Dobrý den,plánuji koupit nový řetěz,zadní kazetu a přední.Prodávají se vždy přední pastorky s klikama?Jaké druhy kazet jsou do zadu.Lze koupit sedmi nebo osmikolečko na kolo kde bylo šestikolečko?
Plánuji totiž koupit díly levně na internetu a nechat si to smontovat v servisu a potřebuji vědět jak vybrat správné komponenty.
Důvodem koupě je stáři komponent a hlavně nalámané pastorky vzádu.U zubů je na pár místech polovina tloušťky materiálu odlomená.
Favorit, na kterým teď jezdím, měl vzadu pětku. Přes šestku a sedmičku jsem se dostal až k šroubovací osmičce, zadní stavba to akorát pobere. S klikama si nejsem jistej, ale bez převodníků jsem je ve kšeftech neviděl. Tím ale netvrdím, že se holý kliky neprodávají.
ÓMB, z takových mají v servisu radost:-)))
- Co je to za kolo? Silnička, cross, mtb?
- CO tam máš za
- střed (klínky, čtyřhran),
- převodníky (2/3tác, počty zubů)
- šestikolo (výrobce, kazeta/závitové, počty zubů (stačí nejmenší a největší))?
- Stávající převody vyhovují, nebo by se ti hodily jiné?
- Chceš/jsi ochoten měnit i středové složení? Je v pořádku?
- A co zadní náboj?
- Máš tam indexaci přehazovačku? A na přesmykač?
Asi se v tom moc nevyznáš, tak bacha, veškeré rady jsou tu bez záruky. Abys něco nebo všechno nekupoval dvakrát, to by bylo skoro lepší najít si nějaký spolehlivý servis;-)
V servisu maj všechno dražší,věci z netu mě vyjdou výhodněji..Navíc si to,jak koko říká udělám asi sám.Střed mám dobrý,Na jaře sem do něj vrazil asi 600 kč :/...proto se mi do servisu moc nechce..Je to horské kolo.Střed je čtyřhran.Vepředu je převodník 3 tác a vzadu je šestikolečko(šlo by tam dát třeba sedmikolečko?-i když to asi nepůjde z toho důvodu,že přehazovačka se přecvakává na 6sti pozicích,myslím že sedmou bych tam asi nijak nedotvořil...)
Počty zubů-to je mám jako počítat?A má to vůbec smysl?mě nebude vadit když si koupím o zub,či dva jinou kazetu..A na kolo to přece bude pasovat tak jako tak.Horší je že nevím jak je provedeno uložení kazety a tedy jaký klíč(stahovák či co to bude) si mám vůbec pořídit.Vím že když sundám zadní kolo tak je u kazety u nejmenšího pastorku kolečko(myslím si že by se mělo nějak vyšroubovat) a má v sobě 2 dolíčky naproti sobě.Zevnitř je možná i nějaké ozubení do kterého by taky snad mohl nějaký klíč zapadnout.Jak mám zjistit výrobce?Přehazovačky jsou zřejmě nějaké shimano ale tohle může být přece úplně jiný výrobce ne?
Důvod proč vůbec o výměně přemýšlím je,že u některých převodů cítím takové lehké přecvakávání,škubání,nevím jak to popsat,do pedálu..Myslím že bude problém i ze zadním středem,nebo volnoběžkou.Co se může stát když v ložisku chybí 1 kulička adlouhodobě se s tím jezdím?
Pokud máš vzadu šestikolečko, tak to je nejspíš šroubovací. Jsou to vcelku pastorky a uvnitř volnoběh, celé našroubované na náboji. Tak stačí koupit příslušný stahovák (může se lišit podle značky šestikolečka).
Při demontáži stačí jen nasadit stahovák na vícekolečko a odšroubovat. Někdy to jde dost těžko, proto je dobré stahovák nasadit do příslušných výřezů, zajistit - např. rychloupínákem, a upnout do svěráku. Pak stačí chytit rukama za ráfek a škubnout. Vícekolečko by se mělo uvolnit.
Pokub chceš sedmikolečko, ja potřeba vyměnit řazení za 7-mi polohové a možná i přehazovačku, ale to takhle těžko říct. Do zadní stavby to snad vleze, když tak se malinko roztáhne.
Stahovák na Shimano:http://www.procyklo.cz/produkt/520-stahovak-SH...
Stahovák na Sram: http://www.procyklo.cz/produkt/1395-stahovak...
