Začal jsem si po papíře čmárat hrozné terénní monstrum. Něco na způsob tohohle: http://www.elmtreedental.com/Images/Recumbent...
Jako obvykle jsem se v prvním stádiu rozhodl vyhodit konvence oknem a spolu s nimi pochopitelně vylétly i na nich založené poučky typu pro jaký druh ježdění je správně která vidlice. Nevěřím, že je lze uplatnit pro něco s tímhle rozvorem, zatížením předku a podobně.
Vymyslel jsem si nějaké zběsilé zdvihy založené na jednoduchých výpočtech přes co chci přejet postupně předkem a zadkem aniž bych šel na dorazy tlumičů. (Nebudu publikovat čísla dokud to kolo nebude stát, stejně to vždycky vyjde jinak).
Co mě ale zajímá teď, vzhledem k mým minimálním terénním zkušenostem (nikdy jsem nevlastnil odpružené klasické kolo), je jaká je ideální trajektorie osy náboje kola vzhledem k rámu. Vzadu to moc neřeším, je tam prostě kyvná vidle s čepem co nejvýš a řetězem skrz ten čep. Vepředu budu mít vidlici vlastní výroby, takže si můžu do určité míry zvolit chod jaký se mi zlíbí.
Podle tohohle: http://www.german-a.de/en/kilo_wissenswertes.html je lepší, když chod vidlice začíná jakoby směrem víc dozadu ve spodní části zdvihu a pak teprv zatáčí nahoru. Je to tak? A jak moc má ta křivka být prohnutá? Má někdo nějaký odhad? Napadá vás metoda, jakou to odhadnout?
Okopíruješ ´paralelogram´ od ´germana´ nebo teleskopickou vidlu? Pokud bys šel do teleskopů, mrkni na motokrosové motorky, je to dost podobné.
Mám v plánu kyvnou, s čepama nízko poblíž náboje kola. Ta německá je moc náročná na tuhost všech částí, protože paralelogram je děsně malý a na něm je dlouhatánská páka vidlice. Navíc by se blbě dělal na tak velký zdvih jaký by se mi líbil.
Takže to bude spíš něco jak na některých starých motorkách. Náboj kola bude nesený na nějakých víceméně vodorovných ramenech, která se budou otáčet kolem čepu před/nad nebo za/pod osou kola. Tím pádem bude náboj chodit po obloučku. Co by mě zajímalo je, jestli má být oblouk prohnutý dozadu, nebo může být dozadu. A jestli to mám tlačit na spíš víc prohnutý oblouk, jeden konec zdvihu hodně naplocho, nebo spíš velký poloměr, takže bude chod připomínat teleskopovou vidlici.
Jen tak odhadem - kdyz bude stred vleceny (tedu oblouk vzad) a udelas ho prilis maly (osa kola blizko osy otaceni), budes muset mit tu pohyblivou cast ve tvaru "L" zboku, protoze by se jinak predni cast oblouku zaryvala do zeme a nebo zustanes u prilis maleho zdvihu.
Nekdo sem daval fotku ze Spezi, kde meli takovehle hereni predniho i zadniho kola. Mozna by stalo zato jim okopnout geometrii, protoze uz nad tim urcite taky spekulovali.
Střed otáčení ramen, na kterých je vlečená osa kola, je při nestlačeném tlumiči o hodně výš, než osa kola. Až při plném stlačení o celý zdvih klesne tenhle čep do úrovně osy kola. V podstatě žádná část vidle nemusí nikdy vyčnívat pod osu kola. Osa kola by při pružení šla napřed dozadu nahoru a postupně čím dál svisleji.
Pokud by byl hlavní čep pružení za osou kola, byl by při nataženém tlumiči zhruba v jeho výšce. Při plném stlačení by tak slezl o zdvih vidle blíž k terénu. Osa kola by tím chodila jakoby napřed svisle vzhůru a při větším propružení i dozadu.
Včera jsem si udělal kryptický náčrtek, kterému by nikdo než já nerozumněl. Až přijdu domů, zkusím načrtnout zjednodušeně tyhle dvě verze a dát to sem.
