Prosím majitele IBEXU s trojtácem a x stupňovou kazetou vzadu, aby si prohlédli svoje stroje a napsali, jestli taky mají vydřenou zadní vidli od řetězu.
Dneska jsem totiž zjistil, že mám už dosti patrnou drážku v místě, kde řetěz při nejtežším převodu nabíhá na kazetu.
Chci vědět, jestli je to vada IBEXU, nebo je chyba u mě.
Nebojím se, že se mě prodře vidle, ale u 7 měsíců starého kola mě to nepřijde košer....
Nejtěžší převod mám 52/13 ?
Předně opravuji hodnotu nejtěžšího převodu - mám 48/11.
Jak používám nejtěžší převod? - poměrně hodně. Jak na rovině, tak z kopců. A výhradně s největším převodníkem ve předu.
Styl řazení 1-3 až 4
2-3 až 6- 7
3-6 až 9
Do kopců totéž, jen opačně
První je převodník ve předu s tím, že 1 je malý, druhá čísla jsou na kazetě- 9 je nejmenší- (1-1 nejlehčí možný, 3-9 nejtěžší možný).
K pozici řetězu na různých převodnících- je to v podstatě totéž jako na úvodní fotce, jen úhel náběhu řetězu je jiný a taky se liší počet článků, které "lížou" vidli.
Taky jsem opravdu podrobně zkoumal onu drážku a teď myslím, že to není až taková hrůza, jak mě to v první chvíli přišlo. Ochrana vidle( neopren?) je poměrně silná, ale leskne se tam i kov, takže se to proklepalo.
A ano cvaká to jako blázen, když jedu po hrbech.
Je zajímavé, že používáš nejmenší pastorek tak často. Ten převod 48/11 je celkem těžký. Jeho časté používání IMHO vede k bzké zkáze onoho pastorku.
Na Ecu mám takovou průhlednou kricí fólii a ta zdá se vydrží víc. Takže bych možná zkusil tu.
Ahoj
Mam Ibex skoro dva roky (tipuju tak 18 tis km) a rozhodne se zadni vidli nic podobneho nedeje, ochranna samolepka je pohrbena pod vrstvou spiny, ale nedavno jsem ji v ramci ocisty videl a nic z ni nechybi.
Jsem presvedcen, ze pri normalni jizde (kolo je zatizene a retez napnuty) se u me retez vidle nikde nedotyka.
Trojtac mam 26-38-48, osmikolecko 11-32, takze mas prevody o kousek tezsi. Mozna by se retez mohl dotykat pri obskurnim prevodu nejmensi-nejmensi, ale kdo by to pouzival?
Napada me, ze by to mohl delat spatne nastaveny tlumic - cim vice se tlumic zmackne, tim vyse nad vidlici retez bude, pokud by byla moc tvrda pruzina a nezmackla se vubec, mohl by retez vyjit spatne.
Taky je mozne, ze Azub neco v konstrukci zmenil a tvuj Ibex se muze lisit od meho z 2009. On vlastne ted Azub nabizi i Ibex s 24" koly a netusim, cim vsim se lisi.
Díval jsem se na svůj Apus a tam to dobité nemám. Ale na něm prakticky nepoužívám nejmenší pastorek skoro nikdy a ani celkem to zas nemá tolik najeto. Už se mi dřív stalo, že řetěz byl ochotný prožrat se durch samolepkou i lakem, aniž by se po nich přímo vezl. Na hrbolech dokáže mlátit do té vidle dost velkou silou a přitom mají články v momentě toho nárazu do vidle ještě i dopředný pohyb jak točíš klikama, takže se dostanou skrz poměrně brzo.
Zajímalo by mě, jestli s tímhle má někdo z Azubu zkušenost. A jestli to máš zrovna ty hlavně proto, že máš Ibex a ten je k tomu náchylnější než Apus nebo Bufo, nebo jestli mnohem víc jezdíš na nejmenší pastorek než většina lidí. Možná kombinace obojího. Já třeba po rovině utáhnu nejmenší pastorek jedině s prostředním talířem, s velkým ho použiju až nad 45km/h, což na Azubu po rovině u mě nehrozí.
To Snilard- Používám nejmenší pastorek podle rychlosti. Když to neušlapu, přehazuju. Jestli je to často, nebo ne, to se nedá z mého pohledu určit. Každopádně měním kazetu tak po 2-3 řetězech- zvyk ze zábradlí. Teď mám najeto na Ibexu 2200 km a měrka je na prvním zoubku.
To Jrr- Tlumič mám nafoukaný podle sagu- dle tabulky výrobce. Konkrétně na +- 15 atm. Když vezu tašky, přifouknu...
Problém s náběhem řetězu je ještě před přehazkou, myslím si, že napnutí řetězu na to nemá výrazný vliv. Tady spíš hraje roli "prohnutí" řetězu vlastní vahou na té délce. A to větší část nesou trubky vedení. Každopádně jsem se na to dneska cestou do práce zaměřil a i na novém a rovném asfaltu- po celé obci- se občas ozvalo na nejtěžší převod cvakání, jak se řetěz dostal na vidli. Tlumič byl zamčený.
