Není to vůbec žádný problém a schvaluji tvou myšlenku..., pošli přední kolo do Azubu a tam ti ho přepletou a vpletou rovnou toto dynamo:
http://www.azub.cz/SON-vyprodej/
Je to ve slušné slevě a udělal jsem to zrovna tak. Navíc je to model pro disk, můžeš ho tam dát nebo nemusíš jako já. Světlo ti k tomu prodají a doporučí též nebo si nějaké opatříš sám. Doporučuji světlo s vypínačem, jinak tam potom musíš vložit vypínač externí jako já.(většina světel počítá s prostým vypnutím běžným dynamem jeho odklopením od kola, což dynamo v náboji samozřejmě nemá)
Ten Son je opravdu dobrej a stojí za to. Mám ho na dvou lehokolech a zvažuji ho i na klasiku tandem.
Dynamo teda nic moc levného a k tomu ještě přepletení kola, to už je dost drahá sranda. Čím dynamo o tolik převyšuje baterie, pokud to není na delší expediční noční cesty mimo "civilizaci" ?
Dynamo prevysuje baterie predevsim v tom, ze se nikdy nevybije.
Ono kdyz se projizdka trochu protahne, zacne se stmivat a clovek zjisti, ze baterie jsou vybite, muze to byt dost problem. U vykonnejsich svetel to muze byt tim, ze je od minule zapomnel nabit, u prilezitostnych cyklistu zase baterie za ten rok, kdy je nepotrebovali, mohly vytect...
Navic treba pokud mrzne, nelze od baterii prilis cekat.
Ale na soucasnem kole uz dynamo taky nemam, nicmene kapacita baterii je hodne naddimenzovana a mezi naradim vozim pro jistotu celovku a nouzovou blikacku. :)
No, možná dobré pro toho kdo jezdí trvale v noci a v zimně a pro někoho kdo se nechce zabývat starostí o baterie.
Přesně. Pořídil jsem to právě z těchto důvodů, o kterých píšeš. S bateriemi jedeš a najednou to začne zhasínat a ty sis přeci doma říkal, že jsi s tím vlastně skoro nesvítíl, tak proč to nesvítí?!?!?! Vytáhneš náhradní akku a zjistíš, že se mezitím samovolně taky vybily. Tak sáhneš po záložních alaklických a modlíš se, aby něco vydržely. Nakonec nezřídka dojíždíš s bludičkou. To se ti s dynamem rozhodně nestane. Dokud jedeš tak svítíš. Naši dědkové věděli proč dynamo a ne baterku na kolo.;-)))))
Podle čeho jsi usoudil, že je to na kotouč ? Já tam žádnou takovou přírubu nevidím, a v popisu to také nemají...
O jakém dynamu bys uvažoval? O postranním? Nelze doporučit. Nábojové? Které: Shimano, Sram, Son. Son je jednoznačně špica. I v ceně.
Vis: http://www.azub.cz/dynamo-v-naboji/
O postranním jsem si tady ledasco přečetl a soudím, že to není dobrá volba. Tedy nejspíš Son. Ale když vidím tu cenu, tak nevím, co na to moje žena:-D
Nevíš-li, je nejlepší se zeptat ...
8-)
No, zkusit to můžu, ale dovedu si představit, jak debata skončí:-D
http://search.seznam.cz/?aq=-1&oq=n%C3...
Takovéhle věci se ženským nehlásí :-))) Kor když by si toho, že se na tom kole něco změnilo nebo přibylo, vůbec nevšimla ;-)
A levnější alternativa v nábě než SON, co považuješ za dobrý?
http://www.cyklosvec.cz/zbozi/naboje-O327...
Co tohle? Mám zadní nábu N. a zatím spokojenost.
U těchle dynam narozdíl od Sonu, pokud vím, bývá podstaně větší odpor, po zapojení "do tahu".
Podle mě to nepoznáš...točil jsem (rukou) se Sonem a vedle s konkurencí a rozdíl jsem nenašel. Sám mám nějaký Shimano a nezdá s mi že kolo jde výrazně tíž než předtím bez něho.Cena za ten Novatec je super.
