Tak jsem si na stará kolena udělal radost a téměř po 20 letech se vrátil k silničce. I když bude fungovat jenom jako doplňěk k lehokolu, měl bych pár otázek na zkušenější silničáře. Přestože mi připadá, že šlapu mnohem menší námahou mám mnohem vyšší tepák, než na lehu. Na lehu se přes 160 dostávám jenom v kopcích , když zabírám opravdu intensivně. Na silničce jedu naprosto běžně ve 155 a víc tepech. Připadá vám to normální ??
Hodně jsem byl překvapen snadností a přesnosti řazení, to se nedá s řazením z horských kol ani srovnat. Je to prostě paráda.
Protože mi jízda na silničce připadá mnohem svižnější, dost jsem byl překvapen, když na 50 km okruhu, který jezdím jako tréninkový mám průměr vyšší o pouhé 3 km/hod než na lehu a to bude zřejmě jenom rozdílem váhy kola. Na lehu jezdím okruh v průměru 22 - 25 km/h, na silničce 26 - 28 km/h.
No a že už mě silnička vyklopila jsem psal v jiném vlákně, mám naklepaný bok, rozbitou helmu (nejspíš mi zachránila minimálně rozbitou hlavu) a chodím jen s pomocí jedné francouzky ;o))
Musím se na silničce znova učit jezdit, je to přeci jenom trochu jiné než lehokolo, na kterém si mohu dovolit mnohem víc.
Budu rád, když napíšete vaše poznatky a postřehy při přechodu na silniční kolo.
To bude spíš horší aerodynamikou oproti lehokolu ne ?
Pak bych řekl, že časem ten rozdíl zvedneš až se s ní, žiletkou nádhernou víc sžiješ :)
A to že tě vyklopila se nediv, já jsem poprvé byl téměř v šoku a to pouze proti trekovému kolu, jak je nervozní a nechce držet směr jako to staré ocelové zábradlí na kterém jsem jezdil předtím
Nižší tepák na lehu bude možná právě tím, že se leží a srdce nemusí pumpovat tolik do výšky.
Souhlasím s tímto výkladem.
Stejně to funguje u plavání.
Tak to mi nějak moc neštimuje. Nejsem v tom odporník, ale tělo přece netepe více proto v jaké je poloze, ale protože potřebuje přepravit více kyslíku. Množství tepu přece nemá vliv na to, kam krev doteče, na to má vliv tlak aby krev byla dopravena do potřebné výšky.
No jo, jenže když jedu na kole, tak menší polovina krve teče do kopce a ta větší z kopce :o)
Chces rict, ze na patach mas dirky a odtud pak vyteka a uz se nevraci nahoru? Tedy ze nemas uzavreny krevni obeh, kde je cerpadlu celkem jedno, jestli kapalinu honi v rovine, nebo nahoru a dolu, protoze svoji vahou kapalina na jedne strane vyvazi tu na druhe? 8-)
Z leha na silničku to je dost velká změna. Asi by to chtělo ostřejší jízdu nechat třebajs až na jaro, teď bych jezdil nějaký čas trochu zlehka, spíš na delší vzdálenosti, než si zkultivuješ styl šlapání, aby tě nezačalo něco bolet. Řekl bych, že vyšší tep, kromě nezvyku, souvisí hlavně s tím, že na klasice víc pracuje horní polovina těla. Typoval bych, že až si zvykneš, největší pozitivní změnu pocítíš v prudších kopcích, na rovinách to bude asi proti lehu trochu trápení. Že si na lehokole můžeš dovolit mnohem víc, než na silničce mne trochu překvapilo, asi to bude tím, že je tam níž těžiště.
Důvod je zcela jednoduchý. Jedeš na silničce. Prostě tě to nutí ject rychleji, dávat to tam, valit, protože to tak nááádherně jede! ;-)
Znám to moc dobře, na jaře nejsem schopen na silničce držet tepové pásmo 130 t/s, protože to prostě JEDE. Jezdit na sněhu je sice fajn, ale suchá silnice má taky své kouzlo...