Strhl jsem tu prodřenou nálepku a udělal fotku čisté vidle- je to krásně vidět- škoda, že už včera mě to nenapadlo...
Víš co, já ti povím čím to je. Úplně stejný problém jsem měl na Azub 4. Dokonce zde je problém, že když protočíš na volnoběh řetěz do zadu, tak spadne o pastorek níže bez přehození gripshiftem na řídítkách. Tento probém vyřešil Azub u Maxe EVO II tím, že tam dal vodící kolečko, které předpíná a navádí řetěz.(viz. fotopříloha první Azub Max Evo II verze 1 versus Evo II verze II). Takže, jak jsem to vyřešil já??? Prostě..přitáhl jsem vodící trubici řetězu více pod sedačku - jakoby občejnou plastovou elektrikářskou rychlospojkou. Udělej totéž. Řetěz se ti nebudu tolik prověšovat a nebude mu dovoleno klouzat se po vidli, protože bude výše. Dále pak na zadní vidli dej neoprenový návlek. Tu vidli bych reklamoval do Azubu, nebot´ at´je to jak je to, je to letitý technologický problém... který se čas od času na nějakém kousku opravdu - jak vidno - tvrdě projeví...zdá se...;-(
Jo a posuň si tu vodící trubici více dozadu na zadní vidli.
Podívej se na propagační foto Bufa z AZUBu - řetěz leží na zadní vidli na nejmenším pastorku vzadu.;-) Takže jádro pudla je jasné.;-)
Z tohohle obrázku nic nevyvodíš. Horní půlka řetězu váží půl kila a klikám nic nebrání v natočení dozadu. Tah napínací pružiny v přehazce rohodně není dost na to, aby udržel řetěz rovně. Když podél něj posvítíš laserem, naměříš prohnutí uprostřed délky klidně několik cm. Jakmile se do pedálu opřeš nohou a řetěz se našponuje, bude kus nad tou vidlí. Každé propružení ho oddálí ještě víc. Takže té vidle se to dotkne jen vlastní vahou když zrovna není v řetězu tah. Ale i to dost na to, aby se to protlouklo durch samolepkou i lakem. Záleží hodně na stylu šlapání, při čtveratém silovém ti bude řetěz mlátit do vidle i při jízdě na hladkém asfaltu. Vyzkoušel jsem to na 4ce i Apusu.
Jdeš na to moc vědecky.;-) Mně to funguje leta a Reklaxovi bude, myslím, taky.;-) Nech ho to prostě zkusit a uvidíme.;-)
Na shoku se mi na malých pastorkách taky řetez povaluje po vidlici. v záběru ne, ale jak povolín nohy, tak je to tam hned. Posunul jsem trubku dozadu, a je klid.jen tu trubku budu muset vyměnit za delší, ve předu mi po posunutí kousek chybí a řetěz mi špiní lejtko....
urob drazku do lejtka a mas to v poho :-D
Zdravím Vás, marně jsem v AZUB e-mailech hledal dotaz od tazatele. Přitom stačí NAPSAT, ZAVOLAT k nám do AZUBu a rádi pomůžeme najít řešení. Proč to dělat jednoduše, když to jde komplikovaně...
Ale k jádru věci: jde o špatně nastavený tlumič, případně o špatně zvolenou pružinu tlumiče k váze jezdce. Při nezatíženém stavu se opravdu řetěz "převaluje" přes vidlici, při zatíženém stavu jde řetěz nad vidlicí. Kolo musí být nastaveno tak, že při zatíženém stavu a zařazení nejmenšího pastorku se řetěz vidlice nedotýká. Tento způsob konstrukčního řešení má své opodstatnění - čím blíže vedeme řetěz kolem vidlice, tím menší tahová páka na vidlici působí (nekroutí se při záběru), čím blíže je řetěz ose zadní vidlice, tím méně se projevuje tkz pogo efekt (houpání).
Takže řešením je - posunout tlumič o jednu díru na rámu výše nebo povolit pružinu nebo vyměnit pružinu. To už je na osobní doladění s tazatelem - prosím aby se nám ozval na email [email protected].
