Ahoj,
potřeboval bych poradit, jaké kolo si mám vybrat.
Je mi 30let, muž.
Doposud jsem jezdil na trekkingovém kole a najel vždy tak 1500Km za sezonu (od dubna do října). Minulou sezonu mě to začalo bavit více a už jsem najel i 2000km (více časově nestihnu). Tuto sezonu mě to baví ještě více a rád bych si koupil nové kolo. Jezdím tak 80% po silnici. Rozhoduji se mezi crossovým a "fitness" kolem. Cena max do 25 000,- Kč - nejsou prachy.
Nevím, jaké další info napsat.
Prosím o dobré rady.
Figy
A co je těch zbylých 20%? Pokud tvrdá šotolina nebo polní cesta, je to na tobě, čemu dáš přednost. Jestli chceš univerzál a všude budeš trochu drhnout, nebo 80% super a 20% přežiješ.
Pokud je to cokoli od hrubého štěrku výše, tak tam se s fitness kolem rozumně nechytáš a volba je jasná - trek.
Taky tu různí lidé pro podobné účely doporučovali cyklokrosku.
BTW - větu "cena max do 25000 Kč - nejsou prachy" bych chtěl taky někdy napsat. :-))) Ta mě pobavila. ;-)
Mě taky:-)) :-)) a ještě bych dodala, že i kdyby byly, nechat si ukrást kolo za 25 táců, jsem na pobyt na kardiochirurgii:-)).
Jinak jezdím taky min. z 80% (a možná i z 90%) po silnici a rozhodně bych jiné kolo než trek nechtěla. Představa, že pojedu lesem nebo polňačkou a kolo povedu.....:-))
Já jezdím asi 95% silnice (takže mám silničku), ale protože občas neodolám ani tomu "lehčímu" terénu (třeba na vrchol Lovoše jsem vyjel až nahoru, občas i polňačky, ale ty nerad a samozřejmě musím pomaleji, než na horáku...), tak na ní mám "nesilniční" převody 52/42/30 a vzadu 11 až 30.
Vyhovuje mi to, ani v tom "lehčím terénu" nikdy netlačím a když už, tak už musím rovnou zastavit a to buď jen proto, že se zacpou vidle bahnem a musí se pak vyšťourat (to možná hrozí i na treku s nižšími vidlemi...), anebo že jsou ty silniční pláště "poněkud náchylnější na píchnutí", takže po projetí šotolinové cesty (ale to někdy i obyčejné křižovatky, kde nebylo už možné se vyhnout sklu) pak několik dalších km trnu strachem, jestli se to někde dál neprojeví ;-(
Moc už si neumím představit ani jiná řidítka, než berany (kvůli většímu množství různých úchopů, ale vím, že někdo jiný by si zase asi nezvykl na ně...), v roce 2007 kolo stálo už "jenom" 18000, že to byl loňský kodel jen s 8-mi kazetou a dnes už by za to byl pomálu karbon, občas lezu i na kopce, kam ani horák nevyjede (třeba na Bořeň určitě ne) a minimálně na to by se mi lehčí kolo hodilo ;-) ...
Tedy jsem chtěl říct, že o pohodlí to rozhodně není, protože je to samozřejmě "kostitřas", ale zato po silnicích, pokud jezdíš dál, se tak nenadřeš a občas i nějaký ten terén (pomalu) projede, ale tam je to opravdu nouzovka, jinak pokud ten terén budeš jezdit častěji, tak určitě raději ten trek s vyššími vidlemi a lepšími plášti...
Já to naprosto chápu. Levně kupované = 2x kupované.
Za 25 už se dá vybrat kolo co pár sezón vydrží i s nějakými drobnými upgrady a příslušenstvím.
To jo, ale nemůžu se od něj vzdálit ani na 3 vteřiny.
Když mi ukradli kolo, tak mi policajt strašně přátelsky radil, abych jezdila na nějaké plečce. Nějak nemohl pochopit, že na tom kole opravdu JEZDÍM a ne popojíždím pár set metrů.