Mně teda nějaká tepová pásma nezajímají, na to nejezdím, ale máš pravdu, že to náááádherně jede! Nejsem rychlostní jezdec, maximálně dělám průměry cca 27 - 28, když bych chtěl 30, tak by to šlo, ale následující den bolej stehna. Berou mě dálky, pořád jsem schopnej dát 270 i víc kiláků a dělá mi to radost. S Ane máme dohodu, že na silničkách nebudem dávat víc než 150, ale když to je 160, tak jí je jasný, že to ujede, protože ujet se to prostě musí, a jedeme. A když to je 160, tak určitě zvládne i 170 - 180, a když pak zvládne tohle, tak určitě dá i víc a budem jezdit dvoustovky, už se na ně těším!
Většinou jezdím za Ane, abych na těch dálkách měl dobrý výhledy na ty panoramata :-)
Ty průměry a počty km máš hezké, lehce závidím. Mne šly po loňsku průměry o 5 km/h dolů (jak na silničce, tak i na bajkovi). Nohy by točily, srdce i plíce by také zvládaly, hlava by jela... Ale kolena a (právě že nově) kyčle ne... :-(
Takže si jezdím jen tak pro radost kolem komína. No a někdy i o kousek dál :-)
Děkuji všem za pochvalu silničky i za rady.
Je fakt, že když jsem na ní vyjel poprvé, po pár kilometrech jsem byl totálně zahlcený, tepy mi lítaly až někam ke 185 a nakonec jsem to po 20 km zabalil a radši otočil domů. Nahrály tomu dva faktory. Když jsem vyrazil, tachák mi ukazoval 18 - 23 km/h a to mi přišlo děsně málo s jakou frekvencí, snahou a tepem jsem jel. Dokonce jsem si už říkal, kam se to hrabe na leho a protože jsem se začal zahlcovat, tak jsem zastavil a zjistil, že mám nastavené míle, místo km :o)))
Po správném nastavení už to bylo lepší, ale jak člověku připadalo, že to jede strašně lehce, stejně jsem pořád makal a samozřejmě se zahlcoval až tak dalece, že se mi udělalo zle, proto jsem to otočil k domovu. No a také se dostavilo to, co potká každého zábradlíře, začala mě bolet pérd*l, zápěstí (vlastně ruce celé) a hlavně opět za krkem. Po příjezdu domu jsem se z toho dostal docela do depky, protože jsem z toho kola měl docela radost. Začal jsem pročítat všechny možný fóra o silničkách a nastaveních. Nakonec jsem si jí vzal domů a podle hodnot z kalkulátoru, podle kterých jsem vybíral velikost, jsem začal nastavovat, jako sedlo níž a dozadějc, otočil představec negativně, trošku pootočil říditka a na další vyjížďce to bylo mnohem, mnohem lepší. Jen musím ještě pořešit sedlo, přeci jenom to nedokrvování je nepříjemné a z leha to neznám :o)))
Ještě jednu poznámku, kolo jsem si přivezl z Itálie, když jsme tam byli na návštěvě. Jeli jsme se podívat v sobotu do Museo de Ciclismo ( http://colnagoconbrio.posterous.com/colnago-at... ) u jezera Lago di Lecco a po cestě jsme předjížděli neskutečné množství cyklistů na nádherných kolech, které jsem furt očumoval. V Itálii je cyklistika druhým nejoblíbenějším sportem, hned po fotbalu. Jsem si říkal, jak se mají, že si mohou dovolit tak krásný kola, jenže odpoledne jsme vlezli do kšeftu a já jen vyvalil oči. Ty ceny tam mají neskutečný, proto jsem si silničku i koupil. Kolega z práce tady nedávno kupoval Authora s karbonovou vidlicí na devítkové Soře za skoro 24 tisíc. Moje stálo na komplet Shimanu 105, 630 éček, no nekupte to ;o)))
Jinak nemohu porovnávat leho a silničku, ale horáka a silničku.
Silnice jede jako drak, ale je proti terénu mnohem náročnější, když jedu z kopce pod 30, tak už šlapu.
Největší problém jsem měl na začátku s tím, jak jsem koukal na to úzké kolo, proti horskému :-) a potom, že jsem se musel přestat tolik kochat okolím, silnice neodpustí žádnou díru, zato full ano
Nyní mám problém, když jedu na silničce a potom sednu na horáka, tak mám pocit, jako kdybych měl na zadku něco volného. Pořád to tancuje ze strany na stranu.