Tož tu je slíbený náčrtek. Po chvilce hraní s (jiným) náčrtkem se začaly potkávat úhel hlavy a směr pružení vidle jako skoro rovnoběžné. Teoreticky by to šlo vyřešit teleskopem, ale musel by být hrozně vysazený před osu. Vlastní vyrábět nehodlám.
S polohou čepu si budu ještě hrát, zkusím odhadnout, na jak vysoký hrbol to optimalizovat, z toho vypočítat nájezdový úhel a podle toho doladit tem směr pružení. Vidle bude tak jako tak docela zběsilá, takže jestli poloměr od čepu k ose kola je trochu menší nebo trochu větší se taky už dá dělat různě.
Zábava bude vymyslet umístění brzdy tak, aby její použití nestlačovalo tlumič.
Druhá varianta byla něco jako v jednom mechově odkazu níž, čep kyvky za osou kola, ale vychází pak jen asi 27cm nad zemí, takže by to propružovalo až skoro 10cm nad zem při plném zdvihu. Oblouček trajektorie osy kola by pak byl prohnutý opačně. Jestli nemýlím, tak ten je lepší prohnutý dozadu tak jak je to na obrázku, ne?
Brzda, ktera nestlaci tlumic? V tomhle pripade snad jen pritlacna k vozovce - neco na zpusob magnetickych na tramvajich.
Podle mne byd stlacovat bude, neb maximalne bude jakoby zatuhla, kdyz se sily vyrovnaji. Nebo se pletu?
No pokud ji dám jednoduše na ten závěs kola, který vede od čepu vidle dozadu k ose kola, tak jo, bude stlačovat tlumič. Ale kdysi jsem někde viděl na nějaké motorce (tuším zakázkovém chopperu) brzdu danou na svém vlastním plovoucím rameně. Může se otáčet kolem osy kola nebo hodně blízko k ní, a je připojené dalším táhlem někam nahoru (musím přijít na to kam). Když se to chytře vymyslí, tak moment od brzdy nepůsobí ani proti závěsu kola, kterým by otáčel nahoru, ani proti rámu, čímž by to tlumič natahovalo, ale něco mezi. Mám hrubou představu, ještě to musím rozkreslit a možná vyhrabu kus Lega a postavím si zjednodušený model. Jestli to bude fungovat jak si myslím, tak to bude podobně záhadně vypadající věc jako veslák: stojí kolem toho kroužek lidí, škrabou se na hlavě a kouří se jim z uší :-).
Zatim to vypada, ze by predni vidle i se specialnim volnym brzdovym ramenem mohla mit pri maximalnim moznem odlehceni tak 10 az 12 kilo. 8-)
No tak strašné to nebude. Ale nějaká lehká nebude.
Mimochodem kdyby tě napadlo jak vyrobit teleskop potřebné geometrie, tak sem s tím. Mě napadá jedině nějakou vidli vzít a na korunku jí přidělat druhou korunku, čímž by se kluzáky vysunuly dopředu oproti ose hlavy. Ale pořád jsme tam kde jsme byli s cenou - zdvih 150mm určitě nepořídím pod 10 tisíc, ne?
Je fakt, ze takhle vyosene to ma i ten Ranger. Ale problem je material. Kdyz nekdo vari pevnou vidli, muze si ten uhel prizpusobit. Ale jak bys chtel resit ty korunky? Zvlkast kdyz ocekavas extremni zatizeni?
Osobne bych na takovyhle stroj pouzil stejny kompromis jako ten amik a mozna tam vrazil nejakou levnejsi DH nebo alespon AM vidli.
http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice...+-pike_788/Rock-Shox-Revelation-RLT-Dual-Air-150mm,-LO-korunka_4277.html
http://www.kupkolo.cz/produkty/Vidlice...+-boxxer_785/Rock-Shox-Boxxer-RC-2011-200mm,-osa-20mm_3120.html
Co tohle? http://starbrana.cz/cyklosport/vidlice-na-kolo...
Nevim, nevyznam se. Nevypada to draze, ale mozna by bylo nejlepsi zkusit sehnat nejakou jetou od nekoho, kdo by ji chtel vyhodit, zkusit to a pak teprve koupit opravdu funkcni. Poptal bych se v servisech, nebo na B-F, jestli nekdo nema doma nejaky DH odpad.
S tím tvarem trajektorie pro ideální chod to není tak jednoduché.
