Dobrý den.
Momentálně jezdím na postarším kole favorit se staršími díly shimano. Jezdí se mi na něm moc příjemně, je lehké, poslušné a mezi zloději nebudí žádný rozruch. Bohužel mi již přestává stačit, po silnici se jezdí krásně, jak ale dojde na nějakou spevněnou nebo horskou cestu, je to ohromný problém. A právě po takových cestách jezdím nejčastěji. Hledám tedy nějaké trekové kolo za rozumnou cenu pro denní ježení. Pro začátek bych rád denně urazil nějakých 30km, což mi po časové i tělesné stránce vyhovuje. Cenu bych si pŕedstavoval kolem 10k (±2k). Měřím asi 183cm, vážím něco kolem 60kg.Zatím jsem našel něco takového:http://www.cyklopoint.cz/…-100-d-148d/ . Horská kola nechci a mezi auty jezdím velice nerad. Děkuji za odpověďi.
**Nebo něco takového : http://www.bradsky.cz/pells-demon-2011-p-3191.html ?
Podle toho co píšeš, tak proč vlastně nechceš horský kolo? Já jezdím na cyklokrosce (s beranama), ale pokaždý když někde sednu na horský kolo, mám dobrej pocit. Vyzkoušej si horáka někde v cyklokrámě na dvoře, možná budeš překvapenej. Jo a horák nemusí mít pneumatiky jenom terénní drapáky, ale i něco hladšího.
Po letošních zkušenostech z Elberadweg (viz blog plus to co ještě napíšu co jsme zažili na stezce v Česku) se mi zdá horák HT s nedrapákovýma pneu jako univerzální dobrá varianta.
Mne horská kola od mala iritují, každÿ druhý čech si koupí kolo za pár korun, k němu "gelovou prdel", ven vyjede jednou za rok a říká si cyklista. Samozdřejmě nechci nikoho urážet, je to jen můj názor. Já dříve na takovém horském jezdil, vážilo snad metrák a jezdit na něm bylo peklo. Cyklistika mi začala něco říkat až od doby, kdy jsem poprvé osedlal favorita. A od té doby se na horáky dívám s jakýmsi odporem. Rád jezdím do kopců a nedokážu si pŕedstavit tahat s sebou těžkou horskou krávu. Proto tedy trekové, přijde mi nejpodobnější silničce a zároveň mne nebude nutit manévrovat mezi auty. Každopádně pokud by takový horák byl lehký s tím hladším pneu jak píšeš, určitě bych o něm uvažoval.
Horske ano, ale 29" je mnohem univerzalnější než 26".
Tak povinná reklama na 29 proběhla. A nyní se vraťme k výběru kola... ;-)
Tady nejde o zadnou reklamu, nejsem ani prodejce ani vyrobce, ba ani ortodoxni biker, jsem normalni prumerny cyklista prevazne silniční. Ne opravdu neujíždím na novém modnim proudu. Jenom jsem nechapal proc tady 29" kola nejsou už roky, na tohle jsem čekal jako na smilovaní a konečně jsem s timhle kolem jako vyletnik ze silnice mohl okusit poradny terén. :) Vyzkousel jsem obé varianty 26 i 29 a kazdy kdo ma trochu soudnosti a dokaze si sepsat plusy a minusy tak musi uznat ze 26 je mtvé... Respektive pokud maji cyklisti mozky a prodejci budou chtít reagovat na poptávku, tak do par let se z 26" kol stane ciste specialni stroj pro zavodniky pro dokonale manevrovani kola v narocnem terenu. Tam kde od zacatku sveho vzniku ten koncept patri. Vsichni ostatni se prenesou k 29 protoze je ve vsech ostatnich ohledech vyhodnejsi.
Trošku soudnosti bych prosil...
Všichni určitě ne. Např já nikdy. Nemám na to centimetry...
To přece není o centimetrech postavy, tady jde o vlastnosti tech větších kol. Nebo jsi takový malý, že nemůžeš jezdit ani na trekingové kole? Ten palec navíc už tě limituje? Nevěřím. Ano vyšším postavám se na 29 jezdí lépe už z principu, ze se dá na ty velka kola postavit rám s pro ně vhodnejší geometríí nez na malá kola. Ale žádnou spodní hranici výšky postavy teda neznám. To už potom rovnou kolo dětské, nebo skládačku :-D
Nějak se v tom ztrácím. 26..29, marně si lámu hlavu co to může znamenat. žeby snad průměr kola? Prosil bych tedy o vysvětlení, jsem matamatik amatér ;). A takë bych byl moc rád nějakému konkrëtnímu kolu, ať vím co se tu děje. Díky.
