Na dnešní den jsme domluveni, že cyklobusem pojedeme do Karlova pod Pradědem. Bohužel na autobusovém nádraží zjišťujeme, že se dnes do cyklobusu nevejdeme. Přednost má skupina, která má místa zarezervované a venku čekají další cyklisti, kteří se do autobusu také nevlezou. I když cyklobus vyjíždí z…
To chce auto a místo máš vždy předem rezervované a jede to vždy podle tvého přání :-)
Ja jsem romantiku ceskych drah opustila pred 2,5 lety, kdyz jsem si udelala ridicak. Dokazu si predstavit pripady, kdy je lepsi pouzit na dopravu nekam vlak nez auto, ale pro me jich je mene nez 50 %. Drahy pouzivam prevazne lokalne v okoli Prahy a tam je preprava kol v pohode.
To je dáno tím, co má člověk natrénováno. Mě zase přijde doprava kol v okolí Prahy mnohem složitější než u nás. Hlavně kvůli tomu, že se častěji vyskytují ještě nějaká další kola či kočárky.
V okoli Prahy prijdu na nadrazi a vetsinou do pulhodiny jedu a nemusim nic rezervovat dopredu. Rekla bych, ze u vas jezdi v lete vic kol na jeden spoj, protoze tady jezdi spoju vic. A jeste tu vetsinou jezdi pantaky, takze nastupovani a vystupovani s kolem je jednoduche.
Kdyz jedu nekam dal vlakem, tak to obvykle znamena naplanovat presne cas odjezdu a prijezdu, trva to casto mnohem dele nez autem a navic pokud jedu s detma, je to pro me vlastnorucni tahani spousty veci, takze je to trochu narocnejsi nez cesta skupiny sobestacnych dospelych.
Ale uznavam, ze treba na dopravu sobestacnych jedincu v ramci cesty natezko odnekud nekam jinam je vlak prima. :-)
Český dráhy se musí ještě moc učit, ještě nedorostly.
A ještě nádraží...
http://www.youtube.com/watch?v=mppDjpT_7TU
A ty tam vidíš někde nějaké přepravované kolo ? :-)
Šťouro, jejich kola jsou přece uvnitř.
Aha, proto všichni sedí navrchu, oni se přes ta kola dovnitř už nevejdou :-)
Nahusto kola do vlaku umí i v Německu. V tomhle vlaku seděli cestující i na schodech vedoucích do patra. V prostoru pro kola jsou sice sklopné sedačky, ale ty se fakt nedaly použít. :)
Pěkné, jenom si neumím představit ta škatulata když bych měl kolo někde vzadu a najednou bych se rozhod, že musím vystoupit :-)
Však se také v Berlíně musela půlka kol vyndat a pak zandat zpět aby berlíňáci mohli ven. Naštěstí celá cesta proběhla tak, že se kola krom Berlína vyndavala jen na konečných, na zbylých stanicích jen postupně přibývala.
Být to častěji a na každém třetím nádraží, tak už by se drahám vyplatilo zaměstnávat nějakého zvláštního koordinátora pro ukládání kol :-)
Souhlasím. Do Berlína jsme přijeli s tím, že pro kola nebylo ve vlaku k hnutí. Pak někdo vystoupil a mezi novými cyklisty byl nějaký energický chlapík, který kola začal přerovnávat. Rázem, i když kol přibylo, bylo více místa. V dalším vlaku se mi podařilo nastoupit jako prvnímu a přerovnal jsem kola dle jeho vzoru a rázem se tam těch kol vešlo něco přes dvacet, to je to, co je na fotce. Zajímavé pro mě na tom bylo, že ač umím německy jen nepatrně, ti Němci mě poslouchali. Asi stačilo se tvářit dost autoritativně. Ostatně od Hejtmana z Kopníku se člověk poučí. :)
Má to drobnou nevýhodu, vždy se k autu musíš vrátit. Obvykle, krom Nakoláckých srazů, nenastupuju s kolem ve stejné stanici, ve které jsem s ním vystoupil.
Pro ilustraci, já teď ve třech lidech+kola cestoval během týdne celkem 11 spoji a až na jednoho fíru, co evidentně neměl rád cyklisty, nebyl žádný problém. Pravda, už ty tři kola považuju za problematická, s větší skupinou bych si na cestu vlakem netroufl.