Já to taky chápu, ale je to pro mě asi stejný, jako by někdo říkal, že se půjde večer projít po Měsíci, protože Mars je už moc daleko. :-)))
Všechna má kola doposud stála pod dva tisíce a vydržela mnohem víc než pár sezón :-)
Pravda, s mnohými upgrady.
Kolo mívám tak za 8-9 tisíc a když pominu letošek, kdy jsem toho moc nenajezdila, tak jsem každý rok najela tak min. 5 tis. km. 5 let bývá v poho, tak s jedním, max. 2 repasy řádově za tisku. Pak 2, 3 roky nadávám a jdu do nového.
Ale kámoš, co má kolo za třicítku, ty repasy dělá taky. Akorát se se svým strojem tolik nenadře,to je fakt.A je lehčí.
Říkala jsem si, že si taky příští rok přidám- tak 2-3 tisíce.
:-)) :-))
Místo přidávání 2-3 tisíc zkus shodit pár kilo, ať není kámoš lehčí než ty;-)
Ono je to kolikrát těžký. Já jím normálně, na kole jezdím celkem dost ale BMI se mne pořád drží jako klíště...
Ono je to i o metabolismu, každý ho má nastavený jinak. A pak taky i o věku. Jinak se drží váha ve dvaceti a jinak ve čtyřiceti nebo třeba v šedesáti.
Na druhou stranu, měla jsem kolegyni, která byla fakt hodně štíhlá, i když už šla do důchodu a upřímně, v určitém věku už snad vypadá líp ženská při těle, než když jí kouká každá kost a každá vráska.
:-))
Optimální je trek, a do 22.000 pořídíš už dost dobrý kolo a v loňských modelech to budou hodně kvalitní kola.
Mám trekové kolo asi v téhle ceně, najíždím docela dost a nevyhýbám se ani těžším terénům a rozbitým cestám, kolo snese opradu hodně až se kolikrát divím co vydrží a s jednoduchou odpruženou vidlicí a dobrou odpruženou sedlovkou je dost pohodlné i na delší cesty.
Z mých zkušenostní mi vychází jako nejpohodlnější a nejlepší své poslední kolo,které jsem si koupil. Ocelový rám, žádné odpružení, klasika, jednoduchost.
Servis si udělám veškerý sám, žádné další náklady na údržbu a světe div se - ta ocel, to je opravdu skvěle flexibilní materiál - rozhodně pohodlné kolo i na polních cestách, samozřejmě šotolina naprosto bez problému.
Podotýkám, že mám zkušenosti s MTB hardtailem i fullem, takže dokážu velmi dobře porovnat.
Osobně bych při takovém rozpočtu a poměru silnice a lehčí terén šel do něčeho takového:
http://www.mojekolo.cz/9491-demon-carbon-lite
Navíc carbon je in. -)
Pokud je těch 80% silnic slušných, bez děr a vystouplých záplat, tak je to pěkný kolo. Na běžný silnice II. a III. třídy je ale potřeba spíš tank. To ale musí vědět tazatel, kudy se nejvíc pohybuje. Osobně by se mi taky líbila žiletka. Moc bych si ji ale neužil :-)
V prvni rade si uvedom co znamenaji ty 2 kategorie kol mezi kterymi se rozhodujes: kross/trek je takovy obojzivelnik spojujici par vyhod ale i nevyhod kola pro teren a pro silnici, fitness je zkracene receno pohodlnejsi silnicni kolo s rovnymi riditky. Pokud vjedes obcas i do terenu tak o fitness biku neuvazuj, leda ze bys ho vymenou nekolika komponentu prestavel zase na vicemene trekove kolo ;oP
Je ale otázka, jestli jsou ta rovná fitness řidítka opravdu pohodlnější, protože mají menší možný počet možných úchopů ...
Na beranech, když se po rovině "kochám", tak se většinou držím také za rovné trubky blíž k prostředku řidítek dlaněmi dolů, záda mám skoro rovná, když se chci narovnat ještě víc a ulevit zápěstím, tak to chytím na horních obloucích dlaněmi dopředu a když je mírný kopeček, nebo protivítr, tak držím "standardně" za páky brzd, abych měl větší sílu v nohou a pořád mám ještě v záloze proti silnějšímu větru úchop dole, i když i při držení za páky, nebo nahoře se dá proti větru mírně (a pohodlněji) předklonit ...