U modelů Topline (Max Ibex, Mini) je použito jiné řešení - prostorová vidlice a kladka, takže tady řetěz jde vždy v optimálním směru. Aleš Zemánek - AZUB bike
Já Vás taky zdravím. Já se na nic neptal, já pouze přispěl svou trochou zkušenosti do mlýna, jak jsem to poladil já a funguje mi to. Do Azubu napíši si kdykoli, ale o to, co potřebuji vědět já, to víte.;-) Zaujalo mě Vaše vyjádření " při zatíženém stavu jde řetěz nad vidlicí." Čím se to tedy přizvedne při zatíženém stavu. To přeci vše ještě povolí a klesne dolů, ne??? Můžete mi to vyfotit a hodit sem foto?;-)Pokud by tomu tak bylo, tedy nerozumím, odkud se vzaly ty silné štráfy ve vidlici Relaxovi. Ten řetěz musel dřít v zatíženém stavu po vidli nikoli v nezatíženém, předpokládám totiž, že v nezatíženém stavu řetěz možná leží na vidlici ale nešoupe se po ní v tahu. To už musí jezdec jet a tedy kolo zatěžovat.;-)Možná je to opravdu špatným nastavením toho tlumiče. Je fakt, že tlumič mám na AZUB 4 pružinový (narozdíl od Relaxe) ale, když jsem nedávno měřil pokles oproti klidovému stavu prázdného kola kvůli zavěšení tyčí pro děti DOMADO za lehokolo, tak to svěšení horního rámu v běžném zatížení mých 90 kg bylo - tuším - kolem dvou centimetrů, což nevidím jako důvod k výměně pružiny či posunu na rámu. A kdysi mi to dělalo totéž co Relaxovi. Tak jsem přizvedl a posunul trubici a je po problému.;-) Možná jsem tím nějak negativně ovlivnil pogo efekt, ale nijak se mi to - díky bohu - zatím neprojevuje.;-)Ještě drobná otázka, která už tu padla, jak řešíte v Azubu ten společný problém všech - tedy přeskakující převody při chodu pohonu vzad - tedy nepřesné navádění řetězu na pastorky na volnoběh při pohybu vzad?Zajímá mě to proto, že vidím, že to není ojedinělý můj problém ale problém všech modelů Azub se stejnou konstrukcí vlečené prosté zadní vidle. Myslím, že to bude zajímat i další, proto se ptám zde.;-)Děkuji za info.;-)
Nemáš fotku toho přitažení trubky o kterém píšeš? Zajímalo by mě, jak to máš udělané.
Je výše = můj prostřední příspěvek 1. foto. Na fotu zcela v pravo je úchyt trubice, která původně visela volně a plandala jakoby na kroužku pro klíče. Já jsem tam navíc provlékl kabelbinder = tedy elektrorychlospojku a přitáhl to více k úchytu na rámu pod sedačkou. Trubice se tak nadzvedla ca. o 3 - 5 cm. Řetěz se přestal dotýkat definitvně rámu i na volnoběh poté, co jsem navíc v tomtéž úchytu posunul trubici směrem dozadu. Tedy povolil šroub v objímce úchytu řetězu a prostě posunul trubici dozadu a pak opět dotáhl. Od těch dob = žádný problém.;-) Definitivně jsem to pojistil ještě tím neoprenem na vidli.;-) Azub by to prostě vyřešil u všech modelů tím, že by zkrátil ten hadrový proužek pod sedačkou, na němž visí úchyt vodící trubice řetězu, o polovinu a dal delší trubici či ji taky posunul směrem dozadu a je to.;-)
Ten proužek mají správně dlouhý pokud nechceš prodřít trubku durch při jízdě na některé převody. Pokud by šel zkrátit, tak jen o malinko, rozhodně ne o 3cm. Mají to nastaveno na blbuvzdorno, závěs není příliš krátký na žádném převodu. Asi by šel zkrátit o kousek, možná i víc jak centimetr, kdyby člověk nepoužíval nejmenší dva tři pastorky s jiným než největším talířem. Pak by to mohlo být kratší. Jinak pak děláš řetězu kladku bez kladky, musí to mít i docela slušný odpor. Pokud mají trubky fungovat, tak ta horní musí jen vlastní vahou ležet na řetězu, jinak to dře. Proto mě zajímalo, jak jsi tohle vyřešil. Vidím, že jsi to neřešil :-). Hlavně když ti vyhovuje výsledek.
Ted´ jde o to, co je lepší, zda-li trochu tření v trubce nebo prodřená vidle. Ostatně, pokud jsem to já, jak říkáš, vlastně vůbec "technicky" vůbec neřešil, tak proč to neřeší Azub, když o tom leta ví??? Proč zkonstruuje novou řadu se stejnou Achilovou patou? Podle mě to šlo u Maxe, mělo by to jít poladit i u Bufa či Ibexu. Pokud moje řešení nazýváš neřešením, tak já zase říkám, že nejméně nákladné a nejjednodušší řešení je často zlepšením k nezaplacení. A tato moje drobná úprava prostě funguje leta.;-)Žádné prodřené trubky ani žádné potíže s odřenou vidlí.... Lepší než-li přestavovat bezdůvodně tlumiče, měnit geometrii kola či vymýšlet kdo ví co.;-)V autoprůmyslu se tomu říká poka-yoke.;-) je to funkční ale přitom nízkonákladové drobné zlepšení vycházející z pozorování procesu a jeho náchylnosti k chybě v určitém momentu procesu.
Máš trochu jednostranný pohled na věc. Vidíš problém jen v odřeném laku na vidli a nikde jinde. Kdyby všechny Azuby měly tvoje skoro pevné uchycení horní trubky, tak každý jezdec používající spodní pastorky větší silou prodře trubku. Narozdíl od vidlice to není vidět, dokud to není durch. Pak se to kousne a skoro nejedeš. A místo odřeného laku bychom tu řešili diskuzi o tom, jaktože to má Azub tak blbě udělané, že se tolika lidem prodře trubka na řetěz. Je celkem evidentní, že pokud chce člověk jednoduché bezkladkové kolo, musí si najít kompromis. Azub nepřekvapivě upřednostnil funkčnost nad vzhledem, protože jejich řešení možná produkuje odřenou barvu a hluk, ale zachovává maximální funkčnost kola. Poškození vidle ani řetězu nehrozí, že bys někde zůstal viset s nefunkčním kolem nehrozí a jako bonus máš v krycích trubkách tak malý odpor, jak to jen jde, a to na všech kombinacích převodů.
