Mám ho asi čtyři roky, loni v létě (od té doby jsem na tomto kole jezdil spíš sporadicky) začal zlobit - na některé převody jsem šlapal naprázdno, většinou pomohlo šlápnout chvíli nazpět a chytlo se to. Vyměnil jsem olej, naprázdno už se to netočí, ale na spodních 7 převodů to jakoby střílí (je to hodně podobné, jakoby občas přeskočil řetěz o jeden zub). Na 1-7 to dělá furt, na 8-14 občas (vyjímečně). Jelikož řetěz byl už hodně jetý, vyměnil jsem řetěz, pastorek i převodníky. Ani řetězem to nebylo, přeskakuje to stále stejně. Vypadá to, že závada je uvnitř. Mátě někdo s něčím takovým zkušenost? Co s tím? Napadá mě několik věcí:
1) zkusit ještě jednou vyměnit olej (což stojí sice pár korun, ale už jsem to jednou dělal)
2) poslat to někam do servisu (což může být drahé, po čtyřech letech už to asi není v záruce..?)
3) doma to rozebrat a vyčistit (nevím, jestli mám všechno potřebné nářadí, navíc v návodu píšou, že na znovusložení použít nějaká nová těsnění)
4) nějaká jiná finta (třeba do toho vhodným způsobem bouchnout kladivem - to si nedělám srandu, něco podobného je popsáno i v návodu).
Předem děkuji za jakoukoliv konstruktivní radu
nestalo se mi to. A to už jezdív tdruhej nebo třetí rok bez oleje:-)
Záruku jestlis to nepřihlásil po netu a vysral ses na to stejně jako já, máš jen dva roky dle zákona.
Co se servisu týče, tak u nás to snad dělá jen Pedál sport. Když to dáš jinam, pošlou to sem.
http://www.pedalsport.cz/
Já u nich jednou byl. Šikovný asi jsou, ale když mi řekl cenu, tak už jsem tam pak nikdy nebyl...
ROzebraný to měl Michal, zde působící pod nickem " m " SLožil to, ale říkal něco o tom, že u toho byl vzteklý a silně hrubý ve výrazivu, což je v jeho případě pro mne v podstatě k neuvěření. Zkus mu napsat obálku...
V dobách nedávno minulých pokud zlobila převodovka, byla trochu vymačkaná a nechodila přesně, tak se do oleje přisypalo trochu dubových pilin a zase dobře a celkem přesně řadila.
Jelikož pořádně nevím jak funguje tady to udělátko, tak bych asi nenašel dost odvahy na sypání pilin, snad až jen v poslední fázi těsně před odchodem do kontejneru :-)
Piliny ji ztišily, vymezily se vůle. O zpřesnění se ke mě nic nedoneslo.
Mě by teda vážně nenapadlo, že by vůbec mohlo někoho napadnout to chtít udělat :-)))
Úprava při prodeji ´staré šunky´...
myslel jsem nasypat piliny do rohloffa ne do převodovky nebo rozvodovky nějakýho ruskýho stroje, tam se to přímo předpokládá :-))
Zdar.
Kolik máš na něm ujeto? To co popisuješ se mi stalo když odešly dvě velká ložiska uvnitř. Osa měla vůli. Má ji tvůj náboj? Na ráfku tak 2 a více mm.
Pokud máš ujeto víc jak deset tisíc km a interní řazení, měnil jsi lanko interního řazení?
Pro válečné štváče: Ložiska odešly proto, že jsem to přes výslovný zákaz výrobce myl opakovaně wapkou poté co náboj absolvoval hafo kilometrů v prostředí, ve kterém nová XT kazeta byla po akci na vyhození. I s řetězem, občas i převodník šel sebou. Viz foto...
http://www.damika.cz/foto/2010_06_12/slides...
http://www.damika.cz/foto/2010_07_24/slides...
http://www.damika.cz/foto/2010_08_07/slides...
Tou wapkou jsem pod gufera narval píseček a tak během pár stovek km odešly dvě z pěti ložisek, které uvnitř jsou. OK, trochu jsem postudoval a protože jsm kluk šikovný, vyměnil jsem si je. A jezdím dál.
Pro válečné štváče II: Ty vogo, fakt mě dojímají lidi, kteří konstatují "fakta", ale ve skutečnosti vědí kulový. Já na tom mám odhadem 25 tis. km. Na klasice za ta léta předtím dejme tomu ještě jednou tolik. Ani náhodou netvrdím, že to je to nejlepší pro všechny apod. Umím vyjmenovat stejné množství plusů a mínusů pro oba systémy. Ale pro mě.... Už prostě na horské kolo nic jiného nechci, nepotřebuji.