Začnu klasickou teleskopickou vidlicí, kde je jediný parametr a to úhel vidlice. A i když je pouze tenhle jediný parametr, tak není tak jednoduché určit ideální úhel.
Ten závisí na velikosti předního kola a velikosti překážky, tedy ve výsledku na nájezdovém úhlu na překážku.
Čím větší překážka, tím je potřeba více položená vidlice pro ideální chod.
Pro malou překážku opačně.
V praxi jsou znát dost i poměrně malé rozdíly. Když je na zábradlí u fullů s vyšším zdvihem výrazně menší hlavový úhel, tak je to pak znát na cilitovosti na menších překážkách, která se výrazně zhoršuje.
Zase je to lepší na větší překážka a také do sjezdů, kde při větším sagu vidlice se ten hlavový úhel postupvně zvětšuje.
Když pak bude trajektorie předního kola dle obrázku, tedy ze začátku zdvihu půjde přední kolo více dozadu než by šlo po přímce u teleskopu, tak to bude pro počátek zdvihu stejné jako u teleskopu s ještě více položenou vidlicí.
A tím dosáhneš toho, že to bude na malé překážky opravdu bída a citlivost půjde zcela do háje.
Bude to sice lepší na hodně velké překážky, ale ty asi až tak moc jezdit stejně nebudeš.
Nemyslím tedy že trajektorie z obrázku bude mít jakýkoliv přínos, spíše naopak.
Ok, díky za rozbor.
Na výběr je ještě to opačné prohnutí té trajektorie než na obrázku, takže na malé překážky by to chodilo víc svisle a při velkých i trochu dozadu. Ale i ta velká překážka začíná stlačením od počátku zdvihu, čili svisle. Takže při najetí na něco velkého ta vidle napřed dostane ranu a pak teda uhne, je to tak?
Síla od překážky působí ve směru spojnice bodu dotyku předního kola s překážkou a středu kola.
A ideální případ je, když je to přesně ve směru vidlice.
Čím je ten směr rozdílnější, tak na stlačení vidlice bude působit pouze složka síly, která má směr vidlice. Tedy síla bude pak menší a o to méně půjde vidlice do zdvihu.
A ještě k tomu navíc složka síly kolmá na směr vidlice se snaží vidlici zkroutit a zvyšuje tření vidlice, což opět zhoršuje její chod.
Při najetí na opravdu velkou překážku, když už bude poměrně malá část síly ve směru vidlice a poměrně velká kolmá na směr vidlice, tak se vidlice téměř ani nehne (malá působící síla pro to, aby šla do zdvihu a velká síla, která zhoršuje chod).
V praxi se tohle projevuje u fullu s vysokým zdvihem. Tam se používají hodně malé hlavové úhly, protože kola jsou určena především na sjezd.
Za jízdy z kopce je to tedy vše ok, tam se to hodí.
Problém přijde při dopadu ze skoku pokud to jezdec vezme hodně přes zadní kolo. V tu chvíli nejprve propruží zadní stavba, čímž dojde k ještě velkému zmenšení hlavového úhlu.
A ve chvíli kontaktu předního kola se zemí se to dostává až téměř do stavu, kdy se to už snaží vidlici ulomit místo aby šla do zdvihu.
Při dopadu ze skoku síla působí kolmo k zemi a hlavový úhel může být při zadní stavbě ve zdvihu klidně až kolem 45st.
Jo, tož tomu všemu rozumím.
S lehokolem je problém, že přistání napřed na zadek se nevyskytuje, naopak předek schytává nárazy na překážky při plně zatížené jízdě po zemi, protože se nedá moc nadlehčit, natož něco přeskočit. Murphy myslím ohnul jednu vidli v krčku u korunky směrem dozadu na svém Maxu. Takže tohle všechno by podporovalo teorii, že na tom monstr lehokole do terénu bude hodně zakloněná vidle v pohodě. Drobné vibrace a malé hrbloky člověka netrápí, protože sedí asi metr a půl za předním kolem. A naopak větší hrboly to chytne v klidu, protože je to na ně dobře zakloněné.
Jasně, na lehu nebudou žádné skoky. Asi bych to viděl na kombinaci položenější vidlice, aby vydržela + trajektorii otočenou než je na tom obrázku. Na počátku zdvihu to trošku pomůže na menších překážkách.
