Zravím s novým dotazem podemontáží a čistění převodovky.
Zjistil jsem že spodní napínací kolečko (Alivio) je (na rozdíl od vrchního)asymetrické na osu - na jednu stranu je totiž více vypouklé.
Jelikož jsem bohužel nedával při demontáži pozor,
nevím, jestli tou vypouklou stranou ven či dovnitř.
Díky za radu
Proboha, proč jsi to čistil tak radikálním způsobem?!?
Taky si říkám, že je nějakej moc zvědavej, zjistit, z čeho všeho se to kolo skládá...:))
Viď... Mě se nikdy nestalo, že bych při čištění kola musela něco rozebírat...
Ostatně, mě se málokdy stane i to čištění kola :o)))
Ale řetěz myju po každých cca 100 km, abych si zase nekřivdila :o)))
Jarem nebo Domestosem?
Nodovol...
Cyclo sprejem a do pračky na řetěz leju cosi, co mi někdo dal a dobře to rozpouští všechny ty olejový srágory
jo a pak mám ještě nějaký spray na čištění strojů od mastné špíny, tak tím stříkám pastorek a střeďák
Sprej, pračka... Bahenní koupel, proud vody z hadice a oschnutí na sluníčku. Pak tu lišku stačilo namastit a už zase pěkně točí :-)
(no, asi nevydrží tolik, co ten pranej, ale já bych zase nevydržel tu pračku, i když ji mám :-)
Vypouklou stranou zásadně ven (od výpletu, napravo ve směru jízdy).
Při opačném nasazení totiž proudu obtékajícího vzduchu funguje jako křídlo, kompenzuje tlak pružiny a ve větších rychlostech by tento efekt mohl způsobit i nežádoucí odřazení směrem nahoru (na lehčí převod).
:-)))
Alivko se vyrabi i s opacnym tahem? Takhle by to kridlovite UFO naopak pruzinu podporovalo, ne?
Když bude vypuklé doprava, tak bude táhnout doprava, tedy podporovat pružinu. Tak je to imho správně.
Jo, asi jsem spatne pochopil to slozite souveti... Mel jsem pocit, ze pises, ze pruzinu za normalniho stavu kompenzuje.
Ale takhle by to pri velke rychlosti mohlo zase pretrhnout lanko... Nebo uvadet cely stroj stale do mirneho smyku. Nejvyssi cas, dat tam kladku z druhovyroby, ne?
Jestli to nepoznáš z tohoto obrázku :
http://techdocs.shimano.com/media/techdocs...
potom hledej jiný typ zde:
http://techdocs.shimano.com/techdocs/techdocs...
Díky henry za linky,
bohužel to ani na jednom z odkazů není zřetelné...všude jsou zobrazena symetrická kolečka.
Velice bych byl vděčný, kdyby se snad někdo podíval na svou přehazovačku s Aliviem a dal vědět.
Ahoj, prehazovacku Alivio na lehokole mam, i bych ti ji vyfotil, problem je, ze uz jsem ji nekolikrat rozebiral, takze nevim jiste, zda mam kladky dobre. :)
Ale ze by se nedaly vygooglit fotky, ze kterych by to bylo patrne?
Nepoznas to na nektere z tehle fotek?
http://www.woollyhatshop.com/images/uploads...
http://www.fawkes-cycles.co.uk/images/rdm410l.jpg
http://www.cytronex.com/bikes/closeup/quickcx...
Priznam se, ze radsi 5 minut klikam nez bych se sel podivat na kolo, kde bych prehazku musel hledat pod nanosem spiny, takze nevim, zda druha strana kolecka jde poznat pri pohledu z boku.
Ono to vypada, ze prehazovacek Alivio je vic druhu, ja ma na kole tu, ktera je na obrazku, ale netusim, co mas ty.
Opětovně díky za všechnu snahu, ale zatím mi to nepomohlo.
Přemýšlím, proč je vlastně vrchní kolečko symetrické a spodní ne. Také, když bych koupil lepší kolečka s ložisky, zda je třeba brát ohled na asymetrii. Možná, že někdo z čtenářů z profese nebo prodejce a vyzná se.
Moc to řešíš. Nějak to namontuj a poznáš. Když to nebude ono, tak to zkrátka otočíš. Nic se na tom nemůže zkazit.
Když jsem ještě měl své bývalé kolo, tak na něm také byla Alivko přehazka. Ale žádné nesymetrie koleček v kladkách jsem si tedy nevšiml... A rozebíral jsem to za celou dobu asi jen 2x, jinak nebyl důvod ;-)
Možná opravdu záleží co tam máš za modelový rok, i tak mi to ale přijde nějaké divné. Podle mne není jediný důvod proč by to mělo být různé.
Přesně ten samý názor mám i já. Jenže realita je viz výše.
Model Alivia nerozpoznám - přinejmenším povrchově nemá označení.
Zajímavé však je, když jsem se pak díval i na mou Deroe XT, a mám zatím jen dojem, že to spodní kolečko je sice symetrické ale levá a pravá strana se velice mírně ale přesto také liší tvarem.
Pokusím se později obojí vyfotografovat.
Tak jsi mě donutil se jít podívat. Mám XT ročník asi tak 2000. Asymetrická je HORNÍ kladka, a to jak popisuji výše, placatou stranou k výpletu, vypuklou ven.
Což je logické, protože jestli to má aerodynamikou podporovat tah pružiny, musí to být blíže tělu přehazovačky, na konci ramínka to nemá takový vliv a zbytečně to namáhá raminko do boku:-)
Díky Džou,
nevím, jesli si děláš legraci, ale může tomu tak eventuelně být.
Přesto se půjdu podívat i já - ale momentálně jsem od mých kol pryč.
Tak jsem byl u kol.
Deore XT má pravděpodobně symetrická obě kolečka - přesně to lze zjistit ale až po demontáži, jelikož jsou relativně malé, ale to se mi nechtělo.
Alivio má jednoznačně spodní asymetrické - viz foto
Tentokrát to myslím vážně. A přesně takhle vypadá kladka na mém XT.
Možná jim ve fabrice padají z pěti mašin symetrická kolečka, z jedné asymetrická, a nějakej číňan to tam šroubuje, jak mu to přijde pod ruku.
To už jsem někde viděl - tak nějak vypadá i spodní kladka na přehazovačce k Dualdrive od Sramu.
Na straně od kola je víc materiálu a v něm žlábek, na druhé jenom taková vypouklinka. Opačně dát nejde, drhla by o vnitřní stranu ramínka.
Díky Radku,
tak to mám naštěstí montované správně.
Na obrázku je kolo opačně fixované na podlaze, tedy více materiálu je na venkovní straně.
Otázné je, proč to vlastně je jen u některých přehazovaček?
shodou okolností jsem teď koukal na mlaďasovo kolo - ten tam má přehazku z nějaké nejnižší řady Shimano
a ten má na jedný kladce víc materiálu směrem k drátům
na druhé straně je podložka
tak ti nevím ... :-)
Tak jsi mne vyprovokoval k temuz - 2x Alivio cca 5 let stare, 1x Deore 3 roky, 1x Deore LX, 4 roky, 1x nova shadow SLX, 1x Deore Shadow lonske a 1x Exage 400 20 let - vsechny maji obe kolecka symetricka.
Neni to jen podbrousene o telo prehazovacky? 8-)
To si snad musel obejít celý barák ne?!?