Mno nevím, ale vzhledem k většině rozbitých silnic (alespoň u nás) bych se asi rozhodoval raději rovnou mezi tou žiletkou, anebo trekem, pokud bych tím terénem jezdil přecejen častěji...
No nevím, mimo závod jsem berany dole snad nedržel. Držení za páky není bez rukavic nijak extra pohodlné, a držení za rovnou trubku je nejpohodlnější, a při rekreačním využití jsem tak najezdil zdaleka nejvíc, ale kvůli řazení a brzdění je nutné přehmatávat. Ne že by se to nedalo, ale úzký rovný řitítka poslouží stejně bez přehmátnutí, a vhodné rohy jsou k nim pak dobrý doplněk. Pokud by to byl žiletkoidní fitnes, a uživatel rychlík, tak časovková hrazda může být fajn doplněk.
Také je držím na rovině úplně dole málo kdy (to už musí hodně foukat a pak se to někdy přecejen alespoň občas hodí), ale pokud jedu z prudšího, nebo hlavně delšího kopce, tak mám nejen větší sílu v brzdách, ale hlavně do zatáček i zřejmě níž těžiště a cítím se tak na kole mnohem stabilnější, i když také samozřejmě nejsem žádný závodník, ale jen obyčejný turista.
Rukavice vozím jen když je tak od 10-ti stupňů méně, že to už pak někdy zebou ruce, i když je pravda, že vlétě se to bez rukavic nepříjemně potí a mám pak páky brzd pořád takové nepříjemně mastné a ani jejich utírání nepomáhá.
Za tu rovnou trubku se to drží opravdu nejlépe, akorát mně to někdy láká držet blíž ke středu řidítek a tam mi bohužel překáží napravo světlo a nalevo držák navigace (tu teď sice moc nevozím, že ve starém PDA začíná zlobit konektor, nemůžu si dovolit navigaci novou a částečně ručně dělaný držák se nandavá špatně), takže hrazda na mém kole nehrozí, i když to může být dobrá věc ...
Právě paradoxně, že jsem kupoval starý model s nejlevněším řazením Sora je to úplně ideální právě na to držení za páky, kdy je navíc největší síla v nohou, snadno se přejde do stoje, záda jsou skoro stejně rovná, jako při držení za trubku a i se tak dá proti větru snadno lehce přikrčit.
Ta Sora právě řadí nahoru pohybem celých pák dovnitř a dolů má páčky, které se ovládají palci, takže na brzdění, ani řazení nemusíš nikam přehmatávat - hůř se právě naopak řadí, pokud držíš dole.
Na mé turistické ježdění je to tedy úplně ideální, můžu si vybrat ze 4 druhů úchopů, ale jen se obávám, že novější a dražší řazení na berany už se asi dělá hlavně pro to "závodní" držení dole, tak hlavně aby se mi to neporouchalo, i když mám vzadu jen zastaralou 8-mi kazetu.
Někomu samozřejmě může počet úchopů na rovných řidítkách (popř. s rohy, anebo hrazdou) stačit, ale já nedám na berany dopustit, za páky se drží opravdu dobře a pokud je dobře nastavý posez, tak vlastně úplně stačí i tenhle jediný úchop a to i do kopců.
No a kde se to už staví na zadní (jak jsem si teď vzpoměl, když jsem se drápal třeba na Říp na převodu 30/30), tak jsem byl rád, že jsem se mohl držet úplně dole a přesto se to ještě mělo snahu zvedat ...
Mno to ale záleží, jestli na tom kole někdo bude jezdit jen "normálně", anebo jako třeba já na silniční kolo asi občas "poněkud nenormálně" ;-D ...
