Ahoj Všem. Prosím o radu nebo jen zkušenost. Prošel jsem pár obchodů kde mě pár kol ukázali. cena kola okolo 18000Kč. mé míry 168cm/105kg.jezdím silnice,polní,lesní cesta ale ocas do lesa. Všude mě řekli něco jiného. a už se do to ho zamotávám.
Zde nabídky:
http://www.author.cz/…/traction-4/
http://www.trek-bikes.cz/…ek-6300-2011
u treka sleva na 20990Kč
http://www.gtbicycles.cz/…anche-1-disc zde sleva na 16999Kč
http://www.pells.cz/kola/mtb-ht-26/razzer... cena 16990Kč
http://www.pells.cz/…rr/thorr-x7/ cena 19990Kč
a ted babo rad které kolo pořídit.
předem děkuji
Všem se omlouvám ale chtěl jsem jen radu nebo zkušenost. Vím že je zde spousta takových diskusi take jsem pročetl.
Vybral sis kola podobné výbavy i ceny. Takže je na tobě, které ti sedne nejlíp. Osobní zkušenost je k nezaplacení. Pro mě by byl favorit GT Avalanche. Authora bych vypustil úplně. Zkus to kolo někde odzkoušet na krámu a možná ti prodavač, nebo mechanik poradí z jejich nabídky i něco jiného.
Rozhodně se vůbec nepovažuji za nějakého odborníka, ale před dvěma týdny jsem pro sebe kupoval dvě kola. Mé míry jsou oproti Tobě trochu rozdílné (sice výška stejná, váha poloviční), ale považuji za důležité, kolik km denně (popř. ročně) najezdíš.
U jednoho kola jsem šel s cenou mnohem níž, než uvádíš, u druhého zase výrazně výše. To lacinější je osazeno nějakými Acerami, dokoupil jsem si pouze sedlo, aby bylo totožné s tím drahým. Jedno (to laciné) mám na "ranní rozježdění" a popojíždění po městě (cca 20 km), s druhým jezdím kolem 70 km denně.
A teď mě experti ukamenují - ale já žádný markantní rozdíl nevidím (možná bych to poznal, kdybych s tou šunkou jel 80 km v zápřahu). Co je ovšem hrozné, na tom laciném nemám zatím nášlapy a permanentně mám problémy při rozjíždění, usazení chodidla na pedálech a stále při dobržďování vyhazuji patu do strany ("vycvakávám"). A možná ten obrovský rozdíl necítím teď, kdy jsou kola nová, všechno pěkně pouze šustí, řadí lehce etc..
Uvádím to proto, že asi bude hodně podstatné, kolik těch kilometrů chceš denně jezdit a také ten poměr silnice x lesní cesty.
Z textu tuším, že rozdíl mezi levným a dražším kolem tušíš :-) Kdybys je používal obráceně, asi bys poznal. Možná v komfortu jízdy po padesáti kilákách a určitě po nějaké tisícovce kiláků při údržbě. Do dvacky na pohodu se fakt dá jezdit prakticky na všem a v čemkoliv. Pak se to dá taky vydržet, ale už by to nemuselo být tak příjemné a bezproblémové.
Přiznám se, že asi nenajdu odvahu jet s tou šunkou na dlouhou štreku. A jak píšeš - jsem sám zvědav, kdy se ozvou příznaky první údržby. Na straně druhé - léta jsem v prvopočátcích jezdil na nejprimitivnějším osazení a se sedmikolečkem a svůj účel (na kole se ruinovat) to splňovalo.
Proto jsem psal o těch kilometrech - najezdí - li někdo za rok 1500 km, pak se nějaká ta údržba časově i finančně rozloží.
Jasně, na pár kiláků bez výraznýho zatížení vydrží kromě obchoďákových pastiček a olpranů asi všechno.
Jenže - stává se, že s dobrým a bezproblémovým kolem to tak nějak začne víc bavit a ty kiláky začnou postupně přibývat. A pak se lepší kolo hodí.
Na druhou stranu, když se někdo s nadšením vrhne na kolo, ale pořídí si šunku, brzo se mu to kvůli samým problémům znechutí.
Nehlásám tady nějaký nadbytečný karbóny a superkvality, ale varuju před zbytečným škudlilstvím. Chce to přiměřenou kvalitu pro dlouhodobou dobrou službu. A ta se dá běžně pořídit mezi 12 až 17 tisíci.
Kolik najezdím. V dřívější práci 6km do práce. zpět jak kdy ,ale kolem 15km. volno kolem 30Km.Ted po změně zaměstnání a zdravotních komplikacích jen ve volnu 15-20Km za tím.
Čím větší porce kilometrů, tím víc se ti dražší kolo vyplatí. Ale ty kola co sis vybral, nejsou nejhorší,takže bych se toho zas tak nebál. Sám po nějaké době zjistíš co a jak potřebuješ na kole vyměnit nebo upgrejdovat za lepší :-)
Jednak dobře seřízená acera na výletění úplně stačí. Druhak, velmi důležité jsou právě ty komponenty, na nichž nápisy Acera, Deore, XT apod. nejsou, nebo tam nejsou tak nápadné jako na těle přehazovačky.
Středové složení, hlavové složení, náboje kol, nakonec i ráfky a výplety, pláště a jejich správný tlak, brzdy.
Pro mě bylo nedávno zajímavé zjištění, jak důležité jsou u mechanických brzd páčky (ty na řitítkách). Že tuhost čelistí a kvalita špalků, o tom žádná. Ale když spotřebuješ sílu na deformaci té části mezi objímkou a vlastní pákou, tak můžeš mít super lanka, co se nevytahují, bovdeny, co nepropruží, a vše ostatní, a stejně je projev brzd takový nepříjemně vlažný:-(