Dobrý den, jsem tu poprvé. Je mi 60 let, 178 cm 80 kg.Dosud jsem jezdil na Autoru Mystic (převody 3x 7, brzdy Shimano V-brake, vidlice neodpružená ) - převážně silnice- denně do a z práce 20 km, dále občas polní a lesní cesty o dovolené. Můj vnuk mne nutí být stále aktivní a tak jsem to dotáhl i na singl-trek v Novém městě pod Smrkem. Nejezdím agresivně, ale snažím se nebýt pomalý a pomalu vyjíždím i kopce, jen kdyby ten dech byl lepší :-) .Na koupi z bazaru si netroufnu, protože tomu už tak moc nerozumím Předpokládám, že by to spíše než horské kolo mělo být kolo crosové- trekové, mělo by být lehčí, protože bude více na silnici a méně se s tím nadřu, ale občas bych chtěl projet i lesní cesty a třeba i nějaký ten singl-trek, který se mi velmi zalíbil, ale nepojedu jej agresivně a jen oo prázdninách, Děkuji za případné návrhy kol z vašich osobních zkušeností.
Bude to asi mé poslední kolo v životě a tak se nechci ukvapit a chci si udělat radost. Cena 10- 15 000 korun, nemusí to být nejnovější model Radši bych asi kolo s odpruženou vidlicí i sedlovkou, dost mne brní ruce ze špatných asfaltek. Hezký večer i den.
Ahoj :-). Úplně nejdřív ze všeho musím říct, že mi Tvůj nick "senior" k těm 60 rokům vůbec nepasuje - stáří je stav mysli a tu Ty máš zcela evidentně velice mladou... :-)
Ale k věci: za sebe mohu doporučit Authora Zenith, 15.990,- Kč (nyní jsou už ale výprodejové slevy, takže cena určitě nižší) nebo Meridu Crossway TFS 300 - V, 14.990,- Kč, ta má i tu odpruženou sedlovku.
Autora si prohlédni na www.author.cz, meridu na www.merida-bike.cz (přímé odkazy mi nejdou vkládat).
Obecně ale říkám, že jakkékoliv krossové kolo z klasického obchodu bude velmi dobré, a navíc v této cenové relaci (cca 15 tisíc) dobře vybavené.
Tak šťastnou ruku při výběru... seniore :-)))
Ještě doplním: říkáš, že Tě někdy brní ruce. Já to míval taky, a žádné odpružení na to nepomáhalo, až jsem přišel na jednu věc, a ta je (pro mě) fakt dobrá: takové ty černé pěnové gripy jsem podélně říznul na dvě poloviny a ty jsem připevnil gumičkami na horní část gripů na řidítkách. Absolutně v pohodě, perfektně to "tlumí" otřesy. Podotýkám, že mi to funguje pouze v případě, že tyhle pěny dám na původní (většinou tvrdé) gripy; když jsem zkusil ty tvrdé sundat a dát tam jenom pěnové, tak ty "prosedly" vpodstatě až na řidítkovou trubku a nefungovalo to.
Pěnových gripů je mnoho typů různé tvrdosti. Ty nejlevnější se promáčknou hned a nefungují přesně jak píšeš.
Já jezdím na MTB ale bez rukavic, pročež kvalitní gripy potřebuju. Měl jsem Ritchey, ty jsem nesehnal, proto mám teď asi 3x dražší a trochu horší náhradu:-(
díky za povzbuzující a milá slova.
Ten Autor Zenith nacházím ve versích 2008,9,10,11- je v nich podstatný rozdíl?? nebo jen cenový a technicky nedůležitý?
Tak jsem si poctivě vytisknul tyhle čtyři modelové roky, položil vedle sebe a porovnal. Vše je vpodstatě totožné, rozdíly jsou skutečně minimální. Model 2011 má smyk Deore Alivio, ty dřívější Suntour, což vůbec není podstatné. Jinak skutečně téměř totožné. Takže asi bude rozhodující barva toho kterého modelového roku, popř. cena, za kterou to jde koupit. Ten letošní by měl být za 13.290,-, starší modely teoreticky ještě za míň.