Proc nebudou skoky? Kdyz konecne bude leho, kde nehrozi sipka pri dopadu, tak proc toho nevyuzit?!?
Jo, vidle se ohla v krku: http://www.nakole.cz/diskuse/11691-pokolona...
Tož vyjde to baj voko takhle, ještě to samozřejmě proměřím důkladněji. S tím čepem vzadu je to i jednodušší na výrobu.
Tim sice zvysis citlivost na drobnosti, ale bude to chytat zbytecne velke razy na obrubnicich. Neumim si predstavit zadnou mechanickou variantu krom toho trojuhelniku, ktera by vyhovovala. Myslim, ze ten amik vi, proc ma vidlici prave tak, jak ji ma.
Leda ze bys mel nejake "tykadlo" (sonar, laser, male vlecene kolecko na tyci pred kolem) a to by nejak rychle zmenilo parametry vidlice. 8-)
On i spodní konec té obloukové dráhy je skoro tak šikmo jak to má ten Ehrlich, ale narozdíl od jeho vidle to má i správnou geometrii. On má závlek tak 10cm a přitom pořád ještě takový tiller, že s tím musí mávat jednak hodně a jednak silou. Pro lepší geometrii předku by ji potřeboval dát svisleji, pro lepší ergonomii řízení ještě víc položit, pro hrboly asi celkem vyhovuje jak je. Já bych rád měl všechny tři věci správně. Možná úplně pohořím a buď to nebude dobře jezdit nebo to na prvním rantlu zlomím. Ale jsem prakticky rozhodnutý to zkusit. Teprv kdyby to nešlo, budu to přestavovat na nějakou klasickou vidli.
Takze dve vidle - jedna s velkym zdvihem lezateji, jedna supercitliva s nizsim stojateji a na korunkach kloub - tedy trojuhelnik se dvema promennymi stranami?
Velmi zajímavý nápad. Jako největší problém bych viděl rozměry. Když s tím zatočíš, bude ta horní strana trojúhelníku vyčnívat do stran celkem hodně, takže nemůžeš nikde v okolí téhle vidle mít pedály nebo nohy, nebo bys nemohl šlapat a zatáčet úplně nezávisle. Což je jeden z cílů při designu LWB kola. Ale nasadil jsi mi brouka do hlavy.
Mohl bys zkratit tu predni - svislejsi vidli - dat tam nejaky maly zdvih, ale super citlivy.
Tak momentální plán začíná krystalizovat právě takovým směrem. Jakákoliv koupená vidle při záklonu potřebném k dosáhnutí rukama na řídítka s rozumným tillerem vyprodukuje naprosto šílený závlek a evidentně bude necitlivá na drobné hrboly.
Takže jsem se to rozhodl pořešit obojí zároveň následovně: Koupil jsem levnou vidli se 130mm zdvihem za dva litry. Místo kola jí do patek vsadím přes ložiska ramena vysunutá dopředu, která ponesou kolo. Tím se kolo v zakloněné vidli vysune dopředu, jako by měla obrovskou šavli, a napraví se závlek. Tahle ramena pak budou mít druhá ložiska souose s osou předního kola, na těch ložiscích budou ramena vedoucí nahoru rovnoběžně s tou teleskopovou vidlicí, někte připojená dalšími vodorovnými krátkými rameny ke spodní půlce té nosné vidle. Nahoru dám tlumič, ještě nevím přesně jak. Brzda přijde na levé z těch dlouhých ramen vedoucích z osy kola nahoru rovnoběžně s teleskopama, takže její použití nebude s paralelogramem hýbat.
Výsledek by měl být takový, že paralelogram s tlumičem bude mít začátek a většinu rozsahu pohybu skoro svisle, takže při správné tuhosti a tlumení tlumiče půjde naladit na drobné vibrace a nerovnosti. Když pak vidle dostane ranu od 10cm obrubníku, zareagují hlavně zakloněné teleskopy. Vzhledem k rámu bude osa předního kola plovoucí, nebude mít pevnou trajektorii pružení. Večer to namaluju a hodím sem obrázek.