Netvrdil bych, že jiné nastavení délky závěsu je lepší. Může existovat lepší nastavení pro někoho osobně, koho štvou optické defekty víc než mechanická nefunkčnost. Ty jsi jedno takové našel, a jsi s ním spokojený, takže fajn. Ale nejde to vydávat za obecné řešení problému aplikovatelné pro všechny. Já jsem si třeba blbě natvaroval konec spodní trubky na Apusu, a při ježdění v bahně a písku mi ji ten řetěz prodřel během cca 700km dokonce jen tahem napínáku přehazky. Následoval raketový nárůst odporu v pedálech a šílený randál. Za tmy v dešti jsem pak kapesním nožíkem pižlal konec trubky abych dojel domů. Mít danou horní trubku jako máš ty, byla durch po dvou stech km. Na moje ježdění prostě tvoje metoda nefunguje, Azub metoda jo. Dokonce ani lak na vidli nemám podřený, po 1500km to ještě neprošlo ochrannou nálepkou.
...čímž defakto uznáváš výrobní vadu této řady dokonce vědomě produkovanou jako menší zlo. Já přesto říkám, že bych takový produkt vědomě na trh nepustil. A když už ano, musel by k tomu být nutný důvod a vše by bylo podmíněno tím, že bych urychleně hledal vhodné vyřešení všech problémů současně - tedy tření, přeskakující převody a odřená či mechanicky poškozená zadní vidle. Nikoli produkoval řadu několit let s vědomím vady a čekal, kdy to komu "praskne"...;-()
Jinak pro Tvou informaci, tak já tímto řešil přeskakující převody při protočení na volnoběh vzad. Prostě jsem chtěl nastavit kliky před rozjetím nadhozením nahoru a vzad a každou chvilku mi to přeskočilo o pastorek níž. Druhotným efektem pak bylo, že jsem odstaranil mydlení řetězu po vidli.;-) Skutečně vím, že k ničení trubky nedochází. Mám takto na tom najeto přes 2500 km. Občas omyji řetěz, vyčitím trubku a znovu řetěz promažu. Fakt je to odzkoušené lety provozu. Zkus to. Ta trubka nemusí volně plandat. Však trubka spodní se válí po řetězu rovněž akorát ze své horní strany a v úchytu na hlavovém složení musí třít permanentně rovněž protože zde řetěz tvaruje/ láme.;-) Kdyby tomu bylo tak, jak říkáš, prodřelo by se to zde v tomto místě v první řadě.;-)
Ten přeskok při přetočení dozadu mi 4ka kdysi dělala taky. Tou dobou jsem přišel na to, že zkrácení závěsu o 5mm problém úspěšně vyřešilo. Trubka pak nepadala vedle čepu vidle, zůstávala trochu nad čepem i při prověšení řetězu, a to stačilo.
Nafotím ti doma co udělá spodní trubka na předním konci když ji namontuješ rovnou, nenatvarovanou do ohybu. Apus jsem měl od začátku jako zimní kolo. Životnost řetězu je tím pádem tak asi 1500-2000km (v létě mi vydrží minimálně 8000km), protože bordel od silnice na tom dělá vyloženě brusnou pastu. Vyčistíš to a po 50km je to tam zas. No a tohle brusivo tu hadici prožere už poměrně snadno pokud do ní řetěz vjíždí zalomený přes její okraj. Strany článků vybrousí drážky, mezi nima zbyde takový jazýček a ten se dřív nebo později ohne směrem k řetězu a udělá "řehtačku". Krom rámusu je to jak jízda se zataženou brzdou.
Nemyslím si, že bych jezdil nějak výrazně větší silou, navíc jezdím hodně frekvenčně. Evidentně ale jezdím i v mnohem náročnějších podmínkách, kdy jsou všechny mechanické části dost namáhané špínou. Trubky řetězu jsem už měnil kdysi na 4ce a později i na Oceláči, protože měly vnitřek čtvercový místo kulatý a začínaly drhnout víc a víc. Nikdy jsem to nenechal dojít do úplného prodření. A to jsem nikdy neměl v tahové straně třecí brzdu jako na té tvojí fotce.
Pohrát si s přesnou délkou toho závěsu trubky nemusí být špatný nápad, to rozhodně. Ale natvrdo to zkrátit na minimum bych nikomu nedoporučoval. Nikdy nevíš, jaké následky to bude mít v jeho případě. Může to být OK, jako u tebe, ale může ho to odstavit někde v poli.
Tak se dívám, že se to tu mezitím celkem vyřešilo, ale doplním ty fotky. Včera jsem trochu očistil Apus a prohlédl to pořádně. Našel jsem věci, které jsem předtím neviděl.