Nicméně jeden - konkrétně pro mě osobně - podstatný rozdíl tam přece jenom vidím: modely 2008, 2009 a 2010 mají pevný představec, model 2011 má stavitelný UNO. Ten sice dovoluje nastavit řidítka výškově tak, jak potřebuješ, ale vzhledem k tomu, že jsem ho měl na jednom krosu, tak mi nevyhovoval - řidítka v něm jsou utažená jenom jedním šroubem, ta objímka je celkově měkká, takže když se opíráš do pedálů a bereš za řidítka, citelně se to kroutilo. Nevím, třeba to Tobě vadit nebude, mně to vadilo, takže jsem si nakonec tímhle "měkkým" představcem určil optimální polohu řidítek na mou postavu a pak jsem si koupil pevný představec o takové délce a sklonu, aby šlo nahradit to optimální nastavení UNEm. Jinak ale proti stavitelným představcům nic nemám, vždy mohu doporučit např. od BBB (www.jmctrading.cz), kde je trubka řidítek držena čtyřmi šrouby a je to skutečně pevné spojení, nekroutí se.
Tak asi takhle, snažil jsem se ze všech sil :-). Ať už se rozhodneš pro toho zenitha nebo pro úplně jinou značku, dej vědět, ať si to prohlídnu v katalogu.
A mimochodem, "seniore" - odkud jsi? Nechceš s námi jezdit aspoň na nakolácké srazy? (i když to by sis asi musel změnit nicka na něco míň "starýho" :-))) )
V úctě Ai :-)
Já mnohokráte děkuji za pomoc při výběru.
Jsem z Prahy a tak asi to kolo zajdu prohlídnout ke Štěrbovi do Nuslí- tam jsem kdysi kupoval i toho Authora Mystic a byl s ním spokojen. Nebo znáte nějakého jiného pražského dobrého "cykloobchodníka"? Pak mne ještě bude čekat další velice náročný úkol- manželka je po operaci nohy a i když miluje cyklistiku, tak jí už bolí noha při usilovnějším šlapání a tak budu vybírat pro ni nějaké elektrokolo, aby to lépe zvládala a stačila nám. A v elektrokolech se už vůbec nevyznám. Teď pojedeme ještě na týden na Šumavu na kola s dcerou a vnukem a pak začnu utrácet našetřené peníze na kola Všechny zdravím a díky za rady a info.
jen pro úvahu, nebylo by lépe uvažovat o tandemu, že bys jezdil s ženou a když jí bude bolet noha, odpočine nebo bude šlapat jen jednou a utáhneš to ty?
Nenutím, jen dávám jako možnost na zvážení...
Pod Smrkem by se s tím ale úplně zašprajc :o)))
s manželkou asi nepojede ten singl pod smrkem ne:-)
Proč by nejel. Já tam minulý týden zrovna potkal ženu podobného věku jako tazatel.
A moje manželka jela singletrack pod Smrkem taky i když opravdu náročný terén vždy vynechává (nemá na to nechniku ani ji to nebaví).
Bylo by to hodně zajímavý to na tandemu zkusit a nejlépe ještě ty klesající pasáže ve větší rychlosti :-)
Hupíky by tandem (ani "bikový") nepřejel, mezi stromy by neprokličkoval a ve vracečkách na nových úsecích by potřeboval kloub uprostřed :o)))
Zajímalo by mě, jak by to šlo na lehu, jestli by nepřekážel dopředu vystrčený převodník (zatim jsem tam stopy po zubech na kmenech stromů neviděl). Taky některý hupíky by díky hlavě vzadu byly asi trochu "naslepo".
Jinak zábradlí tam jezdí všechny typy, dokonce i s dětskou sedačkou vzadu, ale to vypadalo na "výcvik kosmonauta" :o)
Na lehu si to moc nedokážu přestavit a docela bych to chtěl vidět.
V menší rychlosti by asi nebyl problém (nevím jak některé ostré točky třeba na tom novém červeném úseku, tam jich bylo více kratičkých 180tek), ale už jen v lehce větší rychlosti...
A problém nevidím jen v ostrých točkách, ale také v hupíkách. V trošku větší rychlosti je už třeba i na zábradlí slušná technika a pořádná práce s těžištěm jinak na těch hupíkách poletíš z kola.
A taky si někde neškrtnout o strom...
