" zadnim kolem tak, abych mel aspon tech 140 cm na otacku jako dolni hranici. Na 32 zubu vzadu to vychazi na cca 20 zubu vpredu (cemuz zhruba odpovida 28z vpredu a 73% redukce dualdrivu).
Taky mám DD 24 a k tomu 11-32 kazetu a 26-36-48 převodníky (26" kolo). Rozsah cca 1000%,hodně využívám lehký převody, ty nejtěžší jenom z kopce a to ještě když blbnu a honím se třeba se skůtrem....Teď jsem koupil převodovku S-A 8st a tak zrovna vymýšlím převody. Lehký zhruba zachovám a myslím si že těch pár nejtěžších klidně oželím.
Tohle by mě fakt zajímalo, jak to dopadne. Alfine 8 má nějakých 308 %, čili stejně jako devítikolo 11-34. Podle mých zkušeností (jen asi pět dní plus předtím pár dní Eco) je 570 % málo. To by musel být nějaký atypický převodník (44-20, třeba - dělá se něco takového?), aby to dalo výrazně víc než 570 %.
S-A není Shimano Alfine ale Sturmey Archey a má 325%. Na rozdíl od Shimana nemá převody pod 1, tak dozadu dodám 32z pastorek upravený ze středního převodníku a dopředu kliky HT II 22-44z.Rozsah celkem asi 700%.
Hmm, sorry - v těch zkratkách se neorientuju. Takhle to vypadá docela rozumně. Ale dívám se na jednotlivé převody, a přijde mi, že ty krajní jsou _brutálně_ odskočené. Na tom výše zmiňovaném Maxu mi vadí odstup nejrychlejšího převodu od druhého nejrychlejšího, a to je 11z versus 13z, čili nějakých 18 %. Tohleto co píšeš má 30 %.
Vychází mi cca 21%, ale tyhle převody stejně budu asi minimálně využívat, takže v pohodě.
Jazdiim zatial len cestaka leho je vo vyrobe ale 11z sa mi darii pouziivat iby pri zjazde na rovynke ho nevyuziivam takze ten skok mi nedosiel az tak dolezity a druhy prevod mam tiez 13z, sajbu mam 53z
Já se dívám sem, a tady píšou těch 30 % mezi 1 a 2 a mezi 7 a 8:
http://www.sturmey-archer.com/products/hubs/cid...
Mám DD-24 11-32, vpředu 38 zubů a zadní kolo 26". Zatím sice nebyl kopec, co bych na nejlehčí převod nevyjel, ale lehkým převodem se to nazvat nedá. Když se jede 4 - 5 km/h, tak kadence připomíná spíš vzpírání.
Kliky s 38z Truvativ jsou určené přímo k Dual Drive, takže se dá představit, že by se mohly použít třeba i s 28" kolem. To by pak sice šlo přišlapávat ještě v 70 km/h, ale byla by to docela divná kombinace, řekl bych na nic.
Kdybych měl vpředu menší tác, tak by se ale zas víc opotřebovávala kazeta, protože bych musel dávat těžší převody než teď, což je po rovině převážně 6 - 7 na prostřední stupeň a 5 - 6 na rychlý stupeň DD. Při výměně řetězu se ukázalo, že nejvíc opotřebovaná je sedmička, protože za ni tahám už teď dost velkou silou.
Kdyby byly s menším tácem zároveň kratší kliky, tak by mohla fungovat Jirkova teorie i praxe a točilo by se rychleji s menší silou. Pak by byl ale zpátky problém s rozsahem do kopce.
To mám z toho, že tam nechci přesmykač.
Nezbývá než zkusit dozadu ještě kazetu 34z, než dospěju k Rohloffu. To bude tehdy, až se DD rozsype.
Dosáhl jsem dokonalého zpřevodování. Vepředu jednopřevodník alivio 22 zubů. 32 a 42 jsem právě odšrouboval a vyhodil a vzadu osmikolo 11-32. Nic pomalejšího nedoporučuju, protože při pomalé jízdě na jedničku se kolo stává poněkud vratkým :-)
Snad jen pro zajímavost.