Dám Ti ještě jedno kriterium na výběr kola a to je dostupnot servisu (nevím, zda máš čas a zručnost si něco opravovat sám). Osobně jsem minulý týden řešil problém koupě nového kola (předchozí bylo ukradeno) a vybíral jsem mezi Pellsem a možností si nechat kolo dodat od mého letitého servicemana. U toho jsem byl zvyklý vše nechat udělat na počkání, u větších oprav jsem kolo večer předal a v 10 hodin dopoledne si jej vyzvedával. A navíc - mám to kousek od baráku.
Takže jsem nakonec koupil Maxbike Glomma, zatím jsem najel přes 300 km a osobně jsem spokojen. Možná můj pohled je subjektivní, poněvadž jsem dříve měl neuvěřitelně těžké kolo (osobně nevím, kolik vážilo, jenom srovnávám se současným, navíc váha ubyla, poněvadž jsem trval na pevné vidlici).
Tvuj servisman by ti kolo uz nikdy neopravil kdyby sis ho koupil nekde jinde??
No hele, už jsem tady kdysi na prodejně / servisu viděl i ceduli, že "zde NE-zakoupená kola neservisujeme"... Možná to bylo jenom v sezoně, kdy tam měli dost honičku a nechtěli se obden babrat i v takových plečkách jako jsou všechna ta neseřiditelná Tesco kola, ale to bych si už hodně vymýšlel...
Každopádně to nebylo u "mého servismana", takže mne to nijak neznepokojilo :-)
I to, co uvádíš, dovedu pochopit, pokud mají dost práce. Ten "můj" zase se mnou tolik práce nemá a doposud mně dělal service na kolech, která byla jiných značek. Ovšem já si na kole nedělám vůbec nic, to se mi nevyplatí. Čas, který bych tomu věnoval, raději vynaložím na svoji práci, kterou dostanu desetkrát více zaplacenou. Na druhou stranu - velmi obdivuji ty, kteří si se svým kolem dovedou vyhrát a vymazlovat jej. Jak jsem se někde zmiňoval, já ani nevím, kolik kde je zubů, jakými značkami dílů je kolo osazeno. Pro mne je důležitá funkčnost, vědět, že se mohu na to svoje vždy spolehnout.
Většinou je ale ta zaručená funkčnost a spolehlivost do značné míry podmíněná určitou znalostí dílů a značek. Buďto vlastní, nebo opravdu spolehlivého prodejce a servisáka. Ale než si člověk vytipuje opravdu spolehlivého servisáka, naučí se mezi tím všechno sám, teoreticky i prakticky. Takže nakonec toho prodejce ani servisáka vlastně nepotřebuje :-)
Tohle český perpetuum mobile mi funguje prakticky ve všech oborech. A teď nevím, jakého smajlíka za to dát...
Problém je akorát s doktorem, tam je samostudium náročnější a výsledky oprav neuspokojivé...
Podle mne je to srovnatelné.
S pár kapkami WD-40 a sadou imbusáků dnes uspokojivě uděláš 90% potřebného servisu na kole.
S panákem slivovice a sadou náplastí vyřešíš 90% zdravotních potíží.
Tak to jsem asi udelala chybu, ze jsem diteti ted na rymu nastrikala do nosu vincentku misto slivovice, co? :-)
Řetěz taky čistíš a mažeš Vincentkou?
Kdyz jsem se letos na jare dovedela, ze se retez ma mazat, zasla jsem do obchodu a koupila olej na retez do sucha. Kdyz jsem zjistila, ze olej do sucha vyjedu ani ne po 100 km, zasla jsem koupit olej do mokra. Stridam ted ty dva oleje podle nalady. Cistim zatim jen hadrem, proste mi na poradnou udrzbu kola chybi lidi... :-) Pak uz umim jen vymenit dusi. Ale jelikoz mam sjety brzdovy spaliky a brzdy zabiraj, az kdyz uz je mam zmackly skoro na doraz, budu muset sve schopnosti trochu vylepsit, protoze je trapny s takovejma prkotinama chodit do servisu.
hehe mazání řetězu, tohle je vděčné téma, lidičky ;). Z vlastní zkušenosti povím - moc to neřešte, na kole, na kterém jezdím do práce na to, upřímně, kašlu, teď budu mazat zase po 600km ;), dřív jsem strašně řešil... A životnost? Úplně stejná. Prodej všech těch různých předražených olejíčků je jen dobrým marketingovým tahem a obrovským žroutem času. Denně najezdím 40 km, nedokážu si představit, že bych ztrácel každý druhý - třetí den čas praním a mazáním řetězu :). No a pokud řetěz nevyperete a jen ho domáznete, vydrží méně, než řetěz nemazaný- rovněž dobrá vlastní zkušenost.