Horní strana vidle je OK. Na samolepce je vidět, že se jí někdy řetěz dotkne, ale evidentně na hrbolech vlastní vahou, nevypadá to na nějaké dření.
Přední konec spodní trubky je propilovaný docela důkladně. Zdá se, že jakmile se to jednou načnulo, už to pokračuje i když se tvar trubky vylepší.
No a nakonec jsem našel díru v horní trubce. Jak jsem s tím v zimě jezdil hodně často na lehké převody velkou silou, tak se to prožralo u rychloupínáku sedla, přestože je tam ta malá plochá matic. Zjistím, jestli jsem třeba měl blbě nastavený tlumič, je to možné. Já ho preferoval spíš na tvrdo.
Když jsem včera vyčistil řetěz, jede celkem zlehka. Nevypadá to, že by některá část trubek momentálně byla tak v háji, aby to drhlo.
Teda ty tomu kolu musíš dávat pod ocas.;-() Jak průměrně dlouho Ti ležák vydrží?;-)
No tohle je zimní kolo, takže to je na tom nejhůř. Kladky v přehazce jsem měnil po 1500km, řetěz je po 2200km vytahaný až hrůza. Mám asi třetí brzdové obložení, někdy jsem ale neměnil kvůli ojetí, ale kvůli znečištění, kterého se nešlo zbavit (asi olej v hluboké kaluži nebo co).
Zajímavé je na tom jedno: co je standardní cyklokomponent, to je v tahu, co je vyráběné Azube, to drží. Nejen rám, ale i upevnění všeho na rám, zadní vidle, její čep, úchyty sedla a podobně to všechno je jako nový, nevrže a neklechtá se. Vlastně ty trubky jsou jediná trochu trpící věc. Ale brzdy a pohon jsou ojetý jakoby kolo bylo starší než je.
Ohledně díry v trubce - to jsem si všiml celkem brzo, že trubka občas mlátí o šroub rychloupínáku. Úprava je na první fotce - na matici jsem přilepil jakési půlkulaté těsnění, nijak to nezavazí. Z matice vyčníval i kus šroubu, ten je schovaný v té gumě.
Ještě další úpravy - horní trubka je vpředu přichycená k rámu. To si můžu dovolit, když nemám přesmykač. Plast pruží, ale udržuje trubku v poloze, kdy při záběru jde řetěz jejím středem. Na druhém konci má trubka volnost pohybu spolu s kladkou. Hlavní důvod - snížení hlučnosti. Při záběru se řetěz vždycky na kladce trochu rozvibroval, chytlo to jakousi rezonanci a volná trubka se šíleně rozdrnčela.
Ještě jedna úprava je tam vidět - spodní trubka je od navařeného hliníkového očka oddělená gumovou spojkou. Důvod - ze začátku se mi párkrát během jedné cesty namotal řetěz do špic. Jak jsem pak zjistil, koncový doraz přehazky nebyl šroubkem vůbec nastavený, záleželo jenom na tahu lanka. Když se pak tohle stane, řetěz napne spodní trubku a ta ohne ten návarek. Ještě tak dvakrát a ulomil by se. Po seřízení se to už stát nemůže, ale ta guma to jistí už asi 15 tisíc km. Kdyby praskla, vozím s sebou náhradní.
U té matice mě napadlo něco podobného, ale všiml jsem si, že na některých převodech by to tlačilo trubku do strany proti tahu řetězu, takže jsem se na to vybodnul. Díru jsem objevil až nedávno.
To upevnění vpředu díky jedinému převodníku máš dobré, mě taky někdy trubka vibruje. Na Oceláči mi to funguje jako omezovač tahu, abych nezapomínal podřadit. Vždycky to drnčí když šlapu moc velkou silou :-). I tak je to ale otravné.
Mám také trubku stahovací páskou připevněnou k sícu.
A vychází to tak, že řetěz je při natažení rovný? Pokud jo, tak není co řešit a je po problémech. Ale pokud je stranově nebo výškově zahnutý v tom místě upevnění trubky, tak bude záležet na víc faktorech kdy to tu trubku zničí.
"Zvedne" se při tahu. Mám to takové volné pohyblivé.
Jo, tak nějak je to ideální. Když se to v tahu ještě kousek zvedne, tak víš, že tím řetězem za ten závěs netaháš. Na odpružených Azubech to podle mě Azub naměřil tak, aby pro jakékoliv pružení a jakékoliv kombinace převodů to vždycky bylo dost dlouhé, takže to vychází docela hodně dlouhé. Většinou jde udělat kratší, když člověk jednou ví, jak přesně mu to vychází.
Tak na tohle teda hledím. Oni někdy fakt dělali Maxe bez kladky?
Jistěže. Dokonce první Maxové byli vlastně na způsobu dnešních Ibexů. Ale to snad není žádným tajemstvím. To je prostě vývoj.;-)
Podle těchto obrázků jsou trubky delší, takže o vidlici to tam nemohlo klepat přímo řetězem. I ta spodní je delší.