Používáme vlak k cestě k Dunaji nebo zpět, 2 rodiny celkem 7 kol a 2 vozíky, a je pravda že rakouské dráhy vždy v pohodě zvládají nás i další cyklisty. Letos v Tullnu před Vídní jsme způsobili málé zdržení vlaku , ale nikdo nic neřešil, jen ti rakušané co čekali na naložení za ními se ptrali, jestli to všechno je opravdu naše, ale vešli se. Průvodčí pohodář, nechal nám ve vlaku ve Vídni všechno ve vlaku, za hodinku jsme s ním jeli do Č.Velenic
Vzpomínám na nakolácký sraz na Mácháči, jel jsem tam vlakem z Prahy do Boleslavi a dál po ose. Taky bylo v jízdním řádu, že berou kola. Vešla se tam jenom dvě - já + Borůvka. Ostatní holt měli smůlu...
Přepravovat kola vlakem je hrozná věda, třeba na rychlících Rumburk - Kolín se obvykle vejde víc kol do vlaku ve směru do Rumburka i když to pořád jezdí stejné soupravy. Kapacita totiž záleží na pořadí vozů, přesněji řečeno, zda je možné či nikoliv zablokovat dveře do kabiny strojvedoucího.
Třeba v některých Regionovách dokážu, bez toho aniž by nějak překážela, umístit 6 kol, v jiných jen 4. A to tedy dopředu už fakt nevím, vnitřní uspořádání si dle inventárních čísel opravdu nepamatuji.
Kdyz jsme v puli cervence jeli do Ceskych Velenic, nacpalo se na kazdou plosinu pres deset kol. Pruvodci byl neuveritelne ochotny. Nicmene rikal, ze bude muset napsat stiznost na vypravciho, ktery nezazadal po telefonicke rezervaci o hitlak (aby kryl sebe).
Myslím, že jediné co se opravdu za poslední léta zlepšilo jsou ti průvodčí. Až na vyjímky velice ochotni, dokonce i jednou ze zadní části přemístili cestující jinam, aby jsme se vlezli všichni i s koly.
To musím hrubě nesouhlasit. Zlepšilo se:
Záchody a vůbec čistota.
Přesnost.
Pohodlí.
Občas zásuvky i ve 2. třídě.
Zkrátily se jízdní doby.
Přibyla místa na přepravu kol.
Nízkopodlažní soupravy.
Samozřejmě popisuji, jak je to na tratích okolo Rumburka. Jinde to může být jinak.
Samozřejmě je toho více co se zlepšilo ale chování průvodčích jsem viděl jako největší posun.
Jinak v našem koutě je trochu jiný svět jako u vás, vlaky tu jezdí dvakrát pomaleji. Nemáme elektrické mašiny, nízkopodlažní vozy? to tu vůbec neznáme. Místa na přepravu kol? Možná trochu se zvýšila, ale takřka pokaždé je málo míst pro jízdní kola. Do turistického regionu Jeseníků se nedá koupit rezervace a některé vlaky vůbec neberou kola.
Míst pro přepravu je samozřejmě i u nás málo, oficiálně 4 na vlak (na několika málo spojích 0), ale je to pokrok proti předešlému stavu (vždy 0) Před tím nahodile jezdil "velký" vůz pro kola, nejčastěji ve všední den, ráno na školním vlaku, takže akorát snižoval kapacitu soupravy. Teď je jasné, který vlak co jede.
Samozřejmě i tady došlo ke zhoršení, ze sedmi místních tratí dvě fungují jen o víkendu, ve všední den jezdí pouze autobusy, na jedné se nejezdí vůbec. Ale to je věc krajského úřadu. Upřímně řečeno, pro místní cestování (škola, lékař, úřad) je nakonec ta náhrada vlaků autobusy lepší. Pro přepravu větších batohů, o kolech nemluvě, je to však velké zhoršení.
No právě, v Rumburku. Na regionálních tratích je to dnes leckdy lepší než na těch hlavních. Přes Mladou Boleslav jezdí každé dvě hodiny rychlíky s modernizovanými motorovými vozy a stejně tak modernizovanými vleky. Míst pro kola je v nich dost, ještě se mi nestalo, že bych se nevešel. Přestup ve Všetatech do rychlíku směr Ústí nad Labem je jak návrat na planetu opic - špína, prosezené koženkové sedačky a WC typu "ve stanici nelze".