Vidle samotná má asi 2,5kg, takže hádám, že to nakonec celé asi opravdu bude mít 4 kila. Pokud to teda opravdu dokážu vyrobit.
tak na toto som zvedavyy ale ta vaaha.........
aj ked ide o pohodlie tak ze vaha bokom
Predpokladam, ze znas http://www.lightfootcycles.com/ranger.php - treba by i v jejich geometrii mohla byt nejaka inspirace. Zvlast tahle mutace http://www.lightfootcycles.com/bigfoot... je zajimava. Blbe je, ze lze pouzit pouze upside down vidle a nejlevnejsi je http://www.maverickbike.cz/39.html
Jestli tohle postavis, rad bych to testnul. Slibuju, ze pojedu opatrne a jen po rovnem asfaltu... 8-)))
Lightfoot znám, odpružené nemají a geometrii řízení jako takovou zvládnu bez nich :-).
Vidle, která by měla potřebou geometrii, na trhu není. I ten Amík psal v jedné diskuzi, že jeho kolo má v geometrii drastický kompromis. Vidli má skloněnou hodně, aby přežila velké hrboly a aby neměl tak velký tiller u řídítek, ale tím má závlek jak prase a jízdní vlastnosti nejsou nic moc.
Proč píšeš, že by se dala použít jen upside down vidle? Kvůli odolnosti? Nezapomeň, že to bude slušně zakloněné a poveze to tak 30kg zátěže. Podle mě by to přežila kdejaká obyčejná vidle, ale ty se nedělají s potřebným zdvihem. Chci přejet obrubník bez zpomalení :-).
USD kvuli tem balonum, kdybys to kombinoval. Libil by se mi bigfoot jako celopero. 8-)
Tož do ráfků za dva a gum za dva a půl tisíce nejdu. Už jsem je zvažoval na SnowZombii a zavrhnul. Ale jestli mi to bude fungovat, můžeš u mě potom udělat objednávku :-).
Jo a testovat tě samozřejmě nechám, za předpokladu, že to fakt postavím.
germana měl v nabídce i azub pro maxe.
u motorek se obecně od systemu paralelogramu upustilo, protože teleskopy maj větší kontrukční tuhost
a nevyžadujou takovou údržbu.
když jsem byl malej, jezdil jsem dědovi na čz 125 s paralelogramem. byla tam jen pružina a třecí tlumič,ale pionýr s teleskopama odpružil terén o moc líp.
na lehu bude paralelogram jako technická lahůdka, ale lepší jízdu ti asi nepřinese
Jenže teleskop se slušným zdvihem stojí skoro to co chci dát za celé kolo a hlavně ho nikdo nevyrábí v potřebné geometrii pro LWB kolo(velký rake). Krom toho jsou všechny MTB vidle nahoře děsně široké, takže nezbyde než celé kolo natáhnout tak, aby korunka byla mimo kruh opisovaný klikami.
No a pokud chci vyrábět vlastní, tak teleskop je děsně složitý, zatímco nějaký paralelogram jako měly právě ty čezety jde vyrobit snadno. A dá mi naprostou volnost v geometrii, vyrobím si ji jak chci.
Docela blbuvzdorná vidle.Domácí výroba z Kuby:
Tak něco takového mám na mysli. Akorát se zdvihem tak asi dvacetkrát víc, ložisky ve všech čepech a s olejovým tlumičem. :-)
tak už jsem dohledal i novější provedení:
http://cyklomz.rajce.idnes.cz/SPEZI_2011/...
nebo použij tenhle patvar a víc ho polož:
http://cyklomz.rajce.idnes.cz/SPEZI_2011/...
Na to jsem se díval, a ptal jsem se na to chlápka, který tam stál. Bylo to jak jsem myslel: způsob jak udělat velký zdvih aniž by tam musela zavazet široká korunka běžné teleskopové vidle. Ale je to celkem silniční stroj. A tuhost toho přeního závěsu nic moc, i když zkoušet mě ji nenechali :-).
Ta vidle german je vlastne kopie dnes historickeho AMP.
Ten mel zdvih kolem 4 -5 palcu.
Nechala s celym ramem pred rokem na Aukru koupit za cca 3000 - (jedna se o Alu full z cca 1995)
Zkus pohledat jejich geometrii na netu...