Rád bych věděl, zda po Vás někdy chtěla policie aby ste měli sebou světla i za bílého dne (třeba v brašně), jakožto s argumentem pro případ, že se z toulek nestačíte za "světla" vrátit domů. Zdá se mi zbytečné je vozit sebou, když vyrážím na půldenní výlet a o tmu ani v nejmenším nezavadím.
Ve dne fakt ne, ale jednou za soumraku mne policajt "premluvil", abych si svetla nasadil a zapnul (i kdyz jsem videl v pohode i se slunecnima brylema). Stejna hlidka jakemusi "kolegovi", ktereho stopnuli prede mnou, vypustila jeho ukrajine duse a misto pokuty mu vzali ventilek od zadniho kola, aby sel pesky a neohrozoval provoz a sebe svou "riskantni" rychlou (cca 12km/h) a neosvetlenou jizdou.
Ty jsi možná viděl, ale důležitejší je být viděn.
V případě, že proti pojede auto a oslní řidiče jedoucího za tebou, tak ten tě nemusí vidět, když nemáš osvětlení. Šero se během 15 minut změní ve tmu.
Na silnici neosvětlený cyklista je jedno z největších nebzpečí.
Sám jsem si jednoho všiml jen díky tomu, že mi na chviličku zakryl odrazku na stromě. A to všechno v době, kdy proti přijíždělo auto. I když jsem nevěděl co mi zakrylo odrazku, začal jsem brzdit. Těsně potom co přejelo protijedoucí auto jsem pár metrů před sebou uviděl cyklistu bez světel. A určitě si umíš představit, že když se dvě auta míjejí po tmě, každý se tlačí k pangejtu, přesně tam kde jezdí cyklisti.
Neosvětlený cyklista = sebevrah, s tím, že za jeho sebvraždu zaplatí náhodný řidič.
Jasne, plne souhlasim, kdyby byla fatk snizena viditelnost, mel bych svetla zapnuta (zapomnel jsem dat "soumrak" do uvozovek. Muj zazitek se odehral v lete za slunecneho dne kolem 20:00 (slunce bylo jeste nad obzorem) a bylo vic svetla nez ted v poledne, kdyz je lehce zatazeno. Bylo proste videt na kilometry daleko a dokud me nezastavili ani mne nenapadlo nasadit a zapnout svetla. Kdyz to pak po mne chteli, bez reci jsem poslechl (nemel jsem tusim pumpicku ani nahradni ventilky :-)) a navic nema smysl se s policajty hadat - nic proti nim).
Jsi povinen ji mit pouze za snizene viditelnotsi (§ 32 z.č 341/2002 Sb.), tzn. ze za normalich okolnosti ji po tobe chtit nebude.Nicmene nevidim jediny duvod proc sebou svetlo (lepe svetla) nemit. Nic to nevazi a prave ze te snizene viditelnost se zatracene hodi :o)
Světly musí být kolo vybaveno pro jízdu za snížené viditelnosti. Mě se to jeví tak, že světla nejsou povinnou výbavou za všech okolností, tou jsou jen odrazky. Pokud by světla byla (trvalou) povinnou výbavou, tak by to snad napsali hned k těm odrazkám. Zadní červené světlo mám připevněné pořád, takže ho použiju kdykoli ostatní řidiči začnou svítit. Kvůli nim a kvůli sobě, ne kvůli policii. (Navíc koukám, že vzadu stejně nemám odrazku, tak aspoň ta mrňavá blikačka.) To přední ve dne snad neni tak důležitý, když plánuji včasný návrat. Takhle si to vykládám, ale závazný výklad neznám.
Pak je otázka, zda musíme svítit v době zimního času. Ale ta zadní blikačka bude určitě na místě, i kdyby to povinnost nebyla.
Pravděpodobně nejsi řidič auta, jinak bys nemohl napsat oblíbený blábol - že zadní blikačka stačí a že dopředu vidíš i potmě. Ale nejsi viděn!!!