Koupil jsem si na cesty do práce "nového" starého leháče a ten má převodů 40 - 5 vepředu a 8 vzadu. Zatím mi to stačí.
Nebolí to bez toho sedadla ? Jezdit napíchnutej na trubce ?
A kterou přehazku používáš nejčastěji ?
Kolo mám teprve chvilku, takže fotka je pořízena při čistění, promazávání a dalším ohledávání. To je důvod proč je bez sedla.
Protože je tady v okolí hlavně rovina, tak používám častěji zadní přehazovačku, přední jenom v případě nutného rychlého "ulehčení" šlapání.
Tak to jo. Se sedadlem to je lepší.
A když nedostačuje zadek tak řadíš prostřední nebo přední ?
Vidíš tam někde přesmykač? A Schlumpf nebo Hammerschmidt to taky není(řazení v klikách).
Já myslel že to má řazení v klikách. Ale nemá, takže už je mi to jasný. :-)
Mám další aktualizaci: teď jezdím se zapůjčeným Apusem (26"x1.5" vzadu, převody 48-28 a 11-32) s horním řízením.
Zatím jsem neprojel všechny testovací kopce, ale třeba bod F na mapě http://mapy.cz/s/2mAU jsem na nejlehčí převod projel. Tohle odpovídá 177 cm na otáčku klik, což mi přijde fakt divné, když na tom 24" Maxu jsem musel jet až na převodu okolo 140 cm na otáčku.
Tak buďto je moje stabilita díky nižšímu šlapání s 20" předním kolem a hornímu řízení o tolik lepší, nebo se zlepšilo moje leho-fu. Nebo máte jiné vysvětlení?
Bývá to subjektivní, ale obecně se každému šlape jinak dobře při jiném posazu. Já podám největší výkon s nohama relativně vysoko oproti sedlu, mnozí naopak preferují osu středu pod úrovní spodku sedla. Je možné, že ti jen sedne líp ta poloha nohou vůči tělu a utáhneš tak i těžší převod v menších otáčkách.
Já bych měl ještě jedno vysvětlení. Vyjel jsi to protože jsi musel. :-D
To jako že se škrábeš na ten nejlehčí převod do děsného krpálu a víš, že když přestaneš šlapat, tak jsi na zemi dřív než vycvakneš SPD? :-)
To je jedna možnost. I když v poslední době už s vycvakáváním problém nemám. Má tam Akito vůbec SPDčka?
Nebo prostě jedeš a neřešíš převod. Což je asi blbost, když zrovna řeší, jaké si má pořídit převody.
Asi budu muset jít spát, nebo tu vyplodím nějakou další hlubokou myšlenku :)
Jo, o SPDčkách píšu asi o 50 příspěvků výše. Mám.
Dneska jsem zkoušel vyjet i další testovací kopce (Mokerská myslivna, body B a D na mapě http://mapy.cz/s/2mAO), a vyjel jsem všechno. Ale byl to opruz a rád bych býval zařadil ještě lehčí převod.
No a vzhledem k tomu, že přídavné řazení stojí zhruba tolik co rozdíl DD-27 od DD-24 a přináší změnu z 540 na 900 % (na rozdíl od 540 versus 570 % u DD-24 vs. DD-27), asi půjdu do toho přídavného řazení. Pokud to mentálně nebudu zvládat, holt budu jezdit pořád na prostřední tác.
Nemá někdo už nejaké kušenosti s tímhle:
:Zadní náboj s vnitřním řazením SG-7R46 popřípadě jak to propojit dohromady i s pomocným motorem do kola?... jde s tím (pouze jen v sedě;-) vyšlapat i jakýkoliv kopec? a jakým způsobem tam vytvořit volnobežku aby mě nebrzdil motor když budu šlapat do pedálů?