Tepy se ti podle mého postupně upraví a ustálí na běžných hodnotách. Proti lehu používáš jiné svaly, které nejsou tolik zvyklé. Já to poznám i při změně bike, silnice, sice sedím podobně, ale i přesto zabírají i jiné svaly.
Jakmile doladíš posez, úchop, sedlo, pozici, tak bude mnohem lépe. Když jsem si pořídil silnici, tak se mi rozšířil okruh dostupnosti.
S tím, že bych na ní lehnul ještě zkušenost naštěstí nemám.
sak ono to jednou prijde a ani nebudes vedet jak...
ty jako padající byciklista (pb) o tom již něco víš :-))
vim vim, silnice me vytrestala v pondeli a hojit se to bude jeste nejakou dobu, nastesti jen silnicni lisej/spalenina od dresu + narazene zapesti, coz vzhledem k rychlosti v jake se to stalo je dobrej vysledek...
kazdopadne to prislo fakt necekane... uplne stejne jsem ty koleje prejel uz nekolikrat, jen tentokrat to proste nevyslo...
Známá věc, že koleje kradou kola :-)
Já když poprvé sednul na silničku, tak jsem se dost bál, že mě neunesou výplety: předek 20, zadek 24 drátů. Přece jenom jsem zvyklý na 32 nebo 36 drátů. Nicméně bez problémů :-)
mě neunesla :D
Napřed jsem co týden spešlákům z Roubaixe nosil kola, pak jsem jim ulomil sedlovku...
Pak se mě ptali jestli nevážím víc než říkám, tak jsem se chtěl u nich převážit :D
Ale je fakt, že jsem měl dost víc než dneska :D
Minulý pátek jsem si silničku dovezl ze servisu /finální montáž jsem svěřil odborníkovi, např. jsem doma nebyl schopen snýtovat desítkový řetěz/, v sobotu jsem ujel zkušebně 50 km a v neděli 203 km. Žádné dlouhé zvykání nebylo třeba, od prvního momentu se mi jezdí bezvadně. Posed jsem si odladil už loni na kole z Aukra /to jsem prodal počátkem roku/ a letos jenom přenesl na nové kolo. I silnička může být velmi pohodlná a současně rychlá,ale chce to přizpůsobit ji individuálním potřebám. Proto jsem si ji sestavil z jednotlivých dílů, konfekce by mi nevyhovovala. Ty průměry budou oproti Azubu o 3 až 5 km/h vyšší /záleží na profilu trati/, což mi přijde docela výrazné. Jízda do kopce je pak parádní discíplinou silničky, to si člověk doslova vychutnává. Totéž platí pro dynamiku jízdy, stačí zvednout zadek a opřít se do pedálů. Takový pocit dravosti mi leho nikdy nedalo. Jsem vděčný, že se můžu takhle skvěle ještě povozit.
Jo, ten "návrat" je taky po cca 20ti letech.
návrat jako hrom a co v pondělí říkaly nohy ?
dobrý, fakt nekecám :-), ale já jezdím na klasice prakticky pořád /minimálně do práce a zpět/, každopádně si myslím, že jsem celkem "vyježděnej", nicméně v pondělí jsem si šel zaběhat /asi 7 km/, šlo to ztuha, ale šlo, po náročnější jízdě často volím běh, zdá se mi to dobrý na vytřepání svalů, v týdnu jsem byl na silničce dvakrát po 50 km, zítra bych se chtěl podívat někam k propasti Macocha
Upřímný obdiv, přes každodeních 50 do prácezpráce moje celoživotní maximum je cca 170 km/den ... běh by mě zabil:(
A těch 200 né a né přijít :)
No, já to mám do práce kousíček /do 5 km/, tento týden jsem přidal ještě 2 x 50 km na silničce /jak jinak ? :-)/ a nějakých 20 km běhu /celkem/. Ty bys tu dvoustovku na kole dal bez problémů, najeto máš, otázkou je jestli Tě třeba nelimituje otlačené pozadí - to bývá často větší problém než nohy. Den před dlouhou trasou se mi osvědčuje nadstandardně jíst a kolo nechat odpočívat.