Až budeš předjíždět a vepředu se vynoří temný stín idiota "co dopředu přece vidí", tak se ti pěkne opotěj záda. Zabiješ cyklistu, zavřou Tě za člověka!!! Každej tady má kolo za 10, 20 kKč. Polovička nastrkala hromady peněz do oblečení ale je Vám zatěžko dát 2-3 stovky do slušnýho světla.
Ach jo.
Nedorozumění. Měl jsem na mysli případ, kdy vyrazím v deset a vracím se ve tři a očekávám hezké počasí. Tedy skutečně ve dne. Ale máš pravdu, člověk nikdy neví. Kromě pětidiody si dopředu pořídím ještě něco malého, co budu vozit pořád..
Ještě můžem bejt rádi, že nejsme motorky. Ty musej svítit furt. Někdy se ta pravidla pro kola zdají až příliš kompromisní.
Trefil ' s to dobře, i na kole bychom měli svítit furt (aspoň ti, kterým je život milý). tím se ale dostáváme do jiné diskuze: baterie x dynamo. Proč cyklistické velmoci upřednostňují dynama před bateriemi? Vypadá to na ekologickou politiku, to jistě, ale máš-li Nabendynamo nebo alespoň Speichendynamo můžeš svít stále a pořád - je to za jedny peníze.
Ve Švédsku po zavedení svícení i ve dne poklesla nehodovost všech svítících.
Na druhou stranu: kolik cyklistů bude ochotno si pořídit výše uvedené zdroje a svítit stále, když "dopředu já svítit nemusím, já to tu znám; o zadní blikačce mi říkali, že tam baterie vydrží klidně i rok, tak proč ja mám měnit dřív?"
Proto mě tak vytáčí polistopadová hláška "nikdo vás do ničeho nutit nemůže, každý jste svobodný člověk, každý si můžete dělat, co chcete".
Taky je dobrý, že se lidi pořád ještě staraj hlavně o to, co jim policat může udělat. Jako kdyby policajt byl strážce jejich rozumu.
Dynamo mě neláká kvůli drátum a tak. Pak si taky náboj raději vybírám podle jiných kriterií než zda je v něm dynamo. Uvažuju kdyžtak o nabíjecích NiMh minitužkovejch článcích.
Milý AF, tvůj výklad oné "polistopadové hlášky" je ubohou parodií, kterou sis přizpůsobil tak, aby ses potom vůči ní mohl pozitivně vymezovat. Pojem "svoboda" je mnohem hlubší a nedá se vykládat tak naivně a prostoduše, jak činíš. Tohle ovšem není web o politice nebo filosofii, takže říkám howgh.
Pán veľkomožný, odpustitě starci hlúpe reči ...
Tak koukám, že já tu pětidiodu v baťůžku stejně mam připravenou. :')
V době zimního času svítit nemusíme. Bylo to v návrhu zákona tuším předloni, ale pak to nějaká nátlaková skupina naštěstí zrušila, zrovna jako kryty řetězu a další výdobytky.
Kdo potmě nejezdí, nemusí mít světla, jen odrazky. Potom by ale taky neměl vyjíždět v dešti a už vůbec ne v mlze.
Já mám teda na kole všechny světla napevno, tím nechci říct, že by to bylo normální. Ale dnes ráno po cestě do práce byla taková mlha, že jsem s radostí zapnul i přední halogen. Předjížděl jsem několik cyklistů, kteří neměli ani blikačku a někteří ji měli umístěnou tak, že byla vidět až z 1 metru. Blikačka má obvykle malý vyzařovací úhel, takže pokud je volně na brašně přes rameno nebo na ruce, tak je na nic. Musí být na pevném držáku a směřovat rovně dozadu, takže je lepší ji nesundávat.
Lidičky proboha sviťte, vozte světla, blikačky, ale ať je Vás vidět. Jezdím denně okolo šesté cca 40 km autem do práce a během té cesty ve tmě a mlze potkám 5 osvětlených cykloušů, 8 mizerně osvětlených a 10 vůbec nesvítících. Je to něco naprosto šíleného. Každé předjetí pomalu se šinoucí Avie je doplněno obavama, že se v protisměru vynoří temnej stín. Však to znáte. Tímto zdravím všechny kretény okolo Přelouče, Bohdanče a před Hradcem Králové.