Informuji, jak to celé dopadlo: mám Apus s DD-24 a trojtácem. Dosavadní zkušenosti ukazují, že i nejtěžší převod se na přišlapávání s kopce dá v pohodě využít. Do lehka jsem zatím na maximum nejel, hlavně proto, že jsem se zatím nedostal k projetí "testovacích" kopců a jezdil jsem jen do práce.
Trochu mi vadí hluk dualdrivu, hlavně na nejtěžší převod na volnoběh. A pak bych taky uvítal jemnější odstupňování kazety. Někdy mám pocit, že na jeden převod je to moc těžké a na sousední moc lehké. Buďto si zvyknu a posílím "lehosvaly", anebo si při příští výměně koupím místo 11-32 nějakou jemnější kazetu (12-28, jestli něco takového existuje).
Jinak ale nemůžu říct, že by se naplnily různé obavy typu "nebudeš vědět, čím máš zrovna řadit". Já to dělám tak, že přesmykač řadím až nakonec a funguje to.
Off-topic - nevím jestli založit nové téma: mám karbonovou přední vidlici s nápisem SASO (objednával jsem Meks) a nesehnal jsem k tomu nikde dokumentaci. Subjektivně mám pocit, že to kolo je na asfaltových nerovnostech hodně tvrdé, zejména proti tomu 24" Maxu, co jsem testoval dřív. Zadní tlumič je vyšroubovaný na maximu, změkčil jsem ho ještě posunutím o jednu díru v rámu dozadu. V jedné noze přední vidlice je taková matka se šipkama Soft a Hard, jde to otočit tak o půl otáčky, a subjektivně to nemá žádný efekt. Ve druhé noze je vroubkovaný šroub se šipkama "slow" a "fast", otáčí se tak o 90-120 stupňů. Na slow to nepruží vůbec, na fast trochu jo. Jak se taková věc šteluje, a jak to máte nastavené vy (o kolik mm to například klesne/má klesnout, když si na kolo sednete, a jak rychle se to má vracet zpět?)
Jaký máš ten trojtác vpředu?
Mám na Maxovi DD27 a mounainbikový trojtác vpředu a je tam hodně řazení a je to hodně do pomala - do prudkého kopce je to super, po rovině je to již hodně řazení navíc.
Na Azub 4 mám DD24 a trekový trojtác vpředu a zdá se mi to nejvhodnější varianta - akorát ani do pomala ani do rychla. Ještě kdyby vzadu bylo DD27, tak bych si chrochtal.;-)
S tím tlumičem Ti moc neporadím. Sám jsem z toho štelování dodneška trochu zamotanou hlavu.:-()
"změkčil jsem ho ještě posunutím o jednu díru v rámu dozadu" - není to náhodou obráceně? tedy že přemontováním tlumiče dozadu na tlumič působí menší páka a je tedy relativně tvrdší?
Kdyz se divam na obrazek na azubich strankach, vypada to, ze by se to zmekcit mohlo. Cim vic dozadu, tim mene tecne.
Já myslím, že kromě tečnosti(to je slovo) záleží hlavně na páce. A dál od středu otáčení (čepu vidlice) je páka větší. Hmm, že bych to fakt posunul špatným směrem? Jsem to ale trubka. No ale rozdíl nebude až tak velký, horší je to vpředu.
Ještě mě napadla jedna věc: mám ventisit a na půjčovnových kolech má Azub bulpren, který je asi měkčí. Ale že by to dělalo až tolik?
Každopádně oproti těm půjčovnovým kolům mám pocit jakože jedu na kostitřasu. Takový ten pocit že pořád musím držet zatnuté krční svaly. To jsem na tom půjčovnovém Maxu 24" ani Apusu neměl. Ani nemám takový ten pocit houpání při nesprávném šlapání "do čtverce".