Nevím, sám jsem to neměřil ale z praktické zkušenosti mohu řící, že světlo svítí jako dívé aniž bych jakkoli pocítil,že dynamo je zatížené.Nic neslyšíš...nic necítíš...nic nepoznáš...ale svítí to ostošest.;-)
Zadní nába Novatec má průmyslová ložiska. V tomhle nejsou ani náhodou.
Kónusy odejdou do 5000 km a nové neseženeš. Mám Shimano - stálo polovinu co SON, tam náhradní kónusy sehnat šly, za 250 kč jeden. Ty vydržely mnohem víc, ale stejně už jsem na ceně SONu.
Nevím, co mysleli tou přepěťovou ochranou - dělá se u světel, ale u dynama je to z principu nesmysl, zřejmě chyba. Naprázdno se musí nechat generovat až přes 100V, jinak by nejelo naprázdno a brzdilo by.
Ještě všeobecně k řešení otázek typu "proč dynamo" - je to asi podobně jako proč Rohloff nebo proč lehokolo.
Nemuze byt prepetova ochrana myslena tak, ze pokud je dynamo (alternator) bez zateze, tak se vystup "nejak" zkratuje?
Nekde jsem o dynamech/alternatorech vycetl, ze mohou byt konstruovany tak, ze se bez zateze pouzivat nesmi, protoze pri dostatecne rychlosti by tam bylo takove napeti, ze by mohlo prorazit izolaci civek. Navic nejmene by melo prece brzdit ve zkratu, kdyz je napeti nulove a tudis i vykon prakticky nulovy, ne?
Ale prakticke zkusenosti (narozdil od tebe) nemam.
Při zkratu opravdu brzdí málo, protože pro zdroj proudu je zkrat to nejlepší. V tomhle případě to není ideální, když se výstup zkratuje a točí se s tím rukou, je to blbý pocit. Jak to ale dosáhne určitých otáček, jde docela lehce. Pak už by ale dynamo nemělo jak poznat, že po něm zase už nejaké napětí chceme.
U těchto dynam se provoz naprázdno předpokládá, ale za mokra může dojít ke svodu na výstupních svorkách. Je dobré namazat je silikonovou vazelínou. Přepěťovou ochranu mám až na 200 V, tak vysoko skáčou indukční špičky při odpojování zátěže během provozu (jediný účinný způsob regulace nabíjení), jinak to tolik nedosáhne ani z kopce.
Tohle píšou v návodu ke Shimanu:
CAUTION
The hub dynamo generates an extremely high voltage. Never touch the connection
terminal of the hub dynamo directly while riding the bicycle or while the wheel is
spinning. Touching the dynamo terminal may cause an electric shock.
Můžu potvrdit :-)
Jo - na klasice, kde mám to Shimano, tak nesmím sahat na konektor mp3 přehrávače. Dynamo je jedním pólem spojené s kostrou, tudíž mezi kostrou a ostatní výbavou vznikají při regulaci nabíjení ty špičky 200V. Samotný přehrávač mám naštěstí v obalu.
Na Azubu mám SON, tam je kostra galvanicky oddělená a není na ni připojené nic. Je to dobrá věc, na stránkách výrobce jsem kdysi četl, že to je přímo k tomu, aby měli konstruktéři vlastních osvětlovacích systémů víc možností.
Ted si jeste vzpominam, ze jsem pred delsi dobou cetl nejaky clanek/recenzi, kde porovnavali nejaky nabojovy Shimano proti Sonu a hlavni rozdil byl v tom, ze Shimano s vypnutym svetlem pri urcitych rychlostech brzdilo kolo dokonce vice nez se zapnutym, zatimco u Sonu se vypnout svetlo z hlediska namahy vyplatilo. :)
U dynam, kde se predpoklada svetlo s vypinacem, samozrejme s provozem na prazdno musi pocitat, ale v efektivite muzou byt rozdily. Skoda, ze nevim, kde ten clanek byl, je to uz dlouho, to asi nenajdu.
Kazdopadne by bylo zajimave porovnat, zda by treba u tvoji regulace nebylo efektivnejsi rizene zkratovani vystupu misto odpojovani. Akorat nevim, jak objektivne zmerit brzdnou silu.
Zmerit to pujde snadno - suplerou.