Souhlasim s tebou. Jezdim autem do prace a ve volnem case hodne na kole, tak znam oba uhly pohledu. Lidi co se chteji zasebevrazdit bych upozornil na to, ze slovo sebevrazda je od zabit se sam. To je bez cizi pomoci, tak at do toho netahaji nejakeho ridice.
Policie o tom neví. Na podatelnu policie podat písemně popis situace a nechat si kopii s datem předání. (a seberou vám papíry od Avie)
Takhle by se měl jmenovat tento příspěvěk.
Myslím, že není povinnost vozit světlo s sebou, když padne mlha nebo tma můžu zůstat na místě nebo dojít pěšky.
Za chvíli takovéto problémy řešit nebudem, bude povinnost svítit furt.
Tak jsem trosku googlila a vypada to ze takova povinnost nebude..
http://www.autoskol.cz/download/Posledni_verze.doc
51. V § 58 se za odstavec 4 vkládá nový odstavec 5, který zní:
„(5) Cyklista je povinen za snížené viditelnosti mít za jízdy rozsvícen světlomet s bílým světlem svítícím dopředu2) a zadní svítilnu se světlem červené barvy nebo přerušovaným světlem červené barvy. Je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena, může cyklista použít náhradou za světlomet svítilnu bílé barvy s přerušovaným světlem.“.
Celorocni sviceni se tyka jen aut.
Nicméně kdo není blázen, ten rozsvítí i vedne jakmile v zimě svítí slunko dost slabě na to, aby jeho blikačky byly vidět. Protože jedno nesvítící kolo v lajně svítících aut je stealth kamikadze i za nesnížené viditelnosti.
Nicméně je dobře, že to v tom zákoně není stejně jako pro auta, protože to se pak lidi potkávali s tím, že si policajt za slunečného dne clonil rukou blikačku, aby zjistil, jestli je zapnutá, a když nebyla, chtěl prachy. Logická zvrácenost takového počínání mu nešla vysvětlit. Přece když není vidět, jestli je to zaplý, tak tím, že je to zaplý, není cyklista o nic viditelnější, a je to plýtvání bateriema. Ale předpis je předpis, a policajta nezajímá bezpečnost provozu ale předpis.
Soulas s tím, že za slunečného dne v zim. období jsou světla prakticky na nic. To už bych spíš uvažoval o nějaké reflexní vestě. Jedno jaké barvy, jsou ve dne výborně vidět a až se náhodou sešeří máš ještě v "rukávu" reflexní pásy.
Za nesnížené viditelnosti nemusíš mít světla, jen odrazky. Tedy podle zákona. Blikačka z obchodu ti za nesnížené viditelnosti stejně nepomůže, protože není poznat, jestli je zapnutá nebo vypnutá, natož aby byla z dálky vidět. Zřejmě je to proto, aby v noci neoslňovala.
Proto mám momentálně kolo osazeno následovně: Jedna bílá blikačka z obchodu vpředu a jedna červená vzadu a mikrohalogen na čtyři tužkové. K tomu jsem přidal NiMH pětičlánek 2,5Ah, kterým napájím červenou blikačku vzadu, ve které blikají tři Paralight diody (proud až 150mA, já je mám na 100mA při bliknutí, střída jedna třetina), takže v noci se s ní musí opatrně, oslňuje, ale je vidět i ve dne. Vpředu je 1W Luxeon, ale pošilhávám po něčem silnějším, na rychlou jízdu je tenhle slabý. Pak ale asi i zvětším baterky nebo našetřím na SON.
Zákon po mě nic z toho nechce ve dne, a v noci by stačily ty dvě blikačky (ve městě, kde je osvětlení), ale že to zákon nevyžaduje neznamená, že se můžu nechat zabít. Řidiči nejsou zvyklí vnímat něco jiného než auta, když není pěkné počasí tak dvojnásob, takže je potřeba jejich pozornost co nejvíc přitáhnout.