Když se opřu celou svojí váhou skoro 90 kg o sekundární hlavu řízení, poklesne přední vidlice tak maximálně o dva centimetry. Když si na kolo normálně sednu, je pokles jen pár milimetrů. A to ještě tak, že hodně síly je potřeba, než to vůbec začne klesat. To odpovídá i chování na silnici - i malé nerovnosti o výšce 1-2 cm se přenáší na kolo.
Uvádíš, že´s posunul tlumič o jednu díru(na rámu) víc dozadu (změnil jsi jeho sklon/náklon).
Tedy uchycení k vidlici je, vzhledem k čepu otáčení stále totéž a délka páky(resp. ramene) je stále stejná.
Souhlas s Murphym.
No ne, delka jednoho ze dvou ramen je stejna, druheho ramene nikoliv. Tvrdost tlumice je mimo jine urcena tim, o kolik ho stlacim, kdyz pridam zatez. A to bude podle me jine pri posunuti do jine diry v ramu.
Jeste jsem si teda vzpomnel, ze jsem po asi druhe jizde zjistil, ze mam poskrabanou takovou tu ochrannou nalepku na zadni vidlici, a tady nekde v diskusi jsem nasel, ze je treba posunout tlumic dozadu, aby vidlice byla implicitne vic propruzena nahoru, a retez nesel po ni ale nad ni. To byl primarni duvod proc jsem to posunoval.
Upřesňuji, že od čepu zadní vidlice k čepu tlumiče ve vidlici je to 155 mm, a od čepu zadní vidlice k děrám uchycení čepu k rámu je to 150, 165, 180 a 195 mm. Tlumič v klidu má mezi čepy 152 mm.
Já musím mít tlumič ve třetí nebo ve čtvrté poloze - ve druhé při zařazení nejmenšího pastorku tahám řetěz po zadní vidlici (na prostřední i nejmenší tác).
Tak a teď jak se pozná měkkost odpružení - odvíjí se to od úhlu, o který se vidlice posune při stlačení tlumiče o konstantní délku?
Ještě si myslím, že k pocitu "kostitřasu" přispívá to, že při zpětném pohybu po nárazu se dostávám až na horní doraz tlumiče. Řešením může asi být silnější tlumení, ale možná lepší by bylo kdyby tlumič měl i směrem nahoru větší prostor. Teď když si lehnu na kolo a dám nohy na pedály, zkrátí se tlumič o necelý centimetr. Mám chtít měkčí pružinu?
Cim mene tecny je tlumic, tim mene ho nusis stlacit, aby vidle propruzila o stejny uhel. To prebije rozdil v delce paky.
Doporucuji tuto uzitecnou aplikaci:
http://ostermiller.org/calc/triangle.html
Uhel trojuhelniku s rameny 165 a 155 se pri zmene tretiho ramene ze 152 na 132 (propruzeni z klidove polohy o 2 cm) se zmensi o 8.015 stupnu, zatimco u 180 a 155 je to jen 7.676 stupnu. U ramene 195 je to dokonce jen 6.47 stupnu.
Teprve pri hlubsim propruzeni se to zacne trochu vyrovnavat: zkraceni tlumice o 4 cm da 15.79 stupnu na 165 mm, 15.184 stupnu na 180 mm a 13.87 stupnu na 195 mm.
Ale furt to jeste je "delsi rameno = tvrdsi pruzeni".
PavelS mel v tomto rozsahu pravdu. Jak ale pisu jinde, stejne nemuzu tlumic dat na 1. nebo 2. diru.
Já měl na Apusu Meks a vážím jen cca 65kg. Nastavit to šlo tak, že to nebylo extra tvrdé, ale míval jsem to spíš tvrdší aby nešla vidle na doraz ani při hodně bezohledné jízdě v terénu. A měl jsem velkou přední gumu.
Ta matice na štelování pružiny šla otáčet hodně ztuha, ale rozhodně o nějaký počet otáček, ne o půl otáčky. Možná té půl otáčky je jen vůle nějakého šroubu. Zkus to otočit víc na soft pořádnou silou. Dokonce i já to otočil jen prstama, bez kleští, ale dělal jsem to v rukavicích, protože to mělo nepříjemné hrany.
