Fuj, to jsem se lek, že sem někdo tahá stranu SS pardon VV....
Měním a nedoporučuji to tak dělat. Protože jinak je o hubu a o prodřený ráfek, který za jízdy může klidně způsobit bouchnutí kola a pěkný tlamopád.
Kolik kilometru by tak orientacne mel vydrzet rafek? Asi jsem zbabelec a moc brzdim, protoze mam rafky trochu jety.
To straaašně moc záleží na váze jezdce, způsobu brzdění, a hlavně zda jezdíš v blátě, mokrém písku apod.
Na silničce mi pár ráfků vydržel přes 10.000km (triatlony, tedy časovka s minimem brzdění), ale dá se zničit za pár set km.
To vážně nevím, ale soudím, že to bude hodně záviset od váhy jezdce, stylu jízdy, počasí kdy nejčastějí jezdíš (zda-li brzdíš za sucha či mokra), kde jezdíš (určítě brzdit v bahnech bude náročnější na opotřebení všeho) atd. atd. Na tandemu jsem to už měnil dvakrát špalky (ráfek dosud ne) na lehu ani na klasice dosud ani špalky. Na tandemu máme skoro 6000 km při jízdě často na těžko a s nákladním či dětským vozíkem v závěsu v plné polní a nyní vlečné tyče s dětmi. Ráfky se zdají být zatím OK. Soudím však, že při našem stylu jízdy a zátěže tak 10000 km a šlus.
Dejme tomu deset tisíc, ale třeba i jen tři sta, jak píšou kluci. Podle toho jak se používá. Na biku. Na silnici při slušném zacházení i mnohem víc a keramický ještě několikrát tolik. A to je kolik? Několikrát mnohem víc? :-)))
Na crossovém kole mi zadní ráfek vydržel 32 kkm. Pak se objevila prasklina a brzda začala "kopat". Bez problémů jsem ještě dojel domů. Ráfek to byl nějaký levnější Mavic.
Ale vážím 65kg a jezdím spíš u nás v rovinách kde není potřeba moc brzdit.
Měním po sezóně, pokud najedu méně, tak po dvou (v blátě nejezdím, brzdy šetřím, brzdí jen zbabělci).
Spolu s výměnou všech lanek, centrováním kola, seřízením brzd, to vše je výhodné dělat při jedné práci (k tomu měním řetěz a zpravidla i bovdeny).
Kolo pak funguje sezónu prakticky bez údržby, kvůli tomu to dělám.
Jako HonzaK povyšroubovávám štelovací šroub, případně zkrátim lanko, dokud nesjedu ty tři nejhlubší příčný drážky (viz. foto). Pak je v "botkách" vyměnim a na rozdíl od něj zahazuju, nemaje pivní kolo :o(
Taky tak, vyhovuje mi to, brzdí stále stejně dobře.
To samý. Ovšem, ono to vyjde u přední brzdy zhruba na tu jednu sezónu - ježdění s naloženým vozíkem se na špalcích zatraceně pozná. Ty nekvalitní vydržej, jenže nebrzděj. Ty kvalitní brzděj hezky, ale rychle odejdou.
Přední mám seřízenou od nových do cca půlky a zadní od půlky na plech. Většinou to vychází, že když jsou přední na polovině, tak zadní jsou akorát na vyhození. Vytáhnu závlačky, prohodím špalky zepředu dozadu a zezadu do koše, nandám závlačky, jezdím. Na štelování v tomto rozsahu postačí rozsah šroubu na páce brzdy.
Dopředu se s fungl novými už neobtěžuješ ? ;-)
Ahoj. Nerozumím.... Ty přední jsou tam od nových do poloviny. Jak jsi to myslel?
Pochopil jsem to tak, že úplně sjeté špalky ze zadního kola vyhodíš do koše a na jejich místo dáš ty částečně sjeté z předního kola. No, a v tento okamžik vepředu přeci nic nemáš a už ani nepopisuješ, že bys tam něco dával ;-)
No vida, tady se něco dovím :)
Mi to už od jara skoro nebrzdilo, šroubky na páčkách vymotaný nadoraz, tak jsem si koupila nové špalíky a šla to měnit. Protože jsem to nikdy nedělala, pěčlivě jsem při demontáži koukala, jak tam jsou ty různý kroužky naskládaný. No a pak jsem koukala, jak je to naskládaný u těch novejch v balíčku. Jsou tam dva vymezovací kroužky, jeden uzší a druhej o kousek širší. (viz. obrázek)
Jsem usoudila, že to určitě má nějakej význam. U nového balení je blíž ke špalíku ten uzší kroužek. Na brzdách na kole (byly montovány v servisu po nějakých 1500, od té doby jsem jen pootáčela maticema u páček a najela dalších cca 5000) byl blíže ke špalku širší kroužek. Z toho jsem usoudila, že nový špalíky mám dát tak, jak je to v balíčku (uzší kroužek u špalíku), až nebudou stačit štelovací šrouby, tak přehodit ty kroužky (tím se špalík zase přiblíží k ráfku), vyladit šroubama u páček a dojezdit to natolik, kolik mi umoží šrouby u páček. Pak by asi nebylo potřeba "popotahovat lanko".