Zkoušel jsem přikládat pravítko na fotky dnešních modelů - asi tam toho změnili víc, teď by to rovně bez kladky nešlo. Jedině při velkém zajetí tlumiče, u správně nastaveného SAGu ne.
Bez kladky by to bylo lepší, ale řetěz musí jít naprosto rovně. Možná se zdá, že kladka zvedá řetěz jenom nepatrně, ale jaká tam je síla, to je na kladce poznat. Co chvíli měním O-kroužek a samotný silon je kolem ložisek tak vymačkaný, že kladka se viklá už i po jejich výměně. A to tam nemám trojtác.
Zdravím Vás, marně jsem v AZUB e-mailech hledal dotaz od tazatele. Přitom stačí NAPSAT, ZAVOLAT k nám do AZUBu a rádi pomůžeme najít řešení. Proč to dělat jednoduše, když to jde komplikovaně...
Ale k jádru věci: jde o špatně nastavený tlumič, případně o špatně zvolenou pružinu tlumiče k váze jezdce. Při nezatíženém stavu se opravdu řetěz "převaluje" přes vidlici, při zatíženém stavu jde řetěz nad vidlicí. Kolo musí být nastaveno tak, že při zatíženém stavu a zařazení nejmenšího pastorku se řetěz vidlice nedotýká. Tento způsob konstrukčního řešení má své opodstatnění - čím blíže vedeme řetěz kolem vidlice, tím menší tahová páka na vidlici působí (nekroutí se při záběru), čím blíže je řetěz ose zadní vidlice, tím méně se projevuje tkz pogo efekt (houpání).
Takže řešením je - posunout tlumič o jednu díru na rámu výše nebo povolit pružinu nebo vyměnit pružinu. To už je na osobní doladění s tazatelem - prosím aby se nám ozval na email [email protected].
U modelů Topline (Max Ibex, Mini) je použito jiné řešení - prostorová vidlice a kladka, takže tady řetěz jde vždy v optimálním směru. Aleš Zemánek - AZUB bike
Tímto děkuji panu Zemánkovi, že se zapojil a na vysvětlenou pro všechny-
Mám ve zvyku hledat chybu nejdřív u sebe a ptát se, než hned dělat někde vlny. Proto jsem dosud Azub jako firmu nekontaktoval. Což ale hned napravím.
Na druhou stranu- při objednávce kola jsem byl dotazován na svoje proporce, právě kvůli natavení komponentů....
Ještě jsem zapomněl napsat, že jsem vyzkoušel jednoduché řešení od Martise a zatím je to v pohodě. To jsem ale ještě nečetl příspěvek od Alese....
Myslím, že tímto přizvednutím trubice žádnou páku nezvětšíš a houpat se nezačneš. Já se taky nijak nehoupu.;-))) Nech to tak a polad´ ještě ten tlumič, jak říká ales.;-)
Bez ohledu na vše co se zde napsalo a nehledě na výsledek, kterého se s Azubem dobereme, musím říct, že je to funkční. Poloha řetězu je zcela mimo vidli a jen na větších hrbech si řetěz cinkne o vidli. Toho se asi nezbavím, ale je to tak desetina toho, co bylo.
To je fajn, že Ti to pomohlo stejně jak mně. Jinak k té páce mě ještě napadlo, že jí musí tedy zvětšovat i prostý převod po pastorcích směrem nahoru, protože i prosté přehazování vede k postupnému oddalování řetězu od středové osy. Ale jak jsem psal alešovi nahoře, zatím se mi to drobným posunem řetězu směrem nahoru od vidle nijak neprojevuje. Mám totiž ještě Maxe s prostorově tvarovanou vidlí a napínací kladkou a mám pocit, že obě kola se v pogo efektu chovají podobně.;-) Ale já jsem samozřejmě pouze laik a soudím podle subjektivních pocitů nikoli podle tech. propočtů.;-) No uvidíš.;-) Ještě tam přidej ten neopren a už Ti to ani nebude cinkat o vidli.;-) A budeš mít - myslím - definitvní klid. Možná čas od času pročistit tu trubici, aby Tě nepotkalo co Jirku (zadření řetězu uvnitř) tedy pokud jezdíš rád v terenu (což není můj případ) a myslím, že by to mělo být dlouhodobě OK. A i kdyby se to někdy po letech přeci jen kouslo, tak dojedeš bez trubice nebo ji dočasně na dojezd kapesním nožem na místě zakrátíš a dojedeš.;-) A vyměnit trubici nebude, myslím, takový fin. náklad jak důkladně prohoblovaná zadní vidle.;-)
Takže takové malé shrnutí. Řetěz mě brobrousil 0.5mm - něco taky barva-hlubokou drážku na materiálu o síle 2.5mm (dle Azubu), takže tady nečekám potíže. Mám doporučení si to po sezoně okouknout, co to dělá. Dále jsem dostal 2 možnosti, jak z toho ven-
1- Nastavení tlaku tlumiče- cituji-
"...vy si sednete na kolo, pokud vozíte stabilně nějakou zátěž, tak ji na nosič naložte, zařaďte nejmenší pastorek na kazetě a nejmenší převodník.