To Slow/Fast kolečko je nějaký ventil v olejovém tlumení. Když je to na doraz na Slow, tak je v podstatě zamčený tlumič a nehneš s tím. Když to hodíš na doraz na Fast a budeš mít pružinu seřízenou tak, aby vidlice po nasednutí klesla tak o 10-15mm, tak to při přejezdu třeba retardéru bude houpat. Jakoby se to na rovném asfaltu za ním ještě jednou propruží a narovná než se to uklidní. Ladil jsem to tak, že jsem v práci na parkovišti jezdil přes retardér tam a zpět a postupně posunoval směrem ke Slow dokud to nepožralo ten retardér víceméně hladce. Blbé je to, že přesně v okamžiku, kdy jsi zvědavý na chování předního odpružení, ti na retadér najede zadní kolo. Ale jde to tak udělat. Zkončil jsem s páčkou asi 40% od Fast konce a na tom jsem pak jezdil všude.
Zadní tlumič jsem si původně naladil celkem měkký, aby hezky pohodlně pružil na asfaltu. Pak se ukázalo, že při sjezdu z většího obrubníku a/nebo s věcma na nosiči to pruží moc a guma jde do nosiče, tak jsem to zas trochu přitvrdil. Pořád to požralo jakoukoliv větší nerovnost a projíždět výtluky v silnici mi nebylo nijak nepříjemné.
Jo, ono je to jeste aretovane takovym sroubkem uprostred te divne matice. Ten jsem povolil a otacet s matici jde sice ztuha, ale o vic otacek. Rukavice jsem taky pouzil. O kolik otacek to ma jit? Kroutil jsem aspon tak o 10, a furt se to nikde nezarazilo. Ale relativne tvrde je to stejne - ani svoji plnou vahou to nepropruzim vic nez o tak 2 cm.
Další poznatek je, že když jsem ten vnitřní šroubek vyšrouboval úplně, tak ta matice s ostrými hranami jde oddělat, a je nasazená na tyčce, která je z jedné strany zbroušená do plošky, a pasuje na ní běžný stranový klíč číslo 9. Pak už to jde otáčet. Otočil jsem to zatím 35x, a nenašel jsem žádný doraz. Subjektivně se to ale nezměkčuje.
OK, pokračuju v samomluvě: zkusil jsem to teda naopak utahovat. Po 15 otáčkách to začalo slyšitelně přeskakovat. Čili závěr je, že rozsah je tak 15 otáček, přičemž horní (měkký) konec se nijak nepozná. No co už.
Ještě upřesňuji, že regulace tlumiče (slow vs. fast) se otáčí jen asi o 60 stupňů, z čehož ještě kousek je vůle toho šroubku. Čili nějaké extrémně přesné nastavení nehrozí. Jde to použít jako zámek, ale to je víceméně všechno.
Když se ale dívám že ten zdvih (cca 45 mm) nejsem schopen vlastní vahou (ani rázem) propružit, má cenu se vůbec obávat o propružení až nadoraz někde na cestě? Nestačí to nechat jen na nejměkčí (což je zdá se na mě i tak příliš tvrdé) a případně doupravit tlumení?
Nevím jestli je SASO totéž co Meks (z tohoto to nepřímo plyne: http://www.hpvelotechnik.com/produkte... nicméně pokud jo, tak ten systém pružení je pružina a pod ní nějaké bublinky plynu v elastickém obalu
(http://www.hpvelotechnik.com/produkte... To druhé je víceméně totéž co na Citroënu - čím blíž hranici stlačení, tím to jde hůř stlačit, a to ne lineárně jako pružina, ale exponenciálně jako plyn, tlačící se do nulového objemu. Ten šroub zřejmě jen nastavuje předpětí té pružiny nad tím, a s tím elastomerem nedělá nic (jak by taky mohl, to by musel někam dofukovat ten plyn).