A při příliš malé rychlosti bych se na některých větších hupíkách na lehu bál, že při výjezdu hupíku skončím na zádech.
A u zábradlí jsem tam potkal taky všechno možné, v některých případech to ale vypadalo, že pro dotyčného byl výběr trasy po singlu velkým omylem :-)
Já měl štěstí na trase za jízdy na poměrně málo lidí (byli jsme tam ve všední den) a navíc všichni sami uhýbali, takže pohoda.
Jezdils někdy na tandemu? Přestat šlapat manželka, tak se strhneš v koleni, nebo přetrhneš řetěz.;-()I když dnes tandemy umožňují nezávislé šlapání, tak je to jen tak pro dítě a dospělého. Děcko do 8-mi let uvezeš dospělého ne. To je pak taková váha, jako by ti na singla naložili dva pytle cementu.:-()
Souhlas, když jsem si ženu bral, tak jsem ji vynesl do třetího patrta v náručí, te bych se strhnul hned v přízemí- bejvávalo, bejvávalo....
Jask to vidím, tak to skončí u jejího elektokola. Nandám jí na nosič bágl, co vozím na zádech ( pití, proviant, pláštěnky...) a pojedeme si oba lážo-plážo. Už se na to těším když si to tak představuju. Jen ještě koupit dobře to elektrokolo.
Teda jako tip pro ženu to asi není to pravé - ale u známého jsem nedávno viděla tady tohle a hodně se mi líbilo. A jemu se hlavně líbilo, že na tom kole se to na první pohled prostě nepozná, že je elektro a všichni jsme žasli, jak si za ten rok, co jsme ho neviděli, neuvěřitelně vylepšil fyzičku.
http://www.svetelektrokol.cz/products/infineum...
Vypada super, pro chlapa. Ja jsem se teď tou diskuzí tak vyhecoval, že jsem zítra žemu objednal na test elektrokola a pokud se jí zalíbí, tak bychom na tu Šumavu vyjeli už s tím jejím novým kolem. Zde je:
http://ekolo.cz/uphill-city-d144
bno, na klasickým už je to hrozně dávno. Na leho jsem jezdil a podle mě by to šlo jet, když ten druhej šlape jen jednou nohou. Na naloženým leho jsme taky jezdil tak, že jsme si ulehčoval a šlapal jednou nohou, když jsme jeli s Václavem k Jadranu a mě natekla na jedný noze achilovka. Když to nešlo, tak jsme si jí hodil na rám a šlapal prostě jednou. jasně, šlo to jen po rovině, když jsem se šplhal do krpálu v Alpách, tak jsem zatraceně hodně potřeboval obě, ale to ulehčování, když to bylo možný mi hodmně pomohlo a znamenalo to, že jsme mohl jet clej den, přestože pěšky jsem pro bolest mohl udělat tak pár kroků...
Tak dle tvé rady jsem zakoupil Autora Zenitha 2011- byl ve slevě za 13 000. Projezdil jsem s ním hodně Šumavy, byl výborný zejména na asfaltových silničkách. A protože mně končí dovolená a nyní na něm budu jezdit zejména do práce ve městě, tak jsem spokojen s volbou a díky za tip.
V zásadě souhlasím s tím, co píše Airline (k technické části ohledně výbavy se nebudu vyjadřovat). Všechno je to v hlavě (a netrvá to jeden den). Hlavně si nepřipouštěj ten věk a nesrovnávej se s věkově stejně starými. I když na straně druhé je dobré se podívat na lemry staršího věku a říkat si "tak takto nechci dopadnout".
Jak píše kolega - žádné odpružení nemá vliv na brnění rukou (odzkoušeno osobně, přechodem na odpruženou vidlici se nic nevyřešilo a vrátil jsem se k pevné). Naučil jsem se pouze jedno a to jezdit často "pouze zaháknutý" do rohů (tam, kde vím, že nebudu řadit a brzdit). Je to otázka odlehčení tlaku na karpální tunel.
Hlavním problémem je zatížení tzv. ulnárního nervu, který prochází v malíkové části ruky, kde se většina lidí opírá o grip nejvíce. Je potřeba změnit úchop, kdy se opíráš spíše o palcovou peřinku a ruce jdou do široka lokty ven. Je to na zvyku.