Tak na to "kolečko s dolíčky" zapomeň, tím se seřizuje vůle ložisek vícekolečka. Jsou pod ním pro to tenké vymezovací podložky. A nasadit tam můžeš třeba osmikolečko, ovšem musíš dokoupit příslušný řazení. Obecně platí, že osmičkový řazení ti bude chodit i na sedmikolečku - jedna pozice zůstane volná. A sedmičkový řazení zase na osmikolečku, ale nevyužiješ jeden pastorek. Osmi a sedmikolečko mají totiž stejný mezery mezi pastorky. Taky bude třeba osmičková přehazovačka. Sedmičkovej a osmičkovej řetěz jsou stejný.
Jo, tak třítác, pokud je jetý, není problém vyměnit, těch je na trhu dost.
Sedmikolo by šlo dát, ale musel bys vyměnit řadící páčky, možná přidat distanční podložky, a na to možná nebude stačit délka osy. Kolo se šestikolem asi nebude takový poklad, aby to stálo za to.
Kolik tam je zubů v tomto případě skutečně není třeba počítat. Podle úvodních informací fakt nebylo poznat, jestli máš MTB nebo favorita, a co z toho hodláš udělat;-)
Příčinou pocukávání do pedálu může být asi tak deset věcí v řetězci pohonu mezi botou a povrchem terénu. Psal jsi, že chceš měnit šestikolo, tak se vyjadřuju k tomu.
Poškubávání může být skutečně ve volnoběžce, už můžou být načaté praporky nebo zabírací zuby. Nebo ti přeskakuje řetěz přes pastorky, obvykle to dělá na nejmenších pastorkách, ale to bys asi poznal.
Jedna kulička by vadit neměla, dokonce by jedna chybět měla. V ložisku nesmí být velká vůle, ale ani nesmí "drhnout", to dlouhodobě vadí moc, jakmile se vydřou důlky nebo hluboké dráhy do misek, tak je čas na výměnu.
Na přehazovačce bude něco napsáno, nejspíš SIS nebo Tourney, tak to bude Shimano.
Víš co, nejlepší by bylo to nafotit, hodit sem a ušetříš si tady ten slovní Ping-Pong...
Obvykle se meni jen kazeta a retez. Ten musi byt prislusny na pocet pastorku. Misto navstevy servisu si kup nytovac retezu a klic (matici) pro kazetu + bicik a udelej si to sam. Na ivelu najdes postupy jak na to. Kazeta ma zuby olamane schvalne. Teda pokud je to neco do 15 let staryho a s indexaci. Je to kvuly lepsimu nabehu retezu pri prehazovani.
Šestikolo bude stopro šroubovací. Dá se koupit šroubovací sedmikolo, se štěstím i osmikolo. Podle kolečka budeš muset vyměnit řazení (7-mi nebo 8-mi polohové). Stahovák musíš koupit podle vícekolečka, Shimano má vnitřní "tisícihran", Velo má jen dvě zahloubení (rádo se to láme a vícekolo bývá pěkně "zarostlé").
Přední placky záleží na tom jaké tam máš řazení. Pokud indexové Shimano trojplacka, tak by neměl být problém s čímkoliv.
Budeš si to muset udělat sám, jinak neušetříš, co uspoříš na komponentech přes net, dáš navíc v servisu za práci. Opravdu dobrý servis ti součástky, které u něj koupíš, namontuje zdarma...
No jak to tak tady čtu, tak moje prognóza je následující. Přečteš si spoustu různých rad. Podle nich si nakoupíš na internetu díly za levný peníz. Pak se pokusíš to zkompletovat. Jelikož ti toho půlka nebude fungovat, tak s tím nakonec půjdeš do cykloservisu. Tam ti některé věci, které jsi koupil, vymění za jiné, protože jsi je koupil špatně, budou ti muset vyměnit i další věci, aby ti vše správně fungovalo a vše následně seřídí. Takže v celkovém výsledku zaplatíš více, než kdybys vylepšení kola svěřil hned cykloservisu nehledě k promrhanému času a nervům, že ti to nefunguje.
Mám takovou zkušenost: Svoje MTB jsem si skládal sám. Všechny díly jsem nakupoval v cykloobchodě a radil se s prodavačem, který tomu rozuměl. Pak jsem to doma poskládal, seřídil a kolo šlapalo jak hodinky. Podotýkám, že v té době jsem nebyl žádný odborník a učil se to svépomocí. Výhoda je ta, že v podstatě znám své kolo do posledního šroubku a dokážu si na něm skoro všechno opravit a vyměnit sám.
Jooo, taky jsem tak nějak začínal....