Blikačky jsou skvělá věc,ale hlavně ve vztahu k ostatním bikerům a chodcům.Pro auta ale považuju za absolutní nutnost kvalitní odrazky,blikačku ti věšinou auta přesvítí,ale reflexní plochy ne-ověřeno každý týden při cestách na chalupu.Touhle dobu si každý týden v jednom místě ověřuju,jak je dobré mít odrazky i ve výpletu kola,z boku nevidíš v autě ani přední světlo natož zadní blikačku,ale ty oranžové odrazky v drátech nepřehlídneš.Na sebe si navlíkám ne reflexní vestu,ale "kšandy" z téhož materiálu/zakoupeno v Plusu asi za šest pětek/.
Můžu Ti garantovat, že tu mou žlutooranžovou blikačku, co mám vpředu, nic nepřesvítí, i když není zrovna předpisová.
A zadní červená je taky vidět na velkou vzdálenost i ve světle auta, když má dálkové.
Taky ověřeno v praxi.
Vidím, že budu muset vyrobit nějaké fotky nebo video a vyvěsit to někde. Kdo tu moji zbastlenou blikačku neviděl v akci, ten moc nemá představu, o co jde. Je to asi jako blikat červeným luxeonem. Dělal jsem nějaké pokusy za pološera a zjistil jsem, že klasickou blikačku z obchodu (Cateye) jsem musel dát minimálně 30cm od té svojí, aby byla na 50M viditelná, jinak její blikání zanikne. Inspirací pro tu výkonnou potvoru mi bylo blikání monopostů F1 za deště, tak nějak jsem chtěl, aby to vypadalo. Nechci řidiče oslnit, takže je to slabší než u té formule, ale pořád dost výkonné.
Dozadu mám 5ti diodovou Smartku. Cateye, to je ta levná za 90 Kč?
Ve své době stála přes dvě sta, a myslím že o moc nezlevnila. Je třídiodová, ale je veliká a má nejvymakanější optiku toho plastovýho překrytu co jsem zatím viděl - jakoby spousta malých čoček, takže to vypadá, jako by tam blikaly tři diody silně a dvacet slabších. U zadního obrysovýho světla je podle mě důležitá jeho plocha, možná i víc než výkon. Proto nepoužívám červený luxeon.
Dneska stojí 190 kč a mají 5 diod a svítí velice slušně.
No, jak to tady čtu, určitě se shodnem, že je lepší svítit vepředu i vzadu. Můžete poradit co dobrého koupit na svícení? Pozor né rady o bastlení. Bastlířů si vážím ale zajímá mne něco obecnějšího a dostupného pro širokou veřejnost.
Díky.
Myslím, že dobrá blikačka je vidět až na 500 m. Používáme blikačky Smart, vzadu červenou, v předu oranžovou, a když jedu za manželkou, je velice dobře vidět i na větší vzdálenost.
Ta přední oranžová, byla vidět v listopadu, v devět ráno na vzdálenost 500 až 700 m. Ověřeno kamarádkou, která nám jela naproti a na tuto vzdálenost, už nás viděla. Tedy viděla blikačky, nás poznala až když jsme přijeli blíž.
Oranžová proto, že je vidět víc v mlze.
Vpředu má bejt bílá, abych věděl, že cosi se blíží směrem ke mě. Oranžovou bych se mohl pokoušet dojet, případně předjet zprava. Tohle zrovna není prostor pro experimenty.
.. zleva. Předjet, no. Můžu snad za to, že si pletu pravou a levou stranu? Hlavně že to o mě nikdo neví. :')
Nejsi sam, ja jsem kdysi davno jako pionyr zdravil omylem levou rukou :-)). Nastesti si toho tehdy nikdo nevsiml, takze pssst...