To taky může být způsobeno nevhodnou (delší než by měla být) geometrií kola nebo představcem už moc nízko. Jezdec je na tom kole už moc natažený a veškerá váha jde na ruce, protože to samotný trup v takové blbé poloze ne-poloze už nezvládá udržet...
Nebo taky špatně zahnutá řídítka... Nepasují moc do rukou a pak člověk neví jak se chytit, protože po čase ruce bolí v jakékoli poloze.
jj, řidítka. Před pár lety jsem se po dobrý zkušenosti se sedlem nechal "strhnout" ke koupi tvarovaných řidítek sq-lab na treka. Spíš jen jako po zbytečnosti a vyjimečnosti. A když jsem si pořídil horáce, měl jsem na něm najednou ruce podivně vykroucené. Tak jsem znova šáhnul po labech a pohoda.
Ani mi nemluv. Měl jsem na kole od koupě obyčejný rovný Ritchey.
Né, vole, všecko máš ergonomicky, kliku na pádle, dej si tam vlajdy, získáš 3-4cm nahoru, co ti cca chybí k pohodlí.
Zakoupil jsem a namontoval vlajdy, hrůza. Sedím jak pantáta celou vahou na sedle, jak trochu zaberu do kopce, jde to na zadní. Tlačí to do malíkové strany dlaně, jak ta trubka leze kamsi "ergonomicky". Pri brzdění cestují ruce po madlech, v tom je obyčejná rovná trubka kolmo xměru jízdy nepřekonatelná. Kvůli dvěma zatáčkám na každé straně navíc tam není místo na blikačku, světlo, computer, tepák a zvenku rohy. A když si nemůžu přehmátnout na rohy, tak bolí záda víc než z řitítek níže ale s rohama.
Zkusil jsem s tím jezdit asi 300km, jestli si na to nezvyknu, a fakt ne.
Nene, žádný zahnutý řitítka už nechci do smrti vidět:-(
Jo, každému vyhovuje něco jiného, já mám vlaštovky a jsem s nima hodně spokojenej a prostoru mám na nich akorát, že zbylo i na zvoneček :-)
No právě. Kdo je jednou vyzkoušel, nechce jinak, jenom já za ně vyhodil prachy zbytečně.
A jelikož mi na ně nepasovaly řadící páky (historický LX, ukazatel se lámal o zahnutí vlaštovek), koupil jsem na vyzkoušení řazení otočnou rukojetí (rovněž jsem zjistil, že nechcu).
A jelikož s otočnou rukojetí se moc nesnesly brzdové páky (mají takový hrból na straně k rukojeti, že jsou pak strašně daleko ke středu řitítek, a já na ně sotva dosáhnu ukazovákama), koupil jsem nový páky.
A to vše teď leží ve skříni a je mi k hovnu. Ještě jednou budu hrabat do něčeho, co funguje a stačí mi:-(((
Poslouchej, dědku, v 60 letech bys měl mít jiný myšlenky.
Ne, že jako je to "poslední kolo v životě", co, když pak v dvaašedesáti přerazíš na nějakým pořádným prásku rám, he...
Postupuj podle tohoto návodu:
1. nevěř prodavačům, budou Ti chtít prodat kolo pro šedesátiletýho dědka (ala holandský důchodce)
2. kup si kolo o něco dražší než si myslíš, že potřebuješ, jinak budeš brzo litovat vyhozených peněz
3. kup si fulla (singl-trek je pro Tebe vrchol, tak proč bys dělal kompromisy)
4. neohlížej se na to co si koupil soused, známý apod. (koupil si trekové kolo, v životě na kle nejezdil a viděl to v TV.
o)))
Jo. Souhlas.
A taky bys, "seniore", neměl zapomenou vybavit svý nový kolečko stojánkem, nosičem a gumovým zviřátkem - přes tyhle věci je 2176800 profik, ten Ti určitě dobře poradí :-)
A co blatníky, na ty bys zapomněl.
A vozík za kolo pro vnoučata.
Seniore, vůbec na ně nedej. Chcou z tebe udělat holandskýho důchodce, Ty patříš na singltrail !!!
