Ahoj, tady píšou, že to jde:
http://www.nakole.cz/diskuse/923-spodni-rizeni...
Když pustím řízení já, zatočí trochu doleva a já se, pochpitelně, kácím doprava.
To by si moje zábradlí nedovolilo, protože to umím seštelovat.
Nevíte někdo, jak se dá naladit AZUB MAX tak, aby jel rovně?
S pozdravem MK
Taky mi mirne toci doleva. Pricitam to bud vytlacenym loziskum hlavoveho, nebo jeste spis spolecnemu odporu vsech bowdenu. Mozna by pomohlo jine vedeni, ale ja to upravoval spis na vydrz bowdenu a lanek, moc se nedostavam do situace, kdy bych chtel uplne pustit rizeni. I kdyz - tento tyden jsem si za jizdy prendal fotak z prave do leve a nevim jak... Hmm... 8-)
A o co ti vlastne jde? Jezdit na Maxu bez drzeni riditek? Jak uz tu spravne zaznelo, to silnicni zakon cyklistum striktne zakazuje. Pritom je to trochu diskriminace, protoze motoristum (pokud vim) nic nezakazuje jezdit bez drzeni volantu, dokonce ani motorkari drzet riditka nemusi...
Nicmene oproti favoritu, na kterem jsem bez drzeni jezdit umel (aspon v urcitem rozsahu rychlosti), tak na Ibexu jsem se to nenaucil, zrejme je to mnohem tezsi, riditka muzu pustit na vterinu, dve, mozna tri, vic si nedovolim.
Lehokolo mi samo nikam nezataci, ale staci nepatrna nerovnost a mam co delat, abych riditka chytil a srovnal smer.
Děkuji za konstruktivní reakce.
Když sednu (teď už i lehnu) na nějaké kolo, ze zvyku zkouším, kam táhne. Když někam táhne, není v dokonalém stavu a je vhodné to řešit.
Ten MAX vyrobili loni v říjnu a chybičku jsem zjistil už na hřišti, když jsem se to učil řídit jednou rukou. Od konce března jsem najel asi 1900 km a je to pořád stejné.
Ten mrákota v servisu si taky myslel, že táhnou bowdeny. Od té doby to parkuje s plným pravým rejdem, ale není to nic platné.
A nyní ta dobrá zpráva. Dnes jsem si musel odskočit na Slovensko a cestou jsem oprašoval postup pro Aviatika. Asi jsem na to přišel.
Nejdřív ten postup. Řekněme, že to kolo s klasickou přední vidlicí táhne doleva a kácí se doprava, jako můj MAX. Je to způsobeno tím, že kontakt kola se zemí je vpravo od ideální pozice.
- zkontrolovat usazení kola ve vidlicích
- zkontrolovat symetrii výpletu (!!!)
- když je to v pořádku, uvolnit přední kolo a zkontrolovat rozteč vidlice.
- když je normální nebo menší, decentně vyhnout levou vidlici doleva, když je větší než normální, decentně vyhnout pravou vidlici doleva.
- po každém pokusu zkontrolovat změnu rozteče. Když nastane, namontovat kolo a zkusit za jízdy, kam a jak táhne.
- předchozí tři body opakovat, dokud to nejede rovně.
U těch tří vykřičníků mě napadlo, že u odpružené vidlice to musím přecentrovat doleva a bude.
Dík za spolupráci, dám vědět, jak to dopadlo.
S pozdravem MK
Teorie pěkná, jenže ... na lehokole se mi sjíždí asymetricky přední pneumatika - vlevo víc než vpravo (na zadní nic takového vidět není), tudíž geomerie není v 100% pořádku. Když pustím řízení, asi 1-2s to jede rovně a potom to přejde do pomalu se utahující zatáčky, kterou nedokážu vyrovnat, pravděpodobnost vpravo/vlevo je ale kolem 50%. Na tom Favoritu táhnoucím doprava jsem si asymetrického sjíždění pneumatik nikdy nevšimnul ale třeba u něj to bylo zrovna těmi bowdeny, myslím že ten od zadní brzdy byl trochu krátký.
Zdar. Měl jsem s Apusem podobnou zkušenost. Taky mě napadlo vycentrování předního kola, ale nešlo si nevšimnout, že to padá doleva i když to nemá kola na zemi. Krom tahu bowdenů mě napadá ještě jedna věc: Táhlo řízení je vlevo a osy vidle a řídítek jsou zakloněné. Takže při zatočení doleva to táhlo trochu klesá. Azub už dnes používá hodně kvalitní hlavová složení a ložiska v řízení, která prakticky nemají žádný citelný odpor. Tak jsem přemýšlel, jestli by váha těch pacek a táhla na levé straně mohla nějak přispívat k té tendenci natáčení vlevo. Chystal jsem se zkoušet to vyvážit, ale Apus jsem prodal dřív než jsem se k tomu dostal. Protizávaží by šlo dát až na vnější konec řídítek, takže by na delší páce mohlo být výrazně lehčí než to táhlo. Ale to je jen teorie, nezkoušel jsem to.
Ahoj, tak MAX už jede rovně.
Pánové z AZUBU tu kotoučovou brzdu samozřejmě předkompenzovali, ale chtělo to ještě kousek, asi o jednu a půl otáčky, přecentrovat. K tomu několik hliníkových plíšků do vidlice a pod brzdu.
Jízdu bez držení samozřejmě nelze doporučit, protože MAX je velmi nestabilní (o to lépe zatáčí), ale ten pocit, že nikam netáhne, je k nezaplacení.
Mějte se. MK
Kola mam dle meho centrovana na stred dobre. Zkousel jsem tri ruzna predni, kazde centrovane nekde jinde. Alespon na klasice netahnou, toci jen MAX. Kam presne jsi daval ty plisky? Nebylo by foto?
Po přecentrování se přední kolo muselo naklonit doprava a mezi osičkou a vidlicí vpravo vznikla mezera, kterou jsem vypodložil dvěma plíšky.
Hnul se i brzdový kotouč a tak jsem musel vypodložit brzdu dvěma podložkami asi 0,2 mm, ta tenčí šla dolů.
Snad ty fotky budou čitelné. MK
tak čtu, žes na to přišel...
U mě to dělalo táhlo.
Jinak jezdit bez držení trochu jde. Posledně už jsme ujel snad i třicet metrů. Co se v práci projíždím na tomhle:
http://www.youtube.com/watch?v=Yab_UA0ERZY
jde to nějak líp...