Ja ho mazu ne proto, aby vydrzel dyl, ale protoze me toci, jak strasne rachta, kdyz neni namazanej. :-) A mozna je to jen moje predstava, ale prijde mi, ze kdyz zacne rachtat, tak ma to kolo vetsi odpor pri slapani.
Kup olej do mokra a rachtat fakt nebude tak 500km. Jedno z nejlepších mazadel je dle mého názoru to, které je z výroby namazané na řetězech SRAM. U něj nemá smysl v žádném případě mazat dřív, než po 300km.
Tak nevim, jak to delam, ale olej do mokra mi vydrzi tak 200 - 300 km. Ale za tu dobu spolehlive nejake mokro potkam :-) Mozna bych mela zajit do cykloadama zeptat se, co mi tam namazali, kdyz jsem jim nechavala kolo v servisu, protoze to vydrzelo spolehlive nejdyl.
Kdo maže ten jede :-)) Určitě je velký rozdíl mezi namazaným a suchým řetězem.
Mám docela dobře odzkoušené, že když nemažu, řetěz se moc netočí a já dřu jako blbec, takže je daleko nejlepši po návratu otřít řetěz hadrem od špíny, stříknout olejem a nechat být, před další cestou otřít řetěz do sucha a jedu. Zabere to celé nejvýš 2 minuty a rozdíl je obrovský a cenově to tolik nestojí a řetěz mi vydrží hodně, určitě už má natočeno dost přes 10 tis. km a pořád je hodně dobrej.
Minus za to WD. Jsou v tom rozpoustedla. Retezu tim nejspis nijak zasadne neublizis (driv se protahne), i kdyz jsou lepsi maziva, ze kterych zustane trvanlivejsi vrstva a ktera zbytecne nevyplachuji funkcni mazivo z vnitrku cepu. Ale treba striknout WD do stredu a vyplachnout si tak vazelinu, nebo na vidli a neco uvnitr zbytecne naleptat, to bych nedelal.
I kdyz - vyjimky existuji. Rozhybal jsem pomoci WD zatuhlou vazelinu v orechu na 7 let stojici silnicce. A vzhledem k tomu, ze Hrabosh jeste nenadava, nejspis jsem zvolil spravny pomer. 8-)
Proč by se měl řetěz protáhnout? Že by po WD měkla ocel? :-)))
Já řetěz WD čistím. Prostě ho nastříknu a nechám špínu za jízdy samovolně opadat. Vedlejším efektem je, že to nevrže a nechrastí. Až to chrastit začne, čistím znovu.
Výhodou je, že je to poměrně málo práce (cca jedno stříknutí WD za 300km).
WD rozpousti necistoty, ale bohuzel i s puvodnim mazivem. A podobne jako benzin ve vetsim meritku Ti vyplachuje mazivo z cepu, takze se driv zacnou opracovavat. A to je to protahovani retezu. 8-)
Pokud tam shimáno nějaký původní mazivo má, a WD jej vypláchne, tak tam zůstane WD a po nějakou dobu maže. A až mazat přestane, přijde další cyklus čištění...
Až na to, že WD v podstatě neobsahuje mazací složky...
Každému, kdo tvrdí něco takového vždy doporučuji ČISTIT WDčkem brzdné plochy ráfků nebo brzdové kotouče. Pak mi přijď tuto moudrost zopakovat;-)
WD maže například panty nebo řetěz naprosto dostatečně.
Jo, ale vsimi si, ze kdyz pridas do pantu trosku vazeliny, stara nevytece. Kdyz to prostriknes WD, odplavis cast stare. U retezu je dulezite, aby byl promazany uvnitr - v cepech. Tam se jakekoliv mazivo tezko dostava a WD zbytecne vyplavuje to, co tam uz je. Kdyz pouzijes neco jineho ve sprayi, domaznes mista, kde to je potreba a nezbavis se puvodniho maziva tam, kde jeste pracuje.