Jasně, taky znám sedemdesátníka, který jezdí carbonovou silničku na Recordu a většině zdejších písálku by v kopci "natrhl prdel" (včetně mě). -)
Jó, ja na ně dám:-) nosič mám (když jezdím na houby, kam s košíkem, že), blatníky také
(viz Svěrák v Obecné škole), zvířátko gumové také- místo zvonku tygr zapíská.Jen ten stojánek mi chybí a vozíku pro vnoučata už netřeba, neb vnouče jezdí se mnou na singltreku a chce tam přístě znovu. Ať žijí holandští důchodci v doplňcích :-)
Čteš to, Mirku?! Senior má tygra! Pískacího! To je prostě dokonalý! :-)
Ale já mám teďkonc taky nádhernou věcičku - asi deset centimetrů velká beruška, v ní je baterie, vede z ní kablík ukončený čudlíčkem. Na beruššiným bříšku je takový kolečko na nastavování různých zvuků... no a když pak zmáčkneš čudlíček, tak beruška bzučí v tom zvoleným rytmu a taky svítí vočičkama.
Mirku, kdybys chtěl, já bych Ti tu berušku půjčil, až zas pojedeš někam do Afriky - zabzučíš... a muslimky odhazujou burky :-). fakt
Senior je ztracenej, z něj biker nebude ani až bude velkej.
U Tebe už je to notorieta, dokonce chodíš pěšky jak si se drze přiznal.
Byť jsi v mladších letech vykřikoval, že "až vyrostu, chci být bajkerem" tuto jedinečnou šanci´s zahodil!
Dle vlastního přiznání jsi jel do citi vyzkoušet bajkerům zakázané ovoce (asfaltové cyklostezky).
Tak se tu ´nešťav´!
8-)))
Předsevzetí stát se bikerem až budu velkej jsem splnil na 100%. Co já jsem se kvůli tomu na kole najezdil, kola natlačil a nanosil a taky co jsem všechno musel přečíst a vysledovat.
Do města jsem jel jen na jeden den a jen na zkoušku kvůli tomu velkýmu M jak se tady požadovalo.
Jejda a já si plánuju, že v Tvých letech si konečně užiju kola do sytosti. Budu mít času a třeba vnoučata budou spíše po babičce než po otcích (mých synech:-) a kolo budou mít rády...
Jinak mám asi 6 let Meridu trekovou (tož zajímalo by mně zda mají všechny ty Crosswaye podobné rámy) a bylo to nejlepší kolečko v mém životě. A dovezlo mě i docela daleko a všechno to přežilo:-). Tož vidla :-) sice nic moc, ale je fakt, že ty ruce mi stejně brní i na druhém horském kole, které by mělo mít mnohem lepší vidlu. A po Meridě si prostě na to horské nemůžu zvyknout, ty tam jsou moje masivní vlaštovky, vzpřímený posez, na horském šlapu šlapu a jedu pomalu jak bych šla. A v podstatě jsem na tom treku jezdila tam kde teď jezdím na horském, jen když jsem se moc bála tak jsem slezla.
Takže nakonec asi zainvestuju do tej Meridy a nechám si na ni přece jen udělat pořádnou GO.
Ta Merida se mi obecně také zdála dobrá.A jakou to máš konkretní značku, že jí tak chválíš?
Moje Merida je Crossway 8700. Je to minimálně 6 let staré kolo. Nemyslím, že je to nějaký zázrak, ale nevím čím to je, snad je tam (pro mě ) dobrý rám a kolo mi padlo jako ulité. Jinak chápu, že pro zdejší borce:-) je to plečka:-))).
Mam uplne stejnou plecku a jezdi se mi na ni dobre, mozna to je tim, ze muzu srovnavat jen se socialistickou skladackou :-)
Je vždycky věc srovnání. Já si v roce 1992 koupil kolo, ještě nemá ani index na přesmykači a na přehazovačce se indexování dá vypnout! A najezdil jsem na něm spoustu km, včetně nějakých větších dálek. Až teprve v roce 2008 jsem si půjčil na delší cestu synovo kolo a zjistil jsem, jak hrozně se na tom svém dřu. Do té doby mi to nepřišlo.