Pro válečné štváče III: Co budete chlapci dělat až si na to dáme Carbon Drive? A co teprve kardan? :-)
Zdar, díky za konstruktivní příspěvek:-)
Ujeto mám na něm cca 15-20.000. Vůli to nemá, lanka interního řazení jsem neměnil - to by s tím mohlo souviset?
Wapkou jsem to nemyl, ale pravda, že někdy v době, kdy to přestalo fungovat jsem se pohyboval po jižním pobřeží Baltu (jsou tam písečné pláže) a možná do toho pár vln šplouchlo (ve špicích jsou zamotané mořské řasy ještě teď..) - jestli se tam dá tímto způsobem dostat písek přes gufera, tak to by to mohlo být vysvětlení.
Takže pokud je tam písek a pokud nezničil nějaká kolečka, tak by možná mohlo pomoct vyčištění (čemuž napovídá i to, že po výměně oleje se to zlepšilo). To znamená buď ještě znovu bez rozdělání vyměnit olej a třeba to pro jistotu ještě navíc jednou propláchnout tím proplachovacím - to bych jistě zvládl:-) - nebo vypustit olej a rozebrat to, asi by stačilo odšroubovat víko a nějak to zkontrolovat, vytřít hadříkem nebo tak něco. Když jsi to měl rozdělaný: po odšroubování víka se to dá zase zašroubovat a nic se nerozsype? Dá se to zase složit aniž bych k tomu potřeboval nějaké nové náhradní díly? Třeba nová těsnění, gufera..? Sice je pravda, že bych to rád viděl na vlastní oči i zevnitř, ale pokud to není nutné a hrozilo by, že bych to už nesložil, radši bych se do toho nepouštěl, přestože si myslím, že šikovnej na rozdělávání takovýchdle věcí jsem taky:-)
Pokud říkáš, že nejsi nemehlo, tak se do toho klidně pusť.
Ad lanka - nemyslím si, že by to mohlo mít vliv, ale mě už to lanko jednou prasklo - při závodech v Žilině - a tehdy jsem si uvědomil, že před tím prasknutím se to nějakou dobu chovalo dosti podivně, občas. Bylo to tím, že praskly postupně první drátky lanka a způsobovaly stále obtížnější a nepřesné řazení jak se zamotávaly do šneku, ve kterém lanko chodí. Pak to zase normálně chodilo jako by nic asi tak 1000 km dokud to neruplo úplně. Tak jako tak, pokud na tom máš ujeto to co říkáš, rozhodně uvažuj o preventivní výměně, v manuálu píšou myslím právě 10 tis. km jako interval výměny toho lanka v interním řazení. Kompletní sada na výměnu stojí 90 korun.
http://rebelbike.cz/shop/produkt/sada-k...
(ten obchod moc rád nemám, ale tu věc tam mají)
Mimochodem, nutnost výměny tohoto lanka je jediná věc, která činí interní řazení "zranitelnějším" než externí variantu. Tam jsou ozubená kolečka bez nunosti údržby (díky pb)
Ad písek v náboji - je možné, že tam nějaký písek je, ale dokud není znatelná vůle ložisek, tak to imho nemůže způsobovat ten problém, jaký popisuješ. Když je kolo v rámu a vezmeš za ráfek do strany, opravdu tam není _žádná_ znatelná vůle? Pokud není, tak potom nevím čím to je způsobeno. Abych to vysvětlil... Zuby na těh kolečkách jsou docela malé, jejich výška není víc jak cca milimetr a právě pokud je vůle vložisku a celá převodovka se tím jakoby ohýbá, pak může podle mne docházet k přeskočení nebo úplnému "volnoběhu". A přesně to co jsi popisoval, že tomu někdy pomůže krátce pootočit pedály dozadu, přesně tohle to dělalo mně na tandemu. Vlastně se ani nemusí pootočit dozadu, stačí na chvilinku přestat šlapat aby se aktivovala volnoběžka a hned to zaskočilo. No mrkni na tu vůli, lepší radu nemám.
Ad písek v náboji 2 - Když jsem to onehdá rozebral já, byl jsem překvapen jednou věcí - jak je možné, že ložiska byla totálně zničená a ozubená kolečka bez _jakékolv_ stopy opotřebení? Ani stopa po bahně kromě rezavých kroužků ložisek. Nevím to do teď, ale volným okem prostě nešlo na žádném komponentu převodovky poznat sebemenší opotřebení. A to jsem očekával už jen proto, že to mělo najeto už docela dost km. Tak přece by ty zuby mohly být trochu sjeté. A nic. Ale nejsem strojař, převodovka ve feldě taky přežije i dvě tři karoserie. Z toho mi ovšem plyne, že pokud máš podezření, že u tebe závadu způsobuje písek v převodovce, tak se mýlíš. Podle mne byl případný písek dávno rozdrcen a momentálně tak maximálně zahustil olej v převodovce (a samozřejmě přispívá k rychlejšímu celkovému opotřebení), ale že by to způsobovalo to co říkáš, to si nemyslím.