Fakt to jde propružit až nadoraz?
Je možné, že to dělají s více tuhostmi pružiny, nebo od té doby začali dělat tužší, nebo tak něco. Já to propružil na doraz když jsem vlítnul rychle kam jsem neměl a nezbylo než zároveň ostře brzdit a projet celkem drsný výtluk v silnici. To jsem cítil a slyšel doraz přední vidlice. Ono se zdvihem 45mm nejde čekat, že by to hladce požralo všechno. Hodně nerovností je ještě větších než 45mm. Ale rozdíl oproti pevné vidli to bude docela citelný i když to odpružení bude poměrně tvrdé.
Ja ani vlastne nemusim nutne jezdit nejake tereny. Ale treba dneska jsem jel pres Luzanky, a smerem trolejbusove zastavce Pionyrska jsou kocici hlavy. A tam to nepozralo ani takoveto nerovnosti - kolo vibrovalo tak, ze mi to vadilo pri slapani, asi jako na starem favoritu.
Kočičí hlavy jsou zrovna pěkná potvora. Jediné, co je vyhladí hezky, je fakt měkké odpružení. Kdysi ještě se starším Azubem 2 jsem si s tím hrál a odpružení tak měkké, aby kolo nevibrovalo na kočičích hlavách chodilo na doraz v každém větším výtluku v silnci Pokud existuje způsob, jak na slušně nahuštěných gumách mít kolo odpružené tak, aby zvládalo hladce obojí, tak já ho neznám. Podle mě je poměr hmotnosti odpružených ku hmotnosti neodpružených částí příliš malý na to, aby to šlo. Třeba auto ho má větší a k tomu velké a měkké gumy, které jsou větší než ta kočičí hlava, takže tam se to zvládne. Ale jak to udělat s kolem nevím.
Odpoved by se nasla: http://surlybikes.com/bikes/moonlander
Však já jsem tama jel i předtím na tom 24" Maxu, a vyhladilo to pěkně (teda pokud to není jen vzpomínkový optimismus, ale spíš ne). Akorát ten Max byl nastavený fakt naměkko, a nebyl problém to při silovém šlapání do kopce rozhoupat, A taky se to při jízdě s kopce ve vyšších rychlostech rozhoupávalo samo - tehdy mě to fakt překvapilo, co to kolo začalo dělat.
Ještě mě teda napadlo zkusit posunout sedačku víc dopředu, že bych jako víc váhy dal na přední kolo - to by třeba pocitově to pružení změkčilo. Akorát by se asi zase zhoršilo najíždění na obrubník, s čímž mám problémy už teď (a po cestě z práce mám tři obrubníky).
Posouvání sedačky moc neřeší, akorát se tím zbytečně zatěžuje hlavové složení. Na obrubníky je dobré mít SPDčka :)
Jinak bych se zeptal, proč tyhle problémy neřešíš s Azubem? Oni vědí mnohem líp, než mi všichni tady, co tam máš za díly.
Jak pomuzou SPDcka s obrubniky? Jenom tim, ze ti nespadnou nohy z pedalu nebo i nejak ve smyslu nadlehceni / utlumeni narazu?
Na Azubu 4 jsem uměl vyjet i hodně velký obrubník, možná i 20cm, po troše nacvičování. Šlo o kombinaci spdček, šikovného zacházení s brzdama, spíš obyčejné přední vidle a vynikající geometrie Azubu 4. Přední brzdou potopíš čumák na pružinách dolů s nohama v mrtvé poloze (jednu nataženou), začneš zlehka šlapat, takže se ti napne řetěz s nohama kousek před polohou maximálního záběru, pustíš brzdu a zabereš za spdčka co to dá. Tím si přinejmenším natáhneš přední vidli a odlehčíš přední kolo, ale se 4kou se dalo i zvednout předek kousek nad zem. Nejtěžší je načasovat to tak, aby kolo narazilo na obrubník co nejpřesněji v momentě maximálního natažení vidle kdy má všechna hmota a stále ještě setrvačnost pohybu směrem nahoru. Dalo se to naučit do té míry, že jsem používal při běžné jízdě po městě. Musí se ale najíždět kolmo nebo skoro kolmo, takže vyskočit za jízdy po silnici na chodník jako to jde na vzpříměňáku stejně nemůžeš.
