Zdravím
Jsem vlastníkem "standartního" horského kole.Najeto asi 1400k,před měsícem(a asi 100km) na servisní prohlídce.
Nedávno se vyskytla závada na předních brzdách.Při brždění začnou vydávat zvuk.Není to klasické pískání,spíše "šumění".Při prohlídce jsem na nic podezřelého nenarazil,ale jsem laik takže je dost dobře možné,že jsem závadu nerozeznal
"Standartní" kolo se vyznačuje tím, že je vybaveno standartou? :-)))
Jestli se jedná o ráfkové brzdy, a při lehčím zatažení za páčky moc nebrzdí, jen šustí, možná jsou to spálené špalíky.
Vyndat a přebrousit smirkem (60-100) kolmo na směr pohybu ráfku, pokud jsou sjeté, rovnou vyměnit.
Nebo vydloubat prachový zrnka a kamínky. To je pak slyšet zvlášť za mokra.
Vzhledem k tomu, že je tam dycky prachovych zrnek asi tak 10^6 ks, preferuji metodu přebroušení před vydloubáváním;-)
Co to vozíš za špalky ? Nikdy jsem nic takovýho nemusel řešit. A to na treku jezdím občas i skrz bláto, nebo v zimě v prosypaným sněhu.
To mi nevykládej, že tvoje špalky nesbírají svinstvo z ráfků. Zkus je přebrousit zmíněným způsobem, případně jemným smirkem přejet i ráfek (pozor na poškození boku pláště), uvidíš, jak se zlepší účinnost brzd.
Tak samozřejmě že to něco sebere, ale že bych je musel glancovat, to tedy ne. A i když v zimě chrastily přímo po projetí čurbesu, po dvou dalších zabrzděních už zase pohoda. A účinnost je dobrá, v kopcích toho najezdím hodně, brzdí snadno bez bejčení a měkce. A když měním špalky, jsou čistý a měkký. Navíc je dojíždím do mrtě s jedním přestavením lanka bez hejbání botkou (paralelogramy).
Taky jsem netušil, že by se tohle dělalo. Na treku pro ježdění do práce to taky za mokra a v blátě šustí a brzdí hůř, ale vždycky se to vrátí samo do původního stavu. Špalky měním asi jednou za rok a nastavuju tak dvakrát, zato až přepečlivě. Preventivně jsem měnil pět let starý přední ráfek (Remerx Panther), byl probržděný asi o 0,2 mm víc než je povoleno, i když jinak mu nic nebylo. Možná, že kdyby se brzdy pořád čistily, tak by vydržel o trochu víc, jestli by to stálo za to. Ten ale pamatoval, ještě když jsem s tím jezdil nejenom do práce. Zadní ráfek se vždycky zničil ještě před probržděním nějak jinak.
Vážení kdo zná jízdní kolo, které by mělo dvě a více předních brzd :)
Nechtěl jsem to rozpatlávat (stačí, že jsem si rejpnul do standarty)...
No a co. Dle zákona musí mít dvě nezávislé brzdy. Tak dáš dopředu kotoučovku a ráfkovou, zadní je stejně na ozdobu:-)
eště špaličkovou horní přítlačnou :D
To jsem měl asi do svých 10 let. 20" a posléze 24" pionýra s torpedem a plášťovou brzdou. Tehdy mi to tak nepřišlo, dnes nechápu, jak jsem na tom mohl přežít všechny ty závody kolem sídliště, sjíždění mezí a dokonce jeden z prvních orienťáků na kole v republice, pokud se dobře pamatuji v roce 1985...