Ad rozebírání - žádný strach, doporučuji pro radost provést všem, stojí to za vidění. Když sundáš pastorek a odšroubuješ šrouby na víku náboje z levé strany, velmi snadno vytáhneš celou převodovku ven. Jednou rukou. Bacha na vytečení oleje a na papírové těsnění pod přírubou, lze ho při tom snadno roztrnout, dá se koupit nové, ale staré funguje dobře i po opakované montáži. Mohou ti z toho vypadnout silonové válečky uložené na obvodu převodovky, které slouží k přenosu kroutícího momentu na plášť náboje. Není problém, před zpětnou montáží si je tam nalepíš vazelinou, jen pozor na to, že jedna strana těch válečků je malinko zkosená právě kvůli snadnější montáži. Jinak na tom nic není. Pak to můžeš koupat v naftě, v petroleji....vyjetá nafta je prý nejlepší... :-) Podle mne to v tomto případě spíše nepomůže, za pokus to však stojí.
Dál nevím, když tak přihoď daší poznatky, určitě mě velmi zajímá, čím to vlastně je.
Tak jsem to dnes vzal ještě ven na bližší prozkoumání. Závěry:
1) Zkoušel jsem, jestli to není příliš našponovanýma lankama nebo nějakou nepřesností v řazení (že by to třeba zůstalo v nějaké mezipoloze) - téměř určitě není. I s povolenýma lankama to dělá furt a když jsem se to pokoušel trochu vychýlit do mezipolohy, tak to dělalo pořád stejně a pak hned přeřadilo na vedlejší převod.
2) Vůle v náboji asi nejspíš přece jen je, ale na 26" ráfku to dělá jen cca 1 mm nebo i míň. Ale zřetelně to jakoby cvaká, je cítit doraz (tedy není to pružnost výpletu). Předtím jsem to tam cítil taky ale považoval jsem to za vůli v čepu odpružení zadní vidlice - i když ani to nemůžu zatím úplně vyloučit, vůli v čepu totiž určitě mám.
3) Přeskakování se děje pouze na převody 4, 6, 7, 11, 13, 14, což vypadá na to, že bude možná něco s jednou z převodovek a určitě to není ta která to dělí na půl.
4) Přeskakování se děje pouze když se šlape malou silou, v plném záběru to nepřeskakuje. Kdybych to neměl na lehokole ale třeba na MTB, tak bych si toho možná ani nevšiml:-)
5) Přeskakuje to pouze když na tom kole jedu, když jsem se to pokoušel nasimulovat a točil šlapátky rukama, tak to nepřeskakovalo. Buď neumím správně točit nebo přeskakování/nepřeskakování souvisí se zatížením kola (což by mohlo souviset s vadným ložiskem - pokud je vadné jen jedno a ne tři tak je třeba vůle menší).
No tak to vidím na to, že to možná teda budu rozebírat. Když to chci rozebrat tak se musí sundat pastorek? To bych si musel zase půjčit ten bazmek na to... A kdyby to bylo vadné ložisko, dá se koupit v nějakém běžném ložiskářství?
Ložiskářství je nádherný výraz.....
Budu se vyjadřovat podle čísel....
1) Napnutí lanek s tím podle mne nemá nic společného. Ovlivní chod řazení - víc našponované=jemnější a méně jednoznačný přechod mezi převody, volnější=jednoznačný přechod mezi převody, ale větší silou.
2) Chtělo by to prověřit v pevném kole, pokud cítíš doraz, je to znak vůle v ložisku. Otázka je jestli v zadní stavbě nebo v náboji.
3) možná
4) V tomto 100% shoda s chováním mého kola při závadě.
5) Totéž co u 4)
Z toho co píšeš se zdá, že by to ty ložiska mohly být.
Na úplné rozebrání budeš potřebovat kromě stahováku na pastorek i nějaké nářadí. Hodí se kleště na ségrovky. Jde to i šroubovákem. Trochu si to předtím nastuduj, obrázky, videa z CD.... Moje jediné doporučení - než to rozebereš úplně, zařaď převod č. 11 a kup pár plechovek něčeho na uklidnění.
Ložiska jsou běžně dostupná, když budeš chtít, napíšu rozměry, mám to někde uložené. Připrav se na to, že zadarmo nejsou, SKF nebo ty japonské. I pětikilo za kus. Tak jsem ty největší koupil z Číny - doporučili mi v "ložiskárně", stály ani ne třetinu a spokojenost maximální.
Mimo soutěž - a když jsem potřeboval před týdnem po asi 50 kkm vyměnit ložiska v předním náboji DT Swiss, nějak se mi zdály povědomé a ty co jsem měl do foroty na Rohloffa tam padly zcela přesně :-)