S Apusem to bylo horší. Méně houpavá vidle na to asi měla poměrně malý vliv, hlavní je poloha těžiště. Modernější Azuby mají víc zatížené přední kolo a i když dáš sedačku co to jen jde dozadu, tak na rovině přední kolo do vzduchu nedostaneš. Aspoň já ne.
Jo, takovou nějakou techniku se snažím používat. Problém je, že potopení vidlice zabržděním o nějaký významný kus fakt nehrozí. Podstatnější problém je, že zatím nemám odhad, kde přesně je přední kolo. Takže často skončím na tom, že mám nohy v mrtvém bodě v okamžiku, kdy na obrubník najíždí buď přední, nebo zadní kolo. Takže pak musím potupně vystoupit v půlce procesu.
SPDčka mám. Na řešení s Azubem nejspíš dojde časem, až otestuju ještě další věci, hlavně jsem se furt nedostal na nějaké prudší kopce.
Ale jestli to tady nějak vadí, stačí říct přímo :-), já jsem tak obecně zvyklý věci řešít radši crowdsourcingem v diskusích než dotazy na výrobce. Až/jestli bude fakt problém, budu to samozřejmě řešit s výrobcem rovnou. Ale zatím je to spíš v situaci, kdy zjišťuju jaké mám možnosti a jestli něco nedělám špatně.
Tady to asi nikomu nevadí. Azubáci jsou radši, když se tohle řeší s nimi. Hlavně si myslím, že to je efektivnější cesta k cíli.
no já v létě něco s nima zkoušel řešit
http://www.nakole.cz/diskuse/13373-nove-kliky...
psal jsem mejla, neozvali se
pravda - mohl jsem zvednout telefon a zavolat ...
stejně na ně mám ještě jednu otázku, až se mi bude chtít, tak se na ní zeptám i jich ale prozatím na to nechci moc myslet, protože se jenom zase naštvu
díky né úplně standardnímu průměru trubky na přehazovačku jsem si v létě užil docela slušný horory.
Strhl jsem tři šrouby a přehazka se furt na trubce protáčela a nešla seštelovat, je totiž na dvou plastovejch redukcích
nakonec to (prozatím) vyřešili v cykloservisu flexou, jiným štoubkem a matičkou na opačném konci ...
Nevím jestli ti to pomůže.
Já mám v předu 16tku a vzdadu kolo z favorita. Převody krutě silniční. Pila má 56 zubů a ta menší asi o deset mín. Ale už jsem jezdil pilu 58 zubů a vzadu jsem měl sedmikolco který začinalo na 11 zubech a čtyři maly pastorky šly po zubu a tři velky po dvou. Končilo to tuším 24. No ted jezdim tu pilu 56 a vzadu mám jakejsi šimanáckej bazmek ze sady Deore řada Dual Control. Je to víc do lehka. Ale pořád jsem na silnici rychlej. Mám kolo postaveny jen na asfalt. Není to sice žádnej rychlostní speciál, ale 40 na rovině udělá a kdysi před deseti lety i 50 na rovině.
Diky za upřesnění. Takovéhle převody by ale byly ve směru do pomala úplně mimo moje možnosti. Poté co mi praskl rám na favoritu s 42-28 jsem zkoušel nějakou dobu jezdit na jiném s 44-26, a na některé kopce (silnice, podotýkám) mi to přišlo málo. Takže jsem zvolil to co píšu výš a jsem spokojený. Ale je zajímavé vidět, že někdo má _fakt_ odlišný rozsah. S jak dlouhými klikami to je?