Tož to byla moje úvaha, když sem se s tim smolila. Pak jsem si prohlížela ty starý špalíky a usoudila, že ještě něco vydržej, tak jsem ty nový zase vyndala a uložila na příště, popotáhla lanko aby to brzdilo a jezdím.
No, je fakt, že na těch starejch špalíkách žádný drážky nejsou, ale nevim, jestli tam kdy nějaký byly (je to jinej typ, bo jsou delší a dávali mi je tam v tom servísu, já si je neprohlížela, tak nevim). Mi připadá, že je tam ještě hmoty dost, víc jak milimetr, pak už to má jinou barvu, tam už se to asi sjíždět nemá :))
S ráfkem mě překvapujete. Ráfek přece neprobrousím, dyk to je z plechu a proti tomu jde nějaká umělá hmota či guma. A vůbec, sice brzdím často, ale v malejch otáčkách, tak se to přece nemůže prošoupat... Nebo jo? A jak to poznám ?:-o
...dyk to je z plechu a proti tomu jde nějaká umělá hmota či guma...
Ano, ale během chvilky, a v mokrém bordelu obzvláště, se na ty špalky nachytá (i přímo do té brzdné plochy zatlačí) i hodně tvrdý prach a další podobná svinstva, která pak fungují mnohem lépe než šmidlipapír ;-)
Mimo jiné se na špalky nachytají i obroušené kousky samotných ráfků a touhle brusnou pastou se pak pomalu, ale jistě ráfky opotřebovávají...
Proto by se občas měly špalky trochu opatrně sbrousit smirkem, tím tohle dostat pryč a ráfkům o něco prodloužit životnost...
Ale jinak chytrá holka, ne?
To ano, coby žena toho o kole a jeho údržbě ví neobvykle dost ;-)
Hm, což o to, já jsem původním vzděláním strojař, i když jsem v oboru nikdy nedělala a celej život programuju, tak šroubek, matičku a podobný srágory poznám. Občas u nějakýho hejblete i přijdu na to, jak to fachčí, ale kolo jsem v životě neměla a nikdy na tom nejezdila. Jsem tohohle araba koupila před čtyřmi lety přes internet podle barvy, naučila se na tom popojíždět a používám to na vejlety místo koňa. Napřed jsem to dala do servísu podle návodu po cca 300 km, pak po 1500, od té doby tomu občas namažu řeťaz (to mi řekli v tom servísu) a semo tamo to ostříkám hadicou. Jenže ono už to pomalu zraje na nějakou větší údržbu, tak se začínám učit. Ty brzdy už vůbec nebrzdily a z kopca to nešlo zastavit, tož sem s tim už musela něco udělat. Jak se to bude postupně sypat, tak se to naučim. Každopádně to musí najet minimálně 15000 km, jinak, když vezmu pořizovací náklady na stroj, výstroj a předpokládaný nákup pár náhradních dílů, přišel by mi kilometr dráž jak za korunu, což jsem si dala jako akceptovatelnej limit.
Já tohle řeším tak, že po sešoupání zadku tam dám přední a zadní vyhazuji. Dík tomu mi stačí mít pevně nastavené botky a sřizivat brzdy pouze šroubky na řidítkách. Špalky si po sezóně opravdu poctivě čistím.
Co se ráfku týče mám po 8000 na treku stále stejné a měnit ještě dlouho nebudu. Podle kontrolní drážky mi to dobře to samé asi vydrí.
V každém případě měnit. Krom drážek je na špalíkách i ryska(znak největšího opotřebení). Ráfek měním preventivně,když se při největším nahuštění,které používám,blíží "prohnutí" brzdné části k jednomu mm(měřeno posuvkou příčně), nebo při objevení indikační barvy(u ráfku, které ji mají).