Hele, zkus to obyčejnou naftou. Taky to přestane vrzat, taky to nějak klouže, taky s tím jen blbě zabrzdíš, čistí taky výborně a navíc dost ušetříš... Akorát že to taky není mazadlo. Ale jak už tady padlo, aby řetěz přestal vrzat, tak se na něj scávalo :-)
A tak to se chci zeptat. Já občas, když se mi zdá, že je řetěz už dost zasviněný, zastavím se cestou u bratra, ten vezme štětec a naftu s petrolejem, procáká, otře hadrem a mažu za čtvrt hodiny dál. Ještě dodám, že brácha má poměrně kvalitní kola, jezdí denně a to již desetiletí a nikdy nic jiného než naftu s petrolejem nepoužíval.
Jak je to tedy s mazací schopností nafta + petrolej (že je čistící je zřejmé)??
Asi tak jao to WD, dobře to čistí, taky je to mastný, ale dobrý mazadlo to není. Kdyby to bylo takhle jedno, tak je na světě všehovšudy jeden druh mastný břečky na všechno a basta. Kromě samotné mazivosti jde ještě o dlouhodobou stabilitu mazivosti, rychlost vysychání, nabalování čurbesu. Petrák s naftou je podle mě taková znouzecnost století zpátky :-) A u WD, nebo jiných poměrně drahých čističů trošku nechápu jejich použití, když už kvůli ničemu jinému, tak že jsou i dražší, než kvalitní a vychytaný maziva :-)
Já osobně hledám mazadlo na řetěz, které by splňovalo dvě podmínky - ve sprayi a potom, aby to nemrdělo. Svoji "údržbu" si dělám v bytě a ty pachy od různých sprayů mne od údržby odrazují. Mám zde spray, který ale nemá uvedeno složení a tak nevím, zda vyvzlíná do nepřístupných míst. Při nastříknutí vypadá v první fázi jako teflon, pak se stává bezbarvým a hlavně - je suchý (na omak). Přitom na balení je uvedeno, že se jedná o aplikaci na mechanicky namáhané části jako ozubení, ložiska, řetězy (!!!). Tento spray by mi vyhovoval (nesmrdí a nelepí se na něj sajrajt), ovšem moje nedůvěra spočívá právě ve výše uvedeném - nevím, zda vzlíná (mimo jiné se jmenuje "Spirit 21" a uvádí se, že je vysoce viskozní - jinak nic).
To, že je ta funkčnost a spolehlivost dána znalostí značek - tento názor také sdílím. A poněvadž jsem přesvědčen, že můj sevisák má větší znalosti a navíc je i prodejcem dílů, tím je i dán předpoklad k tomu, aby mi na kole pracoval on. Přistupuji k tomu "mám problém - on jej vyřeší". A doposud jsem byl spokojen.
Já si na kole dělám pouze centrování, běžné seřizování (např. brzdy, řazení, výměny plášťů), on mi mění řetězy, kazety, dodá zapletená kola etc.
Měl jsem (mám) i tu výhodu, že spolupracujeme od momentu, co jsem začal jezdit.
Tak to máš dobrý, když se můžeš takhle spolehnout. Jen doufej, že nepůjde do důchodu dřív, než ty přestaneš jezdit na kole :-) Náhrady se hledají špatně a zdlouhavě.
S tím samoservisem to máme přesně opačně. Já si na kole udělám prakticky všechno - kromě centrování. Je to pro mě něco jako naladit kytaru, u toho jsem skončil při snaze naučit se hrát :-) Hrábnu na jeden drát a rozladím tím jiný. Na to nemám nervy. Ještě že na současné výplety a ráfky nemusí člověk šáhnout za celý rok. Když ale vzpomenu na perníkový dráty a ráfky z měkýho hliníku za socíku. Tos projel po kostkách a už se nevešly mezi špalky. A hopsat po vejci byl standart už z výroby...