Ano, jde o průměr kola. Je to "relativně" nový směr horské cyklistiky a proto jsou takova kola zatím o neco dražší, hodne lidí se k tomu staví skepticky, nekteří nadsenci to zase prosazuji primo fanaticky :-D ale jak říkám ja tomu dávám pár let, kdy budou takové kola naprostou samozřejmostí. Mimochodem letošní mistr světa v cross country Jaroslav Kulhavý jezdí a vyhrál právě na 29".
Když pominu nabušenýho mistra světa, tak mezi běžnými cyklisty se jedná o takovou berličku - nebudeme přece jezdit na něčem tak ubohém, jako je trek. Pořídíme si tedy jedině správné kolo MTB, ale na tzv. 29 kolech, nejlépe s hladšími plášti. - Takže se koza nažere a vlk zůstane celej. Je to sice ten starej původní trek, ale říká se mu jinak... :-))
Ono to třídění kol je vůbec malinko šoupnutý. Míchá se víc věcí dohromady.
MTB je označený jako horský kolo. Jenže do hor se dá jet i s dobře zpřevodovanou žiletkou.
Podle mě by spíš mělo být třídění na terénní kola (26), pak nějaké univerzály (trek, 29) a silniční (žiletka, fitnes). Pak už by zařazení všech těch 26, 29 a treků bylo logičtější.
Ehm, 26" jako terénní a 29" jako univerzál? 29" některé pasáže, kde má 26" problém prostě prohrne jak tank.
A naopak, ve městě oceňuji kratší a obratnější 26" kolo.
Stejně je oboje přežitek, 27,5" rulezz:-)
To jsi ted plácl dobrou hovadinu. Nezlob se na mě. :-D Trekingový rám se tuhostí pevností a i hmotností nemůže s rámem na horském kole (at už má průměr kol jakýkoliv) přece rovnat. Navíc je tady turistická prodloužená geometrie u trekingu oproti té aerodynamičtější na horskych kolech. 29" MTB je přece primarně určené do opravdoveho terénu, můžeš tam ale nemusíš. Po drobnych upravach (zmena vzorku a šířky plaste) je to univerzal (Mimochodem, věděli jste, že lze pouzit i čistě silniční plášť? Zamknete vidlici a máte fitness kolo jak víno! To u 26" jaksi nejde). Trekingove kolo je sice taky univerzalní stroj, ale turistický a značně okleštěný o tezky teren kam s nim i pri dobre vuli prostě nemuzes...
Samozřejmě, že galuska vejde do 26" vidlice, akorát ji musíš mít napletenou na kotoučový nábě. A celý je to nižší, a tím stabilnější, tužší a aerodynamičtější.
Časem si postavím celopevnou 29", ale teď né, byla by blbost pořídit si nový kolo a hned ho odřít dětskou sedačkou.
I když delší 29" zadní stavba by se mi zrovna teď moc hodila, na 26" buď škrtám patama o prckovy špičky, nebo ho posunu dozadu, ale pak má těžiště za zadní nábou, a to dost nepříjemně cvičí s řízením.
Jediný důvod, proč by trekingový rám neměl mít tuhost, pevnost a hmotnost srovnatelnou s 29 MTB ? Nebude to tím, že srovnáváš treka za 12 000 a 29 MTB za 30 000 ?? Srovnej cenově shodné a moc prostoru pro smích nebude. - Nemá cenu bazírovat na tom, že do treka nenacpu balony, řeč šla vždy o tom, že na MTB jdou dát úzké pláště. Takže nikdy mě nenapadlo dělat z treka teréňáka, z MTB tady furt chce někdo dělat kočkopsa na hladkých pláštích. A furt dokola se tady taky tvrdí, že z MTB jde změnou plášťů snadno udělat trek, takže asi ta geometrie nebude tak moc jiná. Nebo že by těm, jimž rozmlouvají treky, kecali ? :-))
A 29 naprosto chápu jako teréňáka pro chlapa jako hora, nebo pro mistra světa s vypilovaným stylem, který ví, proč na něm jede. Většina populace v opravdovém (opravdovém !) terénu má co dělat i s 26.