Vono je to jedno. Když uvidim 500m před sebou oranžový světlo, zapomenu na levou a pravou a vyhledám bezpečný úkryt. To se totiž blíží bejbís a budou se dít věci. On dobře ví, proč musí být viděn z 500m a musí být vybaven varovným světelným signálem. Bejbís je prostě kouzelnej. :')))
Jo dík za uznání, to potěší.
Ona ta blikačka je jen lehce oranžová střižená světlou žlutou. Blinkr v žádném případě nepřipomíná. Spíš majáček. A i kdyby. Je víc vidět a tudíž víc upoutá pozornost a o to tu jde. Světlomety z auta ji lehce přesvítí a je vidět, že jedu JÁ.
Už jsem viděl dost bílých blikaček a kam se za tou mou hrabou. A když náhodou svítí víc, tak určitě oslňujou proti jedoucího cyklistu. Asi by se měly vyrábět i s přepínáním na potkávací blikání. :-))
Hm, nažloutlá by byla dobrá. Pedály jsou jen doplněk zadního či předního světla, tam asi oranžová nevadí. A ty oranžový v paprscích jsou vidět z boku, tam je varovná oranžová na místě. Zažil jsem běžce s bílejma reflexama zezadu na botách a oranžový by se mi zdály lepší. Ale i tak byl kupodivu vidět docela z dálky, tak jsem ho nechal na živu.
Jasně. Máš pravdu. Žít a nechat žít.
Hlavně, že tam nějaké světýlko je. Když světýlko vidím jako řidič auta, upoutá nejdřív mou pozornost, a teprve pak si uvědomím, že je to cyklista. Důležité je, že tam nějaké světýlko je.
Jeden čas jsem zdravil neosvětlené cyklisty : Ahoj, sebevrahu!
Ale oni to snad ani nepochopili. Až na pár výjimek, a ti mi odpovídali, co že je mi do toho.
Je skutečně smutné, že si kolo koupí za 10 000 Kč a 400 Kč nechtějí investovat do vlastní bezpečnosti.
Možná by se měly kola prodávat už s blikačkama, stejně jako se prodávají s odrazkama v kolech.
Hm. A co pedály. Ty taky nemají bílé odrazky.
A odrazky do kol jsou taky oranžové.
Asi to nebude dořešené.
Ano a na cyklobrašny se taky většinou našívají taky bílý odrazky zezadu.
Jasně. Světýlko nemusí být předpisové, ale hlavně musí být dobře vidět.
Mě minulý červenec zastavil dopravní policista v Rakousku, bylo to asi v 7 večer (už jsem se vracel), vidět bylo normálně - koukal po odrazkách. Já nasadil absolutně loajální výraz, ještě jsem poklepal na tu odrazku na pedále, asi byl spokojený, protože tím to skončilo. Diskutovat se mi s ním nechtělo, z němčiny znám jenom "ich bin hungrig", "ich verstehe nicht", "Hitler kaput" a "jawohl".
Ještě jsi zapomněl "Schnitzel" und "Bier".
Pro přežití cyklisty na silnici je nepochybně důležitějí být viděn než vidět. Ovšem stejně nepochybné je, že proti 100 W halogenům neztlumených dálkových světel dvou předjíždějících se šílenců nemají ani Luxeony moc šancí na zviditelnění. Takže kromě osvětlení - čím víc, tím líp - také co nejvíc odrazných ploch, ktreré jsou zase vidět tím víc, čím silněji se na ně svítí. Velmi mě potěšila "aféra" s povinnými reflexními vestami v autech v Rakousku, díku které se staly běžně dostupné za rozumnou cenu. Na kole fungují skvěle. :-) Pozn. žlutozelená, která asociuje policii, je lepší než oranžová, kterou nosí častěji cestáři. Oranžová je však lepší do mlhy.
Jde o to byt viden
Tak jsem dozadu místo mini třídiody CatEye dal pětidiodu Smart (aspoň myslím). A je to velkej rozdíl. Větší vyzařovací úhel a svítí taky přímo do stran. Ale jako náhrada moderních odrazových materiálů se mi to zdá na nic.