V této chvíly by měl jít řetěz těsně nad čepem zadní vidlice a tím pádem i nad nohou zadní vidlice. Pokud tomu tak není, tak odfoukněte tlumič (velmi opatrně, stačí málo a tlumič se odfoukne víc než je potřeba).
Zařazení této kombinace stupňů je extrémní, takže při všech ostatních variantách bude řetěz už v dobré poloze."
Na to jsem oponoval možností, že bych se mohl podle výše napsaného návodu dostat mimo hodnotu SAGu výrobce tlumiče a taky už mám nastavení vychytané na svoji váhu+ pocit při jízdě....
Proto jsem dostal ještě další radu a to posunutí tlumiče v rámu- cituji-
"Zkuste teda posunout tlumič na rámu na poslední horní díru, je ale možné že tam bude kolize s tělem tlumiče, pak je potřeba vypilovat část držáku tlumiče na rámu."
Vyzkoušel jsem zatím pouze posunutí tlumiče, ale přišlo mě, že je řetěz spíš blíže k vidli. Posunul jsem teda tlumič na druhý konec děr a bylo to lepší tak o 3mm. Čekal jsem trošku víc...
Tlumič jsem vrátil do původní díry a na vidli jsem natočil černou svazkovací spirálu, což ochrání materiál vidle a ještě to nebude kovově cvakat na hrbech. A nevypadá to špatně.
Taky jsem se chtěl vyjádřit k přeskakování řetězu, při šlápnutí na volno- zmíněno někde hodně nahoře...
Taky mě to dělalo- poprvé samozřejmě v kopci, při rozjezdu. Takže jsem horní vodící trubku uchytil k držáčku té spodní a bylo po problému.
Následně jsem zjistil (včas)- a trochu se to vrací k původnímu problému- že mě spodní trubka vedení řetězu hobluje barvu na řídítku. Což jsem řešil namotáním černé izolačky v místě styku trubky. Takže můj Ibex si to pěkně vyžírá...
Quot: Na to jsem oponoval možností, že bych se mohl podle výše napsaného návodu dostat mimo hodnotu SAGu výrobce tlumiče a taky už mám nastavení vychytané na svoji váhu+ pocit při jízdě....
Mimo SAG se dostat nemuzes, vetsina tlumicu ma doporuceny SAG 15 az 25 % a s tim urcite AZUB pocita, jinak uz by si nekdo jiste vsimnul. Jestli pocitas s PSI hodnotami vyrobce, delas chybu.
Par IBEXu jsem uz videl a na jednom par dni jezdil a popisovany problem jsem nezaznamenal.
Mas tlumic od AZUBu, nebo sis tam nejaky daval sam? Jestli sam, mas spravnou delku?
Už nahoře jsem psal, že tlumič foukám podle tabulky výrobce, což znamená, že sag je v toleranci a tlumič mě nastavením vyhovuje. V manuálu k tlumiči ani nějaké vztahy váha vs tlak tlumiče nejsou.
Kolo je kompletně dodávka Azubu
Napadla ma uuplna ptakovina typu je pocitac v elektrike? taak ze maas koleso usadenee na doraz v patke? ci neni trosku zosunute dolu to spavy tiez 1-2 mm.
Bola prave u mna kamoska ze ma 8 na kole a neda sa na tom iist lebo sa jej to blokne o brzdu. A ejha uz z dialky ma koplo ze koleso je rovne len je cele nejako sejdrom. potom ze robyli z mamou defekt a asi to posahali :
2x blond v akcii = strasny pruser :-D skoda ze som to neodfotil ale chachmal som sa ece pol hodiny. 2km ku mne slapali vedla biku so zavadou na 5 sekund z rychloupinakom.
Velice podnětný příspěvek ;-))
Musím říct, že Azub má zadní zámek kola dost přesný a kolo tam spíš nechce, než aby sedlo jinak než má. Radši jsem to kontroloval a sedí dobře. Taky by se ozvaly brzdy, kdyby ne.
Čemu říkáš tabulka výrobce? Co přesně ta tabulka udává?
Podle typu a zdvihu tlumiče udává rozsah sagu v procentech.
A japak si ten sag nastavoval ??
Vzhledem k tomu, že v manuálu Azubu se zadní tlumíč v podstatě nezmiňuje, jsem odkázán na návod od tlumiče, takže opět viz obrázek výše, kde je větší část popisu v obrázcích vidět.
Pak už jen doladit hodnoty, které mě budou sedět.
To by mě zajímalo z kterého prstu si ten výrobce doporučený SAG vycucal. :)))
Nejsem odborníkem na tlumiče, leč něco jsem pochytil. Velikost SAGu není ani tolik otázkou délky tlumiče, ale spíš konstrukce rámu. A co vím, tak Azubí rámy jsou dělané spíš na SAG 25%, než na těch 15%.
Jaký máš SAG?
Jsem koncový uživatel bez znalosti věci. Mám v ruce návod, který mě dává mantinely a já si podle zátěže kola v rámci rozsahu výrobce upravím hodnoty, Standartní hodnoty- například na cesty do práce a krátší cesty- mám vychytaný podle sebe a jízdního komfortu.