Když jedeš na favoritu po zpevněné cestě, v čem je ohromný problém?
Já zas naopak přemýšlím, že si pořídím starší silničku (klidně favorita), dám na ni trochu širší pláště (stačí 28 mm) a budu s ní jezdit lesní a polní cesty.
Tedy budu mít takovou nepravou cyklokrosku.
Jezdím na trekovém i horském kole a při tom co chceš jezdit si myslím, že pro tebe bude lepši horské kolo a jestli chceš trekové, tak bys měl přidat na kvalitě kola a vybírat z kol alespoň od 17 tisíc výš, dražší a taky kvalitnější kolo se ti odvěčí mnohem větší výdrží, pevností, menší poruchovostí a větší jistotě při jízdě, totéž platí pro horské kolo.
To je mi jasné. Bohužel mne vysál nový počítač co jsem si pořizoval před několika měsíci.
Myslíte, že by se lepší kolo za takovou cenu sehnat vůbec nedalo ? Po vánocích bývají slevy na vše...
A co takhle koupit nějaké starší třeba na Aukru, tam se dají koupit hodně dobrá a kvalitní kola za dost rozumnou cenu, takhle jsme pořizovali horská kola a špatně jsme určitě neudělali.
A můžete mi doporučit konkrétního prodejce? Ono je takové nakupování dosti nebezpečná záležitost. Tedy, kolo bych samozřejmě přebíral osobně. Ale nemáte nějaké tipi na co se u kola dívat a co kontrolovat ? A on by stačil i nějaký jiný kvalitní cyklobazar. Stojí to ale opravdu za to - jestli jsou kola v dobrém stavu v bazarech vůbec k mání... ?
Žádný konrétní typ asi dát nejde. Je nutné o kolech a komponentech alespoň trochu něco vědět a pak porovnávat s tím co se nabízí a klidně se prodejce dotázat na další detaily, stanovit si cenový strop a pak teprv nakupovat, nebrat první co se nabízí a klidně si počkat, lepší nabídka vždycky přijde. Kupování staršího kola je určitě větší ryziko než nové v obchodě, ale zase ne o tolik a ten cenový rozdíl bych řekl, že za to docela stojí, a když musíš počítat s každou korunou je tady dost velká šance koupit hodně dobrý kolo za "málo" peněz.
Má vlastní zkušenost: mám trekové kolo Author Classic, koupené v roce 2007 a jezdím s ním asi v takových podmínkách, jaké požaduješ. Stálo těch cca 12tis., najeto ročně cca 3 až 4tis. km, včetně nějakých výprav "na těžko". Porucha zatím žádná, samozřejmě kromě výměny spotřebních komponent (pláště, řetěz, brzdové špalíky apod.). Úplná spokojenost. A starého favorita mám na ježdění do práce:-)
Z favorita jsem přešel na Apache Wakitu - hledal jsem podobnou geometrii, která mi na favoritu vyhovovala. Časem došlo i na pár úprav (směrem k "biku dvacetdevítce" - lehčí převody, širší pláště, odpružená sedlovka). Starýho favorita mám v Jizerkách, ale už i tam si raději beru Wakitu, už na něj asi nesednu ...
Wakita je trochu dražší (starší model okolo 14tis.), ale "nižší" typ Matto, předloňský model se dá sehnat za 10.
apache i Author Classic kola mne velmi zaujala. A to nemluvím jen o apache wakita, díval jsme se na oficiální web i v bazarech a apache kola se mi velice líbí. Zvláště pak cyclocross, zajásal jsem při pohledu na trekově laděné kolo s berany! Wakita je super, ale berany nemá a s tím bych se dokázal jen špatně smířit.
Nemáte ještě ve druhém rukávu nějakou zajímavou firmu co staví podobná kola ?
Tak dát na wakitu berany by bylo to nejmenší. Ale na co? To si pořiď nějakou starší silničku, dej na to tréninkový nebo cyklokrosový galusky, a máš stíhačku jíž se nemůže žádný drek rovnat.
Do normálního silničního rámu ale moc široké pláště nedostane, ještě snad tak 28mm. A galusky už se dneska skoro nevozí, jedině snad na závody.
Na širší by už musel být rám cyklokrosový.