Po ujeti 1000 km na brzdovych spalcich nebo destickach... 8-)
Nojo, napsal jsem brzdnou silu, ale ty urcite moc dobre vis, ze jsem myslel silu, kterou dynamo cyklistu brzdi, nikoliv ze ma jezdit se zatazenyma brzdama...
Tak teda snad presneji - zmerit vykon, ktery cyklistu stoji jizda s dynamem navic. Lepsi? ;)
Ja to pochopil. Ale kdyz nechas jezdit Radka 100 km do prace a zpet s jednim a pak druhym dynamem, poznas to na ojetych brzdovych destickach taky. S tim horsim dynamem, ktere vic brzdi, je sjede min.
No to mas pravdu, priznavam, ze jsem neprohledl skutecnou hloubku tve myslenky. :)
Kazdopadne je to uz hodne neprime mereni, jehoz vysledky muze ovlivnit spousta veci, napriklad pocasi - dest ovlivni desticky urcite vic nez dynamo.
Podobne bys mohl vysledek mereni odvozovat z castky, kterou Radek mesicne utrati za jidlo, protoze pokud se kvuli dynamu vic nadre, tak prece musi vic jist...
Teda vážně - určitě ne. Navíc zkratované dynamo citelně bzučí. Jak jdou póly magnetu kolem pólů cívky, je to jako když se stlačuje a uvolňuje pružina. Zkratovaným vinutím teče pořád půl ampéru a na jeho odporu vzniká taky nějaká ztráta. Naprázdno je to vždycky lepší.
Ty doby, kdy některé dynamo brzdilo naprázdno stejně jako se světlem, ty už jsou pryč. Pokud jim brzdilo dokonce víc ve vypnutém stavu, museli tam mít někde při vyšším napětí svod.
Myslím, že za 5000Kč mám kvalitní mikroprocesorovou nabíječku a dostatečný počet monočlánků pro občasnou jízdu v noci- navíc za úsporu pořídím důležitější výbavu, než jistotu....
Nabojovy dynamo nebude optimalnim resenim pro kazdeho, ta cena je dost vysoka, spouste lidi baterie staci (aktualne i mne) a nevyhodou dynama je, ze sebere jezdci cast vykonu. Ten rozdil nebude velky, ale kdo vi, zda by treba Radek byval bez dynama na K24 neujel o kolo vic... ;)
Jeste me napada, ze nabojove dynamo by mozna leckdo mohl povazovat za pomocny motor. :)
Za nevýhodu dynama může někdo považovat jeho hmotnost. Oproti normálnímu náboji a baterkám je minimálně o 100 g těžší.
No tak když vezmem třeba ten příklad na K24, kde jsem jezdil dejme tomu 18 hodin. Baterku jsem nenechal vybít pod 12V, ale ani nabít - prostě muzika hrála tak akorát. Za tu dobu by to bylo vyrobených 108 Wh. Pokud bych chtěl tohle dostat ze 4,8V baterie, byla by potřeba kapacita 22,5 Ah. To znamená mít s sebou deset sad 4 x AA.
Je fakt, pokud bych chtěl jenom svítit, tak by to nebylo tolik. Zase mít dynamo jenom na svícení, to je dneska přežitek. Světlo na baterky se dá navíc vzít do ruky a použít kdekoliv jinde, což je nesporná výhoda. Pak je na zvážení, jestli s sebou tahat tolik sad baterií nebo jenom sady dvě - jednou svítit a druhou nabíjet dynamem :-)
Jo, za pomocný motor to leckdo považuje. Ono stačí, že kolo svítí a už je z toho elektrokolo.
Naposledy po vyjetí na Lysou se ozvalo od laviček: No jo, to je takový pseudošlapání, on to má na elektriku.
To nevysvětlíš. Na lehokole by to přece normálně nemělo jít vyjet :-)
Uhmm... Světlo na baterky je jednoduché řešení, ale taky by se mi líbilo silné světlo krmené dynamem, nedbat, zda se zdroj vybije nebo ne. Samozřejmě, je zapotřebí více peněz. Jen by mě ale zajímalo, zda se dá sehnat hotový set, který má funkci takovou, že je schopen spustit napájení z nějaké přídavné baterie pro přední světlo při minimální rychlosti nebo po přerušení jízdy. Je něco takového?