Mě právě strašně překvapilo jak si na nové kolo nemůžu zvyknout. Možná ten rám jsem dobře na tom novém nevybrala a taky asi rozdíl mezi trekem a horským dělá své.
když jsme si pořídil nový leho, tak jsem si na novej rám taky nemohl zvyknout a to je fakt hodně hodně podobný tomu starýmu, jen lepší. Byl jsem nějakou dobu v takovým stavu, že jsme to chtěl rozšlapat a uplně přestat jezdit...
Pak mi to všechno přenastavili a posunuli v Azubu tak, aby byl posez, těžiště atd v co nejvíce podobné poloze jako na tom předchozím a od tý doby mám to kolo rád. Ale asi rok mě opravdu neuvěřitelně sralo a té výměny jsem litoval.
Já být senior, mít tak něco kolem 15000 Kč. tak bych ještě tři tácky přihodil a jelikož bych kupoval své poslední kolo v životě, jak píšeš, pro seniora, tak bych si chtěl užít na kole nejen radost z jízdy, ale i pohodlí, které - si myslím - už tělo seniora zaslouží a s přibývajícím věkem ty síly ubývaj...takže já bych šel do tohoto:
http://www.shokbike.cz/bazar.php?kat=2&strp...
A když bych měl víc našetřeno, tak bych šel rozhodně do lehotříkolky. (kvůli stabilitě) Ale to je tak dvakrát tolik penízků. Přesto si myslím, že bych zvýšených nákladů rozhodně jako senior nikdy nelitoval:
http://www.azub.cz/azub-eco-trike/
Tak tak asi..;-)
Tak to já, pokud přežiju tohle plánované kolo, tak na "stará" kolena bych plánoval nějaké
elektrokolo- až budou bolet kolena a klouby, tak posílím baterií a ještě bych něco mohl vyjet :-)
Lehokolo i lehotříkolku můžeš nechat postavit i jako elektrolehokolo. A to by byla teprve bžunda. Povalovat se a ještě přitom nemuset šlapat, když se mi nebude chtít, nebo si pomoct pěkně do kopečka.;-))))))))A tu tříkolku s přídavným elektro jsem zkoušel letos na For bikes a to bylo teda maso!...ten start - to tě přímo vystřelilo...;-)))))))
tomuhle důchodci je už 61: http://www.youtube.com/watch?v=j_DcBZX7Jm8
Jestli chceš jezdit i věci jako singletrack pod Smrkem, tak bych se crossovém kolu vyhnul velkým obloukem.
Bike se na asfalt dá přizpůsobit snadno (vyměníš jen pláště). Cross je na singletrack pod Smrkem hodně nevhodný (projet to samozřejmě nějak půjde, to by v extrému šlo i na silničce, ale bylo by to zcela o ničem a chudák silnička).
Na singletrack pod Smrkem v jeho současném stavu (jel jsem ho teď minulý týden v pátek a to celý původní červený okruh, nový kratší červený okruh a i kousek těch spojovacích úseků modrého a zeleného) bych volil přesně opačný směr a to fulla. U fulla není na tohle nutný nějaký extra velký zdvih, i když já si to třeba výborně užil na jezdivějším 150mm fullu (jeto ale rychleji a agresivněji s častými skoky).
A už se těším na nové černé úseky. Moc jsem od signlu pod Smrkem nečekal a velmi příjemně mně překvapil.
Full je při tomto rozpočtu vyloučený a zase by to byl už extrém pro to ostatní ježdění s dost asfaltem.
Já bych tedy volil HTčko bike. Tam při 15tis. máš aspoň trošku šanci koupit fungující vidlici, i když to bude při 15tis. na hranici (při 10tis. vyloučené).
U crossu při 15tis. nemáš šanci na fungující vidlici žádnou.
Já ti nevim, ale i na krosu si to docela pěkně užívám :o). Nezdá se mi, že bych jezdil nějak zvlášť pomalu, samozřejmě adrenalínoví bikeři mě tam předjedou, to jo, ale s takovými běžnými se držim v pohodě. Myslim, že ani na fullu bych nejel rychleji, ale je fakt, že bych zřejmě klesavé úseky nemusel celé "v pedálech".
k tomu elektrokolu seniore, něco jsem hledal v bazaru a narazil na dvě elektrokola a samostatný motor. Obzvlášť ten motor je za super cenu...
http://www.nakole.cz/bazar/elektrokola/