Tak, já již mého zasloužilého favorita přestavovat nehodlám, to si nezaslouží :). Ale máme ve sklepně starého zimáka. Z poměrně kvalitních, byť starších komponentů.Je postaveno na dílech campanolo a co jsem se díval galusky má kvalitní.. Bohužel u něj zlobí přehazování, nebyl nikdo kdo by ho uměl seřídit. Ale je to už nějakých 5 let zpátky. Mohl bych ho odnést do cykloserisu a pokusit se ho dát do kupy a nějakou takovou cyklokrosku z něj udělat. Nebo koupit nový cyklokrosový rám, díly tam převěšet. Co myslíte ?
A víš opravdu jaký vlastně kolo chceš ? :-) Mluvíš o trekovém kole, pak taky uvažuješ o horském, pak nějakém fitnesu a teď už jsi u cyklokrosového kola, a až začneš uvažovat o lehokole tak to teprv nebudeš vědět co dřív :-))
Nene, možná mám velké verbální nedostatky, ale v tom co od kola očekávám mám jasno :
-lehké na kratší přenosy a jízdu do kopců
-poslužnost na zpevněných cestách, polních cestách.. (ale nechci žádný opravdový terén. maximálně lesní vyšlapané pěšinky mezi kořeny)
-možnost delšího dojezdu
-řidítka - berany
.
Snažím se hledat nové možnosti jak z toho vyjít s nevyluxovanou peněženkou a pro mne co nejvhodnějším kolem. A líná huba, holé neštěstí...
samozdřejmě za ty peníze nečekám žádné kolo vážící 5kg s kotoučovkama, cross koly a s vodotryskem na každé straně rámu.
Lehké je pro mne nějakých 10kg - üroveň favorita...
Kolo 10 kg za 12 tisíc ?? To asi těžko, pokud teda nekoupíš nějaký už dost ojetý sportovní speciál.
Akorát mi přijde, že zrovna ty berany do horších podmínek jsou trochu nevhodné... Jako dá se to, ale asi to bude děs. Je to strašené úzké a kolo pak asi bude splašené až to není hezké. V terénu je potřeba mít jistotu, ne že člověk vjede na sebemenší kámen a řídítka mu pak urazí ruce ;-)
To co popisuješ je cyklokroska. Ještě jde o to, jaké si představuješ ty kopce, kvůli rozsahu převodů. Jaký jsi měl dosud nejlehčí? Stačil ti?
Tady jeden nadšenec přestavěl Trek 700. Trojpřevodník je výhodička.
http://www.bicyclebikes.com/cyclocross-bike...
Já bych vzal jako základ nějaký cross s pevnou vidlí. Véčka a třítác oproti cyklokroskovému standardu imho nebudou nevýhodou pro rekreační užití.
Akorát, když se nesrovná s rovnejma řitítkama, tak si tam dá berany a příslušné páky.
Ale jinak je to přesně to, co chce, rychlý lehký cross.
Teď koukám, že tazatel má Demona hned v prvním svém příspěvku. Jo, přesně tohle kolo jsem měl na mysli;-)
Myslíte demon (10,6kg) s vÿměnou řidítek ? To se mi zamlouvá. A co třeba nějaké ty koutoučové brzdy, nehodily by se ?
To musíš vědět Ty, jestli je využiješ. Já vozím na MTB véčka.
Kotoučovky mají smysl hlavně na sněhu, blátě, nebo za mokra. Namrzlá brzdná plocha ráfku je chuťovka.
Já nejsu žádný závodník, když je hnusně, nejezdím, když mě 1-2x za rok chytne déšť, tak v pohodě dojedu.
Další věc je, že na kole za 12 tyček budou kotoučovky tvořit podstatnou část ceny kola, takže to bude chybět jinde.
A další věc je, že na této geometrii a průřezu trubek (a tím tuhosti) kola jsou kotoučovky imho spíše na ozdobu.
Rozhodnout si to musíš sám. Já bych koupil toho demona a třeba sezonu na tom lítal s rovnýma řidítkama (a dal k tomu nějaký pohodlný rohy). Uvidíš, jestli jsou ty berany nutný;-)
To je zajímavé, rád bych něco takového zkusil z toho staršího zimáka, bohužel bych nenacpal širší ráfek mezi špalky brzdy. Pokud z něj někdy něco bude tak jedině silnička. - Ono je to totiž něco takového : http://velospace.org/node/14698 - tedy, zdaleka ne v takovém, výstavním stavu.