Sag si u běžných jízd držím na 8-10 mm. Vzhledem k povaze cest, po nichž se většinou pohybuju, mě to vyhovuje.
A jaky tam mas tlak? Ja mam sice MAXe, takze jinou stavbu, ale pohybuji se kolem 75 PSI. Predpokladam, ze pri IBEXove pace by to mohlo byt tak kolem 100 PSI (na 90 kg zive vahy).
Foukám +- 15 atm což je cca 217 psi- tlumič do 300 psi při 110 kg zátěži na kole. Já + tašky a pár drobností, co vozím stále...
A jaky mas travel na tlumici - tedy ktery z tech tri na obrazku?
Ale vypada to celkem rozumne. Hmm...
A zkousel jsi tam dat podle navodu pasku na mereni SAGu? Kdyz s tim sjedes treba obrubnik, jak moc velkou pracovni cast tlumice vyuzijes? Predpokladam, ze ten tlumic ma rebound - odskok. Mozna bys mohl o neco ufouknout a chovani tlumice doladit odskokem.
Mám to chápat, že se snažíš přepočítat sag na mém tlumiči? Vzhledem k počtu dotazů na tohle téma...
Pásku tam mám stále, právě abych mohl reagovat na změnu zátěže.
Při sjezdu obrubníku atd- snažím se to nevyhledávat- využiju cca 80% zdvihu. Neměřil jsem to přesně, ale už jsem byl překvapený, kde až skončila páska na pístu.
Jak už jsem psal, změnu tlaku jsem ještě nezkoušel.
No tak to uz bych neodfukoval. Obcas clovek potka i vetsi hup, ani nevi jak. A to i na silnici (zapadly kanal).
Jeste mne napadlo, jestli se v AZUBu nebo u jejich dodavatele nespletli a nedali Ti delsi tlumic. Na prvni pohled si toho nikdo nemusi vsimnout a byly by to prave ty milimetry... Ale to uz je asi dost nepravdepodobne. Nicmene bys to zjistil premerenim tlumice (oko - oko) a porovnanim s udajem na fakture.
Mám takový pocit, že na Ibex se dává tlumič se zdvihem 38 mm, takže by zasunutí pod váhou jezdce 8 až 10 mm mělo být v pohodě. Pokud by ten tlumič byl delší, tak je to málo.
Tlumic by mel mit jasne danou delku, jinak se zmeni geometrie.
To je jasné. Jen jsem se prostě zatím nepotkal, od té doby, co jsem se o tlumič začal zajímat, s žádným Ibexe, Bufem nebo Apusem. Takže nebyla příležitost to změřit. A zeptat se na to v Azubu vždy, když s nimi mluvím, zapomenu.
Částečně i z lenosti něco zkoušet, to nechám tak jak to je. Už jsem odzkoušel kolo i na nezpevněné cestě a bylo to naprosto v pohodě. Ta spirála plní svoji funkci perfektně, není na ni vidět, že by jí řetěz nějak drancoval, takže určitě vydrží víc, než pár kilometrů a ikdyby, mám další po ruce. Levně a účelně...
Takže kolo je v původní konfiguraci azubu, tlumič už mám vychytaný a řetěz jsem vyřešil. Trochu mě mrzí, že jsem to nechytl včas, ale co se dá dělat- stalo se.
Takže všem díky za vaše postřehy.
Cetl jsem vyse vice navrhu na vyreseni problemu. Ja osobne resil spise dusledek. Na vsechny kola bez ohledu na svislost ci horizontalnost davam kryt. Ty neoprenove mi prisly nesmyslne drahe a jeste po vidli jezdi. Pouzivam potrebnou delku hadice zahradni ci kabelu elektrikarskeho rozriznuteho podel. Cele to chytnu pomoci stahovacich pasku.
Kdyz neopren prichytnes paskou, taky nebeha.
Ked vyriesite retazovu linku nemusiite prichytavat nic :-D
Jo to je pravda. Retezovou linku se mi podarilo dokonale vyresit pouze na singlespeedu a starym Stayeru s torpedem. Cokoliv ma prehazovacku a maly pastorek vzadu mi vzdy minimalne kdyz si skocim drnka o ram. Proto tam ty hadice davam...
Kdyz prejedu nejaky vetsi drncak, retez se vlastni vahou rozvlni a tluce o zadni vidli. Kdyz se neopren neprichyti paskami, posouva se do mist, kde tu vidli prilis neochrani. Na MAXovi se mi to nedeje, ale na IBEXu a na zabradli retezovou linkou otlucenou zadni stavbu nevyresis.
TAK OTLKANIE JE JEDNA VEC A KED TI JU RETAZ BRUSI AKO MOTOROVA PILA DRUHAA..
Ja ale reagoval na nepravdive tvrzeni: "Ked vyriesite retazovu linku nemusiite prichytavat nic :-D"
Proste neopren musim prichytavat.
ja na zabradlii pouziivam izolepu ktoru som nalepil pod retaz koli klepaniu pri prechode patniku. na lehu mi pojde linka uuuplne mimo tak duufam ze tam nebudem mat nic